BEG airport status
Privatni Galebovi u Sloveniji: akro-grupa broj 3

Privatni Galebovi u Sloveniji: akro-grupa broj 3

LJUBLJANA, SLOVENIJA – Već neko vreme slušamo priče o Galebovima sa ljubljanskog aerodroma. Danas u intervjuu za Tango Six o njima govori čovek koji ih je kupio radi hobija. Primož Jovanović je, po svemu sudeći, osoba koja je ostvarila svoj san.

22

Ko je Primož Jovanović i čime se bavi ?

– Rođen sam 24.03.1974 u Šempetru pri Gorici. U moj život, kako privatni tako i službeni, je utkano vazduhoplovstvo. Moglo bi se reći da mi letenje teče venama, da je to moj način života. Zaposlen sam u Adria Airways-u, kao kopilot na avionu tipa CRJ 200/900 i u školi letenja Adria Airways-a gde radim kao upravnik škole i vođa instruktora. Slobodno vreme najviše provodim na ‘livadi’ gde letim za svoju dušu.

U poslednje vreme letim najviše na ultra-lakim avionima jer mi nude najviše uživanja i slobode, barem što se motornih aviona tiče. S vremena na vreme sednem i u legendarnog Blanika, doduše ređe nego što bih želeo. Bio sam i ostajem veliki sanjar.

Prvi kontakt s letenjem?

– Odrastao sam u pilotskoj porodici, tako da mi je ljubav prema letenju usađena dok sam još bio u kolevci. Za prvi susret sa avionima i letenje je zaslužan moj stariji brat Dalibor. Sećam se kako sam mu kao mali nosio mamine sendviče na aerodrom. Ljubav prema letenju se polako rađala. Kada je brat primetio da me to zaista zanima, dosta mi je  pomogao.

1993. sam dobio dozvolu pilota jadrilice a tri godine kasnije i dozovlu za motorni avion. Školovan sam na avionima Blanik L-13 i Utva-75. Što sam više leteo, to sam više želeo da se time bavim profesionalno. Iz tog razloga sam se odlučio da odem u SAD u Phoenix Arizonu, gde sam se na Westwind Aviation Academy školovao za profesionalnog pilota.

Nakon povratka iz Amerike upisao sam vazduhoplovni smer na mašinskom fakultetu u Ljubljani gde sam 2003. godine i diplomirao. U međuvremenu sam zarađivao i skupljao nalet avio-taxijem, bacanjem padobranaca i sl. Nakon diplomiranja dobio sam posao instruktora u Adria Airways-u, 2005. postao i kopilot.

Jedini si Slovenac koji poseduje Galebove. Odakle ti ideja za kupovinu tih aviona i zašto si izabrao upravo njih?

– Oduvek sam bio zaljubljen u G-2. Želeo sam da upravljam njime i sanjao da ću jednog dana imati svoj. Naravno, tada nisam verovao da će se ti snovi zaista ostvariti. Redovno sam pratio na internetu razne sajtove o vojnim avionima, dok jednog dana nisam naišao na oglas za prodaju Galeba na Floridi.

Kad je cena postala prihvatljiva, otputovao sam na Floridu, gde sam probao avion i rekao ‘to je to’. Baš kad sam bio na Floridi,  pojavio se još jedan ‘Gaša’ u Kaliforniji. Drugi avion je bio u prilično lošem stanju, te sam ponudio simboličnu cenu, da bih ga spasio. Tako sam se umesto sa jednim, vratio sa dva Galeba iz Amerike.

168154_1782545412283_5718065_n

Kakvi su ti planovi sa Galebovima?

– Na samom početku sam želeo avion za uživanje i hobi. Vremenom se ta ideja razvila u osnivanje akro-grupe i vazduhoplovnog muzeja. Avionima će moći da upravljaju svi članovi aerokluba. Trenutni cilj je nalaženje generalnog sponzora, koji bi reklamirao svoj brend pomoću naših aviona. Već sam sklopio par dogovora o letenju na aeromitinzima u inostranstvu.

Koliko si rada uložio u Galebove nakon kupovine?

– S obzirom na to da su na poslednjem većem servisu bili sredinom 80-ih, odlučio sam  da po dolasku u Sloveniju krenem sa sređivanjem, tada ćemo zameniti i obnoviti sve što je u našoj mogućnosti. U to sam uložio  80.000 evra.

Obnavljanje je obuhvatalo defektaciju svih delova, kompletnu restauraciju svih električnih komponenti, hidraulike, stajnog trapa i motora. Mnogo više od novca je u ovaj projekat uloženo truda i vremena, na šta se vrednost ne može postaviti ali to je meni bio veliki užitak, jer sam tako upoznao ovaj avion do najsitnijih delova.

Da li si imao nekih većih problema tokom remonta aviona?

Činjenica je da su avioni, dok su još bili u JRV-u imali dobre redovne servise, što se pokazalo i tokom restauracije u Sloveniji.

Sa druge strane, to da su avioni već neko vreme u civilnom registru,  pokazalo je i neke probleme, koji su posledica nepravilnog i nestručnog održavanja, kao i nekih modifikacija vazduhoplova. Jedan od najvećih problema nam je predstavljao pronalazak i nabavka  rezervnih delova.

Još uvek postoje kompanije i institucije koje imaju mnogo tih delova, koji im u principu nisu potrebni, ali ne žele da ih prodaju po nekoj razumnoj ceni. Uprkos svemu, moram priznati , da sam upoznao ljude iz Srbije koji su sa velikim zadovoljstvom priskočili u pomoć, tako da sam njihovu pomoć sa najvećim oduševljenjem primio.

405019_3096490293120_27281171_n

Koja je trenutno faza remonta u toku?

– Prvi avion smo već obnovili i uradili sve zemaljske provere. S obzirom na to da su oba aviona u američkom registru, čekam FAA ispitivača, sa kojim moram da odletim probni let kao uslov za upis aviona u moju pilotsku licencu. Prvi avion će poleteti početkom februara, dok je drugi avion negde na 75% obnove. Trenutno završavamo električne sisteme i čekamo kraj obnove motora. Mnogo vremena provodim u potrazi i nabavljanju rezervnih delova i traženju još jednog motora.

Kupovinu i sređivanje aviona si finansirao sam?

– Oba aviona sam finansirao iz sopstvenog budžeta. Delimično uz pomoć ušteđevine, a delimično i uz pomoć kredita. Nešto malo novca sam dobio i od sponzora. Moram da iskoristim ovu mogućnost da se zahvalim Aerodromu Ljubljana, sa kojim veoma dobro sarađujem. Jako sam srećan, kad vidim da postoje kompanije koje podržavaju moje snove, koji nisu više samo moji, nego snovi mnogih ljudi oko mene.  Nadam se da ću uspeti da privučem još nekog sponzora, jer taj projekat uliva nadu mnogima, da je moguće sa mnogo volje i želje postignuti sve.

Šta je sledeće? MiG-ovi?

– Što se više bavim  obnavljanjem Galebova, sve mi je jasnije da bih to voleo i u buduće da radim.

Imam želju da osnujem organizaciju ili preduzeće koje bi se bavilo obnavljanjem starih vojnih aviona, letenjem na njima, iznajmljivanjem ili prodajom. Ideja za neku dalju budućnost je nabavka aviona tipa L-39 Albatros i dovođenje istog u letno stanje, kao što sam i sa Galebovima to uradio, čime bih povećao raznolikost flote.

Postoji plan o avionu  MiG-21, ali je to ostala samo ideja, zbog mnogih komplikacija koje bi nam njegova nabavka donela sa sobom.

548462_10150792324327103_832105299_n

Leteće Zvezde i Starsi…

– Naravno, još kao mali sam pratio prvu akro-grupu.

Životni put me doveo do toga, da sa bivšim vođom Andrejom Percom postanem prijatelj. On mi je neka vrsta inspiracije, čovek velikog srca koji je rođen da bi leteo i od njega mogu samo da učim.  Upoznat sam i sa novosadskim Zvezdama i veoma sam srećan što postoje ljudi u Srbiji koji su zaljubljeni u taj avion. Imao sam tu sreću da se jednom prilikom lično upoznam sa vlasnikom, koji mi je sa uživanjem pokazao svoju flotu i biće mi čast da radim sa njima.

Kao i svi želeo si da postaneš vojni pilot?

– Odrastao sam u vreme kad se Slovenija osamostaljivala što znači da prave vojne avijacije nije ni bilo tako da sam snove o toj profesiji ubrzo otpisao. Kako sam odrastao, tako mi je bivalo sve jasnije da je dobro što nisam postao vojni pilot. Sigurno je da je  letenje u vojsci nešto posebno, ali sam lično protiv militarizacije i oružja uopšteno, tako da bi u meni sigurno bila bitka između uživanja u letenju i svojih moralnih principa.

Gde si dobio licencu za Galeba?

– Prvi put sam leteo na Galebu u Beogradu sa legendom jugoslovenskog vazduhoplovstva Marjanom Jelenom i tada mi je postalo jasno da je to avion za mene. Formalno školovanje sam obavio u  SAD-u na Floridi, gde je bio nabavljen prvi Galeb. Imao sam sreće da je u blizini stanovao instrukor ovlašćen za školovanje na Galebu, tako da sam sve osim ispitnog leta obavio tamo. Kao što rekoh, trenutno čekam dolazak ispitivača sa kojim ću i formalno završiti školovanje.

524514_10150618206410598_1357145668_n

Da li ćeš redovne servise obavljati u Sloveniji, ili ćeš to morati da obavljaš u inostranstvu?

– Avione ću servisirati u preduzeću ZPZ koje ima mnogo ovlašćenih servisera koji su veći deo svog radnog staža proveli na tim avionima. Polako skupljam svoju ekipu aviomehaničara sa kojima ćemo održavati i servisirati avione. Nažalost, mlađih generacija mehaničara koji poznaju ovaj avion više nema i polako će nestati i to znanje. Takođe je istina da planiram da letim sa ovim avionima najviše 10 godina, jer će blagovremeno nestati resursa kao i rezervnih delova.

S obzirom na to da si kupio više Galebova, imaš li već izabrane wingmene?

Naravno! To su Perc Andrej i Moretti Miloš.

Ovom priliko pozivam sve koji se nađu u blizini aerodroma da nas obiđu. Tamo ću im sa zadovoljstvom pokazati svoje Galebove, a lepo će im biti i na stajanci gde će moći da uživaju u pogledu na avione dok uzleću i sleću.

Želeo bih i da poručim da je moto ovog projekta da krenemo da živimo svoje snove a ne samo da sanjamo svoje živote.
 

 

    Komentari

    j

    Ovo je link do priloga, u kojeg sam ja uključila Primoža in njegove Galebe. http://www.24ur.com/ekskluziv/zanimivosti/leseni-

    Odgovori
    I

    Svaka cas g-dine Primoz, ja sam Ivo Mladenovski iz Skopjla, klasic sam Percu i Moretiju, 80-tih sam bio instruktor na Galebu u Puli. Da sam blize ukljucio bih se u projekat i pomogao kolko mogu. Zelim ti uspeha i puno srece. Pozdrav iz Skopja.

    Odgovori
    M

    Primoz, jedina ljubav koja te NIKAD nece izneveriti to je letiliva, vazduh i pobeda!! Zene znaju OPASNO da vole a i opasno da mrze (hoce i da KOKNU na spavanju…zezalica) ali letenje…UVEK RADOST!! Od Perca i Milosa mozes pored letenja da naucis LJUDOVANJE…toga NIKAD dosta. Zivio i srecno!!
    To slicno mi u BGD radimo sa GAZELAMA!!

    Odgovori
    P

    hvala svima na lepim recima

    Odgovori
    Z

    BRAVO Primoz .Pozdrav Zeljko Vujacic-Vrbas

    Odgovori
    S

    Pozdrav Primož! 84-85 služio sam uTuzli na Dubravama. Gro Letećih Zvezda Bilo je iz moje eskadrile, ako ne i sve ( beše davno). Bio sam aviomehaničar na 24417. Sve vreme je bilo sipaj i vozi + tekuće održavanje! Interesuje me da li je moja 'tica kod Tebe, nadam se da dobro služi! Danas sam poljoprivredni inženjer za poljomehanizaciju,radim blizu Batajnice i svaki dan me grmljavina aviona podseća na te nezaboravne dane.Čak sam i diplomski rad izabrao u vezi primeni vazduhoplova u poljoprivredi.

    Odgovori
    b

    Poštovanje tvome trudu!

    Odgovori
    M

    Naprej naprej

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Golub na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zagreb nije iskoristio svoju šansu

    Desetkovanje ili decimacija (Wikipedia): "Decimation (Latin: decimatio; decem = "ten") was a form of Roman military discipline in which every tenth man in a group was executed by members of his cohort. The discipline was used by senior commanders in the Roman Army to punish units or large groups guilty of capital offences, such as…

    15. Sep 2020.Pogledaj

    EVROPRC na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

    sve ok , poceli su sa 500 miliona sada su dogurali do miljarde. tako moze samo ako je to finansiski odrzovo, i ako si spreman na vazduhoplovnu komponentu da potrosis toliko da nema za druge delove odbrane. cini mi se da radi dakle o parama i politici vise nego sto to odbranbeno ima smisla. ukupan…

    15. Sep 2020.Pogledaj

    Paqe na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

    @frane Motiv za prodaju polovnih Rafala bi mogao biti prodaja aviona dok imaju vrednost i ulaganje dobijenog novca u proizvodnju novih količina do planiranog broja, uz zadržavanje radnih mesta u proizvodnim pogonima, kao i smanjenje prosečne starosti svoje flote Rafala. Naravno tu ide i dodatna zarada u pružanju usluga održavanja prodatih aviona, u prodaji naoružanja…

    15. Sep 2020.Pogledaj

    Paqe na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

    @frane Operacija se zvala "Operation Allied Force" ili u Americi "Operation Noble Anvil". Kada čujem "Milosrdni anđeo" dođe mi da se anđelu milosrdno načestitam rodbine a i onome ko je izmislio naziv.

    15. Sep 2020.Pogledaj

    Paqe na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

    @Ćele-kula I ja kada kažem "struka" mislim na pilote. Ne verujem da su avioni tipa F-16, F-35, T-7 konstruisani bez zahteva i mišljenja "struke". Zato sam i napisao da mišljenje "struke" očigledno nije jedinstveno. Moje mišljenje je da je sigurnije letenje na višemotornom vazduhoplovu međutim ja nisam "struka" te mislim da moje mišljenje na tu…

    15. Sep 2020.Pogledaj

    Send this to a friend