BEG airport status
Treba li Jatu menjati ime u Air Serbia?

Treba li Jatu menjati ime u Air Serbia?

BEOGRAD – Prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić juče je izneo jedan od prvih detalja nove zajedničke avio-kompanije Etihada i države Srbije. Koliko će duboko ići neminovni rebranding i treba li uprkos svim nužnim promenama imidža zauvek penzionisati ime Jat?

 
A319 Serbia 1
 
Jučerašnji dan počeo je prilično dinamično za Jat Airways. Nekoliko medija najavilo je prethodne nedelje da će se juče održati sastanak delegacije Etihada i predstavnika države na kojem bi kompanija iz Emirata mogla da predoči svoju zvaničnu ponudu za preuzimanje 49% Jata posle nekoliko meseci “češljanja“ celokupne nacionalne avio-kompanije i njenih vezanih preduzeća.

Vršilac dužnosti direktora Jata pretekao je međutim ujutru medije izjavom da su zvaničnici Etihada “konstantno“ u Jatu i da proces pregovora ide u dobrom pravcu. Time je zvanična potvrda, bar što se jučerašnjeg dana tiče, o sastanku na najvišem nivou izostala. Vukašinović je Našim novinama potvrdio da će Jat ipak iznajmiti (starije) Boinge i da se polako približava optimalnom broju aviona u letnjoj sezoni. I dalje nije poznato da li je Vlada odlučila da pređe preko svog zaključka o iznajmljivanju Erbasova i da li će hitnost popunjavanja flote baciti u zaborav i već plaćeni depozit za Adrijine letelice?

Ipak, bomba je odjeknula nekoliko sati kasnije kada je Aleksandar Vučić na konferenciji za novinare lansirao moguće novo ime, novog Jata – Air Serbia/Er Srbija.
 

JAT ili Jat?

 
Vučić je, kako se to vidi iz njegove izjave, verovatno ranije nego što je to bilo planirano izneo u javnost jedan od možda najbitnijih elemenata predstojećeg dubokog rebrandinga o kojem je Tango Six već pisao. Naime, “novi proizvod“ koji Etihad planira definitivno će pored tehničkih i operativnih promena podrazumevati i promenu imidža nacionalne avio-kompanije.

Vučić je, kako se to iz njegovog jučerašnjeg nastupa može zaključiti, preneo nameru promene imena o kojoj se očigledno razmišlja u novoj konstalaciji vlasništva. On je i ranije grešio u prenošenju detaljnih brifinga koje je dobijao o stručnim temama i svedoci smo da je prilikom prenošenja vesti iz Ministarstva odbrane i Vojske Srbije nekoliko puta loše interpretirao neke podatke – izjavio je da su piloti ViPVO na obuci za novi MiG (nisu), da “Srbija poseduje savremeniju avioniku od F-16“ i sl. Naravno, uzimajući objektivno u obzir broj tema koje verovatno prođu pored njega na dnevnom nivou, od najviše državne politike, vojske, pa i započetih kapitalnih poslova sa Emiratima, nemoguće je očekivati da će zapamtiti svaki detalj i odrednicu date struke u temamama o kojima odlučuje.
Stoga je i indikativna njegova greška u tumačenju da je trenutni naziv nacionalne avio-kompanije skraćenica koja znači Jugoslovenski Aero Transport. Naziv kompanije promenjen je još 8. avgusta 2003. godine iz skrećenice JAT u imenicu Jat Airways. Naziv nekada jedne od najvećih avio-kompanija u ovom delu sveta tada je preživeo uprkos, po mnogima, izuzetno loše izvedenim pokušajima rebrandinga u dva navrata od devedesetih.

Vučić se očigledno nije udubljivao u sve aspekte teme već je jednostavno, verovatno ranije nego što je to bilo planirano, preneo jedan od najkontraverznijih elemenata budućih promena kada je reč o Jatu.
 

Air Serbia?

 
Široj javnosti manje je poznato da je ime Air Serbia u opticaju već nekoliko godina. U skoro svim neuspelim pokušajima privatizacije i prilikom pominjanja mogućih domaćih biznismena koji bi “preuzeli“ Jat, ime Air Serbia je uvek bilo u opticaju i nezvanično, po inerciji, niko nije predlagao drugačiju verziju novog imena.

Državni zvaničnici su takođe, nekoliko puta i javno, pominjali ovo ime, a kako Tango Six saznaje, menadžment Jata je u prethodne tri godine imao razrađen plan svoje verzije rebrandinga u kojem je Air Serbia bila jedina opcija imena.

Ukoliko dođe do najradikalnije primene koncepta “novog proizvoda“ i promene imena, u pitanju će dakle biti stara ideja koja je izgleda prihvaćena od strane novih manjinskih vlasnika koji će na kraju dana odlučivati o svemu.

Ipak, pitanje i dalje ostaje: da li se u okviru neophodnih promena treba odreći imena koje je oblikovalo istoriju ne samo Jugoslovenskog već i svetskog komercijalnog vazdušnog transporta? Mišljenja su podeljena (kao što ste pokazali u odgovorima na naše jučerašnje pitanje na Facebooku) i ono što za sada bar sigurno znamo je kako neće glasiti domeni nove kompanije na internetu. airserbia.com i airserbia.rs su zauzeti i u koliko ne dođe do njihovog otkupa prvi izazovi promene imidža počinju.

Drugi izazov je nova šema bojenja ili livery. Danas objavljujemo nekoliko potencijalnih rešenja uz pitanje čitaocima: Treba li zauvek povući ime Jat iz upotrebe?
 
 
A319 Serbia 2-1
 
A319 Serbia 4
 
A319 Serbia 2
 
A319 Serbia 3
 
A319 Serbia 2-1
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Co

Da, trebalo bi penzionisati JAT.
Air Serbia je ok ali mole se buduci dizajneri da budu mastoviti a ne da nude resenja kao ova gore navedena.

Odgovori
Mi

+1 od mene!

Ti

Tako je treba promeniti ime!!! Serbia air e pravo resenje uz nove avione!

ai

OK, jedini pravi šredlog rešenja za bojenje aviona je broj 4, gde preovladava plava boja (dobar deo ostalih ima osnovnu branding grešku-ako se nešto zove airSerbia, ne može Serbia pisati iznad Air). Ipak, ako će avion biti obojen u boje državne zastave, mora se plava povući na konto crvene. Protiv sam ovakvog grba na repu (možda ako bi bio stilizovan). Inače mislim da logo državne avio-kompanije treba da ima boje zastave, ali ne (nužno) i državni grb, već neku svoju priču. Na repu dakle treba da bude grb avio-kompanije, a ne države. Rebrending ovakvog "trotufnastog" Jata izuzetno je bitan, jer mislim da postojeći u najmanju ruku izaziva (pod)smeh. Ako se i bude išlo na konkurs, trebalo bi odrešiti kesu (ako treba, kontaktirati ozbiljne agencije), a ne kao kada su birane tufne. Brend je višedecenijska investicija, i koliko god daš novca, ako ga pametno upotrebljavaš i gajiš, isplati se. Niko ne postavlja važnije međutim pitanje: šta će biti sa pravima Jata kad osvane airSerbia, šta će biti sa slotovima…

Odgovori
Mi

Air Serbia? Nikako… Bolje da se zove SAT (Srpski aerotransport), a moze i da ostane JAT.

Odgovori
Ne

Bolje da ostane Jat Airways, a da se promeni šema farbanja Jatovih aviona. Ako se već političari busaju oko promene imena neka vrate prvobitno ime iz koga je nastao JAT, a to je Aeroput.

Odgovori
Ir

Ne može da se zove SAT, jer je to već patentirao Mirko Alvirović :)

fu

Ako hoce da zadrze kakvu takvu staru slavu nekih srecnijih dana tog JATa a da izbegnu ime Jugoslavija (ili asociaciju na istu) neka nazovu Aeroput, spaja se novo i tradicionalno a ime je neutralno i bar malo prepoznatljivo. Prethodnih godina je bas bio nesto retno fazon zaziveo da su neke aviokompanije farbale avione u stare seme, i na tu pricu bi jat mogao da ide, na tradiciju letenja u Srbiji od 1927 godine

Odgovori
т

Зар толико нема креативности, ко да све компаније морају да имају Air, Airlines i Airways у имену. Боље да се зове само Serbian… А увек може нешто оригиналније да се смисли.

Odgovori
Dr

Meni je onaj sa trece Slike najlepsi, inace se slazem sa promenom Imena.

Odgovori
Bo

zasto ne bude JAT SERBIA. I tradicija i novo

Odgovori
zo

Najvecu kocnicu menadzerima ETIHADa koji budu upravljali JATom tokom predstojeceg procesa restrukturiranja predstavljace GERONTOLOSKI CENTAR sastavljen od novopostavljenih JATovih menadzera (mrtva je trka izmedju njih i ovih prethodnih politickih neznalica). Svugde u svetu se tokom procesa restrukturiranja i reorganizacije kompanija podmladjuje bacanjem u vatru mladih i obrazovanih kadrova . Mi smo jedinstven slucaj u svetu da se iznova i iznova daju sanse vec isluzenim kadrovima da pokusaju da urade ono sto nisu uspeli u vec nekoliko pokusaja u blizoj i daljoj proslosti (ironicno bravo za Vladu Srbije). Isti ljudi godinama pod plastom raznih politickih stranaka (prelecu iz jedne u drugu)pokusavaju da urade nesto za sta ocigledno nisu sposobni. Nadam se da su ljudi iz ETIHADa dovoljno iskusni da prepoznaju prevarante i filozofe i da odvoje vec jednom zito od kukolja u ovoj unistenoj kompaniji. Niko nikada nije uspeo da iz kamena iscedi vodu. Gospodin Vucic ima nesumnjivo dobre namere ali je samo pitanje kakve namere imaju oni koji ga okruzuju i daju mu savete po ovom pitanju. Ostaje nam da se svi nadamo da ce nas JAT opstati i ojacati u bilo kom obliku i da cemo mi koji zavisimo od njegovog postojanja dobiti sansu za svetliju buducnost.

Odgovori
Do

Nesto najgore za jat u ovoj fazi je trenutno rukovodstvo.Sve sami dokazani neuspešni rukovodioci. U stanju su i ono malo pozitivne energije da unište svojim kadrovanjem,namestaljkama,pretnjama.

Mi

U pravu si Zoki, kao madjioničari izvlače zečeve iz šešira i po ko zna koji put ulaze u rešavanje problema zvano JAT. Sve isti ljudi ,kao na ringišpilu sada ovi sede a ovi puštaju ,pa opet kasnije mašinerija u drugim rukama a ovi u korpe..Čudo od rukovodstva.

Ak

JAT Serbian Airlines ,
jer ako je Ceska zadrzala prefiks CSA , mozemo valjda i mi?
Ili cemo i dalje da slovimo, za ljude koji urusavaju svoju tradiciju i istoriju …

Odgovori
Tr

Zasto Česka da nam bude uzor? Stalno se pozivaju na tu ČSA ( i ona jedva postoji). Uostalom to je bila avio-kompanija 2 drzave, a JAT malo vise njih…

Go

Predlazem da se zove Jat Srpski Aeroput; Jat Serbian Airway; cime se zadrzava i dobija sve sto je predstavljalo civilno vazduhoplovstvo ovih prostora: Jat – decenijama poznata skracenica, a sada ime; Srpski – ne treba objasnjavati; Aeroput – pocetak civilnog vazduhoplovstva na ovim prostorima.
Air (Er) na srpskom ne znaci nista, pa bi se stalo na put engleskim nazivima i mukama novinara prilikom pisanja tekstova…

Odgovori
In

Ma kakav Er Srbija,pa jel vi vidite na sta to lici u srpskoj varijanti,pa smesno je da smesnije ne moze biti.Isto tako Aeroput,pa skoro svaka kompaniju u svom imenu ima aeroput(airways),sve su to besmislice.Mora da ostane Jat Airways jer ga po tome zna ceo svet,naravno sa novim logom i celokupnim dizajnom.Kretenske tufne za koje su date debele pare slovencima svojevremeno(naravno jos jedna pljacka u Jat-u) zaboraviti pod obavezno.

Odgovori
Ae

Zašto ne bi JAT the Airline of Serbia?

Odgovori
Mi

JAT Southeast European bi bio dobar predlog, Sto arrivando! Istom semom kao KLM Royal Dutch Airlines. Naime, JAT bi moglo uvek da stoji skraceno kao i KLM (Jugoistocnoevropski aviotransport), dok bi pored stajalo na engleskom ono sto je na srpskom skraceno – Southeast European.

Ovaj predlog bi znacio:
1. da kompanija u skladu s trendovima u aviojaciji ima naziv koji je regionalno pozicionira.
2. da kompanija zadrzi trosloznu medjunarodnu ICAO skracenicu (JAT). Air serbia bi morala da se zadovolji s nekim besmislenim trosloznim nizom brojeva i slova. Smislene skracenice su izuzetak i privilegija kojih se ne treba odricati.
3. naziv JAT se isto cita/pise na cirilici i latinici ia u tom smislu je kulturoloski prakticno nezamenljiv. Uz to je i JAT naziv staroslovenskog slova jat i moze se upotrebiti za novi brend.

Odgovori
Pe

najbolje je da se pitaju strucnjaci za marketing avio kompanija; da li ima smisla menjati u Serbia Air; JAT je prepoznatljiv, zasto menjati, a zasto bi o tome trebao da zna Vucic; Za njega je najbolje da dovede ljude od poverenja koji ce voditi razne oblasti u koje se on neportebno ubacio pa se ne zna sta je u stvari njegov
posao; Van pemeti.

Odgovori
Ak

Ako ce promena Air Serbia, znaciti da ce se koristiti kapaciteti oba i jedina dva aerodroma u Srbiji (bez KiM) … onda i ajde da prihvatimo kao takvo…
Ukoliko se bude i dalje i jedino letelo iz Beograda , onda je najbolje preimenovati , u Air Belgrade ili Belgrade Airlines…

Odgovori
Ni

Skot ovo radi namerno! On svesno daje ovakve izjave kako bi upropastio dogovor sa Arapima! Ovo treba najstroze sankcionisati tako sto ce ga ujutru sacekati razresenje na stolu. http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2013

Odgovori
Bi

Milsim da se pomalo preteruje ! A kome u stvari zaista smeta JU prefiks u nazivu brenda Jat Airways ? Da li su to oni kojima ne smeta niti ce im uskoro zasmetati isto obelezje u nazivima JUgohemija ili JUgoimport sa kojima godinama saradjuju . Cini se da je ovde opete "lokalna" jugofobija u pitanju . Na srecu ili zalost promena imena ne moze u mnogome uticati na kvalitete kompanije .

Odgovori
je

JU je oznaka za broj leta i nema veze sa nazivom "brenda" JatAirways!
Kako god se bude zvao naš avioprevoznik uvek će oznaka broja leta biti JU, a reg.oznaka aviona YU-…, osim ako se neko ne seti pa pljune silne pare za preregistraciju!

Ni

Da li na rep aviona moze da se nalepi nesto retardiranije od grba drzave?

Odgovori
А

Може…оне три туфне што сад имамо.

JA

ja bih vratio jat kao sto je bilo sa sve onim jajetom. to je bila marka, ovo je sve tralalajka.

Odgovori
Mi

JAT Serbia je dobar predlog…Kasnije moze da se otvori JAT Macedonia, JAT Montenegro, JAT Bosnia…Slican primer imamo kod LAN Chile, LAN Argentina, LAN Peru…U Evropi TAP Portugal

Odgovori
je

Naziv Jat ne bi dirao, jer to više nije skraćenica, kao što 80% prosečnog srpskog stanovništva ne kapira, već je Jat imenica! (Jat – imenica, JAT – skraćenica)
Ja bi vratio staro "jaje" i dodao ispod njega "airlines", pa pored svega toga, kao što neko gore već napisa, u produžetku, "Serbian airlines"
Motore bi ofarbao u crveno. Preko trupa bi bila srpska trobojka u stilu Mebijusove trake!
I da, vratio bi sa starog livery-ja ("vevericin rep") srpski grb između prozora od kokpita i prednjih vrata!

Odgovori
Sl

Kakvo god ime da bude mislim da bar JEDAN od aviona treba doterati da izgleda ovako:

http://tangosixblog.com/2011/10/21/moguci-lek-pro

, mislim na prvi predlog sa Teslom !!! Odličan dizajn i lepo bi bilo videti ga da leti širom Evrope ili gde već

Odgovori
Ni

Slažem se da barem jedan avion mora da izgleda kao taj sa Teslom. Mada, dečko koji je to uradio je napravio još dva super koncepta koja bi trebalo naslikati, a to su avioni sa Milankovićem i Pupinom (http://www.flickr.com/photos/superstardeluxe/8411233269/ i http://www.flickr.com/photos/superstardeluxe/8411….
Što se tiče šeme, od ovih navedenih je najbolja treća prikazana (plavi donji deo trupa sa belim gornjim), s tim da bih ja, kada se već stavlja grb na rep, stavio stilizovan grb kao što je na Orlu ppuk. Ristića (http://www.airliners.net/photo/Serbia—Air/Soko-J-22-Orao/2012672).
A ime, pa SAT Serbian Airlines ili Aeroput. Ali, 'ajd sad, kada su već rešili da bude Air Serbia, daj da nam avioni lepo izgledaju.

Mi

Apsolutno se slazem.. stilizovani grb kao na Orlu bi bio zakon.. crveno beli, zakrivljen, pun dinamike.
Grb drzave apsolutno ne dolazi u obzir – tri tacke ili ovo – mrtva trka u jednacenju po gluposti.

Ostalo sve moze da bude belo, jer uvek vazi – less is more! Uostalom, voleo bih ovu plavu plavu varijantu sa transparencijama da vidim (mada je vec malko prostituissana od nekih kompanija i od Boeing-a sa ovim Dreamliner izletom), ali bi mi maketari onda poginuli da napravimo tu maketu (nemojte nam to raditi ) :)))

Takodje, bilo bi smekerski skroz da se minimum jedan avion sredi po dizajnu koji se motao ovde po blogu, sa teslom kao glavnim motivom. to bi bilo sjajno, i boost sa marketinske strane bi bio nevidjen (pogotovo sto treba ugrabiti momenat sada, snima se gomila filmova o tesli, dokumentarci, sad je u piku popularnosti.. treba to iskoristiti)
Sto se tice imena kompanije, verujem da ce Etihad hteti da raskrsti sa losim glasom koju prati sadasnju kompaniju, da to presece i da gradi imidz na temelju necega zdravog i novog. Istrazivanja pokazuju da je mnogo vise sredstava porebno da se ispravi medijska slika koja je losa o nekom proizvodu nego da se ponudi taj isti proizvod pod drugim imenom (na zalost, tako je).
S dizajnerske i marketinske strane bi bilo dobro da bude ili ekstra drugacije ( nesto blesavo poput Serbiana ili Serbian) ili standardno i simplifikovano Air Serbia (sto je dosadno, al standard). Pitanje je koliko su ljudi slobodni da uloze napor i prihvate drugacije. Mislim da ima mnogo prostora da se za malu lovu osmisli super i dugorocni koncept, samo se nadam da krajnje resenje nece biti low budget, jeftino i ono sto smo vec videli hiljadu puta u avio industriji

Go

Ime Serbian Airlines bi bio potpuni promašaj ako se uzme u obzir da je planirana strategija razvoja regionalna ekspanzija. Pričalo se o 6 manjih aviona koji će u Beograd da dovode transfer putnike iz Sarajeva, Skoplja, Prištine, Zagreba, itd. Tužno je reći, ali ime naše države je trenutno vrlo loš brend, dok je Jat ili nešto novo i neutralno mnogo lakše plasirati na tržište.

Ja se lično slažem da treba vratiti staro JAT-ovo jaje uz modernizaciju. To bih uradio čak i da odluče da koriste neko novo ime.

Odgovori
Ak

Pa onda spojis i dobijes JAT Serbian Airlines …. :D
JAT-ovo jaje to treba vratiti…!

Ai

Znači, i "Turkish", "South African", "Air France"….sve imaju "promašena imena, jer imaju mnogo putnika koji su u transferu kroz njihove glavne aerodrome?! A, radi se, ineče, o vrlo uspešnim aviokompanijama. Kod nas se, nažalost, najviše zapatila klica komunizma, koja je neke ubedila da je sramota biti Srbin, i koja ime svoje zemlje gleda kao "brend". Nova, aviokompanija, prepoznatljiva po modernom poslovanju i privlačnoj usluzi, privući će putnike, bez obzira odakle su i kuda putuju.

Re

postoji nesto su socioloske cinjenice: a to je da postoje siroke mase ljudi u hrvatskoj, bosni, crnoj gori, albaniji, pa i u bugarskoj i madjarskoj na koje bi naziv aviokompanije mogao da utce da lete nekom drugom aviokompanijom. to je iracionalno ponasanje, ali takvo je ponasanje obicnih potrosaca. e sad, ako mi hocemo da kazemo da zelimo nacionalnu kompaniju sa imenom drzave u nazivu bez obzira na prihode i gubitke i onda je ok da bude "Air Serbia". Ali ako hocemo profitabilnog igraca koji vlada regionom onda je to glupa odluka. Poredjenje sa Air Francom je suludo, zato sto je njihova drzava-trziste veca od celog naseg regiona.

Ai

Takvi iracionalni potrošači neće da lete srpskom aviokompanijom čak ni ako se zove "VolimSveBratskeNarodeURegionu". A, kad sam pomenuo Turkish, South African, Air France, to sam uradio da pokažem da ime države u nazivu aviokompanije ne znači da njom neće da lete oni koji nisu samo Turci, Južnoafrikanci i Francuzi. Osim toga, to je i dokaz da je tržište aviokompanije ogromno, čak i kad ima ime države odakle je. Dakle, reč je o logici. Don't mix grandmas and frogs!

De

Moguce je da se izabere jedan uzak nacionalni koncept, da se sve vrti oko srbije i srpskog potrosaca i onda je ta kompanija barabar sa croatia arilinesom, monetengrom itd. u svesti ljudi. a moguce je da se napravi jedan siri koncpet pri kome bi u svesti ljudi bilo da je to njiohova aviokompanija bez obzira da li su iz podgorice, beograda ili splita. koncept u kome taj JAT kao jugoistocnoevropska aviokompanija ne bi bio sustinski stranac u bosni, crnoj gori itd. i posto su sve sitne nacionalne aviokompanije na trzistu jugoistocnoevrope propale, ono prakticno vapi za takvom aviokompanijom. to ce neko pre ili kasnije shvatiti i uraditi ako ne urade Etihad i JAT. A to sto je u slucaju JAT-a jos i vrlo pogodno i zgodno da se stara skracfenica iskoristi za nov, jugoistocnoevropski naziv, to je bonus i bingo a ne sustina stvari.

Gr

Ne znam da li ste baš Vi isticali nacionalnu ostrašćenost koja postoji u našem regionu, u kontekstu zalaganja da se nova kompanija nikako ne treba da zove Er Srbija. Sve republike bivše Jugoslavije su napustile saveznu državu. U Hrvatskoj je često, maltene uvreda, pomenuti Jugoslaviju. Ma, Hrvati neće ni Balkan. Samim tim, JAT ili Jat nikako ne može da bude prihvaćen na nivou regiona, kao njegova aviokompanija. Plus, šta ćemo sa zastavom, Ona će da bude srpska, jer "regionalna – ne postoji!

@C

Možda ne bi trebalo propustiti priliku da se nacionalna aviokompanije sveobuhvatno rebrendira na način da se uzmu relevantni elementi iz duge istorije kompanije i "upakuju" tako da novi brend predstavlja osnov za budućnost. Moj predlog bi bio da kompanija zadrži ime JAT ali na način KLM ili TAP-a, da se zove npr JAT SERBIA ili JAT AIR SERBIA. Avioni bi mogli da budu ofarbani u tamniju nijansu metalik crvene (tamo gde je svetlo plavo kod KLM), donji deo trupa aviona da ostane beo. Na repu može da piše logo JAT, ili možda neka savremena reprezentacija krsta sa ocilima, kao na tablicama ili možda čak i modernizovano jaje. Ako je potrebno razbiti crvenilo, stavite tanku tamnotamnoplavu liniju ispod prozora, ili tamo gde deli tamnocrvenu od bele. Mislim da bi nam neka kombinacija japanskog Starflyer-a, KLM i TAP-a uz nenametljive nacionalne elemente bila dobitna kombinacija. Ne vidim razlog da baš sve bude u trobojci, nacionalna boja je sada crvena, plava je lepa ali sada već prilično dosadna. Šta mislite o tome?

Odgovori
vl

Kako god kratko i jasno.bSvaka drzava jma svoju NACIONALNU aviokompaniju,Krajnje vreme posle22.god. A,ko misli da ime aviokompanije ima neke veze sa nacionalizmom…Doktor lekar psihijatrija Moj stav:Imige,i dobra reklama. samo napred i sto pre.

Odgovori
De

Prvo to nije tacno, zato sto jos od ranije postoje regionalnon pozicionirane avio-kompanije: SAS za Skandanivju npr. Drugo ovde nije pitanje cija ce biti kompanija – kompanija je srpska, samo se radi o tome da treba odabrati naziv koji joj po smislu omogucava sto sire osnovno trziste a ne ogranicava je – opet po smislu – na granice Srbije.

Ai

Kakva je to naopaka logika da ime kompanije ograničava poslovanje na granice te države?!

De

to nije logika, to je psihologija.

Sh

A takva psihologija vazi samo u Srbiji? I kako to jedino nasa kompanija pretenduje na poziciju regionalnog igraca dok se sve ostale zadovoljavaju svojim trzistem!? Verovatno nemaju interesa da nas osvajaju ekonomski, trgovinski, privredno… onako kako mi njih vec ''porobismo'' u pomenutim granama…

Vl

Putnik leti aviokompanijom iz sledecih razloga:
1. Cena karte
2. Usluga koja je uracunata u cenu karte
3. Pogodnosti jedne kompanije u odnosu na druge kompanije koje lete na istim/slicnim linijama
4. Bezbednost kompanije
5. Nagrade ili nagradni sistemi koji postoje u okviru kompanije/kompanija
6. Posebnih uslova, kao naprimer, kupovina karte u okviru turistickog aranzmana
7. Za Long Haul letove, udobnost kabine aviona (nema veze sa tipom aviona), kao i zabava na letu
8. Reda letenja (narocito bitno za poslovne/biznis putnike)
9. Promocija i promotivne akcije
10. Zbog pozitivnog iskustva na vec ostvarenim letovima kompanije

Za mojih, preko, 30 godina rada u vazduhoplovstvu i svakodnevnom kontaktu sa Gospodinom/Gospodjom Putnik, nisam cuo da je neko odlucio da ne putuje ili putuje zato sto mu se ime avio kompanije nije svidelo.

Odgovori
Bl

Uz svo duzno putovanje, vasa opservacija je povrsna i netacna. Naravno da se putnici ne odlucuju za jednu ili drugu kompaniju zato sto ona u imenu ima tri slova "A" ili zato sto joj je naziv milozvucniji. Ali ime je vise od zvuka i ima odredjeni smisao i u tom pogledu se putnici itekako odlucuju prema tom smislu: neprikladan, previse nacionalni naziv moze na nasem osetljivom podrucju da izazove odredjeni revolt, ne samo kod nacionalistickih putnika, kakvih je mnogo, vec i kod agenata koji bi ponudu te kompanije drzali u fioci. A sve ovo narocito vazi u eri gde putnici i ovako mahom sami kupuju karte preko interneta, i gde su razlike u cenama cesto po svega nekoliko evra. Ne treba biti ni filozof, niti imati 30 godina iskustva u avijaciji da se ukapira da "gospodin Splicanin" ili "gospodja iz Tirane" itekako zaziru od imena "Srbija".

Vl

Da li ste Vi razgovarali sa dotichnom Gospodjom ili Gospodinom ili ovde na uvijen nachin iznosite svoj stav po nacionalnom pitanju? Ako iskustvo u avio industriji nije merilo, da li je onda po vama iskustvo mnogih novih kompanija po svetu merilo?
Da li Poljaci, Rusi ili Jevreji ne kupuju karte Air Berlina ili Lufthanse?

Zadrzite vash amaterski pristup kupovini karte za trenutak kada vi kupujete kartu za Vas. Stotine miliona putnika dnevno u Svetu, ipak odluchuju na osnovu onih deset razloga. Jer ti razlozi nisu moja vizija, vec statistika kojoj je osnova feedback putnika koji su kupili avio karte.

De

vi ocigledno ne kapirate o cemu se ovde radi. treba da se konstituise nova kompanija sa ekspanzivnom regionalnom politikom zato sto nas region zajedno ne vuce toliko putnika koliko pola nemacke ili pola francuske. ako se zeli ekstenzivna regionalna politika, potreban je regionalni naziv. to su dokazala novija iskustva (Air Baltic, razne azijske kompanije). Ovaj sajt nije mesto da se bilo ko vredja. Postoje brojni primeri u marketnigu i ekonomiji u kojima kompanije isti proizvod nude u razlicitim zemljama pod razlicitim imenom – jer ime jeste bitno. Ja mislim da bi vi trebao da zadrzite vas pretpotopski pristup avijaciji i nacionalizam za sebe ili za kompaniju koju vi iz svog dzepa budete finansirali.

Sh

Po vama i vama slicnima ispada da nikom u regionu nije potrebno shire trziste od domaceg, jedino smo mi nezasiti!?
Ostavite ovaj narod vise vase komuno-jugonostalgicarske demagogije i ako vam je bas toliko stalo do nje odite do Croatian airlinesa pa njima solite pamet o regionalnom lidrstvu!!!

Ac

Predložena grafička rešenja su najblaže rečeno smešna.
Treba raspisati međunarodni konkurs sa bogatim fondom kako bi
se dobilo rešenje koje će u decenijama koje dolaze biti kvalitetno i prepoznatljivo.Što se tiče imena predlažem da to bude SERBIAN ili АЕРОПУТ kao veza od 1927. godine kada je formirana naša prva aviokompanija,a ime je "neutralno" ako želimo da budemo i glavni regionalni igrač ex Yu.

Odgovori
Ac

Dodatak na moj prethodni post-grafička rešenja: 1.SERBIAN – rep
u bojama srpske trobojke,telo aviona aluminijum boja ili nebesko plava
sa nazivom SERBIAN crvene boje sa belim ivicama oko slova, gondole motora crvene boje.2. АЕРОПУТ -rep teget boje sa stilizovanim predratnim grbom aeroputa,telo aviona belo sa trbuhom trupa u teget boji, naziv aeroput teget boje ćirilično sa jedne i latinično sa druge strane trupa, gondole motora u teget boji sa srpskom zastavom u obliku trake.

Odgovori
Ni

Evo jedan predlog što sam našao: http://i1129.photobucket.com/albums/m517/trlababa

Sa

Ako je nesto ostalo prepoznatljivo od Jata tokom svih ovih godina, onda je to njegovo ime. Znam da Jugoslavije vise nema, ali fokus Jata treba da ostane regionalan ako vec zeli da uspije. Ako sa ovim novim imenom Air Serbia osrecuje neke pojedince, tim vise udaljava nase komsije i strance, koji, ruku na srce, jos uvijek pvezuju imena Balknaskih drzava sa ne bas pozitivnim stvarima. Ime Jat ne mora nuzno da podrazumijeva ime Jugoslavija. Kao sto je neko vec prije izjavio, ime Jat bi se moglo kasnije upotrijebiti sa kombinacijom, odnosno dopunom sa imenom susjednih drzava, kao JAT Serbia, JAT Bosnia, itd. A JAT moze jednostavno da ima novo znacenje poput JAVNI AVIO TRANSPORT. Pozdrav

Odgovori
Ra

Zaista ne razumem. Neko ne bi leteo "Er Srbijom", zbog naziva?! Mislim da je to apsolutna besmislica. Taj što neće (iz svog principa) da se vozi srpskom aviokompanijom, neće pa neće, kako god se ona zvala. Možda, da nam se "ne udalje" komšije i stranci, skinemo i zastavu države, koja je obavezan deo registracije aviona?

De

Sa stanovista psihologije marketinga to nije ni malo besmislica. Vas sud dolazi samo otuda sto niste svesni koliko su ljudi u regioni nacionalno ostrasceni. Ali nesto drugo je u pitanju: treba da se odlucimo i da presecemo da li je cilj poluprivatizacije JAT-a da se stvori jaka, ekonomski sto uspesnija kompanija, ili da se seju odredjeni nazivi-simboli po nasim novinama i internet-portalima. Doba nacionalnih avio-kompanija je proslo pre desetak i vise godina. Potpisani su ugovori o slobodnom nebu i svaka kompanija gleda da prigrabi sto vece trziste. Razume se da je besmisleno da "Air Serbia" leti na primer iz Sofije za Cirih, ali nije besmisleno da leti "JAT" ili neki "Jugoistocnoevropski aerotransport". I jedno i drugo je pravno moguce, ali goloj pravnoj mogucnosti treba dati i neki smisao u nacinu kako se plasira proizvod.

Ra

Zašto je "besmisleno" da Air Serbia leti iz Sofije za Cirih, a to može Air France? Zašto toliko otpor nacionalnom imenu? Aviokompanija je IZ SRBIJE, ima(će) nacionalnu zastavu na trupu, ma kako se zvala. Mislite da će ostrašćeni ljudi iz regiona, samo zbog naziva, radije da putuju Jat Airwaysom (koji, po Vašem kriterijumu ima savršeno- anacionalno ime), a ne bi putovali novim avionima sa blistavom uslugom i odličnim tarifama i sjajnom redu letenja, samo zato što bi se kompanija zvala Air Serbia. Politička korektnost u vezi nacionalnih odrednica se, začudo, najviše zadržala baš u Srbiji. Da li nas zbog toga, u Evropi, cene?! Hrvatska je svakoj državnoj ustanovi, javnom preduzeću, kao prvi pridev stavila "hrvatska" (vojska, pošta, elektroprivreda). A, kod nas- razvodnjeno "Vojska Srbije, Elektroprivreda Srbije…." I, mi smo, vidim mnogo uspešniji od Hrvata, baš zbog tih "politički korektnih" naziva.
Air Serbia objavljuje polazak za Split, izlaz A2.

De

kao da ste pali sa marsa: pa nisu bugari i francuzi sa jedne strane i bugari i srbi u istim odnosima. osim toga, ako se zapocinje nesto novo onda moze i da se uredi najsmislenije.

De

nije rec ni o kakvim "politicki koretnim" nazivima, vec ekonomski pametnim..

Ra

Vidim…pogledajte slovenačku "Adriju" (Vama tako omiljeno "neutralno ime") i hrvatsku "Kroacija Erlajnz" (baš ono- nacionalno)- obe loše posluju. Dakle, ime (ni)je zalog (ne)uspeha!

Vl

Da prekinemo sharadu i gubljenje vremena.

Ako avio kompanija ponudi sledece:
-redovnost prevoza od minimu 80% on time departure
-razgranatu mrezu destinacija sa vise polazaka tokom dana
-solidnu onboard uslugu
-bezbednost na visokom nivou i
-povoljne cene karata tokom cele godine

Moze se ona zvati i WC Sholja Airwyas ili Kanta za Djubre Airlines bice putnika kao pleve. Boli uvo putnika za ime. Njega interesuje usluga, redovnost, bezbednost i cena leta.

Sve ostalo je na nivou Mali Perica i iMali Mikica viceva. Znaci neozbiljno.

Odgovori
S.

Ja predlazem da se zove SERBIANA…

Odgovori
Ro

100 pouta bolji naziv AIr Serbia. JAT nikome ništa nekaže u svetu.

Odgovori
mi

Srbi imaju jako losu reputaciju u svetu posle ratova koji su nas zadesili, tako da nam je to ime samo antireklama, a Jat je nekada bila ozbiljna i sigurna kompanija i dosta ljudi po belom svetu je kao takvu pamti i putuje istom.

Vl

Srbi nemaju loshu reputaciju. Pogledati broj posetilaca Egzita, Guche, Belgrade beer festa i slichno. Turisti dolaze u Srbiju, znachi turisti ce putovati kompanijom bilo kog imena.

Potpuno je bespredmetna rasprava o imenu kompanije. Bitan je nastup, ponuda, usluga, cene koje ce ta kompanija ponuditi.

Ova rasprava pokazuje nash pristup reshavanju bilo kog problema. Gubimo se u sitnicama, a krupne stvari zapostavljamo. Vreme prolazi, moze se desiti da nakon jalovih rasprava ne bude vishe potrebe za bilo kakvom kompanijom?

Ni

Ne lozite se da JAT nesto predstavlja u svetu, to je bilo pre HRISTA! Air Serbia ili tako nesto i ovi livery su smesni… Odresite kesu za to to nas predstavlja u svetu….

Odgovori
Mi

Po meni bitnije ,da kompaniju vode kvalitetno i odgovorno ,a samo ime nije krivo za lošu politiku i vodjenje firme. Ime moze da se menja ,samo treba da se dobro prouče zakoni i ugvori sa svim kompanijama i Drzavama ,da posle nebude plakanja .Ovo kazem zbog naših stručnjaka koji ne vide dalje od nosa i naprave greške da pogubimo ono što imamo decenijama. Svaka promena košta mnogo para, iziskuje i vreme da se svi papiri srede ,obaveste svi ,dobiju odobrenja novoga brenda,ostave slotovi ,ako nešto od ovoga zakaze vratiti je nemoguća misija. Ako mislimo da će Evropa da ostane bez reakcije na ulazak Etihada u JAT ,mislim da ovo i čekaju pa da nam zagorčaju zivot još malo..Daj Boze da ne bude tako.Osaviti ime je moj predlog pa kasnije videti šta je pametno.

Odgovori
De

Samo dve stvari: Medjunarodna skracenica za kompaniju "Air Serbia" bi morala da ostane JAT; i drugo: JAT se cita i pise isto cirilicom i latinicom. Pametnom dovoljno.

Odgovori
An

Ne bi morala da ostane oznaka JAT, ali je jeftinije da ostane.

En

Ovde se prica o imenu,treba osposobiti flotu i uraditi mnogo,mnogo hitnijih stvari …ime je najlakse promeniti ako uopste ima potrebe za tim.

Odgovori
El

Pa sad….ja sam onda usamljen….Krajnje anacionalan (sto nisam) …jer od 96 -te tvrdim da JAT treba ili dovesti u red…ili ugasiti…sa dovodjenjem u red se vidi koliko se daleko otislo…

Kome nije jasno, nek samo pogleda velicinu flote u odnosu na broj zaposlenih bilo koje aviokompanije I nek je uporedi sa JAT-om.

pri cemu nigde reci o stvarima koje bi zaista mogle da prorade
Izgradnja regionalnog centra (kargo) centra za tehnicku podrsku…I zaista moderne avio luke .

Poslednjeg bolno postanete svesni…kad doletite iz Frankfurta npr. u Beograd.

Sve ovo pisem zato sto….ako neki kapital posedujemo to je pozicija…aerodroma sa odsustvom velikih planina u blizini..uporediti sa npr. Sofijom…pa ce biti jasno o cemu govorim..
Jos jedino da se regulise pitanje zemljista I divlje gradnje :)
Ali o mogucnosti da se to desi…kao reper moze posluziti da dosad nismo uspeli da organizujemo rad ni dva velika muzeja (Vazduhoplovstva , I jos gore Narodnog) . te je sasvim jasno kakve su sanse da se nosimo sa svakodnevnim problemima u tako dinamicnoj delatnosti kakav je aero transport.

Odgovori
Vl

Sve ono shto mi nismo znali, hteli, mogli uradice Etihad. I onda ce za par meseci na ovom prostoru da krene kuknjava i zalopojka. Kao i za mnoge druge priche, od ranije.

Tupimo o psihologiji, nacionalizmu, brendu, a pola diskutanata nema pojma o chemu pishe. Neka, nauchice nas Etihad. Bilo je, vala i vreme.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Sv na: SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

Koji razlog imaju da daju otkaz. Ako im ne odgovara vrata su im otvorena.

13. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Nemate predstave koliko je to jeftinije. Koliko je kg tereta brodskog transporta u odnosu na avion? Razlika je nebo i zemlja, pardon, more.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Od Amerike brodom do Grcke, pa onda vozom, to nije mnogo jeftinije nego npr. 48 leta do Azejberdzana, narocito ako ne moze drugacije, to je sigurno jeftinije od komercijalnih letova, mada i ja mislim da nam to ne treba, ali ako stvarno kupuju, bilo bi logicno dodati jos koju tonu nosivosti i za Nore, sta…

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj