BEG airport status
Orden Tomislava Bećagovića – anatomija jednog poniženja

Orden Tomislava Bećagovića – anatomija jednog poniženja

BEOGRAD – Ministarstvo odbrane izdalo je zvanično saopštenje o uzroku udesa školskog aviona Lasta prilikom kojeg je život izgubio major Goran Savić a potpukovnik Tomislav Bećagović lakše povređen. Sada kada je i vojska priznala da je avion bio apsolutno neupravljiv podsećamo na jednu od najsramnijih epizoda odnosa Vojske Srbije prema svojim pripadnicima.

 
ODLIKOVANJA
 
Vojska Srbije morala je na silu da prizna da je u saradnji sa jednom od najnetransparentnijih firmi za trgovinu oružjem odgovorna za pogibiju jednog od svojih pilota. Ostaje da se poslednji put osvrnemo na sve propuste i ponižavajuće postupke kojima je vojni vrh izložio svoje pripadnike, ostaje da se osvrnemo na sve njihove kolege koje su ćutale i ostaje da u ime jednog skromnog čoveka i profesionalca zauvek zabeležimo nepravdu.
 

Savićev orden

 
Tango Six je bio prvi i verovatno jedini medij koji je javno prozvao nadležne za lažno infromisanje vrhovnog komandanta i za nezabeleženo neprofesionalno ponašanje u danima nakon udesa. Iako nije bilo popularno kontrirati glupostima koje su dobile „ne dirati u herojstvo“ status, od prvog dana smo analizirajući tada sve dostupne informacije tvrdili da major Savić nije bio nikakav heroj već žrtva jednog biznisa koji je za nuspojavu imao i nabavku Laste za ViPVO Srbije. Večno perspektivnog aviona još od 1985. godine.

Napredak i spas pojedinih segmenata domaće vazduhoplovne industrije imao je prioritet u odnosu na postepen, kvalitetan i ozbiljan razvoj jednog aviona i jedan čovek je 26. septembra 2012. zbog toga poginuo. Nekoliko dana kasnije mu je na osnovu opšte histerije prouzrokovane neprofesionalnim izveštavanjem srpskih medija dodeljen i orden. Tim činom je istraga, tada se činilo, obesmišljena i neko iz Ministarstva odbrane je službi predsednika republike za to dao pojašnjenje i verbalizaciju.

Nikada nismo imali problem s tim da Goran Savić dobije orden i iskreno priznanje. Bilo je toliko herojskih, dirljivih i ljudskih aspekata u tom čoveku koji su se mogli na taj način istaći za prošlost i radi budućnosti: zaljubljenik u letenje, entuzijasta, vrstan profesionalac i na kraju, jednostavno – pilot koji je poginuo izvršavajući svoj zadatak.

POP_1769

Umesto toga, načelnik generalštaba je čitao novine tih dana, i kao jedini odgovoran za informaciju ka predsedništvu, poslao je službi za dodelu ordenja ovu formulaciju razloga dodele ordena:

„…захваљујући херојском чину пилота Савића, који је свесно прекасно искочио, јер је до последњег момента тражио најбезбедније место за слетање, нико од мештана Нове Пазове није повређен па ни деца из оближње школе и вртића.”

Dva meseca kasnije Novosti su drugi put zaredom dodelile priznanje pilotu koji je poginuo na osnovu apsolutno netačnih informacija.

Vojni PR je zakazao, niko nije skupio hrabrosti i profesionalnog digniteta da generalu Dikoviću ilustruje kakvu karikaturu pravi od sebe i od vojske, i umesto javnog uveravanja pripadnika ViPVO da će svaki tragično nastradali pilot imati zbrinutu porodicu – Diković je dozvolio da mu jedan trgovac cipela preotme taj gest.

Takođe, plasiranje teze da su piloti Laste upravljali letelicom s ciljem da izbegnu žrtve na zemlji služilo je i za maskiranje činjenice da takav let nije smeo da se odvija iznad naseljenog mesta. Igrom slučaja nije bilo žrtava na zemlji i skretanjem pažnje sa ove činjenice vojska je uspešno izbegla ovo najvažnije pitanje odgovornosti.
 

Bećagovićev orden

 
Iako je do februara naredne godine bilo više nego neprijatno evidentno da je jedan pilot dobio orden a drugi nije, i da je taj drugi prostom analogijom nešto suprotno od „heroja“, Bećagović je ipak dobio poziv. Možemo samo zamisliti koliko je odvratan osećaj kada znaš šta se dogodilo ali zbog vojne hijerarhije, discipline i budućnosti moraš progutati još jedno poniženje.

