BEG airport status
Kraj avio-službe Vlade Srbije? YU-BNA Avio-službe. "Od sada letimo avionima Er Srbije". Foto: Avio-služba

Kraj avio-službe Vlade Srbije?

Još jedan otkaz motora, još jedno potresno svedočenje putnika o „drami u vazduhu“ i jedna, do sada nezabeležena, izjava nepoverenja u Avio-službu Vlade Srbije.

Kako je jutros prvo preneo Tanjug a zatim i drugi mediji, Falcon 50 (YU-BNA) doživeo je manji incident iznad Bosne i Hercegovine (ne Jadranskog mora kako je prvobitno javljeno) kada mu je jedan od tri motora otkazao u toku leta. Predsednik države i njegovi savetnici koristili su letelicu Avio-službe Vlade Srbije kao prevoz do Rima na sastanak sa Papom.

Uprkos tome da je letelica imala još dva ispravna motora, savetnica za medije predsednika republike dala je izjavu:

– Samo zahvaljujući velikom profesionalizmu i izuzetnom umeću našeg pilota izbegnuta je tragedija. Verujte da smo u jednom trenutku bukvalni padali kao kamen. Verujte da sam još u šoku i, što se nas iz Predsedništva tiče, mi više nećemo ulaziti u Vladine avione, koristićemo redovne linije. Slavićemo ovaj dan kao drugi rođendan – izjavila je Stanislava Pak Novostima.

YU-BNA Avio-službe. "Od sada letimo avionima Er Srbije". Foto: Avio-služba
YU-BNA Avio-službe. „Od sada letimo avionima Er Srbije“. Foto: Avio-služba

Kako prenose Novosti, osim šefa države i Stanislave Pak, u Falkonu su bili i predsednikovi savetnici Ivan Mrkić, Oliver Antić i Jasmina Mitrović Marić:

– Preživeli smo pravu dramu u vazduhu i mogu da kažem da su predsednik Nikolić i njegovi saradnici nepovređeni sleteli u Beograd samo zahvaljujući neverovatnoj prisebnosti i veštini pilota i kopilota. Krenuli smo iz Beograda oko osam sati i iznenada je jedan motor, oko devet sati otkazao. Letelica je postala nestabilna, tresla se, mi smo bukvalno leteli po avionu. Tvrdim da smo ostali živi samo zahvaljujući pilotu! – Mrkić napominje da je avion kojim su leteli star 34 godine, i da je on lično, leteći njim, pet puta preživeo razne incidentne situacije, pišu Novosti.

Kraj avio-službe Vlade Srbije ili hitno nova letelica?

Nezabeležena izjava nepoverenja ljudi iz Predsedništva u državnog vazduhoplovnog provajdera sasvim sigurno će ostaviti ozbiljnije posledice na Avio-službu. Neverovatan je niz od sedam većih incidenata u poslednjih pet godina od kojih su barem tri bili otkazi motora.

Lear Jet 31A (YU-BRZ) proizveden 1991. godine imao je znatno manje otkaza i incidenata od tromotornog Falkona koji je sa prozivodne linije u Bordou sišao 1981. godine.

Avio-služba Vlade nema AOC budući da svi letovi koje obavljaju spadaju pod kategoriju „državnih letova“ a kada se predsednik nalazi u letelici let se prijavljuje kao „HEAD“. Zbog činjenice da nisu kompanija i da ne posluju komercijalno za treća lica odustali su od obnavljanja svog AOC-a, negde u isto vreme trajanja FAA audita u Srbiji.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

A

Izgleda da je ovo jedini portal koji je korektno prenio čitavu priču u kojoj je najvažnije da avion ima TRI motora. Ja od jutros čitam samo o "drama u zraku" "otkazo motor".. Pa ? Imali su vibracije, ugasili jedan po jedan da skontaju koji trese kad su skontali, sjurili malo nizbrdo da se zavrte i ponovili iskru, 2 motora na 98% i odi kući jer je jeftinije popraviti to na svom nego kod digića.. Još neki priču upleli mistične komplote jer se Toma kao ide nešto dogovoriti s Vatikanom i Papom.. svašta.

Odgovori
k

A Bugari furaju A319 i Falkona 2000, doduše imao je taj Falkon pre nekih mesec dana incident sa stajnim trapom koji se nije uvukao, dok je sa njimeu Brisel leteo premijer Borisov. Državni avion predstavlja državu, predsednika i/ili premijera ali izgleda da to ovim našim vancagama iz svih režima u zadnjih 25 godina nije bitno, nego malo jeftine demagogije kao evo štedimo na avionima, kupite aman više neku cesnu 560 ili X nisu to neke velike pare . Od vazduhoplovne demagogije i igranja države sa tuđim životima se završava na kojekavim ledinama, što smo tokom prošlog meseca na žalost mogli da uvidimo i na konkrtnom primeru.

Odgovori
J

Država se lagano urušava poodavno, dosta raznoraznih manje ili više bitnih službi koriste sredstva ostala iz SFRJ . Njima neminovno ističu resursi, a para za kupovinu novih nema . Naravno, verujem da će Vlada za sebe ipak kupiti nov avion ali toliko drugih stvari se raspada pa će i sistem sa njima .

Odgovori
V

Nije ni čudo da su mašine dotrajale kada su decenijama besomučno korišćene za „e hajde sada da skoknemo do…“ visoko-diplomatske namene, videli su ti enterijeri sve moguće terete, a tokom devedesetih (priča se) i razne intoksikacije i telesne izlučevine… Ipak ova pomalo ishitrena i paranoična izjava ne priliči poziciji predsedničkog portparola, osim ako i ovo nije nastavak karakterističnog političkog marketinga. Manje para za Audijeve konjiće, pa će više ostati za AF1…

Odgovori
I

Drama u vazduhu, a avion se uredno vratio sve do Beograda i tamo sleteo. Ljutimo se na polupismene novinare kada konstruišu "drame" ali šta očekivati od njih kada savetnica predsednika države još gore i grđe lupeta?

