BEG airport status
Lađevci slavili dan brigade i 40 godina od prvog leta Orla

Lađevci slavili dan brigade i 40 godina od prvog leta Orla

BEOGRAD – U petak 28. novembra na aerodromu Lađevci svečano je obeležen Dan 98. vazduhoplovne brigade kao i 65 godina od formiranja jedinice. Bila je to prilika i da se obeleži 40 godina od prvog leta jurišnog aviona tipa Orao.

 
 
DSC09512
 
 
98. vazduhoplovna brigada nastavlja tradicije 198. jurišnog puka formiranog 29. novembra 1949. godine čiji je naslednik nekadašnji 98. lovačko-bombarderski avijacijski puk koji je imao najdužu tradiciju od svih jedinica koje su ušle u sastav 98. brigade.

2007. godine integracijom 161. vazduhoplovne baze Niš i 285. vazduhoplovne baze Lađevci dolazi do formiranja 98. vazduhoplovne baze. U njen sastav ulaze i sve vazduhoplovne jedinice koje baziraju na ova dva aerodroma a nešto kasnije jedinica postaje 98. vazduhoplovna brigada sa komandom u Lađevcima.
 
DSC09515
 
Danas njenu organizaciju čine: 241. lovačko-bombarderska avijacijska eskadrila ‘’Tigrovi’’ opremljena avionima Orao jurišnih varijanti J-22/NJ-22 i izviđačke i trenažne varijante IJ-22/INJ-22 na aerodromu Lađevci, 714. protivoklopna helikopterska eskadrila ‘’Senke’’ sa lakim borbenim helikopterima GAMA (Gazela-Maljutka) HN-42M i HN-45M takođe na aerodromu Lađevci, 119. mešovita helikopterska eskadrila ‘’Zmajevi’’ sa lakim višenamenskim helikopterima Gazela Hi-42 Hera i HO-42/45 kao i srednjim transportnim helikopterima Mi-8T a bazira na aerodromu Niš.

U sastavu brigade su i 98. vazduhoplovno-tehnički bataljon, 98. i 161. bataljon za obezbeđenje aerodroma i 98. artiljerijsko-raketni division za protivvazduhoplovna dejstva opremljen protivavionskim topovima L70 ‘’Bofors’’ i lakim prenosnim raketnim sistemom PVO 9K38 ‘’Igla’’. Brigada ima nekoliko namena a to su pre svega neposredna vatrena podrška jedinicama Kopnene vojske jurišnim avionima i lakim borbenim helikopterima, izviđanje iz vazduha, prevoženje vazdušnim putem srednjim transportnim helikopterima.
 

Orao

 
U sastavu 241. lovačko-bombarderske eskadrile lete jurišni avioni tipa Orao i to je jedina jedinica V i PVO Srbije koja danas koristi ovaj tip vazduhoplova. Ove godine navršilo se 40. godina od prvog leta Orla koji se dogodio 31. oktobra 1974.
 
DSC09567
 
Jugoslovenski prototip sa evidencijskim brojem 25001 vinuo se tog dana u nebo tačno u 10 časova i 30 minuta a za komandama je bio probni pilot major Vladimir Slavujević. Let je trajao 45 minuta a istog dana poleteo je i rumunski prototip evidencijskog broja 001 i to u 11 časova i 8 minuta. Prvi avioni koji su aprila 1981. bili uvedeni u naoružanje bili su izviđači IJ-22 a tokom osamdesetih godina Orao je postao osnovni avion lovačko-bombarderske i izviđačke avijacije RV i PVO.

Za Jugoslaviju je napravljeno ukupno 115 aviona dok je u naoružanje primljeno 114. Poslednji primerci izvučeni iz fabrike Soko-Mostar prilikom povlačenja JNA iz BiH, sklopljeni su u vreme SRJ 1992. godine. Rumunija je nabavila 87 aviona sa oznakom IAR-93 različitih varijanti a svoje avione povukli su iz upotrebe 1998. godine. Danas V i PVO raspolaže ‘’na papiru’’ sa 26 Orlova od kojih su avioni izviđačke varijante neaktivni.

Ova godina je godina još jednog jubileja vezano za avion Orao a to je 30. godina od prvog probijanja zvučnog zida koji se dogodio 22. novembra 1984. Tog dana je prvi primerak jurišne varijante J-22 sa evidencijskim brojem 25101 za čijim je komandama bio probni pilot Marjan Jelen, probio zvučni zid u poniranju pod uglom od 30 stepeni sa visine od 12000 metara i pri uključenim dodatnim sagorevanjem motora dostigao brzinu od 1,04 Maha na visini od 10000 metara.
 
DSC09552
 
Na aerodromu Batajnica je 31. oktobra ove godine u prisustvu pilota, mehaničara i ljubitelja vazduhoplovstva skromno je obeležen jubilej 40. godina od prvog leta kada je avion J-22 evidencijskog broja 25103 dobio prigodni amblem. Svečanost na Lađevcima bila je još jedno podsećanje na prvi let Orla a ovaj put su dva tamošnja dvoseda NJ-22 dobila nalepnice sa natpisom ‘’40 godina’’. Jedan avion bio je izložen na zemlji a na drugom avionu je zamenik komandanta 98. vazduhoplovne brigade pukovnik Dejan Vasiljević u izuzetno atraktivnom programu prikazao letne mogućnosti ovog aviona. U letačkom programu učestvovali su i piloti 204. vazduhoplovne brigade, mogao se videti jedan niski prelet trenažnog lovca MiG-21UM kao i dva preleta formacije dva Super Galeba G-4 i jednog MiG-a 29.
 
 
FOTO: Ministarstvo odbrane i Nebojša Mirković
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

El

Braca Rumuni izbacili orla jos davno iz upotrebe.
Samo ga jos mi drzimo da bi mogli da lete na njemu komandant vazduhoplovstva, 204. brigade i zamenik 98. brigade.

Odgovori
Ж

Румуни су га повукли из више разлога. Главни је био то да су модернизовали само МиГ-ове 21 који је већ 11 година једини борбени авион у њиховом инвентару. МиГ-23 је повучен негде 2002. а МиГ-29 2003. године.

Pi

Komandant RV i PVO i komandant 204.vbr se prosto ubise od letenja na Orlu…cuo sam da su se preselili na Ladjevce koliko lete…Jos jedan komentar osobe koja uopste nema veze sa vazduhoplovstvom nego tako,gleda slike po internetu sa raznih foruma i sl…komandanrt 204.vbr je ko zna kad zadnji put leteo Orla a komandant RV i PVO samo ide da daje kontrole ljudima koji su u procesu preobuke i na probe posle remonta sto je za pohvalu…

Mi

Tradiciju jedinice čine događaji, ljudi i njihovi rezultati kroz istoriju. Moglo je da se napiše nešto više o toj tradiciji a ne o avionima koji su samo borbeno sredstvo. Najveći događaj ispade nalepnica. A "orao" koliko sam čitao i pratio nije proslavio 98. avio brigadu već su ljudi iz te brigade proslavili njega. Isto tako helikopterske eskadrile koje su ušle u sastav te brigade dale su veliki doprinos u svim dešavanjima proteklih par decenija. Ne znam šta je bila namera i ne želim umanjti trud autora ali ovakav tekst deluje kao suvoparna statistika. Beskrvan.

Odgovori
Va

Ovo je draga "Elizabeta" bila simpatična doskočica. Rekao bih malo ispod pojasa ali gotovo da u tome ima neke istine.Doduše,ko će drugi osim njih da leti kada su mnogi piloti otišli a oni koji su poiskakali,zaboravljeni od medija i funkcionera, još uvek imaju zdravstvene probleme. Zašto se neko nije upitao šta je sa tim ljudima, kako žive i kako se nose sa teškim posledicama katapultiranja??? Zaboravljeni od svih!!! Gde su sada "brižni" ministri i Načelnik generalštaba? Evo teme za T- 6…..

Odgovori
El

Nazalost su zaboravljeni…
Ljudi i dalje imaju problema, neisplacene dnevnice a komandant brigade nece ni da cuje da im se to regulise.
Inace, htedoh reci da je orao proglasen neperspektivinim vaduhoplovom, ali ga drze upravo zbog pamenutih osoba, jer je njihov lobi mnogo jak.
Avion trosi skoro kao lovac, a nikakve manevarske sposobnosti.
Sluzi samo za "divljanje" iznad aerodroma, pa i to divljanje pojedinci ne umeju da urade prema propisanim normama, niti je u skladu sa zakonom.

RA

gospodjo Elizabeta vi ste bas neki vrsni poznavalac ORLA. Kazete skoro kao lovci trosi GM…pa koliko je to ako vec znate. Kazete divljanje iznad aerodroma…sta podrazumevate pod tim. I cini mi se da se pod Elizabetom krije neki nezadovoljni pilot kojeg su gore pomenuti nagazili.Da li uopste znate koliko ORLOVA leti u ViPVO. Kazete neisplacene dnevnice…pa to se bar lako resava i to ne zavisi od komandanta brigade. Bas me zanima koje dnevnice…za sluzbeno putovanje, dezurstvo, logorovanje…
U skladu sa kojim zakonom leti vojna avijacija…vojna avijacija leti po PLOS. A to nije zakon.

Ж

Да ли заиста имате добре информације да командант В и ПВО као и командант 204. вбр имају солидан налет на авионима Орао последњих година? Ми такве информације немамо а како они нису припадници 241. лбае сигурно не лете ни приближно колико пилоти ове јединице.

Odgovori
El

U 241. svi piloti koji lete orla, godisnje imaju zajedno koliko zamenik komandanta 98. bigade.

Ж

Могуће. Имате ли податак за команданте В и ПВО и 204. вбр.? Рекао бих да генерал Живак врло ретко лети на Орлу а генерал Бандић готово и да не лети.

Odgovori
Mr

Pa, gde je snimak tog niskog i brzog….prebzo!?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Kontrolor na: [POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

Naravno da je potrebno. Uzmimo primer dolazećeg talasa izmedju 16-17h kada na aerodrom beograd sleće prosečno oko 20 aviona na sat. Ako je razdvajanje prethodno bilo 5-6 NM to znači da je sletanje tih 20 aviona trajalo u proseku 50minuta. Sada kada će razdvajanje biti 3NM sletanje 20 aviona će prosečno biti 23 minuta. Prema…

20. Apr 2024.Pogledaj

Dragan Brankovic na: [RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

Dve rakete pogodile PVO,uništeno jedno oruđe S-300 pet oruđa S-400 i jedan radar? Malo mi je neverovatno ali ajde. Interesuje me da li znate nešto o tome da dve privatne firme, jedna Kanadska i jedna Američka šalju svoje pilote ( inače) veterane koji su leteli na F-16 u Ukrajinsko RV?

20. Apr 2024.Pogledaj

Realni na: Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

Sve je interes i profit.Zapad je krenuo u Ukrajinu u stilu ako prodje prodje.Nato je jak samo nad barem 100 puta slabijem neprijatelju i nikako drugačije.Naplatiće Ukrajini svako dugme i pertlu na kraju živi bili pa videli.

20. Apr 2024.Pogledaj