BEG airport status
Burže 2015: Šta stoji iza ugovora Er Srbije i IAE o petogodišnjem održavanju motora Petogodišnji ugovor odnosiće se na ukupno 21 pogonsku grupu u trenutnom inventaru Er Srbije

Burže 2015: Šta stoji iza ugovora Er Srbije i IAE o petogodišnjem održavanju motora

Er Srbija (Air Serbia) potpisala je u četvrtak, poslednjeg poslovnog dana ovogodišnjeg Buržea, petogodišnji ugovor o održavanju 21 motora V25000 za svoju Erbas (Airbus) flotu od 10 aviona sa kompanijom Pret & Vitni (Pratt & Whitney) koja predstavlja IAE (International Aero Engines) konzorcijum.

Kako Tango Six saznaje, „V-Services“ (V – predstavlja oznaku motora) aranžman predstavlja bazno (radioničko) održavanje motora V2500 serije na period od pet godina. U pitanju je „fixed price agreement“ koji definiše tipske posete i unapred poznate periode slanje motora na radove.

Er Srbija nema ni jednu plansku posetu kada je ova vrsta održavanja u pitanju u 2015. i 2016. godini, dok će ih u 2017, 2018 i 2019. godini biti 10, 6 i 4 – ukupno 20. Ugovor neće pokrivati neplanirane zamene koje, po trenutnim praćenjima pouzdanosti i statistike upotrebe, mogu eventualno iznositi 10% – dva ili eventualno tri motora.

Er Srbija u svojoj floti A320 familije (8 A319 i 2 A320) koristi IAE V2500 i ukupno u inventaru ima 21 motor (20 instaliranih na avione i jedan rezervni) potiska od 22, 24 i 27 hiljada libri (lbs).

YU-APC A319-131 sa motorima IAE V2522-A5
YU-APC A319-131 sa motorima IAE V2522-A5. Foto: Dimitrije Ostojić

Pored linijskog održavanja motora koje se odvija kroz različite nivoe pregleda i servisiranja vezane za MPD (Maintenance Planing Document) proizvođača aviona, avionski motori nakon isteka tzv. cikličnih resursa ili kvara motora (uletanje stranog tela – FOD i sl.) imaju zahtev za radioničkim (baznim) održavanjem prema programu i odgovarajućem paketu radova koje propisuje proizvođač motora.

Svi Er Srbijini motori u floti su bili u prvoj poseti radionici (SV1), određeni broj je bio u drugoj (SV2) dok je nekoliko bilo i u trećoj (SV3).

U svom „životu na krilu” tipični motor ide na radove zbog isticanja cikličnog resursa, usled neplaniranog skidanja sa krila i zbog pregleda radi re-isporuke motora kompaniji koja ih je iznajmila prevozniku.

Plan navedenih rutinskih poseta radionici uvek je poznat i radi se, u slučaju Er Srbije, na bazi pretpostavki o naletu od 3.600 sati po avionu godišnje, prosečnoj dužini leta od 1.8 sati.

Za prevoznika je potpisivanje dugoročnog ugovora o baznom održavanju motora (u sertifikovanoj radionici za tip) bitno jer obezbeđuje neometano odvijanje predviđenog saobraćaja (radionica isporučuje zamenski motor), garantuje ispunjenje uslova za vraćanje aviona i motora lizing kući, obezbeđuje povoljnije finansijske uslove nego da se bazne posete ugovaraju ad-hoc, rešava AOG situacije (kvar aviona – Aircraft On Ground) i pruža konstantan monitoring rada motora kojim se sprečava šteta koja bi dovela do dodatnih poseta radionici i dodatnih troškova.

Pret & Vitni imao je izuzetno profitabilan Burže ove godine sa potpisivanjima sličnih ugovora o održavanju ali bitnije, i unosnije, ugovorima za isporuku novih motora.

P&W 1500G "Geared Turbofan". Ekskluzivna pogonska grupa za Bombardier C Seriju
P&W 1500G „Geared Turbofan“. Ekskluzivna pogonska grupa za Bombardier C Seriju. Foto: Petar Vojinović

Potpisali su dugoročni ugovor o proizvodnji sa kompanijom EDAC Technologies u iznosu od milijardu dolara po kojem će EDAC izrađivati statične i kompozitne komponente za nekoliko P&W motora uključujući i novu Pure Power seriju. Lizing kuća SMBC Aviation Capital izabrala je PW1100G-JM motore za svojih 30 A320neo na narudžbini dok je CALC (China Aircraft Leasing Group Holdings), najveća nezavisna lizing kuća za avione u Kini, potpisala MoU (memorandum o razumevanju) za opremanje svojih 19 naručenih A320neo sa P&W PurePower pogonskim grupama.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

iba na: [TREĆI DEO] Izraelsko-iranski rat: Kakav je učinak imala protivraketna odbrane Izraela i savezničkih snaga?

koliko samo da kažem hvala na vašem trudu i ljudskosti da podelite vaše znanje sa svima, hvala i tangu za ovakvu otvorenost. Ovi dogadjaji su bili predodredjeni okolnostima, bilo je junaka koji su hteli da zaustave sukob. Sve više ide ka opciji 1) Iran pravi svoju atomku i ceo bliski istok ode u pepeo 2)…

08. Jul 2025.Pogledaj

Rafal na: [TREĆI DEO] Izraelsko-iranski rat: Kakav je učinak imala protivraketna odbrane Izraela i savezničkih snaga?

Vlado Za nastavak operacije su bili spremni i jedni i drugi ali na kraći period. Nema Izrael bez amera resurse da vodi duži rat protiv Irana. Izrael je pretrpeo takođe velika razaranja gradova. Nije vezano za ovu temu ali je u indiji objavljen spisak poginulih u sukobu sa Pakistanom i među njima su 4 pilota…

08. Jul 2025.Pogledaj

Vlado na: [TREĆI DEO] Izraelsko-iranski rat: Kakav je učinak imala protivraketna odbrane Izraela i savezničkih snaga?

Iran je bez sumnje pogodio određeni broj meta u Izraelu, mahom civilnih. Namerno ili ne manje bitno, IDF je svakako bio sposoban da operaciju vodi i dalje.

08. Jul 2025.Pogledaj

mnogo je kume na: General stao na čelo makedonske Direkcije za zaštitu i spasavanje: Počelo ubrzano rešavanje starih problema

BTR-80 ima nosivost od ~2 tone (standardna konfiguracija). Modifikacija: Ako je rezervoar od čelika (+1 tona) i pun vodom (+6 tona), ukupno dodatno opterećenje je ~7 tona. To znači da vozilo radi na granici nosivosti (BTR-80 ima ukupnu maksimalnu masu od ~13,6 tona, a prazan teži ~7,6 tona).Da li motor i transmisija mogu izvući toliko…

08. Jul 2025.Pogledaj

max na: [TREĆI DEO] Izraelsko-iranski rat: Kakav je učinak imala protivraketna odbrane Izraela i savezničkih snaga?

Svaka čast na analizi, no ova priča da je Iran nešto mogao a nije ili bio suzdržan baš i ne drži vodu. Naravno da su jedni i drugi pokušali nanijeti najviše šete šta su mogli, i naravno da su oboje lagali o nanešenoj šteti i prikrivali svoju - pa tko to ne radi. Ali sveukupno…

08. Jul 2025.Pogledaj