BEG airport status
Veliko RV otrežnjenje dolazi: Srbija bliža remontu MiG-ova 21 Dve različite i nepotpune flote letelica - odlične za fotografisanje ako ni za šta drugo / Foto: Dragan Trifunović

Veliko RV otrežnjenje dolazi: Srbija bliža remontu MiG-ova 21

Kako „Novosti“ pišu u današnjem broju, srpsko vojno i političko rukovodstvo pored zanavljanja helikopterske flote odlučuje i o tome koji su MiG-ovi perspektivni – jer nove višenamenske borbene letelice neće biti nabavljene skoro.

Finansijska sredstva koja dugoročno mogu biti izdvojena za RV i PVO ići će za nabavku rezervnih delova za MiG-ove 29 (iako su pare izdvojene aktivnosti u ovom segmentu još nisu započele), kupovinu novih helikoptera i modernizaciju školsko-borbenog aviona G-4.

Kako „Novosti“ prenose, pozivajući se na izjavu ministra odbrane Bratislava Gašića, prva opcija države biće remont MiG-ova 21:

– Razmišljamo da li da devet MiG-ova 21 tokom ove i sledeće godine vratimo u resurse, koji bi trajali do 2025. godine. Druga opcija je da sačekamo 2018. godinu i onda krenemo u nabavku novih letelica. – rekao je Gašić.

Konačno otrežnjenje?

Iako je Gašić budućnost lovačke komponente RV-a predstavio kroz „planove A i B“ izvesno je da Srbija ni posle 2018. a verovatno ni nakon 2020. godine neće biti u stanju da kupi ili iznajmi moderne višenamenske borbene avione.

Posle godina interne sabotaže (ili neuspele kocke) od strane vrha RV-a koji je državi uporno forsirao priču da je remont MiG-ova 21 bez perspektive nadajući se da će tako dobiti nove avione, još (u najboljem slučaju) jedna godina operacija sadašnjih lovaca razotkriva ih (ponovo) kao nesposobne. Do sada nezabeleženo poniženje od strane Zapadnih komšija biće kruna njihovih karijera u trenutku penzionisanja ili odlaska na druge funkcije.

Lovac ili žrtva? / Foto: Dragan Trifunović
Lovac ili žrtva? / Foto: Dragan Trifunović

„Opcija A“ – remont MiG-ova 21 očigledno će biti jedina (prinudno) izvodljiva opcija i sada je, takođe je očigledno, krenula javna priprema za novi pravac rešavanja najbitnije uloge srpskog RV i PVO – air policinga.

Druga bitna uloga, transport, na putu je da bude rešena, što će na kraju ostaviti jedino otvoreno pitanje – sudbinu ekskluzivno jurišne komponente RV-a – aviona Orao i 98. vazduhoplovne brigade.

Da li slučajno ili namerno sinhronizovano sa današnjom Gašićevom izjavom, iz krugova ratnog vazduhoplovstva u prethodnih nekoliko dana može se čuti da se razmišlja i o ukidanju 98. brigade.

Da li će doći do konačnog, razumnog, smanjivanja predimenzioniranih i neodrživih kapaciteta srpskog RV i PVO ili je u pitanju još jedna politikantska spletka videćemo vrlo brzo. Prividna dilema da država Srbija u bilo kojom strateškom razmatranju ima mogućnost plana A ili B duboko je detinjasta. Ostaje nada da su odgovorni to sada počeli da shvataju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Me

O dokupu i remontu MiG-29 se ne razmislja? Ili se bas nigde ne mogu nabaviti?

Odgovori
Sv

„Posle godina interne sabotaže od strane vrha RV-a koji je državi uporno forsirao priču da je remont MiG-ova 21 bez perspektive nadajući se da će tako dobiti nove avione, još (u najboljem slučaju) jedna godina operacija sadašnjih lovaca razotkriva ih (ponovo) kao nesposobne.“ Sabotaža ne može biti časno obavljanje svog posla u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, a amaterizam se uvijek može zaodenuti plaštom „racionalnog trošenja sredstava“ u inat propisima proizvođača i najviših standarda bezbednosti letenja.

Odgovori
to

to Sveto,kakva sabotaza,nije ih sramota.Kada je bilo sugestija jos pre 2 godine,dosad bi bili remontovani,tada su obecavali M2.Nema para a ima za ministrov put u Brisel,biznis klasom za 2000e,iako ima za 250-300

Zo

Sabotaza vrha RV ne pije vodu sve ove godine golgote oni su najvise osetili! Mig 21 nije u stanju da odbrani nase nebo bez velike modernizacije na standard mig 21 BIZON! Bolja opcija je dokupiti odredjeni broj Mig 29 i podignuti ih na standard SMT (Indija Peru itd) Ovako stanje je neodrzivo u svakom slucaju gospodo politicari uspeli ste da od vojske Srbije napravite aero klub……

Odgovori
Kv

Nisu u stanju obraniti ni s 29-kama ali radi se o obavljanju airpolicinga za koji mara biti spremna uvijek bar jedna para

mi

Da li se razmislja o kupovini modernizovanih MIG-21 koji se otpisuju u mnogim zemljama. Tipa Indija koliko znam se sprema da povuce svoje MIG-21 a njihova verzija je veoma dobra i sa njom su ucestvovali na Red Flag vezbama sa americkim F-15. Mislim da bi ovako nesto bilo veoma dobro jer bi za relativno mali novac mogli da se dobiju veoma dobri avioni. Remontovati nase MIG-21 bi bilo suludo jer njihovo je proslo (sto se tice naoruzanja i elektronike).

Odgovori
Go

Prvo, nista nije rjeseno. Dva Mi 17 ,ďvije Airbus macke i taj 1 transportni avion nisu jos dosli i cekamo da jave da su ih kupili.(ako je to rjesenje dovoljno za transportnu ulogu vazduhoplovstva ,plus sto za istu namjenu kupuju razlicite tipove helikoptera u minimalnim kolicinama)
G4 leti ne modernizovan, pa ako ga modernizuju bice malo neobicno vrsiti trenazu na digitalnom avionu a letjeti na analognom, jer ne vjerujem da ce uspjeti na 21 nabijati casove leta. Za obuku novih pilota pozdravljam.
U toj Avijaciji koja sluzi za Air police i sto je u redu da bude zakrpljeno mene brine segment vazdusna podrska pjesadiji, t.j. LB/jurisna avijacija. G4 ce se maksimalno potrositi , jer 9 komada je nepuna eskadrila. Isto toliko MiG 21 su vec dobro potroseni pa ce i poslije te generalke ,minimalno letjeti.
Plus sto jos uvjek nije nista modernizovano.
Na kraju krajeva, ako Orlovi vise ne mogu da lete, nema djelova da se popravljaju LB se ukida sama od sebe.No ko ima pravo da ukine LB, da ne pokusa ostaviti sansu za buduce opremanje LB-a U svijetu te zadatke preuzimaju visenamjenski avioni koje mi nemamo , jurisni helikopteri i dronovi.Ali iskreno , svi kukaju za bliskom vazdusnom podrskom jer ove nove letjelice ne mogu da obave bas sve zadatke.

Odgovori

Megalomanija je prava reč.
Previsoko smo leteli i maštali o MiG-29M, pa čak i o Tajfunu i daleko bilo F/A-18!

Za to vreme normalne zemlje kupovale su kineski F-7BG –
avion koji je opremljen i naoružan daleko bolje nego naš MiG-29, koji ima radar dobeta 80 km, i slično. O njemu nismo ni mislili a košta oko 14 miliona $

Odgovori
Bi

Gospodo draga, za air policing vam ne treba Rafale, za MiG-21 mozemo produziti vek oko 10 g, a ni onda necemo imati para. Razmislimo o alternativi poput FA-50 ili Kfir Block 60. Za drugi, AESA, sa svim izraelskim naoruzanjem ukljucujuci I rak.sr.dometa, 8000 casova leta ili 40 god., dobijamo za 20-30 mil.$.

Odgovori
L3

Sabotazu naseg RV vrse upravo oni sa ovakvim sramotnim stavovima. Oznacavanje ozbiljne zastite drzavnog interesa (a posedovanje iole modernih i za letenje bezbednih aviona jeste osnovni drzavni interes) terminom „sabotaza“, radovanje necijem neuspehu i/ili penzionisanju, cak i za T6, od koga sam naucio da slusam razne tvrde stavove bez prethodno ulozene trunke razmisljanja (a na osnovu rekla-kazala informacija), mnogo je, do sada se bar likovanjem ovakve vrste niste bavili.

Srbija ima para, to sto njena vlast ne zeli/ne sme da da te pare to je drugi problem, mnogo siri od vojske i RV (pravljenje autoputa ka Pristini je bitnije, lakse se krade), isto tako je bilo para pre 10 godina za G-4MD pa ce sad mozda da se oko toga napravi neki dil ako se neko ozbiljno uglavi u tu pricu, a struku ko sta pita.

U biti ovde imamo sukob dva koncepta, dve grupe ljudi sa dve vizije za nasu drzavu, pa samim tim i njeno vazduhoplovstvo. Nazovimo ih grupa „A“ i grupa „B“. Prvi su za to da se ozbiljnim ulaganjem i ozbiljnim dovodjenjem sistema u red (organizaciono i odgovorno pre svega) obezbedi da dobijemo normalno RV, kako lovacko, tako skolsko i transportno, usput dovodeci u red i industriju (Utva, Moma, VTI) bez koje to na ozbiljan nacin i ne moze da funkcionise. Drugi bi da i ovo malo sto je ostalo dokrajcimo, oslonimo se na krseve stare 40 godina za koje i njihov proizvodjac kaze da nisu za dalju upotrebu, domace kapacitete raspustimo ili posvetimo sustinski nebitnim stvarima (ukoliko se bas previse koprcaju i odupiru umiranju), a sve poslove koje treba sami da uradimo (i na taj nacin napredujemo da bi mogli isto to i nesto ozbiljnije da radimo i za izvoz) prepustimo nekome drugom, jer su svi sigurno pametniji i bolji od nas. Tako na T6 konstantno vec godinama citamo da su svi nasi avioni sr***e, nijedna nasa fabrika nema nikakvu perspektivu, kadra nemamo, para za ulaganje nemamo, ali duplo vise para za placanje nekome za posao koji mozemo sami da uradimo imamo i tu nema problema. Divimo se drugima sto su uradili generalku na svojoj Peglici, a za sopstveni Mercedes placamo Ciganima da ga nose u staro gvozdje. Putuj logiko, nek ti je plavo nebo, ovde ocigledno vise nisi potrebna.

Odgovori
ja

upravo tako,sto posto tacno,ubedjuju nas da krpimo avione od pre 50 godina jel su to uradili i hrvati(koga briga,a to sto su uradili nije nikakvo resenje),pa cemu onda digitalizacija g4 kad se posle njega leti na zaostalijem avionu sa analognim komandama,ako nema para za nove dokupiti nekoliko migova 29 i formirati jednu eskadrilu aviona u makar jakoj trecoj generaciji ako nema para za smt varijantu do daljnjeg,to bi bio neki minimum minimuma,ili neka ugase rv da ga nemamo uopste,mene licno bi bila sramota da krpimo migove21 kojima je odavno mesto u muzeju

Vo

Treba se srediti i presabrat.
Kakve materijalne i kadrovske mogućnosti imamo? Nikakve.
Što trebamo i za koju namjenu?
Avione za air policing, učinkovite i ekonomične.
Prošlo je vrijeme neukih plavaca dembelija i poluispravne tehnike! Spika im je bila na levelu rata zvijezda, a rabota na levelu zemljoradničke zadruge
Znam vrlo dobro što govorim, jedno kratko vrijeme sam bio plavac. Te face bi samo pričale lovaćke priće. Respekt prema onoj manjini sjajnih profesionalaca i njihovim postignućima. Davno je dosegnuta kritična masa krpiguza koji nanesoše nepopravljivu štetu RV.

Odgovori
12

Ovo otreznjenje je sve samo ne konacno. Razlog je taj sto ovo otreznjenje nam je kasno doslo, sto su finansije otisle na drugu stranu (citaj: u dzepove raznoraznih) i sto smo jednostavno nesposobni da odrzavamo bilo sta.

Odgovori
Pe

Sada će opet neki reći da je to neka “urota“ zapada, Europe, Amerike, NATO-a ili čak nas u Hrvatskoj! Eto svi su zlobni pa nedaju snažanoj i močnoj Srbiji koja ima para na bacanje i koja može da nabavi i koristi avione koje hoće i koliko hoće!
Pa ljudi Božji ako je bivša nam država SFRJ, država od 22 milijuna ljudi, ekonomski, gospodarski, a da ne govorimo politički jača od svih sadašnjih država nastalih njenim raspadom, jedva nabavila i koliko toliko u letnom stanju i trenaži održavala tada novih 14 MiG-ova 29, kako da ih danas u istom broju nabavi i održava jedna Srbija ili Hrvatska?!?

Odgovori
Ko

Kupljena je prva varijanta MiG-29 koji ni u ondašnjem SSSR, a potom ni u Rusiji nije imao status perspektivnog lovca. Okosnicu lovačke avijacije kod nas je u drugoj polovini 20. veka činio MiG-21 kome se 80-tih uveliko tražila zamena. Tada je već bila kriza na tržištu, a male zemlje nisu imale šanse da isprate trend nabavke lovaca 4 generacije. Zato je neka pametna glava bila donela odluku da se krene u domaći razvoj nadzvučnog jednomotornog lovca, koji bi imao perspektivu do 2030. godine. Danas smrdljivi gripen iz „miroljjubive“ Švedske nema konkurenciju u svetu. Vi ste rešili problem za par godina ali već sada morate da kucate na švedska vrata. Mi ćemo da se kaljugamo mnogo više, jer je odrađan posao 99 zbog kojeg će Europa tek da ima problema.

Jo

Uh,uh gospodine Kolibri, preterujete malo mnogo :)

Ja lično ne volim Mig-29 i smatram da ima dosta mana kako koncept, ali kupljen je najbolji lovac koga je tad SSSR nudio na prodaju . Su-27 u to vreme još nije bio za izvoz, sve do raspada SSSR i posla sa Kinom . Inače, Mig-29 je nabavljen kao kompenzacija za dug SSSR prema SFRJ, sa opremom koja je tad bila moguća . Od tada postojećih Mig-21 bis je bio daleko bolji po svim parametrima .

Što se tiče Gripena, to je avion sa američkim licenciranim motorom, sa američkim oružjem, i kao takav nije baš prevekliki izvozni uspeh . Prodaje se jedino u zemljama bliskim NATO koje iz nekih razloga ne mogu da priušte F-16 . Da li je jugoslovenska industrija mogla da izgura koncept NA (sličan Gripenu, poznat i kao mini-Rafal ) je pitanje, ali čak i da je mogla ta država se raspala i od toga nije bilo ništa .

Ko

Problem je u tome što na tržištu ne postoji lovac 4 generacije koji bi bio pristupačan malim i srednje razvijenim zemljama. Pogledaj te istočnu Evropu. Nikada gore stanje borbene avijacija. A, na Zapadu samo skupa tehnika se proizvodi. Rusi nisu zainteresovani da naprave avion sličan gripenu, koji bi bio pristupačan malim zemljama. Svojevremeno su masovno prizvodili mig 21, koji je preplavio čitav svet. Tendencija je da male zemlje počnu da kupuju polovne vojne avione sa zapada, kao što se već neko vreme radi sa putničkim avionima (ersrbija i sl.), a svi smo svedoci kakvi se automobili voze u srbiji (uvoz polovnjaka na veliko, naravno sa zapada).

Jo

Postoji, i zove se JF-17. Postoji i Mig-29 SMT kao unapređenje Mig-29 po relativno pristupačnoj ceni .Samo ni male zemlje nisu više glupe. Za pare koje imaju traže avion koji može dugo da ostane u vazduhu, koji može da nosi tone oružja . Dekle, hit kod malih zemalja nisu mali avioni, već upravo suprotno „veliki“ Su-30 . Da je pameti, Srbija bi nabavila ovaj avion koji i cenom i mogućnostima zadovoljava naše potrebe .

Pe

Male države kupuju obitelj aviona Su-27/30? Pa što je vama? Najmanja normalna država koja je nabavila avione iz te obitelji (ne računajući Eritreju i Ugandu) je Kazahstan! Po stanovništvu skoro 3x veći od Srbije, a po površini je bolje ne spominjat! Taj avion ima raspon krila od skoro 15m. To je skoro duljina svih ostalih borbenih avion lake i srednje kategorije! Razmatrala ga je i 80-ih komanda bivšeeg JRV, pa su zaključili da je prevelik za površinu tadašnje države, kako su rekli dimenzija “zračnog koridora“ između dviju supersila dimenzija na nekum mjestima jedva 500 x 1000 km. Znači za SFRJ Su-27 je prevelik, a za Srbiju je Su-30 taman?!?

Jo

Gospodine Pero, avioni se ne kupuju veličinom teritorije nego novcem, a pomenuta Uganda ga ipak ima manje nego siromašna Srbija , barem ako se gleda GDP .
Avion uopšte nije „prevelik“ jer tako nešto ne postoji kad se govori o lovačkim avionima . Avioni te familije mogu da manevrišu iznad fudbalskog terena što je mnogo puta dokazano . Takođe, mogu da ostanu dugo u vazduhu i da ponesu mnogo ubojnog tereta . Tako nešto bi Srbiji potpuno odgovaralo, u slučaju da mora da odvrati agresivne težnje Vaše zemlje prema Republici Srpskoj npr. To da ga je razmatrala komanda bivšeg RV SFRJ ne verujem, jer tad nije bio nuđen za prodaju nikom .

pe

Pa zasto ne neki Su-30 derivat… ne vidim kakve veze ima sirina teritorije s tim..pa nije mu precnik zaokreta 500km… e sad drugo je pitanje kakva je zamisljena uloga i zadaci RV-a

Š

Smatram da nije primjereno koristiti riječ „poniženje“. Nije u pitanju natjecanje u uzgoju, ne znam, najveće lubenice, pa da Perina lubenica od 50 kila ponizi konkurenciju.

Odgovori
ja

kakva antipropaganda nase avijacije,remontovati mig21 koji je jos pocetkom osamdesetih u bivsoj jna proglasen zastarelim avionom,dalje,zalagati se za ukidanje 98.u ladjevcima koja leti na orlovima koji su kako tako opremljeni za gadjanje ciljeva na zemlji i jurisne zadatke(u nedostatku drugih aviona i jurisnih helikoptera tipa mi24 ili apac drugo i nemamo),tvrditi da je nase rv predimenzionirano a nemamo ni jednu postenu eskadrilu aviona,ugledati se na hrvate koji su u natou i pritom optuzivati nase casne oficire koji se krpe sa ovim krsevima za ovo stanje jer oce toboz nove avione(a to je jedino resenje ili dokup polovnih migova29),ako sve ovo uradimo onda je bolje da u potpunosti ukinemo avijaciju i zvizdimo oko kuce

Odgovori
Jo

Ne znam zašto Tango Six uopšte objavljuje izjave ministra odbrane ili premijera, kad se dokazalo da su to nebuloze namenjene za dnevno-političku upotrebu .

Remont Mig-21 je prosto nemoguće izvršiti, jer nema ko da remontuje motore . Rusi su to javno izjavili i ta priča je završena . Možda je to bilo moguće pre 5-10 godina, ali sada više ne . Zna se kada je prestala proizvodnja Mig-21 , delova više nema, niko ozbiljan se ne bi upuštao u takve poduhvate. Moguće je pronaći „krpače“ kao što su oni u Ukrajini ili Rumuniji, ali poznato je i kakva su iskustva sa njima .

Kineski J-7 jeste neka opcija, ali i taj avion je prestao da se proizvodi 2006-2007 . Rezervnih delova još ima jer je još uvek u upotrebi u kineskom vazduhoplovstvu . Teoretski, mogli bi od Kine da kupimo nekoliko njihovih polovnih aviona , ali pitanje je koliko se to isplati . Radi se o letelicama koje imaju drugačiji motor i drugačije naoružanje od Mig-21 bis, što praktično znači prelazak na potpuno novu logistiku sa pripadajućim troškovima .

Ono što je jedino realno u današnjim uslovima, pre svega ekonomskim, je remont Mig-29 da koliko toliko mogu da dežuraju i obezbeđuju taj čuveni air policing . Za ova 4 aparata ne verujem da bi cena remonta i manjeg unapređenja koštala više od 10 miliona dolara po aparatu . Ako država nema 40 miliona dolara, onda neka prosto ugasi vazduhoplovstvo .

Odgovori
Gr

Gasite sto pre 98.vbr

Odgovori
Pe

Kao i kod nas u Hrvatskoj tako i u Srbiji se mlati prazna slama oko toga što i koliko NABAVITI, umjesto što i koliko nabaviti i učinkovito ODRŽAVATI i KORISTITI. Nitko ne razmišlja što i koliko se kasnije može učinkovito održavati i koristiti, nitko ne razmišlja da ti avioni koriste ponajprije gorivo i maziva. Velika je razlika u vremenu i troškovima održavanja i korištenja jednomotornog i dvomotornog aviona (za primjer F-16 ili MiG-29), a da se ne govori o veličini aviona (MiG-29 i Su-27). Zatim sljede rezervni dijelovi, oprema, … vrijeme potrebno da se to sve nabavi na slobodnom tržištu, da se dopremi, da se ugradi testira i koristi. Zatim nabava druge avionske i zemaljske potrošne popratne opreme, naoružanja, obuka pratećeg ljudstva za održavanje, barem 10-15 ljudi po zrakoplovu, tek na kraju na red kada se osigura sve to dolaze oni koji koriste te avione – piloti. Ljudi pa znate i sami koliko vam je vremena trebalo da na slobodnom tržištu nabavite piropatrone za katapultirajuća sjedala, akumulatore, gume, gorivo, maziva, … najobičniju potrošnu robu potrebnu za korištenje 4 MiG-a 29! Naoružanje u vidu 6 R-27! Usprkos svemu koliki je na kraju godišnji nalet aviona i pilota na tim avionima 30/40/50/100 sati? Kako osigurati ako se i nabavi 12 MiG-ova 29 da oni lete oko 100 sati godišnje po aparatu koliko je minimalno potrebno da piloti budu u “top formi“, kada to sada nisu u stanju osigurati za 4 aparata?!? Zapitajte se na kraju sami ili priupitajte neke od samih pilota, što je bolje, da se ima i koristi, 12 nekih “super moćnih skupih aparata“ na kojima se leti 40-50 sati godišnje, koji stoje na pistama i u hangarima i većinom se koriste za parade, mimohode, praćenje VIP gostiju i obljetnice ili isti toliki broj nekih manje sofisticiranih aparata, ali na kojima piloti lete 100-150 ili čak 200 sati godišnje!!! To vam je odgovor i na pitanje koji je najbolji borbeni avion i pilot na svijetu, onaj koji – LETI i koji ima ostvarene sate naleta! Za neke je dakle to F-22, a za neke F-5!

Odgovori
Mi

Prvi put kada ti jednomotorni lovac padne zbog kvara na motoru (ili bilo cemu drugom, nebitno) upravo si prebacio sve moguce troskove odrzavanja tvoje flote dvomotornih aviona. Pitaj Madjare kako im je nakon dva pada Gripena.

Pe

A MiG-29 uredno leti sa samo jednim motorom? Kao i njemu slični dvomotorci Su-27, F-15, F/A-18, Eurofighter, Rafale, …? Oni nikada ne padaju? Pa dajte ljudi molim Vas, ovo nisu 60-te i 70-te da se pouzdanost letjelica mjeri brojem motora. Da pitamo Mađare? Može! Više od 10 godina korištenja Gripena bez i najmanjeg incidenta i onda ovo ljeto 2 pada u 2 tjedna. Da pitamo i Ruse? U mjesec dana 3 rušenja 29, od toga zadnje ruski general zadužen za sigurnost letenja. Pao odmah po polijetanju, otkazala oba RD-33! Po vama onda NITKO nebi konstruirao i proizvodio jednomotorne avione ni MiG-21, ni MiG-23, ni F-16, ni razne verzije Miragea od III, 5, F1, 2000, JF-17, J-10, F-35, FA-50, Tejasa, Gripena, …

Jo

Mig-29 ne leti sa jednim motorom, ali može da sleti . I onda se onaj drugi motor remontuje . Dešavalo se nebrojeno puta . Slupani Gripen ili F-16 koji košta više od dva Mig-29 ne može da se remontuje .

ki

Zašto jednostavne ne kupe polovne Mig 29-tke od Slovačke ili Mađarske i to 6-7 tako da Srbija ima jednu eskadrilu 29-tki koje bi potom modernizovali i tako riješili problem lovačke avijacije za narednih 10-15 godina.

Odgovori
Pe

Zato što problem nije toliko u NABAVI aviona, nego u ODRŽAVANJU i KORIŠTENJU istih! Srbija sada ima 4 MiG-a 29 u letnom stanju! Koliki je godišnji sat naleta na njima? 100 i više sati naleta koliki je minimum da piloti budu u koliko-toliko dobroj trenaži? Kako osigurati financijska sredstva, ne za NABAVU i modernizaciju drugih aparata, nego samo za održavanje i letenje na 12 istih aparata kada to sada nije moguće za 4 aparata?

Ko

Pa, ministar Gašić je u svom Kruševcu podigao spomenik od MiG-21 tako da ne samo vrh RV već i politička vrhuška zna da je ovo neperspektivan avion, koji troši gorivo kao ala.

Odgovori
Р

Мени је боде уши део где се каже да се може чути да се размишља чак и о укидању 98 абр. Јел ће то значити да преузимамо хрватски модел РВ-а, када буду ремонтовали Фишбеде Орлови одлазе у историју и њихову улогу преузимају Миг-21? Надзвучни Тигрови на Лађевцима. Нема шта лепо звучи.

Odgovori
Ig

Nabaviti Eskadrilu SU-25,dokupiti 5-6 mig-29

Odgovori
lo

kasno je sada biti bitku koja je vec u startu izgubljena, samo zato sto ce se piloti okaceni na zici susiti za vreme tog remonta, bilo Mig-21 bilo Mig-29, a o nabavljanju novih aviona da i ne govorimo to je tek prekasno ili ti dockan.
U malom telefonskom razgovoru sa kolegom, iako sam drzao dosta svoju stranu (a tice se Mig-29 u bilo kom smislu, ostanak ovih, modernizacija, dokup, SMT, Mig-35), svatih da je iako Mig-21 (Cica), ono sto imamo u kakvim takvim kolicinama, i treba samo da odresimo kesu i da ga remontujemo uz neku malu modernizaciju koliko da moze da odradi posao.
Ali i tu upadamo u problem, dobicemo nista, ili mozda nesto malo bolje od nista, a vlast ce reci eto dobili ste avione i nemoj da mi neko kuka dok im ne istekne vek upotrebe, sto u neku ruku i jeste tako, ali treba razmisljati o kupovini neceg novog ipak je 30 ili 40 godina dug period, i novo je bre novo.
Dobra zamisao je proizvodnja Lovca za siromahe, iskreno nisu svi toliko bogati, da mogu da priuste sebi moderan visenamenski avion, dok izradom dvomotorca nekih manjih performansi, mozda iz nekog trenazera uz ugradnju radara i zadrzavanje mogucnosti nosenja raznog oruzja dobija se nesto prihvatljivo.
I tu dobijamo odgovor na pitanje a zasto je Jak odustao od razvijanja jednoseda, sa radarom i jacim motorom, pa ko bi onda kupovao Mig i Suhoj.
A sto se tice ukidanja Jurisnobombarderske komponente, izbacivanje orla iz naoruzanja, to je u neku ruku realnost, ali ista nemora biti odmah, niti ce Mig-21 da menja Orla, posto su iskustva iz lokalnih ratova dokazala da od toga nema nista.
Mozda bi Utva iz panceva uz saradnju SDPRa mogla da naklepa nesto tipa Orao 2 kao kinezi da obrnutim inzinjeringom odrade nove avione samo naravno sa novom avionikom i slicno

Odgovori
Vl

Molim strucnjake koji se razumeju vojnu avijaciju da mi pojasne da li je uopste izvodljiv remont nasih MIG -21 aviona u Izraelu? Izrael ima program modernizacija MIG -21 2000 koji sprovodi Lahav Division of Israel Aircraft Industries. Meni kao laiku ovaj program deluje kao srednjorocno resenje koje moze biti isplativo gledajuci cost-benefit stranu. Hvala

Odgovori
Pe

Izraelske tvrtke, odnisno IAI, Elbiti Rafael ne rade REMONT aviina tipa MiG-21, ni bilo koje letjelice “istočnog“ tipa, vee samo MODERNIZACIJU (upgrade) vece ranije remintiranih od strane nekog drugig sada ili ranije ovlaštenog zavoda (Aerostar, Odessa, Moma, Sokol, …). Primjeri rumunjskih Lancera ili naš ih MiG-ova iz 2003. su najbolji dokaz za taj tip letjelica. Naši tada u Hrvatskoj su odustali od modernizacije na standard MiG-21-2000 ili Elbitov Lancer, jer je cijena bila oko 5 milijuna Dolara po aparatu, a i polituka je rekla zašto bacati pare, kad za 5 godina uvodimo drugi borbeni avion. Isto je bilo i sada. Slično je ili će biti sa Srbijom do 2018. kada istječu svi resursi na 29-kama. To je za 3 godine! Vaše političko rukovodstvo trebalo je donijeti odluku još JUČER! Mi smo ovim remontom kupili vrijeme do 2020. Što će napraviti Srbija? Za 21-ice je po svemu sudeći kasno! 29-ke su u “sudačkoj“ nadoknadi, vrijeme im istječe, a za uvođenje drugog aviona treba minimalno od 3-5 godina! Prvi drugi rok (5 godina) je već probujen! Sada već. curi i ovaj od 3 godine, a vaši još uvijek neznaju ŠTO i KOLIKO remontirati ili nabaviti!?!

Jo

Izrael nudi lošiju avioniku od ruske modernizacije na nivo Bison po višim cenama . Motore ne remontuju jer nemaju čime (nema delova) . Međutim, pošto ni Rusi više ne vrše remont motora čitava priča je akademska .

12

Pa da vidimo cinjenice. Nasi MiG-21 su vec sada stari 30 i vise godina i oni uskoro odlaze u penziju. Modernizacija je mozda moguca, ali je neizvesno da li ce uopste biti (sto zbog tehnickih, sto zbog drugih razloga). Tako da na srednji rok to i nije bas dobro resenje.

Pe

Jovice, po neznam koji put prvo dobro PROVJERITE većinu tvrdnji onda lupajte! Pročitajte priču 2 indijska restna pilota koji su radili na projektu Bison i testiralu prvo MiG-21-2000 u Izraelu i MiG-21-93 u Rusiji. Što su oni rekli za oba?

Pe

A što se tiče remonta motora R-13-300 i R-25-300 želite da specijalno pošaljem slike motora iz naših MiG-ova rastavljene do najsitnijih dijelova? Lopatice turbina rendgenski i UZ neinvanzivno pregledane! Istrošeni dijelovi zamjenjeni novima ili repariranima, motori nakon toga sklopljeni i testirani na ispitnom stolu, rastavljeni, opet pregledani, sastavljeni, opet testirani na stolu, ugrađeni u avione, testirani na zemlji i u zraku u Ukrajini i onda još najmanje 4 probna leta kod nas! Utrošeno oko 60000 radnih sati ukupno po svakom motoru na SVE operacije od rastavljanj, pregleda, sastavljanja, testirsnjs i ugradnje! I onda po vama nije rađeno NIŠTA!

Jo

Gospodine Pero, ne znam šta pokušavate da nam dokažete ovim upornim trolovanjem . Eto, ja imam rendgenski snimak svojih pluća, što ne znači da mogu da napravim nova i zamenim postojeća :)
Istrošeni delovi nisu mogli da budu zamenjeni novima, jer se novi ne proizvode još tamo od kraja 80-ih . Zamenjeni su otpadnim i polovnim skinutim sa kanibalizovanih primeraka Mig-21. Vaša priča me pomalo podseća na mog komšiju koji sad radi generalku na svom Golfu 2 i tvrdi kako će da bude u fabričkom stanju, iako njegov majstor poput Ukrajinaca traži delove po otpadima .

Što se tiče Bisona, zna se koji radar koristi (Phazotron Kopyo) , zna se da Rusima ne pada na pamet da daju kodove za upravljanje raketama R-77 koje Bison koristi Izraelu . Pametnome je dovoljno da uporedi karakteristike Bisona i rumunskog Lancera pa da shvati da izraelsko muljanje ne može da se uporedi sa unapređenjima koje je uradio sam proizvođač . Pa ipak i jedan i drugi avion idu polako u penziju, upravo zbog problema sa motorima za koji više nema leka .

Pe

Jovice, primetno je da ti troluješ. Probaj da prestaneš sa tim.

Pe

Jovice i ostali kolege sa ovog sajta ja sam slabo obrazovan, imam završen samo 7. stupanj tehničkog obrazovanja. Može mi netko pomoći i prevesti naslov i prvu rečenicu iz stručnog časopisa da znam što piše, evo skenirao sam tekst: http://imgur.com/FCLifd9

Pe

Isprika, krivo ukucan link, ispravan je http://imgur.com/FCLifd9l.jpg

Jo

Gospodine PeroZ , čak i u tom vašem smešnom člančiću (60 000 radnih sati za motor !!! ) lepo piše da se radi o reparaciji. Ako stvarno imate završen 7.stupanj tehničkog obrazovanja, što je valjda na nivou nekog fakulteta , znaćete šta je zamor materijala i zašto pojedini delovi koji trpe visoke temperature i naprezanja ne mogu da se repariraju u nedogled već moraju da se zamene novim.

ja

Pa motore za Mig 21 je jos u staroj Jugoslaviji remontovao VZ „ORAO“ (Bjeljina)

Odgovori
Ig

Od pocetka pratim vase komentare i moram da kazem da veliki dio njih nema veze sa stvarnoscu… Izdvojicu jedan :
PeroZ, kazes utroseno 60000h sati rada po motoru??? Pa to je 2500 dana?!!!
Daj molim te ne lupaj gluposti…

Igor Balaban, vazduhoplovni inzenjer i profesionalni pilot trenutno zaposlen u USA.

Odgovori
Pe

Super! Vi ste znači zrakoplovni/vazduhoplovni inženjer? Jedno osnovno pitanje? Remont motora radi jedan čovjek u trajanju od 60000 sati ili grupa ljudi od njih nekoliko desetaka, po nekoliko stotina sati ili čak i više, svako od te grupe radi nešto od sklopova (hladna sekcija, vruća sekcija, lopatice, hidraulika, kompresor, turbina, komora za izgaranje, plamenici, mlaznica, … , mjerenje, podešavanje, sklapanje, testiranje i montažu. Kada se ukupan rad SVIH tih ljudi na i oko motora zbroji i kada se u to uračuna njihovo ZAJEDNIČKO vrijeme dobije se taj broj! Što navode i sami proizvođači i zrakoplovnih motora i letjelica? Navode UKUPNI broj sati rada ili naleta, pa često čitamo taj i tsj motor ilu letjelica imaju odrađeno milijun sati rada ili naleta bez incidenta! Zar nije tako?!?

P2

Укупно време, у норма часовима, за ремонт мотора Р25-300 (ММ-17) износи 5000 ± 200 НЧ.

Odgovori
BB

Evo ja nisam inžinjer ali 60000 sati je 7500 dana (ako ga računamo 8 sati, dakle bez pauze za ručak). ako radi 10 ljudi po motoru (ne vjerujem da ih treba više jer bi ga mogli i pojesti) onda je to 750 dana po čovjeku. Neka ima 250 radnih dana u godini to je tačno 3 godine za jedan motor.
Kažem, nisam inžinjer, ali ovo mi se čini puno. Čak i da ih radi 30 to je opet godina po motoru. Pošto sam ekonomista, čini mi se da je ovo neko nabijao pazar.

Odgovori
Pe

Bravo! Sve 5! I onda kada se napokon nešto radi svi se nemogu čudom načuditi kako se to TAKO radi i kako to DUGO traje! Eto nam i odgovora zašto je Hrvatsko RZ i Srpsko RV u tako lošem stanju. Vode ga ekonomisti, a ne inženjeri!

Naš primjer u Hrvatskoj, zadnji remont i modernizacija aviona MiG-21, neki se još nikako nemogu načuditi kako je to sve tako DUGO trajalo? Sve ukupno skoro 24 mjeseca, od potpisivanja ugovora 08.07.2013. godine, do isporuke zadnjeg aviona i kompletiranja eskadrile 16.07.2015. godine.

Koliko je Srbiji trebalo da remontira i modernizira 5 MiG-ova 29? Ukupno 3 godine, točnije od 2008. do 2010 godine! Avioni noviji, dijelovi, komponente i oprema se proizvode i danas, a za 5 aviona je bilo potrebno 3 godine.

Idemo od početka. Gospodo moja da li ste Vi neki čuli za pojam PRORAČUNAVANJE VREMENA u tehnološkim procesima? U bivšoj SFRJ poznati na tom području u strojarstvu bili su Vinko Gačnik i Ferdo Vodenik (Projektiranje tehnoloških procesa). Da li ste Vi neki čuli za pojmove UPRAVLJANJE ili VOĐENJE projekta? Da li ste čuli za ABC ili Pareto analizu, za Ganttogram (Henry Gantt), ili PERT (Program Evaluation and Review Technique) prvi put primijenjen 50-ih od strane USN na programu SLBM Polaris, CPM (Critical Path Method) ili japanski (Toyota) JIT (Just In Time), Ishikawa dijagram (dijagram riblje kosti), ili bilo koju sadašnju njima sličnu metodu za proračunavanje i planiranje vremena trajanja tehnoloških procesa? Da li ste neki možda čuli za najpoznatiji softwerski paket MS Project koji služi svemu tome (Gantt)?

Idemo dalje. Što kažu proizvođači vojnih borbenih aviona, zapadno europske tvrtke Dassault ili Airbus? Koliko je njima UKUPNO vremena potrebno da proizvedu SVE DIJELOVE za jedan Rafale ili Eurofighter? Oni kažu oko 100000 radnih sati! Za proizvodnju samo prve središnje sekcije u pogonu EADS/Manching 2000. godine trebalo je ukupno 80000 radnih sati. Sada Eurofighter proizvodi oko 100000 radnika u oko 400 raznih tvrtki podizvođača. Po Vama nekim genijalcima kako računate vrijeme rada i proizvodnje to iznosi oko 4167 dana po 24 sata ili oko 12500 radnih dana po 8 sati. Znači po Vama nekima za proizvesti JEDAN Rafale ili Eurofighter treba punih 11 godina po 24 sata, odnosno u radnim satima od po 8 sati 34 GODINE!!!

Ljudi da li ste Vi neki ikada čuli za PARALELNE RADNE PROCESE? Dok recimo 1. rade lijevo krilo, 2. istovremeno rade desno krilo, 3. istovremeno rade prednju sekciju i kabinu, 4. istovremeno rade središnju sekciju, 5. istovremeno rade stražnju sekciju, 6. istovremeno rade vertikalac, 7. istovremeno rade kanarde, 8. istovremeno rade motore, 9. istovremeno rade avioniku, 10. istovremeno rade hidrauliku, 11. istovremeno rade … , XX-ti rade xx.

SVI SVE RADE ISTOVREMENO I PARALELNO JEDNI DRUGIMA!!!

Ali jedna operacija možda traje 1 sat, a jedna operacija možda traje i nekoliko 100 ili 1000 radnih sati. Na kraju kada svi naprave svoj posao, sve se to doveze na montažnu liniju, montira, provjeri, testira na zemlji, eventualno podesi, testira u zraku, opet eventualno podesi, opet testira i na kraju isporuči!

Sve skupa, sve radne operacije, ukupno daju tih famoznih oko 100000 radnih sati potrebnih da se napravi jedan Rafale ili Eurofighter, a to u stvarnosti traje koliko? Oko mjesec dana!!! Kako? PARALELNI RADNI PROCESI! Dassault u Bordeaux-Merignacu godišnje proizvede 11 Rafala ili oko 1 mjesečno. Po Vama nekima kako računate vrijeme rada i proizvodnje, za to bi trebalo 34 godine za jedan Rafale, odnosno za 12 komada 408 godina!!!

I sada se opet neki čudom čude kako je za kapitalni remont motora R-25-300 potrebno UKUPNO 60000 radnih sati? Koliko pojedinačnih sekcija ima taj motor dok se rastavi? Koliko sve ukupno dijelova? Koliko samo lopatica turbina i kompresora? Samo njih ima oko 500-tina!!! Svaku od njih treba prvo vizualno, potom redgenski i UZ pregledati. Sve skupa 9 raznih provjera. Koliko ima tehnoloških koraka? 25! Koliko je to sve ukupno? 500 lopatica x 9 provjera x 25 tehnoloških koraka = 112500 tehnoloških operacija!!! Neka svaka od tih tehnoloških operacija traje u PROSJEKU 30 minuta, odnosno POLA SATA (mada u stvarnosti neke od njih traju tek nekoliko minuta, a neke i po nekoliko sati, zavisno od veličine i broja dijelova) to je koliko radnih sati? 112500 x 0.5 = 56250 radnih sati!!!

Ali ono najbitnije od svega, to se sve ne radi SERIJSKI, jedno iza drugoga, kako si Vi neki zamišljate, jer bi to onda STVARNO bilo kako Vi neki razmišljate i trajalo onoliko koliko Vi neki pišete, odnosno tih 2500 dana, odnosno 7500 radnih dana ili po Vama nekim genijalcima 6.9 godina, odnosno ČAK 20.5 RADNIH GODINA!?!

Da li je nekima sada malo jasnije? SVI ti tehnološki koraci se odvijaju PARALELNO, pa to u stvarnosti traje tek nekoliko radnih tjedana (2-3), a sve UKUPNO oko tih u prosjeku 60000 radnih sati!

I dalje Vam nije jasno? Pronađite i pročitajte što kaže pukovnik Šimić, Alfa i Omega za pogonske motore i mehaniku aviona MiG-21, što on piše o tome i što je on pisao o remontu motora u zavodu Odessa Aircraft Plant, što je osobno vidio, radio i doživo. I opet Vam nije jasno? Onda zbilja neznam što bi nekima više trebalo objašnjavati. Za neke zbilja nema pomoći!

Odguslajte 5 godina na nekom strojarskom/mašinskom fakultetu i odradite barem nekoliko godina u nekoj renomiranoj tvrtci u odleju projektiranja, planiranja ili proizvodnje, pa se onda javite! Usput neki možda shvate zašto su nam zrakoplovstva/vazduhoplovstva u stanju u kojem jesu i u kojem će tada za 5 godina biti! Ako nam ekonomisti/pravnici/liječnici budu krojili sudbinu kao do sada jadna li nam majka i jednima i drugima po pitanju tehničke kulture, a zrakoplovstava/vazduhoplovstava da ne govorim!

Al

O remontu 21 necu trositi raci, koliko god sminke baba stavi na sebe nece postati devojka… Mnogo je primera gde je na oko jeftinije resenje ispadalo skuplje. MiG-29m ili 35 … Daj boze! Ali sto se ogranicavamo kompleksima. Ako nam treba nesto da leti i obori putnicki avion, da pilot moze da nagruva koji sat u vazduhu… Ideal je JF-17 . kupis 6-8 i cao. U zadnje vreme citam o Kineskim avionima, bre uopste nisu losi. J-10B bi bio idealan za nas. Ali on je u rangu sa MiG-35 po ceni… Ako hocemo polovnjak, da vidimo neki Hindu rabljeni SU-30… Dokazana zverina. Kupovina aviona je uvek bila politicka odluka, niko nmz da me ubedi da nmz da se izboksuje neki povoljan aranzman. Sad, iluzorno je nadati se NATOu i ocekivati da nam rusi i kinezi doniraju avione…

Odgovori
Р

Још једном. Укупно време, у норма часовима, за ремонт једног мотора Р25-300 (ММ-17) износи 5000 ± 200 НЧ.

Odgovori
Pe

Da! Uredu! Sve 5! Samo znate što niste rekli? Da se to odnosi na redoviti remont, a ne OVAJ remont! Zašto? Pa jel Vam i Suad kad je uspoređivao F-5 i MiG-21 rekao da se nakon prve revizije/remonta taj motor RASHODUJE/ BACA U “STARO GVOŽĐE“, a ne kao što smo ih mi 2. ili neki čak 3. put remontirali u nekim od tih zavoda (Aviastar ili Odessa). Rusi to u Sokolu ne rade 2. a kamo li kao kod nekih čak već i 3. put! Da li je sada opet nešto malo jasnije? Može se, ali na vlastitu ruku? Ponavljam, što su rekli Rusi za 21? Kada navrši 30 godina po njima ide u “staro gvožđe“, imala 100 sati naleta ili 2600 sati i sve zajedno sa njom! A neki su postavili suprotno pitanje, imamo avion sa oko 800 od 2600 sati, možete ga remontirat? Ne! Evo vam rabljene 29-ke, stare 25 godina sa 800-1600 sati, 12 komada za 90 milijuna Eura, mi vam ih za to remontiramo i prodamo i možete ih koristiti još 10 godina, do 2022. ili do 2023. ali ne puno, ne više od 50-75 sati godišnje! Oh pa vu ste u NATO-u, vama treba i dodatna NAV/COM/IFF oprema to vas još dodatno košta! Koliko? Sitnica, još nekoliko 10-aka milijuna Eura više!

P2

Молим Вас, ако Вам не представља проблем, да ми одговорите зашто нисте објавили мој коментар на тему ремонта мотора Р25-300. Конкретно, одговор учеснику ове дискусије гoсп. PeroZ Поздрав!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miks na: Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

Realno sagledavanje stvari. Eskadrila Leonarda ili T-50, dve Rafala, eskadrila Lasti i eskadrila Sovi i to je to. Maksimum koji možemo je Lasta, Sova i razne bespilotne letelice i lutajuća municija. Čak i ondašnja Jugoslavija nije mogla da napravi sve uz mnogostruko jaču industriju a sad će malena Srbija da pravi nešto. Veliki problem nam…

12. May 2025.Pogledaj

Kakodane na: [FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

Скромно, а требало вам 50 редова да напишете шта је све било од технике

12. May 2025.Pogledaj

Bulatovic Nebojsa na: Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

Za tako kompleksan posao ,kao što je izrada aviona ,potrebno je puno više od entuzijazma zaluđenika😅, Znamo da je tadašnja Jugoslavija bila udružena sa Rumunijom da bi se proizveo ,,Orao",. uz svesrdnu pomoć tada Engleske , Francuske itd. Srbija u ovoj situaciji je u stanju da pravi klipne avione sa turbo- prop motorima , bezpilotne…

12. May 2025.Pogledaj