BEG airport status
Srušila se neregistrovana letelica kod Obrenovca. Poginuli vlasnik i putnik.

Srušila se neregistrovana letelica kod Obrenovca. Poginuli vlasnik i putnik.

23:58 – Kako je javio portal Telegraf.rs, večeras se nedaleko od Obrenovca srušila ultralaka letelica i tom prilikom poginule su dve osobe. U pitanju su vlasnik letelišta, koji je bio pilot na letu i njegov putnik. Lokacija je prema pisanju Telegrafa selo Ratari a kako Tango Six saznaje u pitanju je neregistrovano letelište koje se nalazi u sklopu privatnog poseda. Letelište je bilo aktivno duže vreme uprkos činjenici da nije posedovalo odobrenje za upotrebu.

Telegraf.rs je objavio ime pilota, u pitanju je vlasnik letelice i letelišta Miša Veselinović (60). Putnik je imao 29 godina.

Video snimak sa You Tube-a na kojem je navodno pokojni Veselinović snimljen u letelici u kojoj je poginuo na pomenutoj lokaciji, letelištu u okviru njegovog domaćinstva:


(Fotografija tipa ultralake letelice koja se srušila po do sada dostupnim informacijama. Fotografija  prikazuje tip letelice, ne konkretnu letelicu koja se srušila)

Utralaka letelica koja se srušila marke je Tucano, proizvođača Fly Lab iz Italije.

Još jedna tragedija privatnog letenja u Srbiji. Pre nešto više od dva sata nedaleko od Obrenovca dvoje ljudi je izgubilo život – Miša Veselinović (kako javlja portal Telegraf.rs) koji je upravljao letelicom i njegov putnik srušili su se nedaleko od letelišta sa kojeg su poleteli po svemu sudeći na panoramski let.

Pilot letelice je već duže vreme bio vlasnik privatnog letelišta koje nije bilo registrovano za tu namenu. Po izveštajima medija udes se dogodio oko 20:40 dok je sunce zašlo u 20:00 časova. Pored toga što se let verovatno odvijao u mraku, poletanje ove vrste letelice nije dozvoljeno 30 minuta nakon zalaska sunca, po svemu sudeći još jedan u nizu prekršaja u ovoj tragediji.

Takođe, po nekim svedočenjima letelište je bilo u prihvatljivom stanju za operacije, Veselinović je pokrenuo proceduru za registrovanje ali je šuma, u kojoj su po izveštajima nekih medija večeras pali, bila jedna od prepreka za registrovanje.

U ovom trenutku nije poznato da li je Veselinović imao važeću dozvolu i registrovanu letelicu. Po nekim informacijama do kojih je Tango Six došao to nije slučaj dok Blic prenosi suprotno (verovatno impresije nestručnih pojedinaca). U ovom trenutku nemoguće je utvrditi činjenično stanje ove dve najbitnije stavke pre zvaničnog saopštenja Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva koje će najverovatnije biti izdato sutra ujutru.

U predhodnom periodu nekoliko civilnih saobraćajnih operatera je prijavilo Veselinovićeve aktivnosti DCV-u i on je završio pred sudom zbog nedozvoljenog obavljanja panoramskih letova ali nije bio kažnjen.

Postavlja se pitanje da li bi činjenica da je letelište neregistrovano i da pilot nema važeću dozvolu sprečilo ovu konkretnu nesreću? Najverovatnije da ne bi jer u koliko je po sredi ljudski faktor uzroci ne leže u administrativnim propustima. U koliko se ispostavi da je u pitanju tehnički otkaz DCV će najverovatnije pooštriti ionako prilično restriktivne uslove za vlasništvo ovih tipova letelica ali isključivo kao rezultat pogrešno usmerenog pritiska javnosti. Zbog nebezbednih amatera sa suštinski pogrešnim pristupom letenju ponovo će ispaštati dominantna većina savesnih vlasnika i operatera sličnih letelica.

