Prepoznavanje aviona za većinu vazduhoplovnih entuzijasta dolazi intuitivno – bez većih analiza prozora, krila i noseva letelica. Manji poznavaoci vazduhoplovne industrije, međutim, bez tih detalja možda nikada ne bi mogla da razlikuju modele večitih rivala – američkog Boinga (Boeing) i evropskog Erbasa (Airbus).
Upravo iz te perspektive, uzimajući u obzir samo najzastupljenije civilne letelice, Dru Mekomber na portalu „Travel is free“ ilustruje razlike među avionima.
Reč je, dakle, o uprošćenom uputstvu za prepoznavanje letelica, pri čemu je izostala dublja analiza razlika između serija jednog istog tipa aviona.
Avioni koji se najlakše prepoznaju
Boing 747, B777-300 i A380 najduži su putnički avioni.
A380 i B747 jedini su dvospratni aviona na svetu, pa ih je najlakše razlikovati.
Boingova letelica nastala je pre Erbasove i može se smatrati jedinstvenim i najlakše prepoznatljivim civilnim avionom. Drugi sprat u B747 nalazi se samo u prednjem delu aviona, što podseća na „grbu“.
Za razliku od njega, A380 ima dva sprata celom svojom dužinom i smatra se najvećim komercijalnim avionom na planeti. Za razliku od svih ostalih letelica ovih kompanija, za sada se proizvodi samo u jednoj varijanti – A380-800.
Odmah iza ova dva double-deckera po dužini mogao bi da se nađe B777-300. Ovaj avion najbolje se prepoznajete po tome što ukupno ima petoro vrata.
Erbas VS Boing – nos, prozori i rep
Za prepoznavanje ostalih aviona, naizgled sličnih jedan drugom, neophodno je uočiti razliku u dizajnu Erbasa i Boinga generalno.
Boingove letelice imaju zašiljeni nos, dok Airbus proizvodi letelice koje su zaobljenijeg nosa.
Slikovito: Boing je ajkula, Erbas je pas.
Osim toga prozori na kokpitu kod Boingovih letelica nakrivljena su na gore, dok su kod Erbusa ona ravna.
Rep kod Boingovog aviona nalazi se bliže kraju letelice nego što je to slučaj kod Erbasovih modela.
Avioni srednje dužine = letelice sa četvoro vrata
B777-200, B787, A321, A330 i A340 su avioni srednje dužine. Svih pet aviona imaju četvora vrata.
A340 u ovom slučaju je nejlakše prepoznati jer ima četiri motora, a nije „double-decker“.
U slučaju ostalih letelica iz ove grupe (B777-200, B787, A321, A330) najbolje bi bilo da se analiziraju same razlike u dizajnu američkog i evropskog proizvođača jer sve imaju po dva motora i četvora vrata.
A330 VS A321
A330 ima nos koji podseća na Boingov dizajn – šiljatiji je u odnosu na ostale modele Erbasa, ali se na osnovu dizajna prozora tipičnog za Erbas zaključuje da je reč o avionu evropskog proizvođača.
A321 ima zaobljen nos.
B777 VS B787
B787 Dreamliner ima bočne prozore na kokpitu u obliku dijamanta koji se razlikuju i od uobičajenih Boingovih, ali i Erbasovih aviona.
Za raziku od B777-300 koga prepoznajemo po tome što ima petora vrata, B777-200 ima četvora vrata i prozore karakteristične za Boing.
Avioni sa troja vrata
Prepoznavnaje B757 i B767 može da se uporedi sa B777 i B787, s tim što je ovde reč o avionima sa troja vrata.
B767 je u tom smislu sličan B777, dok B757 podseća na B787.
Avioni sa dvoja vrata
B737 i A320, kao i manje verzije A319 i A318 imaju dvoja vrata. Za prepoznavanje ovih aviona dovoljno je pogledati u nos, prozore kokpita i rep i na osnovu bazičnih elemenata dizajna Boinga i Erbasa uočiti da za razliku od A320, B737 ima šiljatije prozore na kokpitu i nos, kao i da mu je rep bliži kraju aviona.
Narrow-body vs Wide-body
„Narrow-body“ ili uskotrupni avioni su svi manji avioni – B737, B757, A320 porodica koju čine i A319 i A318 koji su izgledom isti kao A320, ali se razlikuju po dužini i broju putnika koje mogu primiti.
Kod ovih aviona putnička kabina ima jedan prolaz između sedišta.
Svi ostali avioni spadaju u „Wide-body“ ili širokotrupne avione. Imaju dva prolaza između sedišta.
Iz pomenutih kategorija izostao je A350 XWB (Extra Wide Body) kojim je tek u januaru ove godine počeo da leti Katar ervejz (Qatar Airways) kao prva kompanija koja je i poručila ovu letelicu. Osim ovog bliskoistočnog prevoznika avion koriste Vietnam erlajns (Vietnam Airlines), Finer (Finnair), a od januara 2016. godine i TAM erlajns (Tam Airlines).
A350 XWB prepoznatljiv je po karakterističnim prozorima na kokpitu koji su drugačiji od svih ostalih modela Erbasovih i Boingovih aviona.
Aca
A330 je lako prepoznati po izuzetno velikom rasponu krila (u odnosu na dimenzije), kao i po karakteristicnim zakosenim wingletsima.
B757 je lako prepoznati po tipicnom „pljosnatom stomaku“ i znatno uvucenom nosnom stajnom trapu u odnosu na B767. A opet, ko ne razlikuje B767 od B777 moze to lako da ucini po repu, posto B767 ima zaobljen kraj trupa, a B777 ima uzduzno spljosten kraj.
Ove ostale je vec lako razlikovati, a da ne ulazim sad u pricu o razlikama DC-10 / L-1011 ili DC-9 / BAC-111, nece klinci znati o cemu se prica :)
Drago
Moze i po visini stajnog trapa A320 vs. 737, po broju tockova A330 ili B777 serije pogotovo 200 i naravno kad udjete u vecinu Airbuseva bas kao da ste usli u leteci autobus jednostavno nemaju dusu .
Niko
Pa kad udjes u Boeingov avion 737 ko da si usao u kakvu ostavu tjesno…
Dragan
Airbus 340-600 je duži od Airbusa 380 kao i od Boinga 747-400.
Nikola
Da, ali je zato kraci od 747-8i
Ljuba
Airbus je visi,ima upadljivo manja vrata nosnog stajnog trapa, prsten motora je okrugao, dok je kod Boinga zaravljen na dnu. Takodje im se razlikuju wing to body fairing.
Danilo
Samo 737 boeing ima zaravnjene motore ostalima su okrugli
Danilo
Ako se malo vise udubite u fizicki izgled, vidjecete da B777 ima trup okruglog oblika, zatim, XWB na Airbusu A350 je ustvari model Rolls-Royce motora, radi se o RR Trent XWB Turbojet motoru,najacem i najefikasnijem iz Trent serije, B747 se takodje zove „Kraljica Neba“, A340 se vise ne proizvodi, a B737-800 ima vinglete na krilima…