[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025
[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju
Ove godine manevarske sposobnosti Rafala predstaviće demo pilot francuskog ratnog vazduhoplovstva / Foto: Dimitrije Ostojić

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

Kao što je Tango Six već preneo, u subotu 10. maja će na međunarodnom zagrebačkom aerodromu biti održan četvrti po redu aero-miting AIRVG. Organizator događaja je danas saopštio nove informacije vezane za statičku izložbu, goste, letački program i ulaznice.

Lokacija održavanja AIRVG 2025 je stari terminal koji će biti otvoren za posetioce u periodu od 11 do 19 časova. Zvanično je saopšteno da je broj posetilaca ograničen zato što postoji izuzetno veliki interes za događaj, a pri tom se na aerodromu moraju zadovoljiti bezbednosni standardi jer će se na njemu, kao i prošle godine, odvijati redovni civilni avio-saobraćaj.

Na statičkoj izložbi biće izloženi svi vazduhoplovi sa kojima raspolaže hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (HRZ), od školskih aviona Zlin 242L i PC-9M, preko vatrogasnih AT-802 i CL-415, višenamenskig borbenih Rafala C3R, lakih višenamenskih helikoptera Bell 206B-3 Jet Ranger, lakih izviđačko-borbenih OH-58D(R) Kiowa Warrior, višenamenskih UH-60M Black Hawk, i srednjih transportnih višenamenskih Mi-171Š. Pored toga biće izložena i besposadna letelica Orbiter 3.

Ove godine veće učešće inostranih gostiju / Foto: Dimitrije Ostojić

Svoje učešće je za sada potvrdilo 5 stranih država od kojih će najzastupljenija biti Slovenija koja bi trebalo da pokaže školske avione PC-9M Hudournik, transportrer C-27J Spartan NG i srednji višenamenski helikopter AS-532AL Cougar. Tu je zatim Austrija sa helikopterom AB-212, Mađarska koja će stići sa višenamenskim borbenim avionom JAS-39 Gripen i lakim višenamenskim helikopterom H145M. Posetioci bi trebalo da vide i višenamenski borbeni avion EF-2000 Typhoon RV Italije, kao i francuski Rafal.

Na spisku letačkog programa najavljeni su HRZ letelice Zlin 242L, akro-grupa ‘‘Krila oluje‘‘, potom Rafal, Bell 206, UH-60M zajedno sa dva OH-58D, a od stranaca tu je slovenački PC-9M, mađarski Gripen, i francuski Rafal („Solo Display“ tim francuskog ratnog vazduhoplovstva).

Napomenuto je da je program podložan promenama što je uobičajno, budući da letenje može zavisiti od vremenskih uslova, mogućih kvarova tehnike, i drugih vanrednih događaja.

I ove godine poseban tretman za spotere / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada su u pitanju pozivnice, one se mogu nabaviti na tri načina:

Digitalna ulaznica se može nabaviti putem digitalne platforme CoreEvent ili na prodajnim mestima CoreEvent po ceni od 5 evra, i u prodaji su od danas.

Štampane pozivnice organizatora za građane glavnog organizatora Grada Velike Gorice mogu se pronaći u Turističkoj zajednici Grada Velike Gorice, Pučkom otvorenom učilištu Velika Gorica, na porti gradske uprave Grada Velike Gorice, i u sedištu komunalnih preduzeća, u zgradi VG Goričanke.

Za spotere postoji posebna prijava, svoju akreditaciju mogu prijaviti na sledećem linku.

Organizator je saopštio da je za spotere omogućen raniji ulazak na platformu, kao i spoterske pozicije koje su izdvojene od publike.

Kako se još navodi, broj karata, pozivnica i spoterskih pozicija je ograničen. Deca u pratnji osobe s ulaznicom/pozivnicom ne trebaju dodatnu ulaznicu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Ti paneli na Rafalu zaista ne izgledaju impresivno. Slika na vrhu pokazuje svaki spoj. Ponarucito rezervoari za gorivo. Inace lep avion. Samo mi nije jasno zasto se smatra da Rafal ima smanjen radarski odraz u odnosu na druge avione četvrte generacije. POnarucito dok tegli dva ili tri standardna rezervoara bez kojih ne polece ni za letacke demonstracije.

Odgovori
Sr

@Miloš1977
Priče oko radarskog odraza po internetu su besmislene. To je toliko kompleksna tema da se ne može svesti na jedan broj.

Iz kog ugla po pravcu, u kom frekv. opsegu, sa kojom konfiguracijom naoružanja, na kojoj visini, pri kom napadnom uglu, o kakvoj tehnologiji radara govorimo, kakav softver ima radar, kakva je situaciona svest u datom trenutku, da li je prisutno ometanje, kakvo ometanje, koliko izvora zračenja je uključeno, kakva je obrada tih podataka itd. itd. itd.

Mi

@Srbofil,
Da, .. ja samo govorim o izradi i dizajnu zmaja od panel spojeva, slamčuge za napajenje gorivom u letu koja se ne uvlači. Čak je i manji Gripen je spakuje unutra.
Osim S uvodnika vazduha, koje je Ilija spomenu dole, i koje jedino pomaze u prednjoj sferi protiv drugih aviona, ali ne i od PVO radara, ja ne vidim Rafale kao unapredjeni zmaj smanjenog radarskog odraza.

Sr

@Miloš1977
Sve je to semantika, „smanjen“ ali u odnosu na šta? Gledao sam davno neki dokumentarac o razvoju Rafala gde su nakon inicijalne faze projektovanja naručioci dodali zahtev za smanjenim RCS. Verovatno i jeste smanjen u odnosu na inicijalni plan i u odnosu na Mig-29, F/A-18C i sl.

Pr

Smanjen u odnosu na vece vazduhoplove bez S usisnika vazduha, vidljivih lopatica turbina koje signifikantno doprinose radarskom odrazu i cak omogucavaju uspesnu nekooperativnu identifikaciju istoga. f-16 svakako ima manji radarski odraz jer je mali jednomotorac.

Generalno vazi da je dizajn koji ukljucuje mali vazduhoplov, jednomotorac, sa dva kosa vertikalna stabilizatora, S inletom i bez rezervoara za gorivo, senzora i naoruzanja koje visi na sve strane najbolje resenje u pogledu smanjenja RCS-a. Rafale ne ispunjava ni jedan od tih uslova.

Mi

Mislim da S-duct ima smisla kao smanjenje frontalnog radarskog odraza samo za avione koji imaju unutrasnje spremnike za oruzije, i lete u stealth modu bez spoljnih nosaca. Ali S-duct prednost postaje neznatna kada se pod krila okace bombe i rezervoari za goriva.

Pr

Lopatice turbine motora znatno utiču na RCS zbog svoje rotirajuće prirode! One izazivaju periodičnom rasejanje elektromgnetskih talasa (electromagnetic scattering characteristics), koje se da specificno identifikovati čineći motor prepoznatljivim za radar (nekooperativna identifikacija cilja).

Il

Pa zato sto ima smanjen radarski odraz u odnosu na F15 recimo iii Su35. Kreni da istrazujes od S uvodnika vazduha, zlatnog premaza poklopca kabine kao i reckavih poklopaca da donje strane. Mozda izcackas zasto je tako i cemu doprinosi.

Odgovori
Pa

to nije nikakav premaz osim ako znas majstora koji to radi na nivou atoma, imas zgradu MUP na Novom Beogradu, nece biti da je to zbog radarske nevidljivosti, a to nije nista novo…

Me

Zlatni premaz poklopca kabine ? Da li ste sigurni da je zlatni ili?

Il

@ Pave i Mehanicar,

„Gold coating“ Ja sam ga preveo kao zlatni premaz, a vi ga prevedite kako zelite. Sustinski to je Indium-Tin oxide i pored nekih drugih svojstava uspesno odbija radarske zrake pa samim tim umanjuje odbijanje radarskih zraka od unutrasnjosti kabine.

Se

već su jednom ovdje pametnjakovići ismijavali „zlatni premaz“ na avionima, pa
evo primjera i razloga zašto ide mikronski zlatni premaz između dva sloja akrilne ili polokarbonatne plastikena kokpitu;
The EA-6B Prowler is lined with gold for RF conductivity and to protect the crew. A loaded Prowler with its jammers running can pump out 34 to 54 kilowatts of RF energy with AN/ALQ-99 jammers on each station, depending on the jammer version.

That much energy can wreak havoc with onboard systems. The gold coating on the canopies combined with the airframe conducts that RF energy away from the crew and interior systems.

The EA-6B is basically a flying microwave oven in certain frequency bands and the gold helps keep the crew and systems from being fried in mid-air. Basically it creates a Faraday cage to protect what is inside from RF radiation.

Pr

Nonsens, EW kontejneri na Prowler-u zaista proizvode par desetina KW elektromagnetnog zracenja ali ono je mikrotalasno i usmereno antenama specijalnog dizajna prema radarima na zemlji tj. cilju SEAD operacije! Da nije tako ucinak elektronskog delovanja na radarske isntalacije bi bio skoro pa zanemarljiv.

Mu

@Selektivno pamćenje
Zlato nije feromagnet pa je neprikladno za Faradejev kavez. Nikl je možda bolji izbor. Možda čak i VHS traka.

KK

Tehnologija koja se koristi u lovcima 4+ generacije, ili nekih specijalizovanih aviona za el ometanje je toliko ispred znanja bilo koga od nas da ima malo smisla nesto udarati na tu temu. Da ne spominjem da je to sve neka tehnologija iz 70-ih i 80-ih. Ovo sto sada rade tipa Tempesta itd, pokazuje takav tehnoloski skok i zaostajanje Balkana za tim temama u omeru da i zivimo u nekim smislenim i uredjenim zemljama, trebalo bi nam 100 godina da to stignemo. A nije da smo ikada i bili neka tehnoloska velesila. Znaci dobijamo sta mozemo da platimo, i sta hoce da nam daju. Koliko smo mozda u nekim drugim vremenima i mogli da nesto razvijamo, dogadjanja iz 90-ih su nas sve bacila 100 godina unazad. A i onda, ako pogledamo plan razvoja NA (Novog Aviona), plan je bio da Francuzi ponude jednomotornu verziju Rafala, dizajn, motori, radar itd njihovo, a Englezi da rade krila.

Pa

kako se brzo sa radarske nevidljivosti prelazi na zastitu, tj smanjivanje zracenja u kabini, slicna primena je na modernijim V-V i V-Z raketama. mikronski ili atomsku sloj se dobija naparavenjem, ne tamo mazanjem nekom cetkom u vise premaza(ukrsteni daje bolji rezultat?)

Ne

Nije mi jasno da ljudi jos uvek misle da tu ima zlata i da tanak premaz indium aluminium oksida znacajno smanjuje radarski odraz. „Gold coating“ je samo kolokvijalni izraz. Premaz sluzi radi smanjenja vizuelnog „odbljeska“, jer radi posao bolje od klasicno polarizovanog pleksiglasa. Zamislite to kao vrlo kvalitetne i preskupe naocare za Sunce.

Pa

možda na plakatu smanjuje, a zlatno je ljepse…

Odgovori
An

Bilo bi sjajno da komsija Srbija dodje na posetu…

Odgovori
Mi

Bilo bi. Jednog dana nadam se. I sa Rafalima, i sa MiG-29 presretaca iz doba hladnog rata.

Ne

Sa par Migova i Mi35. To bi bilo stvarno zanimljivo. Mozda sledece godine.

om

Pa valjda Tango6 dolazi.

Ne

U potpunosti se slažem! Samo što je ta vijuga (koja se tiče poseta) prilično inertna u glavama onih koji odlučuju o tome.

Bo

Bilo bi normalno da to bude normalno.

en

Stvarno ne vidim razlog, danas 2025. godine zašto se ne bi međusobno posećivali na manifestacijama ovog tipa kao zemlje učesnice? Program bi svakako bio bogatiji, možda i privukao više publike.

KK

@entuzijasta

Tesko ce to proci, nazalost i 2025 godine.

Jer treba napetost za unutarnjepoliticke i iluzionisticke svrke. Dokle god drze narod u predratnom stanju dotle sve drugo prolazi bez problema.

Mi

Nenad,

Na osnovu čega ste izveli zaključak da je glava (organizator) koja odlučuje o posjetama inertna kad imate na ovom portalu reportažu sa prošlogodišnjeg događaja gdje je tangosix bio prisutan.
Zašto optuživati bez ikakvog osnova samo da bi se istakle nekakve tenzije kojih od strane „glave koja odlučuje o posjetama“ bar prema tangosix očito nema.

Ne

@Mislav
Da se razumemo, mislim na isključivo glave onih koji bi trebali da dođu u posetu i njihove glave, a ne organizatora (ni jednog trenutka nisam na njih pomislio).
Što se mene tiče – bio sam prošle godine, ali ove mi se nikako raspored ne uklapa.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor