Kako je Tango Six već preneo početkom juna ove godine hrvatsko ministarstvo odbrane uputilo je na adrese više svetskih proizvođača tzv. “Zahtev za informacijama“ (RFI – Request for Information).
Time je Hrvatska ponovo započela proces nabavke novih savremenih višenamenskih borbenih aviona. Konačnu odluku o eventualnoj nabavci i sudbini borbene komponente hrvatskog RV državni vrh bi trebalo da donese krajem 2016. godine.
Ministar odbrane Ante Kotromanović rekao je 8. aprila ove godine u izjavi za televiziju RTL da će se razmotriti sve varijante nabavke a spomenuo je polovne avione F-16 kao i južnokorejski avion FA-50.

Već 12. maja ove godine južnokorejska kompanija KAI je u hrvatskom Ministarstvu odbrane održala prezentaciju aviona FA-50 a prezentacija je održana na inicijativu južnokorejske strane. Pre svega toga u hrvatskoj javnosti pojavile su se špekulacije da je Hrvatska spremna da izdvoji oko 400 miliona evra za nabavku borbenih aviona.
To bi bilo dovoljno za nabavku eskadrile od oko 12 novih južnokorejskih lakih višenamenskih borbenih aviona KAI FA-50. Ovaj savremeni borbeni avion bi u sadašnjoj ekonomskoj, vojnoj i političkoj situaciji bio solidno rešenje za Hrvatsku a možda bi se isto moglo reći i za Srbiju.
Istorija programa
Razvoj južnokorejskog supersoničnog trenažnog aviona T-50 započet je 1992. programom koji je nosio naziv KTX-2.
Zbog ekonomskih problema program je više puta odlagan a 1995. vlada Južne Koreje ga je i suspendovala.
Ipak, program je nastavljen oktobra 1997. a 1999. je završeno definisanje konstrukcije. Ovaj avion prvobitno je trebalo samo da zameni američke mlazne trenažne avione Cessna T-37 i Northrop T-38 “Talon“ koji su se nalazili u sastavu RV Južne Koreje. Međutim, vremenom je shvaćeno da je napravljena izuzetno korisna platforma za dalji razvoj više verzija i da će avion imati veliki potencijal na tržištu.
Njegove performanse i savremena oprema čine ga danas jednim od najboljih aviona u klasi trenažnih aviona sa koga se u toku obuke i školovanja može prelaziti na najsavremenije borbene avione poput F-16, Gripena, EF-2000, Rafala, F-22 i F-35.
Program razvoja T-50 finansirali su južnokorejska vlada (70 posto), južnokorejska vazduhoplova industrija KAI (17 posto) i američka firma Lockheed Martin (13 posto). Kompanija KAI je bila zadužena za razvoj trupa, vertikalnog i horizontalnih stabilizatora dok je Lockheed Martin razvio krilo, deo avionike i sistem za kontrolu leta. Za potrebe reklame ovog aviona KAI i Lockheed Martin su oformili Internacionalnu kompaniju T-50 poznatu kao TFIC.
Februara 2000. avion je dobio oznaku T-50 i naziv “Golden Eagle“ (zlatni orao) a konstrukcija prvog prototipa trajala je od 15. januara do 14. septembra 2001. godine. Prvi let izvršen je 20. avgusta 2002. godine a napravljeno je ukupno 6 prototipova od toga dva za ispitivanja na zemlji.

Decembra 2003. RV Južne Koreje je naručilo 25 aviona T-50 od kojih je prvi isporučen 22. februara 2005.
Marta 2008. pojavila se varijanta T-50B za akro-grupu RV Južne Koreje čiji je razvoj trajao dve godine.
Paralelno sa razvojem osnovne trenažne varijante dalje je razvijen i napredni trenažni i laki borbeni avion TA-50 koji je predstavljen krajem januara 2011 i koji poseduje višenamenski radar, unapređenu elektroniku i integrisano savremeno naoružanje. Osim zamene trejnera T-37 i T-38 u RV J. Koreje ovaj avion zamenio je i školsko-borbene avione BAE Hawk.
Najnaprednija varijanta nosi oznaku FA-50, to je laki višenamenski borbeni avion koji je imao prvi let maja 2011. a koji će u Južnoj Koreji zameniti lake lovce F-5. U planu je dalji razvoj FA-50 sa AESA radarom i motorom General Electric F414.
T-50 je jedan od kandidata u američkom programu T-X za nabavku novog trenažnog aviona koji bi zamenio avione T-38 “Tallon“. Za sada je na tržištu postignut solidan uspeh, avion je prodat Filipinima, Indoneziji i Iraku a interes za nabavku pokazali su Azerbejdžan, Bocvana, Brunej, Peru, Tajland i Uzbekistan.
Proizvođač ga nudi državama koje imaju potrebu da zamene svoje trenažne i školsko-borbene avione ali i borbene avione poput aviona F-5, Kfir, Mirage III/V i MiG-21. Cena aviona bez obuke, delova, održavanja, prateće opreme i naoružanja kreće se od oko 21 milion dolara za T-50, 25 miliona za TA-50 i 30 miliona dolara za FA-50.
Opšte karakteristike
Kao obrazac i početnu tačku u konstruisanju aviona T-50 uzet je američki borbeni avion F-16 kojeg su južnokorejanci proizvodili po licenci i tako stekli tehnička i tehnološka iskustva.
T-50 je jednomotorni mlazni srednjekrilni avion, dvosed sa tandem rasporedom sedišta (jedno iza drugog), ima dva bočna usisnika vazduha i strejkove poput američkog F/A-18.
Piloti sede u visoko izdignutoj kabini iz koje imaju odličnu preglednost. U sedam unutrašnjih rezervoara u trupu i krilima može poneti do 2655 litara a u tri spoljašnja tanka (jedan pod trupom i dva pod krilima) još 1710 litara.
Maksimalna brzina je 1,5 maha, dolet 1850 km, vrhunac leta 14630 m, početna brzina penjanja 198 m/s, odnos mase aviona i potiska 0,96 i maksimalno eksploataciono opterećenje +8/-3 G.
Predviđeni životni vek konstrukcije aviona iznosi 8000 sati. Ono što je zanimljivo je da avion može postići brzinu od 1,05 maha a da ne uključuje forsaž motora tj. ima tzv. superkrstarenje – sposobnost da leti brzinom većom od zvuka bez uključivanja dodatnog sagorevanja motora. Masa praznog aviona je 6,47 tona a maksimalna 12,3 tone.
Motor
Pogonsku grupu čini američki turboventilatorski motor “General Electric“ F404-102 koji se po licenci proizvodi u kompaniji Samsung Techwin.
Nastao je na bazi motora F404-402 koji pogoni borbeni avion F/A-18C/D. Normalni potisak iznosi 53,07 kN a sa dodatnim sagorevanjem 78,7 kN. Motor poseduje i dvokanalni elektronski sistem kontrole tzv. FADEC koji su zajedno razvili General Electric i KAI.
Elektronska oprema
Avionika T-50 je veoma savremena. Sastoji se iz centralne procesorske jedinice sa operativnim sistemom, snimača parametara leta, računara za skladištenje podataka, opreme za ispitivanje avionike, sistema za planiranje misije i podršku, pomoćne električne jedinice za napajanje, u prednjoj kabini se nalazi širokougaoni elektrooptički gornji pokazivač (HUD – Head Up Display) firme BAE Systems, u kabinama su na instrument tabli po dva višenamenska kolor pokazivača dimenzija 127×127 mm firme Samsung Thales, tu su trostruke digitalne tzv. fly-by-wire komande leta uz primenu sistema HOTAS (Hands on throttle and stick), generator kiseonika tzv. sistem OBOGS, kombinovani INS/GPS sistem za navigaciju Honeywell H-764G, radarski visinomer HG9550, sistem VOR/ILS Rockwell Collins VIR-130A, digitalni taktički sistem za pomoć u navigaciji ARN-153V, VHF radio stanica Raytheon ARC-232, sistem svoj-tuđ (IFF), izbaciva sedišta klase 0-0 “Martin Baker“ Mk.16 KR16K postavljenih pod uglom od 17 stepeni.

U varijantu TA-50 ugrađen je izraelski impulsno-doplerski višenamenski radar Elta EL/M-2032 a verzija FA-50 ima znatno poboljšanu varijantu ovog radara koju su definisali Južnokorejanci, a čiji domet je 150 km u prednjoj polusferi za cilj kategorije lovačkog aviona.
Tu je magistrala podataka za integraciju naoružanja MIL-STD-1760 a FA-50 poseduje i signalizator radarskog ozračenja, sistem za izbacivanje mamaca (CMDS), taktički data-link, sistem NVIS (Night Vision Imaging System), sistem za razmenu i snimanje podataka, može nositi kontejnere sa opremom za elektronsko ratovanje Rafael Sky Shield ili LIG Nex1 ALQ-200K, kontejner sa izviđačkom opremom Condor 2 i kontejnere sa opremom za praćenje i nišanjenje Sniper ili Litening II.
Naoružanje
U varijante TA-50 i FA-50 integrisan je trocevni rotirajući top General Dynamics Armament M61 kalibra 20 mm sa borbenim kompletom od 205 granata.
Naoružanje vazduh-vazduh obuhvataju infracrveno samonavođene rakete AIM-9L/M “Sidewinder“ a uz FA-50 se nude i rakete srednjeg dometa AIM-120 AMRAAM kao i izraelske rakete Python-5 malog dometa i Derby srednjeg dometa.
Za napade na ciljeve na zemlji tu su lanseri LAU-3/A sa 19 nevođenih raketnih zrna Hydra 70 kalibra 70 mm kao i njihova vođena varijanta LOGIR, kasetne bombe Mk 20 “Rockeye“ i CBU-58, klasične avio bombe Mk82, Mk83 i Mk84, a tu su i rakete vazduh-zemlja AGM-65A/B/D/G “Maverick“.
Za FA-50 je planirana integracija vođenih projektila GBU-38/A JDAM, CBU-97 i 105 SFW, kompleti za modifikaciju avio-bombi SPICE 1000 i 2000 (Smart Precise Impact and Cost Effective Guidance kit). Za obuku se koriste specijalni nosači MALTS 6 (Modular Advanced Lightweight System) sa školskim bombama BDU-33 ili Mk106/76/48. Nosi do 4500 kg tereta na jednom podtrupnom, četiri potkrilna i dva nosača na krajevima krila za rakete vazduh-vazduh AIM-9.
Verzije
T-50 – osnovna trenažna varijanta
T-50B – varijanta za južnokorejsku akro-grupu “Black Eagles“
TA-50 – trenažni i laki borbeni avion
T-50I – varijanta TA-50 za Indoneziju
FA-50 – laki višenamenski borbeni avion
T-50IQ – varijanta FA-50 za Irak
FA-50PH – varijanta FA-50 za Filipine
Korisnici
Filipini – 27. marta 2014. potpisan ugovor vredan 420 miliona dolara za 12 aviona FA-50PH, isporuka prva dva aviona se očekuju u decembru 2015. a poslednji 2017.
Indonezija – maja 2011. potpisan ugovor vredan 400 miliona dolara za 16 aviona T-50I, isporuke započete septembra 2013. a poslednji je stigao polovinom februara 2014.
Irak – početkom decembra 2013. potpisan ugovor o nabavci 24 aviona T-50IQ za 1,1 milijardu dolara, naknadno potpisan ugovor o održavanju vredan milijardu dolara koji pokriva period od 20 godina. Prve isporuke kreću aprila 2016.
Južna Koreja – ukupno nabavljeno 50 T-50 (u periodu 2005-2009. 25 aviona, decembra 2006 naručeno još 25), 10 T-50B isporučeno 2010., 22 TA-50 (naručeni početkom februara 2011.), ukupno naručeno 60 FA-50 od toga 20 početkom januara 2012. za 600 miliona dolara a dodatnih 40 početkom maja 2013. za 1,02 milijardu dolara, prvi je stigao krajem avgusta 2013. a poslednji će biti isporučen 2016.
gorkov
RFI je Request for Information
RFP je Request for Prosposal
Različiti dokumenti
Strogi Centar Grada
Avion je sasvim solidan za drzave kao sto je Srbija, ali u uslovima u kojim se mi nalazimo i uzevsi u obzir i napredne tehnologije koje ovaj avion ima, odrzavanje i obuka ce nas mnogo kostati. Mnogo je bolje, po meni kao laiku, kupiti polovne avione tipa mig-29 koje bi modernizovali i produzili zivotni vek, postepeno nabavljati savremenije naoruzanje, sto bi bilo idealno da se kasnije, kada to mogucnosti budu dozvolile, predje na neke jos savremenije multifunkcionalne aparate. Realno gledano, u tolikom smo zaostatku za nekim silama, da nam se ne isplati da ulazimo u neke ozbiljnije sukobe, pa bi nam eskadrila ili dve migova-29 bile vise nego dovoljne. Uz to mogli bi vratiti u zivot neki broj G4, Orlova, i migova 21 da piloti ostanu u treningu. Zar od tolikog broja aviona na stanju ne mozemo skrpiti po jednu eskadrilu od svega nabrojenog? Samo treba volje da se to resi, za pare bi se nekako skrpili to ne moze niko da me ubedi u suprotno.
marin
Hrvatska odlučila kupuje 18 komada F16 modernizirane verzije!
Marko
Solidan avion ali nije jeftin za 30 miliona moze da se nabavi i mig-29m sa solidnom opremom tako da ovo netreba da se uzme u razmatranje.
PeroZ
Da može se nabaviti! A da li ovdje itko postavlja pitanje što dalje? Ovdje nitko ne razmišlja dalje od nabave aviona! Što dalje sa troškovima posjedovanja tih istih aviona? Borbeni qavion da bi bio koristan on treba LETJETI! Hoće oni stajati na pisti? Što je sa održavanjem? Troškovima rezervnih dijelova? Troškovima goriva i maziva? Ostalih stotina potrošnih stvari koje treba nabaviti, dopremiti, ugraditi i testirati da bi piloti mogli letjeti!
Piloti da bi bili u formi trebaju imati barem 100 sati naleta godišnje.
Ovaj avion ima 1 (JEDAN) motor (F404, F414, EJ200), MiG-29 ima 2 (DVA) takva slična iste klase (RD-33). Samo što se tiče stavke GORIVA, MiG-29 košta DVOSTRUKO VIŠE za eksploataciju godišnje od FA-50 ili njemu sličnog JF-17 (RD-93). A gdje su ostale stavke potrošne opreme?
Jednostavno može se reći u eksploataciji 12 jednomotornih FA-50 ili JF-17 je otprilike kao i 6 MiG-29/35!
milos
Ako uzimamo avion za air policing, glasam za remontovan MiG-21. Les je les, samo je ovo najmanje skup les. Ako vec ne nabavljamo neki „punokrvni“ lovac ili visenamenski avion, odradice posao i Mig-21 za pracenje putnickih aviona.
Banja Luka
Najzanimljiviji dio teksta:
„Irak – početkom decembra 2013. potpisan ugovor o nabavci 24 aviona T-50IQ za 1,1 milijardu dolara, naknadno potpisan ugovor o održavanju vredan milijardu dolara koji pokriva period od 20 godina. Prve isporuke kreću aprila 2016.“
Problem obuke? Naravno da jeste. Ipak ljudi imajte na umu: Republika Srbija nije Irak. Ima li neko od učesnika foruma naftnu bušotinu u dvorištu? Nema? E fino, onda- budimo racionalni i planirajmo unaprijed. 6 Jak-130 + 6 Mig29 m2/35 ili Su-30MKI. Potentna avijacija za zemlju ove veličine. Posadama dati kvalitetnu specijalizaciju, nalet i kupovati po malo savremena ubojna sredstva, te razvijati svoja. Svaki ostali aviončić koji zauzima mjesto na aerodromu prodati/uništiti/konzervirati da ne gradi troškove. Dosta. Bog da nas vidi. Ako u budućnosti bude mogućnosti- kupiti još po 6 od svakog tipa.
Štrumfgoda
Postoji jedan vrlo jednostavan razlog zbog kojeg Geagle neće biti uveden ni u jednu od naše dvije države. Pogodite koji?
Ovaj avion je dvosjed!
Da se s područja cijele bivše SFRJ skupe svi trenutno aktivni vojni piloti, jedva bi se popunila eskadrila Geaglova.
Jednostavno nema ljudstva za ovakav avion. A on ne leti bez dvojice unutra. Dakle, ništa od toga.
PeroZ
Eto saznali smosvi nešto novo. Znači svaki dvosjed MORA da ima OBA člana da bi letio!
Fantastično!
Moramo to pod hitno javiti svima onima koji sami eventualno lete u MiG-29UB, MiG-21UM, Super Galebu i sličnim dvosjedima. Bez dvojice u kabini nikud ni makac!
Štrumfgoda
Pero, zašto se ti svađaš sa svima na ovome portalu i zašto sa svima konstantno ulaziš u konflikte?
„Ne leti“ je figurativno rečeno. Leti on, samo ne može obavljati borbene zadaće kako treba. Za to mu treba drugi član posade, a trening za njih dvojicu je skroz različit.
PeroZ
FA-50 je što? Isto što i MiG-31? Ili F-14? Otraga sjedi WSO? Upravlja, kontrolira, ili radi što? Ili ima SAMO iste dvostruke uređaje i komande kao i pilot u prednjoj kabini? Osim HUD naravno, umjesto kojeg ima UFCD? Za to su UVJEK potrebna dvojica? Slično kao i u izraelskim dvosjedima F-16I Sufa?
Štrumfgoda
Na T-50 i TA-50 su duple komande, jer se radi o LIFT avionima. Na FA-50 nisu, jer to nije LIFT avion. Da, na stražnjem sjedalu leti WSO.
DEKI
Vojska nije privatna firma, pa da se ekonomise sa gorivom. Ekonomicnost ima svoju tezinu, ali ne toliko koliku performanse i borbena upotrebljivost aviona.
MiG-29 je toliko borbeno superioran u odnosu na FA-50, da ih ne treba ni porediti. BORBENI AVION ima samo jednu namenu i racuna se koliko je protivnickih oborio, a ne koliko je goriva utrosio. Pogledajte samo borbeni ucinak F-15, pa ce vam biti jasnije.
FA-50 je resenje za drzave koje u svom naoruzanju nemaju savremene avione prve borbene linije poput F-16/MiG-29. Oni koji ih vec imaju, uvek ce razmisliti o letelicama istih ili boljih karakteristika, pogotovo ako ih ima malo (kao Srbija, na primer).
Kupovina FA-50 za Srbiju je toliko neverovatna, da ne zelim ni da razmisljam o tome. Nas izbor je remont MiG-21, pa konacna odluka oko 2020-e sta i kako dalje. Tada cemo imati izbor novi MiG-35 ili polovni Typhoon (obzirom da ce modernizacija G-4 biti uradjena sa Airbusom).
126LAE-Delta
E moj Deki, pa razmisljas povrsno. Pa jel si pogledao malo dublje o borbenom ucinku F-15, protiv koga je on postizao pobede? A drugo, borbeni avioni danas imaju vise namena, doduse neke od njih se ne koriste.
Sto se ostalog tice, tu nemam zamerke. Hrvati ce mozda dobiti ovaj F-16 „made in ROK“, a mi necemo videti nijedan zapadni borbeni vazduhoplov u svojim redovima dokle god budemo u politickoj nemilosti istih.
PeroZ
Ništa, javimo svima ostalima da ispod klase F-15/Su-27 nevalja ništa kupovati. Pitam se samo zašto je od 60-ih do 80-ih bivša SFRJ nabavljala MiG-21, a ne recimo tadašnje Su-15, MiG-25, ili možda Tu-128?
Javite Izraelcima, trenutno imaju 340 F-16 i samo 60 F-15, valjalo bi im pod hitno promijeniti omjer u korist F-15.
Nikola
PeroZ koja je poenta takvih tvojih komentara? Koja je poenta svadjati se sa svima koji ostave komentar na svakoj temi?
Je l prati neko od administratora njegove komentare? Pre par nedelja je jedan clan koji je bio u konstantnoj prepirci sa tobom, izbacen. Pravedno bi bilo i tebi da neko vise skrati jezik.
Car Dusan
126LAE-Delta tacno je to za F-15. Kada su uvek bili u situaciji da su uvek gadjali zastarele lovce druge i trece generacije, ili kada su u Iraku najmoderniji F-15 naoruzani najmodernijim raketama vv koje su imale veci domet od Eksportnih Mig-29, sa raketama skromnijih mogucnosti (Ni pribliznih mogucnosti u poredjenju sa tadasnjim ruskim)
R-27ER ima za 1/3 veci domet od eksportne R-27R.
i najbitnija stvar je da su uvek bili u eskadrilama od 150-300 pa i velikih grupa od 500 razlicitih aviona, uvek pracenih i Podrzanih od strane AWACS, kao i od Aviona ometaca (Tada EF-111A i EA-6B)
gde je svaka sacica od par Suparnickih aviona osudjena na Samoubistvo.
„Nas 50 oro Nabildovanih momaka smo izlupali onu dvojicu Mrsavih znas kako…“
ja
Po meni daleko bolji avion od ovog je JF-17. Jeftiniji je,koristi motore kao nas Mig 29,moze da koristi isto naoruzanje… Slican nasem mig 21je i kineski JL-9/F-2000 koji je jos jeftiniji,ali nije jos operativan. Sve ostalo ili nije jos operativno ili je skupo(odrzavanje,delovi obuka,cena…) – Hal Tejas,,JAS 39 Gripen, Hongdu L-15,AIDC F-CK-1 Ching-kuo, polovni F-16,novi Mig 29M.
BB
a šta će nama avioni tog tipa? za koju borbu?
airpolicing? ne znam da li postoji praksa u svijetu, ove avione iznajmiti, tako su niži troškovi.
a umjesto ovih karakondžula od 35 mil eura i plus još toliko na održavanje, naoružanje i trista čuda kupiti avione tipa SSJ100 pa nek radi nešto, voza putnike, zarađuje. Svaki cent u to uložen se vraća a u vojne avione se množi sa 3 pa uračunava u troškove koje mora da privreda plati…
a za potrebe odbrane je jeftinije uzeti S-300 nego avione naganjati po nebu.
tackasticilj
Meni je i dalje malo fascinantno da postoje ljudi koji jos uvek misle da moze da se uzlece sa neke livade. Traziti od pilota da uzlecu sa aerodroma u Srbiji u bilo kakvu borbenu situaciju bez podrske sa zemlje je bas traziti od njih da uzlecu sa njive. Pre nabavljanja bilo kakvih aviona, potrebno je izgraditi PVO sistem koji ce im dati prostora da funkcionisu.
Sta znaci reci pilotu da uzlece kad ga neko ima na nisanu dok je jos na zemlji sa 50-100km. Opet trazimo od pilota da se samoubiju kao i 99. Ovo vise nije ni kretenluk, ovo je bas neki poremecen mazohisticki hir.
Prvo treba napraviti sigurna mesta i podzemne piste da se avioni sklone kad nemogu da dejstvuju a ne da ostaju na pisti kao 99 zbog necijeg kukavicluka, neznanja i nedostatka sredstava.
PVO sistemi dugog dometa sinhronizovani sa mobilnim sistemima srednjeg dometa koji mogu da naprave prostor za manverisanje za nase avione.
Mobilan korpus inzinjerije zdruzen uz PVO koji ce podrzavati PVO formacije.
A tek onda, nabavljati avione koji ce tek onda imati neku sansu da nesto urade. U situaciji gde nemate nikakvu kontrolu nad prostorom pa cak ni komunikaciju izmedju PVO i vazdusnih snaga, traziti od bilo kog pilota da leti u bilo cemu, nek to bude i neko cudo poput f22 ili PAK, je ravno samoubistvu.
Izvinjavam se ako sam malo skrenuo temu, ali ovde situacija na zemlji odredjuje sta mozete imati u vazduhu.
Golub
Amin!
Cache
FA-50 vs YAK-130? Moze li neki strucni komentar? Znam samo da YAK-130 nije nadzvucan, a i jedan i drugi su skolsko-borbeni avioni.
Inace, meni ovaj Zlatni orao izgleda kao neka kantica. MIG-29 takve jede za dorucak.
PeroZ
Tako je Cache! MiG-29 kada je gladan jede sve na nebu za doručak! Njemu ne treba obučen pilot sa više od 100 sati naleta godišnje, ispravna i kompletirana oprema, avionika, naoružanje, KIS, VOJIN, … 29-ka treba samo da poleti i hop, sve u krugu 100 kilometara od nje ničice pada s neba! Znači treba samo avion, tko šljivi tehničare i pilote! Tko šljivi to što oni nisu u redovitoj i dovoljnoj trenaži! I onda ta kantica uoči 29-ku na nekih 100-tinjak km i skine ju AMRAAMOM sa nekih 50-70 km!
Đizs!!!
Cache
@ PeroZ
Čemu takvi izlivi nervoze? Nisam mislio na pokvareni MIG-29.
Što nisi odgovorio na postavljeno pitanje, nego komentarišeš moju konstataciju (koju čak nisi ni shvatio)?
Perica
FA-50 Nije ni cijenom ni performansama konkurent sa MiG-35…jeste djeluje kao simpatican koncept ali nema zaista jakih argumenata zasto bi bio izbor za Srpsko RV i PVO. Sa Hrvatskom je druga prica, oni kao NATO clanica ne mogu da ni razmisljaju o MiG ili Su…to je vec i domen politike
jagos
Nama ne bi ni mogli prodati ovaj avion,17% je americki.
marin
A za točno 20 dana dolazi 16 kiova i 3 simulatora u bazu Zemunik!
Željko
Simpaticna igracka i nista vise od toga. Ovo nabavljaju neozbiljne drzave . Skolsko borbeni avion. Aha. Daj Boze da nam dodju Migovi 29 sa dobrim radarom i raketama i to je to. Kakva koreja kakvi bakraci.