BEG airport status
Francuske divlje mačke: sve o helikopterima koji se planiraju za srpsko RV i PVO AS-532AL

Francuske divlje mačke: sve o helikopterima koji se planiraju za srpsko RV i PVO

Transportna helikopterska flota RV i PVO Vojske Srbije mogla bi u skorije vreme biti osvežena nabavkom nekoliko novih vazduhoplova. Pre dve nedelje preneli smo najavu premijera Srbije da će se već ove godine naručiti dva ruska i dva nemačka helikoptera.

Više detalja o planiranim nabavkama prekjuče je izneo ministar odbrane, plan državnog vrha je i dalje da to bude zapadno-istočni miks, dok su „nemački“ helikopteri u stvari Eurocopteri, gotovo sigurno francuski AS-332 ‘’Super Puma’’.

Predstavljamo vam familiju ovog veoma dobrog i uspešnog helikoptera, počevši od helikoptera SA-330 ‘’Puma’’ pa sve do nasavremnijih helikoptera H225M ‘’Cougar/Caracal’’.

143473_74274927_01rom af may2012-3
Rumunska modernizacija uz pomoć Izraela – IAR-330 SOCAT

SA-330 “Puma“

Razvoj Pume započet je u kompaniji Sud Aviation (kasnije Aerospatiale) još juna 1963. na zahtev francuske armije za dvomotornim transportnim helikopterom za prevoz 20 vojnika kao i različite vrste tereta a na osnovu ratnih iskustava u Indokini i Alžiru.

Prvi od dva prototipa je sa oznakom SA-330A tada nazvan „Alouette IV“ poleteo 15. aprila 1965. Do 1969. napravljeno je šest predserijskih helikoptera. Prvi serijski primerak poleteo je 1968. da bi 1969. helikopter bio uveden u naoružanje.

Prethodno je još 1967. Ujedinjeno Kraljevstvo izabralo ovaj helikopter za svoje oružane snage, a kompanija Westland ušla je i u zajedničku proizvodnju Pume. Francuska je za svoje potrebe razvila SA-330B, a UK SA-330E. Od 1970. Sud Aviation se fuzionisao sa firmama Nord Aviation i SEREB i formirana je kompanija Aerospatiale. Prvi vojni izvozni model bio je SA-330C, a civilni SA-330F. Usledile su zatim civilne verzije SA-330G i SA-330J kao i vojni SA-330H, SA-330L i SA-330S. Tokom 1970.-tih ovaj helikopter se odlično prodavao kako na vojnom tako i za civilnom tržištu.

Jula 1974. licencu za proizvodnju kupila je Rumunija, helikopteri su se proizvodili i u Indoneziji (NAS-330J) a južnoafrička kompanija Atlas je na bazi Pume razvila helikopter Oryx. Proizvodnja Pume trajala je do 1987. do kada je proizvedno 697 helikoptera (126 civilnih) od toga 163 u Rumuniji pod oznakom IAR-330.

kineska Super Puma
NR Kina ima 6 helikoptera Super Puma koje se uglavnom koriste za prevoz važnih ličnosti

Helikopter SA-330H ima posadu od 3 člana i nosivost 16 do 20 vojnika ili 3200 kg unutrašnjeg tereta, maksimalnu brzinu 257 km/h, dolet 580 km i vrhunac leta 4800 m. Na helikoptere se može postaviti i dizalica za spasavanje koja može podići do 275 kg tereta. Postoje i varijante za prevoz veoma važnih ličnosti (VIP) sa 8, 9 ili 12 sedišta. Obično je naoružavan sa mitraljezima 7,62 mm, topovima kalibra 20 mm ali i lanserima nevođenih raketnih zrna kalibra 68 mm.

Danas helikopter još uvek koriste vazduhoplovne snage u oko 30 zemalja uključujući Francusku i UK. Tu je i mnoštvo civilnih kompanija i agencija kao i raznih državnih službi.

AS-332 “Super Puma“/EC225/H225

Još 1974. započet je rad na varijanti AS-332 ‘’Super Puma’’ koji predstavlja produženu i robusniju varijantu Pume sa novim, jačim motorima. Prototip je poleteo 13. septembra 1978. a zatim je usledilo još pet prototipova.

Tek četvrti prototip je dobio dužu kabinu za 0,76 m u odnosu na Pumu. Osim već pomenutih razlika poboljšane su opšte performanse, mogućnost preživljavanja, održavanje i povećana je nosivost. Proizvodnja je započeta 1980. a prvi civilni helikopter je isporučen već sledeće godine. Prve vojna varijante bila je AS-332B, civilna AS-332C dok je AS-332F mornarička verzija naoružana protivbrodskim raketama Exocet. Dodatno produžene varijante su vojni AS-332M i civilni AS-332L.

Licencna proizvodnja pokrenuta je u Indoneziji u kompaniji Nurtanio. Tokom 1980.tih Super Puma postaje veoma popularna, a proizvodnja dostiže 3 helikoptera u jednom mesecu. Do danas je proizvedeno oko 565 helikoptera familije Super Puma/Cougar. Super Puma je 1984. godine postala prvi helikopter sertifikovan za operativne letove u uslovima u kojima je moguće zaleđivanje.

Interesantno je da je od 5. do 8. marta 1984. Super Puma promovisana u Beogradu i to na prostoru današnjeg Muzeja vazduhoplovstva. Za tri dana helikopter AS-332M je imao desetak pokaznih letova gde je helkopter pokazao izuzetne letne mogućnosti a organizovana je i stručna prezentacija uz bogat propagandni materijal. Prezentaciji su prisustvovali kako predstavnici tadašnje JNA tako i ljudi iz VTI, Mašinskog fakulteta i drugih naučnih ustanova.

Helikopter AS-332 ima posadu od 2-3 člana, a u zavisnosti od varijante nosivost 19 do 24 vojnika ili 3700 do 4100 kg unutrašnjeg tereta kao i 4500 kg spoljašnjeg tereta, maksimalnu brzinu 262 km/h, dolet 618-814 km i vrhunac leta 6100 m. Postoje čak oko 50 varijanti za prevoz veoma važnih ličnosti a novembra 2000. godine poletela je varijanta sa oznakom EC225 koji predstavlja novu generaciju civilnih verzija Super Pume.

tajlandski EC725
Tajland je jedan od novih naručioca. Na slici prvi od 4 naručena EC725.

Od 1990. vojne varijante Super Pume se reklamiraju pod novom oznakom AS-532 nazvanu „Cougar“, a od 1992. godine helikoptere proizvodi Eurocopter koji je nastao spajanjem francuske firme Aerospatiale i nemačke DASA (Daimler-Benz Aerospace AG). Januara 2014. Eurocopter Group je preimenovana u Airbus Helicopters. Ove godine oznaka helikoptera EC225 je promenjena u H225. Danas su u ponudi na tržištu i varijante AS-332C1e i AS-332L1e.

Cena helikoptera bez obuke i delova kreće se od 16-20 miliona dolara. Bolivija je npr. januara 2014. potpisala ugovor za 6 helikoptera AS-332C1e za 215 miliona dolara sa obukom i logistikom.

AS-532 “Cougar“/EC725 “Caracal“/H225M

Kako bi se vojne varijante Super Pume dodatno trazlikovale od civilnih, 1990. godine je odlučeno da se oznake vojnih verzija označavaju kao AS-532 ‘’Cougar’’.

Varijante sa kraćim trupom su ponele oznake AS-532UC (transportni), zatim verzija za traganje i spasavanje AS-532AC, protivpodmornički i protivbrodski AS-532SC, dok su verzije sa produženim trupom transportni AS-532UL i AS-532U2, verzije za traganje i spasavanje AS-532A2 i AS-532AL.

U zavisnosti od varijante u helikopter se može ukrcati 21 vojnik (AS-532UC), 25 vojnika (AS-532UL) i 29 vojnika (AS-532U2). Takođe u zavisnosti od varijante maksimalna brzina je 249-285 km/h, dolet 573-857 km, vrhunac leta 3450-6095 m a nosivost spoljašnjeg tereta do 4500 kg i do 5670 kg unutrašnjeg tereta.

Razvijena je i varijanta letećeg radarskog sistema AS-532UL ‘’Horizon’’ koja je poletela 1992. a služila je za osmatranje bojišta tj. ciljeva na zemlji a 2008. godine je povučena iz upotrebe zbog visokih troškova eksploatacije. Stalna usavršavanja familije Super Puma/Cougar ogledala se u ugradnji boljih motora i savremene elektronske opreme. Varijanta označena kao EC725 nazvan ‘’Caracal’’ je poletela novembra 2000. godine, a nastala je usled potrebe francuske vojske za novim helikopterom za traganje i spasavanje. Prvi helikopteri su isporučeni februara 2005. godine.

Kao i u slučaju Super Pume, Airbus je promenio oznaku Kuguara pa je od početka ove godine oznaka ovog helikoptera H225M. Proizvodnja se osim u Francuskoj, po licenci odvija i u Brazilu, u kompaniji Helibras koja će u svojim pogonima sklopiti 48 helikoptera. Poslednja država koja se odlučila za nabavku ovih helikoptera je Poljska sa narudžbinom od 50 helikoptera, a razmatra se i pokretanje linije za sklapanje.

Danas u svetu 38 država koristi helikoptere Super Puma i Kuguar, a u našem okruženju helikopter su nabavile Albanija (4 komada) i Bugarska (12 helikoptera). U Evropi ga još koriste Francuska, Grčka, Holandija, Nemačka, Slovenija, Španija, Švajcarska, Švedska i Turska.

Osim H225M (EC725) i dalje je u ponudi i AS-532ALe. Cena “golog“ helikoptera zavisi od varijante i kreće se od 20 do 25 miliona dolara, ali sa obukom i logistikom cene su znatno više. Tako su na primer Kuvajtu ponuđena 24 H225M za milijardu evra, a Tunis je nabavio 6 helikoptera EC725 za 300 miliona evra.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

М

Албанија има већ 4 хеликоптера?, Бугарска 12 ?

Ово што се ради у сфери одбрамбених технологија и набавки је врло добра вест, ред еј да се обновимо и да покренемо домаћу ваздухопловну индустрију, и да се ради са свима који су поуздани.

Odgovori
mi

Jos kad biste rekli da su Pume i Kuguari planirani za helikoptersku jedinicu MUP-a bili biste skroz u pravu.

Odgovori
ka

PISAC TEKSTA O PUMI JE IPAK ZABORAVIO DA MUP SRBIJANSKI IMA JEDNU PUMU OKO 25 G. ALI DA GA RETKO KORISTE , PITANJE JE ZASTO ?

Odgovori
gi

MUP RS je zainteresovan za EC135, sto i jeste nemacki helikopter…

Zo

H225M ili MI 17v5 ,sta izabrati,na sve ove stvari treba gledati iz drugog ugla! Ako sa prvim dobijamo i remont modernizaciju Gazele i,novi trasportni avion i dugo ocekivani G-4 MD to je na duze staze opravdano! U svakom slucaju moramo kupovati nove stvari nikako produzavati zivot onom sto je davno trebalo da ide u Muzej…..

Odgovori
М

Пошто смо имали одличну сарадњу са французима око авиона и посебно хеликоптера газела, изгледа да је могућа обнова сарадње.
Наиме , тадашња француска „Газела“( и касније наша) коју смо радили под лиценцом, има наследника “ EC120 Colibri “ , сада Ербас “ H120 “ (произведених преко 600 комада) , дакле Колибри који раде Французи у сарадњи са Кинезима.

Кад би радили Колибри или неки сл. хеликоптер , то би био пун погодак, а видећете да је КОЛИБРИ сличан „Газели“ !

Odgovori
BB

Jedino ispravno rješenje je kupiti licencu. Ne samo zbog cijene pojedinog komada kasnije, nego najviše zbog usvajanja znanja i know how. Tako bi se stvorile pretpostavke za buduće vlastito usavršavanje…
još samo da ne budu kadrovi birani samo prema boji stranačke knjižice…

Mi

Izvini, o kakvoj licenci mi pricamo ovde?! Pa pola firmi koje su radile za namensku su u medjuvremenu propale ili se pozatvarale (Janko Lisjak, Petoletka, da ne pricamo Soko Mostar, itd). Ko bi ovde proizvodio i sta? I to sto proizvedes bi prodao kome? Vojsci Srbije??? Koja ima budzet kao nevladina organizacija?!

Jo

Od licence naravno nema ništa. Teoretski bi mogao da bude uključen u ugovor neki ofset, mada pošto se radi o svega 2 helikoptera pitanje je koliko je sve to izvodljivo .
Realna situacija naše avio-industrije je takva da je pitanje da li bi mi uopšte mogli i da održavamo helikoptere zapadnog porekla bez (za nas) ogromnih ulaganja u infrastrukturu . Vrlo lako može da se desi da i mi kao npr Albanija i Crna Gora, iznajmljujemo strane tehničare za redovne preglede i remonte svojih vazduhoplova .

Ni

Da dodam Svedska ima jos 2 kom Super Pume i da zakljucno sa 31 decembrom se izbacuju i ta zadnja dva iz upotrebe.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Da, svaka balisticka raketa je "hipersonicna", ako se to tako zeli predstaviti (iz propagandnih razloga)! Takodje svaka raketa koja ima neku vrstu navodjenja modifikuje svoju trajektoriju u zavrsnoj fazi, recimo prima GPS signal i koriguje putanju ili koristi interni INS. Raketa koja signifikantno menja brzinu i trajektoriju u terminalnoj fazi bez aerodinamickih povrsina, izbacuje mamce…

04. Oct 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

@Miks To prosto nije tacno; Izrael je naveo da je ostecena baza ali ne do te mere da Izraelski vazduhoplovstvo ne moze leteti, te su nastavili bombardovanje Sirije i Libana iz tih baza. Da li tvrdite da Izrael nije bombardovao Liban i Siriju posle Iranskog napada?Jer ima video dokaza da jeste. Cim avioni polecu, znaci…

04. Oct 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Svaka balisticka raketa pri ponovnom ulasku u atmosfeti je "hipersonicna" i dostize brzine 19-20 maha.Razlika je sto ove nove ruske i iranske i manevrisu, princip koji je jos 1960 razvijen i u SSSR i u Americi, pa odbacen zbog minusa koje ima. Tesko da Iran moze razviti bilo sta znacajno,prosli put 45% raketa nije ni…

04. Oct 2024.Pogledaj

Dragan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Fantastičan tekst,obiman,detaljan,sa gomilom korisnih podataka,profesionalno..svaka čast i veliki pozdrav.

04. Oct 2024.Pogledaj