BEOGRAD – Ove godine se obeležava 10 godina od odluke da se Jat Tehnika izdvoji iz kompanije Jat Airways. Dok smo se svađali, štrajkovali i imenovali partijske vojnike na ključne funkcije, industrija održavanja, popravke i remonta (MRO) putničkih aviona se bitno izmenila. Može li Jat Tehnika preživeti uzimajući u obzir kretanja na tržištu i kakav će uticaj na ovo preduzeće imati transformacija MRO industrije na regionalnom i globalnom nivou?
U poslednjih 25 godina postali smo poznati kao zemlja koja uvek kasni sa odlukama. Kompanije za koje su nam nekada nudili milione sada poklanjamo uz velike subvencije. Umesto da stvaramo dodatnu vrednost, mi kroz katastrofalnu kadrovsku politiku nalazimo potpuno nove načine da uništimo kompanije u koje se ulagalo decenijama.
Radnici Jat Tehnike su pre desetak godina za sve svoje probleme krivili Jat. Sanjali su dan kada će ostvariti nezavisnost i moći da se bore na otvorenom tržištu da dokažu da su najperspektivniji deo srpskog vazduhoplovstva. Zbog nedostatka vizije i tretiranja nacionalnog dobra kao partijskog plena, Jat Tehnika se danas nalazi na ivici provalije. Rukovodstvo kompanije to naravno ne shvata i svojim postupcima samo hvata veći zalet ka dnu.
Na dobrom mestu
Kompanija ICF SH&E izašla je sa novim predviđanjima za MRO industriju u sledećih 10 godina, koja ponovo ukazuju da se nalazimo na dobrom mestu (geografski). Tokom 2013. godine, širom sveta su pružene MRO usluge u vrednosti od 60,7 milijardi USD od čega oko 16 milijardi USD u Evropi. MRO usluge pružene u Srbiji predstavljaju manje od 0,2% evropskog tržišta.
Turbulentni segmenti tržišta
Poslednji u nizu znakova da Jat Tehnika plovi u nepoznatom pravcu je formiranje Air Serbia Tehnike. Menadžment kompanije Air Serbia je ocenio da mogu da ostvare cenu rada koja je toliko niža od cene Jat Tehnike da opravdava investicije u nove ljude i opremu koje se mere u milionima evra. Uzimajući u obzir da kompaniju Air Serbia vodi profesionalni menadžment koji se rukovodi principima korporativnog upravljanja, realno je da će Air Serbia Tehnika uz nižu cenu radnog sata na duže staze od Jat Tehnike preuzeti većinu linijskog održavanja na Aerodromu Beograd.
Segmenti održavanja motora i komponenti koji predstavljaju više od 60% MRO tržišta takođe prolaze kroz veliku tranziciju. Originalni proizvođači (OEM) kao što su Boing, Erbas i GE ne žele više da dele kolač sa MRO kompanijama i lagano koriste svoju prirodnu poziciju na tržištu da pokupe šlag sa torte. Samostalnim MRO kompanijama sve teže dodeljuju potrebne licence, dokumentaciju i rezervne delove, i na taj način smanjuju broj kvalifikovanih ponuđača na tržištu.
Jedino veliki MRO igrači, pogotovo oni koji imaju dugogodišnju stratešku saradnju sa velikim avio kompanijama, će uspeti da se održe na tržištu motora i komponenti, dok će manji provajderi poput Jat Tehnike morati da se zadovolje mrvicama.
To ostavlja bazno održavanje, gde već postoji ogromna konkurencija koja i velike MRO kompanije tera da otvaraju hangare u zemljama sa nižim operativnim troškovima poput Istočne Evrope i Azije. Lufthansa Technik je u partnerstvu sa Bulgarian Aviation Group otvorila hangare u Sofiji (u Budimpešti u partnerstvu sa Aerodromom Budimpešta), FL Technics se značajno razvio u Litvaniji i dosta drugih kompanija je iskoristilo niže troškove u našem okruženju da smanji cenu baznog održavanja. Za to vreme, Republika Srbija je uložila čitavih 5 miliona evra iz kredita u završetak hangara 2 koji se gradi još od 1984 godine.
Iz gore navedenog se jasno vidi da je situacija na tržištu veoma kompleksna i da bi čak i sa kompetentnijim menadžmentom opstanak Jat Tehnike na duže staze bio pod velikim znakom pitanja.
Konkurentnost cene
Predstavnici Jat Tehnike često pominju da su veoma konkurentni u odnosu kvaliteta i cene, a sindikati već godinama ukazuju da ima sve više i više posla, a da plate jednostavno ne rastu. Ukoliko Jat Tehnika stvarno nudi kvalitetnu uslugu po konkurentnoj ceni, zašto ne uspeva da ostvari veći rast? Uzimajući u obzir da oko 80% troška baznog održavanja čine plate, a plate mehaničara u Tehnici nisu rasle godinama, kako je moguće da Tehnika nije konkurentna (primer Air Serbia Tehnika)? Plate mehaničara su samo deo priče, efikasnost kompanije je nešto sasvim drugo.
Sledeće tabela predstavlja prihode po zaposlenom u pet MRO kompanija:
Izvori:(www.lufthansa-technik.com, www.stengg.com, www.srtechnics.com, http://www.sloexport.si/Card.asp?ms=3727980, www.apr.gov.rs)
Rezultati ukazuju na to da Jat Tehnika ima više nego očigledan višak zaposlenih (posebno je zanimljivo poređenje sa Adria Airways Tehnikom).
Neko bi rekao da Jat Tehnika nema višak zaposlenih, već manjak posla. Naći posao na tržištu nije baš lako kao što su ljudi iz Tehnike mislili pre 10 godina kada su tražili da se izdvoje iz Jata. Problem je i to što novi ugovori zbog jake konkurencije nose manju vrednost i zahtevaju nova ulaganja, a Tehnika i njen gazda prosto ne raspolažu potrebnim kapitalom. Segmenti tržišta na koje će Jat Tehnika u budućnosti moći da računa zahtevaće visok nivo efikasnosti. Bazno održavanje je standardizovano do tog nivoa da se veliki broj ponuđača takmiči za skoro najmanji deo MRO tržišta.
Tehnološko napredovanje
Problem nedostatka kapitala ali i poprilično stare radne snage (što nije problem samo Tehnike, već svih kompanija srpske vazduhoplovne industrije) će se najviše primetiti kada je u pitanju održavanje novih modela aviona koji izlaze na tržište.Tehnika je dobila dozvolu za održavanje aviona Erbas A320 tačno 25 godina nakon što je ovaj tip aviona ostvario prvi komercijalni let. Uzimajući u obzir da veliki broj novih modela izlazi na tržište i da proizvođači žele da uzmu značajan deo MRO kolača, bez kapitala i bez jakog partnera Jat Tehnika će, kao i veliki broj manjih MRO provajdera, ostati specijalista samo za najstarije modele.
Koja su moguća rešenja?
Privatizacija i jedino privatizacija. Ali, i tu postoje problemi.
Koliko vredi Jat Tehnika?
Uzimajući sve gore navedeno, tužna vest je da Jat Tehnika vredi onoliko koliko vredi zemljište, hangar 2 i pogon za testiranje motora. Svaki zainteresovani investitor može da kupi zemljište od Aerodroma, sagradi hangar i za 20% veću platu uzme najbolje mehaničare iz Jat Tehnike (i time efektivno ugasi Tehniku). Zato će maksimalna cena Jat Tehnike biti upravo tik iznad cene izgradnje i opremanja novog hangara od 8000 m2.
Vođe mnogobrojnih sindikata u Jat Tehnici su 2008. godine pominjale drugu cifru: „Tehnika u ovom trenutku vredi između 100 i 200 miliona evra, dok je knjigovodstvena vrednost 10 miliona evra. Pribojavamo se da neki kupac kome je država omogućila da nas kupi za tu sumu može da nas preproda posle par meseci ili da hangare pretvori u magacine jer smo mi na idealnom mestu za tako nešto“. Rezultat tendera za prodaju Tehnike iz 2008. godine (gde niko nije poslao ponudu) je dokazao zašto konsultantske kuće ne uzimaju bivše vođe sindikata da im rade analize vrednosti kompanija.
Kome se Jat Tehnika može prodati?
Na propalom tenderu iz te sada davne 2008. godine dobili smo jasan odgovor na ovo pitanje, ali danas su stvari malo drugačije. Tehnika sada ima četiri značajna korisnika usluga a ne jednog kao što je bio slučaj 2008. godine. Kompaniju je najlakše prodati nekome ko je već dobro upoznat sa njenim kvalitetima i manama – znači korisniku usluga.
Tu se ukazuju dva potencijalna kupca: Transaero iz Rusije i Air Serbia (tj. Etihad).
Transaero ostvaruje rast i profitabilnost i ima pristup tržištu kapitala. Ali, Transaero nema razvijen MRO, što ih čini sjajnom metom za OEM-ove. Oni su već za svoje B787 Trent motore stupili u TotalCare ugovor sa proizvođačem. Sigurno će uraditi isto i za 20 A330 koje su naručili prošle nedelje.
Priča sa Etihadom je malo drugačija. Etihad je u maju od Mubadale preuzeo ADAT (ne uključujući MRO motora), a ostvaraju veliko širenje u Evropi sa flotom koja će se uz Alitaliju sastojati od preko 250 aviona. Jat Tehnika bi Etihadu mogla da služi ne samo za bazno održavanje cele ATR flote u Evropi kao i jednog dela A320, već i za modifikacije, farbanje, zamenu enterijera, itd. Etihad ima dugoročne planove u MRO-u, jer kupuje znatne količine aviona i Abu Dabi vrši veliki pritisak na OEM-ove za transfer tehnologije.Etihad bi Tehniku zaštitio od tržišne utakmice u kojoj dugoročno nema šanse da opstane.
Problem je što je Etihad već jednom pokazao da ne želi da preuzme Tehniku. Oni sad imaju i iskustva sa kompanijom Air Serbia i neće se olako upustiti u novu avanturu.Svi koji misle da je ugovor o preuzimanju Jata bio štetan bili bi šokirani predlogom ugovora koji bi stigao za preuzimanje Jat Tehnike.
Treća opcija je direktna saradnja sa OEM-ovima, što je i najmanje verovatna ali ne i nemoguća opcija. Jat Tehnika prosto nema visok nivo saradnje sa OEM-ovima u poslednjih pet do deset godina. Ipak, potrebno je pokucati i na vrata CFM-a, Erbasa i Boinga.
Koji su sledeći koraci?
Uzimajući u obzir da Jat Tehnika svakog dana vredi sve manje i manje, potrebno je što pre krenuti u proces privatizacije.
Prva adresa za razgovor, ali ne i jedina, bi trebalo da bude Etihad Airways. Pregovaračka platforma Republike Srbije koja bi imala šansu da uspe je prodaja zemlje, hangara 2, pogona za testiranje motora i ostale imovine potrebne za održavanje nove generacije aviona. Od kupca bi se tražilo da se obaveže da će zaposliti određeni broj ljudi i izgraditi nove hangare uključujući i modernu farbaru.
Država je sama kriva za višak zaposlenih u Jat Tehnici. Ona je isto kriva što prosek godina u Tehnici duboko prelazi 40. Svaki potencijalni kupac je svestan ovih problema, i jedino bi pristao da odabere ljude koji su mu potrebni. Ostatak bi u skladu sa kolektivnim ugovorom dobio otpremnine koje bi država finansirala od prodaje imovine kompanije. Isti scenario koji smo gledali u Jatu i Zastavi.
Vrlo bitan deo ugovora mora biti i školovanje novog kadra, tj. formiranje regionalnog centra za školovanje mehaničara. Više od 20 naših mladića je trenutno u Abu Dabiju gde u Etihadovoj akademiji pohađaju nastavu za mehaničare. Umesto što smo lideri u izvozu naših mladih stručnjaka, postanimo lider u školovanju stranog vazduhoplovnog kadra. Naravno na engleskom jeziku, ukoliko u Ministarstvo prosvete dođu neki razumni ljudi i reše problem školovanja na stranom jeziku sa kojim se suočava Vazhuhoplovna akademija Beograd.
I vraćamo se na sam početak priče. Ponovo će država morati da plati otpremnine za višak radnika i da nekome efektivno pokloni Jat Tehniku. Sadašnji direktori i sindikalni lideri će se uhlebiti u ministarstvima i agencijama i brzo će zaboraviti na sve što se dogodilo. Radnici će izaći na ulice i izgovarati svoje parole sa kolegama iz drugih kompanija naše nekada jake vazduhoplovne industrije.
filip
Procitao sam uporedno ovu objavu,kao i intervju sa direktorom Jat tehnike.Ocigledno je da svako ko radi u Jat tehnici posle ovog clanka bi se dobro zabrinuo za svoju buducnost ,ali kada pi procitao intervju direktora tehnike ,pomislio bi covek da tamo cvetaju ruze .
#samopitam
Tehniku svakako treba modernizovati i prilagoditi tržišnom sistemu poslovanja, od čega je ona trenutno godinama daleko. Ipak, interesuje me da li gorčina u ovom i svim tekstovima o komercijalnom avio-saobraćaju koji kritikuju sve, osim Er Srbije, potiče od bliskosti autora sa ovom kompanijom, tj. angažovanjem kod njih?
Inzenjer
Fenomenalna i apsolutno realna analiza stanja. Problem partiokrata u Srbiji je sto ne shvataju kojom brzinom se svet oko njih menja, jos uvek se drze kalupa partijske podele kolaca neke tamo industrije iz 1978……
Bice veselo….
Pozdrav!
Vlada
Odlican tekst i jos bolja analiza situacije.
vortex
Tu je, što je. Konačno je došao trenutak istine. Bilo je mnogo umišljenih koji su mislili da su nezamjenjivi. Bili su ustvari jako glasni. U obmanama i plasiranju laži su jako dobro uspjeli. Ostala je pustoš. Još uvijek se pojavi poneki "pametnjaković" sa mesijanskim idejama, a light motiv im je da još nešto zdipe ako je ostalo. Ali fajront je, ništo nema za ukrasti – sve je pokradeno.
Prije smo letjeli na najmodernijim avionima u našem vlasništvu i održavali ih. Proizvodili smo avione za RV. Što se promjenilo????? Pa da su okupirali Turci bolje bi bilo. Ovako smo ružni i dužni, a tuđini su vlasnici i robovlasnici.
Srdjan
"Menadžment kompanije Air Serbia je ocenio da mogu da ostvare cenu rada koja je toliko niža od cene Jat Tehnike da opravdava investicije u nove ljude i opremu koje se mere u milionima evra. "
Molio bih da mi neko relevantan pojasni koju je to opremu "vrednu milione evra" ,a potrebnu za linijsko odrzavanje svojih aviona,kupila AS ,uzimajuci u obzir i vrednost 2 platforme, 2 stepenica,1 kolica sa azotom i kolica za zamenu tocka,mesecima ostavljenih kod fingera A10, a bez velikih znakova upotrebe?
Koji su to milioni ulozeni u skolovanje strucnog kadra kad su jedva "navukli" 20-tak mehanicara i znatno manji broj inzenjera iz Jat Tehnike( ne racunajuci one koji su se brze bolje vratili nazad)a za koje nisam cuo da su otisli u famoznu "Etihad Akademiju", pre ce biti da su ulozili milione u plate stranih pilota i pojedinih HR i drugih menadzerskih eksperata iz inostranstva ( a mozda ni to oni nisu platili?_
Da ne bude zabune, i ovakva AS je mnogo mnogo bolja stvar nego bivsi Jat i sigurno je da ce biti bolje jedino sto me zanima ko sve tu ima kakve finansijske obaveze i posebno sta ce u tom kontekstu biti sa drugim vazduhoplovnim subjektima ( Tehnika,Aviogenex ,Aerodrom) a posebno sa B737 i osobljem za njih jer je ocigledno da niko naveden ne treba AS ni u snovima,doduse mozda mi ovde moramo malo vise nauciti da shvatamo "korporativno upravljanje"
Goran
Tako je Srdjane,mizerne su plate u air serbia,u odnosu na tehniku.Za prijem novih zaposlenih,iskljucivo odlucuju iz ljudskih resursa,koji pojma nemaju o struci i nije im vazno znanje i iskustvo,nego im je bitno,dal je neko stavio masnu ili ne.Finansijski direktor ima 20.000e platu???Etihad jednostavno hoce da zagospodari ovim delom neba i to je to,a vlada mu je obecala SVE !!!
Zato i ne dozvoljavaju Aviogenex-u da se "revitalizuje",jer u strahu su velike oci.
Srdjan
Tacno,s tim sto bi dodao da ponekad ni masna nije dovoljna
Zoki
Krajnje je vreme da napisete nesto i o Aviogenex-u,koji je zaslugom drzave na kolenima.Kompanija koja je bila za respekt za sve u okruzenju.Mozda bi Aviogenex sam i isplivao iz dubioze,ali drzava sve povladjuje Etihadu,koji je rekao (nesto slicno) da ne zeli nikog da vidi na ovom nebu.Na mnogobrojne apele od strane Aviogenex-a,drzava ne odgovara,a u Genex kuli,koja je avetinjski prazna,samo je Aviogenex na 25 spratu,ostali spratovi prazni,a Genex nema nijednog radnika,kao ni Internacional CG.Aviogenex je trnutno ni na nebu ni na zemlji,a drzava koja je donela odluku o preuzimanju Aviogenex-a od 100%,samo cuti,a ljudima su ruke vezane i bez plate vise od godinu dana.
Šule
Mislim da je cela situacija sa Aviogenex-om jedno veliko mučenje i da država mora što pre da izađe iz nje. Na tržištu prosto ne postoji zainteresovanost za kupovinu kompanije, a država nema para da u nju ulaže jer ima ozbiljne obaveze za Air Serbia koje mora da ispoštuje. Dolaskom Etihada je sudbina Aviogenex-a zapečaćena.
Vlada
Naravno da nisi u toku,za Aviogenex uvek ima kupaca,ali vlada se boji da ga proda da ne bi slucajno bio konkurencija svemocnom i svemogucem Etihadu,koji svoje zaposlene placa mizerno,ali zato finansijski direktor -stranac ima 20.000e platu.
Nikola
Drzava je preuzela 100% vlasnistva u Aviogenex-u,na ime duga od Internacionala CG.ali tu odluku nikako da sprovede.Nikako da to rese,a zaposleni su bez plate vise od godinu dana,iako se drzava obavezala da pomaze firmama u restrukturiranju??
Aviogenex i te kako moze da radi u zemljama treceg sveta,daleko od Etihada,ali vlada se ne oglasava da im bar nesto kaze
vortex
Kako vrijeme prolazi "Aviogenex" se topi kao kockica leda na plaži. Razni kokošari i pilićari se nadmudruju kako da zdipe što veči dio preostalog plijena. "Aviogenex" je drmao dok mu je vlast bila skrbnik, ali je tržno neiskusan i neefikasan. Tehnika mu se osula, razasula i zastarila. Letaćki kadar se razišao. Što čini knjigovodstvenu aktivu? Managment mu je bez strategije, cilja, plana i poslovne politike. To je mrtvak u poodmakloj fazi raspadanja, a razni spin-hohštapleri nude riješenje za dug život.
Raco
Daj sve djabe. Ne treba nama u Srbiji nista. Tako je upropscena i Moma i Utva a na kraju krajeva i cela zemlja. Nekadasnji JAT je dao djabe: Apartmane u Puli, Iskra Buje poslovnu zgradu u sred Ljubljane, poslovnu zgradu u Londonu, zgrade i stanove u svim gradovima bivse drzave od Skoplja do Maribora. Hangar u Zagrebu, Cargo centar u Zagrebu, a o aerdromu Tivat I Podgorica da ne govorimo.
Da predjemo svi da radimo u Etihat:? Gde su cuveni direktori koje je Vlada Republike Srbije imenovala: Starcevic, Radovanovic…..da prime i nih…… Pa se sad cudimo sto je neko drugi dosao i povlaci konce koji su trebali da se povuku jos 2000 godine. Pljacka ide dalje, a kada sve bude zaraslo u korovi travu ne znam o cemu cete tada pisati.
Nece biti ni teme za pisanje o avijaciji Srbije, pa nece biti potreba ni za vsaim pisanjem……
Gost
Ja bih radije dao za džabe nego da gledam Starčevića i Radovanovića kako upravljaju na osnovu smernica dobijenih od Miće Popovića. Kad mi Srbi nismo spremni da naše najbolje stavimo na mesta direktora, onda neka nam ih postavlja Hogan.
Gost
Da li je g-din Bjelogrlic ikada bio u Jat Tehnici ? Ili pise samo na osnovu clanaka u novinama (stranim) i tabloidima (domacim). Bilo bi lepo kad bi posetio kompaniju o kojoj pise, makar ona bila i u vlasnistvu drzave Srbije, jos uvek.
Vlada
Kada se budes potpisao svojim imenom imaces pravo da prozivas ljude koji su to vec uradili.
Umesto njega cu ti Ja odgovoriti.
Napisao je i bolje no sto u JT jeste.
Vladislav
Izvinjavam se, brzina. Bice prilike da i autor teksta dodje u Jat Tehniku, naravno ako bude zeleo.
Pozdrav, Vladislav
Bokani
JT ima perspektivu i to znacajnu, samo kad bi je se neko iz vlasti setio (osim kad treba da se uzmu pare)!
Ne znam samo koji to mro utrcava AirSerbia-i kad god treba da se odradi neki komplikovaniji posao od zamene tocka (pre mesec-dva vrhunski majstori AS su na A319 menjali tocak od ponoci do 04h ujutru)!
Uostalom da nije bilo JT, AS ne bi ni poletela, jer te kante je trebalo osposobiti za redovan saobracaj!
`ajd` sad, udri po minusima, ali ziva je istina, kao i za strane pilote A319/320 koje poreski obveznici Srbije placaju i dalje vise desetina hiljada evra!
Btw, videh neke slovence kopilote na B737…i sve manje mladog kabinskog osoblja…ne videh nigde mlade aviomehanicare koji su na skolovanju u Abu Dabiju…ah da, pa verovatno su jos uvek tamo, ili su to oni koji su YU-APA 3 puta vracali na gate zbog neuspelog starta…
Gost
Vlada Republike Srbije na sednici imenuje izvesnog gospodina Bokanija za v.d. Direktora Jat Tehnike. Premijer mu govori da od države može da računa samo na lepe osmehe.
Mr. Bokani izlazi na TV i izlaže svoj plan za unapređenje poslovanja koji glasi:
????????????????
Srdjan
Bokani je POTPUNO u pravu
Vlada
Za sta je u pravu?
Za jednu zamenu tocka ili jedan start aviona?
A sta je sa propustenim sansama i poslovima koje je JT imala i nije iskoristila?
Da pocnem sada da ih nabrajam, do zore bi trajalo.
Mozda samo par?
Posao sa Ryanair-om oko teskog odrzavanja preko 300 aviona? Eskluzivno u Srbiji i JT?
Farbanje aviona iste kompanije. Ekskluzivno u Srbiji i JT?
Gruja
Veliki stručnjače iz JT ajde sada malo reci nešto o svim penalima koje je JT platilaa zbog vaših stručnjačkih brljotina napravljenim na avionima stranim mušterijama. Napiši nešto i o tome! ili nešto o prosečnom probijanju rokova za izlazak aviona posle velikih radova. Ajde malo o uslovima za rad koje JT daje mehaničarima u hangarima. Kreni od elementarnih uslova za rad i boravak u toj "velikoj" firmi. Šta misliš kakav utisak ostavljate kod stranaca koji slučajno zalutaju do JT pa vide na šta ličite. Ima li dvojice u hangaru da su isto obučeni, gde pereš ruke posle rada, ne daj bože da te pritera nužda… srećom tu je groblje aviona pored Velikog hangara a ima i dosta žbunja i strnjike. O čemu pričaš crni čoveče?! Šta rade radionice? Za koju tehnologiju je Tehnika kompetentna? Jedino što je pisac teksta o Tehnici promašio je broj zaposlenih iz tabele. Na taj broj treba dodati barem još 200 kojekakvih šetača papira, ćerki i sinova (jedina kvalifikacija i pozicija u firmi)… reci nešto o stručnom rukovodstvu JT koje je i dovelo ovu nekada dobru celinu (dok je bila u JAT-u) na rub propasti. Sve u svemu dagi prijatelju, moli Boga da se Tehnika što pre proda (ako si mehaničar). Velika većina zaposlenih u JT nema čemu da se nada u realnim uslovima rada i poslovanja organizacije za održavanje aviona jer jednostavno za njih nema posla u takvim sistemima. I na kraju od odvajanja Tehnike 2005 godine slušamo o toj "perspektivi", da nije tužno bilo bi smešno. Gotovo je i vreme je učinilo svoje. Na tržištu su novi avioni, a dolaze i noviji. Tehnika se i dalje kao pijan plota drži 737 Klasik. Nijedan erbas nije ušao u tehniku osim Ersrbijinog a i neće uskoro.Mehaničarima JT želim sve naj bolje.
Srdjan
erbasovi bolje i da ne ulaze jer ne bi ni izasli brzo.BOEING FOREVER
IRE
Jeli Bokane a sta bi sa pinovima za slajdove na APJ I API koje ste zaboravili.Strucnjaci
Boki
Vidi se ko je pisao ovaj tekst, neki MENADZERCIC iz Air SERBIA-e. KOji nema veze ni sa avijacijom a kamoli sa tehnikom. Samo da znate da su iz tehnike u AirSERBIA-u presli oni koji nisu imali dovoljno tehnickog znanja da ostanu u Jat TEHNICI, oni koji nista ne znaju, a to sto tamo imaju vece plate, pa i tehnika nikome da ne placa nista imala bi duplo vece plate. Zasto niste napisali da se u Tehnici rade velike modifikacije na avionima ATR koje se gde retko rade u evropi i da je za to dobila priznanje od mnogih kompanija. A to sto mozda ima viska ljudi nije njena zasluga nego zasluga politicara.
Vlada
Dzaba galama i prica. Mozete da svalite sve na ledja ovoga ili onoga, ali JT je sama sebi iskopala rupu u koju je upala.
Dzaba kuknjava za pomoc. Niti ima drzava para, niti zeli da ih baca u vrecu bez dna.
A ko je, gde i zasto presao, pokazace vreme. Samo polako i strpljivo.
Dusan
… a mozda su trebali da napisu kako u Tehnici razbijaju MLG Access Door na Europe Airpost -u, ili kako se za istog customer -a zagadi pneumatski sistem, ili kako se CFM56-3b razbija zaboravljenim srafovima ili kako se na Yakutia B737NG krade kompas…itd.
Izvinjavam se velikim strucnjacima Jat Tehnike koji su zavrsavali skole za pekare, brodo mehanicare itd a licence dobijali preko veze u Petar Drapsinu…
Marko
A malo o American Airlines – otpao motor, United Airlines- eksplozija motora DC10, pa AirFrance, konkord i pad aviona u okean, i jos ostali veliki, da ih ne nabrajamo…
Blatis svoje , pogledaj malo i tudje….
Vlada
Koliko sam ja procitao tekst Dusan nigde ne blati nase. On samo navodi cinjenice. A ko se skriva iza lazi, debelo nagrabusi.
Ne porice se da i drugi grese, ali mi ovde ne pisemo o drugima. Isto tako smo svesni ko, koliko i sta moze, zna i radi.
Ne vredi braniti nesto lose, cak i kada je nase. Vec treba teziti da se lose ispravi. Bar tako radi sav normalan svet. I u nas i vanka.
Marko
U onome sto je napisao Dusan ne vidim nikakvu dobru nameru, jer ne govori o dobro uradjenom poslu , vec samo o propustima i greskama koje se dogadjaju ,a vidimo i drugima mnogo bogatijim
i mocnijim nego sto smo mi…
Za svih ovih 14 godina, (period posle sankcija) sto je Jattehnika uopste opstala i sto svoje znanje prodaje na svetskom trzistu za nase okruzenje je pravi podvig…
Vlada
Ti ne vidis nista dobro u tome sto se navode greske, slabosti i propusti? A sta treba navoditi?
Hvalospeve kojih nema? Buducnost koja ne postoji? Gresku do greske koje su svih tih petnaest godina cinjene?
I da nam opet neko treci bude kriv za nase sopstvene greske i nesposobnost??!!
Dokle????
Nuletina
O autoru najbolje govori autor sam, ali je neophodno procitati i komentare uz clanak. Cisto da se stekne kompletan uvid. Kosamonauti sve znaju bez ulazenja. Neka nam je bog u pomoci, a ovima u JT spasa verovatno nema, jer ih ovakvi analiziraju i jos dobijaju priliku da objavljuju
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/ak…
Vlada
A sta njemu fali?
Nije mu palo sa neba. Sam je sve uspeo. Da mu nije neko poklonio posao u Boeingu? Zaposlila ga Tetka?
Koliko zavisti i mrznje prema ljudima koji nisu do posla dosli preko veze. To samo govori na sta je danas Srbija spala. Na muvanja, prevare, blato, cemer i jad. U Srbiji se uspeh ne prasta.
Nuletina
Pa poklonio mu je u KL. Ne analizira kadrove u KL, vec u Jat tehnici. Ma nemoj,
Vlada
Znaci tu te svrbi Nuletino!
A Ja pomislio tebi smeta lose i nestrucno napisana analiza stanja u JT!
Kad na povrsinu ispliva tvoja frustracija sto neko ko ima znanje i iskustvo radi u SMATS-i. Tipicno srpski, zavist.
Nuletina
Vlado (ili mozda Nenade :) ) Ja nemam zavist prema takvima, vec sam vrlo lican, jer me mudrovanje takvih mudrijasa licno dotice. Koje iskustvoo ima kosmonaut sa 33 godine, U zameni displeja, surfovanju po internetu i prevodjenju. Decko je upucen Cvijanu na prijem, bez mogucnosti odbijanja, a dolazak prati reportaza u Novostima iz koje se ne vidi jel pilot, kosmonaut, ekonomista il kontrolor. Nevidjeni su njegovi komercijalni uspesi u Smatsi u pravom smislu reci nevidjeno, ali necemu valjda dati JT da se igra, madi se slazem da su se i do sada igrali sa JT, ali to sigurno nisu bili oni koji nose posao u JT. Prekidam ovo
No nije vredan
Vlada
Sreca da si prekinuo. Sada nam je lakse.
Inace Ja jesam Vlada. Potpisujem se imenom koje nosim od rodjenja. A ti izgleda da si mnogo naljutio kuma, kad ti nadenu to nakaradno ime.
Da imas onu stvar izmedju nogu napisao bi pod svojim imenom sta mislis o Nenadu. Ovako, mnogo bedno.
Ocito da imas muku. Samo ovde nije mesto za tvoju muku. Posto u SMATS-i nema ljubavnih prevara ( incest je jos uvek zakonom zabranjen), sigurno nisi ljut na Nenada sto ti je skinuo ribu. Mora da ti je radno mesto u pitanju? Lepe su pare u SMATS-i, posebno kada jh dobijes, a da ne moras da se pomucis.
I jos jednom za kraj. Nisam Nenad. Ne radim u SMATS-i. Ne zivim u Srbiji. Zovem se Vlada. Verovao ili ne.
Gost
Kao i sve u ovoj državi ono što je državno na žalost je partijsko vlasništvo i ima svrhu prodavanja pod izgovorom privatizacije, radi ličnog profita. Zbog toga je civilno (a i vojno) vazuhoplovstvo kod nas generalno osuđeno na propast..
JAT Tehnika nije izuzetak po tome. Njene potencijalne mogućnosti i vrednost su godinama srozavane iz istih gore navedenih razloga… Kao neko ko je ponikao na tom betonu svedok sam postepene eutanazije ove kompanije iz opet istih gore navedenih razloga…Dodatni katalizator ovom procesu će na žalost biti odliv ljudi koji rade i koji znaju da rade, a tu prevashodno mislim na zrele mehaničare…With all due respect, mojih kolega akademaca, brojčano ima i previše, tako da je njihov utilization factor problematičan…Onih koji treba da sve planove menadžmenta sprovedu u delo radom na avionu, je sve manje i manje, jer uhlebljenje traze po belom svetu zbog skoro 5 do 10 puta većih primanja…Koliko čujem zbog toga nije upaljen ni alert, a kamo li warning u JATT, a sa ovakvim trendom odliva mehaničara uz partokratsko slepilo države nije teško videti budući scenario…A da je bilo odgovornijeg odnosa vlasnika, JATT je zaista mogla da bude regionalni centar…
Nuletina
Tacno
Vlada
Naravno. Svi su krivi, sem zaposlenih u JT.
Molim da se procita gore napisano, koje poslove je JT izgubila. Vrednost mogucih poslova ostavljam vama da izracunate.
Uzdravlje!!!
Srdjan
Nisam bas siguran da je autor teksta pricao sa RELEVANTNIMA u JT.a zna se koji sektor se time bavi(o)
ne bi li se pojasnilo i/ili potvrdilo napisano-pre ce biti da je to napisano licno(? ) misljenje
Vlada
Srdjane, ne postoje relevantni u JT. Postoje oni koji su JT doveli do ove bede i oni koji se spremaju da napuste JT.
Svako pise licno. Pa nisi valjda ti pisao zato sto je neko drugi od tebe to trazio???!!!
Srdjan
Postoje relevantni a to su oni koji znaju zbog cega su neki potencijalni poslovi nisu zaziveli a neki zapoceti prekinuti,i zasto nema vise istih, a nisam ubedjen da je autor teksta mnogo,ako i uopste ,pricao sa njima,a tamo ih ima dosta i pri tome ne mislim na direktora.JT nije u tolikoj bedi ali ni puno daleko, i prosto je logicki nemoguce,ako nikako drugacije, da za stanje u njoj ,kakvo god ono bilo,budu krivi samo oni koji tamo rade.Da ne bude zabune,ja tamo ne radim,ali ih poznajem skoro sve i nije sve bas tako jednostavno-ko se ozbiljno bavi vazduhoplovstvom i posebno MRO sigurno zna za sve zamke tog posla.O Smatsi se ne bih izjasnjavao jer ne poznajem dovoljno ali ZNAM pouzdano da se tesko ,skoro nemoguce ,moze zaposliti u vazduhoplovstvu kod nas,cak i uz neku vezicu.Potrebne su " VEZETINE".Koliko je, da se vratim na temu, za sve nedace naseg vazduhoplovstva kriva i drzava( pre svega " prosla", i pojedini sada skoro zaboravljeni politicari) i neki drugi ,to se ovde na zalost nedovoljno spominje.,a pre svega je kriva za skoro pa propast nekih drugih, a JT ce nekako postojati,na srecu
Vlada
Iz iskustva znam da kod nas ide ovaj scenario, u bilo kojoj privrednoj grani.
U pocetku smo svi puni entuzijazma, ne moze nam niko nista, osvajamo nove planete, napredujemo ka nebesima.
Kada nas prodje euforija, pocinjemo sa svadjama, kradjama, prevarama i slicno.
Kada projekat ili firma pocnu da posrcu, trazimo krivce, da bi sebe opravdali. I tada su nam svi krivi, sem nas samih.
Istorija nam je puna ovakvih prica. Sadasnjica nam je puna ovakvih prica. Sta li nas ceka u buducnosti?
Nista lepo i dobro, sem ukoliko ne shvatimo da nismo Bogom dani, da nismo najpametniji i da treba mnogo vise da radimo, ali posteno i iskreno. U protivnom, lose nam se pise.
Nuletina
Petre V. molim te da das moje licne podatke Vladi, ali samo ako je stvareno Vlada i pod uslovom da prestane da bude tuk na svaki utuk, jbt oter sve komentatore
Vlada
Ja znam tvoje podatke.
Moje ime je Vladimir. Email je milivl@yahoo.co.uk
Mada sve to zna i Petar. Nemam ja sta da krijem. Ja se potpisujem svojim imenom, pisem ono sto mislim i ne plasim se ikoga ili icega.
Nuletina
Pa citaj onda mejlove ;)
Vlada
He he he.
Citam. Pratim. Vidim. Pisem.
Stroganov
Zivis u tom Oxfordu. Vrata si u Srbiji odavno zatvorio…. kako te ne mrzi?
Skini se, bre, covece. Idi leti.
Vlada
Jesi li jeo bunike? Kakav Oxford ti se prividjs? Kakva vrata?
U kom filmu zivis? Kome da se skinem? Zbog cega?
Ne mrzime. Letim. Sta je tu sporno? Ljubomora? Zavist?
Stroganov
Rekao bih "sta se pravis Englez?", al' ne mogu kad formalno jesi… Pismenom coveku je jasan moj post. Ljubomora? Zavist? Nakon toliko godina u Ryan-u i toliko naleta, posledice su ocigledne. Sto bih bio zavidan, ne budi smesan.
Vlada
Ukoliko se potpises imenom kao svako normalan mozemo da komuniciramo. Za sada si samo jedna od stavki u bilo kom kafanskom jelovniku.
Stroganov
Sa ovakvim ponasanjem odavno bi bio banovan na bilo kom forumu zemlje u kojoj zivis.
Kako ce se ko predstaviti na forumu ili blogu je njegova stvar ako je u skladu sa pravilima.
Instruktore sa NG, manje pametovanja a vise fleksibilnosti ne bi bilo na odmet. Tvoja pisanija nekada na Serbian Caffe a sada na Tangu, prati mala zajednica srpskih pilota ozbiljno zabrinuta za tvoje zdravlje.
Vlada
Kao sto rekoh, potpisi se imenom ako zelis da budes shvacen ozbiljno.
Sopstvenim imenom. Nadam se da ga se ne stidis?
Petar Popovic
Prvo, aviomehanicari nikada nisu strajkovali zbog izdvajanja iz JAT-a vec zbog plata. A bili su iskorisceni za odvajanje Tehnike iz JAT-.Tacnije neko im je povecao plate u leto 2004te, a onda im je u novembru rekao da su dovolno para dobili i da sledeca tri meseca nece primiti platu…
Što bi rekli neko je izazvao krizu da bi ostvari svoje interese…
Idemo dalje… Nemam pojma koji su tih 20 aviomehanicara na skolovanju u Abu Dabiju… Mozda neka deca iz Drapsina…
Trece JAT Tehnika ima oko 300-400 radnika viska minimum… I losu organizaciju posla… Takodje ima vise aviomehanicara na privremenim poslovima (par meseci) u hangarima Ljubljane, Budimpeste, Sofije, Malte i Senona i kojekuda u svetu, nego u beogradskom hangaru.
Pisac clanka ima samo spoljne informacije i o ER Srbiji i o JAT Tehnici i nema pojma kako iste funkcionišu, ali je analiza OK sa laicke strane gledajuci samo cifre statisticki….
Šta još… Ponudjeni posao sa Ryanairom je bio loš, po svaki MRO.
Ryan bi sa takvim ugovorom zatvorio svaki manji MRO…
Retke modifikacije na ATR.ovima I Boinzima ne bih komentarisao… Pripasce mi muka…
U zdravlje…
Vlada
Posao sa Ryanairom bio los????!!!!!
Obezbedjivanje alata, znanja, licenci i garantovano odrzavanje 300 aviona u Beogradu?
Potpuno nova linija za farbanje aviona finasirana od strane Ryana? Nakon deset godina sav alat i sva dokumentavija postaju vkasnistvo JT. Za to vreme ekonomske cene rada placene od strane Ryana. Svaki slobodan radni sat JT potpuno slobodan za rad sa trecim licima. Dobjanje svih svetskih standarda o troskh Ryana. Mrzimo dalje da nabrajam.
Zaista los ugovor. Jedino sto je Ryan trazio bilo je da se postuju ugovoreni rokovi. Smesan komentar. Los ugovor!!!!!!!??????
Petar Popovic
Da. Upravo je štos u rokovima prijatelju moj… I penalima zbog nepoštovanja istih… JAT Tehnika može da napravi sve i ucini sve, ali ne može da ispoštuje rokove (cak i one normalne, a Ryan-ovi svakako to nisu ni za normalne MRO-e).
Ne postoji organizacija, ne postoji disciplina, ne postoje ni novac, ni sankcije kojim bi se zaveo red medju tih hiljadu ljudi od kojih objektivno radi otprilike 500 (kad nisu u inostranstvu)… Jednom rečju nesposobnost rukovodstva da štapom, šargarepom i uredjenim MRO šablonima uredi organizovani rad na linijama, a istovremeno se reši veceg dela aviomehanicara, inžinjera, i administracije koji mesecno objektivno rade 20tak sati, jer je sistem tako postavljen i zaostao iz nekih davnih JAT-ovih vremena…
Uzgred umalo da poverujem da su Mick O`Leary i Mick Hickey veverice koje vole JAT Tehniku i žele da joj obezbede bolju buducnost…
Vlada
Petre, mislim da je u pitanju nesporazum.
Ne pisem ja o mogucem buducem ugovoru JT sa Ryanom. To je van svake mogucnosti i realnosti.
Ja pisem o ucinjenoj ponudi Ryana u 2006 godini o saradnji Ryana i JT, koju je JT odbila. Ne pisem o fiktivnoj prici, vec o stvarnoj koja se odigrala i koja se neslavno po JT zavrsila.
masinac
Na kakvoj buducnosti radi rukovodstvo JT moci ce da se zakljuci ako se proveri ko je zaposljen neposredno pre i posle zabrane zaposljavanja u drzavnim preduzecima. Mislim da sam dobro obavesten – tamo je primljen samo jedan avioinzenjer!!! Singidunum, Megatrend naravno da dominiraju, ali ima tu i koje kakvih visih skola, turistickih, itd. Ugasite lepo vazd. odsek na Masinskom fakultetetu ili napravite ugovor sa nekom inostranom kompanijom da se ne skoluju ljudi badava. Cemu fakultet ako su svi drugi pa cak i privatni fakulteti pozeljniji u firmi koja se bavi poslom na kom se bazira ceo nas fakultet tj odsek. To je nesto sto moze da se dobije na uvid a posle toga bice sve jasno nema potrebe dalje da se diskutuje na kakvoj se buducnosti u JT radi. Pozdrav!
737
najveci problem u JT sto ima vise inzinjera nego aviomehanicara to je prvo kao da pravimo avione u svim drugim kompanijama ima svega mozda 10 inzinjera a u JT preko 300 i naravno i dalje se primaju jer kako koja vlast tako u JT jos 100 inzinjera kao drugo ova budala sto je napisala clanak ovaj nema pojma da sve pare drzva uzima JT i stranke jer je nemoguce da se uradi u baznom odrzavanju godinje preko 30 do 40 aviona a da JT nema plate da isplati jer ako se neko razume naj jeftiniji ciklicni pregled nije ispod 250 000 dolara pa na vise a plus dodajte tu motorsku kojja isto ima posla pa linijsko odrzavanje koje isto tako zaradjuje sve u svemu velike su to pare a inace sat jednog mehanicara je 40 eura koja firma naplacuje a radnik koji je radio taj posao dobija 5 eura maksimalno to vam je sve od
Srdjan
Prijatelju razumem ja tebe ali si malo ipak preterao.Da se razumemo ne radim u JT ali tesko bas da tamo ima 300 inzenjera jer bi to po tebi znacilo da mehosa ima manje a koliko mi je poznato,a jeste,odnos je malo obrnut. A pogotovu da svaka vlast zaposljava po 100 inzenjera tek to nije bas tacno. Sa druge strane"nosaca papira " i raznih administrativaca ima koliko hoces i previse,tu se slazem i da su zaposljavani na PP i da ne trebaju svi to je tacno. Ako radis u JT onda sigurno znas da mozete svi bolje ali da ima i objektivnih okolnosti a ne samo neposobnih rukovodilaca i "inzenjera viska".JT su potrebni i jedni i drugi a nadam se da nisi prosecan mehos koji ne razume bas potrebu za inzenjerima u MRO. Ovi u JT bas vide avion za razliku od nekih drugih kompanija gde se ne odmacinju od monitora. Trebaju i jedni i drugi ,sto bise reklo " mehanicar zna kako a inzenjer zna zasto" pa sad jedino ispravno je da rade zajedno jer je sve drugo "partizanska avijacija", a to vreme je proslo
737
ima i vise od 300 inzinjera neki su cak i inzinjeri sa visom trenerskom skolom i sa ugostiteljkom tako da iskreno da ti kazem ako je prosek plate 102 000 u JT kako to da ja kao prosecan mehanicar nisam taj prosek jer realno gledano prosek plate treba da budu mehanicari jer smo mi ta sredina izmedju pacova u kancelariji koji nista ne rade i inzinjera tako da vrlo dobro znam situaciju u JT a oni koji rade samnom tamo sigurno bi se slozili ovoliko inzinjera vuce taj prosek plate od 102 000 dinara tako Srdjane da znas da prosecna plata jednog mehanicara sa nivom 3 je negde oko 70000 dinara a to ti je sredina a u evropi bi takav licencirani majstor primao izmedju 2500 i 3500 evra platu i ovo kazem realno ne znam da li si nekad i usao u JT pa da odes da vidis kakve radnici imaju uslove za rad i a kako ti inzinjeri u barakama igraju igrice na kompu po ceo dan tako da veruj mi da ima mozda 20 do 30 inzinjera koji rade svoj posao a ovo su sve ostalo jedni lenjivci koji su se zaposlili preko stranke i kako jakih veza
Srdjan
Ulazim ja tamo 20 godina kao "trece lice" i vrlo dobro znam kako je, a te " inzenjere" sa visim skolama niti sam racunao niti ih brojim i oni vam i jesu jedan od problema,tzv"nosaci papira" i " sinovi i kceri", sve je to poznato.A sad sto se svaka susa zove inzenjer to je kriv sistem i svasta ali mi znamo ko su i sta su inzenjeri i majstori u avijaciji.Mislio sam na prave inzenjere ( i mehose) kojima je stalo do JT ali mi se cini da ce tu morati biti rezova- ili vise posla- sto nije nemoguce ali malo kaskate za svetom, ili manje ljudi,a za uslove rada ,dezorganizaciju,rokove,penale i sve ostalo sto vam ne stima najmanje su krivi izvrsioci,na doku ili u eks
( radionice ne racunam) ali ste svi makar malo i sami krivi -puno sindikata,svako vuce svoje interese, menadzment koji je " nesto izmedju" ,svi na vlasti u zadnjih 10 godina koji su lapali i od jednih i od drugih ,sticaj okolnosti na trzistui,pa i nesposobnosti raznih,nije da nema,ali mislim da ce vam se uskoro nesto desiti sto ne mora biti lose po sve.
737
ja cu samo jos nesto reci i zavrsicu o JT ova firma je za radnike maceha a za neradnike majka i to se nemanja vec 20 godina i jedino ce biti bolje kad nas uzme neki privatnik jer jedino tad ce se videti ko radi a ko neradi pozdrav tebi i ostalima
Srdjan
to i jeste poenta, da dodje gazda( ne samo u JT ) pa da se rese stvari,ovako ili onako
Pera
Glavni problem Tehnike je višak administrativnih radnika – 2/3 zaposlenih(Partijsko zapošljavanje) i nedostatak uskospecijalizovanih sa potrebnim licencama za novije avione. To objašnjava onu gore tabelu. Tehnika Er Srbije nema dovoljno stručnog kadra i neće imati dok postoji funkcionala Jat tehnika.