BEG airport status
Video reportaža: Textron AirLand Scorpion 91% delova Scorpiona dolazi sa Cessnine civilne proizvodne linije / Foto: Petar Vojinović

Video reportaža: Textron AirLand Scorpion

Još jedna od malobrojnih premijera na ovogodišnjem avio salonu u Le Buržeu bila je predstavljanje prototipa američkog lakog borbenog aviona Scorpion firme Textron AirLand.

Ovo je bila prilika da kompanija dalje istražuje evropsko tržište a nakon Le Buržea avion je pokazan i u Bugarskoj. Plan je takođe bio da se avion predstavi u još nekoliko evropskih država.

Scorpion predstavlja dvomotorni visokokrilni laki jurišni avion, dvosed sa tandem rasporedom sedišta namenjen pre svega dejstvu po ciljevima na kopnu i moru. Može se koristiti i za zadatke izviđanja i patroliranja a razmatra se i trenažna verzija.

Konstruktori su želeli da naprave avion koji je po performansama sposobniji od turboelisnih lakih borbenih aviona, kao što je npr. AT-6 a koji može izvršavati iste zadatke kao borbeni avioni F-16 i A-10 i naoružane bespilotne letelice.

Projekat je započet u januaru 2012. a prototip je izrađen u pogonima kompanije Cessna između aprila 2012. i septembra 2013. Koncept aviona definisala je kompanija AirLand a finansije su stigle iz firme Textron. Prvi let prototipa je izvršen 12. decembra 2013. a u završnoj fazi je sklapanje drugog prototipa koji bi trebalo da poleti u drugom kvartalu 2016. On će imati pokretni horizontali stabilizator dok prvi ima fiskni a stajni trap će pretpeti određene izmene. Razmišlja se i o trećem prototipu ali to će zavisiti od potencijalnih narudžbina.

Pogon avionu obezbeđuju dva turboventilatorska motora Honeywell TFE731-40 potiska od po 18 kN ali se u njega mogu ugraditi i drugi motori sličnih karakteristika. Ova pogonska grupa izabrana je zato što je već koristi veliki broj pre svega civilnih ali i vojnih aviona. Pri dizajniranju i konstruisanju letelice vodilo se računa da njen razvoj bude što jeftiniji pa je gotovo 91% delova ‘’pozajmljeno’’ od drugih aviona a samo 9 procenata su jedinstveni delovi Škorpiona.

Tako se na avionu mogu naći delovi hidraulike koje pokreću krilca sa aviona Cessna Citation X, pito cev sa Cessne Citation M2, pokretači zakrilca sa Cessne Citation XLS, sistemi TCAS, TAWS i sistem protiv zaleđivanja takođe sa biznis aviona. Piloti sede u kapljičastoj kabini sa solidnom vidljivošću a u njoj se nalaze izbaciva sedišta COTS Mark 16. Moderni kokpit opremile su firme Genesis i L-3. Proizvođač tvrdi da će cena aviona biti oko 20 miliona dolara, da će avion biti jeftin za operativno korišćenje i da će cena časa naleta biti svega 3.000 dolara od čega je 1.000 dolara za gorivo i delove.

Kokpit Scorpiona fotografisan prilikom demo-ture u Bugarskoj / Foto: Georgi Petkov, airforce-bg.com
Kokpit Scorpiona fotografisan prilikom demo-ture u Bugarskoj / Foto: Georgi Petkov, airforce-bg.com

Krstareća brzina aviona bi trebalo da bude 833 km/h, maksimalni dolet 4.440 km, a životni vek čak 20.000 sati naleta pošto je avion pretežno napravljen od kompozita. U unutrašnjim rezervoarima može poneti do 2.800 kg goriva a predviđeno je i nošenje spoljašnjih tankova.

Glavne senzore predstavlja turela sa elektrooptičkim i infracrvenim sistemima tipa L-3 Wescam MX-15 kao i infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR) Star Safire 380-HD a tu je i radar sa sintetičkim otvorom Thales I-Master za osmatranje ciljeva na zemlji koji poseuje indikator pokretnih ciljeva. Razmatra se i ugradnja AESA radara. Po želji se u avion može ugraditi i oprema za tzv SIGINT (Signals Inteligence) kao i sistemi za upozorenje o nadolazećoj protivavionskoj raketi kao i signalizator radarskog ozračenja.

Naoružanje za sada čine malogabaritni visokoprecizni projektili kao što su Raytheon AGM-176 “Grifiin“ sa poluaktivnim laserskim samonavođenjem ili GPS vođenjem dometa do 20 km,  protivoklopne rakete MBDA Brimstone sa inercijalnim i aktivnim radarskim vođenjem dometa više od 20 km, protivoklopne rakete AGM-114 “Hellfire“ sa poluaktvino laserskim i aktivno radarskim vođenjem dometa do 8 km, protivoklopne rakete JAGM sa poluaktvino laserskim i aktivno radarskim vođenjem dometa do 8 km, laserski vođene bombe Paveway IV, GPS vođeni jedreći projektili G-CLAW, mitraljezi FN Herstal kalibra 12,7 mm. Može nositi do 2.810 kg tereta na 6 potkrilnih nosača. U trupu se nalazi spremište u kome se može poneto do 617 kg tereta a predviđeno je da se u njega montira pre svega elektronska oprema za osmatranje i nišanjenje.

Ipitivanje tržišta započeto je još prošle godine. Avion su u SAD detaljno ispitali studetni RV SAD a u aprilu ove godine Škorpion je poslat u Kolumbiju. Smatra se da avion ima potencijalne kupce u Južnoj Americi koji traže jeftin avion za nabavku i održavanje. Proizvođač se nada i učešću u programu nabavke novog trenažnog aviona za RV SAD, poznat kao program T-X koji treba da zameni avione T-38 “Talon“. Neke informacije govore da su Nigerija i Ujedinjeni Arapski Emirati vrlo zainteresovani za nabavku.

Tango Six je na Buržeu imao jedinstvenu priliku da obiđe prototip letelice i direktno od predstavnika kompanije AirLand dobije više informacija. Pogledajte video reportažu našeg obilaska:

 
Tango Six je uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavao svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz ove serije kliknite na baner ispod dok dnevne galerije fotografija možete naći na Facebook stranici našeg portala.

Burze_post

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

ja

Pa ovaj avion je slican nasem zastarelom Orlu ( J-22) Moderna konstrukcija i materijali,ali po karakteristikama je veoma slican. S tim da je sporiji,dok je Orao projektovan za brzine do 1.6 Maha.

Odgovori
De

Sto sam citao ovaj avion je drukciji od aviona klasses J-22/AMX/Jaguar/A-4. On je napravljen vise za COIN („counter insurgency“) sto se tice koliko dugo moze da leti („loiter time“), brzine i koliko zastite nosi i troskovima.

U biti to je to moderna zamijena za A-37 Dragonfly ili OV-10 Bronco a usput moze da leti misije sto su prije letjeli avoini poput OV-1 Mohawk, O-2/FBT-337 Skymaster ili cak manji O-1 Bird dog. Taj avion je idealan za drzave koje nemogu priustiti ili nemaju znanje za operaciju UCAV poput MQ-1 Reaper.

Kao uvijek izvinjavam se za losi Srpski/Hrvatiski.

Jo

Avion je preskup za ono šta nudi . Pogledajte karakteristike Yak-130, L-15 i sličnih trenažera i biće vam sve jasno .
Prvenstvena namena ovog aviona je uzimanje para od zemalja koje nemaju nezavisnu spoljnu politiku (kao pomenuta Kolumbija) već moraju da kupuju skuplju zapadnu opremu hteli- ne hteli . Takvim zemljama, koje ne smeju da izađu na slobodno tržište, ovakav avion može da bude jeftiniji od recimo F-16 .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jordan na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Ako je verovati specifikacijama, trebalo bi da može. Nora je visoka 3,4m a A400M dozvoljava teret visine 3,85 cm. U širinu i dužinu ima više mesta. Treba gledati malo širu sliku, ovaj avion bi obezbedio puno bolju podršku srpske namenske industrije svojim kupcima.

12. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Verovatno u svetskom vrhu sto se tice vojne primene, iako ima i jeftinijih resenja. Za civilnu primenu malo teze, jer dok "covek na terenu" ne ode i ne pogleda problem, nema ni resenja. Inace Erbasov Atlas ima za trecinu vecu nosivost i za trecinu veci dolet od Embraerovog Milenijuma koga sad svi nesto kupuju (srednja…

11. Dec 2024.Pogledaj

omniameamecumporto na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Zolja je bestrzajna na ramenu vojnika koji ima oslonac na čvrsto tlo. Na dronu nije.

11. Dec 2024.Pogledaj

Miks na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Do pre neki dan imali jedan An-26 sa gotovo izvesnim gašenjem transportne komponente vojne avijacije, a sad ljudima ne valja 2xC-295 i potencijalna nabavka A-400M. Svetu se zaista ne može ugoditi. Mimo ove priče, odličan je ovaj sistem satelitskog monitoringa, ali nekako sam više za to da kupimo i lansiramo svoje satelite od Rusa ili…

11. Dec 2024.Pogledaj

Yoda na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Imaš kupca koji u početnoj nabavci pazari robu vrednu 2.7 mlrd € - pa još u tako osetljivoj svrsi poput odbrane - naravno da će svaka ozbiljna firma za takvog kupca oformiti posebnu organizacionu komponentu koja će raditi samo na tom segmentu poslovanja - da bi sve robe i usluge bile isporučene po ugovoru, realizovao…

11. Dec 2024.Pogledaj