BEOGRAD – Na jučerašnjoj konferenciji za novinare u Sevilji, Španija, Erbas Militari predstavio je modernizovani višenamenski srednji transportni avion C-295 sa oznakom C-295W (Winglet).
Poboljšanja se pre svega odnose na ugradnju jačih motora Pratt and Whitney Canada PW127 od 2750 KS čime je pored smanjenja potrošnje goriva povećan dolet i vreme patroliranja, zatim je povećana nosivost za jednu tonu a vrhunac leta za 2.000 metara. Na krajevima krila ugrađeni su aerodinamičke površine tzv. ‘’vingleti’’ koji smanjuju vazdušna vrtloženja oko krajeva krila i samim tim se poboljšava efikasnost aviona što se tiče doleta i štednje goriva. Do sada su nešto drugačiji ‘’vingleti’’ ispitivani na demonstratoru varijante C-295AEW&CO, letećeg radarskog sistema za rano otkrivanje, upozoravanje i kontrolu vazdušnog prostora.
Kako se avion C-295 još uvek proizvodi predviđeno je da C-295W bude setifikovan u maju 2014. a osnovna konfiguracija od četvrog kvartala 2014. godine. Prvi let ove varijante očekuje se u januaru iste godine. Vingleti će se nuditi i kao paket modernizacije postojećih aviona ovog tipa a kako će avion imati bolje performanse biće idealan za zemlje sa toplijom klimom i većom nadmorskom visinom – kompanija će potencijalne kupce tražiti pre svega u Južnoj Americi i Aziji.
295
C-295 je unapređena verzija aviona CN.235 koji su zajedno proizvodile Španija i Indonezija. To je turboelisni dvomotorni visokokrilni srednji transportni avion koji je prvi put poleteo 28. novembra 1997. a uveden u upotrebu novembra 2001. Ima nosivost od 9.250 kg tereta i sa tim teretom može da preleti 1.300 km a može prevesti 71 vojnika.
Optimalan dolet je 4.600 km sa 3.000 kg tereta. Koristi ga 15 država sa ukupno 94 letelica a naručeno je još 27. Najveći korisnik je Poljska sa 16 aviona. Postoji i specijalizovana mornarička patrolna varijanta C-295MPA Persuader.
Srbija
2009. godine španski C-295M je bio na međunarodnom aeromitingu Batajnica 2009. gde se pokazao u odličnom svetlu pre svega zbog izuzetnog letačkog programa.
Ovaj avion bi jednom mogao postati i kandidat za novi srpski transportni avion jer će uskoro morati da se razmišlja o zameni sada već starih aviona An-26. SFRJ je u periodu 1975 – 76. nabavila 14 aviona a 1984. stigao je još jedan. Tri aviona su uništena 1999, dva aviona su 1997 prodata Kongu, dva su rashodovana a dva prodata privatnim kompanijama.
V i PVO Vojske Srbije trenutno raspolaže sa šest aviona An-26 ali su operativna samo dva koji lete u sastavu 138. transportne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade na Batajnici. Jedan od njih je remontovan 2008. a drugi 2009. kada su i značajno modernizovani pre svega elektronskom opremom. Tada su dobili odobrenje da lete još 6 godina. Avioni će morati ponovo na remont 2014. odnosno 2015. godine.