Odgovori
Y

Nije problem u starosti aviona već u održavanju. Baš bih voleo da vidim servisnu dokumentaciju za YU-BNA mora da je dosta toga preskočeno od blok pregleda do revizija. Inače avion se dosta raubovao a preživeo je sve i svašta, još devedesetih iz prve ruke sam imao informaciju da se jedna starija dama-ministarka temeljno oneredila po sedištima. Blesavo razmišljanje političkih establišmenta da te mašine pokreću neki „mali crnci sa pedalama“ i da tu ne treba ulagati pare ovog puta se mogla nekom od njih obiti o glavu. Najžalije mi je pilota, a pre par godina sam video da je jedan od njih i moj bivši instruktor iz Vršca Zare.

Odgovori
G

Na osnovu cega si zakljucio da je problem u odrzavanju? Kad bi video servisnu dokumentaciju iznenadio bi se da se radi o jednom od retkih aviona u Srbiji koji se odrzava po propisanim standardima i nikad nista nije preskoceno od pocetka upotrebe. Ono sto nisi imao prilike da saznas je da ovaj avion nikad nije hangarisan, u hangaru je samo kada je na radovima, i da je pored toga na 30. godisnjem pregledu na koroziju (2011 Jet Aviation Basel) pronadjena povrsinska korozija povrsine 10 cm2, sto je bilo iznenadjujuce i za same servisere jer su ocekivali mnogo vise obzirom na uslove koji vladaju na platformi. Ovo ti je jedan od dokaza ispravnog i preventivnog odrzavanja.

Y

Ono što sam što sam imao prilike da saznam a to je mogao bukvalno svako još osamdesetih godina dovoljno je bilo da se popneš na domestic departures tu si kroz prozor mogao da vidiš YU-BNA u društvu aviogenexovih Tu-134 da stoji nehangarisan, isto se i sad to moglo videti preko „žice“ i to se slažem sa tobom. Starost aviona nije presudni faktor leti se na mnogo starijim avionima istina je da oni traže mnogo češće periodične preglede i više provode vremena u radionici, falcon 50 je stari avion koji je preležao sve „dečije bolesti“ i ako je imao mane (struktura,sistemi,vpg…) to je davno otklonjeno.

Ostaje još održavanje. Ja nisam upućen u njegovo održavanje ti se predstavljaš da jesi, evo ja ti verujem! Možda je problem nekvalitetnih delova? I to je problem sa održavanjem!

Ako znaš nešto više od toga bio bih ti zahvalan da to podeliš sa nama!

A

Kada putujete bilo kojim od avioprevoznika u svetu, nigde i nikad nećete dobiti zvanični podatak o starosti aviona prilikom kupovine avio karte, niti ćete takav podatak naći na zvaničnoj Internet prezentaciji avio-kompanije. O približnoj starosti aviona kojim putujete možete saznati samo ako imate informaciju o kom modelu se tačno radi, i da onda, npr. na Internetu pronađete podatak kada je taj model počeo da se proizvodi i kada je, npr. prestao da se proizvodi. Ako putujete putničkim brodovima, još teže ćete pronaći kada je plovilo, zapravo proizvedeno.

Zašto sve ovo navodim? Zato što od jutros, kako je stigla vest o kvaru na jednom od tri motora na službenom avionu Vlade Srbije, počeo medijski spin o prevelikoj starosti oba vazduhoplova, od kojih je jedan proizveden 1981, a drugi 1991. godine. A zašto mediji nisu "iščačkali" podatke o servisiranju? Jer redovno i kvalitetno servisiranje je ključno za ispravnost aviona, a ne starost.

Odgovori
V

Ne znam kako je u drugim zemljama, ali u USA, na http://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNum_Inqu… kad ukucaš N broj dobiješ sve podatke o avionu.

V

Imas gore podatke o servisiranju, javio se neko ko ih odrzava i to bi trebalo da bude dovoljno. Kad se sve uzme u obzir to je dobro odrzavan avion, uzevsi u obzir u kojoj i kakvoj zemlji mu je baza. Ja bih se pre zabrinuo da niko ne "ogranicava" ovakve izjave. Tu bi, da je ovo neka normalna zemlja, trebao da se cuje portparol DCV-a sa necim konkretnijim. Ovako, izjave koje mogu da se procitaju ne pomazu.

Inace mislim da je Airbag (prvi komentar) najbolje objasnio sta se (verovatno) desilo. Tresla se gora (motor)…

A sto se Flightradar-a tice zasto mislite da oni daju tacne podatke? I da imaju sve letove na raspolaganju? Mozda komercijalne, sigurno ne i privatne tj. posebne namene ili kao se to vec zove kod nas…

V

Mnogo bre lažu , sve izmišljaju,kriju i naduvavaju priče ! Zašto su sakrili podatke o ovom letu ? Više ne može da se proveri putanja leta na ,,flightradar24.com'' a ni na zvaničnom sajtu ,,Nikola Tesla "…
U Blicu još uvek ima članak sa slikom gde se vidi da su se u Hercegovini na granici sa Hrvatskom okrenuli nazad …

Odgovori
n

Sve sami strucnjaci od te Pak pa dalje. Avion jeste star I imao kvarove ali nije to tako kako ove neznalice (sveznalice) pricaju. Ako je bilo drame zasto nije sleteo u Podgoricu nego je leteo pola sata nazad.

Odgovori
f

Zašto avion nije sleteo na alternativni aerodrom,Mostar,Sarajevo ,Dubrovnik,Podgorica Tivat.Tako nalažu procedure. Kad se desi takva vrsta kvara sleće se na najbliži aerodrom a ne leti se još 45 min.Potpuno je besmislena opaska da su išli za Bg jer je popravka skuplja negde van Srbije.A da srušio avion nedaj bože šta bi bilo koliko j eto skupo.Opet bi se u nedogled komentarisalo i raspravljalo.Srećom nije i u sreću se ne sme više uzdati ,jednom će izdati.Tako je to u letenju nikakva improvizacija jednostavno ne dolazi u obzir.Zna se šta se tačno radi u svakoj situaciji.Zato mi ovo deluje u najmanju ruku samoubilački da se avion vrati u BG a ne da sleti na najbliži aerodrom, s obzirom na priču da su putnici leteli po kabini.

Odgovori
G

Procedura prvo nalaže da se motor, ako su svi parametri normalni (nije bilo pozara, nije bilo gubitka pritiska ulja…), ponovo startuje. Motor je ponovo startovan i avion se sa tri motora u radu vratio u Beograd. To je bila odluka vodje vazduhoplova a doneta je zbog putnika. O kakvoj improvizaciji govoriš i o kakvom samoubilačkom postupku? Misliš da Falcon 50 može zbog ovakvog kvara da se sruši? Od početka upotrebe, od 1979. godine, NIJEDAN Falcon 50 se nije srušio. 1994. Falcon 50 Predsednika Ruande je oboren a 2014. Falcon 50EX u vlasništvu TOTAL-a imao udes na Vnukovu. Ajde informiši malo sebe pre nego što daješ komentare.

Y

Pusti ti predsednike Ruande i Burundija nek im je laka zemlja, da li ti nama možeš nešto pobliže da kažeš oko održavanja falcona i pošto nije održavanje uzrok šta je uzrok tako čestih incidenata da li su to neiskusni piloti, možda subverzije? Svi smo počeli da te doživljavamo kako reče Vlada SEA

„ko održava taj avion“!

Ako je to državna tajna razumećemo te!

G

Naravno da nije državna tajna. Ako malo bolje pogledate koje su organizacije za održavanje odobrene od strane DCV-a videcete da Avio služba Vlade ima odobrenje da obavlja radove održavanja do određenog nivoa. Avione do određenog nivoa održava Avio služba a sve veće radove, gotovo od samog početka upotrebe aviona, obavlja Jet Aviation u Baselu sa kojim Avio služba ima Ugovor. Nisu problem ni piloti ni tehnika. Početne obuke, provere, obnove znanja i obuke i provere na simulatoru i ….. se obavljaju u odobrenim centrima za obuku, uglavnom u Americi, i u zakonom propisanim intervalima. Avioni se održavaju prema preporukama proizvođača i nije dozvoljena nikakva improvizacija. Zbog prirode posla provere od strane inspektora DCV-a se vrše mnogo češće nego kod drugih. Sve ostale mogućnosti ne želim da komentarišem, obezbeđenje aerodroma NT vrlo profesionalno obavlja svoj posao, a ostalo su čaršijske priče. Realno je da se dešavaju kvarovi (da ne polemišemo oko toga) samo što se o kvarovima aviona Vlade odmah piše i obaveštava javnost, sa čime se i slažem, ne treba takve stvari da se kriju, sve je to normalno (ako se neko ne slaže neka mi pokaže avion koji se nikad nije pokvario ili je imao manje kvarova). Nažalost oni najglasniji i oni koji imaju tu mogućnost da takve informacije prenesu u javnost su uglavnom laici i od kvarova koje je i sam proizvođač predvideo, i za to propisao određene procedure, naprave katastrofu i kako je neko jedva izvukao živu glavu. Razumem i strah putnika i izjave date u takvom stanju. Nažalost takve procene (u današnjem slučaju da je avion padao toliko i toliko)… nisu objektivne. Sa druge strane, kada bi se bavili statistikom o tome koliko je godišnje po avionu kvarova i otkazanih letova/zamenjenih aviona imao nekadašnji Jat Airways, Air Serbia a koliko avio-taxi firme, videli bi da je Avio služba Vlade imala najmanje problema, ali niko se time ne bavi izuzev DCV-a. I ovaj i svi prethodni događaji trebaju da opravdaju određene promene koje su danas u medijima i najavljene ali o tome ćemo sutra.

Y

Uvažavam tvoj odgovor dosta toga si razjasnio barem meni, ja sam logično došao do zaključka da je problem u održavanju s obzirom kako se sve radi traljavo i aljkavo. Jedino ti nije na mestu konstatacija što upoređuješ kvarove na avionu poslovne avijacije i avione u saobraćaju koji imaju ogromnu eksploataciju. To što nijedan falcon 50 nije imao ni jedan udes je zaslužan veoma mali broj tih aviona (par stotina i to u svim mogućim varijantama) što se ne može porediti sa B737 i A320 kojih ima preko deset hiljada komada proizvedenih koji su non stop u eksploataciji!

G

Nisi me razumeo, ne upoređujem kvarove ovih aviona, oni se ne mogu ni uporediti zbog različite namene i upotrebe. Govorim o tome da se svaki kvar na avionima Vlade medijski proprati, dok se o kvarovima drugih aviona gotovo i ne govori. Da je drugačije, oni koji to treba bi shvatili da je da se kvarovi i otkazi dešavaju, da su proizvođači aviona propisali određene procedure (Abnormal ili Emergency) i njima pokrili skoro sve moguće kvarove, da su ove procedure sastavni deo osnovnih obuka i kasnijih obnova znanja pilota, da se upravo ove procedure uče i uvežbavaju i njihovo poznavanje proverava na simulatorima ……… Juče je sve odrađeno po propisanoj proceduri……. U kabinetu Predsednika su odlučili da ubuduće koriste redovne linije, ako zanemarimo složenost zaštite/obezbeđenja Predsednika i moguće neprijatnosti tokom leta (videli smo da ima ljudi koji imaju drugačije stavove), interesuje me šta će se dogoditi ako kojim slučajem i tada dođe do kvara na avionu, da li će zauvek odustati od korišenja aviona, da li će za sva naredna putavanja koristiti automobile ili vozove ili brodove? Nije to baš tako…..

Y

Meni se učinilo u jednom trenuku kad si rekao:"ako bi statistički uporedili kvarove u JAT-u, Air Serbia…" da si baš to želeo da uporediš. Što se tiče "Emergency i abnormal" situacije imam nekoliko "Owners manual" različitih kompanija za DC-9, DC-9 Super80, MD-80, i mogu da prepoznam šta je "Emergency" ali nikako ne na osnovu izjave pravnika Olivera i loto promoterke teta Staše.

V

Samo da dopunim kolegu Gosta (pozdrav iz Sijetla!). Nacin upotrebe utice i na nacin odrzavanja i ntesko ih je uporedjivati. Recimo avion za putnicku namenu je sertifikovan da leti do 75,000 ciklusa (broj letova) sto je ograniceno sa necim sto se zove "limit of validity" (dokle firma garantuje da ce podrzavati avion, da uporstim pricu). Sto se Falcon-a tice cifra je 40,000 ciklusa. Pored toga mozes i da poredis tipicasn profil leta za oba modela tj. oba tipa aviona (oove sam samo uzeo kao primer).

Znaci, problem je porediti odrazavnje, profil leta, cikluse i celu operativu za putnicki (tipican) i poslovni avion. To se odrazava i u sertifikaciji alid a sad ne idem u to. Sve u svemu Gost je dao odlican odgovor koji sasvim dobro pokazuje sta se desilo.

s

ne lupetajte,otkaz motora pa sta.To se i ne oseti,pala muva na medjeda zato ima i tri motora.
Za padanje,neka dovedu pilote iz JAT-a pa nece padati vise.
U jatu svaki boing je stariji od falkona ima samo dva motora i ne pada kad mu stane jedan.I tamo su najbolji vojni piloti pa ti izvuci zakljucak.

V

U JAT-u već odavno nema vojnih pilota. Ne razumem odakle ti taj podatak.

Civilno Vazduhoplovstvo SFRJ je još kasnih 60-ih počelo razdvajanje školovanja civilnih od vojnih pilota, a 70-ih i zaokružilo taj proces otvaranjem Pilotske Škole u Vršcu. SFRJ je bila tada jedna od prvih zemalja u Svetu koja je započela taj trend, a kasnije su sve ostale zemlje krenule tim putem.

I avion nije padao, Budalaština. Piloti su odradili driftdown proceduru koja je propisana od strane prozivođača kada dođe do otkaza jednog motora. Videla žaba gde se konj potkiva, pa i ona digla nogu.

Deset milona Srba, jedanaest milona vazduhoplovnih stručnjaka.

A

Eto Vlado, jesam li ja fino na početku reko da se sjurio dole, umjesto "driftdown" :) Ovo mi je najnoviji raport, "1" umjesto "i" ) Roger !

Y

Nije tačno da je svaki jatov boing stariji od falkona! Falkon je’81, a prvi naš B737 YU-AND je stigao iz Sijetla 1985! Jedino što je bilo koji jatov 737 mnogo više raubovan

С

На flightradar24.com лепо се све види. Окренули су се негде пред Макарском, па назад.
Није скуп авион колико тренутак и време после тога кад сазнате да неког државника више нема.Нови избори, можда нека револуција…

Испада да је авион прилично јефтин за нормалну државу, не за банану од државе

Odgovori
S

Novi avion je već kupljen, čudi me da TS nije upznat da je prvi potpis koji je AV stavio negde još kao PPV, 2012. bio na ugovor o kupovini novog Falcona za cifru od 40 milki dolara. Sad ce isporuka pa treba malo pravdati… Da se proveriti…

Odgovori
M

Prosto je nedopustiva i neverovatna izjava Stanislave Pak."padanje kao kamen", :slaviti dan kao drugi rodjendan" itd.. Jasno se vidi sa radara24, gde su piloti okrenuli avion sa pr4dvidjene marsute i usmerili ga prema Beogradu. Ako su tako "padali kao kamen", kako su cak sa ivice Jadranskog mora uspeli da dodju do Beograda?Ako je stavrno je bila EMERGENCY situacija zasto se avion nije prizemljio na Splitski, Dubrovacki, Tivatski ili Podgoricki aerodrom koji se bili neuporedivo blizi? Dakle ipak nije sve tako kako je objavljeno. Da podsetim. Starost aviona se non stop dovodi u vezu sa svim nevoljama, ali ne treba zaboraviti i da je potpuno novom Airbusu 380 ekspolidrao motor u blizini Singapura. Dakle potpuno novm avionu. Takve stvari se dogadjaju ,a pre svega je pitanje odrzavanja jer za avion nalet i godiste proizvodnje ne predstavljaju neki bitan problem.Sve mi se cini da se voda nanosi na breg koji se zove kupovina novog aviona.Mada ima i drugo resenje koje je u ovakvoj situaciji za Srbiju mozda i prihvatljivije. Zove se Air Srbija.

Odgovori
J

Pazi, njoj kao laiku i ženi je sigurno situacija izgledala dramatičnije nego što jeste ako je avion počeo da propada i javio se osećaj snižene gravitacije . Uz to, ako je bilo turbulencija i/ili oscilacija verovatno su se prepali . Naravno, ne bi trebalo da daje takve izjave po medijima, ali kod nas i na mnogo važnijim funkcijama sede totalni amateri , tako da je ovo sitnica .

C

Stanislava kaže: "izbegnuta tragedija", "padali kao kamen", Sir Oliver Savetnik Antić kaže: "išao kljunom na dole" "doživeo neki elektro šok nakon što je nešto eksplodiralo u motoru"…

…strahota jedna od države, vlasti i naroda koji ih bira!

Odgovori
S

Upravo tako,ne mogu da verujem koji "buzdovani"vode drzavu.

p

Cini mi se da smo u srpskom vazduhoplovstvu dobili jos jednog „strucnjaka“.Prvi je bila ministarka Z.Mihajlovic a za njom i predstavnica za stampu predsednika Nikolica.
Provedoh 66% svog kratkog zivota u vazduhoplovstvu a da nikad nisam doziveo,video i cuo od vazd.strucnjaka da avion pada kao kamen.
Otkaz jednog motora je oduvek bio „abnormal“postupak tj.nesto sto se ne tretira kao opasnost niti je potrebna bilo kakva hitrost u smislu odluka i akcije.
Cemu sva ta drama?????
Mogu da se kladim da ce mo pre videti novi avion u kome se prevoze nasi politicari nego bilo koji obecani helikopter,rezervni deo za ratnu avijaciju a da ne spominjem novi borbeni avion.
Pare za putovanja VIP lica se uvek pronadju a sirotinja je i bogu teska.

Odgovori
V

Iz priče o održavanju kao relativni laik bih lako mogao da izvedem zaključak da je potpuno besmisleno nabavljati nove avione, jer su letelice tehnološke generacije 70-tih godina prošlog veka podjednako bezbedne, efikasne i jeftine za održavanje kao novi avioni. Sa druge strane znam da to nije tačno, jer industrija brzo napreduje i svako normalan nabavlja novije avione, naravno ako može da ih priušti. Iz svog skromnog poznavanja teorije održavanja tehničkih sistema sećam se da troškovi održavanja i eksploatacije krševa od određene tačke rastu eksponencijalno. Gde se na toj krivoj nalazi Falcon o kome se ovde govori, i da li je državi potpuno svejedno koliko će se davati na održavanje svoje malobrojne flote u plovidbenom stanju? Nemam statistiku vanrednih događaja na avionima u vlasništvu državnih organa, pa mi nije jasno ni sa kojim osnovom se sa zvanične pozicije ovim avionima lepi status "uklete flote" kojoj se više ne može verovati? Verovatno još jedna tendenciozna priča koja nije izrečena slučajno (pretrpljeni strah mi ovde ne deluje kao dovoljan motiv…)

Odgovori
V

VOC, problem je sto to jeste stari avion a sluzba koja ga odrzava radi svoj posao po svim propisima sto znaci da je sav posao jako skup. U pravu si da je skupo odrzavati stariji avion posebno ako se ne koristi redovno. Nabavka novijeg aviona je, cini mi se, vec bila u opticaju i postojalo je i postoji puno (kreativnih) resenja.

Racunica je zeznuta ali ne i tako teska, ako si u industriji, jer gledas da li ti se i dokle isplati da guras taj, da ga tako nazovem, stari avion da radis celokupno obavezno odrzavanje a sve to bez neke modernizacije – sto se pokazalo u jednom od incidenata u kome je ovaj avion ucestvovao (cini mi se da ne moze da slece na CAT II i III sertifikovane aerodrome po slabijoj vidljivosti). Znaci oprema mu je iz doba kad je proizveden sto bas i nije na zavidnom nivou.

Ima i drugih starih aviona te kategorije, i jos starijih. Dovoljno da kazem da redovno vidim HS 125 kako leti sve u 16 ili neke druge stare modele kao Gulfstream II ili Saberliner da pomenem samo poslovne. Znaci moze se samo je pitanje koliko se isplati, da ne duzim. Nabavka novog u ovoj kategoriji ide dobrano preko US$10M (nista ispod 15) sto je trenutno, cini mi se neostvarivo, ima vaznijih troskova bar za Srbiju (ahm tzv RV, recimo, SAR, MEDEVAC i tome slicno). E da, zaboravih i BG na vodi, i to kosta ;-)

Elem, kupovina nije laka, najlakse je voziti ga dok moze. Resenja ima: Air Serbia, iznajmiti privatne kojima je AOC kod nas, fractional operators i slicno.

Odgovori
V

Hvala Vlado, ovo je poprilično razjasnilo stvari.

P

Предугачак коментар па предугачак коментар.
Ево и завршетка претходног ако буде објављен:

Од тих покрадених пара – И НЕ САМО ТИХ ПОКРАДЕНИХ ПАРА – би сигурно глатко могла да се уради набавка и војних летелица и свашта нешто још.

А што се тиче просуте кафе…… молим све пилоте путничких авиона који долазе на овај сајт да ми објасне процедуру испијања исте – да ли можда то радите нагнути над инструменте и да ли узимате у обзир могућност турбуленције/пропадања током тог ритуала? :)

P

Е мој Владо…..као неко ко се (за сада аматерски) занима за хеликоптере и, дозволићете, обожава исте.

Помињеш MEDEVAC (или HEMS, мислим да је то исто) ваздухоплове. По ономе што сам ј успео да нађем на интернету, немачки ауто-мото савез ADAC има 44!!! хеликоптера распоређена по територији Немачке где им је време приступа било којој несрећи/потреби до максимално 15 минута!
Будући да смо ми, МАЛО мања држава од Немачке, мислим да би нама "завршило посао" 10ак таквих хеликоптера. Наравно да се поставља питање пара и како и одакле то све платити. Ако ме моје памћење служи, у Инсајдеру су израчунали да је само из Колубаре покрадено око 130 МИЛИОНА еура – преко разних дођем ти-дођеш ми комбинација и, наравно, неизоставних ""политичара"".

Будући да најновији Bell 505X хеликоптер кошта 1.070.000 долара у оваквој конфигурацији авионике (http://www.bell505.com/wp-content/uploads/2014/10/BELL505-FlightDeck.jpg), што је 996.000EUR по данашњем курсу, контам да "крштени" MEDEVAC хеликоптер попут ЕС-135/145 које користи поменути ADAC (http://www.dailymotion.com/video/k6ZCguc0wck6RYaHrQT) не би требало да је скупљи од 3-4 милиона еура. И ето нама квалитетне MEDEVAC службе и онда по болесну децу и изгубљене туристе/алпинисте лете најмодерније опремљени хеликоптери којима ни магла ни ноћ+магла нису никакав проблем. Негде на њиховом сајту сам нашао да неке верзије ових хеликоптера имају чак и ауто пилота.

V

Dva kretena koja su se us*ala od straha, prave se pametni dajući ovakve izjave. Već vidjeno u Zemlji Srbiji.

Otkaz motora nije emergency situacija sam po sebi. Postoje dva načina klasifikacije otkaza motora. Prvi je engine failure, a drugi je engine severe damage or separation.

Kod prvog slučaja dolazi do gašenja motora u letu iz raznoraznih razloga, ali bez oštećenja samog motora. Procedura propisuje da posada ustanovi da li ima obrtaja N1 i N2 vratila motora, vibracija i da nije povećana temperatura izduvnih gasova motora. Ukoliko je sve u granicama proizvodjačkih normi, pokušava se restart motora u letu. Ukoliko je uspešan restart, Vodja Vazduhoplova donosi odluku o nastavku leta ili povratku na odredište ili sletanje na najbliži pogodan aerodrom.

Kod drugog slučaja dolazi do gašenja motora zbog strukturalnih oštećenja unutar samoga ili do odvajanja dela motora, pa čak i celog motora od aviona. Tu se ne pokušava restart motora, već se motor obezbedjuje procedurom od daljih oštećenja i donosi se odluka o letu. Tu stupa Zakon na scenu. A medjunarodni zakon kaže da dvomotorni avion može nastaviti let sa jednim ispravnim motorom najviše do 364NM. U tom radijusu mora da ima pogodan aerodrom za sletanje.

Ne znam iz glave koliki je limit za tromotorni avion pri otkazu jednog motora, ali sigurno ne može biti kraći od 364NM. Drugim rečima, iznad Jadranske obale, mogli su i da nastave ka Rimu, a i da se vrate u Beograd. Verovatno je Vodja Vazduhoplova u dogovoru sa Vodjom Državne Delegacije ( ko god ta/taj bio ) odlučio da se vrati u Beograd.

Tu bi trebalo da prestane svaka špekulacija, panika, fama, licitiranje. Ali, ovo je Zemlja Srbija. Ovde svi sve znaju i odmah se osećaju pozvanim i prozvanim da komentarišu. Budale na kvadrat.

Čega se pametan stidi, time se budala ponosi. A budala oko nas ima kao korova posle kiše.

Odgovori
L

Piloti odradili posao za koji su skolovani i placeni. A posto se u avionu nalazio pre'cednik sad su na redu i odlikovanja :-)

A

Dakle, u radijusu od 364 NM (674 km), mogli su da biraju između Splita, Zadra, Mostara, Dubrovnika, Tivta, Podgorice, Sarajeva, Zagreba, Banjaluke, Beograda, pa čak i Niša, Temišvara, Budimpešte… Tako da su izabrali da se vrate za Beograd, što je sasvim OK.

Mogli su i da nastave preko Jadranskog mora do Rima ili nekog drugog italijanskog aerodroma, ali, pretpostavljam da bi to bio spoljnopolitički blam, da predsednik države sleti državniičkim avionom sa jednim neispravnim motorom, a da istog popodneva/večeri, nakon zvaničnog susreta sa papom, u Vatikanu, treba, sa sve delegacijom, da se vrati za Beograd redovnom avio-linijom (pod uslovom da u tom avionu bude dovoljno praznih sedišta za sve, uključujući i prevodioce, protokolarce/kabinetlije, obezbeđenje, itd).

A možda je, na neki način, spoljnopolitički blam predstavljala i sama poseta Vatikanu, svega par nedelja pred 9. maj u Moskvi? Ali, to pitanje tematski prevazilazi okvire ovog specijalizovanog portala, tako da o tome ne bih želeo dalje da diskutujem na ovom mestu.

S

Falkon 50 u slučaju klasičnog otkaza jednog od motora može da nastavi do destinacije sa dva motora i na nešto manjoj visini, i to sa sve NBAA IFR rezervom. To čini mi se ne može ni jedan avion na svetu. Ovde se možda desilo to što ste vi AN24 predpostavljali, da bi se morali vraćati redovnim letom da su nastavili ka destinaciji.
U svakom slučaju slažem se i sa vašom zadnjom konstatacijom da je ova poseta Vatikanu blamiranje jer se pozicija Srba na prostorima gde vatikan upravlja pogoršava iz godine u godinu…

g

Da li je istina sto Blic pise da je doslo do nenamernog izvlacenja slotova zbog prosipanja kafe po konzoli sa elektrouredjajima!!?.Zeleo bih da neko upuceniji prekomentarise tu mogucnost.Hvala.

Odgovori
J

Nisam uspeo da pronadjem u Blicu, molim te iskopiraj link za tu vest

g
J

gost,

U Blicu je vest objavljena u 21:56 i prvi komentari kreću oko 22:00. Ti si pitanje postavio/la pre 22 sati, juče između 16:00 i 17:00. U tom trenutku na sajtu Blica to nije bilo napisano, zato sam te i pitao da iskopiras link za tu vest. Za vest si mogao/la da znaš samo ako radiš u Blicu, ako grešim ispravi me.

g

Jovo,danasnje stampano izdanje Blica str.4

Odgovori
G

YU-AJZ, evo upravo se dešava ono o čemu sam i pisao. Sada se pojavljuju vojni analitičari, Bojan Dimitrijević i Zoran Dragišić, daju izjave Tanjugu a pored ostalih Blic prenosi a običan narod čita, evo nečeg interesantnog:
– "Novi kvar na Vladinom "falkonu" nije iznedio vojne analitičare Bojana Dimitrijevića i Zorana Dragišća koji su su izjavama Tanjugu ukazali na neophodnost nabavke makar jeddne nove letilice kako se ne bi rizikovalo za životima najviših državnih zvaničnika"
– "Dimitrijević podseća da je Vladina avio-flota nasleđena "delom od nekadašnjih saveznih ili republičkih organa a najveći delom od JNA" tako da da je najveći deo flote star više od 30 godina"
– "U ovom trenutku je veoma teško očekivati da se sredstva pronaći ali otkazi na "falkonu" koji je star 34 godine a prethodno je bio u u intenzivnoj upotrebi u JNA i ratnom vazduhoplovstvu na neki način govore da je to ipak nužan stvar – rekao je on (Dimitrijević)
– "Dragišić je upozorio da je "zaista potrebno videti šta se dogadja sa tim avionom sa kojim se po ko zna koji put desavaju nedupstivi incidenti" a državni zvanični se izlažu riziku"

Prosto ne mogu da verujem šta sebi daju za pravo ovi ljudi. Oni nisu "iznenađeni". Ako su vidoviti i znaju šta će se desiti pred njima je svetla budućnost, možda ih bude angažovala i sama Lufthansa.

G-dine Dimitrijeviću, Falcon 50 registarskih oznaka YU-BNA NIKAD nije bio u JNA, od prvog dana je u Avio službi Vlade (drugačije se ranije zvala), Learjet 31A registarskih oznaka YU-BRZ NIKAD nije bio u JNA ili VJ, od prvog dana je u Avio službi Vlade.
Falcon 50 s/n 025 registarskih oznaka YU-BPZ, koji je bio u JNA od 1980-1995, pa u Avio službi Vlade 1995-2003, NIJE bio u intezivnoj upotrebi. Odlukom države je prodat 2003 a kupila ga je firma DFG CAPITAL LLC. Zbog izvanrednog stanja i malog naleta novom vlasniku se isplatilo da uradi određene modifikacije (one za koje naša država nije imala para). Ugrađeni su mu jači motori, zamenjena oprema (ugrađen Pro LIne 21), novi interijer i kompletan avion ofarban. Avion se može videti na http://www.aso.com.

Gospodine Dragišiću, ko će to da vidi šta se dešava sa tim avionom i koji su to dopustivi a koji nedopustivi incidenti? Ko to određuje šta je dopušteno a šta ne, vi ili proizvođač aviona i DCV.

Odgovori
V

Gost,
ti analitičari su oni što za sok i sendvič pišu i kažu sve što im se naredi. Od analitike jedino im radi analNI otvor. Doduše sa puno vazelina.
Mnogi od njih su sami sebe prozvali analitičarima i stručnjacima. Takvih na našim prostorima, samoukih, nikada nije manjkalo.
Piši što češće ovde, da ne dozvolimo da idioti predstavljaju struku u medijima.

Y

Da,da Gost čestitam poprilično vidovito sa tvoje strane! Sad sam prvi put sa tvog posta saznao šta je „trust mozgova“ slagao i šta je poenta toga.

V

Kakvi likovi i kakvo naručeno spinovanje! Iz svojih skromnih kontakata znam da se nebuloze tog tipa u sportskom "novinarstvu" pišu za jednu porciju roštilja, a ovi su izgleda dobili i srpsku salatu kao prilog! Priznajem da nisam pročitao izvorni tekst, ali kao "eksperti" mogli su na kraju svog elaborata i da predlože i koji tip aviona bi valjalo da se kupi kao zamena… I kako će dalje gurati tu priču ako se stvarno utvrdi da je Loto Staša prolila kafu pilotu u krilo? Gost, u svakom slučaju hvala ti na razjašnjenju.

V

VOC_91, rekao bih da je bila šopska salata, ne srpska.

Y

VOC_91 još će se nakraju utvrditi da je vibriranje izazvala nestašna loto teta Staša „ponirući kljunom nadole“ prema čika Oliveru…

V

Ma AJZ, ovo sada su ukršteni "Alan Ford", "Reno 911" i "Pajtoni", to nema više nikakve veze sa avijacijom. Mi sad čekamo šta će sledeće da izmisle i serviraju nam kao gotov marketinški proizvod. Pošto ne verujem da će to proći bez daljih uvreda inteligencije, odoh da gledam Parove, mnogo su originalniji i više verujem u njhovu iskrenost. Ti mi javi da li je na kraju bilo ovo što si osnovano pretpostavio.

V

Prosuta kafa i greška posade su doveli do otkaza motora, gubljenja visine i povratka na aerodrom polaska.

Gospoda Bojan Dimitrijević i Zoran Dragišić su dokazali da su nazovi stručnjaci i da im se privida neispravnost Falcona. Nema potrebe za kupovinom novog aviona, već za boljom obukom posada.

A ove stručnjake treba poslati da okopavaju bašte ili nose gajbice praznih flaša.

Y

Vlado, ne treba tu ni novi ni stari avion već jedna ukakana močuga za sve one beskorisne tipove koji su se baškarili u falkonu predhodnih 25 godina.
Okopavanje bašte za onu dvojcu da, ali nošenje gajbica ne jer se jedan tip obogatio noseći gajbice, posle je jurcao kolima, otvarao diskoteke…sećaš se?

V

Priča postaje sve bizarnija: http://www.blic.rs/Vesti/Politika/551743/OTKRIVAM
Predosećam da će naredna sezona serijala "Air Crash investigation" sadržati i epizodu "Circus at 30.000 ft"…

Odgovori
V

U zemlji Srbiji VOC_91 nema kraja bizarnostima. Kod nas, mi i bizarno možemo da napravimo bizarnim. Mi smo čudo do sada neviđeno na kugli zemaljskoj.

A

Kao neki reality show ili Minimaxovizija, može li se više uopće vjerovati po defoultu nekome za koga znamo da je službenik države i da samim tim govori istinu, stvarno zastrašujuće ako je istina da su ovi "privjesci aka savjetnici" izmislili. Mada što jes je, jedino posada nije ništa nikome izjavila a nije se oglasio ni Predsjednik ni njegova služba za smišljanje odgovora. Ali zar se flaps ( kako pišu "krilca") ne izvlači nekom polugom. To se nemože samo tako krpicom pomaknuti. Evo gledam on ima trimere s prekidačima udubljeno na centralnom pultu možda je to mogla krpom da poremeti, mada ? Ima li neko upoznad s ovim sistemom za trimanje: Evo slike: http://i.imgur.com/0EYETaL.jpg i čitav kokpit http://i.imgur.com/0EYETaL.jpg .

Odgovori
A

Evo, večeras su gotovo svi mediji objavili "da je prosuta mala količina kafe u zoni kvadranta slota usled turbulencije, a zatim je kopilot počeo salvetom da briše deo posut kafom i tom prilikom slučajno aktivirao prekidač za slučaj nužde".

Ipak, gledajući u sliku kokpita koju je linkovao A1rBag, meni se čini da je bilo obratno – da je kopilot (koji sedi na desnom sedištu) upravo u tom "kvadrantu" desno od "malog crvenog" za "emergency slat", verovatno navikao da spusti šoljicu s kafom, te je, prilikom spuštanja iste, zakačio "emergency slat" i aktivirao ga, što je rezultovalo onako kako je rezultovalo. Kafa je, dakle, čini mi se, prosuta naknadno, i brisana salvetom još naknadnije. No, važno je da je sve dobro prošlo. Ukoliko je zaista tako i bilo.

M

E pa da rezimiramo.. Pre svega da se podsetimo nekih izjava..Stanislava Pak :" – Samo zahvaljujući velikom profesionalizmu i izuzetnom umeću našeg pilota izbegnuta je tragedija. Verujte da smo u jednom trenutku bukvalni padali kao kamen – rekla je za „Novosti” Stanislava Pak, savetnik predsednika Srbije, koja je bila u Vladinom avionu, sa šefom države.".. Pa dalje : " Ona kaže da je letelici otkazao motor nad Jadranskim morem i tada je počeo da se odvija pravi nebeski triler.- Verujte da sam još u šoku i, što se nas iz Predsedništva tiče, ubuduće ćemo koristiti redovne linije. Slavićemo ovaj dan kao drugi rođendan -" kaže Stanislava Pak.
Potom Potom Gdin Mrkic: "- Preživeli smo pravu dramu u vazduhu i mogu da kažem da su predsednik Nikolić i njegovi saradnici nepovređeni sleteli u Beograd samo zahvaljujući neverovatnoj prisebnosti i veštini pilota i kopilota.." i nastavlja: "- Krenuli smo iz Beograda oko osam sati i iznenada je jedan motor, oko devet sati otkazao. Letelica je postala nestabilna, tresla se, mi smo bukvalno leteli po avionu. Tvrdim da smo ostali živi samo zahvaljujući pilotu!"..Na kraju balade se ispostavilo da su ti isti, "herojski piloti" prosuli kafu po instrument tabli..Moram re4ci… Bravo za sve umesne komentare i zakljucke iako svi nismo vladali potpunim cinjenicama ali smo bili na dobrom, odlicnom putu.Sramotne su izjave celnika koji su bili u avionu i bilo bi lepo, barem za mene, da sa uzivanjem i velikim osmehom sada procitam sta imaju da kazu kada je sve razjasnjeno.,.I ujedno da budem prvi koji cu da im cestitam :drugi" rodjendan iduce godine..

Odgovori
G

Malopre je Politika izbacila iz teksta na svom sajtu sledecu recenicu "У консултацији са Директоратом одлучено је да авион прелети са два мотора и ИСКЉУЧЕНИМ ЦВР (снимач разговора пилота у кокпиту) и ФДР (снимач података о лету)". Na sajtu Kurira isto to, i jos stoji "U konsultaciji sa DCV odlučeno je da avion shodno važećem AFM preleti sa 2 motora i isključenim CVR i FDR (Prilog 6 e-mail načelnika tehničke operative Avio službe Vlade RS) u bazni servis Jet Aviation u Bazelu gde bi motor bio naknadno proveren i zamenjene komponente gorivnog sistema (pumpa, FCU, i sl.) "
Jel' to znaci da je avion leteo sa prakticno iskljucenom crnom kutijom? I, ne znam sta je to AFM, ali bilo sta da je, zar zaista da TO odobrava let preko nekoliko drzava bez da su razgovori posade izgovorene samo vetar?

Odgovori
V

O ozbiljnosti ovog spinerskog cirkusa govori činjenica da ovu stranu otvaram u Linux-u, nakon što sam isključio dva upozorenja da je sajt T6 blokiran kao "izvor hakerskog napada"! Osećam sramotu što živim u virtuelnoj botovskoj Srbiji, gde se iz centrale modifikuje stanje svesti građana kad već nema zakona, pravne države i novih radnih mesta!!!

Odgovori
N

Da su pošteni, kao što nisu, trebalo bi da objave šta je snimio FDR, ako je uopšte bio ispravan.

Odgovori
v

crossla

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Promašen si ti na: [RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

@ Burrito Baby naravno, zato je pored Severnog toka 1 finansirala izgradnju i drugog. Jer joj ne treba.

30. Sep 2022.Pogledaj

Igor M. na: [RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

USAF ne napada druge zemlje ovisno o tome da li se odvažio ili nije, nego ovisno o tome da li mu je Vlada naredila ili nije.

30. Sep 2022.Pogledaj

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

"Ono sto se moze sigurni tvrditi: svaka informacija koju je objavila Amerika od 2021 se pokazala kao potpuno tacna." To je zato sto Amerikanci guraju Ruse upravo u tom pravcu i ne zele mir nego zele upravo ovo sto se desava. Slabljenje Rusije, slabiju Evropu koja ce se sada vise nego ikad oslanjatina iskljucivo na…

30. Sep 2022.Pogledaj

Send this to a friend