BEG airport status
L-159 konačno našao stranog vojnog kupca, Irak dobija prve avione Prva dva iračka L-159 polecu ka Iraku sa aerodroma Plovdiv / Foto Čavdar Garčev

L-159 konačno našao stranog vojnog kupca, Irak dobija prve avione

Na bugarskom aerodromu Plovdiv čiji vojni deo nosi naziv Krumovo, juče su primećena dva laka višenamenska borbena aviona L-159A ALCA (Advanced Light Combar Aircraft) češke proizvodnje sa oznakama RV Iraka. Ovi avioni očigledno su u preletu ka Iraku gde će biti stacionirani u vazduhoplovnoj bazi Balad. Nakon gotovo 15 godina od uvođenja u naoružanje Češka je napokon uspela da proda prve avione nekom stranom ratnom vazduhoplovstvu.

Pregovori oko nabavke aviona L-159 za Irak počeli su još 2011. godine da bi oktobra 2012. objavljeno da Irak kupuje 28 aviona L-159 u dvosedoj varijanti za milijardu dolara. Irak je tada tražio trenažno-borbeni avion a navodno je Aero Vodohody trebao da proizvede 24 nova aviona dok bi četiri aviona bila polovna i koristili bi se kao donori delova. Međutim dalji pregovori su zbog raznih političkih i ekonomskih interesa nekoliko puta zapadali u ćorsokak, 2013. su prekinuti da bi tek krajem marta 2014. godine Irak ponovo započeo pregovore ovoga puta o nabavci 12 aviona.

Početkom jula iste godine objavljeno je da su irački piloti i pripadnici vazduhoplovnotehničke službe stigli u Češku na obuku ali su oni tamo otišli tek godinu dana kasnije. Prethodno je marta ove godine odobrena prodaja aviona, a bilo je planirano da prvi avioni budu isporučeni Iraku sredinom septembra. Ugovor vredan 166,18 miliona dolara obuhvata isporuku 10 L-159A, dva dvoseda L-159T1, obuku, rezerve delove, opremu za održavanje, logističku podršku, naoružanje itd. a sami avioni su plaćeni 75,9 miliona dolara.

Cena aviona kao što se vidi je dosta povoljna a sve zahvaljujući tome što su ti avioni proizvedeni u periodu 1999-2003. i što su dugo godina stajali uskladišteni. Do 2003. godine iz fabrike je za RV Češke isporučeno 72 aviona ali je zvanično u naoruanje ušlo samo 47. Jula Meseca 2004. godine objavljeno je da će se taj broj smanjiti samo na 18 aviona uz još 6 u rezervi. Ostali avioni su uskladišteni i zanimljivo ušuškani četvoroslojnim omotačima napunjenim azotom. 2006. godine 4 aviona je konvertovanu u dvosede L-159T1. RV Češke trenutno koristi 19 L-159A i 6 L-159T1.

Iako je Irak prvi strani vojni korisnik aviona L-159 ipak su avioni prodavani i ranije. Američka kompanija Lewis Fighter Fleet LLC nabavila je 3 L-159A jula 2013. i to od kompanije EADS-CASA koja ih je od Češke dobila 2009. kao deo paketa plaćanja transportnih aviona C295. Početkom jula 2014. češka vlada odobrila je prodaju aviona američkoj firmi Draken International koja se bavi pružanjem usluga iz oblasti obezbeđivanja vazduhoplovne podrške kao što je npr. učestvovanje na vojnim vežbama gde njihovi avioni simuliraju neprijateljske letelice. Draken je kupio 14 aviona a prvi je isporučen početkom oktobra ove godine. Postoji opcija za nabavku još bar sedam aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

gi

Znam da cu biti docekan na noz i da ide suprotno logici (i mojoj…), ali covek mora da se zapita zasto ne nabavimo ove avione?!
76 miliona USD za 12 aviona a 167 miliona USD za sve zivo?!
Pa to je bagatela, pa leteli i samo 5-10 godina (a cesi daju garanciju iracanima od 20 godina)!
Oprema nije neka, ali je za nas ipak `napredna`…, isto i naoruzanje…
Cesi bi trebali da budu dobar uzor za nase vazduhoplovstvo – 2 osnovna tipa borbenog aviona (multi-role Gripen i obuka/laki jurisni L39/159), sa Mi17/24 kao osnovni transportni i borbeni helikopteri – troskovi logistike, odrzavanja, obuke, naoruzanja i svega drugog svedeni na minimum…

Odgovori
Du

Apsolutno ispravan komentar…

Ma

Gile ja bih te doceko rasirenih ruku za komentar a ne na noz.

Bj

@gile Ispravan komentar.Od G 4 nema nista.

lo

kako nerazumete ljudi, pa sto bi mi kupovali te avione kada mozemo nikad da modernizujemo nekoliko g-4.
Mi i sada imamo jedan tip lovca (mig) jedan tip helikotera (Mil) jedino nas ova skolsko jurisna koci sa 4 tipa vazduhoplova.
———————–
Iskreno receno uopste ne razumem zasto im tolike godine stoje u hangaru toliki avioni, ono sto su ih proizvodili ukoliko im nisu bili potrebni.
Jeste da su od nasih razlika nebo i zemlja, ali stvarno za ovolicne pare da se nabave dobri avioni, a jos nije kasno posto ih ima, ali pitanje je sta ovi nasi hoce e to nas najvise unazadjuje

Odgovori
da

ovaj avion je „babaroga“ za Orao, G4/M/MD. Češka je članica EU, a da se podseti, većina naoružanja za vreme kraljevine Jugoslavije, bila je iz Češke. To bi bila dobra kupovina, mesto navedenih.
Naši hoće politički marketing za neobrazovano rusofilsko biračko telo vladajuće stranke. Zato uzimaju polovne migove 29 A. Posle : već legendarna „modernizacija“ G4

Odgovori
Bj

Bravo

St

Bolje nase RV da nabavi 12 aviona jak 130. Nosi savremeno naoruzanje,max brzina 1mah, malo trosi, lak za odrzavanje…. Nama vise ne treba(makar piloti da vide kako izgleda savremen sistem i da imaju obuku). Od G4M nema nista jer je on zastareo, sada je potrebna modernizacija na G4M2 :-)

Odgovori
da

avion koji je podzvučan, bi trebalo da ima što veći radijus destva i što veču nosivost UbS. G 4 ako me sećanje ne vara ima radijus dejstva od 340 km i nosivost od samo 1500 kg UbS. Šta god stavili od moderne opreme u njega, to je trošenje para. Nama treba samo jedan avion za sve potrebe: LJ9, jer sa 1,5 mach završava air policing, nosi 2500 kg UbS različitih proizvođača i vrsta – za dejstva na ciljeve na tlu i inače služi za obuku, a nije skup za nabavku i dovoljno je sličan sa Mig 21 da ne bi trebalo da bude komplikovan za održavanje.

Ni

@darko
Nisam upoznat sa oznakom LJ-9, ali pretpostavljam da mislis na kineski JL-9.
JL-9 je prvenstveno avion za obuku za lovce 4+ generacije, a verzija aviona za napade na ciljeve na zemlji je jos u fazi istrazivanja.
I taj avion nikako se ne moze smatrati lovcem ili presretacem, u bilo kom duelu bi ih obarali ko glinene golubove.

Da

Česi su najuspješnij slavenski narod … treba samo pogledati BDP od Srbije i čovjeku je jasno šta se može nabaviti :)

Odgovori
Ma

Slazem se. Komentar je na mestu skroz.

Bj

Tacno

Tr

G4 i Orao imaju jako slabe motore za bilo sta da ponesu. Motor koji se ugradjuje u bizniz jetove nema nikakve performanse, sto bi rekli pravi indigineous plane.

Odgovori
Pe

Ne slazem se…sta znaci bilo sta…za bombe od 1 tone mislite. Ovaj avion L159 je bez obzira na prefinjeniju elektroniku ipak papirni tigar u poredjenju sa ‘Orlom’, ..L159 nije imao priliku da se prakticno dokaze u misijama podrske trupama na zemlji..bice zanimljivo vidjeti kako ce se pokazati u Irackoj pustinji. U Poredjenju sa G4 ipak ima savremeniju avioniku iitd…ako se provede G4 MD modernizacija onda ce poredjenje biti zanimljivo. Takoddje kompleksnost odrzavanja L159 je pomalo nepoznanica…Smatram da je osnovni razlog zasto su Iracani uzeli ove avione, brzina isporuke.

gi

Slazem se da su G4 i Orao potentniji avioni, ali poslednji okvir operativnih aviona je iz 1990. i zivotni vek im je normalnim koriscenjem 25-30 god. A normalno nisu ratovi i neadekvatno odrzavanje… Zato je za modernizaciju uplanirano ni tuce G4, jer su ostali skoro van svih resursa (i to su vecinom ex Crnogorski), kao i Orlovima. Mislim da do 2022. isticu svi resursi svim Orlovima… Novi MRF po planu treba da zameni kako Mig21, tako i Orlove.
Dolazimo do godina kada moramo da shvatimo i prihvatimo da vise ne mozemo da koristimo tehniku iz vremena SFRJ i da istu vise ili ne mozemo ili nema smisla modernizovati, vec trebamo kupovati ili novo ili mladje polovno. I po istoku, i po zapadu, iluzorno je pricati o modernizaciji M84, D30j, Plamena, Orlova i Mig21. Medjutim, Srbija mora da se opredeli za model oruzanih snaga, da odredi operativne zahteve i da realno proceni postojecu opremu i da pocne sa modernizacijom. EU sa ECB kaze da treba min 4.7 milijardi EUR za NATO standard i to ako kupimo polovnu tehniju, dok RF smatra da mozemo proci i sa 3.2 milijarde USD, ako deo razvijamo sami a deo kupimo (sta vise, mogli bi i da izvezemo robe oko 1 milijarde USD iz svog razvoja)

Pe

Papirnati avion? U odnosu na što? Orao? Pa da li Vi znate tko je radio paket avionike za taj L-159? Lockheed-Martin! Znate kao su mu oni dali nadimak? Baby F-16 ili Mini F-16!

Orao i Super Galeb imaju radar? MFCD u kokpitu? NVG i ANVIS kompatibilnost? Mogu lansirati SRAAM projektile? Ovo “čudo“ u nosu ima radar Selex ES Grifo-L , koji je u nešto većim i jačim verzijama namjenjen za modernizaciju F-16, Mirage i sličnih zapadnih aviona!

Pe

Ima radar…kao sto rekoh ima vise elektronike, lansirace SRAAM, je li to ono sto Iraqu trebe u ratu sa ISIS…ovaj avion ipak nije ni laki lovac, a opet nije ni cistokrvni jurisnik jer ipak ‘zilavost’ za te vrste zadataka ovde nije najjasnija…’tigar od papira’ tako su ga ocijenili ljudi iz struke..naime upitne mogucnosti prezivljavanja u misijima podrske trupama..ali za borbu protiv pobunjenickih grupa je OK…e sad sva ta elektronika i odrzavanje u irackim ratnim uslovima???..Cesi jesu ovim projektom podigli tehnoloski nivo svoje avio industrije…ali reci mali F-16 je pomalo preterano.

Pe

Gile to je OK, dobro bi bilo nabavljati novu tehniku. Broj od 9komada G4 za modernizaciju je prije svega koliko znam iz finansijskih razloga, prije toga je razmatrano 16 komada. Naime pregledom strukture aviona je utvrdjeno da im zivotni vijek moze biti najmanje jos 25 godina, obzirom na ipak neveliki broj sati naleta. Za ‘orlove’ ne znam..mislim da ih planiraju zamijeniti sve. Sto se tice 6 Orlova sa Mahovljana kod Banjaluke za sada nista novo nisam cuo, Sarajevo blokira prenos tih aviona u Srbiju iz potpuno iracionalnih razloga, a to se odnosi i na jedan broj tenkova M84 itd. Sto se modernizaciej M84 tice to je malo druga prica, ipak celik je celik, mijenjao bi se motor, SUV… upgrejdovala kupola itd. treba imati u vidu da nisu svi ti tenkovi vozeni svaki dan, jedan broj se koristi na vjezbama a ostali su uglavnom uskladisteni. Koliko sam upoznat za ‘plamen’ jedan broj tih VBRpova je vec na kamionima, ono sto se modernizuje je municija…ali to nije prica za avio portal.
Nego kad smo vec kod naslednika Orla i G4 milsim da bi isto tako optimalno rjesenje za oba aviona bio JAK-130, koji pored trenaznih zadataka moze obavjati zadatke podrske, sa brzinom 1mah+, a ima nosivost ako ne i vecu od Orla.

Odgovori
Du

S obzirom da tzv. Oruzane snage BIH nemaju „strategiju“ koja podrazumijeva raspolaganje bilo kojim oblikom vazduhoplovstva, izuzev heli komponente, Orlovi Vojske Rep. Srpske su prizemljeni u Mahovljanima kod BL. Pored nastojanja i prakticnog rjesenja njihovog statusa, ipak ce da strunu u staro gvozdje usljed politickog antisrpskog stava iz Sarajeva. Isti je podrzan od „prijatelja“ iz EU i SAD_a. Bez obzira na njihovu upotrebnu vrijednost…isti stav je i prema ostaloj tehnici.

12

Ukratko, avijaciju vise ne mozemo ni modernizovati ni produzavati vek trajanja. Sto se ostalog tice, M84 se moze modernizovati da bude slican T-90, D-30J koristimo kao osnovu za SORA 122mm, Plamen takodje je uglavnom na kamionima, mada postoji bolja zamena u vidu Morave.

Nego da se vratimo na avijaciju. Yak-130/Macchi M-346 je jedna o opcija, od ostalih slicnih bi uzeli u obzir L-15, JL-8, KAI T-50 bi tesko nabavili, dok bi interesantan bio i Shafaq. Problem je sto bi morali da redefinisemo avijaciju u tom slucaju, jer su svi pomenuti uglavnom dvosedi. L-159 bi bio samo dobar skolski avion, jer tesko da bi Ameri dozvolili nama da imamo ovaj avion sa njihovom avionikom.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dogma na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

I podrsak za Suhoj da se konacno odrekao zelenih felni na avionima! Znaci pakao kada vidim moderne avione i zelene felne is sssr-a

14. Feb 2025.Pogledaj

Zivko na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Rusija je 2013 godine oprostila Alžirskoj Narodnoj Demokratskoj Republici cak 4,7 miljardi dollara sovjetskog duga osim Alzira dugovi su oprosteni i Avganistanu i Mongoliji - po 11 milijardi dolara.Vijetnamu i Siriji 10 milijardi. Iraku josam milijardi,, Libiji 4,5, Etiopiji 4 milijarde dolara i Laosu 700 miliona dolara. Jedina zemlja koja Rusiji nije oprostila „sovjetski dug“…

14. Feb 2025.Pogledaj

Jole7 na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Realni Koga je upropastio ovaj rat videće se sad kad budu mirovni pregovori. Šta misliš hoće li Ukrajna dobiti nešto ili će Rusi da zadrže Krim, Lugansk, Donjeck, Herson i Zaporožje. Ukrajna može da dobije samo demilitarizaciju i zabranu ulaska u NATO

14. Feb 2025.Pogledaj

Danilo na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Nije tačno, odgovor na Raptor je trebao da bude MiG 144. Su 57 je projektovan mnogo kasnije

14. Feb 2025.Pogledaj

Petar R na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Petrovic Dusan Prosto bih se iznenadio da vi niste ostavili komentar u vasem stilu. Sad kad pogledamo sa distance od jedno 2 godine, i vidimo vase komentare na temu Rusija-Ukraina, rat, oruzije, Srpske nabavke, i slept covek bi video da apsolutno niste kompetentni na bilo koju navedenu temu, vec vise licite na influensera u pokusaju.…

14. Feb 2025.Pogledaj