BEG airport status
Egipat prvi strani kupac Rafala, Indija odustala?

Egipat prvi strani kupac Rafala, Indija odustala?

BEOGRAD – Francuska je nakon nekoliko neuspelih pokušaja napokon uspela da postigne prvi izvozni uspeh višenamenskog borbenog aviona Dassault Rafale. Juče je u Kairu Egipat potpisao ugovor za nabavku 24 aviona u paketu koji obuhvata i jednu višenamensku fregatu a procenjuje se da je ukupna vrednost ugovora 5,2 milijarde evra. Istovremeno postoji realna opasnost da Indija odustane od nabavke 126 ovih aviona.

 
 
Egypt_signature_02
 
 
Prodaju aviona Egiptu najavio je pre 5 dana francuski predsednik Fransoa Oland a pregovori o nabavci se vode još od novembra prošle godine. Kompanija Dassault Aviation je poslednjih godina gotovo očajnički tražila inostranog kupca za svoj borbeni avion Rafale.

Francuska se usled ekonomske krize spremala da redukuje nabavke Rafala za svoje oružane snage, a ova nabavka će omogućiti da se održi godišnja proizvodnja na 11 aviona a možda i da se poveća na 12-13. Za RV i RM Francuske naručeno je 180 aviona od planiranih 286 a do danas je isporučeno oko 137 aviona u varijantama Rafale B/C za RV i u mornaričkoj verziji Rafale M. Međutim novi zakon predviđao je da se do 2019. isporuči ukupno samo 150 aviona.
 

Egipat

 
Za sada je poznato da egipatski ugovor predviđa isporuku 8 jednoseda Rafale C i 16 dvoseda Rafale B. Paket za avione vredan je 4,1 milijardu evra, tri milijarde za avione, opremu i obuku a 1,1 milijardu za naoružanje koje obuhvata rakete vazduh-vazduh Mica EM i IR, projektile vazduh-zemlja AASM, krstareće rakete Black Shaheeen (izvozna verzija rakete Scalp). Tu je i kontejner sa opremom za izviđanje Reco-NG.

Egipatski avioni bi trebalo da imaju kompletnu najsavremeniju opremu koja se nudi uz Rafala, uključujući AESA radar Thales RBE2 AA, elektrooptički sistem Thales OSF, sistem za protivelektronska dejstva Thales/MBDA SPECTRA. Prva tri aviona (Rafale B) bi trebalo da budu isporučena već juna ove godine a druga tri 2016. Zatim bi preostalih 18 aviona bilo predato do kraja 2019. u serijama po 6 aviona godišnje. Plaćanje aviona će zbog loše ekonomske situacije u Egiptu verovatno pomoći Saudijska Arabija, Kuvajt i UAE a verovatno i Francuska pa će Egipat polovinu sume platiti svojim novcem a polovinu kreditima iz inostranstva.
 
francuski Rafale B 301
 

Indija odustaje od kupovine?

 
Kako je preneo indijski dnevni list Business Standard, pozivajući se na neimenovani izvor iz vlasti, posao oko nabavke aviona Rafal za indijske vazduhoplovne snage je faktički “mrtav“.

Glavni razlozi za to su drastično povećanje cene kompletnog programa nabavke sa oko 12 na čak 28-30 milijardi dolara kao i nesporazumi oko transfera tehnologije. Rafal je 31. januara 2012. izabran na tenderu započetom 2007. godine kao najpovoljnija ponuda gde je u finalu pobedio evropskog EF-2000. Dassault je, ispostavilo se dostavio nekompletnu i površnu dokumentaciju na osnovu koje je indijsko ministarstvo odbrane zaključilo da Rafal ima nižu cenu od EF-2000. Međutim, ispostavilo se da nije tako jer kada su došle analize korišćenja aviona tokom životnog veka od 30-40 godina ispostavilo se da je Rafal znatno skuplji.

Indijci takođe traže potpun transfer tehnologije uz proizvodnju u domaćim fabrikama a Francuzi smatraju da to nije bio početni zahtev potencijalnog kupca.  Bilo je planirano da prvih 18 aviona bude proizvedeno u Francuskoj a da se poreostalih 108 aviona samo sklapa u Indiji, u fabrici HAL Bangalor. Novembra 2014. Francuzi su izrazili očekivanje da će ugovor biti potpisan marta 2015. dok je nešto kasnije u decembru indijski ministar odbrane prvi put zvanično priznao da su pregovori upali u ćorsokak.

Istovremeno Dassault je saopštio da je potrebno još vremena za pregovaranje. 10. januara ove godine indijski zvaničnici su saopštili da ozbiljno razmatraju da se umesto Rafala nabave dodatne količine ruskih borbenih aviona Su-30MKI ili da se nabave avioni Su-35. Indija je do sada naručila 272 aviona Su-30MKI a u to je uključeno i 140 aviona koji se u Indiji sklapaju po licenci. Do danas je isporučeno preko 200 aviona i Indijci su njima veoma zadovoljni.
 
 

Komentari

B

Kada kao laik čitam ovo ne mogu da se ne sjetim neisporučenih "Mistrala" za Rusiju, ili, idući još malo dalje afere kada ja Francuska odavala Vel.Britaniji tehnolologiju svojih Exocet protivbrodskih raketa, jer su iste počele da potapaju brodove Britima u Foklandskom ratu. Ipak, Argentina je rakete prije uredno kupila od Francuske. Kada su odlučili da ih koriste- problem?

Hoću da kažem- takva sjajna vojna industrija…Ali ko ozbiljan da od njih kupuje vojnu opremu? Administracija koja je toliko politički podložna treba da nekome isporučuje vojnu opremu? Da li će na prvi mig nekog Francuskog saveznika Egiptu biti uskraćeni rezervni djelovi za nešto što je platio 5 milijardi? Naravno da hoće. Nekada Francuska država nije pazila na ovakve beznačajne stvari. Pazila je isključivo na svoj poslovni ugled u svjetu. Nije ni čudo što Rafali ne mogu da ponove izvozni uspjeh svojih predhodnika Miraža.

Odgovori
d

Potpuno ste u pravu u iznetim stavovima. Danasnja Francuska ni nalik nije nekadasnjoj!?
Svoje interese podredili su Americkim.

d

Nema ni traga od velike i ponosne Francuske .Ameri je pojeli kao skakavci u naletu.A vidi se primerom Egipta da i zemlje koje su imale tkzv.arapsko prolece koje je finansirala USA ,opet posle sve ga stali na noge i kupuju Rafale.Sa Rusima 3,5 milijarde USD vec potpisali ugovor o nabavci aviona i opreme.A sada na kraju iliti na pocetku svega -BRICS ! Nije nista slucajno da Indija odustaje od Rafala i da o event. odustajanju od porudzbine razmislja i Brazil/Gripen/.I Indija i Brazil su clanice BRICS/a ,a Rusija igra kljucnu ulogu.Nije tajna recenica tipa-nema trajnog prijateljstva sa Amerikom.Ko sa njima je danas dobar -neka ocekuje najgore za par godina od njih.Primeri su svuda u svetu ..Mi smo osetili tu vrstu demokratije na svojoj kozi 99.te.Mnogo su milosrdni i demokraticni …

Odgovori
F

Evo jos jednog dobrog primera da na zapadu nije sve tako bajno, skoro je i Austrijski poslanik rekao vezano za Eerofighter-e da su dobili yuga po ceni mercedesa,zatim sandali vezano za časove leta ovog aviona a na ovom portalu su mnogi bili protiv nabavke MiG-a 35 (ne kazem da zapadni nisu bolji) ali očigledno i oni imaju dosta problema. …

Odgovori
B

Zista? Ne znam mnogo o Eurofighter-u i nisam čuo za ovo sa Austrijom. Iskreno, iznenadio bi se da je u pitanju nekakav problem sa kvalitetom (kvarovima).Nakon ovoliko godina razvoja i uz zakav publicitet evropskog projekta- avion bi trabalo da bude remek djelo uhode tehnologije. Znam da izađe preko 120 miliona komad (sa opemom i obukom). Kakav je to avion zaista? Ako se poredi sa američkim konkurentima naprimjer?

J

Pregovore o kupovini Rafala je započela prethodna indijska vlada, a sadašnja s premijerom Modijem na čelu nije bila ni izblizu toliko zagrejana za Rafal . Po indijskim forumima i blogovima se špekuliše da li je Dasault podmitio bivše zvaničnike da bi dobio posao . Bilo kako bilo, zvanično je sporna tačka dogovoreni prenos tehnologije, i indijsko zahtevanje da Dasault garantuje i za avione koji se budu proizvodili u Indiji, što Francuzi ne prihvataju. Nezvanično, pominju se i mnoge druge stvari od kojih je najvažnija cena .

ŠTo se tiče Egipta, već sad je jasno da oni nemaju novca za kupovinu Rafala (5.2 milijarde evra za 24 aviona , 1 fregatu FREMM i još neku opremu i naoružanje) pa će ceo posao kreditirati francusak država i eventualno bogatije arapske zemlje . Sve u svemu, ovo je pokušaj da se projekat Rafal održi na površini pošto su u poslednje vreme pretrpeli dosta udaraca .

Odgovori
N

Malo komentara na francuski miraz (a mnogo se pricalo u poslednje vreme o mirazu 2000): 'Probably the most I've ever been surprised by a DACT adversary was flying against Mirage 2000s from the French Air Force when I was flying the MiG-29. I had read all kinds of glowing reports about the Mirage. The few times I did fly against them, either the jet isn't all it's cracked up to be or we were flying against the worst Mirage 2000 pilots in the French Air Force. I was not impressed.' http://foxtrotalpha.jalopnik.com/how-to-win-in-a-
Mislim da je rafal preskup, previse komplikovan za odrzavanje i realno za klasu losiji avion od Su-30. Jos jedna u nizu gresaka Egipcana, ako su se oni i pitali, posto je u opticaju bila kupovina migova.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Marko na: [ANALIZA] Rafali za Hrvatsku: realnost ili utopija?

Vjerojatno će kupiti nije EU bezveze dala 22 milijarde

09. Aug 2020.Pogledaj

Dejanera na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Concorde!

@Alen Šćuric Purger Na sam tekst nemam nikakvih primedbi, a tog znanja imam i mnogo manje nego Vi. Moj komentar se nije odnosio na samu kolumnu kao takvu vec na to da ja licno mislim da su te stvari nemoguce u skorije vreme. Uostalom vi ste preneli njihove objave, niste ih sami izmisljali, pa po…

09. Aug 2020.Pogledaj

Gvozden na: [POSLEDNJA VEST] Vojska Srbije neće remontovati dva helikoptera Mi-24V, biće ponuđeni na prodaju

Trebalo bi ih pokloniti muzeju,ili bar jednog od njih. Oni su dio nase vazduhoplovne istorije.

09. Aug 2020.Pogledaj

Milers na: Er Srbija prijavila neto dobit od 9,5 miliona evra za 2019. godinu

@ID Tj. ti nemaš podatke o lizingu A330 ali znaš da je to ekonomski harakiri?

09. Aug 2020.Pogledaj

Narednik na: [ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (II deo)

MIG-29 je zamisljen kao frontovski lovac i zamena za 21-cu i 23-u, avion je zavisio od oficira za navodjenje pa je sam avion dosta siromasno projektovan sa manom zvanom turbina RD-33 KB Klimov, radar slab naoruzanje po NATO kodifikaciji AA-10 alamo i AA-11 archer i imao samo ogranicene mogucnosti v-z po zahtevu jedne partnerske armije…

09. Aug 2020.Pogledaj

Send this to a friend