Poniženje je bilo javno. Kamere i foto-aparati zabeležili su svu odvratnost vojske kao institucije koja je i tog Dana državnosti u Skupštini Srbije propustila da se na adekvatan način oduži svom pilotu koji je prošao kroz pakao. Kao i u Savićevom slučaju moglo se naći nebrojano adekvatnijih objašnjenja za orden: visok profesionalizom prilikom izvršavanja zadatka, čin ličnog herojstva u izuzetno teškoj situaciji…

Umesto toga, najodgovorniji čovek vojske ponovo je predsedništvu poslao verbalizaciju koja je obesmislila istinu i naterala njenog jedinog aktera da pred svima prihvati još jednu laž:

„Tomislav Bećaglavić, probni pilot Odseka za letačke poslove, Centra za letna ispitivanja tehničko – opitnog, izvršavajući redovnu tehničku probu aviona usled otkazivanja komandi, a da bi izbegao nesreću većih razmera, uspeo je da navede avion na prazan prostor između zgrada i time spreči ugrožavanje života, imovine u naseljenom mestu, pri čemu je i sam povređen.

Potpukovnik Tomislav Bećaglavić odlikovan je zlatnom medaljom za hrabrost “Miloš Obilić”, za ispoljenu hrabrost i delo ličnog herojstva i molim gospodina pukovnika Tomislava Bećaglavića da primi odlikovanje.“ (iz transkripta svečane sednice Skupštine Republike Srbije povodom Dana državnosti).“
 
U ime istine i u ime poštovanja prema ljudima koji su stradali zbog nemara drugih, neka ostane zapisano i neka se nikada više ne ponovi.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Lo

Covece o cemu ti pricas i pises, njihov posao jeste sve samo ne lep, oni su opitni piloti ljudi koji su u istoriji vazduhoplovstva dali svoje zivote kao najjiskusniji od svih, tako da ne bi drugi ginuli.
Njihov posao je da provere prvi letelicu kako radi, da nebi ginuli kadeti.
I eto sada, kao i u vecini slucajeva kako civilne tako i vojne letelice, imamo mogucnost da ispravimo gresku seriskog aviona, tako dane bi drugi stradali.
A to ko je i kako i zasto dobio orden mislim da nije nase da raspravljamo, to da li je neko postidjen ljubomoran, nije na tebi ni na drugima, ali je bitan novinarski senzacionalizam da se sutra kaze kako je ovo kako je ono, prestanite vise da sebi dizete fanfare zarad drugih.

Odgovori
Kr

Biti opitni pilot je vrhunac jedne letacke karijere. Samo najbolji medju najboljima i oni koji to zele mogu to da postanu. Niko pilote ne tera da postanu opitni piloti, sami to biraju, sami konkurisu na mesta u opitnom centru. Tako da ne lupaj da taj posao nije lep. Nije dobro placen, ali lep jeste.

Nema niceg lepseg od letenja, osecaja slobode koji ti pruza.

Inace Petar je samo preveo ono sto smo gledali u Skupstini. Onu sramotu i mazanje ociju. Samo mi nije jasno da li je taj predsednik svestan sta prica i ako nije svestan izakulisanih radnji onda ko mu servira sve te price.

av

Krkane jedan, leteti ne znači uživati u slobodi, već znači održavati zadane parametre leta (visinu, brzinu, snagu motora, kurs i druge elemente) i to sa izrazito malim odstupanjima, a to je izuzetno naporno kako psihički, tako i fiziki. Posao jeste lep za one koji ga vrše, nije plaćen ni približno, upropašćuju ga pravo javnosti na informacije o svemu i svačemu, pa se svako nađe "KOMPETENTNIM" da komentariše i ihzvodi zaključke u teškim situacijama nakon tragičnih događaja u avijaciji. Vojni piloti Srbije su prvo prošli izuzetno detaljne zdravstvene preglede pre izbora za kandidate, nisu završavali razne letačke kurseve i razne privatne fakultete, već ozbiljne i prestižne škole, učeni su iskrenosti i poštovanju profesije, ali ih ova demokratija uništi. Sada im ne daju da lete, a moraju da budu transparentni, odnosno svako ima pravo da zna šta, kada, gde, sa kim i sa čim rade i uvek se za to moraju pravdati nekome, pa makar i suprugama, jer čitam da one redovno znaju šta im muževi lete i kako završavaju let. Dok sam se time bavio, moja supruga je od mene mogla doznati samo da, ako je nko poginuo, da to nisam ja, a da sam bio ja doznala bi od mog komadira eskadirel.

Pe

Nemate pojma koliko puta lete preko Nove Pazove u brišućem letu. Pre neki dan je M.Ristić sa orlom protutnjao na 50ak metara iznad kuća i pored tornja (valjda da pokaže kako je opasan i sposoban pilot). Mislite da se neko uzbudio oko toga (osim pazovčana koji to moraju da trpe)?

Odgovori
je

A tebi kao smeta brisanjac!?

Bo

Preko kuća nikada nema brisanjaca, to što ti vidiš nije brisanjac. Ristićev Orao odavno nije leteo. Odseli se ako ti smeta.

X.

Kako ti znas ko je bio u avionu?

El

A to ko je i kako i zasto dobio orden mislim da nije nase da raspravljamo

JESTE….jer cilj ordena je da prikaze izuzetnost osobe i dela koja je ucinio….da nije tako…oni Gvozdeni krstovi iz 1945 bi imali istu tezinu kao i onaj koji je Rommel dobio 1917 te…a nemaju….cak ni medju kolekcionarima…

Interesantan je podatak da je pilot Savic zavrsio izvlacenje iz kovita na nizoj visini od propisane ali je trazio i dobio odobrenje da ponovi isto..
I kad zamenis pumpu za gorivo ili vodu…kako god….to nije opitni let….

ali mi se bavimo cesanjem jezika dok….delom nekompetentni…a vecim delom nezainteresovani sede na mestima gde se odlucuje i……..

Odgovori
Ba

Pisac teksta se oseca prozvanim da deli pravdu jel? Ono u cemu je popuno omanuo je da je Goran Savic iskocio prekasno, a moga o je mnogo ranije! Iako komande nisu reagovae trudio se da nesto uradi. Da li je pomerio avio levo ili desno , ocigledno nije, ali je svoj zivot ugrozio pokusavajuci do samoga kraja i JESTE HEROJ i jeste odlikovan PRAVEDNO To sto nije mogao da upravlja ne znaci da NIJE POKUSAVAO do kraja kako se ispostavilo. Dokle vise pametovanja od g. Vojinovica. Sramota!

Odgovori
Al

Bato smanji doživljaj i pročitaj ponovo ceo tekst. Lepo piše da je Savke zaslužio orden ali je sramotno što mu ga oni koji su mu ga dodelili posthumno zanemarili sve njegove stvarne kvalitete i zasluge ( zbog kojih mu ga realno nikada ne bi dali) i obrazloženjem zašto je dat orden oprali svoju pokvarenost. Kad nije ostrašćen čovek bolje sagledava ono što vidi,čuje, pročita..

Mi

Gde moze da se procita zvanican izvestaj sta se desilo?

Go

Savestan i odgovoran odnos prema obavezama i zadacima, nadlezni ne cene. Nemaran odnos prema ljudima i sredstvima. Odgovorno izvrsavanje zadataka i visok profesionalizam su potcenjeni. . Vizije nadleznih koji odlucuju i biraju svoj tim nisu formirane na osnovu kvalifikacija i cinjenicnog stanja. Mozda sagledavanje istine i cinjenica mogu doneti bolju buducnost.

Odgovori
ra

Prvo kuce u Pazovi uopste ne bi trebalo da budu tu gde su sada. To sto imamo drzavu bananu koja je to dopustila to je druga stvar. Zone za letenje određuje drzava i ako je od drzavnog interesa da se ispituju avioni onda se nije smelo dozvoliti izgradnja kuca u toj zoni.

Odgovori
Б

Нисте у праву у вези овога… "…Možemo samo zamisliti koliko je odvratan osećaj kada znaš šta se dogodilo ali zbog vojne hijerarhije, discipline i budućnosti moraš progutati još jedno poniženje…"

Знам заставника који је средином 80-их година прошлог века у касарни у Вршцу ОДБИО ОРДЕН, јер је он сматрао да га није заслужио… Тако да ни поменути потпуковник НИЈЕ МОРАО примити ту медаљу…

Odgovori
Vl

To je bilo sredinom 80-ih.
Od tada na ovamo se mnogo izdešavalo. Zar ne?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj