BEG airport status
Rumunija primila u naoružanje prvih 6 aviona F-16 Sa jučerašnje ceremonije primopredaje aviona / Foto: Ministarstvo odbrane Rumunije

Rumunija primila u naoružanje prvih 6 aviona F-16

U portugalskoj vazduhoplovnoj bazi Monte Real juče je izvršena primopredaja borbenih aviona F-16 namenjenih Ratnom Vazduhoplovstvu Rumunije. Ceremoniji su prisustvovali premijer Portugala Antonio Costa kao i ministri odbrane Portugala i Rumunije Jose Alberto de Azeredo Lopes i Mihnea Motoc.

Rumunima je predato 6 aviona F-16 koji su modernizovani na standard MLU M5.2 (Mid Life Update, F-16AM i BM) i oni će biti stacionirani u 86. vazduhoplovnoj bazi ’’Locotenent aviator Gheorghe Mociornita’’ u Feteštiju. Dodatno je saopšteno da će se danas izvršiti prelet u Rumuniju i ući u sastav ponovo formirane 53. lovačke eskadrile “Warhawks“.

img_1244
Rumunski F-16 u vazduhoplovnoj bazi Monte Real / Foto: Ministarstvo odbrane Rumunije

Ugovor za polovne borbene avione F-16 koje su obezbedili Portugal i SAD a koji su potpisale vlade Portugala i Rumunije, stupio je na snagu 30. septembra 2013. godine. Kako je zvanično saopšteno do kraja ove godine biće isporučena još tri aviona a poslednja tri tek krajem 2017.

Podsetimo 11. oktobra 2013. tadašnji portugalski ministar odbrane je zvanično potvrdio da je potpisan ugovor o prodaji 9 polovnih portugalskih i tri američka F-16 Rumuniji. Ugovor je bio vredan 186,2 miliona evra od čega je 108 otišlo na avione a 78 miliona je dobio Portugal za njihovu modernizaciju, obezbeđivanju obuke i logistike.

Dodatni troškovi iznose 442 miliona evra a podrazumevaju renoviranje baze Fetešti, izgradnju potrebne infrastrukture i njeno prilagođavanje novim avionima, nabavku naoružanja i dodatne elektronske opreme.

img_1240
Avioni F-16 RV Rumunije dobili su posebnu maskrinu šemu nazvanu “Carpatian Ghost“ / Foto: Ministarstvo odbrane Rumunije

Uz avione je od naoružanja nabavljeno 60 raketa vazduh-vazduh AIM-9M ’’Sidewinder’’ uz 4 vežbovne rakete CATM (Captive Air Training Missile), 30 raketa vazduh-vazduh AIM-120C, 5 vežbovnih CATM AIM-120C, 18 raketa vazduh-zemlja AGM-65H/KB ’’Maverick’’, 4 vežbovne CATM AGM-65, 10 vođenih bombi GBU-12.

Od dodatne opreme naručena su tri kontejnera AN/ALQ-131 sa opremom za protivelektronska dejstva, 15 avionskih i dva zemaljska terminala za razmenu podataka MIDS Link 16, 13 inercijalnih satelitskih navigacijskih eGPS/INS za avione, 48 gredastih nosača naoružanja LAU-129. Paket obuhvata i rezervne delove, alate za održavanje kao i svu ostalu moguću logistiku.

Početkom marta ove godine saopšteno je da je Rumunija odlučila da krene u pripreme procesa nabavke još 12 polovnih aviona F-16 dok bi sam proces i realizacija bili gotovi do kraja 2017.

U međuvremenu, dok eskadrila F-16 ne bude potpuno operativna i dok se ne nabavi dovoljan broj ovih aviona, borbena komponenta vazduhoplovnih snaga moraće da se još nekoliko godina oslanja i na avione MiG-21 Lancer koji su podvrgnuti dodatnim remontima kako bi ostali u naoružanju još nekoliko godina.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ba

700 miliona dolara da bi moglo da se krene sa F-16? Sa polovnim letjelicama, neka realna sredina ponude, predpostavljam? Malo ubojnih sredstava, samo za prvi borbeni uzlet, te infrastruktura, oprema, alati i prostorije za održavanje i skladištenje. Realno- početak prelaska na avione zapadnog porjekla izgleda ovako.

Sasvim ok vijest za Rumune- ovaj dil nemora uopšte da se posmatra kao nešto loše. Oni su izabrali pravac kojim će razvijati vazduhoplovstvo- američkom opremom, koja je dobra. Lijepo je i transparentno reći koliko to zaista košta državu, bez uljepšavanja.

Odgovori
Dr

Srecno im bilo!
Pravi izbor! Da je srece i mi da letimo na 30godina starim ali sa odradjenim MLU .

Odgovori
Mi

Kod nas lobiraju za Ruse. Ali ne za Ruse kao stranu vec za tip aviona. I ne političari vec piloti. Lobi tipa Mig-29 je jaci od svega ostalog. Razlog? Sujeta. I nespremnost da se uci nesto novo. Dno dna.

Odgovori
Vi

A ti se razumeš u avijaciju??? Kod izbora aviona gleda se i servisiranje. Ako kupiš američku letilicu, čim počneš da misliš svojom glavom on ti uvedu embargo na delove i ti si mrtav. Rusi ti nikad nisu prekinuli snabdevanje rezervnim delovima čak i za vreme sankcija. Ali šta tebi i sličnima da se objašnjava, vi ste svi tastatura stručnjaci.

Б

Нема ту никаквог лобија већ се ради о рационалном избору који проистиче највише из досадашњег искуства као и буџетске ситуације. Србија није у позицији да може нешто претерано да бира, а када би бирала то би био или Су-27 или Су-35. Треба прочитати анализе и званичне документе који су се бавили овом проблематиком почетком 2000-тих година. Југословенско РВ је сматрало да треба набавити Су-30 који је по свим карактеристикама супериоринији у односу на грипене и ф-16. Последња верзија Ф-16 кошта колико и сухој. Зашто би ико куповао амерички авион имајући ово у виду?

Да ли се ико од вас осврнуо на проблем одржава, ремонта и наоружавања авиона? Наравно да није и зато се доносе овакви потцењивачки закључци.

No

@Буран
Su-30 jeste superiorniji avion u odnosu na F-16 ali njegovo održavanje i let koštaju mnogo više za razliku od F-16,zbog toga su mnoge zemlje odabrale višenamenski F-16 koji obavlja sve zadatke.

Б

Вишенаменски авион је лаж подметнута купцима како би мислили да један авион може да обавља све задатке. Може, али не једанко добро као наменски рађен авион за једну врсту задатака. Да ли миг-29 може да врши ГРБ једнако добро као и Су-25? Да ли им је иста носивост, долет, брзина, прецизност као и отпорност на поготке тј- жилавост? Да ли Ф-16 може да извршава исте задатке као и А-10? Наравно да не може.

No

@Бурран
MiG-29 nije višenamenski avion, a što se tiče F-16,taj avion je obavljao različite zadatke, od presretačkih i bombarderskih pa nadalje dok se MiG-29 ni ujednom nije pokazao tako uspešno.
Su-25 jeste žilav avion i za razliku od MiG-29 vredi ga kupiti.

to

Sat vremena naleta na F16, kosta oko 60.000dolara a za Gripen recimo oko 45.000, ja ne razumem zasto je vojna tehnologija sa zapada tako skupa naravno zele da zarade ali ipak.

Odgovori
Ma

Makni jednu nulu.Gripen

Bo

Gde nadje ovolike cifre? Mislim da si omasio nulu.

No

Koliko se sećam, sat leta na sledećim avionima košta:
4.000$ Čengdu J-10
7.000 $ Gripen i Miraž 2000
12.000$ F-16
13.200$ F-18
15-000$ MiG-29
28.000 Daso Rafal
31.000$ F-15
21.600-36.000$ Su-27/30/35
32.400$ Jurofajter Tajfun
42.000$ PAK FA
61.000$ F-22 Raptor

De

Northrop Grumman,

Ja sam negdje citao da je Mirage 2000 puno skuplji nego F-16.

Ž

Питање је шта је урачунато у ове цене. Аустријанци су се жалили да је сат лета на ЕФ прво био 80000 евра а да је онда то редуковано на 50000. Дакле подаци се разликују у односу на то шта се све рачуна, почевши од горива, радова на авиону потребних да буде оперативан и остале логистике.

Mi

Ako poredimo cisto cenu sata leta sa mogucnostima, moj favorit je F18

No

@Dead1
Skuplji je pri kupovini, ako ne grešim Poljacima su za 48 novih Miraža tražili 3,6 milijardi dolara dok je isti broj F-16 koštao 3,2 milijarde, naravno u ove cene je bila uključena i infrastruktura, obuka i naoružanje…
Interesantno je da je Gripen dao najpovoljniju ponudu, 48 komada za
tri milijarde dolara

pa

Zaboravljate da je dan stajanja preko 10000 eura, samo startovanje motora nesto manje, a tek nadzvucni let da ne govorimo. Avion dnevno potrosi oko 50000 leteo-ne leteo.

JF

Svaka cast!Eee,a mi jos letimo na raspalim 21-evima i 29-kama.Ma zabole uvo nasu drzavu za RV.

Odgovori
No

Eh, da je samo RV pa ajde nego će za koju godinu vojska da nam bude na nivou albanske,znači samo pešadija za vanredne situacije i to je to.

Pa

Za te pare se moglo nabaviti mnogo povoljnije ali realno vredi pogledati cenu 182 miliona za avione a 450 za ostalo ..nešto deluje da je u to ostalo bilo puno ugrađivanja. prelazaksa istočne na zapadnu tehnologiju se ne može opravdati pošto je u MiG-21 Lancer ugrađena zapadna oprema. Ne kažem da izbor za jedno nATO zemlju nije logičan ( kineki i ruski proizvodi su politički isključeni) ali što je mnogo mnogo je

Odgovori
Bo

To toliko realno i kosta. Bez foliranja i ugradjivanja

Pa

infrastruktura za šta? kaponiri ili remontni zavodi? zemaljska oprema ne košta ni blizu toliko. Mi smo rećni onda što je az modernizaciju g-4 izdvojeno do deset miliona :-)

De

Dobar rezultat za Rumune.

Ja mislim ako naruce jos 12 F-16A/B, nece morati toliko dugo cekati zato sto bi F-16 is Evrope vec bili obnovljeni na MLU standard.

4 originalnih NATO F-16 partnera (Belgija, Norveska, Nizozemska, Danska) ce ubrzo poceti mijenjati F-16 sa F-35.

To znaci da ce do 2025 biti preko 200 polovnih F-16A/B MLU na prodaji. To neracuna veliki bro Izraelskih F-16A/B koji nisu modernizirani. A onda je I veliki broj Americkih F-16C/D Blk 30/32.

Tu su dobre prilike za Istocne Evropske zemlje poput Rumunkse, Hrvatske, Bugarske a i Srbiju..

Odgovori
Ž

Свим државама које сте набројали авиони требају хитно, много раније него 2020-2025.

No

@Dead1
Srbija nije deo istočne već južne ili tačnije jugo-istočne.

Ba

Čisto iz radoznalosti, pošto niko izgleda ne vidi ništa sporno u akviziciji polovnih aviona i nešto opreme za 700 miliona dolara, da se naši danas odluče za neki polovan Mig-29, sa nekom modernizacijom na SMT stanard, naprimjer- šta bi ustvari dobili? Koliko bi to koštalo?

Primjera radi, reći ćemo da investicija košta 450 milona, a da je umjesto Sidewindera nabavljeno još R-73-ki, a umjesto AIM120 R-77 u nekoj aktuelnoj iteraciji.

E sada- na stranu priča o rusofilima, ovome, onome- čisto me zanima da li je Mig-29 u ovoj kombinaciji bolja vrjednost za uloženo ili nije? I ako nije, zbog čega? Zašto ljudi misle da bi ovaj polovni/modernizovani F-16 bio bolji u slučaju nekog konflikta? u čemu je ta komparativna prednost koja se toliko plaća?

Pitam to- zato što to ne vidim. Jednostavno, da je Srbija 1996 uložila 700 miliona $ u svoju aviijaciju- imala bi žilaviju avijaciju 99-te. Da je Srbija uložila još milijardu dolara u PVO te iste godine- mislim da bombardovanja nebi ni bilo.

Po mojoj logici- ako imaš sredstva da ulažeš u RV onako kako je za razvoj i funkcionisanje RV-a to predviđeno- Jako RV se sasvim lijepo može napraviti i na jeftinijoj borbenoj platformi, sa manje ulaganja (ali su opet ogromna). Jedini razlog za kupovinu F-16, uz ovako velika prateća ulaganja, je po mom mišljenju politički faktor. Rumuni su članica NATO-a, to je sasvim OK, i jedino logično, ali zbog čega bi ovo bila dobra priča za Srbiju?

No

@Banja Luka
Neosporno je da se Rumunija odlučila za F-16 usled političkih faktora međutim takođe treba napomenuti da je F-16 avion pogodan za gađanje zemaljskih ciljeva za razliku od Mig-29. Po trenutnom naoružanju koje su kupili vidi se da prvobitno planiraju da ih koriste za eir polising međutim ukoliko stvarno budu nabavili 48 aviona kao što planiraju onda se može zaključiti da Rumunija planira da ih koristi i kao bombardere,a u njihovom slučaju bi mogli da ih iskoriste u Pridnjestrovlju kao podršku Moldaviji koju Rumunija želi da vrati u svoj sastav.

Ba

@Northrop Grumman
Pusti molim te teritorijalne ambicije Rumunije u Moldaviji. Kaži ti meni zašto Mig-29SMT nije „pogodan“ za gađanje ciljeva na zemlji, a F-16 jeste „pogodan“? O čemu se radi?

Ba

@Northrop Grumman,

Pusti molim te teritorijalne ambicije Rumunije u Moldaviji. Kaži ti meni zašto Mig-29SMT nije „pogodan“ za gađanje ciljeva na zemlji, a F-16 jeste „pogodan“? O čemu se radi?

No

Jesi li čuo nekad da je MiG-29 korišćen za bombardovanje?
Evo na primer Rusi u Siriji nijedan MiG-29 nisu dopremili već koriste višenamenske Su-30. Razlika je ogromna, F-16 kao naslednik Fantoma nosi mnogo više naoružanja dok je MiG-29 pri konstruisanju namenjen kao laki lovački avion ali kraćeg dometa.

