BEG airport status
Jedrilica „Vuk T“ postala deo stalne postavke Muzeja vazduhoplovstva Novi eksponat u Muzeju vazduhoplovstva / Foto: Dragan Trifunović

Jedrilica „Vuk T“ postala deo stalne postavke Muzeja vazduhoplovstva

Jedrilica „Vuk T“, koja je letela prilikom otvaranja Muzeja vazduhoplovstva – Beograd 21. maja 1989. godine, postala je deo stalne postavke u ovoj ustanovi kulture.

 – Jedrilica je napravljena od kompozitnih materijala. Jedna je od najmodernijih jedrilica koja je proizvođena kod nas.

Nije bilo previše radova na njoj pošto je već bila pripremljena, samo je sitno dorađena, opisana, vođen je dnevnik radova – sve po struci kako treba da se radi. U podizanju je učestvovalo sedmoro ljudi – na ruke je podignuta pošto nemamo mehanizaciju – objašnjava za naš portal kustos Darko Mladenović.

Jedrilica je pripremana za izlaganje još 2003. godine.

– Trebalo je da bude izložena u pristanišnoj zgradi Aerodroma Beograd, ali su ljudi sa aerodroma odustali od toga. Onda je ona tako stajala. Malo je propala, pa smo je sad doradili. I prvi put i sada jedrilicu je pripremio naš avio-stolar, Rajko Pantelić – objašnjava kustos Muzeja i smenjeni direktor, Zoran Radojević.

Osim mini-restauracije letelice kao pripremu za njeno izlaganje, avio-stolar i jedriličar Rajko Pantelić je leteo „Vuk T“ na ceremoniji prilikom otvaranja Muzeja 1989. godine.

 – Jedrilica je prvo bila zamišljena da bude trenažna, ali se nije pokazala kao uspešna. Nakon otvaranja muzeja nije još dugo bila u funkciji jer je u Subotici bio jedan udes kada je otpalo krilo i poginuo pilot. Skoro celu deceniju je bila zabranjena za letenje. Tako da danas lete svega jedan ili dva primerka u Srbiji. – kaže Pantelić.

Kustos Darko Mladenović navodi da je jedrilica ranije bila privremeno izlagana u okviru festivala „Zimske čarolije“ na Beogradskom sajmu i tokom „Noći muzeja“ prošle godine u Muzeju vazduhoplovstva.

Akcija prevlačenja aviona sa aerodromskog prostora u Muzej koja je trebalo da se nakon toga realizuje odložila je postavljanje jedrilice kao dela stale postavke. Njeno iznošenje iz depoa kočio je i nedostatak finansijskih sredstava, odnosno izostanak odobrenja za korišćenje novca sa bankovnog računa Muzeja za nabavku materijala za postavljanje, što je posledica složene situacije nadležnosti rukovodstva sa dva direktora.

Materijal koji je bio potreban za postavljanje jedrilice kao što su saile, konopac, farba za saile, žabice, obrada kuka za kačenje koštao je između 6 i 7 hiljada dinara.

Sama resatauracija vredela je nešto više. Tokom 2003. godine uloženo je više od 50 000 dinara za pripremu jedrilice za izlaganje, a tokom 2015. i dodatnih 10 000 dinara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Dr

Imao sam prilike da napravim par letova sa ovom jedrilicom.Utisci su sledeci:U samom slepu teska za komandovanje pogotovo na „nogama“posle otkacivanja sa slepa lezi odlicno u jedrenju.Trebalo je da se dotera unutrasnjost,instrument tabla i tako…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miki na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

Dakle, za početak, nema autnomnog letenja. Ok! Smislili su pojam vertiporta. Dalje, sad bas nije jasno, ni jedna takva letelica do danas nema FAA ili EASA sertifikat. Ako ih i ne bude do 2027, da li DCV može izdati neki sertifikat, pa da ipak lete, samo kod nas? (...ali u tako nešto ja ne bih…

07. Feb 2025.Pogledaj

Milan na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

Nama trebaju veci a ne komarci,od helikoptera..Mi28,je za nas. ok ne moze sad ali takav,heliš,on je toliko bolji od MI24-35,jel 1986SSSR,je napustio projekat MI24I Presli na MI28,I uradili dobar helih..naravno uz KA52,2najjj. u Ruskoj vojsci. Hrvati su 1992jos imali 10 MI 24,dobili od jbg,od brace,Rusa. ali takva vremena bila!!

07. Feb 2025.Pogledaj

M na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Ne baš. Pošto nisu koristili ovu opremu obuka i preobuka osoblja bi ih koštala više nego što oprema vredi, posebno za pilote i aviona i helihoptera. Jedino Srbiji postoji teorijska šansa da može da znači, zavisno od stanja opreme

07. Feb 2025.Pogledaj

Thomas na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

@Ilija Da bog da da se nakupite toliko oruzja da za kruha nemate. Bar ce vecina vojnika NATO Saveza moci zapisat odstrijelj. Da ne bude fora goloruki starci itd. kekw Vojsku treba unificirat. Svu tu starudiju treba odrzavat. Sto starije to gore. Svu tu tehnika preostala iz JNA je samo staro zeljezo. Bolje prodat nego…

07. Feb 2025.Pogledaj