BEG airport status
Studenti sa Mašinca na „EUROAVIA“ takmičenju: Izgubili smo od Hrvata ali vraćamo se u igru sledeće godine! Na korak od takmičenja / Foto: Dmitar Popović

Studenti sa Mašinca na „EUROAVIA“ takmičenju: Izgubili smo od Hrvata ali vraćamo se u igru sledeće godine!

Grupa od devet studenata sa Mašinskog fakulteta u Beogradu nedavno je u Nemačkoj prisustvovala takmičenju „Air Cargo Challenge 2015“ u projektovanju i proizvodnji aviona na daljinsko upravljanje.

Iako su, kako sami kažu, zbog dizajna svoje letelice bili favoriti, peh koji se dogodio neposredno pred takmičenje sprečio ih je da u njemu i učestvuju.

Nadmetanje je samo jedna od aktivnosti svetske organizacije studenata vazduhoplovnog inžinjeringa – „EUROAVIA“. Kao deo ove globalne mreže grupa studenata sa Mašinskog fakulteta oprobala se u onome za čime vape budući inženjeri vazduhoplovstva – projektovanju letelice.

– Zadatak takmičenja bila je konstrukcija i proizvodnja aviona na daljinsko upravljanje koji bi poneo što veću masu i istovremeno preleteo što više dužina u etapama od 100m. Pogonska grupa je bila ograničena na električni motor AXI GOLD 2826 i APC 13/10 elisu. Takođe, kada je sklopljen, avion je morao da se uklopi u kvadrat dimenzija 2.5 x 2.5m, a kada je rasklopljen morao je da staje u kutiji veličine 1.1 x 0.4 x 0.5 m.

Avion je morao da poleti sa piste dužine 60m – objašnjava za Tango Six jedan od učesnika takmičenja, Dmitar Popović.

Projektovani avion studenata mašinstva od kompozitnih materijala / Foto: Dmitar Popović

Budući vazduhoplovni inženjeri samostalno su projektovali letelicu od kompozitnih materijala:

– Naš avion je razmaha krila 3,4 metara, te staje u pomenuti kvadrat po dijagonali, dužine 1,91m, vitkosti krila 12,9, masa prazne letelice je 3,4 kg. Maksimalna poletna masa za pistu od 60m je 12 kg.

Avion su projektovali isključivo studenati, a aerodinamičke i strukturalne analize su rađene numerički, u programima koje smo učili u toku studija. Cela letelica je napravljena od kompozitnih materijala.

Pored tog modela napravljen je duplo manji za testiranje u, našem, najvećem univerzitetskom aerotunelu u Evropi – „Miroslav Nenadović“ – objašnjava Popović.

59451b0f-3543-444c-89c7-4ce8f4230a93
Peh sa avionom uoči takmičenja / Foto: Dmitar Popović

Problemi sa letelicom sprečili su studente da se nadmeću za neku od nagrada:

– Mi smo u toku probe, dan pred početak takmičenja u Nemačkoj, imali problema sa stajnim trapom pri sletanju, gde se polomio deo koji, zbog nedostatka vremena, nismo mogli da saniramo.

Takođe je bilo problema i u transportu jer se deo spoja horizontalac-vertikalac polomio. To smo uspešno sanirali, ali smo morali da radimo korecije CG-a.

Zbog svega ovoga u letačkom delu se nismo takmičili, iako smo ocenjeni kao favoriti – objašnjava Popović i dodaje da se iz tog razloga malo timova odlučilo za izradu aviona od kompozita, te da je većina letelica bila izrađena od balze ili sa karbonskom ramenjačom.

?
Projektovanje letelice uz minimalni budžet / Foto: Dmitar Popović

U pozadini celokupne priče leži entuzijazam ovih studenata i pomoć nekoliko kolega sa Fakulteta organizacionih nauka i Ekonomskog fakulteta u prikupljanju finansija. Uprkos tome, budžet je bio više nego skroman što je ovaj tim svakako ograničavao u mogućnostima pri izradi aviona.

Što je najvažnije, izostala je finansijska podrška većine vazduhoplovnih institucija kojima će inžinjeri sasvim izvesno u budućnosti najviše biti potrebni:

– Naš budžet za takmičenje je bio oko 2500 evra, dok su ostali timovi imali između 10.000 i 20.000 evra. U ovu sumu nismo uračunali rad na CNC mašini koje su nam bile najveći trošak, a koju svi ostali timovi imaju na fakultetu.

Za pomoć smo se obratili fakultetima, koji su pomogli u skladu sa svojim mogućnostima i svim institucijama iz sfere vazduhoplovstva. Malo se njih odlučilo da odgovori, a još manje da pomogne.

Smatsa je pomogla sa 1.000 evra, FON sa 800 uz izvinjenje što to nije više, Jat Tehnika je dala 500 evra, Mašinski fakultet 300, Poslovno-tehnički inkubator 200 evra. Orao nam je pomogao u izradi jednog jako previznog dela pošto nismo imali dobre strugove.

Microsoft nam je pomogao tako što nam je napravio deo na izuzetno preciznom i skupom 3D štampaču. ETF nam je kupio elektroniku za avion – baterije, punjače, kontrolere itd.

„Techno Logica“ nam je pomogla u 3D štampi dela za aerotunel. „Teximp“ nam je odradio obradu delova za aerotunel. Srbija Tours je jedini izašao u susret što se tiče prevoza do Nemačke.

BB composite nam se ponudio da radimo kod njih na izradi modela pošto su se uverili da u našem hangaru nemamo sve potrebne alate za rad sa kompozitima. Od Branka smo naučili neke trikove oko rada sa ovim materijalima – objašnjava Popović i dodaje da su najviše podrške dobili u praktičnom radu od profesora i stučnjaka za kompozitni materijal.

Pobednik takmičenja bio je tim iz Zagreba koji je dobio podršku Hrvatske kontrole zračne plovidbe.

Danas smo sudjelovali na tribini Let do pobjede Hrvatske udruge studenata zrakoplovstva kojoj smo pružili potporu u radu…

Posted by Hrvatska kontrola zračne plovidbe – Croatia Control on Wednesday, November 25, 2015

 

– Oni su jako iskusan tim – iza sebe imaju starije kolege koje su ih savetovale oko svih problema na koje su nailazili.

Među nama nije bilo nikakvih tenzija, čak smo se i odlično slagali. Pričali smo o kvalitetu studija i o saradnji industrije sa studentima i fakultetima.

Nažalost, shvatili smo da u ovom domenu naši industrijalci i uprave fakulteta imaju  još dosta da nauče od komšija.

Nadamo se da ćemo za sledeće takmičenje dobiti bolju podršku od ljudi koji su u mogućnosti da pomognu, jer smatramo da ovakve aktivnosti mogu pomoći domaćoj vazduhoplovnoj industriji da izađe iz hibernacije u kojoj se nalazi već dve decenije – zaključio je Popović.

Budući planovi ovih studanata su da usavrše svoju letelicu i pomognu sledećoj generaciji koja se odluči da ode na takmičenje.

– Trenutno su sanirani skoro svi detalji koji su bili problematični, a u planu je dalje usavršavanje modela na kome rade mlađi studenti, što će im služiti kao uvod u njihov projekat.

Takođe planiramo da od ovog modela napravimo bespilotnu letelicu u saradnji sa kolegom sa Visoke škole za elektrotehniku i računarstva, koji se ovom temom bavi godinama – izjavio je Dmitar Popović u razgovoru za naš portal.

Za prikazivanje celokupnog izgleda aviona studenata Mašinskog fakulteta kliknite na fotografiju:

e2e09ce3-0d93-4137-9ac4-76f36c047efa

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Ni

Nadam se da ce ovi momci uspeti da skupe dovoljno sredstava za sledecu godinu i time osvetlaju obraz Srbiji, Beogradu, Masinskom Fakultetu i pre svega njima!
Srdacni pozdravi, Nismir iz Novog Sada!

Odgovori
dz

Koliko ja vidim u tekstu kazete da su bili favoriti…a u rezultatima takmicenja pise da su predposlednji (http://acc2015.com/?p=results), a pored toga pise da su u prvoj fazi takmicenja koja boduje dizajn bili 3 od pozadi od 23 tima. Sto kaze da im je dizajn modela los kao sto se i vidi sa slika. Nisam po obrazovanju vazduhoplovne struke, ali cemu prolaz izmedju krila i trupa, pa tu samo ima vise otpora trenja vazduha…povrisne horizontalca i vertikalca i oblici su po meni losi iz mog modelarskog iskustva. Vidim da imaju i aerotunel pa su mogli to da ispitaju. Ono sto mi najvise smeta je naslov koji nije tacan. Izgubili su od Hrvata ali se vracaju. Svaka cast momcima, ali su izgubili od svih 23ucesnika takmicenja. I ne vidim onda zbog cega bi se o tome pisalo. Imamo valjda neke uspehe na koje bi mogli da se ponosimo, kao sto su uspesi nasih modelara, a o tome malo pisete. A ovde se skupio jos neki novac, momci sa fakultetu napravili los model i katastrofalno izgubili na takmicenju i vi to udarite kao glavnu vest…a modelarski klubovi nemaju dinara. Da su otisli u bilo koji modelarski klub napravili bi im bolji model i mogli bi da pobede. Uz to slike koje su objavljene su blagi uzas. Pa ko moze da radi u onakvom haosu. Izrada modela je precizan posao i zahteva malo alata, mnogo reda i volje. Na volji im cestitam, ostalo nije za pohvalu.
Pozdrav,
Dzoni

dz

Dzoni, vidi se da nisi po obrazovanju vazduhoplovne struke, samo mi nije jasno zasto sebi dajes za pravo da komentarises nekoga ko jeste. Taj „procep“ je parasol krilo. Istrazuj dalje sam.

dz

Postovani „dzonijev ucitelj-u“,
Hvala na upoznavanju sa novim terminom za mene „parasol“. Na prvi pogled moje dosadasnje iskustvo u modelarstvu mi je ukazivalo da nesto nije uredu sa Vasim modelom i ne bih nikada leteo takav model. Zasmetalo mi je sto se u naslovu pojavljuje delimicna istina da ste izgubili od Hrvata, zbog peha sa lomljenjem aviona niste leteli a bili ste favoriti. „(Zbog svega ovoga u letačkom delu se nismo takmičili, iako smo ocenjeni kao favoriti)“ Dosta mi je da se o nama prica kao o genijalcima, bili bi prvi ali fali novca. Nije istina, posto vam sama letelica ocigledno nije dobro konstruisana, i bili ste jako losi i u delu takmicenja gde se boduje projekat aviona. Sto znaci da nam fali i znanja. Kada ste mi odgovorili da je to parasol krilo, zaista sam pomislio da postoji nesto revolucionarno, neki aerodinamicki fenomen koji ste ukljucili u vasu konstrukciju. Meni krilo sa procepom sa trupom, izgledalo kao nesto davno prevazidjeno, poput upornica na krilima koji kvare strujanje oko aviona. Poslusao sam Vas i naravano istrazivao. Na Wikipediji pise da je u pitanju prevazidjeni nacin povezivanja krila i trupa koji nosi mnogo otpora i upotrebljavao se u zacetku avijacije.
Prilazem vam citat sa wikipedie, a dalje istrazujte sami. (https://en.wikipedia.org/wiki/Monoplane):
A parasol wing is a high wing which forms a separate structure above the fuselage and is not directly attached to it, with structural support being provided by either several cabane struts or a single wider pylon.[3] Additional bracing has to be provided by underwing struts extending either side of the fuselage.

The supports and bracing create extra drag so the parasol wing is not often used. Compared to a biplane it has less bracing and lower drag, and the parasol wing was popular only during the inter-war transition years between biplanes and monoplanes

Odgovori
dz

I jos jedna stvar. Upotreba strucnih naziva vas ne cini vazduhoplovnim kadrom. Vec duboko poznavanje konstrukcije, aerodinamike i ostalih vazduhoplovnih oblasti. Moje poznavanje modelarstva, problemi koje imamo kao klubovi dalo mi je za pravo da komentarisem vas model i stojim iza toga.
Srdacan pozdrav,
Dzoni

ig

Dragi studenti, Dzoni je zdravo razumski pokuso da vam ukaze na nedostatke vase letelice. Ja da sam na vasem mestu bih prihvatio njegovu kritiku da bi na sledecem takmicenju postigao bolji rezultat.
Inace, i ja sam bio nekad student na MFBGD. Na zalost (ili na moju veliku srecu pokazace se kasnije u zivotu) nisam studirao vazduhoplovstvo vec procesnu tehniku. Inace nisam laik jer sam se modelarstvom bavio dugi niz godina a imao sam i PPL. Bas zato sto sam bio student na masincu i sto taj fakultet smatram svojom drugom kucom, a razocaran vasim „uspehom“ moram da vam napisem par stvari.
Rekoste da niste imali CNC masinu na faxu. Pomalo neozbiljna izjava. Pa jeste li svracali do katedre za proizvodno masinstvo? Tamo ne da nema CNC strugova i glodalica vec imaju i obradni centar i par robota. Jeste imali vi uopste ispit „Tehnologija Masinogradnje“?
Drugo, vas budzet je bio vise nego dovoljan da napravite pristojan RC model koji bi mogao odneti prvo mesto. Sumnjam da je ekipica iz ZG imala mogucnost da svoj avion testira u aerotunelu. I taj test kosta, a vi to ocigledno niste uracunali u svoj budzet.
Trece, zasto izmisljate „toplu vodu“? Zasto parasol krilo? Kakv vam je vertikalni stabilizator? Pogledajte momke iz Hrvatske. Jednostavan dizajn, verovatno odlican aeroprofil i vingleti da smanje indukcioni otpor. Njihova letelica deluje mnogo lepse. A lepo je rekao pokojni Jakovljev „lep avion lepo leti“.
Shvatite ovaj moj komentar dobronamerno jer stvarno zelim da na sledecem takmicenju osvetlate obraz MF-a.
I na kraju, sredite redionicu. U apoteci se mnogo lepse zivi i radi nego u haosu.
P.S. Videh proletos vase kolege sa motora i motornih vozila koji su napravili model formule. Bio sam veoma pozitivno iznenadjen i odusevljen.
Prijateljski pozdrav!

Odgovori
Mi

Momci jeste li culi za onu izreku „psi laju, a karavani prolaze“? Samo napred! Svaka cast na inicijativi i dosadasnjem radu. Daleko cete dogurati.

Odgovori
Va

Momci, ko vas je to od profesora nagovorio da bilo sta „testirate“ u tunelu? I iskreno, sta ste to tacno saznali na tom „testiranju“ sto vam je pomoglo u projektovanju ove „letelice“ a sto nije moglo da se nadje u prosecnoj modelarskoj skripti?

Veliki pozdrav! Gurajte napred, kupili ste iskustvo, naucite dosta iz toga.

Odgovori
de

Bruka i sramota,za iduce takmicenje molio bih Vas da se oglasite na http://www.rcfly4um.com i da malo popricamo sta vama treba i kako da napravite tu vasu letelicu a usput i da sagledate kakvih sve modelara postoje u srbiji i sta prave
Mogao sam da vam dam moj model i bili biste sigurica prvo mesto a ne da obmanjujete narod misleci da je istina

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj