BEG airport status
Epilog jučerašnjeg incidenta: Crnoj Gori ostao jedan neoperativni Air Tractor i dva Dromadera Budući da helikopteri MUP-a nemaju vedra, Crnoj Gori sada ostaju samo Dromaderi. 40-EAB na fotografiji već duže vreme nije operativan. Foto: Dragan Trifunović

Epilog jučerašnjeg incidenta: Crnoj Gori ostao jedan neoperativni Air Tractor i dva Dromadera

U poslednje dve nedelje u Crnoj Gori je izbilo čak oko 500 požara a koliko je situacija kritična dovoljno govori to da ih je prošle godine bilo ukupno 1360. Vatrogasci imaju pune ruke posla, u akcijama gašenja požara učestvuje i avijacija a juče je prilikom sletanja na Skadarsko jezero radi punjenja rezervoara vodom vatrogasni avion AT-802F ,,Fire Boss“ imao nezgodu čiji se uzroci utvrđuju. Avion je oštećen (potopljen) a pilot nije povređen.

Vlada Crne Gore i Opštine Podgorica i Budva su još 2008. izdvojile 8,1 milion evra za nabavku tri aviona AT-802F. Ipak, Opština Budva usled ekonomske krize i nedostatka finansijskih sredstava nije ispoštovala ugovor sa španskom kompanijom Air Tractor Europe S.L. iz Valensije vredan 2,7 miliona evra sklopljen 24. decembra 2008. godine pa treći avion nikada nije isporučen.

Ugovor je obuhvatao i troškove obuke kao i prateću opremu a španska kompanija je uputila tužbu čelnicima Opštine Budva.

Prvi avion isporučen je februara 2009. a drugi već aprila iste godine. Dobili su registarske oznake 4O-EAA i 4O-EAB a dodeljeni su avio-helikopterskoj jedinici, Službe zaštite i spasavanja Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore i baziraju se na aerodromu Golubovci.

Avion AT-802 predstavlja jedan od najpoznatijih vatrogasnih aviona na svetu a proizvod je američke kompanije Air Tractor koja već preko 50 godina proizvodi odlične poljoprivredne i vatrogasne avione. Sa poletnom težinom od 7.257 kg može poneti nešto preko 3 tone korisnog tereta, u ovom slučaju vode, u rezervoaru koji u koji staje 3.028 litara vode. Svoj rezervoar sa vodom puni za samo 10 sekundi a iako ima ugrađene plovke, kao i većina amfibija, poseduje i stajni trap koji se izvlači pa može sletati i na kopno.

Prednost modela AT-802 u odnosu na konkurenciju su njegove specifične performanse. AT-802F, na primer, traži dužinu poletno-sletne staze od samo 1000 metara. Idealan je za male države kakva je i Crna Gora, gde ima velike mogućnost sakupljanja vode sa Pivskog, Plavskog i Skadarskog jezera. U okruženju su ga, pored Crne Gore nabavili i Hrvatska i Makedonija.

Drugi Air Tractor registracije 40-EAB već duže vreme nije operativan. Jučerašnjim udesom Crna Gora je ostala bez specijalizovanih aviona za gašenje požara. Teret gašenja požara iz vazduha sada će ostati na dve letelice Dromader avio-helikopterske jedinice MUP-a, koje danas nastavljaju sa gašenjem požara.

Pogledajte snimak jučerašnjeg incidenta, trenutak sletanja letelice na vodenu površinu, prevrtanje i naknadnu brzu reakciju obližnjeg brodića.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ls

Da li se meni cini ili se na snimku vidi da je „majstor“ izbacio stajni trap neposredno pre dodirivanja vode???

Interesantno.

Odgovori
Av

Ne cini ti se, izbacen mu je trap i to je najverovatnije uzrok prevrtanja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Zoran na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

Ne znam zašto, ali svemu napisanom verujem, s obzirom u kakvom smutnom i pokvarenom vremenu živimo. Vreme je najbolji sudija, i brzo će pokazati ko je u pravu. Nekako biti 24 godine direktor bilo čega nije normalno.

18. Jan 2025.Pogledaj

Thomas na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Srbija bi se trebala rijesiti svega sovjetskog-ruskog oruzja sem sta sama ne moze proizvest. Mi-8/18/24/35, M-84 i M-80 se moze Amerikanciman i Nijemciman ponuditi. Obe zemlje bi bili jako zahvalni. Posebno bi to Ukrajinciman bilo drago. Nebi trebali preobuku na zapadnu tehniku. Ako Izrael prodaje Puls i Hermes mogli bi i Merkave.

18. Jan 2025.Pogledaj

Rastko na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Postavljanje Raše na čelo SMATSA predstavlja izuzetno važan korak ka jačanju ove institucije, imajući u vidu njegovo bogato iskustvo i stručnost. SMATSA je ključni stub bezbednosti i efikasnosti vazdušnog saobraćaja u regionu, a sa Rašom na čelu očekujem nastavak unapređenja operativnih kapaciteta. Verujem da će svojim liderstvom i vizijom doprineti daljem razvoju, uz zadržavanje visokih…

18. Jan 2025.Pogledaj

MedoMed na: Završena isporuka Rafala Grčkoj

@Zagy Protubrodske rakete RBS-15 Mk. II su prije dvije godine zamjenjene sa Mk. III. RBS-15 Mk. III. trenutno postoje samo za brodove, kopneni laneseri su još uvijek Mk. II. Gradnja novi OOB ( obalno ophodni ) brodovi napreduju dobro, prije četiri dana su započeti razgovori i planiranje o Korvetama. Mornarica je najskuplja grana bilo koje…

18. Jan 2025.Pogledaj