BEG airport status
Vojni G-2 ponovo u vazduhu posle više od četiri godine

Vojni G-2 ponovo u vazduhu posle više od četiri godine

BEOGRAD – Posle dužeg vremena na nebu Srbije juče se mogao videti vojni G-2! Kako Tango Six saznaje, juče je sa vojnog aerodroma Batajnica poleteo školsko-borbeni avion N-60 “Galeb“ Centra za letna ispitivanja, Tehničko-opitnog centra (TOC) Vojske Srbije. To je jedini primerak ovog tipa letelice u Vojsci Srbije, i uprkos tome što nosi oznake srpskog vojnog vazduhoplovstva avion se ne nalazi u sastavu V i PVO već pripada TOC-u koji je u formalnom sastavu Generalštaba.

 

"Beli", Foto: Salinger Igor
„Beli“, Foto: Salinger Igor/aermedia.com

Tokom NATO bombardovanja 1999. većina od 17 primeraka školsko-borbenog aviona G-2A (vojna oznaka N-60) koji su se tada nalazili u sastavu RV i PVO Vojske Jugoslavije, u 251. školsko-borbenoj eskadrili “Pume“, 172. avijacijske brigade, uništeno je ili teško oštećeno u podzemnom skloništu Šipčanik blizu vojnog aerodroma Golubovci kod Podgorice ili na samom aerodromu. Primerak koji se nalazi u VS sa ev. brojem 23252 pretrpeo je tada relativno manja oštećenja i juna 2003. obnovljen je u remontom zavodu Moma Stanojlović od delova skinutih sa drugih aviona a od jednog je dobio i repnu sekciju. Avion je proizveden 1979. kada je direktno iz fabrike Soko-Mostar stigao u tadašnji Vazduhoplovno-Opitni centar. Nakon toga je upućen u Centar za obuku stranih pilota na aerodrom Ortiješ kod Mostara. Građanski rat prilikom raspada SFRJ zatekao ga je na aerodromu Zemunik u sastavu eskadrile Vazduhoplove Akademije. 2003. je dobio je i novu šemu farbanja u kojoj preovlađuje bela boja a koristio se za trenažu pilota Opitnog centra.
 

23252 bez tip-tankova
23252 bez tip-tankova, Foto: Mirko Ruvidić

Poslednji put avion je javno prikazan na aeromitingu Batajnica 2012. i to u statičkom delu a u vazduhu na aeromitingu 2009. kada je letački program izveo pilot Salko Hadžić. Nakon više od 4 godine avion se juče ponovo vinuo u vazduh iako su mnogi mislili da će biti povučen iz upotrebe.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

URA! Ovo je zaista sjajna vest!

Odgovori
In

Zna li se namena ovog aviona u VOCu? Jel avion opremljen instrumentacijom?

Odgovori
Ph

Obuka pilota TOC-a, pretpostavljam.

Odgovori
Ob

Izgleda da je sudbina EX yu drzava da se raduju repariranju krseva. Ispred muzeja postoji omanja eskadrila istih pa se mozemo baciti na posao i postati prvo vintage ratno vazduhoplovstvo na svetu

Odgovori
12

Lepa vest, jer mnoge druge države neguju ovakve veterane avijacije (doduše, to je češće u privatnom sektoru).

Što se tiče namene aviona, to možemo zasad da pretpostavljamo. Jedna od mogućih namena je da ovaj primerak služi kao testbed za nove tehnologije (zbog čega ću možda neopravdano dobiti po nosu od inženjera, ako je isti onaj sa kratkim fitiljem od papirnatog aviona), mada ni sam nisam siguran u to, jer ko bi radio testove novih tehnologija na oldtajmeru. Obuka pilota TOC-a je isto tako dobra pretpostavka, ali tu pretpostavku umanjuje jedna činjenicam a to je da mnogi budući piloti TOC-a (ako ih bude) nisu imali obuku na njemu.

Odgovori

Bas sam se zacudio kad sam ga video kako kruzi oko nove pazove. U prvi mah sam pomislio da su starsi, ali oni ne smeju da prelecu teritoriju aerodroma. U svakom slucaju, sjajna vest

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

MedoMed na: Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

Kako će Srbija riješiti problem sa nedostatkom pilota ? Obavezni vojni rok od dva mjeseca to sigurno neće riješiti. Hrvatska na sreću jako dobro stoji po tome pitanju gdje je zapravo sebe dovela u situaciju da ima previše pilota i treba još aviona i helikoptera.

25. Dec 2024.Pogledaj

MedoMed na: Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

"Supergaleb G-4 je borbeni avion koji će nam služiti kao prelazni vazduhoplov za dolazak aviona Rafal. Bilo bi zabrinjavajuće da ova izjava znači da će budući piloti Rafala zaista kao LIFT koncept koristiti analognu tehnologiju G-4 iz kasnih 80-tih. Preobuka prvih instruktora će, kao i u Hrvatskom slučaju, verovatno biti u Francuskoj, ali ostaje dugoročno…

25. Dec 2024.Pogledaj

Pavle na: [ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

pa ako ces da se branis od dronova na 3-4 km visine...eto u Ukrajini svi dronovi počinju da poniru ka cilju sa te visine jel? postoje efikasnija sredstva, veće rakete i topovi sa tempirnom municijom za veće visine. ali bolje je kupiti strano novo. šta nije novo na modernizovanoj streli, raketno gorivo, upaljač gsn, možda…

25. Dec 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

@Masina Nikad Srbija nece biti u vojnom sukobu protiv 30 i nesto drzava, to nije zadatak vojske, vec diplomatije da se ne nadjemo u takvoj situaciji. U takvom odnosu snaga jos nije izmisljena vojna tehnika koje bi spasla neku malu zemlju, a ni veliku kao Kina i Rusija.

25. Dec 2024.Pogledaj

Masina na: [ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

Polupa ovo nato za 3, 4 sata maks i resetuje nas.

25. Dec 2024.Pogledaj