BEOGRAD – Upravni odbor kompanije Alitalia prihvatio je na prethodno održanoj sednici predlog o investiranju Etihad Airwaysa u tu kompaniju. Tom prilikom mandat za vođenje pregovora između dve kompanije dodeljen je predsedniku grupacije Robertu Kolaninu (Roberto Colaninno) i generalnom direktoru Gabrijelu del Torkiju (Gabriele Del Torcchio). Naredne sednice UO sa akcionarima zakazane su za 29. jun i 25. jul.
Iako je UO prihvatio plan za obnovu kompanije, koji je poslednja karta za spas, nastavak pregovora i dolazak do konačnog zaključka biće teži i duži nego što se to činilo. Tome će značajno doprineti teški i komplikovani pregovori sa sindikatima nakon vesti da će kompaniju morati da napusti 2.251 radnik. Stav sindikata je jedinstven – pronaći što hitnije rešenje kako uposliti one koji su višak. Direktor kompanije, Del Torkio, izjavio je da je smanjenje broja zaposlenih u ovoj meri neophodan uslov kako bi kompanija bila efikasna i kompetitivna.
Etihad je spreman da investira i do 1,25 milijardi evra u Alitaliju do 2018. godine. To znači da će na planiranih 560 miliona dodatnih 690 biti investirano u naredne četiri godine u razvoj i obnovu flote. Predstavnici italijanske vlade naglašavaju da se pregovori sa Etihadom, koji su u završnoj fazi, moraju zaključiti do kraja prve polovine jula.
Plan oporavka Alitalije predviđa povećanje interkontinentalnih letova za 40% do 2018. godine, uz povećanje broja prevezenih putnika na 3 miliona u tom segmentu. Takođe, očekuje se da bi 2017. godine Alitalia mogla da ostvari promet od 3,6 milijardi evra.
Rekordni gubici Alitalije
Nakon sednice UO na kojoj je bilo predviđeno usvajanje bilansa za 2013. godinu, kompanija nije izašla u javnost sa podacima. U prvih devet meseci prošle godine, neto gubitak iznosio je 287 miliona evra a tendencija njegovog rasta nastavljena je i u poslednjem tromesečju 2013.
Prema navodima italijanske štampe, neto gubitak kompanije u protekloj godini dostiže gotovo rekordnih 560 miliona evra. Od osnivanja 2008. pa do danas Alitalia CAI (Compagnia Aerea Italiana) završila je svaku godinu u minusu, zbog čega gubici dosežu do neverovatnih 1,5 milijardi evra. U proseku, kompanija je za svojih pet godina postojanja gotovo mesečno gubila 25,3 miliona evra, što je u proseku za 4,47 miliona evra više na mesečnom nivou u poređenju sa svojim prethodnikom koji je bio u potpunosti u državnom vlasništvu.
U 2012. godini prihodi Alitalije iznosili su 3,6 milijarde u poređenju sa 2,68 milijardi u prvih devet meseci prošle godine. Budući da Alitalija nije kotirana na berzi oslobođena je obaveze od javnog objavljivanja podataka o poslovanju. Sa druge strane, udeo u preko 60% kapitala Alitalije poseduju kompanije koje su na berzi, među kojima su Intesa SanPaolo, UniCredit, Immsi, Atlantia, Air France-KLM, Pirelli, Intek grupa i Unipol. Vrtoglavi gubici Alitalije neminovno će se odraziti i na bilanse ovih kompanija a veliki interes za sagledavanjem stvarnih brojki polazi i od činjenice da su jedan od akcionara i Pošte Italije, koja je preduzeće u državnom vlasništvu.
Iako se napravio značajan pomak u pregovorima i dalje ostaju nerazrešena najteža pitanja a to su, pre svega, rešavanje problema viška zaposlenih i nastavak pregovora sa bankama koje još uvek nisu spremne da otpišu 560 miliona evra duga.
Pod budnim okom Lufthanse
Dok nemačka Lufthansa pomno prati dešavanja na relaciji Alitalia-Etihad želeći da kroz poziv Evropskoj komisiji preispita ovo ulaganje i zaštiti svoje evidentno ugrožene interese, italijanski ministar Maurizio Lupi uverava Brisel da će italijanska strana striktno poštovati regulativu Evropske unije koja će zadržati efektivno upravljanje nad kompanijom. Martin Reicken, direktor za komunikacije nemačkog prevoznika, izjavio je:
– Lufthansa je već nekoliko puta izrazila svoj stav kada je reč o ovoj saradnji. Nadamo se i verujemo da će Evropska komisija istražiti sve okolnosti dogovora sa velikom opreznošću. Još uvek nismo preduzeli nikakvu inicijativu, ali u zavisnosti od toga kako se situacija bude razvijala, nije isključeno da će Lufthansa preduzeti konkretne akcije. – zaključio je on.
Lufthansa je jedan najvećih konkurenata i oponenata načinu poslovanja kompanija iz Persijskog zaliva. Predstavnici ove ali i drugih evropskih avio kompanija nisu propustili priliku za iznošenje svojih kritičkih stavova na skoro održanoj konferenciji u organizaciji IATA i Qatar Airwaysa u Dohi tražeči primenu istih uslova poslovanja za sve aviokompanije.
Lufthansa Italia – propuštena prilika
Lufthansa je 2008. godine, nakon što je Alitalia napustila aerodrom Malpensa i prebacila svoju bazu na aerodromu u Rimu, osnovala italijansku podružnicu pod imenom Lufthansa Italia. Flotu kompanije, koja je letela do 17 destinacija, činilo je 10 aviona tipa A319 prebačenih iz baze u Minhenu i kompanije Germanwings. Lufthansa Italia prestala je sa operacijama 29. oktobra 2011. godine i tako propustila jedinstvenu priliku da se dodatno učvrsti na jednom, za nju, veoma ključnom tržištu.
Vlada
Lufthansa je imala priliku, kao sto i pise u tekstu. Nije iskoristila i sada ima pravo da se ljuti i da prigovara. Problem Lufthanse je da ima jako malo izgleda da prigovor bude pozitivan.
Etihad je shvatio da ne mora da bude vecinski vlasni na papiu, a da postigne svoj cilj. Postavice Italijana da bude CEO, sve odluke ce potpisivati Upravni Odbor imenovan od strane italijanske Vlade, a stvarne odluke ce se donositi u Zalivu. Vec vidjeno u nas i na jos par mesta gde je Etihad kupio deo kompanija.
Prividno ce sve biti po pravilima EU, a pare ce kontrolistai Arapi. Moram da priznam, iako mi se cela ideja licno ne svidja, da su Arapi nasli nacin da udju legalno na mala vrata u trziste EU.