BEG airport status
Nova verzija priče o nabavci MiG-ova 29: Poklon iz Rusije, remont u Srbiji Radovi u VZ ''Moma Stanojlović'' na rasklapanju aviona MiG-29 prilikom njihovog remonta 2007. godine.

Nova verzija priče o nabavci MiG-ova 29: Poklon iz Rusije, remont u Srbiji

Današnji izdanje dnevnog lista Blic donosi nezvanične informacije anonimnog izvora da bi Rusija Srbiji mogla da pokloni 6 lovačkih aviona MiG-29 uz uslov da se plati njihov remont. Takođe preneseno je da bi pre novih lovaca u Srbiju moglo stići još helikoptera ali bi to ovoga puta bile letelice zapadne proizvodnje.

Neimenovani izvor iz Vojske Srbije (ipak verovatnije iz Ministarstva odbrane) navodi da je srpska vojna delegacija nedavno boravila u Rusiji gde su joj pokazani MiG-ovi 29 koji bi karijeru mogli nastaviti u RV Srbije.

Ovim avionima je potreban remont a trenutno se, kako tvrdi Blic, vode pregovori o tome kakav će aranžman biti sklopljen. Postoji više opcija od kojih je jedna da avioni budu poklon ali da se plati njihov remont.

Sagovornik Blica dodaje da ako bi se tako nešto dogovorilo naša strana bi radila na tome da se remont aviona uradi u Srbiji kako bi se zaposlila naša industrija i ovladalo novom tehnologijom. Cena remonta bi zavisila od nivoa opreme koja bi se ugrađivala a ona bi mogla biti kako ruskog tako i zapadnog porekla.

Što se tiče dalje nabavke novih helikoptera govori se o tome da bi se proces obnavljanja tehnike mogao nastaviti kupovinom helikoptera koje proizvodi kommpanija Erbas.

List navodi da je u toku formiranje državne komisije za pregovore u kojoj se nalaze i dva generala RV i PVO a konkretno se spominje da je Srbija navodno zainteresovana za nabavku lakih višenamenskih helikoptera H145M.

Da li je realno da se remont aviona MiG-29 uradi u Srbiji?

Vazduhoplovni zavod ’’Moma Stanojlović’’ iz Batajnice danas ima veoma skromne kadrovske i tehničke mogućnosti i kapacitete kada je u pitanju remont i održavanje aviona, helikoptera, PVO sistema i ostale opreme koju koristi RV i PVO.

U ovom zavodu je poslednji remont lovca MiG-21 u varijanti jednoseda MiG-21bis urađen još 2005. godine a jedan dvosed MiG-21UM je nakon gotovo pet godina završen ove godine.

Deo radova na remontu pet lovaca MiG-29 od kojih su 4 urađena 2008. a jedan 2010. godine je uz pomoć ruskih stručnjaka takođe urađen u ’’Momi’’ ali se to pre svega odnosilo na rasklapanje i sklapanje aviona a na njima su osim ljudi iz zavoda radili i pripadnici 204. vazduhoplovne baze (sada brigade).

Ključni elementi kao što su npr. motori, radar, elektronska oprema, su ipak remontovani u Rusiji u kojoj više zavoda može remontovati ovaj tip lovca.

Iz svega navedenog može se zaključiti da je remont MiG-ova 29 u našem zavodu nemoguć u sadašnjim uslovima a može se postaviti i mnogo pitanja koja mogu dokazati da je ovakva ideja unapred osuđena na propast.

Prvo pitanje je koji kadar bi bio poslat na obuku za remont, koliko je taj kadar kvalitetan, da li ga ima dovoljno i dali je sposoban za tako nešto? Zatim koliko bi trajao proces remonta, izbora eventualne nove opreme, modifikacija i ispitivanja aviona?

Da li je država spremna da uloži znatna materijalna sredstva u naš VZ s obzirom da je on zapostavljen u svakom pogledu a naročito u tehničkom i tehnološkom smislu? Je li racionalno to raditi zbog remonta samo 6 aviona ili eventualno još 4 preostala primerka kojima resursi ističu 2018. i 2020. godine?

Kakvim novim tehnologijama bi ovladali ako je reč o remontu aviona starih najmanje 25 godina koji pripadaju prethodnoj generaciji borbenih aviona i koji su na tehnološkom nivou 70. tih i 80.tih godina 20. veka?

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

V

To je Blic pročitao jedan od komentara sa Tangosixa, koji neko stavio, ima možda 10-ak dana.

Odgovori
be

sta ti je istrazivacko novinarstvo :-)

Vl

Bilo bi zanimljivo cuti misljenja strucnjaka koji redovno komentarisu TS clanke o ovoj informaciji. Meni kao laiku je svakako lepa vest sto se avijacija obnavlja ali u tekstu Blica ima par nejasnoca. Prvo, koje su verzije MIG – 29 u pitanju? Drugo, da li RZ Moma Stanojlovic cak i teorijski moze da izvede remont MIG – 29, sto citajuci tekst a i iz ranijih tekstova na TS je pod velikim znakom pitanja? Trece, da li bi Rusi blagonaklono gledali na mogucnost ugradnje zapadnih komponenti tokom remonta (imajuci u vidu da nisu bas bili odusevljeni modernizacijom sistema Neva i Kub) i da li je to uopste tehnicki moguce? Da ne ispadnem samo zakeralo, cini mi se da je ovo dobra vest samo bi bilo lepo ako bi se obelodanili neki vrlo bitni detalji.

Odgovori
No

Premijer je izjavio da ce Srbija kupiti nove avione PA Nam preostaje da vidimo sta ce od toga biti, u svakom slucaju polovni ruski Migovi se ne isplate, u najboljem slucaju bi leteli do 2030. Voleo bih da se ispuni zelja nasim pilotima koji zele sve drugo osim migova

12

Nazalost, Northrop, ta zelja ce im biti pusta…

To

Vladimire, koliko znam, bivsi Istocno-Nemacki migovi su bili modernizovani na zapadni standard i da je to korporacija radila u kojoj je i MiGov zavod ucestvovao. Mig-29G/GT.

Vl

Tole, hvala na informaciji to nisam znao.

gi

Vec godinama, ovo je najrealniji scenario, uzimajuci u obzir ekonomiju Srbije, kao i potrebe VS i same Srbije…
Kupovina Mi17v5 sa Kuguarima ili Super Pumama je nelogicno i neracionalno, kao sto sam vec pisao…
Hrvatska je shvatila, izgleda da je i Srbija – za operativne potrebe potrebno je 10tak helikoptera tipa Mi17v5, dok su vise potrebni helikopteri tipa Mi38, EC145, AS365, A109… – manji helikopteri, povoljniji, manje potrosnje goriva, jeftinijeg odrzavanja, sa manje clanova posade…
Sam izbor H145M moze biti veoma racionalan i pametan – oprema sa H145M se moze instalirati i na Sa341/2, helikopteri se mogu uvezati u BMS, takodje, H145M se moze relativno povoljno opremiti na nivo AAS – efikasniji od Kiowa (planiran kao njihov naslednik), pri cemu je 70% avionike i 95% konstrukcije isti… Istovremeno, u odnosu na Mi17 – avion je 4-5x jeftiniji, sat letenja je 30-50% povoljniji nego kod Mi17, moze da leti sa samo 1 clanom posade (Mi17 sa 3), resursi su do 3x duzi (zavise od odrzavanja, ali moze do 3 godine da bude van baze sa odrzavanjem na terenu /UH72A/)…
Godine prolaze i RViPVO Srbije ce polako spasti na nivo vecine Evropskih drzava – sa manjim brojem borbenih aviona i vecim brojem helikoptera, te nekoliko transportnih aviona…
Osnovni problem medjutim nisu same letelice, vec ljudski resursi – proslo je vreme ‘prostih’ aviona – sada su potrebni mehanicari-informaticari, posebni alati i sistemi za proveru i odrzavanje aviona… Npr – EF2000 hangar vise lici na servis racunara nego na bilo sta drugo – oplata aviona je skoro kao kuciste racunara, a kada nju sklonite, sve je elektronika… A naci ljude da rade dati posao za 200-300eur, cak i za 500eur, je u najmanju ruku – neozbiljno, cak i za Srbiju…

Odgovori
Ma

Apsolutno tacno , prelaz na zapadne lovce bio bi veoma skup vise milijardi dolara a pitanje je da li bi se postigla zeljena efikasnost .Mig dobro opremiti , pa mozda da i proizvedemo bombe vazduh-zemlja u sopstvenoj reziji.Mislim da uz odredjena sredstva i iskustvo nasih inzenjera moguce je prozvesti precizne projektile tako bih enventualno mogli i nesto da izvezemo.

Р

@ gile
Поштовани, типично размишљање које као мерило узима однос цена-квалитет (а не нафурану помодарску „жељотеку“ или свесно/несвесну НАТО пропаганду) недвосмислено указује да сте дубоко у материји. Цела је поента да се користи опрема, а да се грађани не оставе без ‘леба упркос користољубивог „тапшању по рамену“ од стране „дилера“ који живи од тога. Моје највеће похвале за едукативно-информативни коментар, из ког ми се на први поглед чини да могу нешто научити, поготову се слажем са последњи пасусом о (да лоше изимитирам домаће „стихоклепце“ ;) ) дигиталном рачунарско-информационо-навигационо-командном блоку што је моје поље интересовања. Велики поздрав и молим Вас више оваквих коментара.

No

Da je SFRJ razvijala svoju ekonomiju I vojsku umesto sto je delila stotine hiljada stanova partijskim drugovima I da je Malo vise slusala NATO propagandu,mi bi danas imali Mirage 2000 I Leoparde u naoruzanju

12

Za razvoj ekonomije i vojske si u pravu, ali za NATO propagandu i Mirage 2000 i Leoparde bogami nisi. Mi jesmo bili NATO saradnici od 1949., ali vec nakon 1953. kad su odnosi SFRJ-SSSR poceli da se otopljavaju pocelo je zahladjenje odnosa sa NATO drzavama. Prvo smo kod SAD izgubili MFN(most favoured nation, od 1998. permanent normal trade relations (PNTR)) status, pa su nas zamrzeli Francuzi zbog Alzira pocetkom 60ih(zato nemamo Miraze), a ni od Nemaca nismo mogli da dobijemo Leo jer su tad bili pod kontrolom SAD, VB i Francuske. I sve to zato sto smo bili Istok Zapadu i Zapad Istoku…

No

@126LAE-Delta
Francuzi su jugi osamdesetih nudili mirage 2000 ali je komanda rvipvo jna odbila i izabrala mig-29 jer je neki general vise voleo sovjetski savez

12

@Northrop
Mozda je bilo tako, ali sam 100% siguran da to sto je „neki general vise voleo sovjetski savez“ nije bio glavni, a kamoli jedini razlog sto smo izabrali MiG-29. Ipak je nabavka NVO jedna od najosetljivijih nabavki, jer tu mora da se gleda mnogo toga sto ne spada u vazduhoplovnu struku.

P.S. Da ne bi bilo zabune – ja ne branim takve generale, vec analizu svake odluke posmatram iz sto je moguce vise perspektiva da bi procenio da li je takva odluka bila jedina moguca opcija u tom trenutku. Jer proces donosenja odluka nikad nije lak…

Dr

Kod nas nema ko da radi taj remont. Kadrovi bi radili jedan 10 godina. Tako da bi lovci 6 generacije bili u vazduhu ,a tek kod nas bi se remont ovih 6 zavrsio. Nigde bez u Rusiji,i juce da je poceo remont vec kasne.

Odgovori
Zo

Zaposljavanjem kadra koji je napustio Momu zbog ne placanja i ne korektnog ponasanja „sefova“ vracanja u funkciju nekih odeljenja koja nisu unistena u bombardovanju mislim da bi uspeli ali tu je OGROMNO pitanje odgovornosti pojedinaca za unistavanje Momine imovine koja je prodata i razvucena a pod izgovorom bombardovanja Sto znaci nema remonta a ni poklona

Odgovori
Jo

Niko ne postavlja pitanje ko ce da leti na tih 6 aviona. Po proracunu treba zapoceti preobuku sa minimalno 20 mladih pilota? a mladih pilota cina ppor por i kap koji ispunjavaju zdravstveni kriterijum 1i L-18 i da poseduju tehniku pilotiranja za lovacku avijaciju nema ni 2 a kamoli 20 u RV. A kako bi i bilo kada im je plata od 45 do 55 hiljada din. Svakako sa tom platom necete naci ni kvalitetnog mehanicara kamoli pilota. Mozda ce bandicev i zivakov sin da lete, pa da razlupaju i sebe i avione…mozda :)
Ali ruku na srce, Srbija je zemlja gde je sve moguce pa i ono nemoguce.

Odgovori
sh

Ne pisi gluposti cuj plata 45-55 000 najnizi oficirski cin u vojsci nema ispod 50 000 sa raznim dodatcima ovim onim i preko 60 000 sto nije nesto ali ipak za Srbiju sasvim korektno

sr

Potporucnik pilot na utvi peta kategorija sbo ni 50.000

jo

Za shaajlok
pazljivo procitaj sta si napisao pa sledeci put razmisli sta pises pre nego li vredjas nekoga koji pise istinu

Ku

U slucaju da dobijemo Alzirske SMT i na njima se odradi remont dobija se respektabilna BT!( Indija upravo vrsi remont i modernizaciju na nivo SMT) Naravno preostala 3+1 mig 29 Srpskog vazduhoplovstva kojima uskoro isticu resursi modernizovati……
Nemoj da se zanosimo sa novim avionima cak i jedna velika Rumunija nabavlja pilovne!

Odgovori
No

Znas li u kakvom jadnom stanju su Migovi proizvedeni za Alzir, vrlo je verovatno da ce I Egipat vratiti Migove koji Im stizu krajem ove godine

ma

Alzir oni su vratili SMT avione koliko znam zato sto su rusi ugradili komponente stare 20, godina, uzeli su SU30 sa francuskim racunarom i naorozanjem.

Ž

Авиони МиГ-29СМТ и УБМ које је Алжир одбуио да прими су уврштени у састав руског РВ-а. То наавно нису били нови већ модернизовани старији авиони што је уговором и било предвиђено. Египат добија потпуно нове МиГ-29М и М2 који готово да емају везе са моделима које је био набавио Алжир.

St

H145M je odlican multifunkcionalni helikopter. Kamo lepe srece da ih stvarno nabavimo, stvarno vrede.

Odgovori
Š

Mislim da problem sa pilotima nije toliko ozbiljan koliko mali broj sati naleta. Sećam se da sam čuo u „Dozvolite“ u onoj epizodi o noćnoj vežbi Tigrova sa Lađevaca da neki piloti kreću na preobuku na Mig-29.

A sad sam iskopao i članak iz 2013 koji je objavio RTS, u sklopu onog hajpa oko nabavke novih M2 verzija – prenosim samo pasus koji je bitan za ovu diskusiju.

„Обављена преобука пилота

Војска Србије је ове године завршила први пут после седам година обавила преобуку пилота за летење са авиона МиГ-21 на савременији МиГ-29.

Један од пилота који су завршили преобуку потпуковник Милан Еленков рекао је у емисији „Дозволите…“ да прелазак са авиона МиГ-21 на МиГ-29 не захтева превише компликовану обуку.

„Већи су проблем сати налета и обука која треба да се изврши пре тог налета и доласка на МиГ 29. Имате неку основну обуку, напредну обуку коју треба да задовољите и да постигнете одређени ниво обучености за извршавање одређених задатака. Ту пре свега мислим на ловачко-пресретачка дејства“, рекао је Еленков.

Он каже и да се пилоти 204. ваздухопловне бригаде припремају и за прихват нових Мигова које би Војска Србије ускоро требало да набави.

„Ја се искрено надам да ће много млађи пилоти да лете на том ваздухоплову, али би ми била изузетна част да и ја летим на том ваздухоплову“, рекао је Еленков.“

Odgovori
No

Nasa zemlja Jos od 2000. godine kupuje avione…prvo je u planu bio Su-30 pa zatim F-16 I Na kraju dodjosmo do nekih nepostojecih verzija MiG-29…pre ce ih kupiti Somalija,ako za avione nemaju Slovenija I Hrvatska koje su mnogo bogatije od Nas onda da se ne nadamo

Mi

Tacno tako Sone nije problem kada prelazis sa MiG 21 na MiG 29 koji je kudikamo laksi za letenje od MiG21. Ali kada sa mizernim naletom prelazis sa G4 i sa pilotima koji nemaju vrhunsku tehniku pilotiranja onda je problem itekako veliki. Inace ppuk Elenkov je pre 29 leteo skoro 20 godina na 21 i svakako nije problem zaatu generaciju pilota da predju na mig 29, njihov problem je sto oni imaju blizu 45 godina i vec su trebali da budu u penziji.
Soneeee

Du

@Northrop Grumman
Kao sto je poznato Hrvatska jeste kupila avione (doduse raspale MIG21) ali kupila i remontovala postojece…
To ih je kostalo ~18 miliona EUR.
Ono sto je problem kod Hrvatske investicije je sto je ona realno em promasena em kratkorocna. Ti vazduhoplovi će biti operativni do 2026.godine ali su istovremeno i letelice bez perspektive. Kvlitetnih delovaza MIG 21 prosto nema. Inzenjeri koji bi ih odrzavali su u penziji.
Da li bi investicija u MIG 29 bila bolja? Verovatno ne sasvim, ali je steta od „cekanja“ na EF2K, F16 ipak prevelika.
Hrvatsku ce ti MIG21 da debelo kostaju jer su flaster (i plod lude korupcije)
Ako ti „nasi“ MIG29 budu radili i buud radili do 2030 npr., to uopste nije losa investicija, pa cak i da od tih 9 (6+3) izgubimo jednu ili dve letelice (nisam zloslutnica, to se prosto desava).
Mene objektivno ovde vise brine kvalitet radova ruskog remonta, rok isporuke, starost i potrosenost samih polovnih vazduhoplova, duzina remonta i koliki ce im biti preostali resurs.
A onda 2020 bi setrebalo odluciti za narednih 20 godina sta imamo od vazduhoplova (mozda i dronove-lovce, ko zna).

St

Bilo bi lepo da nam Rusi poklone avione, naravno remont treba Srbija da plati, što je i više nego pošteno, pošteno je i da se ceo remont odradi u Rusiji.
E sad, mene živo zanima šta je sa četvrtim MIG-om 29 našeg ratnog vazduhoplovstva, koji ne leti već duže vreme? U kakvom je stanju, gde je stacioniran, da li je on stvarno izvor delova za ova tri MIG-a 29 što lete?
Još ako bi bila neka sličica te prizmeljene letilice… :D

Odgovori
No

To bi Nas kostalo vise nego da kupimo nove, nakon sto ovi postanu beskorisni trebalo bi da razmislimo o placanju air policinga

St

Pa nije, ako je verovati Blic novinama remont naših 5 MIG-ova 29 2008 godine koštao nas je oko 27 miliona dolara, ukupno, ne ponaosob. A Vučić je pričajući o nabavci novih aviona MIG 29 rekao da je cena aviona 45 miliona a sa naoružanjem oko 65 miliona dolara…
Za naše uslove, poklon i remont tih aviona bi bio idealan, kao i remont 29-ki u našem vazduhoplovstvu kad za to dođe vreme 2018 godine…
Sa pokonjenih 6 i sa remontom postojećih 3 ili 4 (ne znam kakav je taj čuveni četvrti MIG koga stalno pominju) MIG-a 29 možemo braniti naše nebo bar još jedno 10-ak godina…

No

Zakrpicemo se za narednih deset godina ali sta cemo 2030. kad vise ne bude migova za remont,moracemo da razmisljamo i o kupovini novih lovaca a tek da ne spominjem pvo i kopnenu vojsku koja vec sada ima zastarelu pesadijsku i artiljerijsku opremu

Vl

@ Northrop Grumman

Зашто (стално) тако говориш? МиГ-29 је бољи авион од Миража 2000. Барем једнако је добар као Ф-16, а уз то је имао много безбједније избациво сједиште. Какав генерал, какав СССР? Па, већина наших утицајних генерала је наклоњено NATO пакту.

No

@Vlada
Mirage 2000 je u dogfightu dokazano bolji od F-16,a ti tvrdis kako je MiG-29 bolji od Mirage I jednak F-16….
Kao prvo to su avioni razlicitih namena
F-16 je visenamenski avion
Mirage 2000 je lovac presretac
MiG-29 je lovacki avion
Kao drugo MiG-29 je jedini od ova tri koji nikad nije ostvario nijedno vazdusnu pobedu
Kao trece MiG-29 ima najmanju nosivost naoruzanja od ova tri

12

@Northrop Grumman
Moram da te pitam zasto uopste koristis broj vazdusnih pobeda kao karakteristiku uspeha nekog lovca? To je ne samo smesno, vec se usudjujem da kazem i detinjasto.

Pa

@126LAE-Delta
uspesnost nekog lovca prema konkurentu je upravo odnos vazdusnih pobeda u sukobu, pod bilo kakvim uslovima. da li je neko imao podrsku awacs ili sl to je nesto drugo(neretko odlucujuce).
Moze avion da bude lep i upravljiv ako ne moze da ostvari pobedu ne vredi mu.
Dakle @Northrop Grumman ima puno pravo. (I da nema vredi ga podrzati jer je u teskoj manjini)

be

@126
pa vjerovatno zato jer se radi o lovackim avionima i mjerilo uspjesnosti je upravo kakav je u izvrsenju osnovne zadace, dakle rusenju drugih lovackih aviona.
da pricamo o trkacim autima onda bi mjerilo bilo broj utrka u kojima je pobjedio…..

mislim, zar ne?

en

Ako neko aludira na vazdusnu borbu 1999. god. i po tome ceni mig 29 u odnosu na konkurente, mora da se zapita da li mu je realno poredjenje, posto je o brojnom stanju NATO lovaca bespredmetno govoriti naspram nasih mig 29. Pitam se koliko bi F15 i F16 bilo oboreno u obrnutom slucaju? Prosto samo napominjem da mi nismo relevantni kao merilo vrednosti za uspeh/neuspeh u poredjenju zapadne vs istocne tehnike.

12

Pavle i beduin, potpuno se ne slazem ni sa jednim od vas dvojice.

Pavle, odnos vazdusnih pobeda u sukobu uopste nije uspesnost nekog lovca prema konkurentu, jer je svaka od tih pobeda prica za sebe. A kad se dodatno analizira svaka od tih pobeda, dolazis do zakljucka da lovac koji hvalis nikada nije imao ozbiljan vazdusni duel sa konkurentom na istom nivou kao i on, niti je imao identicne uslove, vec je samo „pumpao“ statistiku protiv siromasnijih verzija konkurenta i vise nego povoljnih uslova sukoba da bi mogao da se hvali „odnosom vazdusnih pobeda“.

beduin, osnovni zadatak svakog lovca nije rusenje drugih lovackih aviona, vec u zavisnosti da li se koristi za napad ili odbranu u sukobu, ostvarivanje prevlasti u vazduhu i odbrana neba od neprijateljskog RVa. Jednostavnim odvracanjem neprijateljskih vazduhoplova se ispunjava taj zadatak. A sto se tice trkackih auta, ko tu zaista pobedjuje, ljudstvo koje ima vezu sa tim autom ili sam auto? Isto pitanje se moze primeniti i na lovce. Ko zaista donosi vazdusne pobede, pilot ili lovacki avion ili oba zajedno? Chuck Yeager je pokazao da je to pilot u dve simulirane borbe izmedju F-86 i prebeglog MiG-15 na Okinavi 1953., Vijetnam takodje(pre operacije Bolo), nakon toga je to pilot i avion, a danas pilot + avion + ostala sredstva(naoruzanje, oprema, drugi avioni…).

Da ne duzimo vise. Odnos vazdusnih pobeda u sukobu je po mom misljenju besmislena karakteristika, vazniji pokazatelj je analiza vazdusnih duela u kome su direktno ucestvovali konkurenti.

No

@entuzijasta
Cak I da smo imali 100 ispravnih MiG-29 opet bi bilo isto, letelice izgubljene a piloti poginuli…jednostavno F-15 je bolji i od Su-27, kao drugo nasi Migovi nisu mogli ni da se priblize F-16 jer su ih stitili avioni F-15 I F-14, u simulacijama dogfighta bez Awacsa iranski F-14A je protiv MIG-29 ostvario pobedu 10:0

Pa

@126LAE-Delta, entuzijasta
Mig-29 ako je imao vazdusni dvoboj u bilo kojoj ulozi i da je izasao iz njega kao pobednik onda ste u pravu. Inace je mrtvo slovo, lep i skup avion sjajnih letnih karakteristika, nepouzdane opreme, uvek korak iza direktnih konkurenata, vatrene moci samo na papiru jer je nikad nije iskazao na pravi nacin.
Kakav vazdusni duel na istom nivou kad u startu nije na istom nivou?
Za njegov ‘ugled’ zasluzna je i vojska drzava koja ga nije odrzavala i modernizovala.
Kome sad to treba?
Treba nam ne daj boze novi rat da bi se ipak dokazao?
A nije do sad?
Ili jeste, na Le Burzeu mozda?
Sa koliko simuliranih pobeda?
Izvinite na recniku, ova rasprava lici na ‘krivom k..cu i dlaka smeta’

12

@Pavle
Ocigledno se i dalje drzis te besmislice da je lovac uspesan onoliko koliko je ostvario vazdusnih pobeda. Jel je onda svaki americki pilot na F-15 automatski proglasen za asa, zato sto leti na tipu lovca koji ima odnos vazdusnih pobeda 104:0?
Dalje, nigde nisam ni rekao da je MiG-29 iz nekog vazdusnog dvoboja izasao kao pobednik. Medjutim, to ne znaci da je odmah avion los, jer osim aviona tu moze da bude posredi i drugi faktor(pilot, odrzavanje, modernizacija). A ako pratimo tvoju logiku, onda svaki avion koji nema vazdusne pobede je automatski promasaj? O ugledu da i ne pricam.

Sto se mene tice, ja sa vama trojicom zavrsavam raspravu. Iz raznoraznih marketinskih brosura i pristrasnih izvora(mada i oni ponekad potrefe koje zrno) ti, Northrop Grumman i beduin donosite povrsne zakljucke bez ikakve realne analize. Makar ce se moderatori T6 bloga lepo odmoriti od mene.

Pa

@126LAE-Delta
I ova tame postade a’la ‘Ocajne domacice’….
Da, borbeni avion bez pobede je apsolutni promasaj, to je i laiku jasno. Stoji mu u imenu – ‘borbeni’, ako se borio tek toliko da se drugi upucava na njemu sta je onda no promasaj?
Koliko je moderrnizacija(Block-ova) imao F-16 kakvi su se koristili ’99?
A koliko Mig-29 koje smo mi imali?
Njegova eksploatacija do ’99’ kod nas je i najvise srozala ‘ugled’ koji i dalje postoji samo u mastarijama tipa ‘koja modernizivana verzija nama najvise odgovara’. Ako bude mogao da stiti nebo od eventualnih teroristickih upada, ne daj boze da nad KiM presretne od Turske donirani albanski F-5…..

Ž

Не постоје никакви албански Ф-5 донирани од стране Турске. Баратате нетачним подацима као и у случају ловца МиГ-29.

Pa

@Živojin Banković
Naravno ne postoje. Ali je realna situacija bez resenja s nase strane.
Mozda bi trebali da objasnite svim oborenim pilotima da zapravo su leteli na uspesnom avionu, ali ima uspesnjijih….
Ali nasi su ljepsi…

Zi

Ti piloti bi isto prosli i da su leteli na bilo kom tipu aviona zapadne proizvodnje.

Pa

@Živojin Banković
Ja u to imam pravo a i razloga da sumnjam kao sto i vi imate pravo da nagadjate.
‘Da’ i ‘kad bi’ bih koristio za predupredjenje mogucih nepovoljnih dogadjaja, nikako u bilo kojoj analizi dogadjaja iz proslosti.
To sto su MiG-29 obarani sa AIM-120 sa aviona koji nisu bili u dometu (ruskih) raketa koje je isti avion teoretski mogao da koristi govori verujem dovoljno.

Ž

Ништа ја нисам “нагађао“ већ узео у обзир околности. Какво је било одржавање ваздухоплова у СРЈ током тих година? Обука и налет пилота? Вежбе и гађања? Да ли знате када су авиони требали бити ремонтовани? Стање ресурса наоружања? Поузданост и оперативност технике? Бројност и тактика употребе? Хоћете ли нам рећи да ли би са 16 Ф-16 или Миража-2000 боље прошли а да се сва ова питања поставе? И да знамо одговоре…

Pa

@Živojin Banković
Na vasa pitanja ni bolje upuceniji u podatke sa “St.Pov“ oznakom ne bi dao odgovor. Okolnosti…
Da je SRJ imala upotrebljiv(e) avion(e) sa AIM-120 ili R-77 ili MICA sasvim sigurno ne bi obarali nase najbolje pilote kako su hteli sa udobne daljine.
Nesporno je i da najosnovniji tipovi borbenih vazduhoplova koje ste pomenuli imaju bolju i pouzdaniju opremu od tadasnjih a i sadasnjih) lovackih aparata koji nam brane nebo (izuzev mozda HMS ali NATO je izbagavao blisku borbu i zbog R-73), kao i da se redje remontuju itd.
Verujem da bi bilo dovoljno da rezultat bude iole povoljniji, ali nije tako bilo pa ne bih da nagadjam.

Ž

На многа питања не требају да одговоре боље упућенији јер се многе ствари добро знају. Да сте имали западни авион који је био у стању наших ловаца све би било исто. Дакле да је Ф-16 или Мираж-2000 био у наоружању са онаквим улагањима у РВ што се тиче одржавања и ремонта, услова санкција и да не набрајам даље, ја верујем да они не би били много употребљивији.

Pa

@Živojin Banković
Da je ijedan tip od navedenih zapadnih aviona bio u upotrebi sa pomenutim naoruzanjem, sasvim sam siguran da bi bili u jakom vojno politickom partnerstvu sa Nato pa se mnoge stvari ne bi izdesavale, a jesu. Da je, ali nije i tu se zavrsava nagadjanje, barem s moje strane.

Ž

Отишли сте на неку сасвим другу тему.

Pa

Mozda, da upotreba sofisticiranih borbenih aparata/sredstava nije i politicko pitanje. Ali toliko o tome. Srdacno

Pe

Pogledajte primjere Poljske i Slovačke i sve će vam biti jasno.

U obzir dolazi samo remont / revitalizacija aviona, komponenti zmaja imehanike, te relativna modernizacija avionike.

Pod zapadnom opremom i avionikom misli se na ICAO i NATO standardizirane uređaje za navigaciju, komunikaciju i identifikaciju, ne radi se tu o radarima, računalima i podvjesnicima, to košta.

Vjerojatno se radi o varziji 9.13 (oznaka S ili SE za izvoz).

Modernizaciju na standard SMT svakako prekrižite i zaboravite, to također košta! Uostalom Rusi na poklon nude samo 6, a ne 8, 10, 12 ili više aviona.

Preostala 2-3 ili 4 komada MiG-29 koje posjedujete ionako će iza 2018. završiti karijeru. Natječaj za njihov remont / revitalizaciju trebao je već biti pokrenut ove godine.

Odgovori
No

Ne uzbudjuj se jer Srbija nece dobiti nikakve Migove Na poklon, ionako su u losem stanju, nudili su nam I polovne indijske Su-30 za bagatelu ali nasi nisu hteli zbog logistike…najverovatnije je da ce Vucic kupiti nove MiG-29M I dvosed M2 za obuku

12

Pa ako ne moze SMT (9-16), onda nam je izbor suzen na 9-14 i 9-15.

ra

Nezaboravi na 9-13 koji treba da izadju iz upotrebe u Ruskom RV

Ž

СМТ је 9-19. Не постоји 9-14 а 9-15 је стари МиГ-29М. Нови су 9-61 и 9-67. Руси могу да понуде половне 9-12 и 9-13 као и двоседе 9-51.

Pe

Kolega Northrop Grumman ja se na to UOPĆE ne uzbuđujem.

Nisam se uzbuđivao ni 80-ih kada je bivša SFRJ od bivšeg SSSR-a dobila tih 16 MiG-ova 29 kao muda pod bubrege umjesto nekih drugih sustava koji su za razliku od tih malo korištenih 29-ki trebali biti nabavljeni potpuno novi ispod čekića.

Ti avioni ustvari nisu ni kupljeni, nego su trampljeni po sistemu uzmi ili ostavi za poljoprivredne i ostale proizvode.

Prema tome 30 godina kasnije mislite da će sada sa Srbijom i Rusijom biti nešto puno drugačije?

Da se uzbuđujem zbog čega, 6 rabljenih 29-ki? Čovjek se tu nema što uzbuđivati ni da se radi o eskadrili od 12 Su-30.

Što itko na kugli zemaljskoj može sa 12 aviona? Osim Air Policinga ne možete gotovo ništa.

Napad na zemaljske ciljeve? Koje? Protiv koga? Protiv organizirane vojske? Protiv države članice NATO saveza? Dajte molim Vas! Pogledajte koje snage su Rusi angažirali protiv ISIL-a u Siriji i koliko vremenski dugo i na kraju kakav je rezultat? Alep je vračen pod kontrolu snaga Sirijske vlade?

Ja se nisam uzbuđivao ni 90-ih kada je omjer snaga bio 1:100 i više, a kamo li sada.

Isto tako nitko u Srbiji ne bi trebao ni trepnuti na 16 Kiowa, 12 PzH-2000, 12 eventualnih M270 MLRS, ili 12 eventualno nekih budućih F-16 ili Gripena u Hrvatskoj.

Koga Hrvatska može ugroziti, a kamo li napasti sa time?!?

Kada se nisam uzbuđivao zbog Luna i Orkana 90-ih ne uzbuđujem se sada ni zbog Alasa, Morave, Nore, Lazara i ostale sklamerije ala Yugoimport SDPR.

Ja sam prošao tu SFRJ školu davno, pa me ova novokomponovana tipa blic i slični uopće ne uzbuđuje.

Ima i kod Vas još pametnih i školovanih ljudi, nisu svi pobjegli u inozemstvo, samo ih treba potražiti pod povečalom i van političkog establišmenta.

Eto nažalost i Vi i mi spali na prosjački štap kada aje riječ o nadzvučnom borbenom zrakoplovstvu.

12

@ Živojin Banković

Живојине, ако 9-14 не постоји, како се онда означава МиГ-29СМ? Ево и опис на руском, под тиме се подразумева модернизовани МиГ-29С(9-13С)

МиГ-29СМ (9-14) — модернизация МиГ-29С. Добавлена возможность применения высокоточного оружия класса воздух-поверхность. Таким образом истребитель стал многоцелевым. Испытания были успешно завершены в 1996 г., и заказчик подписал положительное заключение, рекомендовав произвести соответствующую доработку строевых самолётов.

Ž

Постојао је само један експериментални 9-14, прототип вишенаменског борбеног авиона који је полетео још 1985. Развој је обустављен због напреднијег пројекта 9-15 тј. МиГ-29М.

http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig29-14.html

МиГ-29СМ је настао касније, први пут је приказан 1995. и може бити 9-12СМ или 9-13СМ, односно модернизовани 9-12 или 9-12С или 9-13 односно 9-13С.

Ž

PeroZ

МиГ-ови 29 које је набавила СФРЈ су били “испод чекића“. Можете проверити у регистру ЈРВ и по њиховим фабричким бројевима. Маните се нетачних информација да су то били половни совјетски авиони произведени 1983-4.

gi

Situacija oko remonta je takva da bi Rusija isporucila 6-8 remontovana i modernizovana aparata u roku od 16-18 meseci, pa bi potom ova 4 preuzela na radove…
Ruske organizacije zavrsavaju remonte u roku od 6-9meseci (skoro mi se prijatelj pohvalio da su zavrsili remont dvoseda za 5 meseci sa ugradjivanjem nove avionike), tako da vremena ima jos, ali ne i na pretek…

12

@PeroZ

„Eto nažalost i Vi i mi spali na prosjački štap kada aje riječ o nadzvučnom borbenom zrakoplovstvu.“
Tvoj najbolji deo komentara, cista surova istina.

@Živojin Banković

U tom slucaju mislim da je oznaka 9-14 neformalno ponovo upotrebljena da bi oznacila MiG-29SM (9-12SM/9-13SM), jer na istom sajtu kad potrazim tu varijantu nije navedena oznaka proizvoda(izdelie), dok na nekim drugim oznacavaju kao prototip koji si naveo. Pretpostavljam da nam je to izvor zabune.

Ž

Прегледајте ако можете неколико добрих књига о МиГ-у 29 и то руских. И већина наводи 9-14 као што сам овде пренео.

Pe

@ Živojin Banković

Kolega molim Vas da mi ne inputirate ono što ja nisam napisao i što nije istina. Ja nigdje nisam napisao da su ti MiG-ovi 29 bivšeg JRV proizvedeni 1983. godine, ŠTO I NISU, nego se jasno vidi po serijskim brojevima da su iz serije namjenjene bivšem SSSR-u, a nešto iza te serije krenula je serijska proizvodnja za bivšu istočnu Njemačku i Bugarsku.

Po arhivi proizvođača jasno se vidi da su oni uzimani pojedinačno, komadno iz serije za razliku od recimo bivših istočno Njemačkih, Bugarskih ili Poljskih koji su rađeni u serijama od po nekoliko desetaka komada.

Primjer
18101 ima serijski broj 25005,
18106 ima serijski broj 25096,
18111 ima serijski broj 25136 itd., itd.

Prema tome jasno se vidi da ih i proizvođač nije radio serijski za bivšu državu, nego komadno, da ne kažem kampanjski.

Naravno njihova oprema (avionika) već tada nije bila ista, nego je bila degradirana ne samo u odnosu na one za SSSR, nego i u odnosu na one za države članice tadašnjeg Varšavskog pakta (SFRJ je bila nesvrstana).

Naravno da i nije mogla biti ista kada su tada u Mađarskoj samo nekoliko desetaka kilometara od granice sa SFRJ bile smještene Sovjetske jurišne i lovačke eskadrile.

O tome i o ugrozama po tadašnju državu pisao je i sam Suad Hamzić i na ovom portalu.

A što se tiče i novijih verzija MiG-29, konkretnije MiG-29K, evo Vam što o tome piše revizijska komisija jednog od 2 jedina dosadašnja korisnika, Indijici:
http://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/indijski-mig-29k-ruske-proizvodnje-suoceni-s-problemima/

– problemi s motorima RD-33MK
– problemi sa FBW sustavom
– “odstupanja i anomalije“ (što god to značilo prema Indijcima)
– letargija Ruske strane u proizvodnji i održavanju aviona i rezervnih dijelova
– u 6. godina 40 motora RD-33MK (62%) povućeno iz upotrebe
– raspoloživost i borbena spremnost novih aviona od 21.3% do maksimalno 47.2%

Citat Indijske komisije generalnog revizora:

“Korijeni tih problema (servisiranja i nedostataka) leže u izuzetno lošoj kontroli kvalitete u ruskom vojno-industrijskom kompleksu i slaboj podršci za proizvode koje je ruska industrija isporučila indijskoj ratnoj mornarici u posljednjih 25 godina. To se događa unatoč činjenici da je razvoj MiG-29K potpuno financiran od strane indijske ratne mornarice.“

“Vijek trajanja MiG-29K je 6000 sati ili 25 godina (ovisno o tome što nastupi ranije), ali nedostaci i problemi sa avionom će vjerojatno smanjiti operativni život te tako utjecati na borbene sposobnosti Indijske ratne mornarice.“

Eto, da nebi rekli da je to rezultat zapadne propagande i sami korisnici Indijci ga ne hvale, ne dižu u nebesa i ne pišu mitove o njemu, a novija je i bolja verzija od prethodnika!

gi

@PeroZ
To sto ste procitali u Defenderu imate i u DefenceNews i drugim portalima i casopisima, ali i u zvanicnim izvestajima Indijske mornarice i – nazalost, u pravu su…
Jos pre par meseci je mnogima postalo intrigantno sto Rusija doprema mnogo motora u Indiju. Neki analiticari su npr mislili da je za neku od verzija HAL Tejas, ali GE ima ‘single-source contract’ tako da je to ubrzo otpalo… Drugi su smatrali da ima problema sa Mig29 ili da se radi modernizacija istih, ali onda bi bilo i drugih nabavki… Na kraju, najmanja grupa je bila u pravu – motori na Mig29K su, slobodno mozemo reci – katastrofalni!
Tu ima svakakvih problema i zato je i RF dala Mikojanu vremena da dovede avion na nivo Su30, o cemu cemo videti u buducnosti – za sada, vecina smatra da Mikojan to nece uspeti.
Inace, Indijska komisija je na kraju zakljucila da drugog aviona – nema, i da posle povlacenja Harriera, to je jedina opcija i da moraju raditi sa Ruskom stranom na prevazilazenju problema i defekata…

Pe

Znam gile, ti naši (kao i većina portala) rade samo copy-paste i to je to, nema tu vlastite pameti.

I što sada jedino preostaje Indijcima? Ulupati još nešto para pa dovesti te MiG-ove 29K koliko toliko u red, jer alternative nema.

Naravno da neka rješenja trenutno postoje, a to su sada samo i jedino Rafale M i F/A-18E/F Super Hornet, ali sa njim kretati od nule je sada potpuno besmisleno kad je utrošeno brdo para na te morske 29-ke.

Morski Tejas ili Sea Gripen još uvijek su samo slike na papiru.

Morski Su-27K, odnosno Su-33? Nakon što su SSSR/Rusija proizveli nekoliko desetaka komada i sami odustali od njega i nakon što su odbili prodati licencu Kinezima, vidimo kako se sada Kinezi muče sa svojim morskim J-15. Osim toga za tu klasu nosača (prepravljena bivša krstarica/nosač klase Kiev) on je velik, pa se Indijcima brojčano ipak više isplati MiG-29K.

A što se tiče tih Indijskih Su-30MKI ni sa njima Indijci nisu baš sretni i zadovoljni, pogotovo sa pogonskim agregatima.

– Postotak raspoloživosti Su-30MKI 56%.
– Broj havarija na motorima 69 puta od 2013. do 2014. godine.

Sam JSC Sukhoi na svojim web stranicama
http://www.sukhoi.org/eng/planes/military/su30mk/lth/
za obitelj Su-30MK navodi sljedeće podatke
– životni vijek zmaja zrakoplova 25 godina
– 3000 sati naleta
– 1500 do prve revizije
motor AL-31
– do prve revizije 500 sati
– životni vijek 1500 sati

Ukratko na pola životnog vijeka aviona morate nabaviti 2 potpuno nova motora (cifra od 6 – 8 milijuna Dolara po avionu).

Ukoliko produljavate životni vijek aviona za 10 godina to je još jedna zamjena motora i to je opet 6 – 8 milijuna Dolara za 2 nova motora.

Znači MiG ili Su vas košta još dodatno 12 – 16 milijuna Dolara dodatno kroz životni vijek samo za dodatne motore. Kod zapadnih tipova aviona to je nepoznat pojam, jedino ukoliko ne dođe do totalne havarije pogonskog agregata (uobičajeno se mijenjaju samo pojedini sklopovi, odnosno LRU, a nikako ne cijeli motor).

Da je tomu tako vidjeli smo i 2012. godine kad je Indija nakon 10 godina korištenja Su-30MKI naručila dodatnih 920 motora vrijednih nekoliko milijardi Dolara za zamjenu postojećih motora i ugradnju u novoproizvedene avione.

Ukratko Ruski zrakoplovi su jeftiniji i povoljniji za nabavu.

Za održavanje i korištenje na rok od 30, 40 ili čak više godina zapadni zrakoplovi su povoljniji i više se isplate. Vidimo da sada F-16 već ide na 12000 sati naleta, a vrhunac MiG-29 je 4000 – 6000 sati, ali samo na papiru.

F-16 može godišnje naletjeti i više od 300 sati (Thunderbirds), prosjek u USAF je oko 220 sati naleta godišnje.

MiG-29? Više od 100 sati naleta godišnje za njega je vrh vrhova, kao i nekad za MIG-21 85 sati naleta godišnje.

Ž

@Pero Z

Фабрички бројеви СФРЈ МиГ-29:

18101 2960525085
18102 2960525086
18103 2960525089
18104 2960525090
18105 2960525095
18106 2960525096
18107 2960525098
18108 2960525100
18109 2960525102
18110 2960525104
18111 2960525136
18112 2960525139
18113 2960525142
18114 2960525146
18301 50903006375
18302 50903006406

Дакле није баш да су “кампањски“ производили авионе за СФРЈ, имате такве примере и за друге државе.

St

Bilo kako bilo….
„Sila boga ne moli“ migovi nam definitivno trebaju. Sto vise to bolje. A skrenuo bih paznju na opste stanje celokupne tehnike kako u vazduhoplovstvu tako i u ostalim delovima armije. Zatim na „zastarele tenkove“ one iste sto su ih Ameri istopili u Zelezari Smederevo, haubice….. lista je podugacka. Kako tenk sa kvalotetno izlivenom cevi moze da sastari? Moze, ali tek onda kad njegovo mesto u br. stanju zameni moderniji. Lose unifforme, losa tehnika…… Nisam pesimista i duboko sam ubedjen da su svi vojnici i njihove staresine, zlu netrebalo, spremni da se suprotstave i goloruki.Volim kad cujem Alas volim da cujem Morava volim da cujem Nora, Lazar…. A MiG kao snovi, Suhoj kao bajka.
Sedam stotina miliona Evra? Za Fijat za jednu dizalicu sto proizvedemo. Ja sam laik ali neka mi neko kaze koliko je to tenkova ili VBR-ova, BOV-a..? Ta degradacija sistema odbrane pod pritiskom tzv. stranih faktora mora da se blokira! Kao da je drzava osudjenik pa je na robiji. Vojna moc drzave prvi je argument spoljne politike i kao takav obrazuje diplomatiju sve drugo po inerciji tezi ka tome.

Odgovori
Ma

Samo da ti kazem da tenkovi nisu istopljeni nego pordati u tajnosti ostalo je 200 t 55 u rezervi.

dr

Kamo lepe srece da bilo sta od toga bude,pa makar i ceo remont kod njih radili. Bilo bi idealno da i nasi mogu to da urade,da se obuci jos koji pilot,da opstane LA.

A sto se tice helikoptera,mislim da nije lose resenje,a da se ja pitam pre bih uzeo Bell 412 ,koji je slicne cene,a jeftiniji i laksi za odrzavanje i uz to nosi vise ljudi.(znam da nije Airbus). Uz to u policiji se koristi njegov predhodnik AB212.

Odgovori
Br

Da li mi imamo kapaciteta da remontujemo 6 aviona u roku od dve godine?

Odgovori
La

E puste naše želje. Neko od političara pusti neku vest, i krene rasprava.

Odgovori
St

Ovo je potpuna neistina. Nove 29-ke su vec odabrane za Srbiju. To su one nove 6 kom. 29M koje je T6 pominjao kada su izvestavali o fabrici Mikojan. Blic je pokupio samo par izjava sa foruma i napravio proizvoljnu analizu bez osnova. Zivi bili pa videli.

Odgovori
Po

Nemam obicaj da odgovaram na komentare po internetu ali sam sad morao. Doticni komentator koji se krije iza pseudonima Northrop Grumman nem veze sa mozgom. Jedino za cilj ima da provocira i da lobira za NATO tehniku. Koja je uzgred receno sjajna, laksa za koriscenje ali daleko skuplja i u nabavci i u logostici to jest odrzavanju. Preko 70 godina nas kadar iz ove oblasti koristi istocnjacku tehniku. Odjednom prelaz na zapadnjacku i to svega za par komada moze samo totalni ludak da uradi. Nema ekonomske ispaltivosti niti efektive bilo kakve. Licitira sa godinama 2030!? Da li ce uopste do tada i postojati planeta zemlja a ne nase RV. Tako da sam morao da se javim na ovog provokatora kojem nije tesko da svakom odgovori ali nema veze njegov odgovor sa predhodnim postom. Botovski ponavlja samo jednu tezu. Sve sa istoka djubre, dajte nam zapadni krs jel to je bolje. Uzgred receno taj Miraz na koji se pozivas je avionika trece a elektronski nadogradjen na 4 generaciju. Drugo leopard avioni ne postoje a kamoli da ih nemci prave. Ima Jaguar i to Britansko-Francuska kooperacija. Nesto nalik nasem orlu samo bolja elektronika i stajni trap, letne karkteristike i jurisne ne. Tako da Northrop Grumman NE PISI SVASTA NEMAS POJMA SA OVOM MATERIJOM!!!

Odgovori
No

Leopard je tenk,a koliko vidimo I ti se skrivas pod imenom ,,Pobednik“
Uzgred Srpski vojnikci piloti su najvecu slave stekli upravo dok su koristili taj ,,zapadni krs“

De

Čak i kada se uzima polovna tehnika razmišlja se o novoj nesumnjivo da ovakva odluka ima bitnu političku pozadinu pa bi na osnovu nje ako se uzimaju ovi avioni znači da se vojno oslanjamo na tehniku iz RF. Remont nesumnjivo mora biti u RF. Pitanje je kakav. Te avione bi trebalo „podići“ na nekakav standard koliko toliko približan onoj tehnici koja se kasnije planira nabaviti te ako je to Mig 29M2 onda što približnije njemu naravno koliko to mogućnosti letelice koja se unapređuje dozvoljavaju i kolika je ekonomska opravdanost takve investicije (recimo iskustva RF u modernizaciji Mig 31, kad su videli da je preskupo i nema opravdanja raditi ih na standard M koji je bio usvojen, čak i dve letelice urađene, usvojili su nov program BM te polako podižu sve letelice Mig 31 na taj standard). Ugovorom o remontu predvideti da (neko po nama)perspektivno osoblje iz Mome bude prisutno i učestvuje u remontu te stekne potrebna znanja – sertifikate i da se ugovorom obuhvatiti da se kasnije određeni vidovi remonta letelica mogu raditi i u Momi. Ovo bi omogućilo jeftinije održavanje letelica i ujedno lakši prelaz pilota na nove letelice ako se one ikada budu nabavljale.

Odgovori
Mi

Када неко пише глупости а очигледно је да има знања онда он то ради крајње злонамерно.
Дакле господин који користи надимак Northrop Grumman је злонамеран.
Ја увек волим да поменем пример Израелско Јорданског сукоба.У коме су Израелци возећи модификоване тенкове М-4 намлатили Јорданце у тенковима М-48.Шта се из тога може закључити?Да је М-4 бољи тенк од М-48?Исто је и за авионе.Када нашу земљу нападне преко хиљаду борбених авиона а ми се бранимо са 12 полу-исправних шта се може закључити?
Ја морам још нешто да напоменем.Због чега људи уопште верују да је могуће да наша држава набави авионе запдане производње?То је крајње нереално.Да би се то десило наш народ мора да промени свест.Нема шансе да Србија купи авионе западне производње докле год не уђе у НАТО.А нема шансе да се то деси докле год је преко 80% популације оријентисано ка Русији.
Једино што се може десити а и дешава се јесте постепено разоружавање наше државе и гашење ваздухопловства и пво.
Зар вам то није јасно?Ако већ не могу да нас преведу на своју страну онда ће нам елиминисати било какав војни потенцијал и скроз пацификовати.

Odgovori
Br

Citajuci vesti sa drugih portala dosao sam do ovog za koji iskreno nisam ni znao da postoji. Posto vidim da ima poznavalaca ove oblasti, voleo bih da mi neko odgovori na par pitanja, jer sem neke elemntarne logike i elementarnih saznanja, prakticno sam apsolutni laik.
Sta odredjuje kvalitet lovackog aviona i sta moze modernizacija da mu donese? U smislu da ako se na njega ugradi dobar radar i elektronika koja podrzava rakete vodjene tim radarom, rakete sa odredjenim dometom, onda je taj avion samo poligon u vazduhu sa kog se ispaljuju te rakete. Koliko se secam negde sam procitao da te rakete kada radar uhvati cilj i kada budu ispaljene, neko vreme su radarski navodjene, a kasnije kada dodju blizu cilja same se navode ili tako nesto? Znaci, dobar radar velikog dometa, navodjene rakete velikog dometa i elektronika koja sve to povezuje i to je sva filozofija??? Jeste ono samo to toliko, ali to me zanima, da li je to realna modernizacija? Ostalo je nosivost, dolet, brzina, manevarske sposobnosti i sl. ali ovo gore je ono sto obavlja posao? Pozdrav

Odgovori
No

Kao sto si I Sam napisao, radar I naoruzanje kao I manevarske sposobnosti su najvaznije medjutim kada se kupuje novi avion onda je vazan zivotni vek kao I Cena odrzavanja, za rv poput naseg idealni su visenamenski avioni poput Su-30,F-16, F-18 ili pak Chengdu J-10
Uz pravilno odrzavanje I remont jedan takav avion moze da traje I preko 40 godina, zivotni vek zavisi ponajvise od materijala od kojih je avion napravljen, Na primer svedski Gripen ima vek trajanja 8.000 sati dok recimo MiG-29 ima manje od 4.000 sati, medjutim taj vek se moze povecati remontom I ugradnjom novih delova, Na primer Rumuni su kupili polovne F-16 stare 25 godina I remontom im povecali vek za 4.000 letnih sati,a amerikanci su garantovali pismeno da ce trajati Jos 20 godina
Dok s druge strane modernizacija obuhvata ugradnju nove tehnologije i naoruzanja

Ž

И све то је, заједно са прилагођавањем инфраструктуре кошталко око 800 милиона долара. Заиста много за само 12 авиона.

No

@Zivojin Bankovic
Rumunija je 12 aviona platila 120 miliina a sa dodatnim troskovima nesto preko 600 miliina $
Rumunija ne moze kupiti jeftiniji avion od F-16 zbog saveza i politicke strane na kojoj se nalazi, iskreno ni nas ne bi jeftinije kostalo da kupimo 12 novih MiG-29M/M2, a priznacete da polovni F-16 vredi vise od novih
Migova

Ž

Погледајте информације мало боље.

Što se tiče finansijkog dela posla, Rumuniju će ova nabavka ukupno koštati 628 miliona evra (866 miliona dolara), od toga su troškovi za avione, obuku i remont 108 miliona, dok 78 miliona evra ide Portugalu.

http://tangosix.rs/2013/16/10/rumunija-nabavlja-polovne-f-16-od-portugala/

Не слажем се да 12 половних румунских Ф-16 вреде више од 12 нових МиГ-29М и М2.

Sl

Ono što je meni naročito „zabavno“ je to što ljudi u našoj Vladi koji bi trebalo da se pitaju na ovu temu i koji bi trebalo da donose odluke u vezi sa njom, nisu a i ne bi mogli da razmišljaju ni 10% od onoga koliko je razmislio maltene pa bilo koji učesnik ove debate u komentarima…

Odgovori
No

Najtuznije od svega je da ni skolovani generali VS nemaju pojma,a kamoli politicari

ne

@ Northrop Grumman
bitno da ti imas pojma… E da bas mi je zao sto svojevremeno nisu odabrali francuske nego ruske letelice … Evo rasplakao sam se …

J.

Srbija će dobiti polovne MIG-29 prilikom preoružavanja ruskih eskadrila, ali se podrazumeva da ce remont biti rađen u Rusiji. Remont će biti cena tih aviona.

Što se tiče helikoptera, H145M ima smisla jer je između Gazele i Mi-17, Rusi nemaju helikopter te veličine, a Mi-17 je často prevelika za manje transporte (npr. transport bolesnika, dostava hrane u zavejano selo, i sl.). Sada se za takve stvari podiže Mi-17/8.

Što se tiče SFRJ, nisu joj previše verovali ni jedni ni drugi, tako da je mogla sve da dobije, ali uz ograničenja u pogledu opreme. Mig-29 nisu bili potpuno opremljeni – verovatno ne bi ni miraži. Mala i siromašna zemlja je iscrpljivala budžet i resurse velikim i skupim projektima.

Odgovori
De

Ima RF i takav tip helikoptera – KA226 (Kamov) i proizvodi se u raznim varijantama teretni, transportni, vatrogasni, policijski itd.

BB

Ovaj KA226 mi se baš sviđa i to baš zato što nije helikopter u raznim varijantama nego je modularan: izmjenjuju se samo moduli koji mogu biti teretni, putnički, medicinski…

u suštini samo se „šaržeri“ mijenjaju a „puška“ je ista…
Baš sam htio napisati kako to da niko ne razgovara o ovom helikopteru jer mi se stvarno Mi 17 čini prevelikim za većinu operacija koju obavlja…

Vl

Sada mi je nesto palo na pamet, ako bi se hipoteticki uzeli ovi migovi koji se sada spominju u medijima (informer je najavio da ce u subotnjem izdanju izaci sa detaljimo vojno – tehnickog sporazuma RF i SRB a po slikama u najavi oznaceni su pored migova i PVO sistemi i jos po nesto, naravno Informer uzimam sa velikom rezervom) i time makar za neko vreme resila operativnost RV, da li je moguce u narednom periodu kupovina kineskog aviona Chengdu J-10, koji po aparatu kosta 28 mil EUR (podatak sa Vikipedije) kao trajno resenje?

Odgovori
De

Vlado Chengdu J-10 ti je napola ruski avion. Koristi modifikovan motor sa Su 27 – Saturn Ljuljka 3će generacije AL31FN. Postoji i verzija aviona sa kineskim motorom WS10 turbofan, ali su postojali neki problemi sa tim motorom. Saturnov motor ima životni vek od 2250h. Dalje na svim verzijama ( J10A i J10B) se koriste ruski topovi Grjazev Šipunov GSh 23.

Vl

Dejane, hvala na odgovoru ali pošto se ne razumem toliko u specifikacije mogu samo da pretpostavim poentu tvog odgovora. Da li je to da mi ne bi mogli da održavamo taj avion pošto nikada nismo imali dodir sa tehnologijom koju si naveo ili je životni vek motora od 2250h prekratak a ruske komponente koje si naveo nas opet vezuju za RF po pitanju održavanja? Pošto sam ekonomista po struci išao sam logikom cene i uporedivosti tog aparata sa ostalim aparatima koji trenutno postoje.

De

Vlado kod vojne tehnike nije sve tako jednostavno kako izgleda. Potrebno bi bilo dobiti saglasnost RF da bi se taj avion izvezao u Srbiju jer međudržavni dogovor RF i Kine predviđa upotrebu ruskih komponenti samo za kineske avione, a uputna bi bila i dozvola za remont motora (recimo u MOST-u) jer bi to i Kinezi i Rusi morali da odobre. To bi recimo bio politički deo priče. Što se tehničkog dela priče tiče Zmaj aviona J10 je po razmerama manji od zmaja aviona Su27 pa je motor koji sam pominjao AL31FN imao smanjivanje i adaptiranje pojedinih komponenti da bi se motor „upakovao“ u zmaj aviona (današnje projektovanje borbenih letelica se vrši po principu napravi zmaj oko gotovog motora). To bi u održavanju motora opet značilo da zavisimo od dve strane Ruske i Kineske. Možda bi Kinezi ugovorom uslovili da se delovi moraju nabavljati isključivo preko njih a to bi bila preprodaja ruskih delova nama po većoj ceni . Tako da ako bi nabavljali ovaj avion posmatrano sa svake tačke gledišta nama bi odgovarala jedino čista Kineska verzija J10B sa motorom WS10 koji je kao što napomenuh problematičan. Što se motora tiče ako upoređujemo motore zapadne i ruske proizvodnje dolazimo do jednog frapantnog podatka da ruski motori traju između 2000 do 4000 sati dok recimo kod aviona zapadne proizvodnje traju pa minimalno do prvog produženja životnog veka aviona (remonta zmaja) što znači između 8-12.000 sati. Tako da ako recimo planirano da u naoružanju taj tip letelice bude 30 do 40 godina (sa modernizacijama) promenićeš jedno 8 setova ruskih motora (što ti je za jednomotorni avion recimo 8 x 6mil USD=48mil USD ili faktički današnja cena novog aviona recimo Mig 29M2 ili Mig 35, dok će kod zapadnog aviona trebati maksimalno 3. Za dvomotorni avion sve to isto ali duplo koštanje. I ono što je najvažnije da li bi borbeni potencijal i manevarske mogućnosti letelice zadovoljili potrebe naše vojne doktrine? Jer mi nismo zemlja koja bi inferiornost borbenih sposobnosti letelice nadoknadila njihovim masovnim brojem u naoružanju.

Р

Мислим да нам требају ти МиГ-ови, јер смо се сада нашли у небраном грожђу. С једне стране од ’92 ништа није улагано у авијацију нити је дошло нешто ново /ако не рачунамо Ми-17/,а с друге финансијски нисмо у стању да имамо ескадрилу савремених 29-ки /типа СМТ/. Имамо опцију и да купимо половне западне авионе, што опет буде трошак због одржавања и нове обуке наших пилота. Ионако већ имамо обучене пилоте-ловце за 29-ку па нам је ова руска понуда једина реална опција за ловачку авијацију.

Odgovori
La

Ja sam u zivotu naucio jednu stvar,
Kada kupujes polovni auto, svaki dinar koji usparas jer si nasao neki auto jeftinije, kasnije platis trostruko na dodatne popravke
Dakle, kad kupujes nesto rabljeno, kupi onaj komad koji je u najboljem stanju

Odgovori
J.

Izbor nadzvučnog borbenog aviona je politička odluka i ne postoje nikakve šanse da Srbija nabavi bilo šta osim ruskih aviona, to je valjda svima jasno. Prema tome, uopšte nije bitno koji je avion bolji, to je završena priča.

U isto vreme, Srbija je veoma nepouzdana za isporuku bilo kakve opreme koja bi trebala da bude tajna za potencijalnog protivnika. Prema tome, Srbija neće dobiti ništa što Rusi kriju od NATO. Isto tako ne bi dobila ništa što NATO krije od Rusa.

Avioni koje će Srbija dobiti su namenjeni za air policing i veoma verovatno neće biti naoružani za dejstvo po zemlji, bar za izvesno vreme.

Odgovori
V

Sve u svemu, bar imamo o čemu komentirati s vremena na vrijeme, kako izađe neki novi tekst, neka nova glasina. Gledajući realno, dakle uzevši u obzir ekonomiju, geopolitiku i logistički aspekt, slažem se s ovim što piše @J. Očito je da namjera postoji da se lovačka avijacija održi, kakva-takva, više iz političkih nego vojnih razloga (koliko bi trajala karijera srpskog premijera koji je otvoreno ugasio lovačku avijaciju?), pa logično tome je za očekivati i kakve-takve avione. Osim u slučaju neke veoma ozbiljne geopolitičke promjene, ne treba očekivati ništa drugo osim aviona iz porodice MIG-29.

Što se ostatka tiče, mislim da će G-4 „modernizacija“ biti odrađena, ali Orlovi bi mogli fasovati. Letiće dok se bude moglo kanibalizirati ono što ne leti i to će biti to, osim ako ne dođe do nekog dogovora o onim primjercima što polako umiru u Bosni. U tom slučaju bi kanibalizacija doživjela modernizaciju, pa bi Orlovi letjeli koju godinu više. Tamo negdje oko 2030-te će doći do pravog testa za avijaciju, kada se dođe u situaciju da nema više Orlova, da je i potencijalno modernizirani G-4 zreo za penziju, a resursi na migovima istekli.

Odgovori
IL

Ako uzmemo kajacemo se, ako ne uzmemo kajacemo se. Poslednja u nizu prica o nabavci novih/polovnih lovaca sa Srbiju ima upravo takve implikacije. Sa jedne strane, budzet nedovoljan za nabavku i najosnovnijih rezervnih delova (gume, akumulatori, piropatrone, da ne spominjem rakete…), a sa druge strane neumitni zub vremena koji razjeda ono malo preostale tehnike nabavljene pre skoro 30 (TRIDESET) godina. Sigurno bi bilo sjajno nabaviti barem i tih 6 M2, ali koliko je realno ocekivati da zemlja u kojoj piloti lete za trocifrene iznose u evrima mesecno na masinama starrim tri decenije jednom u 10-15 dana izdvoji 360+ miliona evra samo za potrebe jedne skadrile? Uz sav nas entuzijazam, vrlo, vrlo tesko i verovatno koliko i plasman nekog naseg fudbalskog kluba u Ligu sampiona u narednom periodu. Tim pre sto bi takav potez dosao na noz uticajnih ambasadora sa Zapada. Ako se sa druge strane odlucimo za 6 B-ova, remontujemo ih za 4-5 mio evra po komadu, eventualno uradimo neku simbolicnu modernizaciju (komunikaciona oprema), imacemo jedan sada vec potpuno prevazidjeni avion koji pritom ima visok stepen otkaza i kratak medjuservisni period osnovnih sistema (motor na 350 sati, radar…), cime bi u sustini od tih 6-8 aviona bilo kao i do sada, operativno u svakom trenutku 2-3. Da, air policing bi se nastavio, ali o nekom ozbiljnom osposobljavanju ne bi bilo ni reci. Tako da, uz duzno postovanje ostalih, moj stav je da ce se nazalost kod nas u najskorije vreme (3-5 godina) potpuno ugasiti ne samo lovacka, nego i kompletna borbena avijacija. Ostace poneki helikopter i potpuno prevazidjena raketa PVO i to je sve. Sve drugo, predstavlja ili finansijsko-politicku neodrzivost ili sibanje mrtve kljusine za jos 10 godina tokom kojih se ovde ama bas nista nece promeniti…

Odgovori
Pa

Remont doniranih i modernizacija za upotrebu IC BVR raketa. Ovladavanje remontom, eventualni transfer tehnologije.
To je najvise cemu se mozemo nadati a da i dugorocno ima perspektivu.

IL

@ Pavle:

Lepo zvuci u teoriji, ali u praksi to je remont malog broja letelica (6-12) koji bi se sasvim sigurno otegao zbog nedostatka strucnog kadra (penzionisan, otisao, oteran) i alata (neulaganje u novi, amortizacija postojeceg). Ako se ne varam, cak ni bivsa SFRJ nije do kraja mogla da radi remont jednosedih MiG-ova 21 bez upliva SSSR-a, a o 29-kama da ne govorim. Takodje se postavlja pitanje isplativosti osvajanja remonta necega cega ce sigurno biti malo i sto ce se koristiti naredhin 10-ak godina maks. Sa druge strane, legacy 29-ke se masovno povlace iz naoruzanja u Evropi (ostace samo Poljska, koja ih sama remontuje, i zemlje bivseg SSSR-a, koje ce remontovati u Rusiji), tako da nekog znacajnijeg prostora za neki remont stranih letelica bas i nema.
Kada su u pitanju BVR IC rakete (npr. familija R-27) one ipak u paketu moraju ici sa daleko savremenijim i mocnijim radarom od onog koji je trenutno ugradjen u nase 29-ke, a bojim se da ova zemlja nema para za prevodjenja na full SMT standard i da cemo se, ako uopste nesto od ovoga i bude, odluciti za samo neku simbolicnu modernizaciju komunikacionih sredstava i nista vise. O transferu tehnologije mislim da je izlisno i pricati jer Rusi ni kada smo im bili ideoloski mnogo bliskiji nisu rizikovali sa transferom bilo cega znacajnog, a kamoli ce to da cine sada, kada ulazimo u EU i koketiramo sa NATO. Samim tim, mislim da ni od ugradnje, a kamoli transfera tehnologije za novije verzije radara “Zhuk“ nema ni govora. U tom slucaju, ni ne treba nam nista vise od R-73, posto ce nasi MiG-ovi 29 ostati u biti presretaci navodjeni sa zemlje, kao i 21-ice pre njih. Drugim recima, slutim ponavljanje remonta i “modernizacije“ iz 2007, produzavanje resursa za 6-8 legacy 29-ki na jos 10-ak godina, uz vec dozivljene probleme sa pouzdanoscu (motori, radari, signalizatori ozracenja) i osposobljenoscu iskljucivo za osnovni air policing i presretanje i vizuelnu identifikaciju potencijalno otetog civilnog vazduhoplova i to je sve. Drugim recima, teracemo sa ovim sto vec imamo dok se ne iscedi i poslednji resurs iz tehnike stare 30-ak godina, letecemo tu i tamo 20-40 sati godisnje po pilotu i imacemo neki minimalni privid nezavisnosti kao drzava i vojska, bez ikakve sustinske moci odvracanja iole ozbiljnijeg agresora u vidu npr. povrede vazdusnog prostora od strane lovaca susednih zemalja.
A i sve to ce trajati najduze do 2030, posle cega cemo doci u situaciju da ce nam biti potrebno kompletno novo vazduhoplovstvo, od trenazera, preko lovaca, do transportnih aviona, radara, raketa i protivoklopnih helikoptera i kada ce nam, ukoliko ne budemo imali nekoliko milijardi (devet nula) evra/dolara da nastavimo da postojimo kao rod vojske. Da pojasnim, sve novo nam treba vec sada (tehnoloski jaz), ali jos imamo nesto sto mozemo da krpimo i budzimo i zavaravamo se da smo za nesto osposobljeni. Posle 2030. nece vise imati ni sta da se krpi, budzi i zavarava…

Odgovori
Pa

@IL
modernu elektroniku nam niko na prodaju nece dati.
transfer tehnologije usmeren na IRST, pasivna sredstva osmatranja, da R-73(neki M3). sa pouzdanim i efikasnim remontnim centrom mozemo sebi opsluzivati tehniku(avio i heli) kao i drugim korisnicima. tako do bolje prilike….

М

Зар за стање у нашем РВ , када пилоти имају мали број сати летења годишње није Миг -29 најбоље решење ? Нема велики борбени радијус али ни Србија није Русија . Немају дуг век мотора а ни наши пилоти немају број сати налета као пилоти маринског корпуса РВ САД па да авион мора да има век трајања 8000 сати. Америка није укинула санкције на извоз наоружања у Србију , па не верујем ни да би нам продали или дозволили продају Ф-16 неке друге државе Србији. Колико се сећам да сам негде прочитао да нам Швеђани не би ни дали ни продали Јас-39. Да ли је плаћање 100 милиона долара за чување нашег неба боље од куповине авиона па макар и половних Мигова не верујем. А овде ме неки коментари подсетише на једну политичарку која је изјављивала да нам не требају авуони. довољни су хеликоптери.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj