BEG airport status
Poletela Lasta na Batajnici

Poletela Lasta na Batajnici

BEOGRAD – Kako Tango Six saznaje danas je na aerodromu Batajnica nakon duže pauze poleteo prvi prototip aviona Lasta 95. Avioni Lasta 95/V-54 prizemljeni su od 26. septembra 2012. kada se usled tehničkog kvara srušio avion ovog tipa sa evidencijskim brojem 54201 i to na naseljeni deo Nove Pazove. Tom prilikom poginuo je pilot major Goran Savić a teže je povređen potpukovnik Tomislav Bećagović.

 

Ponovo na nebu, foto: Vladimir Jovanović
Ponovo na nebu, foto: Vladimir Jovanović

Prema prepričanom tumačenju Ministarstva odbrane uzrok pada aviona je zaglavljivanje komandi tačnije kormila pravca. U ovom tumačenju stoji da je razlog zaglavljivanja tehničke prirode i da je do njega verovatno došlo zbog elastičnosti komandnog kola pravca, manjim zazorima izmedju pokretnih delova na konkretnom avionu i dejstva sila u toku manevarskog leta.

Posle utvrđivanja uzroka udesa pristupilo se doradi konstrukcione dokumentacije, tehničkim izmenama, ojačanjem pojedinih delova komande pravca koje bi trebalo da onemoguće kontakt pokretnih delova komandi leta sa bilo kojim delom konstrukcije aviona u svim uslovima eksploatacije

Lasta-95 je jednomotorni klipni niskokrilni školski avion dvosed sa tandem rasporedom sedišta. Namenjen je za selekciju kandidata za vojne pilote kao i za osnovno školovanje budućih vojnih pilota. Razvijen je u saradnji VTI i fabrikom Utva gde se i proizvodi. 2007. Irak je naručio 20 aviona koji su isporučeni u periodu od 2009. – 2011. godine a prvi let Lasta-95 je imala 5. februara 2009.
 

Prototip 1
Prototip 1

Avion je naručila i Vojska Srbije i to 15 aviona a isporuka je krenula 2011. Prototip verzije za V i PVO Srbije poleteo je 31.5.2011. Irački avioni ne lete od marta 2012. pre svega zbog motora Avco Lycoming AEIO-580 koji imaju problema sa podmazivanjem prilikom startovanja.

Juče smo javili da su ekipe inženjera i tehničara VTI i Utve već u Iraku i da rešavaju probleme sa motorima a imaju zadatak i da izvrše modifikaciju komandi kao i da reše probleme eksploatacije detonacionog sečiva. Pretpostavljamo da su na prototipu koji je danas poleteo komande modifikovane i da su nedostaci eliminisani. Sve to bi trebalo biti ispitano i verifikovano u ispitivanjima koja slede.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj