Prema izveštaju indijskog lista “Bussiness standard“, samo nekoliko dana nakon potpisivanja ugovora o kupovini francuskih Rafala, indijsko Ministarstvo odbrane izdalo je zahtev za dobijanje informacija (RFI – Request for Information) radi potencijalnog raspisivanja tendera za nabavku novih borbenih aviona.
Navodno je sada u pitanju, kako je navedeno, srednji jednomotorni lovac koji bi u inventaru vazduhoplovnih snaga zamenio flotu aviona MiG-21 i MiG-27. Ovaj avion trebalo bi da se proizvodi u Indiji, u partnerstvu sa privatnim sektorom a bio bi izvršen i široki transfer tehnologije.
Po daljim navodima indijskih medija zahtevi za informacijama su upućeni preko ambasada u Vašingtonu, Stokholmu i Moskvi. I dok se za SAD i Švedsku zna da su ranije ponudile Indiji svoje avione Lockheed Martin F-16IN (Block 70) i SAAB Gripen NG (JAS-39E i F) nije jasno zašto je zahtev upućen i Moskvi s obzirom da Rusija na tržištu ne može ponuditi avion iste kategorije niti se zvanično zna da Rusi imaju takav projekat u razvoju.
Na osnovu odgovora na zahtev RFI koje će dati kompanije kojima je on upućen, indijsko Ministarstvo odbrane bi im zatim uputilo i tzv. zahtev za predloge (RFP – Request for Proposal).
Ranije ove godine američki Lockheed Martin kao i švedski SAAB su već imali prezentacije svojih borbenih aviona Nju Delhiju a oba proizvođača potrudila su se da zainteresuju Indijce tako što su im, u okviru domaće inicijative “Make in India“, ponudili proizvodnju aviona u Indiji. Američki proizvođač je išao čak dotle da je ponudeo premeštanje kompletne proizvodne linije za avion F-16 iz svog pogona u Fort Vortu, Teksas. Prezentaciju svog proizvoda imao je i Boing koji je predložio dvomotorni F/A-18IN “Super Hornet“.
Neimenovani izvori su navodno saopštili “Biznis insajderu“ da su male verovatnoće da se izabere američki F-16 s obzirom da ovaj tip aviona koristi Pakistan. Međutim, spominje se i da bi saradnja sa SAD potencijalno mogla dovesti do eventualne buduće nabavke borbenog aviona 5. generacije F-35 “Lighting II“.
Ovakav potez indijske vojske je mogao biti očekivan s obzirom na to da nije realizovan plan nabavke 126 srednjih višenamenskih borbenih aviona u okviru programa MMRCA. Takođe tu je i razočarenje indijskih vazduhoplovnih snaga domaćim lakim borbenim avionom Tejas koji nije zadovoljio sva očekivanja, čiji razvoj dugo traje i kasni, i koji se trenutno proizvodi u malim serijama.
Mnogi stručnjaci smatraju da se može desiti da Indija ponovo ne bude ozbiljna u nameri da nabavi nove vazduhoplove zbog toga što su u prošlosti mnogi tenderi bili poništavani ili su propadali zbog skandala i korupcije. Takođe, Indijci su često u procesu odabira menjali taktičko-tehničke zahteve kao i zahteve za transferom tehnologije što je negativno uticalo na pregovore sa proizvođačima.
Indija ima veliku potrebu za zamenom zastarelih tipova borbenih aviona. Reč je pre svega o ostareloj floti lovaca-presretača MiG-21 koji bi, po sadašnjim planovima trebalo biti povučeni iz naporužanja 2022. i jurišnika MiG-27 koji će svoju karijeru u RV Indije završiti 2018. U inventaru se trenutno još uvek nalazi oko 250 MiG-21 u varijantama M, MF, bis, bisUPG i UM i oko 86 MiG-27ML i ML UPG.
Tu je i veliki pad u broju eskadrila borbenih aviona, želja vrha RV Indije još od kraja 80.tih godina je da njihov broj dostigne 42 ali trenutno imaju samo 33 eskadrila sa tendencijom da ih, ako ne bude novih nabavki i isporuka, 2027. godine bude samo 19.
126LAE-Delta
Zanimljiva vest, Zivojine. Sto se tice ovog dela vesti:
„…nije jasno zašto je zahtev upućen i Moskvi s obzirom da Rusija na tržištu ne može ponuditi avion iste kategorije niti se zvanično zna da Rusi imaju takav projekat u razvoju.“
Ranije, ako se secate, imali smo jednu raspravu oko F-35 u kome ste pomenuli MiG LMFS. Da li je mozda zato Moskva dobila RFI od Delhija?
Živojin Banković
Челници РСК МиГ су најављивали развој али нема информација шта се тренутно дешава. А изгледа да је Русија поново понудила МиГ-35…
gile
RF vec neko vreme radi na jednomotornom visenamenskom borbenom avionu 5. generacije, koji po zahtevu VKS treba da kosta najvise 60% vrednosti PAK-FA, sa vise od 80% mogucnosti PAK-FA. Istovremeno, tehnologije sa PAK-FA moraju da budu primenjene, kao i deo tehnologija buduce 6. generacije.
Biroi su pokazali vise mogucih konstrukcija, ali trenutno je najveci problem pogonska grupa…
Živojin Banković
Тај авион, ако га Руси уопште и направе, неће скоро бити завршен. А Индијцима гори под ногама јер морају да замене велики број једномоторних авиона.
ns
Rusi su im već nudili S-56. Možda da nam kažete nešto o tom avionu.
Pavle
@ns
internet postoji i da bi bilo ko mogao da pronadje relevantnu informaciju koja ga interesuje, cak i od proizvodjaca.