„Iako bi mi bila čast da sam bio prvi pilot lovac iz moje zemlje koji je oborio drugi avion posle Prvog svetskog rata, moram reći da ja nisam postigao taj pogodak već je u pitanju bio drugi iskusni pilot iz moje eskadrile koji je leteo na poziciji broj 3 te noći (24. marta 1999.), dakle ne kao vođa. Zapravo, ja uopšte nisam leteo taj ceo dan.
Tako da, gospodin Lazanski možda jeste poznat, ali u ovom slučaju nije u pravu.
Pozdrav,
Jon Abma
General-major u penziji“
Ovo je odgovor Jona Abme, penzionisanog generala holandskog ratnog vazduhoplovstva, na pitanje našeg portala da li su navodi u tekstu Miroslava Lazanskog objavljenog u Politici tačni.
Gospodin Lazanski je u svom tekstu o Jonu Abmi napisao:
„Četiri holandska F-16 poletela su tog 24. marta 1999. u 17.45 s aerodroma Amendola, Italija. Iznad Jadrana imali su prvo tankiranje goriva da bi zatim preko Albanije ušli u vazdušni prostor SRJ. Potpukovnik Jon Abma leteo je na čelu formacije od četiri F-16, kada je oko 20.15 dobio informaciju od „avaksa“ da su jugoslovenski „migovi-29” uzleteli sa Batajnice i krenuli im u susret…
Potpukovniku Abmi nije jasno zašto „migovi-29” ne koriste svoje avionske radare, a već su bili u dometu. Imao je toplotne karakteristike „migova-29”, jer su njihovi motori RD-33 naprosto rasipali toplotu…
…Potpukovnik Jon Abma odlučio je da napadne čelni desni jugoslovenski „mig-29”, koji je upravo krenuo u manevar napada na holandske F-16, a leteo je u širokoj formaciji ruskog tipa „bic“. Ispalio je projektil vazduh–vazduh tipa „amram“ i pogodio ”mig-29”.“
Posle prošlonedeljnog osvrta u kojem sam rekonstruisao potpuno i delimično fabrikovane činjenice ali i uvredljivu poentu gospodina Lazanskog o pilotima samoubicama, on me je napao na ličnom nivou.
Ova nezrela uvreda bazirana na tvrdnji više je odgovarala uvređenom detetu koje gubi bitku argumenata nego matorom čoveku. Igrom slučaja jesam pilot. Sportski pilot motorog aviona i jedrilice. Važeća dozvola ili ne, svako ko lašira (samostalno poleti i uspešno sleti u nekoj letećoj spravi) može se nazvati pilotom. Ali hajde da pričamo kao zreli i odgovorni profesionalci, ostavimo komičnu taštinu baziranu na lošim informacijama po strani.
Protiv Miroslava Lazanskog zaista nemam ništa lično. Moj originalni tekst bio je jasan i argumentovan pokušaj da se nepreciznosti i grube izmišljotine istaknu uz osvrt na njegove filosofske tvrdnje da su piloti Ratnog vazduhoplovstva SR Jugoslavije bili samoubice (kamikaze). Izmišljotine gospodina Lazanskog sam dokazao a motive pilota sam, nadam se, uspeo da obrazložim uz iniciranje javne debate tekstom koji je pročitalo zaista mnogo ljudi.
Nije u pitanju ni ljubormora, ni zavist ni borba protiv konkurencije ni bilo koja opskurna konstrukcija Miroslavljeve militantne fan baze. Čvrsto sam ubeđen da je Miroslav Lazanski kao pojava i profesionalni publicista prošlost.
Internet je ubio sve njegove nekada validne argumente i pripovedačku lucidnost a brža televizija ovog vremena jednostavno ga je oslikala kao galamdžiju, opsenara i jako često neprijatno glasnog čoveka koji nedostatak osnovnog vaspitanja kompenzuje tipičnim srpskim hvalisanjem bez pokrića. Svemu ovome dodajmo i zloupotrebu poverljivih informacija vojno-obaveštajnih struktura koje je gospodin Lazanski iznosio javno u TV emisijama i pred kamerama diskreditovao sagovornike.
Nakon dokumentovanja njegovih laži ostaje međutim jedno bitno pitanje koje moramo razjasniti. Odgovor na njega bitan je za kulturu javne komunikacije kao takve i nekompromitovano sećanje na pilote heroje iz 1999. godine.
Da li gospodin Lazanski može ovako vređati mrtve ljude?
Deo oko laži smo apsolvirali, nepreciznosti u njegovom tekstu dokazali su mnogi u prethodnih nedelju dana i u komentarima na njegov tekst u Politici.
Drugo pitanje je značajnije. Sme li neko zloupotrebiti javni prostor radi plasiranja uvreda i negiranja nečijih motiva uz opskurno tumačenje logike događaja kojima nije prisustvovao? Može li se javni prostor koristiti za onakvo iskrivljavanje sećanja na pilote heroje iz 1999. godine?
Konstrukcija da „nikada nećemo znati da li Radosavljević nije mogao ili nije hteo da iskoči“ je toliko ponižavajuće netačna i bezobrazna da se i sestra pokojnog pilota javila u komentarima na tekst u Politici. Gospodin Lazanski je opravdao evenutualno dodeljivanje raznih epiteta sledećim odgovorom Snežani Radosavljević.
Argument da je kolumna (slobodnija autorska forma) zapravo odlomak iz njegove knjige „Jutarnja patrola“ suštinski je nebitan. Knjigu gospodina Lazanskog nisam pročitao. Ni jednu. To me ne sprečava da zaključim da u kolumni nije navedeno da se radi o izvodu iz dela fikcije. To me ne sprečava da zaključim da je ovaj odlomak gospodin Lazanski iskoristio da po ko zna koji put podmetne svoje navodno poznavanje toka bitnih događaja iz naše istorije. U svom originalnom tekstu rekonstruisao sam da je priča o Abmi zapravo loše ili zlonamerno tumačenje njegovog intervjua datog Janesu. Nepotreban, neprofesionalan i začuđjuće glup način za željeno isticanje poente – da se država loše odnosila prema pilotima.
Gospodinu Lazanskom na kraju zaista ne zameram ni izabranu političku opciju, ni lične uvrede, ni korišćenje javnog prostora za sve pomenuto. To je svačije pravo i uvek ću se zalagati za taj princip.
Ono što mu zameram i što je smatrao sam ključno da ponovo bude istaknuto su uvrede uperene prema profesionalcima i hrabrim ljudima. Da li su one nastale kao sled gluposti ili zle namere nije toliko bitno. Bitno je da stvari nazovemo pravim imenom.
Bitno je da imamo pravo da zaključimo da je neko neprimeren kada zloupotrebljava poverljive podatke i javno diskredituje ljude i kada mrtvog čoveka optuži da je možda ostao u avionu sa željom da pogine i nešto dokaže. Mrtvog čoveka koji mu ne može odgovoriti.
Mile
Srbija je sama sebe bombardovala…
talog
Kao sto rekoh pronatovski mediji, a vi stajete na njihovu stranu. Objavite video snimak razgovora sa tim natoo ubicom, ako ste uzivo razgovarali sa njim. Inace i ovo mogu smatrati baljezgarijom.
Koristite ovaj portal za obracun sa lazanski, pa ste voijoji ga pljujete gori od njega koji kako vi tvrdite lazoov. Sramotno je da se autor licno obracunava sa lazanskim, pa je pokazao da je na daleko nizem nivou od osobe koju napada. Recite mu to u lice sat imate , tuzite ga ali nemojte vise da koristite ovaj portal za lecenje licnih frustracija.
Marko Culibrk
Nije Lazanski svoj tekst rekao licno nikome, pa da replike idu na licnom nivou. Objavio je svoj tekst u javnom mediju, i sad ljudi koje je spomenuo demantuju neke delove teksta. Normalno da ce demanti da bude upucen javno, a ne licno. Drugacije nema smisla.
teflon
IZ KOJEG IZVORA SE DEMANTUJE?
Nikola
Jednom portalu kao sto je T6, ne priloci da se tako obracunava sa nekom osobom.
Ne branim Lazanskog, ne kazem da je upravu, ali nazivati ga gadom na jednom profesionalnom portalu ne prilici.
Sa druge strane imate i gomilu politicara koji su se kitili perjem palih heroja. Sto njih tako ne kritikujete? Lazanski bar (na pogresan nacin, istina) pokusava da podigne svest o nasim pilotima. Ima tu previse dramatizacije, al nemojte da se spustate na nivo koji vam ne prilici.
Fokker
Petre mnogo ste sujetni.
Loše po novinarstvo i T6 da stavljate lične razloge u pisanju teksta. Sve ovo je izgleda lične prirode .
Siguran sam da nećete objaviti komentar.
johny
Ovde i corav vidi komplekse i i veliku sujetu. I ne citamo ovako nesto prvi put nazalost. Sve vise upetljavanja u politiku koliko go ne zelite da priznate.
AirBag
Svojim odmjerenim, kompetetnim, točnim i preciznim stavovima kad piše o avijaciji, Petar Vojinović je nakon Zorana Modlia postavio novi svježi pravac u srbijanskom i exYu novinarstvu okrenutom stručnoj tematici u ovom slučaju vojnoj i civilnoj avijaciji kako lokalno Srbiji i regiji exYu kao i novim događajima u PAX i Gen avijaciji u svijetu. On je ovim obraćanjem Lazanskom izašao iz dometa obračuna s likom i djelom i postigao 4 kosmički brzinu i sad može slobodno u svemiru stručnog novinarstva nastaviti pisati zanimljive tekstove izvan dometa ovih „zemaljsko/zemljačkih“ odnosa.
talog
Tacno tako postavio je rekla kazala novinarstvo. Koji je to novinar potkovaniji od konstruktora i pilota. Ja cu ti reci, takvih nema. Ovo sto ovde rade je bruka, ako nesto ima onda lepo kod Olje Beckovic i jedan i drugi i neka se suprotstave argumentima. Prepisati nesto, iskopirati i odmah si strucnjak. Sio mu ga Djura…
Mario Pevušek
Drago mi je da ne netko, napokon, nasao volje da pocne razotkrivati Lazanskog
Covjek pobjegao iz Kralovca, teta Plavsic ga podrzala
I sada, pun trauma i nesuvislo sakupljenog znanja i informacija glumi veliku facu, patriota i strucnajka
A tekstovi su mu na nivou komentara uspaljenih komentatora na trecerazrednim portalima
Podrska za tango6 !!!
12BSD
Odakle si ti dosao? Da li si zajedno putovao sa njim, mozda ti je plavsicka spremila ustipke… Bilo bi zanimljivo da opises detalje kako bi sve ovde uverio u istinitost svojih tvrdnji.
Zar ti ni malo nesmeta izjava pilota da bi mu bila cast da je prvi oborio Srpski avion? Meni to kao Srbinu i patrioti smeta, kao nekom ko je sa ponosom nosio crvenu beretku izuzetno smeta… Smeta mi sto ulicom pokraj moje dece seta neko ko velica zlocinacke pilote, smeta mi neko ko propagira nato, smetaju mi svi oni koji su dosli ovde da ispiraju usta sa [politikom, smetaju mi svi koji su pokusavaju da pljuju srpskog vojnika… Novinar koji se kune u strucnost?! Hej bre, pa ne moze ni jedan jedini novinar da bude strucnjak kao neko ko je konstruisao bilo sta, ne moze da zna vise o avionima od inzenjera, mehanicara, pilota. Ljudi koji su citavo skolovanje pisali, citali, sad ispade da su strucniji od svih, da su tehnicki potkovaniji od inzenjera, bolji programeri os informaticara, bolji piloti od pilota… Sio mu ga Djura!
SekiRamadani
Tekst mi mirise na manir srednjoskolca…opleli po Lazanskom pa se cerekaju kako su cool.
Meni bi se vise svideo jedan argumentovan kriticki tekst ali sa lepim manirom i postovanjem.
Moze da se ima sopstveno misljenje o g. Lazanskom, ali je on jos uvek za sve vojne novinare na prostoru ex-Yu – Novinar. Samo treba pogledati koga je sve intervjuisao i u kom vremenu…dovoljno. Bard vojnog novinsrstva na prostoru ex-Yu, sinonim za tu rec.
Ne kazem da je g. Lazanski nedodirljiv, naprotiv, mora bit kriticki izanaliziran svaki njegov tekst, ali to mora jedan mladi pastuv kakav je g. Vojinovic, da uradi sa vise stila i klase. Novinarski zanat kao i avijaticarsko/vojni auditorijum to iziskuju.
Pozdrav
Predrag Grandić
Petre, tvoj „proNatovski napad“ na g-dina Lazanskog i njegov napad na bivše strukture „sistema“, koji ga je i stvorio, nama bivšim i sadašnjim pilotima, te svekolikim bivšim i aktivnim vazduhoplovnim delatnicima u sistemu odbrane a naročito zaštitarima i „čuvarima“ vazduhoplovnih tradicija, niti pomaže niti odmaže.
Poslednjim dešavanjima oko našeg hrama vazduhoplovstva, svima je jasno da „sistem“ nema iskonsku volju (ili htenje) da ga prepozna i stane iza njega svim svojim resursima. Ja lično podržavam tvoje napore i pristup ovom pa i prethodnim akcijama portala, pogotovo oko MVB, gde je samo na ovom mestu omogućeno zainteresovanim „stranama“ da iznesu svoje poglede i argumente za i protiv. To je pravi put i hvala na toj šansi.
Osim ovih reakcija, iskreno sam ubeđen da će, u što kraćem roku koliko „sutra“, i akteri četvrt veka urušavanja vazduhoplovstva, da se direktno i konstruktivno oglase i plasiraju kritike, predloge i projekte, te da neće sve ostati na pokušajima davanje podrške za i protiv ljudima dobre volje ili samoproglašenim autoritetima.
Bjukenon
Fali samo slika Holandjanina i njegovog aviona sa „kill“ oznakom i ova farsa ce biti potpuna.
talog
Onda bi ga ovaj nato potparol proglasio za heroja, a sve nas koji smo uz Lazanskog legitimnim metama.
Ante
Pozdrav svima,
Ovo je ipak avioportal
Letaci se drze uvijek i samo uvijek FIZIKE I CINJENICA !!!
to id drzi u zraku i glavu na ramenu
Dakle, ovdje ne bi trebalo biti prostora za subjektivne procjene nego samo za CINJENICE !!!
Ako netko kaze „car je gol“ i za to ima dokaze nemojte se pozivati na „subjektivna uvjerenja“ i mitomaniju
Jos jednom, pozdrav svima koji zive od zakona fizike, cinjenica i zdravog razuma !
Jova Ratkovic
Baš ne kapiram da je Lazanski nekoga uvredio time što je taj događaj sa holandskim pilotima opisao sa 98% a ne sa 100% tačnosti (kao da mu je obaveza bila da u svojoj knjizi ili u nekom novinskom članku takve stvari koje realno niko osim aktera ne zna sa 100% tačnošću, obradi na apsolutno istiniti način) i ne kapiram koga je on tu uvredio i šta je tu zlonamerno? Kao i ovo za pilota Radosavljevića, šta je tu tolika uvreda? Ili kakva je to teška uvreda što je izneo zapažanje da se država i generalštab loše odnosila prema pilotima RV? Šta je tu toliko strašno, uzmimo i da je potpuna neistina?
maksi
Ajde bre Lazanski Betmenu slikaj se sa Tangom Robinom i zaustavite ove izlive opskuranih hormona gluposti. Steta bas sam mislio da ce ovo biti lep portal.
Kubanac
Jos jedanput vas molim ,ako govorite o dogadjajima iz 1999 ,da ih nazovete pravim imenom“na srpskom agresija“ Vredjate ljude koji su ucestvovali u odbrani zemlje!
Volio bi da se vi i gos Lazanski nadjete u nekoj emisiji rado bih je pogledao…
talog
Tacno tako, zlocinacka akcija, agresija decoubica, a ovaj necu ni da mu spomenem ime niti cu ga nazvati novinarom je nista drugo vec nato huskac koji ima za cilj obmanjivanje javnosti i krivotvorenje istorije,
dzony
Vidim ja da odkad je Lazanski usao u politiku i podrzao neku politicku stranku vi ste postali netolerantni prema njemu. Zaista mislim da ovaj sajt ne sluzi za politicki obracun i da komentarisete necije izjave, koliko ja znam sajt je osmisljen kao informativni avijacijski sajt odnosno prvenstveno radi pracenja naseg domaceg pa onda i stranog vazduhoplovstva i istorije a ne radi blacenja nekoga zbog svojih izjava. Nemojte da upropascavate moje misljenje o vama i radu sajta. Pozdrav i nastavite kao do sada samo bez ovog javnog prepucavanja.
Vlada
Ovo nije „pro-natovski“ sajt, a sudeći po komentatorima (pod uslovom da su to redovni čitaoci, a ne botovi), više nije ni vazduhoplovni! Takođe je zanimljivo da su manje gneva prema pilotima koji su ih obarali pokazivali piloti migova od 1999. godine, pa na ovamo, nego ovi patriJotski piloti kompjuterskih PS simulacija ovde.
Johndoe
Kako vas nije sramota to da napišete? Pa naši piloti su poginuli,jel treba da tapšemo po ramenu Nato pilote i da ih veličamo? Pokažite trunku poštovanja za mrtve heroje!
maxi
Ne sluze sendvice ovde, guglaj dalje..
Johndoe
Ova zemlja je i dosla do dna zbog takvih kao sto ste vi,jer svakoga ko pokaze imalo patriotizma i postovanja prema Srbiji,nazivate botovima.Tu frazu sa sendvicima poturajte nekom drugom,jer da napisete nesto pametno ne umete.
dzony
Kakve veze imaju botovi sa ovim? Ja stvarno ne razumem, zar je moguce da se sve svodi na politiku? Ja licno ne podrzavan SNS ali zato postujem Lazanskog. Mozda je malo preterao sa zvanjem „kamikaze“ ali moramo biti svesni da su nasi heroji svesno isli u smrt protiv da ne pricam kojih sila, jednostavno, sa takvim vazduhoplovima koji su bili nefunkcionalni piloti su bili slepi i prepusteni sami sebi. Slava svim poginulim pilotima i slava zivim herojima koji su se upustali u takvu neravnopravnu borbu, to im je jednostavno bila duznost! Hvala im!
talog
Znas li znacenje pojma bot? Pre ce biti da si ovde zbog dnevno politicke situacije ili neko kome je za srce prirastao ovaj kvazi novinar, prepisivac pronatovskih medioja. Kada bih verovao autoru ovog teksta pomislio bih da smo mi sami sebe bombardovali, da smo sami sebi vadili srce, da smo mi napali Kosovo, da su nasi piloti zlocinci a ovi iz nato-a humanitarci – milosrdni andjeli. Po stoti put kazem neka se ispljuju na ulici, izmakljaju pesnicama kao pravi muskarci a ne kao neka zenturaca napise par uvreda i pobegne u misuju rupu. Sram da te bude kostiju svih koji su poginuli za Srbiju i tebe i ovog autorcica prepisivaca.
maksi
@Johndoe slazem se sa Vasim stavom 100%, ako se na moj „sendvic“ misli ja sam ga pomenuo zbog @Vlada koji je okitio neistomisljenike epitetom „bot“ i time pokusao ovde da isprovocira banalnu dnevno politikantsku raspravu, jer ne zeli ili ne ume da shvati razloge zasto ljudi koji se interesuju za domace vazduhoplovstvo reaguju lose prema stavovima kojima se tezi omalovazavanju zivota i dela ljudi iz 1999 koji su postupali isto kao njihove starije kolege 6 Aprila 1941 godine, a sigurno u jos slozenijoj i do tada nevidjenoj situaciji… Za ovakve stvari se mora zahtevati postovanje, ovde vam se ne radi o Vucicu, Cedi, Ivici, Farmi ili kojoj vec vam dijagnozi, ne mesajte to ovde.
HRVAT
Ma vidi ovog Bandita, kaze bila bi mu cast da je prvi Nizozemski pilot koji je oborio protivnicki avion nakon 1 svjetskog rata! Bandit, Kriminlac i nista drugo! Da je branio svoju zemlju i onda u obrani svoje zemlje iznad svog teritorija to ucinio bio bi Heroj, a on isao na tudju zemlju stotinama km i kaze da bi mu bila cast da je oborio avion! BOZE KAKVI SVE LJUDI ZIVE NA OVOJ ZEMLJI, PA IMAJU LI LJUDI IKAKVOG OBRAZA, POSTENJA I LJUBAVI U SEBI ? SRAMOTA, STRASNO!
Zoran Filipovic
Na zalost, ovi komentari, pronatovac, te ovakav , te onakav, oslikavaju u kakvoj se mi da nazovem buli, kao zemlja nalazimo. Nema nama spasa. Nazalost.
entuzijasta
Svaki nas pilot koji je proklete 1999. god. poleteo je po mom licnom misljenju HEROJ, iz razloga sto je znao na koga ( po brojnom stanju i tehnickoj opremljenosti ) polece, kao i stanje svog borbenog aviona, odnosno avione kolega. Tacka.
ATC Gasic
Ovo je prica kao iz „Vidimo se u citulji“. Koliko god mladi krimos bio „uspesan“ u svom „poslu“, ne moze da zvanicno postane kralj podzemlja dok ne „rokne“ staru kajlu i tako izleci svoj kompleks!
Jadan je email koji urednik ovog sajta ponosno objavljuje u kome se ponizno obraca zlocincu hvatajuci se za slamku i trazeci rupu u tekstu drugog novinara, da bi ga diskreditovao. Pri tom, prica drugog novinara se bazira na tekstu iz Jane’s Defence Weekly u kome se spominju konkretna imena…. U cemu je poenta sem u licnom obracunu. Jad i beda….
P.S. Rad P. Vojinovica ocigledno postujem imajuci u vidu cinjenicu da posecujem T6 i komentarisem ovde, ali ovakve stvari zaista ulaze u domen Farme i Kardasijanovih, od kojih smo mi vazduhoplovni profesionalci i entuzijasti koji posecujemo ovakve sajtove, uglavnom operisani.