Kao što je Tango Six već preneo, u subotu 10. maja će na međunarodnom zagrebačkom aerodromu biti održan četvrti po redu aero-miting AIRVG. Organizator događaja je danas saopštio nove informacije vezane za statičku izložbu, goste, letački program i ulaznice.
Lokacija održavanja AIRVG 2025 je stari terminal koji će biti otvoren za posetioce u periodu od 11 do 19 časova. Zvanično je saopšteno da je broj posetilaca ograničen zato što postoji izuzetno veliki interes za događaj, a pri tom se na aerodromu moraju zadovoljiti bezbednosni standardi jer će se na njemu, kao i prošle godine, odvijati redovni civilni avio-saobraćaj.
Na statičkoj izložbi biće izloženi svi vazduhoplovi sa kojima raspolaže hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (HRZ), od školskih aviona Zlin 242L i PC-9M, preko vatrogasnih AT-802 i CL-415, višenamenskig borbenih Rafala C3R, lakih višenamenskih helikoptera Bell 206B-3 Jet Ranger, lakih izviđačko-borbenih OH-58D(R) Kiowa Warrior, višenamenskih UH-60M Black Hawk, i srednjih transportnih višenamenskih Mi-171Š. Pored toga biće izložena i besposadna letelica Orbiter 3.

Svoje učešće je za sada potvrdilo 5 stranih država od kojih će najzastupljenija biti Slovenija koja bi trebalo da pokaže školske avione PC-9M Hudournik, transportrer C-27J Spartan NG i srednji višenamenski helikopter AS-532AL Cougar. Tu je zatim Austrija sa helikopterom AB-212, Mađarska koja će stići sa višenamenskim borbenim avionom JAS-39 Gripen i lakim višenamenskim helikopterom H145M. Posetioci bi trebalo da vide i višenamenski borbeni avion EF-2000 Typhoon RV Italije, kao i francuski Rafal.
Na spisku letačkog programa najavljeni su HRZ letelice Zlin 242L, akro-grupa ‘‘Krila oluje‘‘, potom Rafal, Bell 206, UH-60M zajedno sa dva OH-58D, a od stranaca tu je slovenački PC-9M, mađarski Gripen, i francuski Rafal („Solo Display“ tim francuskog ratnog vazduhoplovstva).
Napomenuto je da je program podložan promenama što je uobičajno, budući da letenje može zavisiti od vremenskih uslova, mogućih kvarova tehnike, i drugih vanrednih događaja.

Kada su u pitanju pozivnice, one se mogu nabaviti na tri načina:
Digitalna ulaznica se može nabaviti putem digitalne platforme CoreEvent ili na prodajnim mestima CoreEvent po ceni od 5 evra, i u prodaji su od danas.
Štampane pozivnice organizatora za građane glavnog organizatora Grada Velike Gorice mogu se pronaći u Turističkoj zajednici Grada Velike Gorice, Pučkom otvorenom učilištu Velika Gorica, na porti gradske uprave Grada Velike Gorice, i u sedištu komunalnih preduzeća, u zgradi VG Goričanke.
Za spotere postoji posebna prijava, svoju akreditaciju mogu prijaviti na sledećem linku.
Organizator je saopštio da je za spotere omogućen raniji ulazak na platformu, kao i spoterske pozicije koje su izdvojene od publike.
Kako se još navodi, broj karata, pozivnica i spoterskih pozicija je ograničen. Deca u pratnji osobe s ulaznicom/pozivnicom ne trebaju dodatnu ulaznicu.
Miloš1977
Ti paneli na Rafalu zaista ne izgledaju impresivno. Slika na vrhu pokazuje svaki spoj. Ponarucito rezervoari za gorivo. Inace lep avion. Samo mi nije jasno zasto se smatra da Rafal ima smanjen radarski odraz u odnosu na druge avione četvrte generacije. POnarucito dok tegli dva ili tri standardna rezervoara bez kojih ne polece ni za letacke demonstracije.
Srbofil
@Miloš1977
Priče oko radarskog odraza po internetu su besmislene. To je toliko kompleksna tema da se ne može svesti na jedan broj.
Iz kog ugla po pravcu, u kom frekv. opsegu, sa kojom konfiguracijom naoružanja, na kojoj visini, pri kom napadnom uglu, o kakvoj tehnologiji radara govorimo, kakav softver ima radar, kakva je situaciona svest u datom trenutku, da li je prisutno ometanje, kakvo ometanje, koliko izvora zračenja je uključeno, kakva je obrada tih podataka itd. itd. itd.
Miloš1977
@Srbofil,
Da, .. ja samo govorim o izradi i dizajnu zmaja od panel spojeva, slamčuge za napajenje gorivom u letu koja se ne uvlači. Čak je i manji Gripen je spakuje unutra.
Osim S uvodnika vazduha, koje je Ilija spomenu dole, i koje jedino pomaze u prednjoj sferi protiv drugih aviona, ali ne i od PVO radara, ja ne vidim Rafale kao unapredjeni zmaj smanjenog radarskog odraza.
Srbofil
@Miloš1977
Sve je to semantika, „smanjen“ ali u odnosu na šta? Gledao sam davno neki dokumentarac o razvoju Rafala gde su nakon inicijalne faze projektovanja naručioci dodali zahtev za smanjenim RCS. Verovatno i jeste smanjen u odnosu na inicijalni plan i u odnosu na Mig-29, F/A-18C i sl.
Prolaznik
Smanjen u odnosu na vece vazduhoplove bez S usisnika vazduha, vidljivih lopatica turbina koje signifikantno doprinose radarskom odrazu i cak omogucavaju uspesnu nekooperativnu identifikaciju istoga. f-16 svakako ima manji radarski odraz jer je mali jednomotorac.
Generalno vazi da je dizajn koji ukljucuje mali vazduhoplov, jednomotorac, sa dva kosa vertikalna stabilizatora, S inletom i bez rezervoara za gorivo, senzora i naoruzanja koje visi na sve strane najbolje resenje u pogledu smanjenja RCS-a. Rafale ne ispunjava ni jedan od tih uslova.
Miloš1977
Mislim da S-duct ima smisla kao smanjenje frontalnog radarskog odraza samo za avione koji imaju unutrasnje spremnike za oruzije, i lete u stealth modu bez spoljnih nosaca. Ali S-duct prednost postaje neznatna kada se pod krila okace bombe i rezervoari za goriva.
Prolaznik
Lopatice turbine motora znatno utiču na RCS zbog svoje rotirajuće prirode! One izazivaju periodičnom rasejanje elektromgnetskih talasa (electromagnetic scattering characteristics), koje se da specificno identifikovati čineći motor prepoznatljivim za radar (nekooperativna identifikacija cilja).
Ilija
Pa zato sto ima smanjen radarski odraz u odnosu na F15 recimo iii Su35. Kreni da istrazujes od S uvodnika vazduha, zlatnog premaza poklopca kabine kao i reckavih poklopaca da donje strane. Mozda izcackas zasto je tako i cemu doprinosi.
Pavle
to nije nikakav premaz osim ako znas majstora koji to radi na nivou atoma, imas zgradu MUP na Novom Beogradu, nece biti da je to zbog radarske nevidljivosti, a to nije nista novo…
Mehaničar
Zlatni premaz poklopca kabine ? Da li ste sigurni da je zlatni ili?
Ilija
@ Pave i Mehanicar,
„Gold coating“ Ja sam ga preveo kao zlatni premaz, a vi ga prevedite kako zelite. Sustinski to je Indium-Tin oxide i pored nekih drugih svojstava uspesno odbija radarske zrake pa samim tim umanjuje odbijanje radarskih zraka od unutrasnjosti kabine.
Selektivno pamćenje
već su jednom ovdje pametnjakovići ismijavali „zlatni premaz“ na avionima, pa
evo primjera i razloga zašto ide mikronski zlatni premaz između dva sloja akrilne ili polokarbonatne plastikena kokpitu;
The EA-6B Prowler is lined with gold for RF conductivity and to protect the crew. A loaded Prowler with its jammers running can pump out 34 to 54 kilowatts of RF energy with AN/ALQ-99 jammers on each station, depending on the jammer version.
That much energy can wreak havoc with onboard systems. The gold coating on the canopies combined with the airframe conducts that RF energy away from the crew and interior systems.
The EA-6B is basically a flying microwave oven in certain frequency bands and the gold helps keep the crew and systems from being fried in mid-air. Basically it creates a Faraday cage to protect what is inside from RF radiation.
Prolaznik
Nonsens, EW kontejneri na Prowler-u zaista proizvode par desetina KW elektromagnetnog zracenja ali ono je mikrotalasno i usmereno antenama specijalnog dizajna prema radarima na zemlji tj. cilju SEAD operacije! Da nije tako ucinak elektronskog delovanja na radarske isntalacije bi bio skoro pa zanemarljiv.
Multi Boy
@Selektivno pamćenje
Zlato nije feromagnet pa je neprikladno za Faradejev kavez. Nikl je možda bolji izbor. Možda čak i VHS traka.
KK
Tehnologija koja se koristi u lovcima 4+ generacije, ili nekih specijalizovanih aviona za el ometanje je toliko ispred znanja bilo koga od nas da ima malo smisla nesto udarati na tu temu. Da ne spominjem da je to sve neka tehnologija iz 70-ih i 80-ih. Ovo sto sada rade tipa Tempesta itd, pokazuje takav tehnoloski skok i zaostajanje Balkana za tim temama u omeru da i zivimo u nekim smislenim i uredjenim zemljama, trebalo bi nam 100 godina da to stignemo. A nije da smo ikada i bili neka tehnoloska velesila. Znaci dobijamo sta mozemo da platimo, i sta hoce da nam daju. Koliko smo mozda u nekim drugim vremenima i mogli da nesto razvijamo, dogadjanja iz 90-ih su nas sve bacila 100 godina unazad. A i onda, ako pogledamo plan razvoja NA (Novog Aviona), plan je bio da Francuzi ponude jednomotornu verziju Rafala, dizajn, motori, radar itd njihovo, a Englezi da rade krila.
Pavle
kako se brzo sa radarske nevidljivosti prelazi na zastitu, tj smanjivanje zracenja u kabini, slicna primena je na modernijim V-V i V-Z raketama. mikronski ili atomsku sloj se dobija naparavenjem, ne tamo mazanjem nekom cetkom u vise premaza(ukrsteni daje bolji rezultat?)
Nenad N.
Nije mi jasno da ljudi jos uvek misle da tu ima zlata i da tanak premaz indium aluminium oksida znacajno smanjuje radarski odraz. „Gold coating“ je samo kolokvijalni izraz. Premaz sluzi radi smanjenja vizuelnog „odbljeska“, jer radi posao bolje od klasicno polarizovanog pleksiglasa. Zamislite to kao vrlo kvalitetne i preskupe naocare za Sunce.
Pavle
možda na plakatu smanjuje, a zlatno je ljepse…
Ante
Bilo bi sjajno da komsija Srbija dodje na posetu…
Miloš77
Bilo bi. Jednog dana nadam se. I sa Rafalima, i sa MiG-29 presretaca iz doba hladnog rata.
Nenad N.
Sa par Migova i Mi35. To bi bilo stvarno zanimljivo. Mozda sledece godine.
omniameamecumporto
Pa valjda Tango6 dolazi.
Nenad
U potpunosti se slažem! Samo što je ta vijuga (koja se tiče poseta) prilično inertna u glavama onih koji odlučuju o tome.
Borna
Bilo bi normalno da to bude normalno.
entuzijasta
Stvarno ne vidim razlog, danas 2025. godine zašto se ne bi međusobno posećivali na manifestacijama ovog tipa kao zemlje učesnice? Program bi svakako bio bogatiji, možda i privukao više publike.
KK
@entuzijasta
Tesko ce to proci, nazalost i 2025 godine.
Jer treba napetost za unutarnjepoliticke i iluzionisticke svrke. Dokle god drze narod u predratnom stanju dotle sve drugo prolazi bez problema.
Mislav
Nenad,
Na osnovu čega ste izveli zaključak da je glava (organizator) koja odlučuje o posjetama inertna kad imate na ovom portalu reportažu sa prošlogodišnjeg događaja gdje je tangosix bio prisutan.
Zašto optuživati bez ikakvog osnova samo da bi se istakle nekakve tenzije kojih od strane „glave koja odlučuje o posjetama“ bar prema tangosix očito nema.
Nenad
@Mislav
Da se razumemo, mislim na isključivo glave onih koji bi trebali da dođu u posetu i njihove glave, a ne organizatora (ni jednog trenutka nisam na njih pomislio).
Što se mene tiče – bio sam prošle godine, ali ove mi se nikako raspored ne uklapa.