BEG airport status
Kako smo uspeli da ne primetimo nove Laste u novom hangaru Uvođenjem Laste u proces obuke poboljšaće se njen kvalitet, bezbednost, istovremeno smanjiti troškovi а biće povećan i nalet pilota / Foto: Živojin Banković

Kako smo uspeli da ne primetimo nove Laste u novom hangaru

Ko bi rekao da će „puštanje u rad“ novog hangara na aerodromu Batajnica punog novoproizvedenih aviona biti tek treća ili četvrta vest koju ćemo emitovati i koju ćemo svi zajedno primetiti nakon Orla i tekućih problema?

Da li tek posledica dramatične apatije u kojoj se nalazi najbitniji vid oružanih snaga u ovo moderno doba ili izostanak sposobnosti da primetimo pozitivno, nekako smo uspeli da ne primetimo. Uspeli smo da u sredu ne primetimo belinu novog anti-static poda, belinu izduvnim gasovima još neizgaranu oplatu Lasti. Šta godine negativnih vesti i život u Srbiji urade od prosečnog vazduhoplovnog entuzijaste…

Ali blizu smo

Komandant RV i PVO general Ranko Živak izjavio je u sredu da se za dva meseca ili do septembra očekuje prijem svih školskih aviona Lasta namenjenih Vojsci Srbije. Za sada su primljena oba prototipa a za predaju je spremno i 8 od 12 aviona nulte serije koliko se nalazi u Tehničko-opitnom centru. Živak dalje navodi da je potrebno da se proceduralno završi prijem svih 14 serijskih aviona kako bi Lasta bila zvanično uvedena u naoružanje.

General je dalje naveo da je paralelno sa ispitivanjem Laste izvršena obuka tehničkog sastava kao i 5-6 pilota koji čine jezgro letačkog osoblja koji su postali nastavnici letenja na ovom tipu. Oni su bili zaduženi i za izradu dokumentacije koja je potrebna za izvođenje letačke obuke, programe obuke, razradu vežbi, tehnike pilotiranja i sve ono što je neophodno što bi jedan početnik, kadet radio na selekciji i obuci. Uvođenjem Laste unaprediće se početna i osnovna obuka, podići će se broj sati naleta pilota što će podići i kvalitet i bezbednost a ujedno i smanjiti troškove obuke.

IMG_2767
Lasta V-54 evidencijskog broja 54215, poslednja u nizu nulte serije od 15 aviona za Vojsku Srbije / Foto: Živojin Banković

Prototip Laste V-54 (drugi prototip, Lasta P2) koji je namenjen Vojsci Srbije poleteo je 30. maja 2011. Serijski primerci za RV i PVO Vojske Srbije su počeli da stižu na aerodrom Batajnica sredinom oktobra 2011. a prvi avion poleteo je krajem marta 2012. Do tragičnog udesa koji se dogodio 26. septembra 2012. isporučeno je osam serijskih aviona.

Laste su bile prizemljene sve do sredine maja 2013. kada se prvi prototip (obrazac aviona za Irak, prototip P1) ponovo vinuo na nebo a na njemu su ispitivane i modifikacije komandi leta koje su nastale kao posledica pada prve serijske Laste. Tek početkom oktobra 2014. ponovo su počele da lete serijske Laste a poslovi birokratije, modifikacija, i definisanja dokumentacije dugo su trajali. Ponovne isporuke aviona usledile su početkom marta 2015. godine i danas se na aerodromu Batajnica nalazi svih 14 serijskih letelica.

Krajem oktobra 2015. godine završen je program “Tehnička učionica za avion V-54 Lasta’ a RV i PVO Vojske Srbije je učinilo još jedan korak ka konačnom uvođenju u upotrebu ovog školskog aviona. Program je, kako je saopšteno, završilo 36 lica, od kojih su 8 piloti, četiri oficira i 24 podoficira vazduhoplovnotehničke službe 204. vazduhoplovne brigade, Tehničko-opitnog centra i Centra za obuku RV i PVO.

Program preobuke piloti su uspešno savladali a ujedno su osposobljeni za osnovno, akrobatsko, navigacijsko i instrumentalno letenje u povoljnim meteo uslovima, danju i noću iz prve i druge kabine aviona. Posebnu vrednost ove tehničke učionice je izrada metodskih priručnika za preobuku na avion V-54.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

DE

Da li neko zna: je li kaznjen onaj pilot koji je pre izvesnog vremena „pjesnuo“ Lastu o pistu, jer je zaboravio da treba da spusti stajni trap? Ko ce da plati popravku?
O tome se, naravno ne prica…vojna tajna.

Odgovori
BB

a onaj na Skadarskom jezeru što je zaboravio uvući točkove?

Ni

Da li neko zna sta je na kraju bilo sa novim migovima 29 i sa novim s – 300 posto mi zo bas nije najjasnije .

Odgovori
OZ

Nije bio nista…a tesko da ce i biti….

gi

Postupak prijema Laste u naoruzanje pokazuje situaciju u kojoj je upalo RV i PVO i problema koji je sve izrazeniji – sa jedne strane nema dovoljno strucnog kadra da usvoji i prenese znanje, sa druge strane ne radi se obuka novog kadra…
Svi poslovi su spali na nekoliko ljudi koji moraju da rade vise poslova odjednom, dok velika vecina prosto ne moze i ne zna da radi svoj posao… I tu onda prodju godine dok se ne izvrsi prijem sredstva u naoruzanje… (dok su slican posao Iracani uradili mnogo brze, ali samo nestrucno lice moze tvrditi da se radi o istim procesima, o cemu ne bih diskutovao, nego nazad na ucenje…)
Koliko je vojska propala kada mora, koliko cujem, da konsultuje i penzionisana lica…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Kosovo i Metohija na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Treba uložiti posebni napor da se razvoj i testiranje Vile 1/2 dovede do kraja sljedećih par godina. Za to treba poseban tim stručnjaka i financiranje neovisno od drugih projekata koje razvija vojna industrija, a mogli bi na osnovu RLN 1c/r da razvijemo raketu kratkog dometa ako ima volje tj,.. ako država to shvati ozbiljno i…

30. Mar 2025.Pogledaj

Fishbed na: Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

Brigada zračnih snaga i protuzračne obrane Oružanih snaga BiH sa svoja dva helikopterska skvadrona ima tu sposobnost i kontinuirano provedi zadaće MEDEVAC i traganja i spašavanja (STS). A takve zadaće obavlja i Helikopterski servis BiH entiteta Republike Srpske, koji ovih dana ulazi u sastav MUP-a RS. EUFOR u tome pomaže kad se zatraži pomoć od…

30. Mar 2025.Pogledaj

Zile na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Kinezi polako dolaze u Evropu. nismo prvi koji se nadaju školskim avionima iz Kine...mašine koje se tamo nude su prva klasa...

30. Mar 2025.Pogledaj

Vladimir na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Apsolutno! Bukvalno na silu su bacene pare za zastareli i neprespektivan avion, koji moze oboriti prosecan PVO sistem srednjeg dometa. Svako ko se malo razume u vojnu avijaciju, zna da su ruski avioni bolji, jeftiniji, izdrzljiviji i laksi za odrzavanje. Sa naouraznjem i rezervnim delovima je ista stvari. Za 3mld smo mogli dobiti bar 4…

29. Mar 2025.Pogledaj