DUBAI – Kompanija Air Serbia naručila je u Dubaiju 10 aviona Airbus A320 NEO. Ukupna cena porudžbine procenjuje se na 1 milijardu dolara, avioni će biti isporučeni između 2018. i 2020. godine. NEO (New Engine Option) Airbusovi zameniće 8 A319 i 2 A320 koji će biti iznajmljeni do dolaska novih letelica, a sve da bi se postepeno zamenila stara flota koju je u najvećem broju činio Boeing B737-300.
Prema rečima generalnog direktora Air Serbia Daneta Kondića, nacionalni avioprevoznik ima za cilj da postane aviokompanija svetske klase i zato se ubrzano krenulo i sa uvođenjem većeg broja savremenih vazduhoplova tipa Airbus A319 i A320 u flotu, kako bi se što pre poboljšali kvalitet putovanja i usluga za goste nacionalne aviokompanije.
– Nova flota aviona tipa Airbus A320NEO, ključni je deo strategije kojom će se pozicija naše aviokompanije redefinisati tako da bude najbolja na
tržištu, sa najsavremenijim i najkomfornijim avionima sa jednim prolazom između sedišta u kabini – rekao je Kondić u Dubaiju.
Airbus A320, treći je po veličini član A320 serije (nakon A318 i A319), a u NEO (New Engine Option) verziji formalno postoji od 1. decembra 2010, kada je Airbus objavio početak NEO programa kojim će unaprediti postojeću A320 seriju. Ono najbitnije što NEO donosi u odnosu na klasičnu A320 seriju jesu novi motori koji troše 16% manje goriva, što u praksi znači 950 km veći dolet ili 2 tone veću nosivost.
Kupci Airbusa A320 NEO moći če da biraju između dva tipa motora, CFM International LEAP-X ili Pratt & Whitney PW1000G. Kompanije su se gotovo podjednako odlučivale za oba motora u dosadašnjim porudžbinama, a oba motora odlikuje smanjena potrošnja. Iz Airbusa navode da su za Pratt & Whitney’s PW1000G čak i troškovi održavanja 15% manji u odnosu na današnje motore.
Pratt & Whitney PW1000G je motor koga odlikuju smanjena potrošnja goriva, nivo buke kao i znatno smanjena emisija štetnih supstanci. Kada se posmatra takozvana gate-to-gate analiza potrošnje goriva, ovaj motor troši 16% manje goriva od najštedjivijih današnjih motora, a u nekim slučajevima i do 20%. Na kraju, i nivo buke je drastično smanjen, pa tako PW1000G emituje 20 decibela manje od najrigoroznijih današnjih standarda. Buka koja proizvodi ovaj motor je u nekim slučajevima i do neverovatnih 75% manja u poređenju sa konkurentnim motorima koji su trenutno u upotrebi. Pored manje buke u puničkoj kabini i većeg komfora za putnike, ovo u praksi znači i manje takse za kompanije koje koriste A320neo.
Sve ove uštede prozilaze iz „geared turbofan“ tehnologije koja karakteriše ovaj motor. Geared turbofan motor je zasnovan na novom sistemu zupčanika, koji će obezbediti da se elisa (fan) motora okreće na manjoj, optimalnoj brzini, a istovremeno da kompresor i turbina rade na većim, njima optimalnim, brzinama. Na taj način će postići veća efikasnost rada motora sa aspekta potrošnje goriva, buke i emisije štetnih gasova.
Međutim, A320 NEO od prethodnika ne razlikuju samo motori. Tu su poboljšanja aerodinamike, pre svega ugradnja tzv. sharkleta, koji smanjuju kovitlanje vazduha na krajnjim tačkama krila gde su i postavljeni, a samim tim i otpor vazduha i potrošnju goriva za 3.5%.
Takođe odlikuje ga i potpuno unapređena kabina u odnosu na A320, sa boljom zvučnom izolacijom, više mesta za kabinski prtljag i modernijim dizajnom, a kapaciteta 150-180 ljudi, u zavisnosti od konfiguracije klasa.
Sertifikacija Airbusa A320NEO očekuje se u poslednjem kvartalu 2015, a prve isporuke do kraja te godine. Najveći konkurent mu je Boeing 737 Max, ali model proizvođača iz Tuluza ipak drži 60% tržišta u poredjenju sa Boeingom.
Sa isporukom ovih 10 novih aviona između 2018. i 2020. Air Serbia će biti prva aviokompanija u regionu koja će imati najsavremeniju flotu Airbusovih vazduhoplova. Poslednja isporuka novog aviona za nacionalnu aviokompaniju bila je 1988. godine.
Alan Pardoe iz Airbusa ispričao je u Dubaiju za Tango Six šta putnici i operater mogu očekivati od ovog novog aviona:
Trajko
Zar nije posladenja isporuka 1991te ATR-72?
Gringo
Da li zbog novih aviona ili zbog Air Serbia-e DCV prima jos deset inzenjera. Ima li negde konkurs ili se opet mulja?
Mima
Malo je cudno da tek sada dobijaju sharklete.
Cena je po meni neopravdano visoka, tako da usteda u gorivu ne igra presudnu ulogu.