BEG airport status
Kao u crtanom filmu – Avioni na pisti Formule 1

Kao u crtanom filmu – Avioni na pisti Formule 1

BEOGRAD – Nakon 45 godina, tokom kojih su se u podnožju štajerskih Alpa utrkivali automobili, kamioni, bolidi Formule 1, došao je red i na avione! U svojoj povratničkoj sezoni, nakon tri godine pauze, Red Bull Air Race se vratio svojim korenima – poslednja trka šampionata za 2014. godinu je održana na Red Bull Ring-u, stazi u vlasništvu kompanije koja predstavlja dom Red Bull-ovim trkačkim timovima na dva i četiri točka.

 
 

Tribine
Tribine

A završnica sezone je bila kakva se poželeti može! Poslednja trka je odlučivala o pobedniku – jedan od glavnih konkurenata je bio ljubimac lokalne publike, i tokom dva dana treninga imao je najbolja vremena, dok je vodeći u generalnom plasmanu, bio vidno nezadovoljan svojim rezultatima i nastupom, pa je tenzija dostigla vrhunac u nedelju 26. oktobra.

Atmosfera na tribinama je bila takva, da je toga dana sa sigurnošću moglo da se kaže da su trke aviona austrijski nacionalni sport broj jedan! Publika je sa organizatorima pripremila takvu koreografiju da je domaći takmičar (Hannes Arch) i iz aviona mogao da se uveri koliku podršku ima, a svaki njegov izlazak na pistu je bio praćen burnim ovacijama.

Tokom celog trkačkog vikenda beležio je najbolja vremena, ali ga je jedna greška u poslednjem letu skupo koštala, te je, na kraju titula pripala jednom od najiskusnijih takmičara u karavanu – Nigel Lamb-u, članu Brietling-ovog trkačkog tima, jedinom takmičaru koji leti na akrobatskom avionu MXS-R i koji je pet od ukupno osam trka ove sezone završio na pobedničkom postolju (jedna pobeda i četiri druga mesta).
 

Nigel Lamb u zaokretu
Nigel Lamb u zaokretu

Nicolas Ivanof – pobednik trke
Nicolas Ivanof – pobednik trke
Iza scene

 
Pored duela za titulu svetskog šampiona, vest da je pobednik trke bio Nicolas Ivanof, je bila sporedna, i niko se nije zanimao puno statistikom, pa vas ni mi njome nećemo zamariti, već ćemo vas povesti iza scene i pokušati da vam dočaramo atmosferu koja se dešavala na samoj stazi i u hangarima!

Svaka trka, je u stvari, trkački vikend. Subotom, nakon sklapanja aviona i probnih letova takmičari se upoznaju sa stazom i održavaju se treninzi i kvalifikacije, nakon kojih se određuju startne pozicije za trku u nedelju. Koliko takmičari ozbiljno shvataju važnost pripreme najbolje pokazuje detalj koji smo videli u hangaru Kirby Chamblis-a pre početka prvog zvaničnog treninga – višestruki šampion i jedan od najiskusnijih trkača je na „suvo“ prolazio trku, kako bi tokom leta, koji traje manje od 60 sekundi i tokom koga obiđe dva kruga na stazi dugoj tri kilometra, bilo što manje iznenađenja.
 

Kirby Chamblis – pripreme
Kirby Chamblis – pripreme

A jedno od najvećih iznenađenja trke na Red Bull Ringu je bila – poletno-sletna staza. Praksa je da se na trkama koriste najbliži aerodromi mestu gde se održava trka (npr. za trku u Rovinju je to bio aerodrom u Vrsaru). Ovaj put, iako se na samo nekoliko kilometara od Red Bull Ringa nalazi vojni aerodrom Zeltweg – baza austrijskog ratnog vazduhoplovstva, trkači su sletali na startno-ciljni pravac staze za Formulu 1. Obzirom na okolni teren, piloti nisu mogli da se opuste ni nakon završetka trke jer je prilaz za pistu 25 na Red Bul Ringu bio prilično strm i zahtevan.
 

Sletanje na startno – ciljni pravac
Sletanje na startno – ciljni pravac

Dok se Kirby Chamblis, pre početka treninga, u svojim mislima okretao oko i provlačio između limenki Red Bull-a, posebno dizajnirani piloni čine kapije na pravoj stazi. Pilon predstavlja asimetričnu, kosu kupu visoku 25 metara, koja je sačinjena od devet segmenata posebnih lakih plastičnih materijala koji se međusobno spajaju jednostavnim korišćenjem rajsfešlusa. Pilon se naduvava pomoću posebnog sistema sa dizel motorom i kompjuterskim sistemom za održavanje protoka i pritiska vazduha u pilonu kako bi on ostao stabilan u svim vremenskim uslovima. Na ovaj način omogućeno je da pilon stoji mirno i na vetru koji duva brzinom od 40, čak i do 50 kilometara na sat – tako da će se pre dogoditi da avioni neće poleteti zbog snažnog vetra, nego što će se pilon deformisati usled atmosferskih neprilika.
 

Pilon 1-2
Pilon

Piloni kakvi se korise danas su druga generacija pilona i u upotrebi su od 2009. godine. Jedan od trkača, Peter Besenyei je učestvovao u izradi prvih pilona pre više od 10 godina. Kako bi se potvrdilo da bezbednost pilota i vazduhoplova neće biti ugrožena čak i u slučaju sudara sa najtvrđim delovima pilona izvedeno je preko 70 testova sa modelom krila pričvršćenog na krov automobila, pre nego što je mađarski pilot prvi put presekao pilon krilom svog aviona.

Tokom celog vikenda na Red Bull Ringu, nije bilo niti jednog udara u pilon, pa su tri specijalna tima, spremnih da u slučaju potrebe oštećeni pilon u najkraćem vremenu poprave, ostali bez posla. Ove ekipe su specijalno obučene i njihov zadatak je da u roku od 90 – 120 sekundi od dolaska na lokaciju pilona isti bude ponovo uspravan. Ekipe vežbaju najrazličitije scenarije (od kvara motora koji naduvava pilon do udara aviona u pilon) a osnovni „alat“ im je – rajsfešlus!
 

Rajsfešlus
Rajsfešlus

Poslednjih deset metara pilona (koji predstavljaju zonu kroz koju trkači treba da prolete ukoliko ne žele da dobiju kaznene bodove) napravljen je od materijala poznatim pod imenom Spinaker čija je specifična masa upola manja od običnog papira za fotokopiranje, zbog čega je praktično nemoguće da avion bude oštećen usled kontakta sa pilonom.

Međutim, i pored toga, tokom obilazaka hangara pred kvalifikacioni trening primetili smo oštećenja na nekoliko aviona. Iz razgovora sa pilotima saznali smo da su ona nastala tokom preleta iz Poljske u Englesku, kada je nekoliko aviona prošlo kroz jaku kišu. Kako su avioni koji se koriste izrađeni od lakih kompozitnih materijala, očigledno je da ih, kad već ne mogu piloni, mogu ošteti ekstremni vremenski uslovi, što nam je potvrdio i Mathias Dolderer, koji je gostovao prošle godine u Beogradu i nastupio na Red Bull Flugtag-u, koji je po sletanju u našu prestonicu bio vrlo zabrinut za uticaj vrelog beogradskog leta na njegov avion, pre nego što je smešten u hangar.
 

Oštećenja na avionima
Oštećenja na avionima

Ono što ohrabruje, je da je bezbednost letenja uvek na prvom mestu, i da su mehaničari koji su nezamenjivi deo trkačkih timova, takvi stručnjaci da vazduhoplove osposobe za letenje u vrlo kratkom roku. A često sve što im treba je malo lepljive trake!
 

Popravke
Popravke

12
Ništa bez selotejpa

Iako ih je lako popraviti, svi veoma vode računa da avioni, na prvom mestu, ne budu ni oštećeni dok su na zemlji, pa se pristupa i kreativnim rešenjima zaštite aviona
 

Zaštita pito cevi - teniska loptica
Zaštita – teniska loptica

 
 
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Djuka na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

    Uporno pisete bedastoce, ne postoji AESA antena u smislu kako vas par ovde tvrdoglavo insistira. Jel razumete kako je konstruisan AESA radar? Na AESA radaru svaki individualni TR modul poseduje prijemnik i predajnik, izvor napajanja i parce metala koje u x bandu predstavlja antenu ekskluzivno za taj modul. Snaga recimo oko 70W. Rafale AESA poseduje…

    22. May 2024.Pogledaj

    Sivi na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

    Pa sam Thales potvrdio napismeno da je Hrvatska korisnik AESA radarskih sistema na svojim Rafalima a ovdje se jos toljage vade oko toga... Ljudi cemu tolika paranoja oko 12 masina?

    22. May 2024.Pogledaj

    Слободан321 na: Nabavka borbenih aviona za Srbiju: Nemamo izbora da Rafale platimo skuplje i od Katara?

    Пе Ду Ајд да се мало вратимо у реалност. Шта ће ти Ферари од 2,5 милиона € кад немаш пара да га региструјеш и да му напуниш резервоар,а ни гаражу да га паркираш. Што се Украјине тиче мислим да је свима јасно да су дронови и БПЛ апсолутно прве "звезде" овог рата. Од најубојитијег Лансета…

    22. May 2024.Pogledaj

    Djuka na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

    >> Jeidni prodor rujama je omogucilo zrakoplovstvo, razbijajuci ukrajinsku obranu planirajućim bombama Ukrajinci su popustili prosto zbog nedostatka svega, i PVO raketa i artiljerijskih granata i nesprovodjenja mobilizacije, a ne zbog nekakvih krmaca sa sklepanim krilima koje pogadjaju verovatno ono CEP 100 metara. Front u Ukrajini nije takav da vojnici sede jedan do drugog u…

    22. May 2024.Pogledaj

    Yoda na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

    Malo previše besmislena polemika oko toga da li Rafali imaju aesa ili pesa radare - državi kojoj takva avijacija nema ni potrebe u dubini NATO saveza, ali su odlučili da im treba, pa ako im trenutno fali - dobiće ono što su spremni da plate i to čitav paket opreme osim one za nuklearna dejstva.…

    22. May 2024.Pogledaj