BEG airport status
Turski program borbenog aviona TF-X

Turski program borbenog aviona TF-X

BEOGRAD – Turska Vlada je 15. marta objavila Zahtev za informacijama (RFI-Request for Information) za program konstruisanja, razvoja i proizvodnje domaćeg borenog aviona.

 
 
tai-tfx-fighter
 
 
Državna agencija za poslove nabavke – Podsekretarijat za odbrambenu industriju definisao je program razvoja lovačkog aviona pod oznakom TF-X kao aktivnosti na dizajnu, razvoju i proizodnji prvog turskog borbenog aviona koji će u budućnosti zadovoljiti zahteve turskih oružanih snaga za borbenim avionom sledeće generacije koji će od 2030.tih zameniti flotu borbenih aviona F-16. Ovime je mnogo puta odlagan, zvanično započeo početak programa TF-X.

Kompanije ili organizacije koje su sposobne da konstruišu, razviju i proizvode komponente za budući turski borbeni avion pozvane su da odgovore na ovaj zahtev (RFI).

Visoki funcioner državne agencije za poslove nabavke izjavio je da je ovo kritična faza programa i da agencija želi da vidi koje kompanije bi bile voljne da učestvuju u programu i kakve će mogućnosti moći da ponude. Još 7. januara ove godine Izvršni komitet odbrambene industrije je nakon razmatranja izvodljivosti odlučio da se nastavi sa programom TF-X. Na ovom sastanku komitet je odlučio i da se učini napredak u razvoju nakon faza definisanja koncepta. Rečeno je i da će se favorizovati model sa dva motora.

Turska je još decembra 2010. odlučila da započne razvoj vlastitog borbenog aviona nove generacije. Tada je objavljeno da je samo za fazu idejnog rešenja odobreno 20 miliona dolara. Za nosioce razvoja odabrane su kompanije TAI (Turkish Aerospace Industry) i TUSAS Engine Industries. Tehničlka i tehnološka podrška je marta 2013. dogovorena sa švedskom firmom SAAB ali je usled nesaglasnosti dve strane naknadno odlučeno da to bude potpuno domaći projekat.

Paralelno sa tim razmatrala se i saradnja sa Južnom Korejom koja takođe ima svoj program razvoja novog borbenog aviona. Ipak Turska za sada nije sposobna da samostalno projektuje pogonsku grupu svog budućeg lovca pa će pomoć ipak morati da potraži u inostranstvu. Upravo su prvi koraci ka konstruisanju domaćeg borbenog aviona učinjeni u tom pravcu pa je juna 2014. Turska raspisala zahtev za ponude nabavke motora i to kompanijama General Electric, Pratt&Whitney i Rolls Royce. Dakle odlučili su se prvo da izaberu motor a zatim da na bazi motora konstruišu avion. Za favorita u ovom poslu je određeno vreme bio američki Pratt&Whitney koji je sa turskom kompanijom Kale sklopio posao o proizvodnji važnih delova za motor F-135 koji pogoni američki borbeni avion 5. generacije F-35A kojeg je Turska izabrala kao svoj novi borbeni avion. Američka kompanija u izradi ovih delova ima udeo 51 posto uz investiciju od 75 miliona dolara.

19. januara ove godine učinjeni su dalji napori u pronalaženju potencijalne pogonske grupe tako što je sa evropskim konzorcijumom EUROJET Turbo GmbH potpisan Memorandum o razumevanju koji definiše glavne pravce moguće buduće saradnje. Turboventilatorski motor EUROJET EJ200 koji pogoni evropskog lovca Eurofighter mogao bi biti izabran za motor novog turskog lovca a moguće je i da će Turci na bazi ovog motora razviti sopstveni mlazni motor. Nosioci razvoja bili bi turske kompanije ASELSAN i TEI (Tusas Engine Industries). Turski lovac TF-X u inventaru turskih vazduhoplovnih snaga treba da pokrije sve slabosti aviona F-35A, pre svega u vazdušnoj borbi a Turska se nada da će prvi TF-X biti završen 2023. godine.
 
tfx_1-tr
 
Još 1999. godine Turska se pridružila programu Joint Strike Fighter u kojem je oktobra 2001. pobedio Lockheed Martin sa vojim projektom X-35 (kasnije F-35). Maja meseca prošle godine Turska je naručila svoja prva dva aviona F-35A u konfiguraciji Block-3F a i ima plan za nabavki 100 F-35A.

Avgusta 2014. novo rukovodstvo ministarstva odbrane potencirajući ograničenja domaćih tehnoloških mogućnosti nije bilo zagrejano za konstruisanje i razvoj domaćeg borbenog aviona. Turci su shvatili da je nemoguće da njihov prvi borbeni avion bude 100 posto domaće proizvodnje. U međuvremenu kompanija TAI je završila konceptualni dizajn i ponudila tri modela koncepta budućeg aviona.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Bo

Moćno djeluju ovi avioni, konceptom liči na f-35, ali sam siguan da će biti bolji od njega.

Odgovori
Jo

Turska nema mogućnost proizvodnje sopstvenih motora kao što je u tekstu rečeno, pa će dosta toga zavisiti od političkih odnosa sa Zapadom . P&W F-135 je najjači motor današnjice (u serijskoj proizvodnji) i trebalo bi očekivati da do 2030. budu izlečene sve njegove dečije bolesti . Ako ipak turska ne bude u mogućnosti da ga nabavi ostaju im razne varijante sa konfiguracijom sa dva motora .
Drugi problem je avionika. Opet, Turska nema mogućnosti da sama proizvede AESA radare , niti IR uređaje, ometače i sl . Pitanje je da li je i softverska industrija dovoljno razvijena da sama razvije potreban softver za povezivanje svega toga .
Na kraju ostaju materijali potrebni za izradu trupa , pre svega oni koji mogu da apsorbuju EM zračenje .

Sve u svemu, prilično ambiciozan i krupan zalogaj, i mislim da će Turci morati da nađu partnere i sufinansijere za njega .

Odgovori
fa

Ja mislim da ce turska do 2023 uspeti da taj avion proizvodi kako i nosac aviona.presednik tajip erdogan je fokusiran da turska za svoju 100 godisnjucu tur uradi taj avion nosac aviona i tako redom

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Od Amerike brodom do Grcke, pa onda vozom, to nije mnogo jeftinije nego npr. 48 leta do Azejberdzana, narocito ako ne moze drugacije, to je sigurno jeftinije od komercijalnih letova, mada i ja mislim da nam to ne treba, ali ako stvarno kupuju, bilo bi logicno dodati jos koju tonu nosivosti i za Nore, sta…

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Izvezeno je skoro 80 nora, Azerbejdzan je nedavno narucio 48, Kipar Tamnave, Alzir je hteo 72, ali nemamo sasije, plus da nije bilo ovog rata i da mozemo da uvezemo sasije do sada bi ih bilo znatno vise izvezeno, do sada ih je napravljeno oko 100, a moglo je duplo vise. Ova situacija nece trajati…

12. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N. Nedavno je država odustala od projekta solarne elektrane jer nisu znali da na lokaciji postoji čitavo jezero, tako da su ovakve usluge preko potrebne. Što se tiče aviona, Makedonija je kupila kontigent novih oklopnih vozila iz Amerike. Jel znate kako su stigli? Brodom do Grčke i onda vozom. Strategijski transportni avion služi za…

12. Dec 2024.Pogledaj