BEOGRAD – Avio-kompanija Etihad Airways saopštila je danas da će 1. avgusta u beogradskom hotelu Hyatt potpisati Sporazum o strateškom partnerstvu sa Jat Airwaysom. Posle više od pet meseci pregovora Etihad konačno formalno preuzima Jat.
Da je višemesečnom čekanju došao kraj jutros je potvrdila avio-kompanija iz Emirata. To je uradila putem kratkog saopštenja koje je u stvari poziv na konferenciju za medije koja će se održati na istoj lokaciji na kojoj su bile organizovane i prethodne dve. Kako se u saopštenju navodi Sporazum o strateškom partnerstvu u četvrtak potpisaće u ime Vlade Srbije prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić, dok će kako Tango Six saznaje ispred Etihada to uraditi predsednik upravnog odbora i generalni direktor Džejms Hogan.
Operativno ulaze na zimu
Efektivno preuzimanje Jata od strane Etihada dogodiće se međutim tek nekoliko meseci kasnije kako je Tango Six ranije i javio. Za sada nije poznat tačan datum realizacije početnog drafta preuzimanja o kojem smo takođe detaljno izvestili pre nekoliko meseci osim informacije da će se to dogoditi u zimskoj sezoni.
Ipak, nekoliko bitnih elemenata s operativne strane pregovora izašlo je u javnost u protekla dva meseca. Prvi potpredsednik Vlade javno je otkrio deo rebrending strategije nove kompanije, novi ambiciozni red letenja u zimskoj sezoni nije mogao dugo ostati tajna kao ni planovi vezani za novu flotu.
Kako smo ranije javili upliv Etihada u operativni menadžment Jata biće mnogo dublji nego što je to bilo prvobitno planirano i sa sigurnošću se može reći da država Srbija gubi kontrolu nad Jatom koji će se samo još u upotrebi za političko-propagandne svrhe zvati „nacionalnom avio-kompanijom Srbije“.
Poslednji trenutak
Današnja vest dolazi u pravom trenutku za Jat koji se nalazi u izuzetno teškom stanju. Godine katastrofalnog odnosa države Srbije kao vlasnika ostavile su posledice na konačni bilans kompanije koja vrlo verovatno ne bi preživela sledeću godinu u sadašnjem obliku.
Teret finansijskih obaveza protokolarno je dolazio do medijske pažnje svake letenje sezone. Država je davala sredstva za uvek hitnu popunu flote, avioni nisu dolazili. Aerodrom Nikola Tesla i Kontrola letenja Srbije i Crne Gore pružali su usluge Jatu koje ova kompanije nije plaćala i dalje nastavlja da ne plaća. Juče je i Naftna industrija Srbije saopštila da se Jat nalazi na spisku njenih najvećih dužnika.
Finansijski teret će međutim posredno nastaviti da se oseća jer država Srbija mora preuzeti sve pomenute dugove na sebe što je bio jedan od glavnih uslova Etihada. Država takođe mora obezbediti program za prekobrojne radnike Jata i sve troškove efektivnog izlaska iz priče vlasništva koja je u poslednjih nekoliko godina poreske obveznike koštala mnogo više nego što je to javno poznato.
Kako Tango Six saznaje, nezadovoljstvo zaposlenih u Jatu aktuelnim menadžmentom na čelu sa predsednikom Odbora direktora i vršiocem dužnosti generalnog direktora Veliborom Vukašinovićem svakog dana je sve veće. Javno razvlačenje floskule o bezbednosti avio-kompanije ne slažu se sa, na primer, činjenicom da je letačko osoblje svoje dnevnice za mart dobilo tek u julu. Etihad je imao primedbe na ovo kašnjenje upotrebivši takođe isti termin – zahtevali su da se dnevnice što pre isplate jer su po njihovom tumačenju neplaćene posade suštinski nebezbedne.
Kako takođe saznajemo, komunikacija između Etihadovih ljudi koji su u Beogradu i Jatovog menadžmenta poslednjih dana je ograničena što se pripisuje strujama u kompaniji koje iz nekih razloga nisu želele da se dogodi neizbežno. Da je sa političke strane ceo dogovor neizbežan znalo se od početka a tome u prilog ide i činjenica da je za neometanu realizaciju sveukupnog procesa zaslužan kabinet Aleksandra Vučića i jedan od njegovih ljudi od poverenja Siniša Mali, koji je od početka imao zadatak da preliminarni dogovor Vučića i šeika Muhameda sprovede u delo.
Zbog čega je u sred pregovora promenjen menadžment Jata koji sasvim izvesno u većem broju neće preživeti zimu? Zbog čega su vraćeni stari kadrovi koji su dodatno zaoštrili ionako loše međuljudske i profesionalne odnose? Odgovori na ova i brojna druga pitanja, nadamo se, više neće biti bitni osim kao gorko podsećanje na to koliko je država Srbija sistematski uništavala jedno od svojih najboljih preduzeća.
Reflektor pažnje od 1. avgusta okrećemo ka Etihadu.
sandra
STARI-NOVI
Ne razumem u čemu je zasluga prethodnog menadžmenta koji, s obzirom na evidentan višegodišnji gubitak, nema čime da se pohvali. Pa valjda ne mislite da će neko ko ulaže svoje pare u JAT zadržati kadar koji je doveo do ovolikih gubitaka. A zaposleni, naravno koji nisu rukovodeći kadar (dosadašnji i odsadašnji), su nezadovoljni odavno. Činjenica da imaju zarade koje su niže nego u 2005. godini kada je vrednost koeficijenta bila 6.000, a sada je 5.700. Dosadašnji i odsadašnji menadžment je samo sebi i pilotima (bez dnevnica) povećavao zarade.
Prestanite ta branite bilo koji menadžment koji beleži samo gubitke.
Obvious
Pa ja koliko sam ispratio pricu, prethodni menadzment je imao nevidjeno povacenje popunjenosti aviona i takodje vrlo zapazeno povecanje broja putnika. Isposlovali su vrlo dobre uslove poslovanja sa mnogim avio-kompanijama, code-share aranzmane i slicno. Uspeli da vrate JAT na splitski i dubrovacki aerdrom sto je bila skoro fantazija. Da li je na kraju godine JAT knjizio minus ili plus, sasvim je drugo pitanje. Jer dzabe dobri ili solidni prihodi ako "Tehnika" naplacujuje JAT-u 2.5 vecu cenu odrzavanja od cenovnika koji su nudili inostranism aviokompanijama. JAT je bukvalno othranio Tehniku u poslednjih 5 godina jer nisu uspeli da privuku nijednu drugu kompaniju za redovno finansiranje. I tu su i avioni: u novinama je vise puta pisalo da je JAT u psolednje 3 godine instisitrao na podmladjivanju flote, vlada je obecavala cak i ove godine i onda – nsita. Nije to samo pitanje udobnih sedista, nego jedan novi Boing 737 ili A 319 trosi duplo manje goriva od JAT-ovih letelica iz 80-ih godina. Ogromne pare su odlazile na gorivo.
A inace to da su povecalai sebi plate je notorna laz. JAT je jedno od retkih preduzeca gde su pre oko 5 godina drasticno smanjene plate i od tada nisu povecavane, tako da je bilo direktora skola i zdravstvenih ustanova koji su primali vece plate od direktora JAT-a.
zoki
Pa nisu direktori Jata ( pored generalnog ima ih mnogo) bili u tako losem polozaju.Plate su im i do 5x vece od prosecne plate u Jatu ako izuzmemo letace.Zaposljavali su svoje ljude obicno nekvalifikovane,ali politicki podobne i davali im abnormalne plate za nerad. Pritom u Jatu visak od 500 ljudi se pominje godinama.Kao da im je to dedovina…A tehnika to je tek druga prica.. ,Odvojise se od Jata, hangari njima alat, sve pokupise zajednicko a dugovi ostase Jatu. Ko razume shvatice…
Vlada
Koliko sam ja razumeo tekst, niko ne brani bilo koga. Vec se pita chemu novo rukovodstvo u sred pregovora, kad ce to novo rukovodstvo, za koji mesec biti staro rukovodstvo. Bespotrebna srpska papazjanija.
instruktor
Ne izlazim na glasanje vec godinama,..ali samo zbog ove price sa Jat-om na iduce sigurno idem i glasam za Aleksandra Vucica,..jedini covek koji je imao petlju da pocisti ovaj raznorazni olosh koji godinama pljacka ovu namucenu kompaniju koja kod tolikog broja ljudi u rasejanju ipak nesto znaci.Svaka cast.Nosite se svi vi razni Mrkonjici,direktorcici,sindikalni ass kisser-i,slavuji,grlice i ostala stoka i menazerija,..konacno,.vaze je zavrseno,konacno ce doci skolovani i korektni ljudi na vase pozicije.
VOJA
Konacno lepe vesti. Etihad ce uvesti red, profesionalizam i strucno rukovodjenje u JAT sto ce pored novih aviona od Jata ili Air Serbie napraviti vrlo brzo jednu profitabilnu i jaku kompaniju, jedva cekam da probam Jatove usluge pod Etihadovom upravom.
Velimir
Samo da ne promene sefa pilota,taj je veran kao pas svakom direktoru.
Marko
Takvi su svi sefovi, inace ne bi opstali. Mnogo bolje je biti sef nego direktor.