„They got a nice little airplane there, but no, I’m not too worried.“
Ovo je bila izjava glavnog Airbus prodavca John Leahyja kada je ušao u CS100 – prvi potpuno novi Zapadni uskotrupni avion za srednje destinacije nakon tri decenije. Bombardierovo čedo koje je sa svojim starijim bratom – CS300 sletelo na Burže sa namerom da ukradu svu pažnju.
I uspeli su.
CSerija bila je apsolutna zvezda ovogodišnjeg sajma. Stotka je bila parkirana na statici i služila je kao pokazna mašina, dok je svakodnevni prikaz u vazduhu bio rezervisan za -300.
CS300 je nastupio iznad Pariza samo tri meseca posle prvog leta i tako konačno osvetlao obraz Bombardieru. Industrijskom gigantu iz Kanade koji se prilično namučio sa ovim programom. Kompletna prva postava menadžmenta nedavno je zamenjena – projekat je kasnio dve godine u odnosu na prvobitni raspored i probio je planirani budžet za skoro 2 milijarde dolara.
Konsolidacija je po svemu sudeći uspela i Pariz je ove godine dobio tu privilegiju da bude prvi veliki sajam koji će dobiti premijeru ovog para. Sve je bilo spremno da se to dogodi prošle godine u Londonu ali je problem sa novim „Geared Turbofan“ motorima PW1000G tada pokvario planove.
Neverovatno tihi motori koji štede (ovoj tvrdnji sam bio svedok, i da – gotovo da se ne čuju), ušteda goriva od 20% u odnosu na konkurenciju i ekonomičnost koja će mušterijama ovih letelica, u segmentu tržišta od 105 – 160 sedišta, nuditi do 15% manje operativnih troškova.
Aduti programa koji je na tržištu kao obećanje već osam godina i koji bi po planovima u oprativnu upotrebu trebalo da sledeće.
Prva mušterija, aviokompanija Swiss, još nije odlučila kakav će tačno miks CS100 i CS300 upotrebljavati ali su na Buržeu konvertovali svoju originalnu narudžbinu od 30 -100 u -300. Ove letelice će kompaniji biti isporučene u 2017. i 2018. godini i planirano je da njima zamene 18 primeraka regionalnih AvroRJ.
Uz glasine da će lansirati i treći model koji će biti direktan konkurent Airbus i Boeing A320 i 737 familijama Bombardier je imao Burže iz snova. Stotine predstavnika medija i budućih klijenata opsedali su letelicu koja je bila na statici.
Uspeo sam da među prvima uđem u CS100 u trenutku kada je bio otvoren za prve obilaske medija i popričam sa Markom Elliotom, zanimljivom, novom vrstom opitnog pilota.
Zbog čega je njegova funkcija toliko specifična i kako izgleda unutrašnjost najnovijeg putničkog aviona, pogledajte u video reportaži:
Tango Six je uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavao svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz ove serije kliknite na baner ispod dok dnevne galerije fotografija možete naći na Facebook stranici našeg portala.