Ba

@Northrop Grumman

Naravno da sam čuo da je korišten za bombardovanje. Evo ti jedan klip iz Sirije, čisto da vidiš kako to izgleda:

https://www.youtube.com/watch?v=6UC2LFEtuNY

Naravno, i u bivšoj JNA, koliko ja znam posade su uvjek uredno imale vježbe sa bacanjem klasičnih bombi, sa sasvim korektnim rezultatima. Druga strana priče je korištenje 29-ki u lovačkim konfiguracijama, bez odgovarajuće avionike za bacanje klasičnih bombi- što je po prirodi stvari glupo.

Ja govorim o SMT varijanti, kao komparabilnoj ovoj Rumunskoj verziji F-16. SMT verzija 29-ke, koja je serijski počela da se pravi još od 2004- godine (davno zar ne?), ima kompletnu optoelektronsku opremu za dejstvo raznim vrstama laserski i TV vođenih bombi. Uredno nosi sve rakete iz generacije H31, uključujući i protivradarske. Nosi H-35 protivbrodske rakete, te razne druge tipove vrlo sofisticiranog oružija, kao i standardan komplet za A-A borbu. Potpuno je osposobljen za dejstva po ciljevima na zemlji, noću i u svim vremenskim uslovima. Bez dodatnih tankova dolet je 1800km, a sa njima oko 3000.

Što se tiče ruskog kontigenta u Latakiji, ljudi imaju mogućnost slanja specijalizovanih vazduhoplova. Dakle Su-24 i Su-34 za misije bombardovanja. Ako ćeš već da koristiš multifunkcionalne letjelice- onda neka to bude Su-30, a ne Mig-29, jer se radi o aktuelnoj letjelici, boljih karakteristika u V-V borbi, a i treba je izreklamirati. Slutim da ćeš na ovom ratištu već u narednih mjesec-dva moći da vidiš u akciji i mornaričke 29-ke, jer je jedini ruski nosač aviona već krenuo prema Mediteranu.

No

Imaš pravo, Rumunski F-16 i MiG-29SMT su otprilike na istom nivou, a bilo bi dovoljno kad bi Srbija uzela nekoliko modernizovanih aviona na standard SMT.
Verovatno sanjam ali bi bilo najbolje kad bi imali novca da uzmemo jedno 14 komada MiG-35 sa francuskom elektronikom i naoružanjem.

De

F-16 je puno razvijeniji „bombarder“ nego bilo kakva verzija MiG-29.

F-16 moze nositi skoro svaki tip naoruzanja u NATO arsenalu. Tu su i daleko metne rakete/bombe poput JASSM i AGM-154, protiv-radarske rakete poput AGM-88 HARM. Moze da cilja za sebe i to u teskim uvijetima (LANTIRN, Litning).

A moze da nosi vise – 4,500 kg za MiG-29SMT naspram 7,700 kg za F-16.

To neznaci da je MiG-29SMT los.

Amerikanci (a Izrael) su proveli 30 godina razvijajuci F-16 kao bombarder (on je zamijenio A-7, F-104G, F-4 a i neki broj A-10).

MiG-29 razvoj je bio usporen zbog pada SSSR-a. A Rusi su odrzali veliki broj bombardera/jurisnika (SU-24/-25) pa razvoj MiG-29 kao bombarder nije bio toliko vazan.

Ba

Jeste Dead1, za JASSM i AGM-154 se slažem. Koliko je meni poznato podrška za „standoff“ oružija ne postoji, čak ni za „M“ varijantu. Ipak teško mi je da zamislim malu zemlju poput naše, pa i Rumunije, na kraju krajeva, da inicira nekakav napad tako što će naoružati eskadrilu sa JASSM i lansiranti dvadesetak komada na neke ciljeve. Stvarno ne znam, ali mislim da je to prosto preskupo do mjere nedostižnog za male ekonomije. Znači, ako ne griješim, kada lansiraš, kao da ispališ jednog „Orla“ sa nosača.

Što se tiče Harm-a, SMT ima H-31P, a i standardni set laserski i TV vođenih bombi/raketa. Prednost koju piloti navode je uvjek na strani A-A oružija kod 29-ke. Generalno, mišljenje je da je r-73 primjetno bolji od Sidewindera (u svim verzijama), a da je R-77 komparabilan AIM-u.

Ono što ne mogu da znam je komparacija kvaliteta/upotrebljivosti opto-elektronske opreme. Kolika je zaista prednost američkih sistema za noćno dejstvo, npr.? Predpostavljam da je to sve dosta bolje integrisano, a prednost je i u tome što je borbeno dokazano…Inače volim američku opremu- slutim da se odgovor krije u detaljima i da je izgled-rezolucija-pouzdanost nešto bolja.

Ipak- gledajući ove dvije letjelice- čini mi se da je to sve „u pet deka“- vrlo blisko. A cijena letjelica, ubojnih sredstava, održavanja- ne može se porediti. Logikom ispada da kada bismo htjeli F-16, platili bi ga duplo manjim brojem letjelica koje možemo da priuštimo.

No

Rumunija nije slaba ekonomija. to je zemlja sa pet puta većim BDP-om od nas i najvećim ekonomskim rastom u Evropi,ako tako nastave za 10 godina prestižu Grčku u svim oblastima…Vojni budžet Rumunije je pet puta veči od našeg.

Ž

Banja Luka

Уз МиГ-35 се нуди крстарећа ракета 3М14АЕ домета 300 километара.

Ba

Živojine, ne sumnjam da Vi imate prave podatke- ali nigdje nisam naletio na ovo do sada. „Kalibr“ je prilično velik, ova verzija bi trebalo da ima oko 7 metara i tonu i po težine?

Pozdrav!

Ž

Позже и РСК „МиГ“ заявила о возможности оснащения со временем своего нового истребителя МиГ-35 ракетами 3М-14АЭ для поражения наземных целей.

6,2 m i 1,4 tone

Ku

Polivni sad vec Rumunski u nivou su sa Ruskim 29 SMT. Razlika je kada bi nasi imali opciju da biraju, sto je F-16 mnogo skuplji i za odrzavanje ,skolovanje i uredjivanje aerodroma! A borbena sposibnos bi bila za 3-5 god.Sa druge strane Mig-29 SMT prebuka plus mehanicari najvise sest meseci do 1god! Cinjenice sve govore…

Odgovori
No

Nije istina da je F-16 skuplji za održavanje, taj avion može da leti i preko 200 časova godišnje (Mig-29 jedva može 100), delovi se nabavljaju lakše,a postoje i firme koje rade održavanje, takođe potrošnja goriva kod F-16 je manja…
U našem slučaju nekoliko modernizovanih Mig-29 sa raketama R-77 bi bili dovoljni za naše RV dok ne skupimo novac za nešto ozbiljnije u budućnosti.

К

Ја мислим да је за нас у тренутној ситуацији набавка половних Миг-29 и модернизација истих најбоље решење. Ако знамо да имамо 4 авиона, за допуну ескадриле би нам требало 10-12 авиона. Видимо да су Румуни платили 186 милиона 12 авиона са модернизацијом истих. Рецимо да и ми платимо исту цену за исти број авиона, плус модернизација наших, плус наоружање и резервни делови. Не видим како би могли пробити пола цене коју су Румуни дали. На тај начин би решили проблем ловачке авијације за наредних 15-так година. Наравно, паралелно са овим процесом би требало кренути са одабиром новог авиона и планирати његово увођење у наредној деценији.

Odgovori
No

Ukoliko dođe do remonta i nabavke polovnih Migova, onda je verovatno da će to biti šest komada koji će trajati jedno deset godina, posle toga ne možemo više računati na Migove i moraćemo kupiti nešto novo.

RW

Ako nam to kupi makar još jednu deceniju – onda vredi! Dovoljno vremena za odluku o novom avionu i novcu za isti. Ako npr. Slovačka iznajmi ili nabavi Gripene uskoro (iako se već nekoliko godina priča o tome) to nam je jedna od prilika da kupimo nešto od njihovih MiG-29-ki.

No

@RWDS
Ne znam koliko je realno razmišljati o kupovini slovačkih Migova dok u Rusiji možemo da ih kupimo kao na otpadu jedino treba da platimo remont.

RW

Realno je, što da ne? Ne moramo da pokupujemo sve, damo ponudu, kupimo koliko možemo – makar to bio i samo jedan ili dva aviona. Možda bude i jeftinijeg remonta. Možda nekima od njih i ne treba veliki remont. Ako imaju višak delova ili bilo šta sl. onda odlično. I politički bi kupovina aviona od Slovaka manje nervirala neke naše „prijatelje“.

De

Ja se slazem da je za sada najbolje rijesenje za Srbiju polovni MiG-29. To odrzava RV a relativno je jeftino zato sto Srbija vec ima infrastrukturu i osoblje za taj tip aviona.

Problem sa polovnim MiG-29 je zamijena MiG-29 nakon 2025-e.

MiG-29SMT/MiG-35 vjerovatno nece biti u proizvodnji u tom periodu. A nece ni F-15/16/-18/Eurofighter ili cak Kineski JF-17 ili Su-30.

Rusija ne kupuje veliki broj MiG-29SMT stoga nece postojati veliki broj polovnih MiG-29SMT na prodaji 2025-30-e.

To znaci mali broj izbora za Srbiju:

1. JAS-39E Gripen
2. Polovni F-16 – moguce Americki Blk 40 zato sto ce ih Amerikanci poceti mijenjati sa F-35.
3. Rafale – jako skup opcija.
4. Polovni Ruski Su-27/30/MiG-29 – to je ako PAKFA dode na vrijeme i kupi se u dovljno velikim brojevima.
5. Laki trenazni avion ala KAI T-50, Yak-130, M346 ili L-15.

PAKFA je previse skup. F-35 je isto tako previse skup.

Polovni F-18 nije nekakva opcija. Americki F/A-18A-D nece imati neki veliki zivotni vijek a tesko su korisceni na nosacima.

Isto tako Australski/Kanadski F/A-18 su jako stari a i tesko korisceni. Spanjolci ce vjerovatno koristiti svoje F/A-18A/B.

Kuvajtski F/A-18C/D ce biti na prodaji u sljedecih par godina. Ne bi se cudio da se oni prodaju Malaziji da zamijen MiG-29/Hawk 200/F-5E.

No

I kad sve analiziramo, na kraju se ipak dođe do zaključka da je Gripen najbolji izbor.

Du

Kupovati,kupovati decu i unuke zadužiti.Ništa nam i ne preostaje kad smo se rasprodali,pokorili a nekada smo sami gradili i prodavali.Šaka jada smo svi od Vardara pa do Triglava!

Odgovori
No

Gde se ja to predstavljam i na kojim sajtovima?
Ovo je jedini portal na kome mogu pristojno da komentarišem i podelim mišljenje sa upućenim čitaocima,a ne ostrašćenima.

Odgovori
De

Miki,

Sto se tice verzije F-16, Rumunski su F-16A/B MLU sto imaju slicnu opremu F-16C/D Blk 50/52. To je visenamjenksa verzija cije su sposobnosti dobro poznate.

Sve ranije verzije F-16A/B Blk 1-10 su ili pretvorene u F-16A/B MLU ili povucene iz sluzbe.

Skoro sve drzave koje koriste F-16A/B Blk 15 ih moderniziraju na MLU standard.

Sad se vec obnavljaju i modernije verzije ala F-16C/D Blk 30/40.

F-16 nije laki lovac vec 30 godina!

Odgovori
12

@Dead1

U sustini F-16 je i dalje laki lovac, bez obzira na modernizacije. Modernizacije koje si naveo su mu dodale nove sposobnosti, ali na racun njegovih performansi kao lovca.

Odgovori
Pa

@126LAE-Delta
Hm, definicija lakog lovca?
Po meni niti jedan avion sa BVR raketom to nije. Dakle nikad nije bio. Zasigurno jedan od oslonaca USAF/NATO poslednjih decenija ne bi bio laki lovac.

Odgovori
Vi

Mig-29 je projektovan kao frontovski lovac. Takve su mu i karakteristike bile i ostale. Rusi su nas zeznuli 1986 godine kad je Gorbačov dolazio u Beograd i prodali nam najbedniju verziju aviona sa najslabijim radarom. Ti radari su otkazivali i na zemlji a kamoli u vazduhu, čak i pre rata. Tada su nam francuzi nudili Miraž a ameri F-16 ali mi goveda bili i ostali, kupili od rusa. Tada su nam rusi dugovali novac umesto da ih mi pritisnemo mi skinuli gaće, jer su nam “ braća“. Da stvar bude još gora rusi su nam nudili tada S-300 ali su naši generali (goveda) odbili ponudu. Kad se SSSR raspao novoj državi je nekoliko puta nuđena ozbiljna modernizacija MIG-29 (pre svega ugradnja novih radara sa kojim bi ovaj avion dobio novi život) ali je Milošević odugovlačio tako da smo u 1999 ušli potpuno goli i nespremni. Inače rusi su nas još 1996 u februaru mesecu obavestili da NATO priprema i planira bombardovanje Srbije i poslali nam poverljiv izveštaj na preko 1.200 strana Miloševiću i tadašnjem predsedniku SRJ Liliću. Ono što je osnovno pitanje a svi ga ovde zaboravljaju je ko je naš potencijalni protivnik u mogućem sukobu??? Ako nam je potreban avion da bi smo imali samo čuvanje neba u miru ( air police) onda može i polovan i modernizovan Mig-29 ali ako želimo da imamo avion koji može da poleti i da uđe u sukob sa tehnološki superiornim protivnikom onda to mora da bude od ruskih aviona samo Su-35s( 4++ generacija) sve ostalo je neozbiljna priča. Mi smo bili i ostali zemlja kojoj niko ne veruje, nama ni rusi ni ameri nisu nikad prodavali najbolju verziju aviona jer su se plašili prenosa tehnologije. Rusi bi nam sad prodali Su-35s jer uvode PAK-50. Nama zapad nikad ne bi prodao F-35 pa čak ni Gripen, ako bi nam i prodali Gripen ne bi nam prodali njegovo najače oružje raketu Meteor za velike daljine a bez nje šta će ti onda ceo Gripen? Drugim rečima ako treba da uđemo u konflikt sa Nato susedima Su-35s bi ih pojeo, posebno F-16 koji mu nije dorastao zato bolje kupiti kvalitetniji avion 4++ generacije nego slab avion koji ti na kraju bude skup jer je neupotrebljiv kad ti zatreba u ratu.

Odgovori
dr

šta reći?

12

@Pavle

Laki lovac – lovacki avion male mase, malog aerodinamickog otpora, radarskog i IC odraza, sa pogonom velikog potiska, cije su prednosti velika pokretljivost, ubrzanje i mali izvor za senzore protivnika. Takav avion moze da nosi slicno naoruzanje kao tezi lovac i da ima sicnu efikasnost, ali sa manje municije i raketa.

Drugo, naoruzanje svakog aviona, pa i lovca, definise njegovu NAMENU(kod lovca da li je presretac, lovac za prevlast u vazduhu, itd.), sto je potpuno druga klasifikacija borbenih aviona.

Ukratko, pomesao si babe i zabe…

Odgovori
Pa

@126LAE-Delta
Uf. laki lovac sa preko 6 tona nosivosti.
Valjda ce proizvodjac sad kad je procitao tvoju definiciju, da konacno promeni klasifikaciju aparata.

„The General Dynamics F-16 Fighting Falcon is a single-engine supersonic multirole fighter aircraft originally developed by General Dynamics (now Lockheed Martin) for the United States Air Force (USAF). Designed as an air superiority day fighter, it evolved into a successful all-weather multirole aircraft. “ Wikipedia

http://www.lockheedmartin.com/us/products/f16.html

Ne procitah da je laki lovac bas nigde.
To je tvoje shvatanje, cinjenica da je proizasao iz Lightweight Fighter programa, ali ga to ne kategorizuje u tu grupu.
Toliko, a o babama i zabama – sa svojim drugarima….

Odgovori
12

@Pavle

Sad si se konacno pokazao ne kao amater, vec jos i gore lenj amater, koji misli da su mu dovoljne brosure proizvodjaca i jedna stranica enciklopedije da ima misljenje.

Prvo, posto si lenj da trazis podatak da je F-16 laki lovac.
„Fighter aircraft like the P-51, F8F Bearcat, and F-16 are examples of fighters that are lighter than their contemporaries, are less expensive, and have greater performance. Because fighter aircraft of lower weight can have increased performance, can cost less, and can create a larger force, these three benefits are embodied in the term lightweight fighter.“ James Stevenson, „The Pentagon Paradox“, Naval Institute Press, 1993, p.62.

Drugo, klasifikacija. Ne postoji samo jedna klasifikacija borbenih aviona(preciznije, onu koju samo ti vidis/uzimas u obzir), vec ih ima mnogo vise, zavisno od kriterijuma koji se gleda. To sto ti uzimas samo jednu klasifikaciju pokazuje tvoju neupucenost u ovo.

Prema tome, uz svoju „literaturu“ dodaj malo vise strucnih radova, da bi izbegao mesanje baba i zaba. Znaci, pravac biblioteka za tebe…

Odgovori
Pa

@126LAE-Delta
Redom, ja nikad ne bih ikom rekao sta treba da radi ili pezorativno o bilo cijem misljenju.
Ocito se u tome razlikujemo, ne samo u ovom konkretnom slucaju.
Toliko o kulturnom nivou.
Brosura proizvodjaca je ipak najmerodavnija, ako mislis da ona treba da se menja imas svu slobodu da pises proizvodjacu. Uostalom ako ces da citiras….pa i MIG-29 je laki lovac jer je laksi od F-15, a F-15 je laki lovac jer je 50 % laksi od MiG-31…to nema i neke veze…
Mozda i McDonnell Douglas treba da zameni u brosuri da je F-15 laki lovac, pa eto mesta i njemu da pises.
Od kog aviona svoga vremena je F-16 ‘lighter than their contemporaries, are less expensive’?

Odgovori
Pa

@126LAE-Delta
Naravno da sam amater – amatercina,
da sam profesionalac u ovoj tematici mislis da bih ovde kuckao?
Konstruktivan dijalog je u redu a tvoj nacin komunikacije bih penzionisao. Ali to je moj stav.

Odgovori
12

@Pavle

Ni ja to ne radim uglavnom, ali kad se neko kao ti drzi svog misljenja kao pijan za plot, i pritom kaze da je brosura proizvodjaca najmerodavnija, a pritom ignorise cinjenicu da proizvodjac mozda preuvelicava(zbog marketinga) ili umanjuje(iz bezbednosnih razloga) sposobnosti svog proizvoda, onda smatram da je takav u zabludi i lose upucen i ne preostaje mi nista drugo nego da ga uputim sta da radi da bi bio bolji i da bude ozbiljno shvacen, inace ce mu svako ozbiljan reci isto sto ti nikad ne bi. Meni licno su strucniji isto to rekli, bas ovde na T6, i poslusao sam ih uglavnom.

Sto se ostalog tice:
– Proizvodjac moze da pise sta hoce, ali ti on ne daje pravu sliku o svom proizvodu u brosurama. Cak ni ne daje celu „marketinsku“ sliku. I stoga nije podobno da ti na tome bude zasnovano misljenje.
– U poredjenu koje si napravio jedino si ispravno rekao za MiG-29 da spada u kategoriju lakog lovca, sve ostalo ti je nebuloza. F-15 i MiG-31, dva aviona iz dveju drzava stavljas u isti kos, svasta.
– Pokazao si i neinformisanost, jer MD vise ne postoji, spojio se sa Boingom.
– Koji jos avioni su razvijani u isto vreme kad i F-16? Tu ces naci i odgovor na svoje pitanje.

Ja ovime zavrsavam ovu „raspravu“. Ti si svoj nizak nivo upucenosti pokazao, a pokazao si i nedostatak volje da se usavrsis.

Odgovori
Ž

Могу само да се сложим да је Ф-16 временом постао вишенаменски борбени авион. Али данас су сви борбени авиони мање више вишенаменски. Ф-16 данас може бити и ловац и ловац-пресретач, и ловац-бомбардер па и јуришник, тактички извиђач. Све зависи од бојишта и непријатеља. Једно је када имате снажног непријатеља са одличним ловцима и осталом ПВО а друго када имате сукобе ниског интензитета где нема скоро никаве опасности са земље или из ваздуха.

Odgovori
Pa

@Živojin Banković
Da, tacka na besmislenu raspravu ko je pametniji od proizvodjaca (mi znamo jel’?). Da pustimo lakog lovca niz vodu…
Srdacno.

Odgovori
Te

Dear friends,
The F-16 A/B MLU, tape 5.2R, is quite a capable fighter. It is JDAM, JSOW and AGM-154 capable. It has JHMCS helmet and AIM-9X Block II and AIM-120C6/7 missilles. It has the capability to launch IRIS-T missile also. It has Sniper advanced targeting pod and Rafael Litening II pod. It has AGM – 88 HARM capabilities and, of course, Link 16.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/may/mfc-051115-Thailand-Romania-Select-lm-Sniper.html
http://militaryedge.org/articles/raytheon-awarded-227-million-produce-aim-9x-block-ii-missiles-u-s-israel-oman-saudi-arabia/
http://www.janes.com/article/61977/norway-and-taiwan-join-aim-9x-block-ii-user-community
http://www.rumaniamilitary.ro/40560-2

Odgovori
De

Yep it’s basically a F-16C Block 50 which is still one of the most effective combat aircraft today.

Te
Te

And the minister of defence stated that the second batch of 12 F-16 will be acquired starting 2017.

De

126LAE-Delta ,

F-16 nije vise laki lovac. Moderni F-16 je puno tezi nego originalne verzije.

A I protiv-zracni component je puno mocniji sada iako je izgubio kapacitet za manerve zbog vece tezine. Danas ima bolji radar(cak AESA) i dalekometne rakete poput AIM-120.

To vise nije laki dogfighter kao originalna verzija. To je srednji visenamjenksi zrakoplov ala F/A-18, Rafale ili Eurofighter (iako je najlaksi od tih)..

Danasnji laki lovci su JAS-39, JF-17 i Tejas.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

Pa sto ne prave te granate i cevi (ukljucujuci i 155mm). Nije to ni blizu toliko komplikovano za takve majstore i toliko zemlju sa istorijom masinke manufakture svega i svacega. Sa druge strane hoce da prave Bajraktare i svoje Lancete a nemaju dovoljno granata, i ceo NATO nema dovoljno da im pokloni. Totalno nelogicno. .…

15. Apr 2024.Pogledaj

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

@Sheik Rusi prave i koriste svoje rakete za unistavanje ciljeva, a iranski Shahed/Geran2 su tu da zasicuju i trose NATO PVO. Sto se tice nemogucnosti brzog prodora, tu su se tesko zeznuli jer su krenuli sporo i neorganizovano sa idejom da ce se Ukrajinci razbezati i Zelenski otici van zemlje. Kardinalna takticka greska koja ih…

15. Apr 2024.Pogledaj

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

Ne bi ja sudio po dosadasnjem tempu nista. Trenutno se lomi ljuska od tvrdog oraha velikog 1000km. Zna se sta biva kad ljuska krcne.

15. Apr 2024.Pogledaj

Thomas na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

@Milki Zasto bi Hrvatska presla na F-35? Obucava svoje Pilote na Rafaliman. Nebi me cudilo da Hrvatska naruci nove Rafale kao zamjenu za ove pristigle. Dok im isteknu resursi bice novi gotovi za izporuku. Za despet ce jos naruciti METEORe i to jos i objavit. Tek ce onda onaj pacenik krajnje poludit. To za dva…

15. Apr 2024.Pogledaj

Frequent Flyer na: Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

@ Evroprc Tebi kao da ne pada na, ovoga, pamet da se kupljeni Rafali F3-R s resursima do 2040. itekako mogu da nadograde na F4 pa i na sledeće, novije standarde, nešto što se u Francuskoj upravo i dešava, ne samo s Rafalima za francusku Armee de l'Air nego i s bivšim F3 Rafalima koji…

15. Apr 2024.Pogledaj