BEG airport status
EBACE 2015: Tango Six u Ženevi – gde je nestalo kvalitetno biz-jet novinarstvo? Novosti, utisci i analize sa najvećeg evropskog skupa poslovne avijacije

EBACE 2015: Tango Six u Ženevi – gde je nestalo kvalitetno biz-jet novinarstvo?

Godina jubileja. EBACE slavi 15 godina konferencije u Ženevi a Tango Six ima novi dizajn portala. Možda je i trenutak da se, osim fokusiranog izveštavanja iz sveta biznis avijacije, osvrnem i na tri godine pisanja za vaš omiljeni portal.
Ja nisam novinar. Nemam ja tog talenta, načitanosti ni obrazovanja. Ne znam da napišem tekstove koji će vas oduševiti stilom, formom, opisima i metaforama. Pišem prosto i sasvim iskreno o biznis avijaciji kako je ja doživljavam. I prečesto dobijam komentare da sam oštar u ocenama. Prema nekim proizvođačima čak i bezobrazno preoštar. U kritikama prednjači Petar, osnivač i urednik Tango Sixa. A opet, sve ove godine je bio dovoljno lud da se drži našeg iniucijalnog dogovora i tekstove objavljuje originalno napisane bez ulepšavanja i umekšavanja.

I tu se sretnemo sa pojmom “objektivnog/nezavisnog” novinarstva. Dosta se o tome kod nas priča. Uglavnom da ga više nema. Ali, ako je za utehu, slabo ga ima i tamo negde u daleko bolje uređenim sistemima gde demokratija cveta. U svetu poslovne avijacije nema ni jednog “nezavisnog” medija. Svi, ali svi do jednog, objavljuju plaćene tekstove. Uzmete bilo koji od njih, listate i nailazite samo na hvalospeve (da ne kažem tekstove) o svemu i svačemu. Veći deo tih publikacija/magazina (i naravno portala) je besplatan. A štampa nikada luksuznija. Sve odštampano su reklame. Samo što je novi trened “Content Marketing” koji donosi plaćene tekstove umesto klasičnih oglasnih strana.

Da ilustrujem. Ovogodišnja press konferencija Gulfstream-a bila je prilično mirna. Bez velikih premijera, više kao osvrt na poslovanje i projekte izmedju dva EBACE-a. A onda samo četiri sata kasnije u Americi prvi let najnovijeg Gulfstream modela G500?! Četiri sata posle press konferencije i niko od novinara pojma nije imao. A i zašto bi? Vest i prve fotografije objavio je sam Gulfstream na svojim Twitter/Instagram profilima a onda ih proširio i na Facebook i Linkedin. I to je to. Klasični novinari su nepotrebni. Oni su sutra i onako objavili vest i slike u unapred plaćenom prostoru za Gulfstream objave. Toliko o nezavisnom novinarstvu.

Mora li kompanija da obaveštava ili možemo dobiti i neku medijsku ekskluzivu u biz avijaciji?
Mora li kompanija da obaveštava ili možemo dobiti i neku medijsku ekskluzivu u biz avijaciji?

I onda sam se setio svog prvog ulaska u press centar EBACE-a u Ženevi. Više nego prijateljski doček starih iskusnih novinara iz Švajcarske i Francuske. Sećaju se oni i dalje čuvenih Hronika iz Beograda. Šta god za njih bile te hronike, ali meni su pomogli da vama prenesem ekskluzivne vesti i priče sa svetskih premijera. Jer, da se ne lažemo, to šta mi mislimo i pišemo i šta vi mislite i čitate, ne utiče ni malo na svet biznis avijacije. Osim ako neko od vas nije nameravao da svojih par (desetina) miliona (USD/EUR čega god) potroši na privatni avion, pa smo mi kao uticali na odluku.

Tako sam i mislio.

Dakle, niko sa ovih prostora ne dobija (bilo kakav) tretman na dešavanjima u industriji poslovne avijacije. Kao i u mnogim drugim industrijama. Zato se sve svede na privatne kontakte i snalažljivost. Na “foru”.

I onda, ponovo sam se setio toplog dočeka Francuskih i Švajcarskih novinara i njihovod oduševljenja Hronikama iz Beograda. U Ženevi već dugo izlazi lokalni, totalno nebitni, dnevni list. Bez posebno bitnog sadržaja i bilo kakvog uticaja na lokalna dešavanja, objavljivao je uglavnom korisne tekstove za Ženevske domaćice koje su mu bile i najodanija publika. Ali fenomen ovog dnevnog lista bila je kolumna o finasijama.

Neverovatan pogled na bankarstvo i finansije iz ugla pisca, avanturiste, umetnika, poete i velikog humaniste. Gérard Le Roux bio je jedan od retko cenjenih ljudi sa prijateljima u svim socijalnim slojevima Ženeve. Pisao je kolumnu o finansijama potpuno neopterećen uticajem bankara, političara, krupnog kapitala. Bez ličnih interesa. Bio je čovek koji je drugima davao. Otkrivao je sve fore i fazone namazanih bankara, pisao o finansijskim tržištima, obveznicama, berzi, kreditima – bila je to ubedljivo najbolja i najčitanija kolumna o finansijama i bankarstvu na francuskom govornom području. List je u danima sa njegovom kolumnom izlazio u mnogo puta većem tiražu, prijatelji su ga fotokopiraili i razmenjivali.

Klijenti banaka su ga nosili sa sobom na potpisivanje ugovora i dovodili bankare do ludila. Berzanski mešetari (prevaranti) nisu tako lako nalazili investitore (budale), političari nisu mogli baš svašta da obećavaju ili prećutkuju. Ali čitali su ga i bankari, učili su iz njegove mudrosti stvari koje nisu napisane u knjigama. Ostala je legenda o njegovoj projekciji rasta cene zlata u vreme kada niko nije tako nešto moga ni da zamisli.

Novine su radile svoj posao – informisale su svoje čitaoce. Nebitni izdavač bez velikih reklamnih ugovora i veliki humanista bez ličnog interesa bili su nezavisni. A onda se Gérard sa suprugom Majom, rodjenom Beogradjankom,  preselio u Beograd. Nastavio je da piše kolumnu, ali ne o finansijama, već o čarima Beograda. Iz ugla nekog ko je u njenu video velike i lepe stvari ali i male pored kojih mi prolazimo a da ih i ne primetimo. Pisao je o Skadarliji, Kalemegdanu, o rekama i ulicama. Kolumna je postala nebitna ali Hronike iz Beograda su bile rado čitana među novimarima iz poštovanja prema čoveku koji ih je podsetio korenima njihove novinarske profesije.

U ovim tekstovima iskrenost je jedina vodilja. Suludo i nebitno, bez ikakvog itucaja na industriju, ali istinito i oštro jer tako treba da bude. I zato uživajte i dalje u iskrenim Hronikama iz Ženeve, Orlanda, Dubaija

EBACE_02

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Lu

Lijepo. Čestitam na tekstu. Nama ste, a vjerujem i sebi, dali razloga da u nečemu ipak učestvujemo.
Pozdrav iz Podgorice.

Odgovori
Sl

Hvala Vam puno na recima podrske. Kako god bilo sve ovo i ne radimo zbog velikih tiraza vec zbog male grupe entuzijasta (iz celog regiona) koji cene realne analize stanja industrije.

Vl

U novinarsku, kao u ostalom i u životu generalno, istina je najjače oružje, ali i prva žrtva.
Svi kažemo i kunemo se da volimo istinu. Retko ko želi da čuje istinu. Jos manje njih želi da veruje u istinu.
Jedino što je uteha je, što istina uvek, doduše kad tad, ispliva na videlo. Nekada ipak na vreme, a nekada kasno.
Bez istine ovaj život ne bi bio vredan življenja.

Odgovori
Sl

Mogu tek misliti koliko prave novinare pogadjaju svi ovi kvazi-novinarski trendovi kada ni ja (koji nisam novinar i ne zivim od ovoga) ne mogu da ostanem ravnodusan.

Moram samo da primetim da uvek pobedite sa vizualima koji ilustuju tekstove…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlada na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Pravi covek za ovu poziciju,strucan,iskusan,odmeren i pre svega odlican profesionalac...

17. Jan 2025.Pogledaj

Marko na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Svaka cast . Konacno ozbiljan i dokazan expert na celu ovako vazne ustanove . Moram da kazem da sam kao neko ko je 20 god proveo u avijaciji odusevljen.

17. Jan 2025.Pogledaj

Perko na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Srednje transportne helikoptere pravi svega par zemalja na svetu. Da je to tako lako pravile bi ga i mnogo jače i bogatije zemlje od nas. Prosto, inženjerski kadar je vrlo ograničen a razvoj nenormalno košta.

17. Jan 2025.Pogledaj

Zaljubljenik na: Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

Флајт летач H145 nikako nije zamena za Mi17, već pre dođe dopuna njemu (ili Mi17 dođe dopuna njima, zavisi kako postaviš šta je osnova vertikalnog transporta kod nas). Problem H215 leži u tome što nema rampu, pa nije potpuna zamena za Mi-17, koji kod nas praktičko predstavlja "teški" transportni helikopter prema trenutno stanju stvari (a…

17. Jan 2025.Pogledaj