BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Rumunija nabavljа dodatne borbene avione F-16 i radare AN/TPS-77 Rumunija je za nabavku još 12 F-16 već kontaktirala SAD i pet evropskih država korisnika kojima je poslat zahtev za informaciju. Skoro iste avione kao što je već nabavila Rumunija danas u Evropi koriste još Norveška, Danska, Holandija, Belgija i Portugal.

Rumunija nabavljа dodatne borbene avione F-16 i radare AN/TPS-77

Rumunija je odlučila da nabavi dodatnu količinu američkih borbenih aviona tipa F-16.

Reč je o 12 aviona čija će kupovina biti pripremljena ove godine da bi sam proces nabavke bio započet i realizovan u toku 2017. Ovo je lokalnom radiju Europa FM preneo rumunski ministar odbrane Mihnea Motoc.

Istovremeno је sa kompanijom Lockheed Martin potpisan ugovor o kupovini dva vojna višenamenska osmatračka radara TPS-77/FPS-117 koji će dopuniti postojeću mrežu američkih radara koje koristi Rumunija.

A_115100
Rumunija je kupila 12 aviona F-16 od čega 9 jednoseda iz Portugala i tri dvoseda iz američkih viškova.

Kao i prvih 12 aviona F-16 koji su nabavljeni od Portugala i SAD, i drugih 12 će najverovatnije biti polovno a takođe će biti nabavljeni od države članice NATO-a. Do sada je Rumunija zatražila zahtev za informacijama od savezničkih zemalja koje koriste ovaj tip aviona i koji bi ih mogli prodati. Informacije su tražene od SAD i pet evropskih zemalja koje u svom inventaru imaju F-16.

Prvi kontigent od 23 pripadnika RV Rumunije od čega 9 pilota, poslati su na obuku za avion F-16 u portugalsku vazduhoplovnu bazu Monte Real još 29. septembra 2014. godine. Već 26. novembra iste godine dva rumunska pilota iz sastava 71. vazduhoplovne baze Câmpia Turzii imala su prve samostalne letove na ovom tipu aviona a zatim je usledila obuka još 67 pilota i pripadnika vazduhoplovno-tehničke službe. Planirano je da obuka traje dve godine a prvi avioni stići će u Rumuniju septembra ove godine.

Za prvih 12 nabavljenih F-16A/B Block 15 koji su u programu MLU (Mid Life Update) modernizovani na standard F-16AM/BM smatra se da će biti u upotrebi narednih 20 godina ili 4000-4500 sati naleta.

Nabavka dodatnih F-16 bila je očekivana s obzirom na potrebe i veličinu teritorije Rumunije a ovi avioni će zameniti flotu sovjetskih lovaca-presretača MiG-21. RV Rumunije i dalje koristi oko 20 aviona modernizovanih na standard Lancer od kojih 10-15 lovaca Lancer-C i nekoliko dvoseda Lancer-B.

Aktivni jurišnici Lancer-A poslednjih godina gotovo da nisu primećeni i moguće je da više nema operativnih aviona. Iako je flota veoma stara, MiG-ovi 21 će sasvim sigurno leteti još koju godinu sve dok ne budu isporučeni svi F-16 i dok ne bude postignuta njihova puna operativna sposobnost.

Dva nova osmatračka radara AN/TPS-77 trebalo bi uskoro da upotpune sistem osmatranja vazdušnog prostora Rumunije. Ugovor o nabavci čiji detalji nisu saopšteni, potpisan je prošlog meseca i predstavlja dalju saradnju vojske ove zemlje sa američkom firmom Lockheed Martin koja traje već skoro 20 godina. Ovi novi radari imaće određena poboljšanja kao što je npr. sistem DART (Digital Array Row Transceivers) koji će povećati energetsku efikasnost i performanse radara.

Romania_to_purchase_Lockheed_Martin_TPS_77_radars_640_001
Osmatrački 3D AESA radar AN/FPS-117 / Foto: Lockheed Martin

AN/TPS-77 je 3D AESA osmatrački radar velikog dometa koji se uz modifikacije i modernizacije proizvodi još od 1980. godine. Maksimalni domet radara je 470 km po daljini i 30,5 km po visini, dok cilj površine radarskog preseka od 1 m2 otkriva na daljini od 300 km. Radi u L i D frekventnom opsegu sa mogućnošću rada na 18 kanala u frekventnim skokovima. Postoje dve osnovne verzije radara, mobilna sa oznakom AN/TPS-77 i stacionarna AN/FPS-117. Cena radara kreće se od 15-26 miliona dolara.

U našem okruženju ga koriste Hrvatska i Mađarska a Rumunija već poseduje 5 radara AN/FPS-117E(T) koji su nabavljeni još 1998. Smatra se da će dva nova radara TPS-77 zameniti preostale sovjetske radare tipa P-37 koje Rumunija još uvek koristi. Pored radara FPS-117 Rumunija je do sada od firme Lockheed Martin počevši od 2004. nabavila i 19 3D radara AN/TPS-79(R) dometa 96-192 km od kojih su dva bili prototipovi a ostalih 17 je sklopljeno u Rumuniji.

Komentari

E

Bravo,svaka cast.A mi da se stidimo!

Odgovori
g

To je vec najavljivano 1-1.5god, isto kao sto i Bugarska radi aktivno na nabavci aviona. Po okvirnom predlogu budzeta za 2017. i stranu vojnu pomoc, USA racuna da ce i Bugarska da preuzme F16, cime bi se „unificirala oprema clanica NATO i USA saveznika u jugoistocnoj Evropi, kojima predstoje veliki izazovi„. Inace, Rumunija je deklarisala potrebu za 36-48 aviona, koje bi nabavljala sukcesivno, tako da do 2020. g. treba ocekivati jos 1 nabavku aviona. Bugarska je podnela NSPA predlog za 6-8 aviona, koliko mogu da isfinansiraju iz tekuceg budzeta, ali NSPA smatra da je za potrebe Bugarske neophodno 14-16 aviona, te se sada traze modeli nabavke, dok se istovremeno „oprimizuju sredstva„ koje poseduje Bugarska vojska.
ANG Minesote je dala predlog i da se Hrvatskoj ponudi 10-12 F16 iz 148. FW, dok bi ANG preuzela novije F16 USAFa iz eskradrila koje prime F35A… Tj – Hrvatska kroz program saradnje sa ANG `sugerise` ideje koje pak ANG dalje prenosi…
Da je malo pameti, pa da i VS to radi sa NG Ohaja, ali sta vredi kada vojsku vode neuke osobe, koje svoje neznanje prekrivaju vikom, drekom i otpustanjem onih koji znaju i svakodnevno im pokazuju njihov nivo neznanja… Npr – angazovanje VS u obezbedjenju granica – izbeglice imaju termovoziju za nocno osmatranje (nadajmo se samo za laksi prelazak granica), dok VS to isto ima samo u specijalnoj brigadi; ili ispao je problem obezbedjivanja granica nocu i u rastinju – vojska nema mogucnost, jer opremu nisu nabavili a izgleda i ne nameravaju… U stvari – VS me sve vise podseca na Japance iz WWII koji su sa macevima jurisali na puske, samo sto Srbi nisu toliko ludi da razoruzani ginu zbog dzepa nekog drugog…

Љ

О овој првој набавци смо давано расправљали (кад је она била и нека наша опција). Наиме, кад се у „Фићу“ стави „Абарт“ мотор, он је и даље Фића.
Куповати F-16A/B Block 15, па га онда буџити, он је и даље та „стара машина“.
Или они не прате светску авијацију, или немају пара, а НАТО је ту да им угура свој отпад. У осталом, они (Румуни) су прва линија одбране, која увек прва страда, па и није греда да настрадају неки, тамо, модернизовани авиони.
Нисам надлежан за паметовање, али је далеко боље купити од Турске F-16C/D Block 50/52

Љуба

Odgovori
Ž

Турска не продаје своје авионе Ф-16. А САД гарантују Румунима употребу Ф-16 још бар 20 година или 4000-4500 сати. Тако да ово и није тако лоша куповина, повољна је а добијају се авиони еквивалентни верзијама Ц/Д Блок 52. Сличне авионе ће западне земље употребљавати још бар 8-10 година.

N

Po kojoj logici je verzija A/B Block 15 ekvivalentna verziji C/D Block 50/52?

Block 15 se svrstava u rang sa MiG 21 (mozda malo preterujem, ipak je 21 na malo nizem nivou) dok je Block 52 u rangu sa MiG 29.

Ž

Проверите шта све подразумева модернизација MLU (Mid Life Update) за авионе Ф-16А и Б (АМ и БМ) и видећете да су они по ел.опреми и наоружању готово једнаки верзијама Ц и Д Блок 52. Што се тиче МиГ-а 29 тек су верзије 9-15 као и новији 9-61/67 у рангу Блок 52. Основни 9-12 је, може се рећи у рангу Ф-16А Блок 1 до 15.

Б

Ово би пре био End life update или Last joyride него средњи ремонт.

k

Sta su dobili Rumuni sa polovnim F-16,po mom skromnom misljenju nista!
Prelaze na avion 4 te generacije oslobadjaju se stare tehnike iz SSSR .
Lose strane nabavke sto se ne uzima F-16 C/D vec starije verzije priblizne njihovim modernizivanim Mig-21 uz tri puta vecu cenu odrzavanja istih.
Mig-29 SMT moze da izadje na kraj cak sta vise bolji je u svim segmentima ……

Odgovori
N

Ko te pita sta moze ili ne moze Mig-29 kad rusi seru kad su upitanju rezervni dijelovi. Hoce li ih prodati ili nece. Imamo iskustvo iz Jugoslavije sa ruskom tehnikom. Smece….

Ž

МиГ-29СМТ заостаје у многим сегентима за Ф-16Ц/Д. На пример нема нишански контејнер нити контејнер са извиђачком опремом.

Б

Руска техника није смеће већ је југословенски буџет био испражњен те нисмо могли да купимо ништа озбиљније од мига 29. Нама је нуђено да купимо Су-27 још 1987 заједно са С-300, Су-25 и Ми-24, али већ тада нисмо имали новчаних средстава за тако нешто јер смо огромне реусрсе уложили у пројекат Нови авион. МиГ-29 који је продат ЈНА је различит у односу на летелице које су извожене у остале државе.

D

Lepa vest. Cestitke komsijama.
Srbija je bedna da ne moze gore biti. Sedimo i cekamo da padne kisa u vidu poklona i svega ostaloga. Makar da apliciramo zq jednu eskadrilu od NG Ohaja. I da trazimo od Amera odobrenje za kupoprodaju jer bez njih nista ne moze . Mislim da bi nam oni izasli u susret. I blok 15 ..sta god je bolje od nicega.

Odgovori
b

Ajde neka im je sa srecom kupovina i aBd, sto prije da ovakvi i jos bolji avioni se nadju i u vlasnistvu RV i PVO Srbije. Ko je bio na aeromitingu na Batajnici 2012-e mogao je da se uvjeri koliko su turski avioni F16 bili bolji od nasih mig29.

Odgovori
M

Koliko su bolji?!! Smesno je i uporedjivati. Turske 16-ce su jastrebovi za ove nase jadne 29-ke. Toliko su superiorni da bi za 5 minuta sve nase u vazduhu oborio samo jedan F16.
Mali smo i nebitni. A rukovodstvo i Vojni vrh su neobavesteni i nemaju pojma kako se Rv polako gasi .

j

Od nasih sigurno jesu to i nije merodavno poredjenje,da li su bolji od ruskih dvadesetdevetki koje su bile na tom istom aeromitingu,mislim da odgovor znamo…

v

Ko se po onoj vrućinštini nadisao isparenja kerozina iz plehova ispod MiG-21 taj je mogao da vidi Turske F-16 na Batajnici 2012. Ko nije prilazio plehovima video je da je Jurofajter odrao i MiG-29M2 i F-16 i Gripena.

1

@vrabac

Eurofighter da odere i MiG-29M2 i F-16 i Gripen? Ae lepo ugasi igricu koju igras.

b

Moja greska, znao sam da ce neko primjetiti. Mislio sam na miting 2010-e. Vrijeme leti.

v

@126LAE-Delta

Da ne idemo u detalje, mislio sam na impresivnost prikaza aviona u letu tog dana 2012. Ko god je bio oduševio se Jurofajterom i Lukom koji mu je dušu izvadio, MiG-29M2 je bio jednostavno mlak.

N

Kada su se dve Nemacke ujedinile, organizovane su vezbe u kojima su ucestvovali i avioni istocne i zapadne Nemacke. Organizovani su mock dogfight-ovi izmedju MiG 29 i tada aktuelnog F-16 Block 50.
MiG je ostvario zahvat cak 16 puta pre nego sto je F16 uspeo jednom.

A sto se tice Eurofightera, italijanski pilot koji je u Beogradu leteo na njemu je zamalo poginuo prilikom tog demonstriranja sposobnosti letelice. Leteo je izuzetno nisko iznad batajnicke piste i okretao se oko svoje uzduzne ose kada je na trenutak izgubio kontrolu nad avionom koji je nagnuo nos ka pisti i krenuo u spustanje sa visine od 10m. Izvukao ga je u poslednji cas.

V

@Nikola
Ma to su sve budale što kupuju F16 pored superiorne tehnologije iz RF.

N

@Vlado
Ajde da krenem redom.
Ne kazem da je ruska tehnologija superiornija u odnosu na americku, ne kazem ni da je obrnuto, nisam kompetentan za takva tvrdjenja. Po nekom mom misljenju, zapad ima prednost u BVR (beyond visual range) borbi, dok bi u bliskoj borbi ruski avioni odneli prednost prosto zbog svoje agilnosti. Ali to nije bitno za ovu raspravu.

Kupovina F-16 Block 15 od strane Rumunije bi bila kao da mi sada kupujemo MiG-29B, znaci varijanta koja je kupljena vec 80ih. Block 15 je star avion, i iako oni kazu da ce leteti jos 20 godina, poslednji primerak je proziveden 1996. godine a ti se sigurno ne rasprodaju sada. U sustini Rumuni ce dobiti 30ak godina stare avione na kojima planiraju da lete jos 20 godina. Meni to nesto nije savrseno resenje.

Opet, verovatno je logika daj sta das. I oni nemaju neki preveliku budzet, grcaju u problemima, a ovi avioni ce im barem omoguciti da odrzavaju nalet svojim pilotima a sa tom brojkom ce imati definitivno i najvecu aviaciju na ovim prostorima. A kao sto je neko pomenuo vec gore, za nekih 10 godina kada se ovako budu raspordavali i Block 50/52 verujem da ce Rumunija stajati prva u redu.

Ž

Никола

Погледајте шта је све урађено у модернизацији MLU. Дакле Румуни не добијају авионе А и Б Блок 15 већ АМ и БМ. Овакву модернизацију није доживео ни МиГ-29 у верзији СМ и СМТ. Тако да је бесмислено рећи да је ова њихова куповина као када би неко сада набављао МиГ-29Б.

Обратите пажњу и добро простудирајте:

http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

r

Druže teško da bi bilo tako da je na aeromitingu letela 29ka iz neke druge države koja brine o svojoj avijaciji i vrši redovne remonte i nadogradjuje i modernizuje svoju flotu poput recimo Poljske koja u naoružanju ima oba tipa aviona i vrši svakodnevne simulacije borbi u vazduhu kako bi piloti na f-16 uspešno parirali ovima na migovima jer je po uvodjenju f-16 u naoružanje situacija bila sasvim drugačija u odnosu na onu koju si video na Batajnici .Što se nas tiče bojim se da će teško i neki lošiji avion od ovog koji su kupili Rumuni ući u naše RV o novijem i da negovorimo činimi se da je sve bliži dan kada će nam biti saopšteno da će Srbija dugoročno da se okrene helikopterskim jedinicama poput Crne Gore a lovačku avijaciju da rasformira

j

Porediti F16 turskog rv i nase dvadesetdevetke je isto kao porediti zapusten audi iz osamdesetih i fiat bravo iz 2003 u top odrzavanom stanju i reci;gle ovaj fiat ima bolju dodatnu opremu,bolje ide,manje trosi itd.Nekim ljudima se ne da drugacije objasniti…

r

Potpuno se slažem sa Jankom pravo poredjenje stanja naših migova tada a i sada. Poljsko rv je trebalo povući migove 2012 medjutim cena nabavke delova i opreme koja se vrši iz amerike i holandije je dovela do toga da migovi ostanu do daljeg u naoružanju ipak je u pitanju opasan protivnik mnogim zapadnim avionima naravno kada se pravilno održava i oprema savremenom elektronskom opremom.Vreme će pokazati koliko će države sa skromnim budžetom poput Rumunije biti u mogućnosti da nabavljene avione drže u letnom stanju u potpunosti ili će posle nekog vremena leteti samo njihov deo kao u Poljskoj gde je u službi oko polovina letelica dok druga polovina sedi prizemljena zbog cene delova itd ali su to sve rizici koje nosi članstvo u NATO i nabavka oružija od Amerike koja ipak ništa ne daje džabe osim ako nenadju neki interes u toj zemlji kao npr kod UAE gde tamošnje vazduhoplovstvo koristi blok/60 verziju koju u naoružanju nemaju ni amerikanci a i remont i održavanje vrši njihova privatna firma ali tako je to kada ležiš na nafti i daješ im je u zamenu za oružije

r

Logična nabavka imajući u vidu da je to NATO članica sa skromnim budžetom a teško da bi ameri dozvolili da nabave neki avion Ruske izrade,ovako kupiš povoljno polovne avione savladaš obuku na njima koristiš ih nekoliko godina u RV sačekaš da neka bogata NATO članica krene u nabavku novih aviona i svoje f-16 block-50/52 proda opet Rumunima koji će biti srećni što mogu da opet povoljno nabave malo savremeniji avion i tako u krug.Mislim da će prva to da uradi Norveška koja je ugovorila nabavku f-35 mislim do 2018te a da će svoje f-16 polako početi da povlače 2020 i taj proces bi trebao da traje 3 do 4 godine taman toliko da njihova cena bude povoljna za siromašnije NATO države

Odgovori
D

Te letelice iz NG Ohaja tehnicko-tehnoloski i ne bi bile tako lose resenje, obzirom da su Block 42: https://en.wikipedia.org/wiki/112th_Fighter_Squadron
Ali bi zato politicki bila cista propast. Sve i da nam ih poklone.

Sa druge strane, Rumunima odgovaraju, jer menjaju MiG-21, dobijaju NATO inter-operabilnost, plus imaju vek upotrebe jos 20 godina.
F-16 je dokazan u praksi, jednostavniji da odrzavanje od novih aviona IV generacije. Ne zaboravite da Rumuni raspolazu Litening nisanskim kontejnerima (kupljenih jos za MiG-21 Lancer), plus su porucili dodatnu kolicinu nisanskih kontejnera Sniper. Dakle, jacaju bombarderske sposobnosti.
Samo mi jasno zasto Bugari rastezu…izgleda da je FSB tamo jos uvek jak, pa non-stop sabotiraju i odlazu.

Odgovori
С

Живојине, да ли би могли да нам дате упоредни приказ трошкова за дванаест Ф-16 Ц-Д и за исти број Миг-29 9-61/67. Набавна цена, обука пилота, просек налета 200 сати у години, редовно одржавање, делови, гориво, мазиво, оружје, ремонти мотора, ремонти конструкције, подсистеми… Све то за 40 година, па да видимо о чему говоримо. Све покушавам да видим колика је стварно цена коју треба једно ваздухопловство да плати да би поседовало ефективну јединицу од 12 вишенаменских авиона. Испод тог броја, стварно „није ни за стражу“ и било би гола лакрдија.

Odgovori
Ž

Цену за 9-61 и 67 још не знамо а тај тип авиона још није уведен у употребу, мада то јесте копнена верзија авиона 9-41 и 47 који су у употреби неколико година. Цена авиона и све што иде уз њега као и цена његове експлоатације зависи од много фактора а међу њима су и економско-политичко-војни односи.

Најсвежији пример је продаја ЕФ-2000 Кувајту. Италијани су хтели да наплате одржавање авиона за 20 година четири пута више него што је реално. И Кувајћани се бунили а Британци су понудили далеко јефтиније одржавање.

b

Zivojine, ovu tvoju zadnju recenicu vrijedi dva puta procitati. UAE ima F16 block 60, a odrzavanje im radi amercka privatna firma. Zasto i mi ne bismo obucili mehanicare, tehnicare, inzenjere, administraciju i imali jednu takvu firmu koja moze da ponudi usluge vojskama bogatih drzava. Pored ogromnih para koje se na tome zaradjuju, tu su odmah i privatne veze, kontakti koji mogu zatrebati. Albanci su napravili firmu od pranja vesa i plasticnih klozeta u americkoj bazi u Makedoniji. Danas gazda te firme obrce milijarde i finansira Klintonove. Kako je moguce da ne vidimo sta propustamo. Amerikancima se mozemo nesto i prodati od onog sto nasa namjenska industrija proizvodi. Izvoze se Zastavini „kalasi“ i pistolji na primjer. Kupili su i Lastu za Irak.
Sta bismo od toga mogli prodati Rusima? Kobas bismo mogli mozda. Kupili su rafinerije nafte i u Srbiji i u RS i izvlace pare preko kcerki firmi i varaju na porezu. Uzasni su kao gazde i ko god je s njima poslovao odnio je gace na stapu.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend