BEG airport status
LYBE 1714:00 Z 320°09KT CAVOK 27/13 Q1012 NOSIG=
Turski program borbenog aviona TF-X

Turski program borbenog aviona TF-X

BEOGRAD – Turska Vlada je 15. marta objavila Zahtev za informacijama (RFI-Request for Information) za program konstruisanja, razvoja i proizvodnje domaćeg borenog aviona.

 
 
tai-tfx-fighter
 
 
Državna agencija za poslove nabavke – Podsekretarijat za odbrambenu industriju definisao je program razvoja lovačkog aviona pod oznakom TF-X kao aktivnosti na dizajnu, razvoju i proizodnji prvog turskog borbenog aviona koji će u budućnosti zadovoljiti zahteve turskih oružanih snaga za borbenim avionom sledeće generacije koji će od 2030.tih zameniti flotu borbenih aviona F-16. Ovime je mnogo puta odlagan, zvanično započeo početak programa TF-X.

Kompanije ili organizacije koje su sposobne da konstruišu, razviju i proizvode komponente za budući turski borbeni avion pozvane su da odgovore na ovaj zahtev (RFI).

Visoki funcioner državne agencije za poslove nabavke izjavio je da je ovo kritična faza programa i da agencija želi da vidi koje kompanije bi bile voljne da učestvuju u programu i kakve će mogućnosti moći da ponude. Još 7. januara ove godine Izvršni komitet odbrambene industrije je nakon razmatranja izvodljivosti odlučio da se nastavi sa programom TF-X. Na ovom sastanku komitet je odlučio i da se učini napredak u razvoju nakon faza definisanja koncepta. Rečeno je i da će se favorizovati model sa dva motora.

Turska je još decembra 2010. odlučila da započne razvoj vlastitog borbenog aviona nove generacije. Tada je objavljeno da je samo za fazu idejnog rešenja odobreno 20 miliona dolara. Za nosioce razvoja odabrane su kompanije TAI (Turkish Aerospace Industry) i TUSAS Engine Industries. Tehničlka i tehnološka podrška je marta 2013. dogovorena sa švedskom firmom SAAB ali je usled nesaglasnosti dve strane naknadno odlučeno da to bude potpuno domaći projekat.

Paralelno sa tim razmatrala se i saradnja sa Južnom Korejom koja takođe ima svoj program razvoja novog borbenog aviona. Ipak Turska za sada nije sposobna da samostalno projektuje pogonsku grupu svog budućeg lovca pa će pomoć ipak morati da potraži u inostranstvu. Upravo su prvi koraci ka konstruisanju domaćeg borbenog aviona učinjeni u tom pravcu pa je juna 2014. Turska raspisala zahtev za ponude nabavke motora i to kompanijama General Electric, Pratt&Whitney i Rolls Royce. Dakle odlučili su se prvo da izaberu motor a zatim da na bazi motora konstruišu avion. Za favorita u ovom poslu je određeno vreme bio američki Pratt&Whitney koji je sa turskom kompanijom Kale sklopio posao o proizvodnji važnih delova za motor F-135 koji pogoni američki borbeni avion 5. generacije F-35A kojeg je Turska izabrala kao svoj novi borbeni avion. Američka kompanija u izradi ovih delova ima udeo 51 posto uz investiciju od 75 miliona dolara.

19. januara ove godine učinjeni su dalji napori u pronalaženju potencijalne pogonske grupe tako što je sa evropskim konzorcijumom EUROJET Turbo GmbH potpisan Memorandum o razumevanju koji definiše glavne pravce moguće buduće saradnje. Turboventilatorski motor EUROJET EJ200 koji pogoni evropskog lovca Eurofighter mogao bi biti izabran za motor novog turskog lovca a moguće je i da će Turci na bazi ovog motora razviti sopstveni mlazni motor. Nosioci razvoja bili bi turske kompanije ASELSAN i TEI (Tusas Engine Industries). Turski lovac TF-X u inventaru turskih vazduhoplovnih snaga treba da pokrije sve slabosti aviona F-35A, pre svega u vazdušnoj borbi a Turska se nada da će prvi TF-X biti završen 2023. godine.
 
tfx_1-tr
 
Još 1999. godine Turska se pridružila programu Joint Strike Fighter u kojem je oktobra 2001. pobedio Lockheed Martin sa vojim projektom X-35 (kasnije F-35). Maja meseca prošle godine Turska je naručila svoja prva dva aviona F-35A u konfiguraciji Block-3F a i ima plan za nabavki 100 F-35A.

Avgusta 2014. novo rukovodstvo ministarstva odbrane potencirajući ograničenja domaćih tehnoloških mogućnosti nije bilo zagrejano za konstruisanje i razvoj domaćeg borbenog aviona. Turci su shvatili da je nemoguće da njihov prvi borbeni avion bude 100 posto domaće proizvodnje. U međuvremenu kompanija TAI je završila konceptualni dizajn i ponudila tri modela koncepta budućeg aviona.
 
 

Komentari

B

Moćno djeluju ovi avioni, konceptom liči na f-35, ali sam siguan da će biti bolji od njega.

Odgovori
J

Turska nema mogućnost proizvodnje sopstvenih motora kao što je u tekstu rečeno, pa će dosta toga zavisiti od političkih odnosa sa Zapadom . P&W F-135 je najjači motor današnjice (u serijskoj proizvodnji) i trebalo bi očekivati da do 2030. budu izlečene sve njegove dečije bolesti . Ako ipak turska ne bude u mogućnosti da ga nabavi ostaju im razne varijante sa konfiguracijom sa dva motora .
Drugi problem je avionika. Opet, Turska nema mogućnosti da sama proizvede AESA radare , niti IR uređaje, ometače i sl . Pitanje je da li je i softverska industrija dovoljno razvijena da sama razvije potreban softver za povezivanje svega toga .
Na kraju ostaju materijali potrebni za izradu trupa , pre svega oni koji mogu da apsorbuju EM zračenje .

Sve u svemu, prilično ambiciozan i krupan zalogaj, i mislim da će Turci morati da nađu partnere i sufinansijere za njega .

Odgovori
f

Ja mislim da ce turska do 2023 uspeti da taj avion proizvodi kako i nosac aviona.presednik tajip erdogan je fokusiran da turska za svoju 100 godisnjucu tur uradi taj avion nosac aviona i tako redom

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksa Radojičić na: Vučić: Kupili smo 18 sistema Mistral sa 50 raketa

@vesko Po čemu je taj tužan događaj krivica pripadnika trupne PVO koja nije ni namenjena da obara B52. Tu je zakazala lovačka avijacija i pripadnici ARJ RViPVO, ali nije ni da je njima bilo baš lako tokom rata? Jednostavno, trupna PVO je svoj posao odradila, ali sve u životu ima svoje granice mogućnosti. Em što…

17. Jul 2019.Pogledaj

Aleksa Radojičić na: Vučić: Kupili smo 18 sistema Mistral sa 50 raketa

@Strela Problem je što ljudi to ili ne znaju ili neće da shvate. Većina ljudi smatra da mi kupimo S-300 i mirna Bačka. A što taj sistem traži gomilu drugih sistema PVO i lovačke avione da bi se iz njega izvukao maksimum izgleda svi svesno zaboravljaju. U osnovi, priča je ista kao sa nosačima aviona.…

17. Jul 2019.Pogledaj

Aleksa Radojičić na: Vučić: Kupili smo 18 sistema Mistral sa 50 raketa

@125 Mislim da ne shvatate o kojoj PVO ja i ovaj članak govori. Trupna PVO ne brani pripadnike ARJ RViPVO. Trupna PVO brani pripadnike brigada KoV-a. Tako da mi u našoj vojsci imamo dve paralelne organizacije koje se bave PVO različitih ciljeva. Za odbranu pripadnika KoV-a mi i veliki broj vojski širom sveta koriste jedinice…

17. Jul 2019.Pogledaj

Aleksa Radojičić na: Vučić: Kupili smo 18 sistema Mistral sa 50 raketa

@Dead1 Pa ovo je rezultat veoma optimističnog i nerealnog plana. Stvarno ne znam šta su u MORH očekivali od ovakvog procesa. Na kraju na MORH je da izvede prave zaključke i pobrine se da se ovo više nikad ne ponovi.

17. Jul 2019.Pogledaj

vesko na: Vučić: Kupili smo 18 sistema Mistral sa 50 raketa

Strela na Kosarama su 1999 11 maja ,izginuli vojnici u velikom broju od bombi koje je na njih bacio B52 nisu ih pobili Apaci i A10.Objasni njihovim porodicama zasto nisu imali zastitu od vazdusnih napada tada.

17. Jul 2019.Pogledaj

Send this to a friend