BEG airport status
Nisko i bez straha: Lovačko-bombarderska avijacija Vojske Jugoslavije u borbenim dejstvima 1999. godine Profil leta jugoslovenske LBA bio je nisko-nisko-nisko a dvosedi Orlovi upotrebljavani su za pomaganje u navigaciji i osmatranju maršrute leta

Nisko i bez straha: Lovačko-bombarderska avijacija Vojske Jugoslavije u borbenim dejstvima 1999. godine

Mnogi detalji borbenih dejstava lovačko-bombarderske avijacije RV i PVO Vojske Jugoslavije tokom agresije NATO-a na Saveznu Republiku Jugoslaviju 1999. godine nisu do sada bili poznati a ono što su iznosili pojedini mediji u proteklih 17 godina često nije imalo veze sa realnošću.

To se pre svega odnosi na informacije o tome da su jugoslovenski avioni dejstvovali po snagama NATO-a u Tuzli i bazi u Rinasu, Albanija. Jedinice LBA su i pored prevlasti NATO u vazdušnom prostoru uspele da izvrše postavljene zadatke i tako pomognu snagama na terenu da gotovo neutrališu tzv. OVK.

Za vreme trajanja vazdušnih udara NATO snaga jugoslovenska LBA je imala 31 let u trajanju od 18,25 časova, od čega su 25 bili borbeni letovi u trajanju od 15,25 sati, od kojih je 19 bilo sa vatrenim dejstvima, a 6 letova su bili preleti u trajanju od 3 časa. Udarnu snagu činili su avioni J-22 i NJ-22 “Orao“ iz sastava tadašnjeg 98. lovačko-bombarderskog avijacijskog puka kojeg su činile 241. lovačko-bombarderska avijacijska eskadrila “Tigrovi“ i 252. lovačko-bombarderska avijacijska eskadrila “Kurjaci sa Ušća“ koje su za vreme vazdušnih napada NATO bazirali na aerodromima Lađevci i Ponikve.

241. lbae izvela je 10 letova sa svih 10 vatrenih dejstava, dok je 252. lbae u 8 letova izvela 5 vatrenih dejstava a u tri leta dejstva nisu ostvarena zbog loših meteo uslova i izbegavanja lovačke avijacije NATO. Izveden je i jedan izviđački let. Šest borbenih letova sa 4 vatrena dejstva izveli su i avioni G-4 “Super Galeb“ iz sastava 229. lovačko-bombarderske eskadrile “Mačevi“, 172. avijacijske brigade koji su poletali sa aerodroma Niš. LBA je pred sam rat imala na raspolaganju 84 aviona od čega 41 J-22 i NJ-22 i 43 G-4 a operativnost aktivnih aviona bila je oko 85 procenata.

Letovi su izvođeni na ekstremno malim visinama u profilu leta nisko-nisko-nisko, trajanje letova svedeno je na minimum (30-50 minuta) i dejstva su bila iznenadna po vremenu i pravcu naleta. Napadi su vršeni iz brišućeg leta i u samo jednom naletu a primenjivana je radio tišina. Radi izbegavanja vatre sa zemlje primenjivani su protivraketni i protivartiljerijski manevri, korišćeni su i dvosedi NJ-22 radi bolje navigacije i pronalaženja objekta dejstva kao i vizuelnog osmatranja vazdušnog prostora na maršruti.

Motivacija posada bila je veoma visoka, dejstva su izvodile najiskusnije posade a za zadatke su znali samo komandant jedinice i piloti. Opšta i prethodna priprema za dejstvo je bilo blagovremeno i detaljno po svim elementima leta i piloti su unapred znali gde se ciljevi nalaze. Priprema aviona za borbeni let je umesto 45-50 minuta koliko je bilo po normi za jedan avion smanjeno na svega 13 minuta i to za istovremeno tri aviona. Iako nije bilo snaga za posebno izviđanje napadnutih ciljeva, na osnovu izveštaja posada procenjeno je da su sva vatrena dejstva izvršena uspešno.

Za vatrena dejstva utrošene su 32 fugasne bombe FAB-250, 56 kasetnih BL-755 i 70 topovskih granata 23 mm. U dva slučaja je na avione koji su vršili napade iz poniranja bombama FAB-250 izvršeno vatreno dejstvo sa zemlje od kojih je 25. marta 1999., po rečima pilota pratioca očevica, jedan Orao pogođen i oboren dok je pilot, komandant 241. lbae major Života Đurić poginuo. Međutim zvanično tačan uzrok pada aviona nije utvrđen pa se samo pretpostavlja da su snage tzv. OVK ili pogodile pilota ili vitalni deo aviona.

Borbeni letovi LBA vršeni su sve do prvih dana aprila kada su obustavljeni zbog snažnog dejstva avijacije NATO po aerodromima Lađevci, Ponikve i Niš na kojima su uglavnom bazirali avioni jugoslovenske LBA.

Intervju brigadnog generala u penziji Srete Malinovića, ratnog komandanta 98. lbap u emisiji “Dozvolite“:

 

Podsećanje na čuvenu Besedu:

Komentari

P

Odlican tekst autora.
Da se postuje i pamti!!!

Odgovori
k

Sve vlasti su zaboravile heroje i njihova herojska dela,a nijedna njihova zelja nije im se ispunila!
Nabavka novih aviona i PVO tehnike ostaje samo san! Orlovi su propadali a moglo se sa modernizaciom i remontom produziti zivotni vek jos za 10 godina,nazalos sad smo spali na pet aviona….

Odgovori
g

Orlovi su napravljeni da lete min 45 god…
Tadasnja vojska, SFRJ, je imala viziju pod gen. Tusom da LBA cine Novi Avion i J22, potpomognuti sa G4… Uplanirano je kompletiranje nabavki svih J22 i G4 pre pocetka serijske proizvodnje NA jer je procenjeno da SFRJ nema finansijska sredstva da paralelno sa NA nabavlja jos neki tip aviona (ostavljena je mogucnost transportnog aviona umesto Anova). Modernizacija J22 je planirana tek po nabavci svih NA, odnosno od 2010-15, dok se za G4 planirala nastavka proizvodnje aviona od 1994-5 na standard G4M, pri cemu bi paralelno radili na refitu proizvedenih G4 na G4M… O planiranom nivou modernizacije za J22 najbolje govori izjava g. Tusa da za cenu 2 kompleta modernizacije moze da se nabavi novi G4 (usput je dodao da ovakav avion nije kompletiran avion koji je spreman za nove izazove nad novim bojistima i da ce to biti tek nakon modernizacije). Inace, G4M i da ga nazovemo J22M su trebali da budu sto vise unificirani za tekuce odrzavanje…

P

Momke sam upoznao na Ponikvama i moram da kazem da su fenomenalni i da se moramo postarati svi da se njihove zasluge nikada ne zaborave!!!

Odgovori
d

za Tuzlu ne znam, ali se na aerodromu Rinas , na Google eartu poziciji 41.25.36 N 19.42.38 E
ali kad se podesi najstariji datum snimka iz 2003 vidi se neki krug i hangari za avione i tu u blizini se vidi nekoliko kratera , nalik na one od bombi…
na novijim datumima snimka se vise ne vide a i taj deo je preuredjen

Odgovori
r

Mnogo se taj napad pominje u javnosti po meni je to krupna stvar da bi je neko tek tako izmislio a znajući kako NATO krije gubitke mislim da je sve jasno setimo se samo prikrivanja obaranja B-2

N

Je l mozes jos malo preciznije da kazes gde se vidi? Zanima me mnogo, a ne mogu da nadjem. Ima na google earthu jos preciznije od sekundi, tj decimale sekunde pa ako ti nije tesko postavi koordinate. Inace pre 2003. ne postoje puni satelitski snimci za aerodrom, tj postoji samo za mali deo piste, ostalo je zatamljeno.

М

урадих ја све како си рекао, вратио сам на половину фебруара 2003. али просто не уочавам поменуте кратере, да не говорим о томе да је лоши квалитет снимка за такав преглед околног земљишта…. Мало се шалимо јел да?
Такође одбијам поверовати да након 17 година нема више нико жив да зна за то лично (дакле не из помињања по јавности) и да не проговори о томе ако се десило?!

C

Pa jeste li vi culi za porucnika Rinasa, sta mislite odakle mu nadimak?!

R

Rinas nikada nije bombardovan.

d

ode se na kraj , na severni deo glavne PSS pa odatle vodi skretanje ulevo, pa se tu ide jos, predje stazomm put za automobile i ima onda jedan onako jajasto kruzni put gde se vide poluskriveni hangari za avione… e na sredini tog jajastog puta preseca neka staza i tu se vidi jedan omanji krater a malo pored drugi nesto veci….
krateri nisu veliki kao od npr NATO bombi , nego nesto manji.. Ranije je tu neko postavio znak pitanja sa CRATTERS ??? medjutim tog komentara vise nema.
Ponavljam, stavite datum snimka na najstarije moguci iz 2003ce
Jeste slika mutna i lose se vidi ali ta dva kruzna oblika poprilicno lice na kratere od bombi manjih dimenzija

N

Postoji dve ili tri takve rupe, precnika 5-8m. Sad, snimci su napravljeni 4 godine posle bombardovanja pa ako su to stvarno krateri, moglo bi da se kaze da se vremenom njihova povrsina smanjila zbog vegetacije, vremena itd, tako da bi stvarni precnik mogao da bude 10ak metara sto ima smisla.
Da vidim sad nekoga da me ubedi da ga nismo bombardovali :)

d

mislim da i ne mogu biti veci krateri jer mi i nemamo bombe vecih dimenzija, a i G-4 za koji se navodi da je koriscen u tom napadu ne moze poneti bombe velike tezine i jacine da naprave velike kratere

P

@Nikola ne može te nitko ubediti, isto kao i ravnozemljaše da jeczemlja okrugla…

D

Vjecna im slava…junaci „Kurjaci sa Usca“ branili su 92.-95. god. Republiku Srpsku…

Odgovori
e

Slava poginulim pripadnicima Vojske i Policije, kao i civilnim zrtvama nelegitimne (najblaze receno, prikladniji termin je verujem – zlocinacke) NATO agresije. Ovi ljudi su pokazali kako se voli i brani svoja zemja, bez obzira na snagu neprijatelja. Njihova borba se ne sme zaboraviti. Nikada….

Odgovori
K

241.lba izvela je trinaest letova i svi su bili sa borbenim dejstvom samo bombarderskim naoružanjem uglavnom BL 755, odnosno samo dva leta sa po četri FAB 250. Uređaji za pasivnu zaštitu nisu korišćeni. .Poslednji let jednim avionom obavljen je 03.aprila.1999.g. Dana 25.marta 1999.g. poleteo je prvi put na dejstvo par Orlova u popodnevnim satima i oba pilota su se vratila, garant jedan je u penziji, a drugi je davno napustio vojsku. Života im je izado zadatke na fudbalskom terenu u selu Tavnik. Uglavnom je dejstvovao par aviona. Samo je 26. ili 27.03.2015.g. poletelo odeljenje u sastavu četri aviona koje je vodio komandant eskadrile potpukovnik Života Đurić i koji se tada nije vratio sa zadatka. Spomenik koji mu je podignut od repa aviona sa evidencijskim brojem 25104 tačno govori, jer je i odleteo na zadatak sa tim avionom. Mislim da je 28. ili 29.marta trebala da poleti šestorka koja je već izrulala na pistu, ali su na zadatak nažalost otišla samo dva aviona. U toku dejstava uglavnom su koristili Orlove sa forsažom ređe sa baznim motorom kao što je slučaj aviona 25104. Na avionima koji su se vratili nije bilo ostecenja od dejstva PVO. Jedan od aviona je zbog profila leta kacio vazdusni elektricni vod i ostetio rep koji je vrlo brzo popravljen na interesantan nacin u poljskim uslovima. U toku noći 24.03. na 25.03. neprijatelj je dejstvovao po aerodromu Lađevci dok se deo jedinice nalazio na aerodromu i naoružavao avione. Tada je pogođen avion evidencijski broj 25203 koji je izgoreo u ABS. Kasnije je samo još jedan avion evidencijski broj 25206 pogođen u ABS. Avion evidencijski broj 25152 ostao je pored radionice i tu je zasut zemljom i drugim materijalom od posledica eksplozije kojom je gađan neki objekat. Ocenjeno je da je zbog obima oštećnja neopraljiv.Ostali avionu su sačuvani jer su izvučeni postepeno sa aerodroma i maskirani duž magistrale prema Mrčajevcima, a kasnije i dalje. Neki su kasnije rasklopljeni i čuvani po raznim halama oko Kraljeva. Od 18 aviona sačuvano je 14. Karakteristični je da je i sastav 229. lbae bio odmah po povratku sa zadatka izložen dejstvu neprijatelja kada je jedinica pretrpela ljudske i materijalne gubitke. U svim ovim godinama sećanja kada smo se podsećali kako smo uglavnom bežali i predstavljali sami sebe kao zeceve lepo je da se neko setio i ovih skromnih, ali značajnih uspeha LBA. Za 252.lbae raspolazem podatkom od 17 borbenih letova. Oni su veoma loše prošli sa tehnikom zbog same pozicije aerodroma Ponikve, na vrh cuke. Valjda će se jednom za ko zna koliko godina neko setiti i izvidjaca sa Orlova koji na vreme pripremiše podatke za bombardere. A ni rat na KiM nije počeo bas 1999.g.

Odgovori
T

Svi lutate sa činjenicama !!!

b

Prvi borbeni let sa Ladjevaca je trajao citavih 18minuta, od poletanja, dejstva na KiM do sletanja…800km/h dolinom Ibra rece pilot i posle rata ode u Kanadu. Ljudina!!!

Odgovori
k

|Žika nije poginuo 25.03. 2015.g. već dan ili dva kasnije. Sa Lađevaca nije bilo dejstava posle 03.04. a ni s Ponikava, vrlo brzo iza toga, jer su piste uništene, a samo su tamo bili Orlovi. Tako je priča o dejstvu po Tuzli (Mig 21, Mig 29, Orlovi, G-4 i ko zna koja još sila od avijacije) i Albaniji bajka za malu decu i one koji vole da se lože. Pa MiG 21 osim preleta na Sjenicu iz Prištine gde svi izgoreše po kaponirima nije više ni jednom poleteo u toku agresije. To vam i Malinović kaze samo malo zavijeno tj. generalski. A da je u borbi Davida i Golijata svaki let uspeh i junastvo to mogu da opisu samo oni koji su se time bavili, ali možda i neće jer su pre svega skromni časni i pošteni ljudi koji nenamaju potrebu da se guraju u istoriju i čitanke. Možda jednog dana kada nas svi ovi haški strahovi prođu čujemo i njihove priče kako je bilo. A bili su isto toliko profi ako ne i više od njihovih danas kolega NATO-vaca. Ima zanimljivih priča među pilotima, a i kod tehničara koji ako ništa drugo pripremiše im avione za let u samom legitimnom cilju.
No tehnicar je masan, prljav lik iz rupe koji radi ne bas tako atraktivan posao pa nije interesantan ni medijima, ni ribama, ali bože moj to im je sudbina koju su sami birali. Međutim ko nije video ples oružara dok menjaju bombe na avionima u koje su već sele posade koje idu na borbeni zadatak za normu koja se ne može izmeriti, nije bas u potpunosti svestan šta je to sve avijacija i šta je čini. A to je sveto trojstvo: pilot, avion i tehničar. Ko to zaboravlja a bavi se vazduhoplovsvom ima ozbiljan problem. Na kraju krajava ko izvuče sa aerodroma, maskira, sačuva taj naš ponosod tehnike 1999.g. , kada u koje vreme na koji način uz čiju pomoć? E muko.o Makar jednu reč.

Odgovori
Ž

Званично, Ђурић је страдао 25.3. и два дана се водио као нестао.

M

@konstantin veliki Hvala na iskrenom i jasnom stavu. Stvarno, nigdje ne pročitah ni jednu riječ tehničkog osoblja, oružara, iz tog vremena… svih onih koji moraju dati pun doprinos da bi se pilot vinuo na zadatak. Kakvim su se sve čudima služili ti ljudi i kako su se dovijali da održe tehniku ili je vrate u operativno stanje? Raketaši, vezisti, tehnička podrška??? Čini mi se da je T6 pravo mjesto da za ovakve sadržaje. Da li je tako nešto moguće, posebno sa već pozamašne vremenske distance?

j

Piste su bile unistavane ali su brzo i popravljane kada je to situacija na nebu dozvoljavala,za ponikve ne znam ali za ladjevce tvrdim da je pista bila manje vise operativna svo vreme bombardovanja,pa svi mi iz okoline aerodroma smo videli kako je 3,4 dana posle zavrsetka bombardovanja sa aerodroma poleteo mig29 i uputio se verovatno prema batajnici,posto je tu morao da sleti u nekim ranijim bezuspesnim akcijama presretanja nato aviona,ali je veliki uspeh i sam cin da je uopste uspeo da se vrati sa zadatka i negde da sleti.To nikako ne bi mogao da barem jedna pista nije bila u funkciji,a imaju ih dve(glavna i pomocna)

F

Rinas i sve oko njega su radili momci na G-4 sa aerodroma Golubovci-Podgorica . . Od 2 aviona G4 ,Jedan avion su oborili u povratku iz Albanije iznad Prokletija i spasli su se obojica a drugi avion se nakon zadatka vratio neostecen. Tog istog pilota koji je izvrsio zadatak je nova „demokratska“i nova vojna vlast poslala u Vrsac i mislim da je 2001.godine negde u Vojvodini nazalost stradao u toku trenaznog leta ,kao instruktor na klipnom avionu. Tuga i zalost sta su doziveli piloti u Rv. Svi koji su nesto uradili tokom agresije,odmah bi bili premesteni ili penzionisani. Slucajno ?!

Odgovori
2

Ne sporim nikome pravo da razvija svakojaka maštovita scenarija u glavi (inspirisan izmišljotinama Lazanskog ili čijim već), ali kako ne razumete da takvim nebulozama nipodaštavate i devalvirate stvarne herojske poduhvate, stvarnih ljudi, o kojima upravo ovaj tekst u T6 vrlo lepo govori?!

K

Bivšem kolegi, taj poručnik je bio baš ljudina, a na onoj fotki gde su sa Malinovićem i zastavom čini mi se da izgleda i najmlađe. Tada nismo imali zvaničnu, državnu ratnu zatavu puka, a ona sa fotografije je napravljena po zamisli komandanta puka. J..eš ratnu jedinicu bez ratne zastave, a on je to odlično znao. A i ono jurišni u tom trenutku čini se zvučalo je onako baš muški. Ne može svako jaje da služi u jurišnom puku. Zna Malinović da povede.
Posle leta sada kanađanina i leta onog drugog kolege sutradan donese domacin iz sela Obrva na livadu gde je tehnička čata čekala naredni zadatak pečeno prase i reče:“Ovo je za vas vi ste leteli preko moje kuće!“ Prase su pojeli-tehničari uz komentar za sebe pa baš i nismo mi leteli. ali prase je prase. Jer domaćin baš i ne mora da razlikuje ko je ko u avijaciji, za njega smo svi mi bili piloti. Piloti su bili smeštni na drugom mestu, nadam se da su i oni dobili čast.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Milers na: Pogranična kriza sa Kinom: Indija iz Rusije nabavlja 21 MiG-29 i 12 Su-30

@AL-41F1 Ja nisam ni za jedne ni za druge nego i za jedne i za druge i treće. Ja hoću da "guglam" na telefonu Huawei, grijem se ruskim plinom, vozim Toyotu letim u Airbus avionu a ne da mi neko nameće svoj proizvod putem ucjena. Zavrtanje gasa one zime je bilo i to je istina…

08. Jul 2020.Pogledaj

BB na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Uzlet Banja Luke prekinut Koronom

@ Mayer, evo i komšije o kojem sam pričao i priče oko mosta, ide sve po planu. https://rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=391982

08. Jul 2020.Pogledaj
08. Jul 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

...i upravo zato je analiza, te odluka idealnih aviona za flotu glavni uvjet uspješnosti poslovanja ili pak razlog bankrota kompanija.

08. Jul 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

Iskreno, cargo kompanije su bakrotirale prije koronakrize ko na pokretnoj traci, a i one najvece su rapidno smanjivale flote. Stoga je vrlo upitno bi li bilo interesa u A380 cargo, toliko specificnom avionu sa velikim volumenom i premalom nosivosti za taj volumen. No, da su proizveli combi varijantu i sve ostalo gore napisano to bi…

08. Jul 2020.Pogledaj

Send this to a friend