BEOGRAD – Vazduhoplovni savez Srbije organizovao je okrugli sto na temu „Uticaj vazduhoplovnih propisa na bezbednost letenja sportske avijacije i upravljanje vazdušnim prostorom“. Ovaj skup okupio je predstavnike Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrakstrukture, Direktorata civilnog vazduhoplovstva, Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, VSS-a, vazduhoplovnih klubova iz Srbije, ali i predstavnike iz Hrvatske, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Slovenije.
Prema saopštenju Vazduhoplovnog saveza Srbije, teme o kojima se diskutovalo za okruglim stolom su problemi sa kojima se sportski vazduhoplovci susreću u praksi i potreba za menjanjem određenih pravila, vazduhoplovne nesreće i njihovi uzroci i učestalost dešavanja, te takse za razne usluge u vazduhoplovstvu. Učesnici su imali prilike da razgovaraju i o načinu sprovođenja kaznene politike i mogućnosti efikasnog zajedničkog rešavanja problema na institucionalnom nivou.
Pomoćnik ministra za vazdušni saobraćaj, Zoran Ilić, zvanično je otvorio Okrugli sto i istakao spremnost Ministarstva da radi sa drugim institucijama na rešavanju aktuelnih problema u sportskoj avijaciji. On je najavio neke od novina u novom Zakonu o saobraćaju koje bi trebalo da ubrzaju pojedine komplikovane procedure.
Da su nesreće najčešće dešavaju zbog ljudskog faktora i da su najčešće na početku i na kraju sezone, ukazao je Željko Ovuka, generalni sekretar VSS. On je skrenuo pažnju na činjenicu da restriktivna i skupa regulativa u pojedinim segmentima neretko dovodi do povećanja ilegalnog letenja.
– Kaznena politika postoji, međutim, nadzor na terenu je slab jer je mali broj inspektora, a velika razuđenost, pa se najčešće izlazi po prijavama. Stoga je potrebno ili povećati broj inspektora ili jedan deo toga preneti u nadležnost Vazduhoplovnog saveza Srbije. Još jedan od problema su takse za registraciju sportskih aerodroma, koje su velike i predstavljaju naročito opterećenje za klubove u kojima je ostalo svega nekoliko aviona. Za njih su to značajna sredstava, dok za državu to ne predstavlja značajan prihod – izjavio je Ovuka.
Stručnjaci iz DCV-a i SMATSA-e su održali predavanja na temu klasifikacije vazdušnog prostora, primene pravilnika o letačkom osoblju, pokratanju novog meteorološkog sajta za letove na malim visinama i reorganizacije donjeg vazdušnog prostora.
Zaključak okruglog stola je da kroz VSS treba u budućnosti formulisati probleme sa kojima se suočavaju klubovi i u saradnji sa nadležnim institucija raditi na rešavanju u što kraćim rokovima, navode iz Vazduhoplovnog saveza Srbije.
Ovaj skup organizovan je kroz projekat SAN (Prekogranično vazduhoplovno uvezivanje) iz pretpristupnih fondova Evropske unije, čiji je cilj podizanje bezbednosti u vazduhoplovstvu, jačanje malih sportskih aerodroma i jačanje kapaciteta službi za potragu i spasavanje.
Владан Величковић
Зар о несрећама није говорио Главни истражитељ чија је то превасходна област деловања? Вероватно је он имао доста података о удесима и незгодама које су истражене за време његовог мандата!
nile
Zar o udesima nije trebao da prica neko iz famoznog Centra za istrazivanje udesa i ozbiljnih nezgoda?!
Владан Величковић
На жалост, нема ко!
pilot utve
"restriktivna i skupa regulativa u pojedinim segmentima"
A gde je bio Vazd. Savez kada je ista ta regulativa donosena?
Zaključak okruglog stola je da kroz VSS treba u budućnosti formulisati probleme sa kojima se suočavaju klubovi i u saradnji sa nadležnim institucija raditi na rešavanju u što kraćim rokovima, navode iz Vazduhoplovnog saveza Srbije.
Samo da ne budu mnogo kratki rokovi , mozda da sacekaju da se jos koji klub ugasi.
letenje i regulativa su samo za bogate pojedince. Sta ima mi boranija da letimo. Da je Bog hteo da imamo krila itd itd…
Nekada davno u jednoj zemlji o kojoj Suad prica radilo se preko leta PPI, na Jadranu. Klubovi dobiju od Saveza malo goriva, mladi piloti mnogo naleta, a zemlja dezurstvo protiv pozara za male pare. Ali ne treba to nama vise, druge su matematike danas.
Nije samo u vazduhoplovstvu tako. Pogledajte kako su se za vreme poplava setili da rekviviraju camce ljudima. A kada dodje vreme za registraciju istih camaca, onda udri stoku po dzepu, oces ladju u Srbiji da imadesh a nisi Sojich, ni tetku u DCV-u nemash.
nekada se to zvalo Komponenta DSZ pa druze Ovuka, ako se setish, ti polako u narednih 20est godina potegni to pitanje na poluokruglom stolu, mozda daju da prodje.Eto ti mi sa foruma dajemo svoj skromni prilog u kome pravcu da razmisljash
mirko
Lepa inicijativa, taj okrugli sto, samo je tema promasena. Nisu problem bezbednosti letenja sportske avijacije vazduholpovni propisi, kakvi god da su, a oni nisu tako losi, kada su vec dovoljno dobri za citavu Evropu. Cinjenica ja da su naknade Direktorata visoke, da ljudi pokusavaju da lete ilegalno, samo nam je stvarnost pokazala da nisu ginuli ilegalni piloti nego piloti sa vazecim licencama, medju njima i instruktori. To potvrdjuje moju tvrdnju, da nije regulativa krivac za udese. Inspekcijski nadzor? Da!!!. On skoro da ne postoji Spomenuto je da vazduhoplovnih inspektora nema dovoljno. Ipak ih ima, samo ne stizu tamo gde treba. Ne moze kolima da se iznenada stigne na aerodrom, koji je udaljen i do 300 kilometara. Za takav nadzor je potreban avion, koji bi bio vlasnistvo Direktorata sto se godinama ukazuje i trazi ali bez uspeha. Ipak je osnovni faktor uvek, kao sto je pomenuto, ljudski faktor. To se svodi na pilota, ali kada se dublje analizira odgovornost pada na instruktore i skolske centre. Jesu li nasi piloti uvek najsavesnije i najkvalitetnije obucavani? Da li se uvek striktno postuje odobreni program obuke i da li se sve vezbe odradjuju onako kako su propisane? I opet smo kod efikasnog inspekcijskog nadzora. Tu se dakle kriju pravi uzroci vazduhoplovnih udesa. Mozda gresim, ali iz dostupnih informacija nisam primetio neko aktivno ucesce instruktora na Okruglom stolu. Da li ih nije bilo, ili su bili nezainteresovani, to je na vama da analizirate.