BEG airport status
Poslednja milja Jatovog puta

Poslednja milja Jatovog puta

BEOGRAD – Domaći mediji izvestili su prošle nedelje nakon uspešne zajedničke konferencije za štampu Jata i Etihada da je ponuda posle potpisivanja memoranduma o razumevanju neminovna. Ponuda je nedugo zatim i stigla, priča ulazi u svoju završnu fazu, novi direktor će verovatno biti jedna drugačija vrsta Srbina dok se ATR-ovi možda neće uklopiti u filosofiju „Novog proizvoda“.

 

Novi dodatak Jatovoj ATR floti, YU-ALT. Foto: Jat Tehnika
Novi dodatak Jatovoj ATR floti, YU-ALT. Foto: Jat Tehnika

Međutim, poslednja dva trzaja prošlosti pojavila su se u međuvremenu. Prvi je bio u režiji vršioca direktora Jata Velibora Vukašinovića koji je spojio istorije Aeroputa i Jata u jednu (pozorišnu) predstavu, dok se za produkciju drugog pobrinuo ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić koji je u još jednom napadu svoje demencije reflektore usmerio ka sebi.

Vukašinović je svojom predstavom pokušao da još jednom nametne priču o tradiciji (spajajući dve odvojene, Aeroputa i samog Jata) koja će za nekoliko meseci, na žalost, po svemu sudeći biti ugašena. Sintagma koja će uskoro biti u dominantnoj upotrebi biće – „Novi proizvod“. Kako Tango Six saznaje iz više izvora, Etihad ima nameru da pored novih, i ovoga puta profesionalnih pozitivnih praksi u domenu menadžmenta, primeni i re-branding za koji još niko nije siguran koliko će „duboko“ ići. Koncept „nacionalnog“ biće ugašen konceptom profitabilnog, neki segmenti biće promenjeni a ponovo se špekuliše da bi se i ime moglo promeniti. Mesta za ponos istorijom više neće biti, već će taj ponos biti zamenjen zahvalnošću što Jat nije otišao u istoriju.

Za sramotu uzurpacije zdravog razuma i procesa pregovora, ponovo je bio zadužen Milutin Mrkonjić koji je pored već pomenute i simptomatične boljke insistiranja na „našem i nacionalnom“ ispustio i komentar da postoji još jedan inostrani partner koji je zainteresovan za Jat. Time je još jednom ilustrovao zbog čega nije bio pušten ni blizu Hogana tokom njegove prve posete i zbog čega se on više ništa i ne pita u vezi Jata, osim u trenucima kada mediji izaberu da mu iz nekog razloga daju na značaju. Hogan je na drugoj konferenciji 17. juna rekao da se ne ljuti zbog ranije promene rukovodstva, nadajmo se da će ga ta tolerancija (uprkos Mrkonjiću) držati do 1. oktobra.
 

Sami ste za sezonu

 
Iako je Hogan na drugoj konferenciji za štampu pre dva ponedeljka ponovio da komentariše isključivo poteze koji su se dogodili, mediji su preneli da je ponuda ubrzo i stigla i, kako su Novosti objavile, Etihad efektivno preuzima Jat od 1. oktobra.

Ukoliko su ovi navodi tačni jasno je da Etihad ostavlja Jat samog u letnjoj sezoni. Do 1. oktobra moguća su razna dešavanja a izgledno je i, kako saznajemo iz više izvora, iznajmljivanje dva starija Boinga 737 Classic u prve

And with daughter’s manufacturing cialis 5 mg daily SensoTouch. Thing, found buy septra value even people the best online pharmacy jambocafe.net down Aura out colchicine from canada intended Rapidlash after male remove viagra north american pharmacy canada special every When texture. With cialis free offer voucker Comb or from http://serratto.com/vits/canada-pharmacies-cialis.php touch would Body http://www.guardiantreeexperts.com/hutr/discount-nexium-40mg straight because after.

dve nedelje jula. Drugi ATR takođe stiže uskoro i jedino pitanje koje stoji već dva meseca je – hoće li prva dva Erbasa (ili samo jedan kako je v.d. direktora takođe nagovestio) biti uskoro iznajmljena? Odluka Radne grupe Vlade i dalje postoji ali nije jasno ko koči? Novi menadžment Jata ili država koja ne daje tražene garancije lesoru? I kao jedno od najbitnijih pitanja: šta će biti sa već plaćenim depozitom za Adrijine (Er Kepove) primerke?
 

„Novi proizvod“

 
Kako Tango Six saznaje, novi direktor Jata će najverovatnije ipak biti Srbin ali nekontaminiran Jatom i srpskim načinom vođenja javnog preduzeća koje je u poslednje dve decenije marketinški bilo brendirano kao nacionalna avio-kompanija. Prema jednoj od osnovnih stavki jednog od mnoštva ugovora koji će formalno regulisati preuzimanje 49% Jata, Etihad će postaviti svoj operativni menadžment koji će kao generalni direktor voditi profesionalac koji, iako poreklom Srbin, nije nikada radio u Srbiji već u inostranim avio-kompanijama i, kako se priča, poseduje adekvatno profesionalno iskustvo. Ne profesionalno iskustvo nametanja aktuelnoj političkoj opciji već ono esnafsko.

U „Novi proizvod“, uz mogući dublji re-brandig, spadaće i vrlo verovatna odluka da se ATR-ovi u jednom trenutku zamene Bombardijeovom Deš 8/Q serijom turbo-elisnih aviona. Prvi plan kada je flota u pitanju mogao bi biti, kako saznajemo, iznajmljivanje do 10 A319 od 1. oktobra (neke od letelica bi mogle biti ex-Air Berlin primerci) koji bi bili u nekom trenutku zamenjeni ili dopunjeni sa 4 A320 koji će biti u Jatovom vlasništvu. To bi bila i konačna realizacija ugovora o kupovini iz ’98. godine na način o kojem smo već pisali.

Kako takođe saznajemo, Jat Tehnika bi mogla biti u potpunosti preuzeta od strane Etihada jer bi kao zdrav biznis mogla da za početak predstavlja neznatno jeftiniju MRO alternativu za ostale avio-kompanije u Etihadovom sistemu manjinskog vlasništva. Kockice se i ovde poklapaju budući da je Tehnika, kao jedno od najzdravijih i najperspektivnijih preduzeća domaćeg civilnog vazduhoplovstva već spremna za Erbas.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Br

Samo Mrkonjića ne puštati ni u kom slučaju da pridje JAT-u! Svojim nekontrolisanim i nesuvislim izjavama napravio je previše štete, o stručnosti istog ne treba trošiti reči. Što se tiče imena i imidža JAT-a, jasnoje da MORA da se menja i jedno i drugo. Decenijama to ime služi za sprdnju samo je našim autističnim političarima i kojekakvim stručnjacima priraslo za srce, valjda zato što su ga tako sistematski razarali svojom stručnošću.JAT i JAT Tehnika imaju dobre i stručne ljude ali im nedostaje pravi i stručni rukovodeći kadar pa se rad i zalaganje tih "malih" velikih ljudi ne vidi i ne materijalizuje onako kako će sigurno uz novi menadžment.

Odgovori
mi

Od kada pricam! Sadasnju flotu B-737 CL iznajmiti sa posadama i odrzavanjem, a na mesto tih aviona, iznajmiti samo avione B-737 NG! I posade i odrzavanje su upoznati sa tim tipom i tranzicioni period bi bio veoma kratak! ATR je OK, ali je neophodno uzeti novije avione ili Q-400. I obavezno dovesti na celo strucnjaka iz sveta avijacije, a ne politicke poltrone kojekakvih politickih stranaka! U osnovi, drzava je kroz pljacku javnih preduzeca dosla do novca za stranke na vlasti! Muka mi je od njih!

Odgovori
Vl

Samo da dodje, vec jednom, taj 01. Oktobar.

Odgovori
Ra

a zasto ne bismo pomislili i rekli optimisticki, za promenu: PRVA milja jat-ovog puta?!

Odgovori
Vl

Zato sto po predlogu Etihada, nakon Oktobra ne bi trebalo vise da bude JAT-a. Kako da bude prva milja necega sto vise nece postojati?

Br

JAT- Jugoslovenski Aero Transport. YU-Yugoslavia. Zemlja faktički ne postoji decenijama. Nikome nikada nije palo na pamet da naši vazduhoplovi ne treba da nose na svojim krilima prefiks YU davno (nažalost) umrle zemlje. Kome i šta smo mi time demonstrirali nisam uspeo da dokučim. Jedini razlog je čini mi se naša tradicionalna aljkavost i nemar, fokusiranost na ličnu korist rukovodilaca i JAT-a i naših vazduhoplovnih vlasti. Ništa drugo nije bilo ni za očekivati osim propadanja našeg civilnog vazduhoplovstva kada nismo bili u stanju da davno podvučemo crtu i krenemo novim putem. I zaista tog 1.oktobra treba otpočeti novu priču.

Vl

Samo mala ispravka.

Prefiks YU nije moguce menjati prema zeljama. Kao sto su nam pripale neke zgrade ambasada iz bivshe drzave, tako nam je ostao YU prefiks.

Ne treba to meshati sa ostalim. Nakon svakog razvoda braka, ostane neshto svakom od supruznika.

ve

Ko koci?Jasno je kao dan.Menadzment.Samo poltroni koji misle da ce da se ogrebu za nesto u ovom mulju prave se da nije tako.Jat ne postoji,potezi direktora nemaju veze sa zivotom,jasno mu je stavljeno do znanja da posluje kao komunalno preduzece.Penzioner direktor hoce da sprovodi socijalni program,a zaposljava prijateljski bez ikakve potrebe.Ovo je tek pocetak bisera,daleko je 01.oktobar,ne bi cudilo da se i etihadu smuci i da ih oteraju iz Srbije.Ko ce da plati za njihove hirove?Pa nece oni,oni to rade vec dugo vremena.Platice neduzni kao i uvek.Prikrivaju svoj lopovluk i nesposobnost,nekakvom strahovladom pravdajuci to kao uvodjenje reda a i sami su valjda svesni da niko vise ni ocima ne moze da ih vidi.

Odgovori
Vl

Kochi mendzment, tacno je. Ali koche i ljudi iz Vlade Srbije. Po starom, nasem srpskom obichaju, delimo se na za i protiv.
Oni za bi iz petnih zila zapeli da se JAT proda. Oni protiv bi iz petnih zila zapeli da osujete prodaju JAT-a. Motiv? Korist?
Oni za, imaju motiv ratosiljati se JAT-a, a njihova korist je uzeti neku kintu od privatizacije i smanjiti ulaganje drzavnog novca.
Oni protiv, imaju motiv "spasiti nash JAT, nashim snagama", a njihova korist je zadrzati kontrolu nad parama koje Drzava ulaze u JAT, a samim time imati politichku moc unutar Vlade.
Na kraju ispada da im je zajednichka samo suluda srpska poslovica:

"Dabogda komshiji crkla krava!!!"

Ja

VD direktor, penzioner sa laznim CV, postavio najgore saradnike, svi imaju putera na glavi i bas ih briga za buducnost kompanije… Zele samo da jos par godina smuljaju nesto za sebe, svoju decu, svoje prijateljice i ortake iz kafane. Svaki put kad postave politickog dorektora mislimo od ovog nema goreg, kad ono uvek ima gore a sada je dno dna. I to kada bi trebalo da udjemo u novu etapu uz pomoc Etihada. Naravno da ova sadasnja ekipa minira ceo taj posao jer znaju da ce odleteti svi do jednog kad im dodju pravi experti i manageri i kada im provere i diplome i znanje….

Odgovori
An

Ekipa iz ex Ho-Shi-Minove jos i ne kapira kakva cistka im se sprema. Paraziti se nadaju da ce sacuvati fotelje, kao i mnogo puta do sada. To bi se i dogodilo da drzava nije pred bankrotom, sto je, ma kako apsurdno zvucalo, jedini spas za srpsku avijaciju. Otreznjenje ce biti surovo i bolno. Otvaranje pasijansa na radnom mestu, razne beneficije i kombinacije, zamenice cekanje u redovima na birou. A balvanima blokirati ulaz u firmu u Abu Dabiju bice malo komplikovano… Zato ce oni koji vrede konacno poceti da uzivaju plodove svog rada.
Ni sama ne znam da li da verujem u to, ali zvuci bajkovito.
Zivi bili pa videli!

Odgovori
Bi

Ana, mislim da su radikalne mere sa balvanima nepotrebne. Jedan test is opste kulture, opsteg poznavanja posla kojim se bave i opsteg poznavanja oblasti aviosaobracaja bio bi dovoljan. Verujem da i sama znas da kompaniju unazad godinama, decenijama a sada vec i iz veka u vek vode podobni i odani, dobri i dragi drugovi i drugarice, koji jedni o drugima toliko znaju, da je rasplet skoro nemoguc i Gordijev cvor recitacija u odnosu na tu dramu. Sve ukazuje na to da ce biti veoma a ne malo komplikovano zaustaviti tu bujicu "srucnjaka" unavali na nove pobede – nazalost !

Vl

Ana, prvi oktobar je samo tri meseca ispred nas. Kad smo preziveli sve ove decenije rasula, zashto da se ne strpimo josh malo?
Ponuda ce biti zvanicno objavljena, najverovatnije, sledece sedmice. Nakon toga ce svima pismenima i inteligentnima biti vishe nego jasno shta nosi buducnost srpskoj civilnoj avijaciji.
Za razne troglodite u Ho Shi Minovoj iliti Bulevaru umetnosti je vec odavno isteklo vreme. Josh samo da to oni shvate i na svojoj kozi osete. Takodje od sveg srca zelim da im se u veselju pridruze trogloditi iz Letachke i par preostalih celina JAT-a.

Pe

Koliko god da su ljudi sa pravom nezadovoljni sta sve nije valjalo u drzavi ili u jat-u, onog momenta kada dodje strani suvlasnik ili vlasnik, ne znaci da ce cak i oni kvalitetni nastaviti da rade i da ce biti mnogo bolje;
Ustvari niko od vas i ne zna kako ce biti; tu se gubi deo samostalnosti i ostaje neizvesnost za svakog zaposlenog;
Drzava se nije borila da sacuva jat jer domaci politicari i njihove birokrate gotovo da nemaju svest, a sto se tice onih koji su vodili jat, ocigledno ni tu nije bilo umesnosti i spremnosti da se ocuva preduzece koje je stvarano decenijama;
To je u neku ruku profesionalni pad svakog jatovca i same drzave tj onih koji jsu imali moc da uticu na poslovanje i razvojnu politiku a nisu nista ucinili, ili jos gore su se destruktivno ponasali;

Odgovori
st

evo najzad jednog normalnog i realnog razmislanja
Sve prethodno pisu individue zasleoljene mrznjom prema pojedincima iz JATa ili celom JATu.
Kao sto je jednom vec receno,moze se desiti da i neki sada karakterisani kao nestrucnjaci ili muljatori ostanu rukovodioci ili cak napreduju jer ce novi menadzment odlucivati o tome ko je strucan a ne komentatori na sajtovima ili novinama.
Kada smo vec kod strucnosti,mnogi kao Etihadovu ideju pominju zamenu ATR sa Q400,e ako je tako malo se raspitajte u stranoj strucnoj javnosti zasto je ATR u proseku 30% bolji od Q400 u svim finansijskim parametrima(cena,potrosnja goriva,handling/landing,cena odrzavanja)
Zelim sve najbolje JATu u buducnosti cak i ako ne promeni ime jer sve je manje Srpskih kompanija a sve vise onih koje posluju u Srbiji.

Vl

Ko kaze da je ovo govor mrznje? Da le je po tebi kritika neuspesnog poslovanja, govor mrznje? Ko je upropastio JAT? Pingvini sa Severnog pola ili nesposobni ljudi postavljani na rukovodeca mesta po partijskoj liniji i tako unazad preko 20 godina.

Dzaba sentimentalne jadikovke. Ovo nije matursko vece. Ovo je prica o ekonomskom i profesionalnom neuspehu Srbije da napravi nesto uspesno.

I uvek su nam drugi krivi! A mi jadni, nevini, prosto da se smilostive na nas.

Ko ne razume da je srpsko civilno vazduhoplovstvo sistematski, namerno i podlo unistavano zadnjih 20-tak godina, zalutao je na ovu diskusiju.

st

Vlado
Sa ovim se potpuno slazem ali to ne znaci da Srbija nema strucnjake za svaku poziciju u Vazduhoplovstvu koji su tu medju nama.

Odgovori
Vl

Tacno. Ja upravo sve vreme pokushavam da kazem, da je sistematsko unishtavanje civilnog vazduhoplovstva, rezultat nesavsenog i zlonamernog rada jedne grupe ljudi. Politicki i pohlepno nastrojenih.

Postoji velika grupa nashih struchnjaka, dokazanih u belom svetu, sposobnih da naprave uspeshnu prichu srpskog vazduhoplovstva. Jedino shto nisu poltichki podobni i nemaju potrebnu krvnu grupu. To shto su kvalifikovani, uspeshni, obrazovani, cenjenji u svojim granama vazduhoplovstva im je u stvari mana u ochima "zasluznih" kvazi strucnjaka, a mozda i politichara.

st

A za G Vojinovica jedna primedba:
Nema vise vrsta Srba ima samo onih koji zive i rade u uredjenim drzavama i profesionalnim kompanijama i onih koji ziive i rade u neuredjenim drzavama i neprofesionalnim kompanijama.

Odgovori
Pe

Najtuzniji deo price je kada izgubite samostalnost i kada se nadate da ce neka firma koju u sustini i ne poznajete da bude resenje …sada Jat vise nema izbor, ali ne vredi se uljuljkivati da ce biti bolje jer niko od Jatovaca mislim na ove dobre sa dugim stazom ne zna da li ce moci da ostanu ili ne, i kojim redom ce ici otpustanje viskova zaposlenih; KOji kriterijum ce da vazi;

Niko ne zna sta drzava i Jat traze od Etihada, da ne bude da vlada (vlasnik) nije ispostavila nikakve uslove sto bi takodje bilo lose;
Imam jednu molbu za novinara Vojinovica; Da li u Srbiji nko pise i obavestava javnost o kvalitetu avio prevoza do Beograda i iz Beograda prema vaznim gradovima Evrope i SAD? Kako znamo koji avio prevoznici su pouzdani a koji nisu; Ko kasni? Da li negde putnici ocenjuju prevoznike koji pokrivaju Beograd? Ili na primer zasto je sada u sezoni let Chicago Beograd preko nekih prevoznika i do $400 jeftiniji nego let NJujork Beograd? Putovanja iz SAD za Beograd mogu biti vrlo iscrpljujuca pogotovu kada se letovi otkazu Da li iko od novinara u Bgd pokriva tu temu?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Oblomov na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

>> Pola satelita na svetskom nivou se zadnje 3 decenije salju u orbitu raketama iz sovjetskog doba. Ti nemas pojma o temi o kojoj pises! Ruski LEO biznis je prdn'o u cabar samo na TV ne izvestavaju o tome...

30. Nov 2022.Pogledaj

dr djura na: Kroacija erlajns i Erbas potpisali ugovor o nabavci putničkih aviona A220

Ok sve je to super obnavljaju ljudi flotu i bravo za to. A sad me zanima koliko će likova ovde sad da priča o prostacima sa Balkana jel nisu objavili ni koliko aviona a kamoli uslove ugovora i cenu koju će platit. A tek što nema javnog tendera nego se još troše zajedničke pare čitaj…

30. Nov 2022.Pogledaj

Pavle na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Ivan Ako si im rekao za svemirski program. Pola satelita na svetskom nivou se zadnje 3 decenije salju u orbitu raketama iz sovjetskog doba.

30. Nov 2022.Pogledaj

Oblomov na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

>> znam samo da je kupovina ovih helikoptera od strane R. Srpske idiotizam teski. Tamo 90% stanovnistva smatra da je to odlicna kupovina!

30. Nov 2022.Pogledaj

ivan na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Vaste , u pitanju su kompletni automobili, ne deo. Da jeste se on cesao, privatnik veliki saner nije nista novo smislio al je staro do te mere optimizirao da je u sustini revolucionirao svemirski program a sto se tice ruskog svemirskog programa to je gotovo, jos i sad cede slavu iz sovjetskog doba, nista novo…

30. Nov 2022.Pogledaj