BEG airport status
Moguća saradnja „Bell Helicopter“ i rumunske kompanije „IAR-Ghimbav Brasov Group“ na održavanju AH-1Z Borbeni AH-1Z i višenamenski helikopter UH-1Y američkih Marinskih korpusa / Foto: Wikipedia

Moguća saradnja „Bell Helicopter“ i rumunske kompanije „IAR-Ghimbav Brasov Group“ na održavanju AH-1Z

Američka kompanija Bell Helicopter saopštila je da je 14. novembra potpisala memorandum o razumevanju sa rumunskom kompanijom IAR-Ghimbav Brasov Group o mogućoj logističkoj podršci za borbene helikoptere AH-1Z ’’Viper’’.

Ovaj memorandum podrazumeva potencijalno pokrivanje održavanja, opravki i remonta (Maintenance, repair, overhaul – MRO) helikoptera AH-1Z u slučaju da rumunska vlada nabavi ovaj tip vazduhoplova.

Rumunija ima potrebu za nabavkom novih helikoptera i iako formalno tender još nije raspisan određene kompanije su već počele da se pripremaju i pozicioniranju za učešće na izboru novog rumunskog borbenog helikoptera. To je već uradio Airbus koji je otvorio liniju za sklapanje helikoptera H215 “Super Puma“  pa se smatra da je ovaj tip helikoptera favorit za zamenu rumunskih transportera IAR-330 ’’Puma’’.

„Bell Helicopter“ nudi Rumuniji AH-1Z kao zamenu za 20 transportno-borbenih IAR-330 SOCAT koji su jedini naoružani helikopteri Ratnog Vazduhoplovstva ove zemlje i koji predstavljaju modernizovane Pume sa mogućnošću nošenja lansera nevođenih raketnih zrna kalibra 57 mm kao i protivoklopnih raketa Spike. Tu je i fiksni jednocevni top kalibra 20 mm.

Osim Rumunije „Bell Helicopter“ cilja i na ostale države istočne Evrope kao potencijalna tržišta za njihov borbeni helikopter AH-1Z ali i za višenamnski transportno-borbeni UH-1Y ’’Venom’’. U maju ove godine potpisan je takođe memorandum o razumevanju sa češkom firmom MPI Group iz Praga kao deo strategije za moguću prodaju helikoptera Češkoj koja ima potrebu za zamenu ruskih transportera Mi-8 i 17 kao i desantno jurišnih Mi-24 i 35.

Od ostalih država tu je i Mađarska koja je pre nekoliko godina bila zainteresovana za polovne američke UH-1N kako bi zamenila malobrojnu flotu ruskih transportera Mi-8T i Mi-17. Pri tom za sada se ne zna da li će ova država nabavljati borbene helikoptere koje Ratno Vazduhoplovstvo više ne poseduje jer su 2012. istekli resursi na poslednjim aktivnim Mi-24. Poljska takođe traga za novim borbenim helikopterim kako bi zamenila 29 postojećih Mi-24D i Mi-24V.

I dok je AH-1Z jurišna platforma, a UH-1Y višenamenska, „Bell Helicopter“ potencira da i UH-1Y takođe ima veoma moćne borbene mogućnosti. Ova dva helikoptera nastala su kao rezultat programa modernizacije H-1 koji je lansiran 1996. godine za potrebe američkih Marinskih korpusa (USMC). AH-1Z je imao prvi let 8. decembra 2000. godine, a uveden je u naoružanje septembra 2010. godine. Osim modifikovanih helikoptera AH-1W ’’Super Cobra’’ tu su i novoproizvedeni primerci.

UH-1Y je imao prvi let 20. decembra 2001. godine, uveden je u naoružanje 2008. godine, a nastao je iz modela UH-1N. Prvobitno je planirano da se UH-1Y ne prave kao novi već da se izrađuju na bazi UH-1N ali je 2005. godine ipak odlučeno da to ipak budu novoproizvedeni helikopteri. Izvršena je velika unifikacija sa AH-1Z pa ova dva helikoptera imaju gotovo 84 procenata identičnih komponenata među kojima su motori, repna greda, repni i noseći rotor, arhitekturu avionike, softver, komande.

Interesantno je da je Rumunija još krajem 90-ih godina bila zainteresovana za nabavku američkog AH-1 ’’Cobra’’. Čak je planirana i licencna proizvodnja posebne varijante sa oznakom AH-1RO nazvana ’’Dracula’’ na bazi AH-1W ’’Super Cobra’’. Program je trebao biti realizovan u saradnji kompanija „IAR Brasov“, „Aerostar Bacau“ i „Bucharest Turbomecanica“ dok bi strani partner bio izraelski „Elbit“.

Međutim, 1997. godine je program stopiran zbog preporuke Međunarodnog monetarnog fonda da se smanje troškovi za odbranu, 1998. je bezuspešno pokušano oživljavanje ove inicijative i 1999. ceo posao je otkazan. Uz investicije od 250 miliona dolara program proizvodnje AH-1 u Rumuniji bi vredeo 1,5 milijardi dolara, a bio je predviđen i izvoz. Za vazduhoplovne snage Rumunije trebalo je da se proizvede 96 AH-1RO.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Branko Србија 6 Хрватска 7 Словенија 1 Црна Гора три од којих се два нуде на продају

08. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

Logicno jeste ali je isto tako logicno da se to uradi kada na red dodje neki od vecih remonta. Tehnika napreduje, proizvodjac za dve godine moze da izadje sa D3, pa onda opet sa D4 za nekoliko godina, a mi onda samo da nadogradjujemoo sa jednog na drugi standard svako malo. Pa kad bi onda…

08. Feb 2025.Pogledaj

Branko na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Od 17 nasledjenih aviona trenutno je u Srbiji 6 aviona, 7 u Hrvatskoj ovoj firmi, 1 je poklonjen Sloveniji za Muyej a 4 preostala su ovi koji se prodaju... I to je sve kada se sabere

07. Feb 2025.Pogledaj

Nenad na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Možda neki bofors L70 ako imaju i prodaju. Mada sam ja mišljenja da ih mi sami imamo dovoljno. A sve ovo ostalo otpad.

07. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

A ko je lud da izda takav sertifikat i takvu dozvolu a da pre toga tu istu dozvolu ne izdajuFAA, EASA ili bar pojedinacno neka agencija iz zemlje proizvodjaca? I manite se pritisaka! Moze da te pritiska ko god hoce ako treba da potpises nesto to znaci da ces morati i da odgovaras za to…

07. Feb 2025.Pogledaj