BEG airport status
Utvrđen uzrok pada Orla kod Mrčajevaca: gubitak pritiska u osnovnom i komandnom hidrauličkom sistemu

Utvrđen uzrok pada Orla kod Mrčajevaca: gubitak pritiska u osnovnom i komandnom hidrauličkom sistemu

BEOGRAD – Zamenik višeg javnog tužioca u Čačku okončao aktivnosti na slučaju pada aviona Orao koji se dogodio 15. novembra 2013. godine nedaleko od Mrčajevaca. Nema osnova za pokretanje krivičnog postupka protiv bilo kog lica dok je vojna komisija zaključila da je osnovni uzrok udesa bio gubitak pritiska u osnovnom i komandnom hidrauličkom sistemu.

 
 

“25155” na fotografiji Dimitrija Ostojića
“25155” na fotografiji Dimitrija Ostojića

Kako prenosi portal Glas Zapadne Srbije, zamenik višeg javnog tužioca u Čačku posle udesa obavio je uviđaj i naložio komisiji Vojske Srbije da utvrdi konkretne okolnosti i razloge pada. Nalaz vojne komisije Komande ViPVO sada je kompletiran i u njemu stoji da „u jedinicama i ustanovama ViPVO nema odgovornih lica za nastanak udesa“.

ViPVO komisija zaključila je da je osnovni uzrok bio gubitak pritiska u osnovnom i komandnom hidrauličkom sistemu koji je verovatno nastao slabljenjem cevnih spojeva (cevi, crevovodi, razvodnici), ali nije bilo moguće naći pouzdane materijalne dokaze koji bi to i potkrepili. Drugostepeni uzroci udesa jesu poprečno – smerne oscilacije strukture aviona nastale zbog zazora u komandama. Materijalna šteta usled uništenja aviona i opreme iznosi 211,60 miliona dinara.

Tokom ispitivanja udesa utvrđeno je da je Orao, kojim je pilotirao major Ivan Pantić, komandant 241. lbae, uzletao sa aerodroma u Lađevcima u 12.15 sati, i bio je ispravan za let. Taj probni let tokom kojeg je došlo do udesa izvršen je u cilju provere upravljivosti i stabilnosti aviona, nakon pojave izraženih poprečno – smernih oscilacija u prethodna tri probna leta. Provera ponašanja vazduhoplova izvršena je na visinama od 1.500 do 4.400 metara, a manevarski let – oštri zaokret, poluprevrtanje, borbeni zaokret, prevrtanje, petlja, imelman, valjci i leđni let – na visinama od 100 do 2.000 metara. Posle završene probe pilot je u 12:33 od kontrole leta u Lađevcima zatražio odobrenje za sletanje, uključio se u školski krug za prizemljenje, oduzeo snagu oba motora i izvukao vazdušne kočnice radi smanjenja brzine. Nakon 15 sekundi pilot potvrđuje kontroli treći zaokret i pri brzini od 450 kilometara na sat prebacuje prekidač „zakrilca – pretkrilca” na položaj izvučeno, ali tada se u avionu aktivira zvučni signal otkaza. Na manometrima pritiska hidroulja i u osnovnom i u komandnom sistemu pilot uočava pritisak od svega 50 – 60 bara i prebacuje ručicu stajnog trapa u položaj „na dole”, u nameri da odbravi noge trapa. Major je ponovio postupak izvlačenja točkova ali opet bez učinka, jer je pritisak u oba hidraulička sistema vrlo brzo pao na „0 bara”, a za to vreme povećali su se i nagib aviona i ugao poniranja. Major je tada, da bi smanjio desni nagib, pomerao pilotsku palicu ulevo, ali vazduhoplov nije reagovao. U 12:35:07 pilot je javio da nema kontrolu nad avionom i da ga napušta izbacivim sedištem. Katapultiranje je izvršeno na visini od oko 430 metara posle čega je avion nastavio da leti još osam sekundi, odnosno 850 metara, i srušio se na samo desetinu metara od poslednje kuće u zaseoku Ljajići. Pilot se prizemljio na oko 1.100 metara od mesta udara vazduhoplova o tle, i prilikom napuštanja aviona zadobio je teške telesne povrede u vidu naprsnuća dva grudna pršljena.
 
1473050_10202138452398650_916012752_n
 
Trojica pilota očevidaca, koji su tokom ovog leta bili na različitim pozicijama, izjavili su da se iza aviona povremeno pojavljivao svetlosivi trag pri ulasku u vertikalne evolucije, kao i crni gusti dim iza motora u trajanju oko jedne sekunde u različitim fazama leta. To navodi na zaključak da je vazduhoplov u toku leta postepeno gubio određeni fluid, odnosno da je dolazilo do gubitka hidroulja u zadnjem delu trupa, koje je povremeno sagorevalo u izduvnom mlazu.

Vojni stručnjaci koji su ispitivali ostatke aviona utvrdili su da su oba creva potisnog voda, prečnika 6 milimetara (osnovni i komandni hidrosistem, pritisak 206 bara) bila svučena sa priključka. Na osnovu toga pretpostavljaju da je, zbog povremeno pojačanih vibracija, došlo do slabljenja veze creva na spoju sa čaurom i do svlačenja. Ali, po njihovoj oceni, do svlačenja creva moglo je da dođe i zbog sagorevanja nakon udara aviona u zemlju, ili u toku podizanja ostataka letilice i prenošenja na aerodrom u Lađevcima, prenosi portal Glas Zapadne Srbije.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

In

"Taj probni let tokom kojeg je došlo do udesa izvršen je u cilju provere upravljivosti i stabilnosti aviona, nakon pojave izraženih poprečno – smernih oscilacija u prethodna tri probna leta. Provera ponašanja vazduhoplova izvršena je na visinama od 1.500 do 4.400 metara"

Bilo bi jako korektno kada bi komisija napisala na kakav nacin i kojom tehnikom letenja je proveravana poprecno smerna dinamicka i staticka stabilnost te upravljivost.

Takodje bi bilo jako jako zanimljivo saznati na kakav nacin je obradjen odnosno prodiskutovan odziv aviona i ptencijalni problemi u upravljanju izmedju pilota i tehnickog osoblja posle ovih manevara, koji i kakvi su bili kriterijumi ocenjivanja te kako je dobijena dozvola za dalji "manevarski" let odnosno akrobacije i vozikanje a da se avion nije vratio na aerodrom radi pregleda provere i analize…pogotovo posle prethodna 3 problematicna leta….

I naravno jos jedno zapazanje, nije pomenuto u izvestaju kakve kvalifikacije je imao Major Ivan Pantic za izvodjenje ovakvog leta odnosno provere (van toga sto je komandant a sto ga ni malo ne cini samo po sebi kvalifikovanim za ovakve stvari)

Ovo je drugi izvestaj vojne komisije posle katastrofalnog udesa u kome se koristi rec "VEROVATNO"

Nedostaje izvestaj tehnickog osoblja odnosno mehanicara koji je izvrsio instalaciju hidro sistema, kao i izvestaj i zapazanja inzenjera/tehnicara koji je prekontrolisao i odobrio instalaciju iste te naravno i izjava mehanicara koji je izvrsio pregled pred sam let…..

Takodje nismo videli ni plan ispitivanja na osnovu prethodno otkrivenih problema a koji bi trebalo da sadzi jasne odrednice sta treba kontrolisati na zemlji, sta su potencijalni problemi, sta i kako treba kontrolisati tokom zemaljskih testova a sta u letu….

Pozdrav

Odgovori
Vl

Diletanti bi bolje napisali izvestaj. Cak i da je osnovna namera da se sakrije krivica. Cist diletantizam. I sramota, da ne zaboravim.

Odgovori
Jo

Između redova se mogu pročitati 3 stvari :

1. Avion nije bio ispravan, a pošto je na njemu prethodno urađen remont jasno je da Moma Stanojlović više ne može da garantuje za kvalitet urađenog – nažalost.

2. Tehničko osoblje ostalo u V bez R nije u stanju da proceni ispravnost vazduhoplova .

3. Katapult sistem na J-22 je zastareo i nepouzdan. Kosristi se više eksploziva nego u modernim vazduhoplovima da bi se probio krov kabine, ali to po pravilu dovodi do trajnih povreda pilota koje znače kraj karijere .

Odgovori
Ж

Ремонт овог авиона је урађен још 2007/8. Овде се радило о пробама након прегледа а не ремонта.

Jo

Ni to nije bogzna koliko utešno. Avion je navodno uspešno remontovan, proveo minimalan broj sati u vazduhu posle toga, prošao pregled gde nije uočen defekt i onda pao . Inače, mrzi me sad da tražim ali bilo je još par sličnih slučajeva .

Sr

Ajde smanjite svoje expertske analize na racionalne nivoe.

@Inženjer: tebi baš da se potanko objasni "na kakav nacin i kojom tehnikom letenja je proveravana poprecno smerna dinamicka i staticka stabilnost te upravljivost". Po čemu si ti toliko bitan? Ako ti treba plan probnih letova na Orlu nije problem da se nađe baš za tebe, pošto si toliko bitan u celoj priči. Mislim, čudi me da te niko nije uključio u komisiju.

Program probnog leta je pisan od strane pilotskog i tehničkog sastava još dok je Bog hodao po zemlji, i veruj da pokriva i ocenu upravljivosti i stabilnosti u letu, naročito jer je u prethodnim letovima imao probleme. Meni nije jasno kako to Vi ljudi zamišljate, pilot sedne i tera po nekoj sopstvenoj šemi, šta? Čovek otišao na probni let avionom za koji je neko potpisao da je ispravan za probni let i da su odrađene neophodne radnje i provere na zemlji. On je verovatno odlučio na svoju ruku da leti "akrobacije i vozikanja". Daj, čoveče, pročitaj šta pišeš ti ovde.
I odmah se baca senka kako je diletant, nema pojma i ostalo. Čist bezobrazluk! Šta je zamerka konkretno? Nemoj izokola, reci šta te konkretno žulja?

Sećate li se da su Pantića isprva napali da nije bilo otkaza oba hidro-sistema? Da je iskočio onako bezveze. Šta hoćete od tog čoveka nije mi jasno? Kako je lako pljunuti čoveka a potpisati se pomoću nick-a. Sjajno!

@Jovica
Sedište je zastarelo? Majko mila, pa Vazduhoplovstvo jedva kupuje piropatrone za ta ista sedišta. Šta predlažeš, da kupimo nova? Ajde važi, prihvata se. Samo ako ti nije teško da nam kažeš iz kojih izvora finansija.

Komisija kaže da su se možda pri podizanju olupine otkačila creva, a možda i nisu, a možda su se otkačila od vibracija. I dalje je neutvrđen uzrok vibracija, kao i gde je došlo do njihovog otkačinjanja i zašto. Možda komisija stvarno nije bila u mogućnosti da utvrdi uzrok, da li što nema resursa za to, da li što nije stručna, da li iz ko zna kojeg razloga, ali te stvari ne znamo.

Sve u svemu, niko nije kriv. Pilot povređen, aviona nema i nikom ništa. To je i poenta teksta, a ne da se rasplinjujete u kojekakve teorije i filozofske rasprave. Ako imate neka saznanja koja bi nas sve zajedno dovela do nekog zaključka u redu, ovako…

Odgovori
Go

Nagradno pitanje je,da li je skuplje savremenije sedište ili gubitak obučenog pilota.Ko god da se katapultirao iz Orla,prošao je sa težim povredama kičmenog stuba i nesposoban za letenje.
E sad,tu bi se moglo postaviti i pitanje fizičke utreniranosti letačkog personala.Prvo što je pilot uradio kada se spustio na zemlju je da zapali cigaru…cigara,fizička utreniranost i letenje je po meni nespojivo.

Odgovori
Ra

Goxy, lepo si napisao cigara. A i neko napisa niko nije kriv. Ma, neko je kriv, neko neki posao nije uradio kako treba, dakle ljudski faktor, ili jednostavno nesrećan slučaj da se "samo od sebe" nešto prelomi, potisne pa avion izgubi ulje u cevima, tj pritisak.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj