BEG airport status
Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije 9-13 Ratnog Vazduhoplovstva Azerbejdžana koji je od Ukrajine u periodu od 2006. do 2011. nabavio 17 MiG-ova 29 od čega tri dvoseda.

Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

U poslednjih nekoliko dana u pojedinim domaćim medijima se pojavila informacija da se sa Belorusijom pregovara o nabavci 12 MiG-29. Nije teško zaključiti da bi se, u slučaju nekog dogovora, takođe radilo o polovnim avionima, koji bi bili izabrani iz sastava beloruskih vazduhoplovnih snaga koje pored dvoseda MiG-29UB koristi jednosede MiG-29 u verziji 9-13 kao i MiG-29BM koji predstavlja modernizovani 9-13.

Među 6 lovačkih aviona MiG-29 koje će Rusija donirati Srbiji se, kao što smo već pisali, nalazi jedan jednosed MiG-29A (9-12A), tri jednoseda MiG-29 (9-13) i dva dvoseda MiG-29UB (9-51A). I dok RV i PVO Vojske Srbije već koristi avione koji su veoma slični verzijama 9-12A i 9-51A, varijanta 9-13 je novost za naše vazduhoplovce za koju će im svakako trebati preobuka.

alzirski u letu
Alžir je najveći korisnik aviona 9-13 van država bivšeg SSSR-a. Od Belorusije i Ukrajine je nabavio oko 24 aviona u ovoj varijanti.

Za sada je, prema obećanjima vlasti (još nemamo informaciju o potpisanom ugovoru), sigurna samo isporuka ruskih MiG-ova 29 pa će RV i PVO tako dobiti tri aviona 9-13 za koje je, kao i za preostale tri 29-ke, planirana modernizacija. Pošto još uvek nemamo pouzdane informacije i detalje o tome kako će ti avioni biti modifikovani ovoga puta ćemo predstaviti avion MiG-29 9-13.

MiG-29 Izdelije 9-13 (NATO oznaka ’’Fulcrum-C’’)

Prva verzija sovjetskog frontovskog lovca MiG-29 uvedena je u naoružanje jula 1983. ali avion sa projektnom oznakom 9-12 nije u potpunosti zadovoljavao početne taktičko-tehničke zahteve. 9-12 je na malim visinama imao dolet od 700 km u odnosu na zahtevanih 800. Takođe manji je bio i maksimalni dolet na velikoj visini koji je iznosio samo 2100 km dok je projektom bilo predviđeno da sa jednim spoljnim rezervoarom za gorivo avion može da preleti 2750 km.

9-12 ima 4 rezervoara za gorivo u trupu i dva u krilima u kojima ukupno može da stane 4300 litara goriva. Spoljašnji rezervoar PTB-1500 ima kapacitet od 1520 litara goriva, specijalno je dizajniran samo za MiG-29 a postavlja se između gondola motora. Rezervoar ima specifičan oblik, postavljen je ispod trupa, u “poluutopljenom’’ položaju pa je u letu otpor manji. Preko zadnjeg, repnog dela PTB-1500 može se vršiti i odvod dimnih gasova iz turbo-startera odnosno gasne turbine GTDE-117. Kada je ovaj rezervoar postavljen ne može se koristiti vazdušna kočnica a takođe ni vršiti gađanje topom.

rumunski 53 Fulcrum-C
Rumunija je na ime duga od Moldavije dobila jedan 9-13 1992. godine.

Paralelno sa uvođenjem u naoružanje 9-12 započete su aktivnosti na otklanjanju ovih nedostataka odnosno rađeno je na razvoju nove varijante 9-13. Prototip ove verzije nastao je modifikacijom serijskog aviona MiG-29 9-12 koji je do tada u jedinici imao 43 leta. Prvi let izvršen je 4. maja 1984. a ovaj primerak je kasnije pretrpeo sve izmene koje je podrazumevao standard verzije 9-13. Kako bi se povećao dolet rezervoar broj 1 je izmenjen a njegov kapacitet je povećan za 240 litara. Zbog toga je 9-13 dobio karakterističnu ’’grbu’’ na leđima i to je glavna vizuelna razlika u odnosu na 9-12.

Dodatno povećanje maksimalne količine goriva je postignuto time što je omogućeno da se na dva potkrilna nosača (najbliži trupu) postave dva spoljašnja rezervoara za gorivo PTB-1150 od po 1150 litara goriva. Međutim maksimalna brzina aviona sa dva PTB-1150 je ograničena na 850 km/h i ova konfiguracija se uglavnom koristi kod preleta. Tako je sa jednim PTB-1500 i dva PTB-1150 dolet aviona povećan na čak 2900 km.

Drugi glavni zahtev vazduhoplovstva bio je da se MiG-29 mora opremiti sistemom za protivelektronska dejstva (PED), prva varijanta 9-12 to nije imala i to se smatralo velikom slabošću. Prvobitno je bilo zamišljeno da se sistem za PED nosi u spoljašnjem podvesnom kontejneru, kao što je to slučaj kod lovca Su-27 koji ih nosi na krajevima krila. Ovo je planirano zbog toga kako osnovna konstrukcija aviona ne bi morala da pretrpi značajne izmene. Ipak od toga se odustalo i kod verzije 9-13 ovaj sistem je ugrađen u prošireni prostor iza kabine.

Reč je o sistemu L203 ’’Gardenija 1FU’’ (SPS-171) čiji je razvoj započet početkom 80.tih, ušao je u upotrebu 1985-86 a proizvodnja je započeta u radiozavodu ’’Signal’’ iz Stavropolja. Gardenija se i danas proizvodi a sistem je ugrađen i u borbene avione Su-27SK, UBK, Su-30MKK. Na avionu 9-13 antene ovog sistema se nalaze na krajevima krila što je još jedna spoljašnja razlika u odnosu na 9-12.

peruanski na aeromitingu 2010
9-13SE RV Perua koje je od Rusije 1998. kupilo tri ovakva aviona. Prethodno je od Belorusije 1996. nabavljeno 16 9-13 i dva dvoseda 9-51.

Osim povećanja količine goriva i ugradnje aktivnog ometača 9-13 ima još neka poboljšanja. Pre svega tu je povećanje nosivosti spoljašnjeg tereta za 1000 kg pa tako avion može da ponese do 3200 kg naoružanja. 9-13 može poneti 6 bombi od 500 kg uz dve rakete vazduh-vazduh malog dometa. Od toga na dva unutrašnja nosača može poneti 4 bombe na skupnim nosačima MBDZ-U2T-1 (za po dve bombe). Masa aviona je porasla neznatno, normalna poletna za 200 kg a maksimalna poletna za 380 kg.

Promenjena je kutija agregata pa je umesto KSA-2 primenjena KSA-3. Zbog izmene u konstrukciji pre svega unutrašnjih rezervoara u odnosu na 9-12 pojedini paneli preko kojih se pristupa određenim avionskim sistemima imaju drugačiju poziciju. Performanse nisu mnogo izmenjene ali postoji informacija da je početna brzina penjanja smanjena za 10 procenata. Srce aviona, motor (motori) je ostalo isto, zadržan je takođe i radar N019 ’’Rubin’’ a i naoružanje se nije promenilo.

Serijska proizvodnja 9-13 koji je zadržao oznaku MiG-29 bez sufiksa, započela je 1986. kada je i prestala proizvodnja modela 9-12 za sovjetske vazduhoplovne snage a ova verzija je u podvarijantama 9-12A i 9-12B ostala na proizvodnim trakama pre svega zbog izvoza. Proizvodnja 9-13 je trajala do 1991. do kada je proizvedeno oko 400 aviona. Pre raspada SSSR 9-13 je 1989. u izvoznoj verziji 9-13B prodat samo Severnoj Koreji. Neki izvori govore da je prodato 10 aviona ali da su samo tri sklopljena dok su ostali poslužili za rezervne delove. Severna Koreja je navodno želela da dobije i posao sklapanja 50 9-13 ali se od toga odustalo zbog loše ekonomske situacije.

Od zemalja bivšeg SSSR-a 9-13 su nasledile Belorusija, Moldavija, Rusija, Turkmenistan, Ukrajina i Uzbekistan. Neke od njih su nasledile veliki broj aviona pa se kod njih pojavio višak. Tako je Belorusija svoje 9-13 prodavala Alžiru i Peruu, Moldavija je ustupila jedan avion Rumuniji na ime duga a prodala je avione Sjedinjenim Američkim Državama koje su ih kupile kako navodno ne bi pali u ruke Iranu. Manji deo aviona je iznajmljen Jemenu. Svoje MiG-ove 29 9-13 su od Ukrajine nabavljali takođe Alžir kao i Azerbejdžan i Čad. Postoje informacije da su azerbejdžanski avioni modernizovani na ukrajinski standard MiG-29MU1.

sudanski 614
Sudan je od Rusije 2003-4. primio u naoružanje 10 9-13SE. Pored njih su kupljena i dva dvoseda.

Dalji razvoj 9-13 je nastavljen i na bazi ove varijante razvijen je znatno unapređeni 9-13S (MiG-29S takođe NATO oznaka Fulcrum-C). 9-13S je dobio novi radar N019M ’’Topaz’’ kao i mogućnost nošenja raketa vazduh-vazduh R-77 sa inercijalnim i aktivnim radarskim samonavođenjem kao i R-27T sa infracrvenim samonavođenjem. U naoružanje sovjetskog vazduhoplovstva uvedena je samo jedna eskadrila (neke informacije govore o svega 16 aviona) dok je u fabrici ostalo nedovršeno oko 30 aviona.

Ti avioni su tokom 90.tih i 2000.tih prodavani u izvoznoj varijanti 9-13SE (MiG-29SE) koji ima nešto slabiji radar N019ME i rakete RVV-AE (izvozne R-77). Tri aviona nabavio je Peru, 10 aviona Sudan a Mjanmar 6 9-13SE. Takođe bar nekoliko aviona je nabavio i Alžir za koje se mislilo prvo da ima samo varijantu 9-13 ali su na fotografijama pojedinih primeraka zatim primećene rakete vazduh-vazduh R-27T.

Sredinom 80.tih na MiG-u 29 počela su ispitivanja vođenog naoružanja vazduh-zemlja a kao opitni avion poslužio je jedan 9-13 koji je dobio novu oznaku Biroa MiG- 9-14. Nakon par godina ispitivanja razvoj je obustavljen jer se pojavio znatno napredniji model 9-15 (MiG-29M). Iskustva stečena u projektu 9-14 su kasnije primenjena u definisanju i razvoju višenamenskog aviona MiG-29SM koji se nudio kao standard za modernizaciju i varijante 9-13. 2008. Peru je modernizovao 6 svojih 9-13 a ovi avioni su nakon modifikacija označeni kao MiG-29SM-P.

Komentari

C

Hvala za odlican tekst Zivojine, zaista mnogo zanimljivih a verujem proverenih informacija. Takodje prvi put saznajem i za informaciju o Beloruskim avionima sto bi me zaista obradovalo ako je tacno. Ono sto me interesuje jeste sobzirom da je modernizacija na SM radjena na osnovu 9-14 a koji je opet potekao od 9-13, kakve su mogucnosti/ogranicenja za nase stare 9-12 kao i jedan 9-12a koji dobijamo da budu dovedeni na SM ili slican standard sobzirom da nemaju dodatni prostor iza kabine?

Odgovori

Rusi na standard SM ali i SMT mogu modernizovati i 9-12 i 9-13.

Npr. od 9-12 je napravljen SMT 9-18 za Jemen koji je zadrzao osnovni oblik 9-12.

A za Alžir su pravljeni SMT 9-19 od 9-12 i 9-13 koji su dobili karakterističan novi izgled. Takođe indijski 9-12B su dovođeni na standard MiG-29UPG 9-20 koji je veoma sličan, skoro isti kao SMT 9-19.

B

Zivojine,mozete li mi reci koji nivo unapredjenja i modernizacije je najvisi moguci kada su u pitanju 29ke sa oznakom UB,tj. dvosedi?Da li je moguce od njih napraviti borbene masine,sposobne da mose svo naoruzanje kao jednosedi?

Rusi koliko znam više nemaju u ponudi MiG-29UBT 9-52 koji je imao radar Osa i koji je mogao nositi svo naoružanje kao SMT.

Sadašnji modeli dvoseda, 9-53 (UBM) nemaju radar niti mogu da nose naoružanje kao SMT ili neka novija verzija MiG-a 29.

B

Hvala na odgovoru.
Mozda malo skrecem s teme,ali pomislih kako ne bi bilo lose,s obzirom na uzlaznu putanju odnosa sa Indijom i saradnju u oblasti vojne namenske industrije koju je spominjao Premijer,nabaviti nekoliko indijskih migova 21BISON,u svrhu obuke mladih pilota za 29ke,kako je to ranije i bio slucaj u nasem ratnom vazduhoplovstvu.Indija u svakom slucaju pocinje da se resava tih aviona,ne znam samo koliko im se mogu produziti resursi….Ne verujem da g4 i ostali trenazni avioni i simulatori mogu pripremiti mlade pilote na 29ke onoliko dobro koliko mig 21.Ovo dobija na znacaju jos vise ukoliko ima istine u prici o nabavci dodatnih 12 migova 29 od Belorusije.Dodatno,migovi 21 mogu obavljati aktivnu ulogu u cuvanju vazdusnog prostora.
Dalje,mozda preterujem(verovatno preterujem),to ipak ima vise veze sa politickom voljom velikih svetskih igraca,ali ukoliko imamo vise letelica u svrhu zastite vazdusnog prostora,postajemo konkurentni za air policing zemalja u okruzenju koje ne poseduju ratno vazduhoplovstvo(Makedonija,a mozda i Crna Gora,ukoliko prica o ulasku u NATO krene u drugom smeru,sto je moguce),sto osim materijane koristi nosi sa sobom i ogroman politicki potencijal.

R

You tube…preobuka na mig 29. Izgleda da se sada prelazi sa G4 direktno na Mig 29, i ako je koncept uspesan Mig 21 nije potreban. Mada ne razumem vise uporno insistiranje svih na Mig 21, taj avion je zavrsio. Ne treba nam 100 tipova aviona, ja bi i Orlove poslao u penziju, i ovih 5 tipova Mig 29 koje cemo imati je dovoljno komplikovano…

G

Zivojine, zanimljiv clanak sa puno informacija a i meni licni se vise svidja ova grbava varijanta. Nadam se da su informacije tacne za jos 12 miga 29 i daj boze da su svi 9-13. Belorusija ima nameru da zameni svoje migove za nove Suhojeve do 2020 godine, a procitao sam da je ministar posetio i remontni zavod 2566, tako daj boze da se izrodi neki bratski dogovor iz svega ovoga, jer za vise i bolje neznam ako ima politicke volje u ovom trenutku.

Odgovori
N

Odlican tekst, ali mene zanima sad jedna stvar. Otkud ta ideja o beloruskim MiG-ovima? Ja sam primetio u prolazu pored trafike recimo samo naslov u Informeru pre neki dan, ali nista vise od toga. Da li moze neko da me uputi malo vise, sa izvorom verodostojnijim od gore navedenog tabloida?

Odgovori
C

Ja retko kad imam vremena da citam novine dok npr redovno citam T6, zato me je i iznenadila informacija o Beloruskim avionima, medjutim danas posle citanja ovde malo izguglah i pronadjoh istu vest na 20tak sajtova gde svi upucuju na Informer kao izvor.

Министар одбране је недавно боравио у Белорусији. Са њима су били и ваздухопловци.

V

Bravo za tekst, steta sto ovako nesto ne moze da se procita u Odbrani.

Odgovori
M

Slazem se za ideju o Indijskim Bizonima.

Cudi me da Hrvatska nije tako razmisljala nego su isli po meni ne logicnom planu. Racunati na Ukrajnu koja je u gradjanskom ratu (tada mila u najgorem haosu) u kojoj korupcija i kradja na sve strane prevazilazi cak i Balkan je ispala losa investicija po onome sto citam o tim remontovanim Mig-21.

Verovatno Bizoni jos neko vreme nisu na prodaju. Mozda se varam.

Super je clanak, kao i uvek, i jedva cekam sledeci :-)
Super ste tim!!
Puno hvala!!

Odgovori

„Хрватска“ је рачунала на мешетарење.Па је изабрала Украјину.
Транге-франге, тућ-мућ. Мало ућари овде,мало онде.
Људи бре.То су опасни лопови и битанге.

v

Da li bi se i ovi avioni iz Bjelorusije modernizovali i remontovali kao ovih 6 iz Rusije?

Odgovori
S

Prijatelju, čekaj prvo da vidimo kako idu dešavanja sa tih 6+ ova 4 naša… Niko od nas nije čuo da je ugovor potpisan!
A za Beloruske avione to je izneo samo jedan list u Srbiji (Informer), sačekajmo da stvari budu malo čistije i konkretnije, postoji teorijska mogućnost zbog uvođenja Suhoi-ja u naoružanje Belorusije ali to je po mom mišljenju samo želja našeg RV i PVO koja se može ostvariti jednog dana, a modernizacija beloruskih aviona zavisi od njihovog stanja-resursa, opreme i standarda na kojem se nalaze…

L

Nista se jos ne zna o tom ,,ugovoru“.

B

Letac, dosta se zna, samo se nezna dali je uopste potpisan!

Zna se da dobijamo 6 aviona (3x 9-13, 2x 9-51, 1x 9-12)
Zna se da dobijamo 32 rakete
Zna se da ce mo dati 185 miliona €
Zna se da ta suma novca nije za avione nego za rakete, obuku, rezervne delove, itd.

A sve drugo neznamo!

Verovatno ugovor nije potpisan zato sto jos nije jasno koji nivo modernizacije ce mo dobiti i sta ce mo sve uzeti uz to.

Tako da ce dobijeni avioni doci bez modernizacije i bez remonta a sve drugo ce se u sledecem vremenu pokazati.

Могуће да је посебно потписан споразум о донацији а да ће тек бити потписан уговор за модернизацију. Ако то већ није урађено.

L

Beli, ja nisam mislio na ugovor sa Rusima,već na potencijalni ,,ugovor“ sa Belorusijom o nabavci 12 MiG-29.

B

„Informer“ je u poslednjih 10 dana pisao o nabavci „Tor-a“, „Točke“, „BUK-M2“, kineskih dalekometnih PVO sistema, zajedničkoj proizvodnji kineske WS-3A rakete, pa na kraju o nabavci još 12 migova…

Sve ove stvari dobro prodaju novine. Lično mislim da bi nabavka još maksimalno 6 29-ki bilo optimalno, čisto da se dođe do 16 komada, gdje bi 4 letjelice bile dvosjedi. Ovime bi se mogla kompletirati eskadrila i optimizirati obuka pilota (dva para dvosjeda, taktike, prilazi, formacije…). Sve preko ovoga čini mi se kao nepotrebno opterećenje budžeta koje bi uticalo na kvalitet jezgre onoga šta je ova nabavka. Mislim, ako se može uložiti 400-500 miliona $, čemu onda 29-ke, u bilo kojoj iteraciji? Zašto onda ne govoriti o 10 Su-30MKI, ili nečemu sličnom?

Zbog ovoga mislim da je u pitanju hoax. Vjerovatnije je da se radi o pregovorima o manjoj dopuni broja letjelica ili samo o provjeravanju uslova neke faze modernizacije koju Bjelorusi mogu da ponude? Možda donacija neperspektivnih 29-ki za djelove ili opreme za održavanje? Bez obzira šta je „Informer“ kaže, slutim da samo pogađaju, kao i mi.

P

@Banja Luka..Pa do sada ‘Informer’ se pokazao koliko toliko pouzdanim izvorom informacija. Pa oni o ovim migovima su pisali vec prije godinu dana i zvucalo jeste senzacionalisticki ali eto..dogodilo se. Sada i Novosti pisu o PVO sistemima..izglefa da stvari idu u dobrom pravcu. U intervjuu koji je Dikovic dao za Dozvolite, rekao je da je akcenat u naredne dvije do 3 godine na opremanje vojske novim sredstvima.
Bjelorusi bi trebalo da uvedu u naouruzanje avione SU 30MKI izinventara indijskog RV, koji se modernizuju za Bjelorusiju na NK standard. Navodno iz tog razloga Bjelorusko RV bi da unificira svoju flotu samo sa Su aparatima. Inace njihovi MiG 29 su u dosta dobrom stanju a veci broj je i doveden na BM standard. Neke su price da je B Karic isposlovao vrijednu donaciju od Bjelorusije..sto kazu gdje ima dima ..:)

Z

Belorusija ce oko 2020. naruciti nove ruske Su-30SM a ne polovne indijske MKI. Ako mislite na Suhoje 30 koji su u beloruskom 558. remontnom zavodu to su bivsi indijski Su-30K a od 18 tih aviona 12 bi trebalo da zavrsi u Angoli. I da dodam da je manji broj beloruskih 29ki dovedeno na standard BM.

S

Kao i uvek super tekst!

Odgovori
N

Bilo bi bolje uzeti jos 6 f16.

Odgovori
M

Drzava Srbija nema novca za jedan f16!!. A ne za 6 kom??!! Obuka pilota ,kadar,prihvat ,odrzavanje… Preskupo za mnogo finansijski stabilnije drzave. Zato je to samo san !

A

Bilo bi bolje ali da je sad 1987. inače ovako bezveze bacamo novac dok nam zdravstveni sistem potpuno propade.
Šta će nam avioni ako ostanemo bez KoV-a?

G

Nenade, sto se tice F-16 i njegove isplativosti, imas primer Rumuna i njihove kupovine polovnih F-16, i koliko je to kostalo. Pri tome i ti avioni imaju priblizno zivota koliko i ovi Migovi koje cemo mi dobiti.

S

Grbavi je lepši.

Odgovori
V

Zna li neko koliko kosta godisnje odrzavanje 29-ke s uz recimo, 100 sati naleta?

Odgovori
A

Znam samo po nekim informacijama da MiG-29 trosi oko 25% više goriva od F-16 dok je održavanje kod Migova teže i dosta skuplje jer je potrebno češće menjati delove.
Najjeftiniji za održavanje su Miraž 2000 i Sab 39 Gripen.

G

Tesko je reci V, ali sam procitao da nas delovi za ova nasa 3 miga koji trenutno lete zadnje 2 godine kostaju oko 13 mil. $. Tako da moja predpostavka je da se krece od 3-5 mil. $ godisnje po aparatu u zavisnosti od starosti aviona ali i od mnogih drugih faktora.

m

mig 29 košta oko 35.000 do 50.000 dolara po satu leta
mig 21 košta oko 3.500 do 5.000 dolara po satu
gripen je oko 3.500 dolara po satu

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели.

Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

P

Nasa je ljepsa

Odgovori
D

Dzaba donacija Bjelorusa za 12 Mig 29 kad nas budzet nije u mogucnosti da pokrije troskove godisnje upotrebe svih tih aviona…pa gdje su onda obuceni piloti za „dvadeset i nesto“ Mig 29… puno stvari treba da se poslozi, osim ako nisu fonori dijelova…

Odgovori
l

pitanje: moze li 9-13 kada koristi podtrupni rezervoar da koristi vazdusnu kocnicu i top.
dobar tekst kao i do sada, sa potrebnim informacijama.

Odgovori
Z

Ne moze ni 9-13.

I

Da je pameti tešnje bi se sarađivalo sa Belorusijom. Njihova modernizacija 29-ke obuhvata povećanje dometa radara na 150km kao i modove mapiranja i gađanja zemaljskih ciljeva. Takođe, belorusi su razvili moderne DRFM ometače tipa TALISMAN ili SATELIT koji se postavljaju iznad nosača naoružanja bez gubitka funkcije tj i dalje se mogu podvešavati rakete. Takve 29-ke bi itekako bile osposobljene za borbu u vazduhu ali i za dejstva vazduh-zemlja. Takođe, ne bi bilo loše nabaviti VOSTOK 3D VHF-600 radare koji imaju sjajne performanse kako po daljini detekcije tako i po kriterijumu zaposedanja i napuštanja položaja.

Odgovori
V

Zivi bili, pa vidjeli. Nisam od velikog povjerenja prema Informeru, nekad su mi cak i jaca parodija, ali ajde da pricekamo i ispratimo sve te najave. Mozda se nesto stvarno i dogovara, i Lazanski je pred nekih mjesec dana isto spominjao Bjelorusiju u par navrata.

I

@V

Pisao sam o Belorusiji zbog onoga što rade i zbog potencijalno vrlo dobre i korektne saradnje, ne zbog naklapanja Informera. Oni su samo dobar izvor papira za potpalu ali nikako informacija. Gospodin Lazanski se već uveliko i u više navrata debelo diskreditovao, no reći da je i on samo za potpalu ne bi bilo baš korektno mada ne i netačno.

Kao što rekoste, ostaje nam da se nadamo da će ipak nešto ispasti od sveg toga, od belorusa se da štošta naučiti i nabaviti, ipak su svojevremeno bili deo velike i tehnološki (vojno gledano) vrlo razvijene države.

z

Živojine, možete li mi dati uporednu analizu – vaše mišljenje , za avione MiG-29 varijante 9-13 i JAS 39..koji je avion operativno superiorniji.

Odgovori
P

Ti se šališ jel da?

Postaviti pitanje da li je avion koji je nastao 20-ak godina kasnije od njega superijorniji nad onim starim 30 godina?

Pa Gripen je u nekim elementima superiorniji od F-16, a ne od MiG-29!

Na posljednje 3 vježbe zračnih snaga država članica NATO saveza Češke, Mađarske i Poljske korišteni su njihovi avioni tipa MiG-29A (modernizirani Poljski), F-16C/D Block 52 (Poljski) i JAS-39C/D (Češki i Mađarski).

Tijekom simulacija zračnih borbi Poljski piloti 29-ki NIJEDNOM nisu došli u poziciju da obore JAS-39, a prethodno su bili “oboreni“ da čak nisu ni bili svijesni gdje je potencijalni neprijatelj.

U “borbama“ sa F-16 i MiG-29 rezultat je bio sličan, ukratko 0 za MiG-29, makar je bilo nekih “prilika“.

U “borbama“ F-16 i JAS-39 rezultat je bio skoro 1:1, mada je i tu Gripen za nijansu bio bolji od F-16C/D Block 52.

A

@Peroz
Gripen je od Mig-29 mladji 15 god,ne 20…ali isto toliko je mladji i od Su-27,da nije mozda superiJorniji i od njega?
Inace,koju verziju Gripena poredite sa kojom verzijom Mig-29? Sto ne poredite sa verzijom M ili K? Te simulacije na vezbama nisu nikakvo merilo.
Naravno, „buduci“ Hrvatski avion je superiJorniji od svih superiJornih aviona na svetu. :)

Z

9-12 i njegove izvozne varijante su svakako slabije u vazdusnoj borbi van vizuelnog dometa od F-16 Blok 50 kao i od JAS-39. U bliskoj vazdusnoj borbi su priblizno jednaki s tim sto svaki avion ima neke svoje prednosti i mane. Ali naravno sa pomenutim zapadnim avionima treba uporedjivati verzije MiG-a 29 koje su vrsnjaci sa Blok 50 i Gripenom C.

G

Gospodine Peroz, pretpostavljam da ste iz Hrvatske i da nevolite nas Srbe ma koliko mi gledali svoja posla, ali ispada da smo komsije i to komsije koje trebaju da se nauce da idu svojim putem.

Zato cu odgovoriti na komentar koji ste napisali.

Kao Srbin bicu srecan da vi kupite te iste aparate i da se ponosite njima. Ali prvo ce te morati da izdvojite malo vise para za Jas 39 Gripen nego za danasnje Migove 21.
Gripen 39 u C/D verziji je veoma izuzetan aparat, sa puno elektronike, malih dimenzija, brz i okretan u vazduhu a pritom i prilicno jeftiniji za odrzavanje od mnogih aviona. Cak je jeftiniji i od migova 29 po satu letenja.
Gripen je avion koji zeli vise da konkurise zapadnim avionima kao: F16, Rafale i Eurofighter, mada voli da se uporedi i sa Migom 29. E tu ima prednost zato sto je kasnije osmisljen i napravljen (aktivan je od 1996.g.) i kao takav je naravno bolji avion. Mada svi znamo da dosta toga zavisi i od iskustva pilota.
I na kraju zelim vam da uspete sa vasim novim vazduhoplovima i da kao komsije svako obradjuje svoju njivu, vi vasu a mi ce mo nasu.

G

Zivojine da li znas informaciju ako ulazi „service life extension programe“ (SLEP) prilikom modernizacije migova na SM ili SMT?

Odgovori
D

@Zivojin

Zivojine, molim Vas da napisete jedan analiticki clanak u kome biste analizirali najbolju opciju i najgoru opciju u eksploataciji ovih aviona, tacnije njihovog preostalog resursa, tj. opravdanost njihove modernizacije.

Dakle, koliko bi maksimalno moglo da se izvuce iz njih sati recimo na 10 godina, ili recimo do 2030. – posto je taj datum pominjan.
Dalje, da li to vazi za sve avione ili se to prica za medije.
Koliko bi kostala njihova eksploatacija…

G

I zamena motora?

I

@ PeroZ

„Tijekom simulacija zračnih borbi Poljski piloti 29-ki NIJEDNOM nisu došli u poziciju da obore JAS-39, a prethodno su bili “oboreni“ da čak nisu ni bili svijesni gdje je potencijalni neprijatelj.“

Pero, uz dužno poštovanje, ovo što ste napisali je teška glupost. Da bi potencijalni neprijatelj u obliku JAS-39 Gripen lansirao raketu mora u nju proslediti informacije sa osmatračko-nišanskog radara jer JAS-39 Gripen tek treba da dobije IRST. Znači, zračio je radarom a to zračenje uvek bude otkriveno uređajem koji se naziva : „signalizator radarskog ozračenja“ a samim tim se dobija azimut i procenjena daljina do izvora zračenja. Uzevši ovo u obzir nadam se da uviđate da bombstične pričice tipa „pogođen gromom iz vedra neba “ baš i ne drže vodu u realnosti. Moj vam je savet da se manete učenja iz dnevne štampe, avijacija je kompleksna tematika, traži malo više učenja a bogami i razmišljanja.

Odgovori
g

Veći je komičar i od mr. Bina…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

mtw na: Puštena u rad de-icing i anti-icing platforma na Aerodromu „Nikola Tesla“

There is one "issue" with the deicing apron - officially Apron N(ovembar): due to the design flaw when deicing position N1 (eastern) is occupied, access to position N2 (western) in prohibited. So, even when N2 is vacant aircraft waiting for deicing on F4, cannot access it before N1 has been vacated. That effectively reduces deicing…

16. Jan 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели. Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

16. Jan 2017.Pogledaj