BEG airport status
Kako razlikovati Erbasove i Boingove avione kada ne znate ništa o vazduhoplovstvu? Američka "ajkula" protiv evropskog "psa" / Ilustracija: Tango Six

Kako razlikovati Erbasove i Boingove avione kada ne znate ništa o vazduhoplovstvu?

Prepoznavanje aviona za većinu vazduhoplovnih entuzijasta dolazi intuitivno – bez većih analiza prozora, krila i noseva letelica. Manji poznavaoci vazduhoplovne industrije, međutim, bez tih detalja možda nikada ne bi mogla da razlikuju modele večitih rivala – američkog Boinga (Boeing) i evropskog Erbasa (Airbus).

Upravo iz te perspektive, uzimajući u obzir samo najzastupljenije civilne letelice, Dru Mekomber na portalu „Travel is free“ ilustruje razlike među avionima.

Reč je, dakle, o uprošćenom uputstvu za prepoznavanje letelica, pri čemu je izostala dublja analiza razlika između serija jednog istog tipa aviona.

infographic

Avioni koji se najlakše prepoznaju

Boing 747, B777-300 i A380 najduži su putnički avioni.

A380 i B747 jedini su dvospratni aviona na svetu, pa ih je najlakše razlikovati.

Boingova letelica nastala je pre Erbasove i može se smatrati jedinstvenim i najlakše prepoznatljivim civilnim avionom. Drugi sprat u B747 nalazi se samo u prednjem delu aviona, što podseća na „grbu“.

Lufthansa_Boeing_747-400_PER_Koch-2
B747 / Foto: Wikimedia

Za razliku od njega, A380 ima dva sprata celom svojom dužinom i smatra se najvećim komercijalnim avionom na planeti. Za razliku od svih ostalih letelica ovih kompanija, za sada se proizvodi samo u jednoj varijanti – A380-800.

A380 / Foto: Business Travell
A380 / Foto: Business Travell
A6-EDI_Emirates_Airbus_A380-861_-_cn_028_at_Schiphol_(AMS_-_EHAM),_The_Netherlands,_16may2014,_pic-01
A 380 – jedinstven i po izgledu zakrivljenih krila / Foto: Wikimedia

Odmah iza ova dva double-deckera po dužini mogao bi da se nađe B777-300. Ovaj avion najbolje se prepoznajete po tome što ukupno ima petoro vrata.

Turkish_Airlines_Boeing_B777-300ER
B777-300 / Foto: Wikimedia

Erbas VS Boing – nos, prozori i rep

Za prepoznavanje ostalih aviona, naizgled sličnih jedan drugom, neophodno je uočiti razliku u dizajnu Erbasa i Boinga generalno.

Boingove letelice imaju zašiljeni nos, dok Airbus proizvodi letelice koje su zaobljenijeg nosa.

Slikovito: Boing je ajkula, Erbas je pas.

Osim toga prozori na kokpitu kod Boingovih letelica nakrivljena su na gore, dok su kod Erbusa ona ravna.

boeing-nose
Prozori na kokpitu kod Boinga su iskošena na gore

 

airbus-nose
Prozori na kokpitu kod Erbasa su ravna

Rep kod Boingovog aviona nalazi se bliže kraju letelice nego što je to slučaj kod Erbasovih modela.

Rep na Boingovom avionu / Foto: Ausbt
Rep na Erbasovom avionu / Foto: Wikimedia

Avioni srednje dužine = letelice sa četvoro vrata

B777-200, B787, A321, A330 i A340 su avioni srednje dužine. Svih pet aviona imaju četvora vrata.

A340 u ovom slučaju je nejlakše prepoznati jer ima četiri motora, a nije „double-decker“.

A340
A340 / Foto: Wikimedia

U slučaju ostalih letelica iz ove grupe (B777-200, B787, A321, A330) najbolje bi bilo da se analiziraju same razlike u dizajnu američkog i evropskog proizvođača jer sve imaju po dva motora i četvora vrata.

A330 VS A321

A330 ima nos koji podseća na Boingov dizajn – šiljatiji je u odnosu na ostale modele Erbasa, ali se na osnovu dizajna prozora tipičnog za Erbas zaključuje da je reč o avionu evropskog proizvođača.

Swiss_Airbus_A330-223_(HB-IQQ)
A330 / Foto: Wikimedia

A321 ima zaobljen nos.

A321
A321 / Foto: Filipine Flight Network

B777 VS B787

B787 Dreamliner ima bočne prozore na kokpitu u obliku dijamanta koji se razlikuju i od uobičajenih Boingovih, ali i Erbasovih aviona.

B787 Dreamliner / Foto: Boeing
B787 Dreamliner / Foto: Boeing
Through_the_cockpit_of_the_B787_prototype_(5998620044)
B 787 Dreamliner / Foto: Wikimedia

Za raziku od B777-300 koga prepoznajemo po tome što ima petora vrata, B777-200 ima četvora vrata i prozore karakteristične za Boing.

20131212_9V-OTE_Boeing_777-212ER_David_Eyre-5
B777-200 / Foto: Aviation WA

Avioni sa troja vrata

Prepoznavnaje B757 i B767 može da se uporedi sa B777 i B787, s tim što je ovde reč o avionima sa troja vrata.

Britannia.b757-200.g-byal.arp
B757 / Foto: Wikimedia

B767 je u tom smislu sličan B777, dok B757 podseća na B787.

Delta_Air_Lines_767-400ER_N845MH_MAC_EGLL_29.05.11
B767 / Foto: Wikimedia

Avioni sa dvoja vrata

B737 i A320, kao i manje verzije A319 i A318 imaju dvoja vrata. Za prepoznavanje ovih aviona dovoljno je pogledati u nos, prozore kokpita i rep i na osnovu bazičnih elemenata dizajna Boinga i Erbasa uočiti da za razliku od A320, B737 ima šiljatije prozore na kokpitu i nos, kao i da mu je rep bliži kraju aviona.

B737 / European Aviation
B737 / European Aviation
Qatar_Airways_Airbus_A320-200_A7-AHH_Zurich_International_Airport
A320 / Foto: Wikimedia

Narrow-body vs Wide-body

„Narrow-body“ ili uskotrupni avioni su svi manji avioni –  B737, B757, A320 porodica koju čine i A319 i A318 koji su izgledom isti kao A320, ali se razlikuju po dužini i broju putnika koje mogu primiti.

Kod ovih aviona putnička kabina ima jedan prolaz između sedišta.

Tiger_Airlines_Airbus_A320-232_interior
Uskotrupni A 320 / Foto: Wikimedia

Svi ostali avioni spadaju u „Wide-body“ ili širokotrupne avione. Imaju dva prolaza između sedišta.

Economy-on-a-United-767
Širokotrupni B767 / Foto: Travel Skills

Iz pomenutih kategorija izostao je A350 XWB (Extra Wide Body) kojim je tek u januaru ove godine počeo da leti Katar ervejz (Qatar Airways) kao prva kompanija koja je i poručila ovu letelicu. Osim ovog bliskoistočnog prevoznika avion koriste Vietnam erlajns (Vietnam Airlines), Finer (Finnair), a od januara 2016. godine i TAM erlajns (Tam Airlines).

A350 XWB / Foto: Medill Reports Chicago
A350 XWB / Foto: Medill Reports Chicago

A350 XWB prepoznatljiv je po karakterističnim prozorima na kokpitu koji su drugačiji od svih ostalih modela Erbasovih i Boingovih aviona.

A 350 / Foto: Wikimedia
A 350 / Foto: Wikimedia
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Ac

A330 je lako prepoznati po izuzetno velikom rasponu krila (u odnosu na dimenzije), kao i po karakteristicnim zakosenim wingletsima.

B757 je lako prepoznati po tipicnom „pljosnatom stomaku“ i znatno uvucenom nosnom stajnom trapu u odnosu na B767. A opet, ko ne razlikuje B767 od B777 moze to lako da ucini po repu, posto B767 ima zaobljen kraj trupa, a B777 ima uzduzno spljosten kraj.

Ove ostale je vec lako razlikovati, a da ne ulazim sad u pricu o razlikama DC-10 / L-1011 ili DC-9 / BAC-111, nece klinci znati o cemu se prica :)

Odgovori
Dr

Moze i po visini stajnog trapa A320 vs. 737, po broju tockova A330 ili B777 serije pogotovo 200 i naravno kad udjete u vecinu Airbuseva bas kao da ste usli u leteci autobus jednostavno nemaju dusu .

Odgovori
Ni

Pa kad udjes u Boeingov avion 737 ko da si usao u kakvu ostavu tjesno…

Dr

Airbus 340-600 je duži od Airbusa 380 kao i od Boinga 747-400.

Odgovori
Ni

Da, ali je zato kraci od 747-8i

Lj

Airbus je visi,ima upadljivo manja vrata nosnog stajnog trapa, prsten motora je okrugao, dok je kod Boinga zaravljen na dnu. Takodje im se razlikuju wing to body fairing.

Odgovori
Da

Samo 737 boeing ima zaravnjene motore ostalima su okrugli

Da

Ako se malo vise udubite u fizicki izgled, vidjecete da B777 ima trup okruglog oblika, zatim, XWB na Airbusu A350 je ustvari model Rolls-Royce motora, radi se o RR Trent XWB Turbojet motoru,najacem i najefikasnijem iz Trent serije, B747 se takodje zove „Kraljica Neba“, A340 se vise ne proizvodi, a B737-800 ima vinglete na krilima…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj