BEG airport status
Na „DRONEfestu“ o upotrebi dronova u poljoprivredne svrhe – slučaj kompanije „Žito“ iz Osjeka Prednosti korišćenja dronova u poljoprivredi samo jedna od tema "DRONEfesta" / Foto: Startit

Na „DRONEfestu“ o upotrebi dronova u poljoprivredne svrhe – slučaj kompanije „Žito“ iz Osjeka

„Jamaha motor“ prva je kompanija na svetu kojoj je u Americi dozvoljeno da svoje dronove koristi u komercijalne svrhe, u konkretnom slučaju za potrebe poljoprivrede. Tango Six pisao je i o jedinstvenom rešenju Ivana Petruševskog koji je kao student završne godine doktorskih studija ETF-a razvio dronove za analizu i tretiranje poljoprivrednih polja.

O upotrebi bespilotnih letelica za ove i slične svrhe govoriće se i na ovonedeljnom „DRONEfestu“ u Zagrebu. Primer praktične upotrebe izložiće hrvatska softverska kompanija „IN 2“ koja je ujedno i organizator  konferencije.

Naime, „IN 2“ je tek nedavno počela da izrađuje softver za dronove, ali je već imala iskustvo „na terenu“ sarađujući sa poljoprivrednom kompanijom „Žito“ iz Osijeka.

– Prednost korištenja dronova u poljoprivredi, ali i ostalim djelatnostima, je u mogućnosti jednostavnog nadzora iz zraka uz znatno manje troškove u odnosu na korištenje helikoptera i aviona.

Osim različitim vrstama kamera, dronovi mogu biti opremljeni i nizom senzora kojima se mogu prikupiti različiti podaci. U ovom projektu, bespilotne letjelice koriste se za prikupljanje podataka sa zasijanih kultura radi generiranja digitalne ortofoto karte i analize stanja poljoprivrednog zemljišta – navode u kompaniji „IN 2“.

Kažu da je proces u potpunosti automatiziran tako da je nakon definisanja područja obrade potrebno samo pokrenuti aplikaciju koja omogućava da letelica autonomno prikupi i sačuva podatke.

Screen-Shot-2015-12-23-at-4.07.36-PM-1-640x420
„Dron vidi ono što ljudsko oko ne može“ / Foto: Startit

– Ovisno o namjeri leta, koriste se različite visine leta, a po obavljenom letu podaci se obrađuju. Zahvaljujući NDVI indeksu (Normalized Difference Vegetation Index) prikazuje se stvarno, ljudskom oku nevidljivo, stanje snimane površine, a na osnovu tog stanja definiraju se se potrebne aktivnosti, kao što su navodnjavanje i upotreba zaštitnih sredstava.

NDVI se bazira na skali boja koje obično koriste zelenu boju za visoke NDVI vrijednosti i crvenu za niske vrijednosti. Uobičajeno, zelena boja govori da je kultura zdrava dok crvena boja označava kulturu koja nije zdrava, no treba paziti kod tumačenja, je zelena boja ne označava uvijek dobro stanje niti crvena loše. Na primjer jako visoke NDVI vrijednosti (zeleno) mogu označavati velike naslage korova, koji ima sličnu refleksiju kao i normalan usjev – objašnjavaju.

Dron se, navode u kompaniji, podjednako može koristiti i u druge poljoprivredne svrhe.

– Ovisno o potrebi naručitelja, dronovi se u poljoprivredi mogu koristiti i za razne druge svrhe kao što su izrada geografskih karti i mapiranje terena, detekcija oštećenja klorofila, detekcija nametnika u polju, procjena i analiza kvalitete vode, bežično prikupljanje podataka sa senzora na zemlji.

Praćenje statusa rasta zasađene kulture, praćenje statusa plantaže, precizna privreda odnosno praćenje razvoja polja u vremenskim intervalima i definiranje potrebnih aktivnosti, procjena potreba i rezultata navodnjavanja, planiranje radova u polju na osnovu prikupljenih podataka, detekcija minerala i plinova, profiliranje temperature i tlakova, analiza sjetve uz prijedloge unaprjeđenja kod ponovne sjetve, efikasno prikupljanje podataka za upravljanje štetom od vremenskih neprilika ta integracija s postojećim GIS sustavom – kažu u „IN 2“ za naš portal.

dronefest

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Gale na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Да ли се сећамо да смо пре неколико година одбили донацију из Русије за ремонтоване Ан 26, под неким изговорима који су се сводили на то да наводно нема више пилота за њих. Али много важније је питање шта је прави разлог да анушка није пензионисана. Имали смо их некад 12 а и продавали смо…

14. Mar 2025.Pogledaj

Vlad na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

Da se nadovežem... Izgleda da neki ne razumeju poentu. Ako nemaju te slamke niko te neće zvati da ratuješ za tuđi interes sa tim avionima, a ako imaju... Ali, izgleda da su reči "šut" i "karta" ipak najviše zabolele neke nato opcije koje otvoreno navijaju. Miloš77 Koliko oružja, koji dolet i kakve karakteristike ima Rafal…

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

@Perko MA jednom platis da ga skrate za slamku, i miran si. Ima nesto i u odrzavanju tog vraga godinama/decenijama. Moze to da kosta i vise od prepravke. Srbiji sigurno ne trebaju slamčice na Rafalima. Za one koji nisu ubedjeni, pogledajte kolika tri spoljna rezervoara nosi Rafal ako treba, a koliko recimo MiG-29 nosi. jako…

13. Mar 2025.Pogledaj

Nenad N. na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

Za jedan Erbas dva Embraera. Jeste nosivost manja za deset tona, ali kargo prostor je cak veceg volumena. Pa se uzmu dva ili cetiri. E da, obavezno i "pametnom dosta". :)

13. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

To je klasa kargo aviona koja tovari svasta sto C295 ne moze, C295 ogranicen velicinom i doletom. Uvoz odredjene robe pada na pamet, ulkucujuci i vojne. Druga stvar koja mi je pala na pamet odmah ustvari je korist u slucaju vanrednih situacija tipa Kovid lockdown-a kada se mnoge stvari u svetu ogranicavaju u zavisnosti od…

13. Mar 2025.Pogledaj