BEG airport status
[INTERVJU] Boingov Dejvid Karson: Mogu li gedžeti srušiti avion ako se ne ugase tokom leta?

[INTERVJU] Boingov Dejvid Karson: Mogu li gedžeti srušiti avion ako se ne ugase tokom leta?

BEOGRAD – Ako često putujete avionom sigurno se pitate zbog čega kabinsko osoblje zahteva da ugasite svoje mobilne telefone za vreme trajanja leta i da li oni zaista mogu ugroziti bezbednost leta? Dejvid Karson, jedan od Boingovih inženjera, stručnjak za elektroniku  i potpredsednik američkog Savetodavnog federalnog komiteta za istraživanje problema elektronskih smetnji koji izazivaju prenosivi elektronski uređaji poput mobilnih telefona, tableta, laptopova i sl. govorio je ovoj temi u ekskluzivnom intervjuu za Tango Six.

 
 
nexusae0_Untitled-3_thumb
 
 
Prema današnjim pravnim regulativama, FAA (Federealne vazduhoplovne vlasti SAD) zabranjuju upotrebu većine prenosivih elektronskih uređaja (PED – Personal Electronic Devices) koji se mogu naći na tržištu, na visinama ispod 10.000 ft. Međutim, prema rečima zvaničnika američkih vazduhoplovnih vlasti, danas, u modernim avionima nema bojazni da bi mobilni telefon ili tablet mogao na bilo koji način da naškodi nekom elektronskom sistemu na samom avionu, jer su svi uređaji i instrumenti na njima veoma dobro zaštićeni od zračenja i smetnji. Upotreba mobilnih telefona zabranjena je još samo zbog zabrinutosti da 3G signal telefona može da izazove smetnje na zemaljskim komunikacijama. Međutim, upotreba laptopa zabranjena je i iz drugih razloga: zbog svog specifičnog oblika i težine mogli bi potencijalno da izazovu ozbiljne povrede tokom, na primer, obustavljenog poletanja gde su G sile izazvane kočenjem jako velike ili kod drugih incidentnih situacija.

Iznad 10.000ft upotreba ovih uređaja je dozvoljena, a u avionima mnogih kompanija dostupan je i wifi internet signal. Međutim, na skorašnjem panelu koji se organizovale Federalne vazduhoplovne vlasti SAD, diskusija je išla u pravcu da se dozvoli upotreba malih elektronskih uređaja (mobilnih telefona i tableta) i ispod 10.000ft ali samo uz upotrebu wifi signala iz aviona a nikako zemaljskog 3G signala. Laptopovi bi i dalje bili zabranjeni zbog svoje veličine i potencijalne opsnosti po putnike u incidentnim situacijama. Nova pravila koja podrazumevaju ove promene mogla bi biti uvedene u SAD čak i pre kraja godine. 
 
Norwegian-Air-Shuttle-pax-wifi540x300
 
 
Dejvid Karson jedan je od najvećih svetskih autoriteta u problematici upotrebe PED unutar putničkih aviona. Kao Boingov inženjer u oblasti elektronike potpredsednik je američkog Savetodavnog federalnog komiteta za istraživanje problema elektronskih smetnji koje izazivaju PED. U ekskluzivnom intervjuu za Tango Six pojašnjava nam uobičajene nedoumice i razloge koji stoje iza restriktivnog odnosa prema vašim omiljenim gedžetima.
 
Kada je prvi put upotreba elektronskih uređaja regulisana jednim dokumentom?
 
– Prvi saziv Savetodavnog federalnog komiteta za istraživanje problema elektronskih smetnji na komercijalnim letovima konstituisan je još davne 1963. godine kada je odlukom zabranjena upotreba tadašnjih radio tranzistora kao prvih prenosivih elektronskih uređaja.  Zatim je donešena sledeća odluka 1988. kojiom je zabrenjena upotreba vokmena i prvih prenosivih televizora koji su se tada pojavili. Još jednom, 1996. godine zabranjena je upotreba prenosivih CD plejera kao i laptopova. U poslednjem sazivu Komiteta iz 2003. sam i ja uzeo učešće i on i danas funkcioniše u tom sazivu.
 
Možete li da se setite koji je prvi zabeleženi incident koji je pokrenuo priču oko smetnji koje mogu da izazovu prenosivi elektronski uređaji putnika i njihovog uticaja na bezbednost leta?
 
Problem sa ovim prvim zabeleženim slučajevima je što je bilo jako teško utvrditi odakle problem potiče. Naime, kada dođe do problema sa određenim instrumentom na samom avionu ili sa nekim elektronskim sistemom i neko taj problem prijavi, nije bilo lako utvrditi da li taj problem potiče od prenosivih elektronskih uređaja putnika (PED) ili iz nekog trećeg izvora. Jedino što smo mi mogli kao Komitet jeste da testiramo PED i da ih sertifikujemo za korišćenje u avionu ili ne. Međutim, imajući u vidu broj modela PED koji se danas nalaze na tržištu postalo je jasno da je nemoguće testirati svaki ponaosob i utvrditi da li može ugroziti bezbednost leta, pa je zabranjeno korišćenje PED u potpunosti.
 
Nedavno je pokrenuta inicijativa za promenu uslova korišćenja prenosivih elektronskih uređaja i održana je panel diskusija Federalnih vazduhoplovnih vlasti. Kakav je stav Komiteta, stručnjaka, kao i vaš lični stav po pitanju korišćenja PED u današnjim avionima novije generacije?
 
– Činjenica je da su ljudi danas mnogo više vezani za prenosive uređaje nego što su bili pre 10, 15 i li više godina. Zapravo, nemoguće je zamisliti da krenete na put bez mobilnog telefona, a najčešće i bez laptopa. Takođe, teško je ljude kontrolisati u upotrebi ovih uređaja, to bi jednostavno oduzimalo izuzetno puno vremena, a s druge strane ne možemo se oslanjati na savest putnika. A i same kompanije žele da njihovi putnici imaju što lepše iskustvo putujući, pa je i njima u interesu da je putnicim dozvoljeno da koriste svoje gedžete. Tako da je zaključak da cela avio- industrija treba da teži tome da se moderni komercijalni avioni prilagođavaju upotrebi prenosivih uređaja, na čemu se u poslednje vreme dosta i radilo. Tako, na primer, današnjim komercijalnim lajnerima novije generacije i njihovim sistemima, mobilni telefon sa svojim 3G signalom i ostalim elektromagnetnim zrečenjima gotovo ni na koji način ne može naškoditi,  što ranije nije bio slučaj.
 
Dakle suština je u tome da će se u budućnosti težiti da svi avio-sistemi biti otporni otporni na smetnje?
 
– Upravo tako. Kod novih aviona to će svakako biti slučaj a kod starijih aviona mogu biti izvršena testiranja šta im od modernih uređaja može pričiniti smetnje i biće zamanjeni ili modifikovani u cilju da postanu otporni na spoljne smetnje koje mogu izazvati prenosivi elektronski uređaji.
 
Da li su nekada rađena konkretna testiranja kakve bi posledice po bezbednost leta imalo kada bi svi putnici imali uključene prenosive uređaje?

 
– Jesu, rađena su par puta, mada su testiranja ove vrste jako skupa. Prema podacima dobijenim iz ovih testiranja dosta je urađeno na otpornosti avionskih sistema na signal mobilnog telefona npr. Međutim ovakva testiranja nisu isplativa jer se tehnologija jako brzo menja. Danas se teži pristupu da se predvidi jedan šablon po kom bi svi uređaji i mobilne tehnologije mogli biti ubačeni u jedan kalup i prilagođavati moderne letelice i njihove sisteme svim ovim uređajima. Zato je saradnja sa predstavnicima iz IT industrije jako važna  i imali smo čak i par njihovih predstavnika u Komisiji.
 
Devices-on-Airplanes-chart
 
Ako bih vas direktno pitao koja je realna verovatnoća da današnji PED ugroze bezbednost leta šta bi bio vaš odgovor?
 
– Jako je teško dati odgovor na ovo pitanje. Postoji jako puno varijabli koje na to utiču. To zavisi od modela uređaja, generacije aviona i sistema koji su na njemu instalirani, broja PED uređaja, njihovih položaja, kako su raspređeni po avionu i slično. Činjenica je da su moderni avioni  proizvedeni u poslednih 5-10 godina dosta otporniji na spoljne uticaje kao što su zračenja elektronskih uređaja i slično, sa druge strane industrija PED uređaja stalno donosi neke novine.
 
Šta bi onda bio vaš zaključak?
 
– Dobra stvar je da prenosivi uređaji postaju energetski sve efikasniji i koriste sve manje i manje energije i samim tim emituju sve manje elektromagnetnog zračenja. Sa druge strane razvijaju se nove tehnologije bežične kominikacije i PED uređaji mogu predstavljati pretnju na mnogo novih načina. Zaključak je da treba postoji saradnja proizvođača PED uređaja i IT industrije sa standardima u avijaciji. Potrebna je standardizacija. Moguće je proizvesti uređaje koji će biti sertifikovati za upotrebu u svim fazama leta i lajnere koji će fukcionisati bez ikakvih problema iako putnici koriste razne prenosive uređaje. Primera radi Boeing 787 Dreamliner je potpuno otporan na sve uticaje mobilnog telefona. Međutim, kompanije zabranjuju upotrebu telefona iz drugih razloga socijalne prirode jer se postavlja pitanje kako bi let avionom izgledao kada bi svi putnici naglas pričali telefonom i slično.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Tekst koji rasvetljuje neka večita pitanja :)

    Odgovori
    Av

    Mozda cemo dobiti odgovor na ovo pitanje, a mozda ce ostati "vecito". A da je tesko naci odgovor na njega, to jeste. IT industrija se najbrze razvija od svih ostalih, jer po Murovom zakonu broj poluprovodnickih elemenata (tranzistora) u integrisanom kolu se udvostrucuje na svakih 1,5-2 godine. To sigurno otezava detaljnije istrazivanje, ali nije i nemoguce.

    Moje misljenje je da ce ipak postojati neke restrikcije u koriscenju prenosivih elektronskih uredjaja u avionu, dokle god se ne resi pitanje interferencije EMT koje ti uredjaji prave. ta interferencija se ne javlja samo u vazduhoplovu, vec i van njega. To vam je verovatno poznato iz svakodnevice: kada imate ukljucene zvucnike ili nosite slusalice, a pored vas zazvoni ili zapisti telefon.

    Odgovori
    fo

    Da li digitalni DSLR aparati (Nikon, Canon) spadaju u ovu grupu

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor