BEG airport status
BIAS 2016: Bili smo na najvećoj vazduhoplovnoj fešti u Rumuniji Iako je trebao da predstavlja možda i glavnu zvezdu aeromitinga pilot Su-27 nije ostavio takav utisak / Foto: Živojin Banković

BIAS 2016: Bili smo na najvećoj vazduhoplovnoj fešti u Rumuniji

Rumuni su u subotu 30. jula na aerodromu Baneasa – ’’Aurel Vlajku’’ u Bukureštu još jednom pokazali da znaju da naprave odličan aeromiting. Grmljavina mlaznih motora, generatori dima akrobatskih aviona i pirotehnika na zemlji kao ’’šlag na tortu’’ samo je kratak opis avijacijske priredbe koja je priređena proteklog vikenda.

I pored toga što se na prvi pogled može činiti da je na BIAS-2016 bilo malo gostujućih vazduhoplova i da su statika kao i letački program bili skromniji u odnosu na neke prethodne godine, možemo reći da su posetioci uživali u onome što su videli a posebno se to odnosi na strance. Tango Six je bio tamo i prenosimo vam naše utiske.

13680133_934229883369421_4689684538417529066_o
Najbolji utisak među borbenim avionima ostavio je pilot rumunskog Lancer-a / Foto: Predrag Stamenković

Domaćini su se potrudili da pozovu vazduhoplovne snage koje poseduju avione koji se danas u Evropi pa i svetu retko mogu videti, kako na zemlji tako i u vazduhu.

Od nekih se možda i više očekivalo ali su sasvim sigurno rumunski vojni i civilni vazduhoplovci na najbolji mogući način pokazali svoje umeće. Oni su ostavili ubedljivo najbolji utisak a za to su se potrudili piloti borbenih aviona MiG-21 i helikoptera Puma.

Letački program

Danas je u Evropi a može se reći i svetu relativno retka prilika da se na jednom aeromitingu u vazduhu vidi sovjetski lovac-presretač MiG-21. Rumuni se trude da veštine svojih pilota na ovom, jedinom tipu borbenog aviona u svom inventaru, prikažu u najboljem mogućem svetlu na što više vazduhoplovnih manifestacija ali može se reći da ga najbolje prikazuju kod kuće.

Domaći posetioci su na rumunskim aerodromima verovatno već navikli na izvanredne nastupe pilota ’’Kopljanika’’ što nije slučaj sa entuzijastima iz ostalih zemalja, kako okruženja tako i iz drugih delova sveta. Ono što je viđeno pre nekoliko dana na nebu Bukurešta je bilo impresivno. Piloti MiG-ova 21 su napravili pravi spektakl koji je sada retkost a u skorijoj budućnosti će biti samo uspomena.

13641251_934229623369447_5078814502079085702_o
Najmanje 40 godina star MiG-21 u vazduhu je delovao kao američki F-16 / Foto: Predrag Stamenković

Letački program sa MiG-21 RV Rumunije u kome su isključivo učestvovali avioni verzije Lancer-C bio je vrlo sadržajan. Budući da je letenje organizovano u dve faze, može se reći da je atraktivniji solo nastup pilota Kopljanika bio tokom večeri ali je avion koji je leteo pre toga imao dva rezervoara za gorivom na spoljašnjim potkirlnim nosačima što je sigurno predstavljalo zahtevnije letenje iako su tankovi možda bili prazni.

Nastup tokom večeri je bio vizuelno lepši zbog velikog kontrasta boje oblačnog neba, sumraka i forsaža motora aviona koji je pilot MiG-a 21 često uključivao pri različitim manevrima.

U pojedinim momentima MiG-21 je, slobodno se može reći, delovao kao američki F-16 a utisak je još veći ako se zna da je u pitanju modernizovani MiG-21MF sa motorom ’’Tumanskij’’ R13-300 a ne MiG-21bis sa jačim R25-300. Osim dva solo nastupa što se tiče MiG-a 21 bio je i prelet formacije od dva i kasnije 6 aviona.

13913882_934229766702766_1569934919337970436_o
Španski pilot bio je nešto slabiji od nastupa švajcarskih kolega koje smo imali prilike da posmatramo na drugim aeromitinzima / Foto: Predrag Stamenković

Kod borbenih aviona sledeći najbolji utisak ostavio je pilot španskog F/A-18 ’’Hornet’’ koji je takođe imao dva programa od kojih je onaj popodnevni bio bolje odrađen. Španac se potrudio da prikaže odlične manevarske karakteristike Horneta pri malim brzinama, visinama i velikim napadnim uglovima, ubrzanje, letenje sa izvučenim stajnim trapom, cevi za popunu gorivom u vazduhu i kukom za zaustavljanje (aresterom).

I pored dobrog nastupa čini se da pilot nije pokazao maksimum kao što to npr. rade švajcarske kolege na istom tipu aviona.

Kao glavna zvezda aeromitinga najavljivan je lovac Su-27 RV Ukrajine. Taj avion je na stajanci vazduhoplova koji su leteli imao čak i posebno mesto tj. bio je izdvojen od ostalih. Zbog svoje veličine svakako da je izgledao impresivno kako na zemlji tako i u vazduhu. Međutim pilot nije pokazao sve što ovaj avion može i nije ispunio očekivanja mnogih gledalaca.

Od složenijih figura izvedeno je samo ’’zvono’’ ali nismo npr. videli manevar ’’kobra’’ niti ispaljivanje mamaca koje na Su-27 izgleda veoma atraktivno. Ostaje nedoumica da li je pilot bio manje vešt ili je uzrok nešto slabijeg nastupa možda bio tehničke prirode.

RV Rumunije nastupilo je i avionom C-27J čija posada nije imala tako uzbudljiv program kao Italijani koji izvode manevre “valjak“ i “petlja“ (sećate se Batajnice?). Na samom kraju aeromitinga, kada više nije bilo dnevne svetlosti, u preletu je ovaj avion napravio pravi vatromet na nebu jer je posada izvršila ispaljivanje IC mamaca.

IMG_3288
Sasvim solidan utisak ostavili su piloti čeških L-159A ALCA / Foto: Živojin Banković

Lepo za oko bilo je preletanje 6 školsko-borbenih IAR-99 ’’Soim’’ koji su pratili transportni Spartan, solo nastup Soima je bio dosta skroman ali se verovatno nije moglo više s obzirom na mogućnosti ovog vazduhoplova. Grupno formacijsko i akrobatsko letenje prikazalo je 6 rumunskih vojnih školskih aviona Iak-52 koji su leteli i u formaciji sa tri Iak-52 akro grupe  “Iacarii Acrobati’.

Piloti dva češka laka borbena aviona L-159A ALCA izveli su program sinhro para koji je bio sasvim solidan uz mnogo akrobatskih elemenata koje su karakteristične za nastupe akro-grupa kao i simuliranja napada na ciljeve na zemlji.

Najveće razočarenje dogodilo se sa češkim JAS-39C ’’Gripen’’ koji nije leteo zbog tehničkog kvara iako se moglo videti da su mehaničari skoro ceo dan radili na tome da ga osposobe. Kasnije smo saznali da nije leteo ni prethodni dan kada su uvežbavani letački nastupi.

Greška Čeha je bila što su došli sa samo jednim avionom a ovo je još jedna, može se slobodno reći loša reklama za ovaj avion s obzirom da to nije prvi put da smo na jednom aeromitingu videli da ovaj tip aviona zbog tehničkih problema ne može da poleti.

Takva situacija se npr. desila i prošle godine na SIAF-u u Slovačkoj. Šveđani su tada došli sa jednim avionom koji nije leteo pa je organizovan prelet dežurne pare RV Češke.

13652943_934229740036102_8169108457259344609_o
Najbolji solo nastup helikoptera, rumunski IAR-330 / Foto: Predrag Stamenković

Što se tiče helikoptera Puma na ovogodišnjem BIAS-u mogle su se videti i možda dve najveće formacije kada su u pitanju ovi vazduhoplovi. Na početku aeromitinga ispred publike je u smaknutom poretku doletelo čak 8 srednjih transportera IAR-330L i M čije su posade prvo lebdele iznad i paralelno sa pistom a zatim su se okrenuli prema publici koju su takođe lebdeći, pozdravili tako što su im se ’’poklonili’’.

Dok su lebdeli okrenuti publici proletela je formacija od 6 helikoptera istog tipa među kojima su bili i transportno-borbeni IAR-330 SOCAT a prvi primerak je nosio nacionalnu zastavu Rumunije.

Od solo nastupa helikoptera bio je samo prikaz letnih mogućnosti rumunske Pume čija je posada letela izvanredno, program je bio vrlo dinamičan i dug, letelo se oštro i nisko, blizu publike uz mnošvo manevara karakterističnih za helikoptere.

13913972_934229546702788_811243389096390180_o
Oldtajmeri F4U i B-25 kompanije Flying Bulls / Foto: Predrag Stamenković

Sinhro par rumunskih IAR-316B ’’Alouette III’’ nije bio toliko zanimljiv a nastupile su i posade Mi-8P i Mi-17 Inspektorata generalne avijacije koji su učestvovali u vežbama traganja i spasavanja kao i gašenja požara. Pored njih tu je bio i jedan EC135T2+ rumunskog servisa za hitno spasavanje SMURD.

Civilni vazduhoplovi imali su zapaženu ulogu samo u letačkom delu aeromitinga a najviše učesnika bilo je iz “Rumunskog aerokluba“. Bilo je solo nastupa i formacijskog letenja sa akrobacijama aviona Zlin 50, Zlin 142, Zlin 526, Extra 300 i 330, akro-grupe “Hawks of Romania“ na avionima Extra 330, jedrilica IAR-35 sinhro para “White wings“, iz aviona Cessna 208 i An-2 su iskakali pripadnici padobranskih grupa “Blue Wings’‘ i TNT.

13902542_934229446702798_3440016853276935836_n
Pirotehnika u simulaciji napada na ciljeve na zemlji / Foto: Predrag Stamenković

Gost iz Litvanije, pilot Jurgis Kairys, imao je fantastično letenje na akrobatskom avionu Su-31 a nastupio je i zajedno sa rumunskom akro-grupom “Iacarii Acrobati“ koja leti na tri aviona Jak-52. Ova akro-grupa imala je i samostalne nastupe a aeromiting je završen njihovom (u okviru mešovite grupe Air Bandits zajedno sa Su-31 Jurgisa Kairysa) simulacijom napada  na ciljeve na zemlji uz upotrebu pirotehnike koja se naravno nalazila na zemlji.

Sjajan utisak ostavio je veoma nizak prelet putničkog aviona B737-500 avio-kompanije TAROM koji je leteo i u društvu akro-grupe “Hawks of Romania“ (Extra 330). Aeromiting nije prošao ni bez oldtajmera pa su se iznad Bukurešta mogla čuti buka klipnih zvezdastih motora aviona B-25 “Mitchell“ i F4U “Corsair“ kompanije Flying Bulls čiji je naravno jedan od osnivača i glavnih sponzora čuveni Red Bull.

Statika

Izložba vazduhoplova na zemlji je takođe samo naizgled bila siromašna. Od borbenih aviona svojim lepim izgledom i velikim dimenzijama dominirao je ukrajinski Su-27UB koji je bio jedini borbeni avion u čiji se kokpit moglo sesti uz nezaobilazno fotografisanje. Razlog zbog kojeg je ispred njega konstantno bio veliki red.

IMG_3187
Najveće interesovnje za ulazak u avion bilo je kod NATO E-3A / Foto: Živojin Banković

Za razliku od ukrajinskog Su-27 u bugarski Su-25K i grčki dvosed Mirage-2000-5 Mk II moglo se samo merdevinama popeti do kokpita i slikati ga ali se nije moglo ući.

Najveći avion ispred koga je bila i najveća gužva za ulazak bio je leteći radarski sistem E-3A ’’Sentry’’ AWACS zajedničkih NATO snaga a posetioci su mogli da zavire i u američki C-130 ’’Hercules’’ kao i u ukrajinski An-26 koji je imao upadljiv ’’nose art’’ koga su činile oči i čeljusti ajkule na prednjem delu trupa.

IMG_3207
Ukrajinski An-26 sa ajkulinim čeljustima / Foto: Živojin Banković

SAD su stigle sa dva lovca F-15, jednosedom F-15C i dvosedom F-15D kojima se nikako nije moglo prići a ispred njih su stražarila dva vojnika naoružana automatskim puškama! Pored njih nalazio se španski transporter CN235.

IMG_3179
Raketni sistem MIM-23 “Hawk“ PVO Rumunije / Foto: Živojin Banković

Od vazduhopova RV Rumunije bili su prisutni školsko-borbeni IAR-99, lovac MiG-21 Lancer-C, transporter C-27J ’’Spartan’’ i helikopter IAR-330 u sanitetskoj konfiguraciji. PVO je bila zastupljena sa lanserom američkog raketnog sistema MIM-23 Hawk a jedinice VOJIN sa osmatračkim radarom AN/TPS-79(R) takođe američke proizvodnje.

Stajankom su prodefilovale i replike konstrukcija aviona rumunskih pionira vazduhoplovstva. Mogli su se videti avioni Vuia 1 (konstruktor Traian Vuia), Vlaicu 2 (konstruktor Aurel Vlaicu) i Coanda 1910 (Henri Coanda).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ju

Rumuni krajem godine dobijaju F-16,da nas politicari nisu zezali deset godina, mi bi ih kupili pre Rumuna

Odgovori
Pa

Jeste, i Bugari dobijaju Grippene, ali sa poljskim pilotima u paketu…..

Odgovori
gi

Poljski piloti, za sada, ce leteti na Mig29, da bi potom preleteli sa F16, na koje bi preobucili Bugarske pilote (izdvojili su po planu 2 kom dvoseda za 2017.), dok od Bugarske NATO ocekuje nabavku F16 sa MLU, kako isti budu izlazili iz naoruzanja skandinavskih zemalja…
Poljska razmatra nabavku aviona umesto Mig29 i iako je stara vlada preferirala jos F16, nova vlada je dati predlog odbacila i trazi vojno-tehnicku saradnju sa USA, Nemackom i Francuskom na svim poljima (ovih dana je aktuelno ukljucivanje u novi MBT sa Fra i Ger, kao i borbeni helikopter sa USA, dok za BVP/OT traze off-the-shelf pri cemu bi isti radili sa jos nekom drzavom).
Jasno su izjavili da ih Gripen ne interesuje, dok im je logican F35 (priznaju da bi onda uzeli 2 umesto 4 eskadrile)…

Fo

Svaka pohvala Rumunima na organizaciji ,21 -ca je jedna legenda i ako ima imalo pameti u nasem Rv trebalo bi sta god da kupimo od novih lovaca makar par 21 -ca modernizovati i neka ostanu makar jos 10 godina kod nas. Dobar je to aparat i neka se leti jos na njemu.
. Ameri bolesni narcisi,Ukrajinci nesposobni kao Vojska za bilo sta.

Odgovori
No

stare 21-ice je trebalo remontovati 2009. umesto 29-ke ,a sad se vise ne isplati,remont radi jedino ukrajina po ceni od 5 miliona dolara po komadu

gi

Kako mi to slikovito rece kolega inzenjer koji je radio sa Aerostarom – mozes da se trudis koliko god hoces, ali realno od Golfa 1 ili 2 ne mozes napraviti Golf 5, a sve to dok je aktuelan Golf 7…

Il

Da li bi MiG-29 bio ispravan danas da smo obavili remont MiG-21 2009. umesto MiG-29?

Lj

Odlična reportaža,upotpunjena detaljima i kvalitetnom fotografijom.
Imam utisak da je ipak bilo dovoljno učesnika.Koliko sam razumeo,naših učesnika nije bilo,nažalost.Pozdrav…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj