BEG airport status
Probajte da ne poginete ove letačke sezone – neće imati ko kompetentno da istraži

Probajte da ne poginete ove letačke sezone – neće imati ko kompetentno da istraži

BEOGRAD – Pilot Novica Đorđević poginuo je nedaleko od Smedereva (atar sela Vranovo) u svom motornom zmaju 8. januara. Prema saopštenju MUP-a letelica je iz nepoznatih razloga udarila u dalekovod. Pilot nije imao pilotsku dozvolu, letelište sa kojeg je poleteo nije bilo registrovano a reakcija novog Glavnog istražitelja, kao i u prethodna tri incidenta, ravna je nemaru tragično nastradalog pilota.

 

Druga, identična, zmajarska tragedija. FOTO: Večernje Novosti
Druga, identična, zmajarska tragedija. FOTO: Večernje Novosti

Prema do sada raspoloživim informacijama smederevske policije udes se dogodio oko 17 časova, pilot je preminuo od zadobijenih povreda prilikom pada i strujnog udara posle čega je letelica izgorela. Pilot Novica Novaković (62) poginuo je u motornom zmaju koji je bio njegovo vlasništvo u kojem je poleteo sa svog letelišta.

Kako su u Direktoratu Civilnog Vazduhoplovstva rekli za Tango Six, Novaković nije imao dozvolu za letenje zmajem i letelište sa kojeg je poleteo nije bilo registrovano. Pored MUP-a, bitniji državni organ koji bi trebalo da se posveti ovom slučaju je nova institucija Centra za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda i njen Glavni istražitelj. Sudeći prema našim dosadašnjim saznanjima nova, izdvojena, institucija već je počela da podriva teško stečen ugled iste službe koja je do nedavno bila u okviru Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva.
 

Nezvanična verzija

 
Kako nezvanično saznajemo, udar u dalekovod nije se dogodio oko 17h već oko 14:30 časova. Druga bitna okolnost o kojoj se priča u krugovima bliskim događaju i tragično nastradalom pilotu je da je let obavljen u meteo uslovima koji nisu bili povoljni i da je verovatno do udara u dalekovod došlo zbog njihovog iznenadnog pogoršanja – tačnije magle.

Dakle prema neproverenim informacijama i apsolutnim špekulacijama iz više pozudanih ali i nepouzdanih izvora možemo zaključiti da je po sredi bio nemar pilota i teška letačka nedisciplina (odlazak na let bez ikakvih zakonskih i pilotskih minimuma kao što je na primer važeća dozvola) i nepoznavanje prirode meteoroloških prilika koje su tih dana bile, gotovo svakodnevno, slične. Jedina pozitivna vest je da ovoga puta u smrt nije bila odvedena i nedužna osoba – putnik.
 

Još jedan korak nazad u oblasti bezbednosti letenja

 
U ovakvim dešavanjima objavljivanje paušalnih, neproverenih i nepouzdanih zaključaka pre gotove istrage od strane medija je neprofesionalno, nerazumno i krajnje štetno. Takođe, dolazi i do neargumentovanog uznemiravanja stručne i šire javnosti. Zbog čega smo onda u prethodna dva pasusa to ipak napisali?

Želja nam je na najdirektniji mogući način istaknemo kako izgleda javna dinamika dugoročno štetnih zaključaka kada novonastala nadležna institucija ne radi svoj posao.

Jedna od najstručnijih i po obavljenom poslu, za budućnost generalne avijacije, najkorisnijih službi DCV-a, Komisija za istraživanje udesa i ozbiljnih negoda, administrativno je prestala sa radom 18. juna 2013. godine. Tog dana je Vlada Republike Srbije posle više od tri godine kašnjenja imenovala nezavisno telo za istraživanje vazduhoplovnih nesreća – Centar za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda. Profesor doktor Nebojša Petrović imenovan je za glavnog menadžera te institucije kao Glavni istražitelj.

Nebriga tadašnjeg ministra za saobraćaj i njegovog pomoćnika za vazdušni saobraćaj trajala je nekoliko meseci i pored posredne potrebe da se Centar formira pre svega zbog dobijanja Kategorije 1 američkih vazduhoplovnih vlasti. Suštinska potreba za pravovremenim ustanovljenjem Centra ipak je bila bezbednost letenja, pre svega generalne avijacije. Komsija DCV-a na svom sajtu je redovno, ažurno i veoma profesionalno nakon svake nesreće ili incidenta objavljivala preliminarnu informaciju i nakon istrage završni izveštaj. Ovim je bio ustanovljen standard temeljnog pristupa najozbiljnijim nedostacima u oblasti bezbednosti letenja i još bitnije, isticane su konkretne obavezujuće preporuke za ispravljanje nedostataka. O edukativnoj i preventivnoj prirodi ovih aktivnosti nije potrebno posebno govoriti.

Ipak, DCV je protivno svetskim (evropskim i američkim) propisima obavljao ovu funkciju. Propisi ovih država, kao i uostalom zdrav razum, nalažu da ovakvo telo ne može biti u okviru ili zavisno od institucije koja na bilo koji način može uticati na njen rad. Našim vazduhoplovnim činovnicima ipak je bitnije bilo izdvojiti Centar zbog Kategrije 1 nego zbog kvalitetnije analize i prevencije vazduhoplovnih nesreća.

Kako saznajemo, novo rešenje nije dalo očekivanje suštinske i profesionalne rezultate. Od formiranja Centra i početka rada Glavnog istražitelja nismo dobili epilog prethodnog zmajarskog udesa (nikakvu preliminarnu informaciju niti objavljen završni izveštaj koji kasni 7 meseci) a kako saznajemo u Srbiji su se dogodila i dva manja incidenta sa avionima na aerodromima Zrenjanin i Smederevska Palanka o kojima stručna javnost nije obaveštena. DCV više nije nadležan i stoga je prestalo ažuriranje javno dostupne hronike bezbednosti srpske generalne avijacije. Centar za istraživanje udesa nema svoju internet prezentaciju.

Neodgovornost i neprofesionalizam prvog srpskog Glavnog istražitelja za sada su dokumentovani pomenutim događajima i istaknutim nečinjenjem. Dok se opšta javnost fokusira na FAA Kategoriju 1 i dok profesionalci iz DCV-a više nemaju zvanični mehanizam da obavljaju ovu funkciju, srpska generalna avijacija doživljava identične tragedije drugi put je poginuo zmajar bez važeće dozvole koji je poleteo sa neregistrovanog letelišta.

Statistički, ove sezone će bar jedan čitalac Tango Sixa poginuti u vazduhoplovnoj nesreći. Vlada Republike Srbije i njena institucija Centra za istraživanje nesreća, za sada, ne rade ništa da bi to preventivnim, edukativnim i analitičkim delovanjem pokušali eventualno da spreče. Iako ove institucije ne mogu biti konkretno odgovorne za bilo čiju smrt, čekamo izgovore da „nema para“, „institucijalne pomoći“ ni uslova. Čekamo da se još jednom potvrdi kako se nadležni igraju države i institucija.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Tipican javasluk, nemar i arogancija.

Odgovori
Jo

Ne bih rekao . Ovde se radi o nekritičkom i formalnom prihvatanju zapadnih standarda , da bi se zadovoljio neki zahtev iz inostranstva . Mi smo imali mnoge institucije koje su dosta solidno obavljale svoj posao , pa su onda naprasno proglašene zastarelim i ukinute . Na njihovo mesto su došla kojekakva navodno nezavisna tela kao spomenuti Centar , koja u stvari ne služe ničemu osim da pojedini ljudi primaju platu na račun budžeta i da bi zapadnim "partnerima " moglo da se kaže da eto , mi to posedujemo .

Cv

Koliko sam shvatio iz dosadasnjeg rada sa njima i usputne price, mislim na DCV, DCV je ugasio sluzbu koja je radlla sa pomenutim komisijama jos krajem 2012. i zaposleni su raposredjeni na druge poslove. Do postavljanja istrazitelja sve je radio neki momak, istovremeno sa drugim poslovima u DCV. Isti taj je radio i u ugasenoj sluzbi i sada radi sa istraziteljem.
Misljenja sam da ako vec imaju nekoga ko je radio taj posao koliko toliko uspesno koliko god bio mlad, zasto njemu ne daju da radi ovako ozbiljan i odgovoran posao?!

MI

Komisija za istrazivanje udesa i havarija nemora biti sastavljena samo od nekoliko sluzbenika drzavne uprave vec se moze kao u nekim zemljama Evrope sazivati kada se nesto desi. Taj sazov se vrsi tako sto se odaberu ljudi iz avijacije ili mehanicari poznavaoci aviona letenja i same tehnike i taj tim vrsi sva ispitivanja i analize.
To su obicno ljudi sa dugim iskustvom naletom od hiljadama sati poznavaoci aviacije iz svih struka. Nikako se nemoze neko mlad nauciti teoretski da analizira i daje odredjene podatke i zakljucke oko bilo koje havarije.
Da se vratim na stragicni slucaj. Svedok sam situacija i letim u inostranstvu kao i u Srbiji. Jednu stvar ili vise stvari koje sam mojim ocima video u Srbiji je to: Nemoguce losa disciplina pilota ( najcesce bez dozvole ili skole letenja) Nepostovanje minimuma pravila sigurnosti svog zivota ( kao i putnika kojeg cesto voze sa sobom. Nepoznavanje meteorologije. Neznanje ali cesce nemar za tehnicko stanje aviona (ili zmaja). i da ne nabrajam. Sagledao sam nekoliko udesa mojim ocima a cuo za jos vise kao i za ovaj.
Molim sve dobre ljude koji vole letenje UOZBILJIMO SE POSTUJMO SEBE A I DRUGE, PRODJIMO OBUKU LETENJA. NAJOZBILJNIJE SHVATITE DA AVION I AUTO SU DALEKO JEDNO OD DRUGOG ISTO KAO STO SU DALEKO DEK SE VOZIS ILI LETIS. SAMO JEDNOM SE GRESI !!!!!!!!!

Odgovori
Ne

Sta se to dogodilo u Palanci? Koji i ciji avion je u pitanju?

Odgovori
Ig

Pokusajte da se bavite falsifikovanim pilotskim dozvolama…?

Odgovori
po

Bravo!!!
Konačno smo dobili jednog PRAVOG stručnjaka za vazduhoplovne udese!Em mlad, em iskusan, em školovan TAMAN, em uziva poverenje svih vazduhoplovaca, a ŠTO JE NAJVAŽNIJE: NIJE POLITIČKI OBOJEN NEGO SAMO GLEDA SVOJA POSLA!
Uzgred, poznaje li iko ovog coveka?

Odgovori
Vl

Sa malim zakasnjenjem se ukljucujem u debatu po ovoj temi.
U proteklih 8 godina sam radio ili i trenutno radim kao predsednik ili clan 20-ak Komisija za istrazivanje udesa u civilnom vazduhoplovstvu u Republici Srbiji sto me cini prilicno kompetentnim za ovu problematiku.
Pre svega, veoma mi je drago kada procitam ili cujem pohvalno izrazavanje o radu ovih Komisija jer znam da svi clanovi ovih Komisija svoj posao obavljaju visoko profesionalno, strucno i tezeci da problem sagledaju sveobuhvatno.
Ne zeleci da stajem na bilo ciju stranu mislim da je autor clanka previse prostora posvetio odgovornosti Glavnog istrazitelja. Mislim da, ipak, treba izdvojiti dva problema koja mnogo vise uticu na bezbednost letenja, a u vezi su sa dosadasnjim a i buducim radom Komisija.
Prvo, u Zakonu o vazdusnom saobracaju ne postoje sankcije za bilo koga ko pokusa da na bilo koji nacin ometa rad Komisije (nedavanjem podataka, nedostavljanjem dokumentacije, itd.).
Drugo, Komisija izdaje bezbednosne preporuke, ali nisam siguran da se one sprovode, pogotovu kada su uperene ka odgovarajucim segmentima civilnog vazduhoplovstva. Uostalom to je lako proveriti u odgovarajucoj sluzbi DCV-a.
Za sada toliko!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Beduin na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@ Vogon it's not just an aircraft that was purchased. it is entire system that was purchased, entire new philosophy. so, yes, I consider this acquisition as justified one. years in front of us will definitely see placement of order for a brand new crafts. it will be easier to digest those ones when you…

02. Dec 2024.Pogledaj

Pajo na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Djuka, Srbofil zašto bi se bilo koja kako kazete "mala" zemlja EU ili NATO-a odrekla.svog prava da svoje oružane snage organizira i ustroji na nacin kako to sama hoće? To što ste dio saveza ne znači da se određene komponente morate odreći. Po vašem shvaćanju Belgija i Nizozemska ne bi trebale imati nadzvucne komponente, a…

02. Dec 2024.Pogledaj

Padobranac na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Ne bih se složio kako je to šuplja priča. Ostaje fakt kako novi ne bi došli još koju godinu, pa bi time vremenska praznina bila još i veća. Ovako 7 zrakoplova je tu, svaki mjesec stiže po jedan dodatni a obuka se uveliko provodi. Ono što jeste vidljivo ovdje, kako je priča sa izraelskim Baracima…

02. Dec 2024.Pogledaj

Vogon na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

(Google prevoditelj) Kao Mađar, ne vidim problem u tome da hrvatski narod održava let. Ne tako davno Srbi su govorili da žele kupiti dvadesetak aviona, jedan polovni kako bi brzo prešli na zapadni tip i jedan u novoj proizvodnji. Ako Slovačka s 5 milijuna stanovnika može održavati desetak novoproizvedenih, najmodernijih F-16V, to nije opterećujuće ni…

02. Dec 2024.Pogledaj

MedoMed na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Zaslužena mirovina :( Jako dobro je imati Saveznike. Hrvatska ne treba žrtvovati obuku pilota na Rafalaima.

02. Dec 2024.Pogledaj