Država Grčka nalazi se trenutno u ekonomskom kolapsu, a kako će se iz ove teške situacije izvući pokazaće vreme. Jedan od glavnih uzroka zašto se zemlja nalazi u ovakvoj ekonomskoj krizi su, između ostalog, i velika izdvajanja za vojsku koja čini se nije mnogo trpela zbog loše situacije u grčkim finansijama. Naprotiv, Grčka nije štedela na vojnim nabavkama, a kupovala je najsavremenije naoružanje, počevši od tenkova, preko brodova, podmornica do vojnih vazduhoplova.
Postoje tri osnovna razloga zašto je to tako. Prvi su veliki izdaci za plate vojnika (73,3 posto vojnog budžeta), drugi su stalne tenzije sa Turskom (posebno od turske invazije Kipra 1974.) i treći su politički pritisci iz inostranstva za kupovinu naoružanja (npr. 15 posto nemačkog izvoza naoružanja je u 2012. bilo za Grčku).
Ako pogledamo vojni budžet deceniju pre početka velike svetske ekonomske krize 2008. Grčka je nemilice trošila novac na naoružanje, a izdvajanja za vojsku su bila od 2,8 do 3,9 posto GDP-a (tj. BNP – bruto nacionalni proizvod). Vojni budžet je sa 5,9 milijardi evra u 2000. porastao na 8,6 milijardi u 2009. Usled krize budžet za 2010. je ipak smanjen na 5,5 milijardi evra.
Procena NATO-a je da će ove godine Grčka na odbranu potrošiti 2,4 procenata svog bruto domaćeg proizvoda dok je prosek evropskih članica NATO-a samo 1,5 posto. Na sve to treba dodati i same nabavke naoružanja na koje je potrošeno na milijarde dolara, a često se takvi poslovi sklapani uz tzv. offset gda bi država koja prodaje naoružanje ulagala u grčku privredu.
Analiziramo sa čime je sve Grčka u poslednjih 20 godina opremila svoje vazduhoplovne snage koje predstavljaju jedno od najopremljenijih, najsavremenijih i najspremnijih u Evropi.
Na pragu i tokom prvih godina 21. veka Grčka započela veliku modernizaciju svog ratnog vazduhoplovstva. Prvo je 1997. u saradnji sa nemačkom kompanijom DASA i grčkim EAB-om započet program modernizacije lovaca-bombardera McDonnell Douglas F-4E “Phantom II“. Definisan je standard “Peace Icarus 2000“ koji je baziran na nemačkom standardu ICE, koji obuhvata pre svega ugradnju radara AN/APG-65GY, novog kompjutera za kontrolu misije, novog elektrooptičkog gornjeg pokazivača (HUD), novog sistema svoj-tuđ (IFF), dva višenamenska pokazivača, HOTAS komande, novi sistem GPS/INS, kontejner Litening II sa nišansko-navigacijskim sistemom, kao i integraciju raketa vazduh-vazduh AIM-9M “Sidewinder“, Iris-T, AIM-120B AMRAAM i čitave game američkih laserski vođenih bombi Paveway I, II, III.
Modernizovano je 38 aviona. Prvi je stigao decembra 2002. u bazu Andravida, u 117. puk a poslednji avion stigao je 2004. Program modernizacije je koštao 336 miliona dolara. Najbrojniji borbeni avion grčkog RV je američki višenamenski Lockheed Martin F-16 “Fighting Falcon“.
U periodu od 2000-2005. godine Grčka je kupila 80 od ukupno 170 aviona F-16 koje je nabavila počevši od 1988. godine. Prvo je u programu Peace Xenia III 2000. godine naručeno 50 aviona verzije Block 52 za oko 2,1 milijardu dolara. Avioni su stizali u periodu od 2002-2004. godine.
Zatim je 2005. potpisan ugovor (sa offsetom od 132 posto) u programu Peace Xenia IV za 30 aviona Block 52 vrednih 3,1 milijardu dolara sa pratećom opremom i naoružanjem. U toku korišćenja aviona F-16 flota je redovno osvežavana redovnim modernizacijama i nabavkom nove opreme.
Od 1996. je započeta modernizacija i modifikacija preživelih 40 aviona varijante Block 30, a program je obavljen u Grčkoj u pogonima Hellenic Aerospace Industry. Drugi bitan i savremeni borbeni avion u inventaru je francuski Mirage-2000.
Marta 1985. Grčka je naručila 40 aviona verzija EG/BG kao deo programa modernizacije nazvan “Talos“, a prvi avioni stigli su 1989. Tokom 2000. godine Grčka je potpisala ugovor za nabavku još 15 aviona u varijanti Mirage-2000EGM (koji odgovara verziji Mirage-2000-5 Mk 2) kao i modernizaciju 10 postojećih aviona na ovaj standard. Ugovor je vredeo oko 1,6 milijardi evra. Poslednji avion je isporučen 2007. Radi zamene zastarelih američki trenažnih aviona Cessna T-37 “Tweety Bird“ Grčka se još 1998. odlučila za nabavku turboelisnog aviona Raytheon T-6 “Texan II“ koji je nastao na bazi dobro poznatog švajcarskog aviona Pilatus PC-9.
Avgusta 2000. godine naručeno je 45 aviona od kojih je 35 u verziji T-6A, a 10 u lakoj borbenoj verziji T-6NTA za ukupnu sumu od 240 miliona dolara. Grčka danas poseduje i leteće radarske sisteme (AWACS) u vidu 4 aviona EMB-145H AEW&CO. Ovi brazilski avioni sa švedskim radarom naručeni 1999. godine, prvi modifikovani avion je isporučen krajem oktobra 2004., drugi decembra iste godine, a preostala dva do maja 2005.
Prethodno su Grci u periodu od 2001-2003. iznajmili dva švedska aviona SAAB 340 Erieye AEW&CO za potrebe obuke na elektronskoj opremi. Zbog problema sa integracijom francuske i italijanske opreme (grčka specifikacija) testiranje i ispitivanje je trajalo sve do septembra 2008. a avioni su uvedeni u upotrebu februara 2009.
Kada je reč o novim transportnim avionima, januara 2003. naručeno je 12 lakih transportnih aviona C-27J “Spartan“ za 272,72 miliona dolara sa opcijom za još tri. Prvi avion je isporučen 2005. a u međuvremenu se zbog ekonomske krize odustalo od 4 aviona pa je tako danas u inventaru samo 8 C-27J. Offset je trebao da iznosi fantastičnih 360 posto.
Januara 1999. naručeno je 10 kanadskih vatrogasnih aviona CL-415MP/GR od kojih dva za traganje i spasavanje za cifru od 380 miliona dolara. Isporuke su krenule 2004. Dva aviona Beech 200 “King Air“ u varijanti C-12R/AP za aerofotosnimanje i prevoz VIP nabavljena su 2000. za 11,4 miliona dolara. U periodu 1999-2003. nabavljeno je ili naručeno skoro 50 helikoptera. Prvo je 1999. za 376 miliona dolara naručeno 7 teških transportera CH-47D. Isporučeni su 2001.
Dvanaest američkih borbenih helikoptera AH-64DHA “Longbow Apache“ je naručeno septembra 2003. koji su nadopunili flotu od 20 AH-64A+ nabavljenih 1995. Prvi AH-64DHA stigao je u januaru 2007. Najvredniji ugovor za nabavku helikoptera Grčka je potpisala avgusta 2003. kada je za 20 višenamenskih helikoptera NH90 izdvojila 657 miliona evra. Naručeno je 16 transportnih TTH90 i 4 TGRA90 za specijalna dejstva. Do danas zbog problema u razvoju helikoptera NH90 isporučeno samo 11 helikoptera.
Za potrebe borbenog traganja i spasavanja 2000. godine je za 90 miliona dolaranaručeno 4 francuska helikoptera AS-532A2 “Cougar“ koji su isporučeni 2003-2004. Naknadno su nabavljena još dva helikoptera. Iste godine naručena su i tri američka mornarička helikoptera S-70B-6 “Aegean Hawk“ koji su takođe isporučeni 2003-2004. Od nabavki raketnih sistema PVO treba pomenuti nabavku američkog sistema Patriot 1999. godine za 1,1 milijardu dolara sa rokom isporuke 2002-2004.
Iste godine Grčka naručuje 21 sistem Tor-M1 ruske proizvodnje za 560 miliona dolara, ali 6 sistema prosleđuje Kipru kao deo kompenzacije za sisteme S-300. Naknadno 2000. godine naručuje još 10 sistema za 300 miliona dolara.
BSD
Bravo Zivojine za tekst.
franko baraba
Zanimljivo kako navodite da je kupila vrhunsku opremu i moderne avione kao F16 vidićemo članak o istom avionu pa čak i sa boljom avionikom kad Hrvatska kupi F16 , dali će i tada biti vrhunski , moderni itd!
duka
Na vojsci se nikada ne treba stedeti.Dobro,mozda su Grci u nekim aspektima malo preterali,ali sigurno postoji dobar razlog za to.Najvise verujem da je razlog spor sa Turskom oko Kipra.Bez jake avajacije i vojske u opste sigurno bi bila drugacija prica.Dugorocno se sva ta ulaganja isplate.A ako je poruka ove price-ne kupujte nove avione i ne modernizujte vojsku,jer cete proci kao grcka.Onda mislim da ste pogresili.Inace dobar tekst.
djordje
Bravo Živojine.
Grci su ulagali u infrastrukturu,kadrove i tehniku. Nesumljivo su u ovom trenutku najača vojna sila na Balkanu, posle Turske, ako zbog njene manje teritorije na Balkanu i Tursku uvrstimo u balkansku zemlju.
U svakom slučaju nisu to uzalud potrošene pare.
Jovica
Grcima stalno visi turska sablja nad glavom, da ne pominjem islamističku opasnost, tako da hteli – ne hteli moraju da imaju snažne oružane snage. Čak bi se moglo reći da se druge balkanske zemlje pomalo kriju iza grčke vojske, jer da nije tako snažna ponovo bi Turci ovde „intervenisali“ sa katastrofalnim posledicama .
Prema pojedinim analitičarima, trenutna „levičarska“ vlada je upravo zato dovedena da bi smanjivanjem izdataka za odbranu sklonila taj štit koji brani Balkan .
Free
Dobro reče Lazanski u par navrata Grci su za nas i generalno ceo Balkan „svemirska vojska“…
gosti-domaci
Ja sam se brecnuo na PeroZ jer je poceo da ujeda u svom stilu. Sto se tice nas i Grka, jos cuvam broj „Vojske“ u kom je reportaza o poseti naseg RV RVu Grcke,u kojoj je grupna slika ispred f16 u nekom hangaru. Takodje imam na VHSu snimak uoci a.mitinga 98e, kada su jedino Grci poslali miraz2000 iz baze Tanagra. Dakle, dzaba si me prozvao.
marko
Turska bi odavno napala Grcku da nije jake vojske. Pogledajte sta se desava u Siriji, Asad i posle 4 godina rata se drzi zbog i dalje prilicno velike vojske plus zastarelog ali velikog vazduhoplovstva.Nadam se da autor nije hteo da kaze ovim tekstom da su to bacene pare!
dragi
Ozbiljna drzava ma kako bila u teskoj finansijskoj situaciji uvek ulaze u vojsku.Time ulaze u sebe i svoju buducnost.
Srbija je daleko od ozbiljne drzave.Ulaganja u vojsku su smesna i zalosna.
Grcka je primer kako treba da se razvija vojska .Ulaganje,kupovina novih sredstava,modernizacija,obuka,kadrovi…
PeroZ
Eto svi vidimo koliko je to koštalo prije 10-15 godina. 15 novih i modernizacija 10 starih Mirage 2000 za 1.6 milijardi Dolara.
Zadnji proizveden 2007. znači vjek korištenja do 2037. godine, eventualno do 2047. ako Francuzi do tada još budu pružali logističku podršku u vidu rezervih dijelova, opreme i održavanja.
Grci sve da ih i žele prodati to nebi uradili za manje od nekoliko 10-aka milijuna Dolara po avionu, zato što su avioni relativno novi ili modernizirani.
F-4 za potpuno nove korisnike iza 2015. godine je nezamisliv i nemoguć.
Eskadrila novih F-16 vidimo košta nešto više od 1 milijarde dolara, rabljeni otprilike upola manje, vidimo po Rumunjskoj u njihovih 600 milijuna Dolara.
Eskadrila novih MiG-ova 29/35 koštala bi nešto manje od 1 milijarde Dolara. Kako? Rusja narudžba 24 MiG-29K za 1.1 milijardu Dolara, goli avuini bez opreme i naoružanja i Indijskoj narudžbi za
atg51
Dajte ljudi malo se uozbiljite sa ovim komentarima. Turska (NATO) bi napala Grcku (NATO) da nije jake Grcke vojske?! Clanica NATO saveza da napadne drugu clanicu NATO saveza – mislim da to nije realan scenarij.
djordje
Na Kipru žive Grci i Turci. I dođe do ozbiljnih vojnih pretnji za sukob Grčke sa Turskom, posle invazije Turske na deo teritorije Kipra. Mislim da i danas mirovne snage UN stoje na liniji razgraničenja. Što to nije efikasno rešio NATO, već se se morale uključiti UN??
Grci znaju da je sukob sa Turskom veoma latentan i ne spavaju nad tom činjenicom. Znaju da NATO ništa ne znači, već kome će SAD dati podršku u realizaciji svojih namera.
Stoga ulažu u jaku i uvežbanu vojsku.
VOJIN
Procena je da Grcku samo sistem PVO dnevno kosta oko milion dolara.
Grcka ima lovacke pare ko je su u nultoj pripravnosti (stalno su u vazduhu) i dok se nova dezurna para ne podigne, stara ne moze da sleti. I tako ih ima po nekoliko na teritoriji Grcke. Nikad se ne yna kad ce koja bidi podignuta i gde ce i kad biti prizemljena. Cesto vrse dislokaciju aviona sa ostrva na ostrvo gde imaju aerodrome.
Na kraju moram da pomenem da Grcka i Turska nemaju problem samo Kipra. Ustvari, taj problem je manje vise yastareo. Najveci problem izmedju ove dve drzave je linija razgranicenja na moru. Neka Grcka ostrva su toliko blizu turskoj obali da se na osnovu medjunarodnih konvencija teritorije preklapaju. Zbog ovoga su gotovo svakodnevne povrede VaP i od strane jednih i drugih.
I tacno je, da obe zemlje nisu u NATO, odavno bi zaratile medju sobom. Netrpeljivost je ogromna!