DCV će ponovo biti pritisnut od strane javnosti za odgovore dok će pravi formalni i posredni pravi krivac opet proći nekažnjeno. To je u ovom i predhodnim slučajevim predhodna i sadašnja Vlada Republike Srbije koja i dalje nije imenovala Glavnog istražitelja vazduhoplovnih nesreća i njegovo nezavisno telo uprkos jasno definisanom i davno prošlom zakonskom roku.

Na You Tube-u postoje dva snimka Veselinovićevih aktivnosti u vazduhu od kojih prvi dosta govori o njegovom pristupu letenju. Na ovom konkretnom snimku se može videti poletanje u jednom pravcu i sletanje u suprotnom (suprotno pravilima) kao i nepotrebno agresivno manevrisanje prilikom poletanja

Komentar osobe na zemlji u vezi „4G“ treba ignorisati kao glupost ali psihologiju destruktivne podrške, divljenja i neskretnja pažnje na amaterizam u pristupu nikako. U pitanju su često pojedinci koji zloupotrebljavaju činjenicu da ovaj tip letenja i treba biti samonadziran i slobodan ali svojim nestručnim i hazarderskim odnosom skreću pažnju na jednu pogrešnu percepciju.

Percepciju da je sportsko i amatersko letenje u Srbiji nebezbedno. To je veoma daleko od istine, istine koja se dovodi u pitanje sa svakim novim udesom koji nikako ne predstavlja realni trend lošeg pristupa prema letenju.

Sportsko i komercijalno vazduhoplovstvo u Srbiji su po broju fatalnih nesreća i dalje statistički najbezbednije aktivnosti ako se uporede sa drumskim i ostalim vidovima saobraćaja. Problemi su disciplina u  samoregulaciji i stav nadležnih da će preskupim nametima i drugim nepotrebnim restrikcijama stvoriti privid bezbednosti koji je zbog takvog pristupa na kraju samo to – privid.

———————————————————————————————-

Stavovi izrečeni u ovom postu su bazirani na do sada dostupnim i neproverenim informacijama i kao takvi se ne mogu uzeti kao konačni zaključci niti imaju za svrhu nedvosmisleno određivanje krivice žrtava. Svrha Tango Six-a je pravovremeno informisanje javnosti na osnovu većeg broja stručnih izvora nego što je to slučaj sa klasičnim medijima.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ra

Ono što mene interesuje – čija je ovo odgovornost, pored nesavesnog vlasnika i pilota? I da li je još neko snosi, jer sam siguran, a i ti bolje to znaš, da nije ni prvo niti poslednje neregistrovano letelište.

"Kako Tango Six takođe saznaje jedna od žrtava je najverovatnije vlasnik pomenutog letelišta koje nije niti uređeno za operacije poletanja i sletanja niti prijavljeno i registrovano i samim tim odbreno za ovu ovu namenu."

Odgovori
Pe

U ovom tipu letenja odgovornost je samo na pilotu. Osiguranje postoji da regulise deo oko vanrednih situacija ali je ovaj slucaj po svemu sudeci ekstrem.

Ra

Hvala.

Du

Kod nas bi se samo nešto pooštravalo, kažnjavalo i ograničavalo. Da li je neko pomislio da je baš to uzrok nekom od ovih udesa. Prestrogi uslovi za sticanje dozvole i registraciju letilišta i letilica, komplikovane procedure za dobijanje dozvola za letenje, velika ograničenja pri letenju. Često se potivamo na "zapad". Umnogim zemljama nisu potrebne registracije i dozvole – normalno uz određena ograničenja ( nesme voziti putnika, leteti nad naseljenim mestom….). U svakom slučaju, žalosno je što se gube životi i to treba svesti na što manju meru.
Ipak, ne trega gušiti jedan vrlo lep i atraktivan sport a ta težnja u nažoj zemlji postoji već duže vreme. To se posebno odnosi na ULV.

Odgovori
Pe

Slazem se, samo ovde je po svemu sudeci bilo krsenja tog nepisanog poverenja i discipline. Sto nikako nece koristiti opstem cilju liberalizacije pomenutih aktivnosti.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj