BEG airport status
Smenjen direktor Muzeja vazduhoplovstva Beograd

Smenjen direktor Muzeja vazduhoplovstva Beograd

BEOGRAD – Pregrad Grandić smenjen je sa dužnosti direktora Muzeja vazduhoplovstva Beograd na sednici upravnog odbora ove institucije. Na taj način je jednoglasnom odlukom prisutnih predstavnika osnivača ove institucije stavljena tačka na još jednu javnu epizodu samovlašća u novijoj istoriji muzeja. Na istoj sednici izabran je novi vršilac dužnosti direktora dipl. ing  Zoran Radojević koji se sa Grandićem nekoliko dana ranije sukobio oko još jednog pokušaja neovlašćenog prekrajanja muzejskog fundusa.

 
muzej vazduhoplovstva logo
Kako je Tango Six prvi javio u četvrtak popodne, višemesečna drama koja je usledila posle nekoliko javnih i internih razmimoilaženja direktora Predraga Grandića, zaposlenih i osnivača, okončana je sednicom upravnog odbora koju je zakazala Vojska Srbije zbog pritiska javnosti, osnivača i ministarstava. Na njoj je jednoglasno izglasano nepoverenje dosadašnjem direktoru Predragu Grandiću nakon čega je on smenjen.

Upravni odbor u sastavu – četiri predstavnika Vojske Srbije, dva predstavnika Jata (od tri koliko ova avio-kompanija ima u upravnom odboru) i po jedan predstavnik preduzeća 21. maj, Utva Pančevo i Prva petoletka imenovali su Zorana Radojevića, kustosa za tehniku za vršioca dužnosti direktora Muzeja vazduhoplovstva Beograd. Ovom odlukom muzej je dobio prvog kvalifikovanog upravnika posle Čedomira Janića koji će za 12 meseci koliko mu najviše može trajati mandat kao v.d.-u pokušati da ispravi nagomilane neregularnosti, uskladi sva nedorečena akta sa zakonom i inicira pre svega stručno a zatim i formalno približavanje muzeja Ministarstvu kulture i Muzeju nauke i tehnike.

Antidatiranje zdravog razuma

 
slicica_3

Neposredno pre ove sednice, na kojoj je Vojska Srbije očigledno uskratila svaku podršku čoveku kojeg je sama dovela na tu funkciju pod krajnje neobičnim okolnostima, Predrag Grandić je inicirao dve proceduralne vratolomije koje ilustruju njegov stil rezonovanja i nestručnost u poslu koji je obavljao.

Kako Tango Six saznaje, Grandić se na sednici upravnog odbora obratio njegovim članovima sa tvrdnjom da je to telo nelegitimno i da je potrebno ponovo utvrditi (kroz inspekciju) prava, obaveze i legitimnost svih institucija u upravnom odboru. Ovaj nelogični pokušaj (Grandić je izabran odlukom upravo tog i takvog upravnog odbora), ukoliko bi se posmatrao uzročno – posledično, poništio bi validnost njegove funkcije do sada, svih odluka i aktivnosti. Upravni odbor je jednoglasno ignorisao njegovo obrazloženje i zahtev.

Poslednja Grandićeva odluka prema aktu u koji je Tango Six imao uvid bila je da sve predmete koji su vezani za NATO bombardovanje 1999. godine ispiše iz inventara Muzeja vazduhoplovstva Beograd i „prebaci“ ih u vlasništvo vojnog dela muzeja – Muzeja jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva. Grandić se u tom aktu pozivao na dogovor sa majorom Aleksandrom Andrićem (zamenikom načelnika MJRV) kada je „odlučeno“ da se ovi predmeti (svi delovi F-117A, sve bespilotne letelice, projektili…) knjiže kao vlasništvo vojnog dela muzeja.

Nivo nestručnosti i samovolje Grandića i Vojske Srbije oličeni kroz tumačenje da su pomenuti predmeti „vojno vlasništvo“ ovim je dostigao još jedan zabrinjavajući momenat. Naime, vojni deo muzeja, Muzej jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva, formalno i suštinski zapravo nije muzej, nema validan akt o osnivanju, ne poseduje rešenje ministarstva kulture da vrši muzejsku delatnost i ne poseduje ni jedan jedini predmet koji je muzeološki zaveden ili obrađen. Sa druge strane, Muzej vazduhoplovstva Beograd je sve predmete vezane za dešavanja 1999. godine zaveo i obradio po muzeološkim standardima.

Novi vršilac dužnosti direktora, za čije je imenovanje na pomenutoj sednici upravnog odbora bila i vojska, kustos Zoran Radojević suprostavio se Grandićevoj odluci argumentima koji pojašnjavaju nestručnost i samovolju prethodne uprave Muzeja vazduhoplovstva Beograd:

„U radu nekog muzeja, pa i našeg, je neuobičajeno da se muzejskom predmetu smanjuje nivo zaštite ili da se briše iz knjige inventara. Kada se za tako nešto i steknu uslovi, onda se na predlog višečlane komisije, iz muzeja kome je ovaj predmet poveren na čuvanje, uz obimnu propratnu dokumentaciju, obraća Narodnom muzeju koji opet formira komisiju pa se na osnovu višemesečnog ili višegodišnjeg rada, uz saglasnost Ministarstva kulture, daje negativan odgovor ili vrši smanjenje nivoa zaštite odnosno brisanje iz muzejskog registra, uz javno obrazloženje.

Iz ovog dopisa (originalnog Grandićevog naređenja, prim. red.) moguće je zaključiti, da je nezakonito smanjen nivo zaštite za 22 predmeta (brisanje iz registra) od strane nenadležne i nestručne osobe (Grandića, prim. red.). Pomenuti predmeti su sakupljeni tokom rata 1999. godine, zaštićeni, a većina je izložena na stalnoj izložbenoj postavci. Do sada je bilo nekoliko pokušaja da se ovi i još neki predmeti sakupljeni muzejskim radom, u toku rata 1999. godine, na različite načine, nezakonito izvezu iz naše zemlje. Svi ovi pokušaji su sprečeni, a smatrao sam da smo ih upisom u knjigu inventara i izlaganjem trajno zaštitili, ali vidim da nismo.“ – odgovara Radojević Grandiću.

Ovaj poslednji pokušaj izvršne odluke sada će verovatno biti poništen kao nezakonit i neovlašćen ali ostaje svedočanstvo pogrešnih odluka i pogrešnih predstava o načinu upravljanja kroz „izvršavanja naređenja“ radi zaštite (formalno nepostojeće) vojne imovine. Ono što je međutim možda i najsimptomatičnije su primeri vojnog kadrovanja i odluka po kojima su imenovani savetnici i zamenici direktora koji su pored svojih vojnih penzija uz plate u muzeju, bez ikakvih stručnih kvalifikacija osim vojne akademije, proglasili muzej delom svoje vizije za spas domaćeg vazduhoplovstva i njegove istorije. Vidljivih rezultata pored mnogobrojnih obećanja i planova nije bilo, jedan je dobio tri krivične prijave dok su starešine i bivši državni rukovodioci svima njima sada okrenuli leđa.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

sa

vreme je da dođe pravi čovek ,koji ceni srpsko vazduhoplovstvo i njegovo istoriju.

Odgovori
Ma

Sve cestitke Zokiju! Pravi covek na celu muzeja!

Odgovori
ro

jel ima kakvih novosti vezano za muzej, jeli počeo raditi na bolje ili na gore

Odgovori
Ey

Naravno da su delovi oborenog „nevidljivog“(zaista nismo znali da je nevidljivi) trn u oku MO (zapravo jednom od spratova MO).
Pa kako ubediti narod da nam je NATO savez prijatelj kad posedujemo delove koji dokazuju agresiju iz 1999. godine?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj