Nakon entuzijastičnih IATA-inih predviđanja rasta u avio-saobraćaju u ovoj i narednoj godini, izlazak Ujedinjenog Kaljevstva iz Evropske unije, populari Bregzit, definitivno menja statistiku na ovom planu.
Posle nekoliko dana provedenih u nasumičnom ocenjivanju „štete“, izražavanju neverice i šoka, stižu konkretne prognoze gubitaka u avio-saobraćaju. Posledice će biti i ekonomske i regulatorne, podvlači IATA u svom najnovijem izveštaju.
Broj putnika u Ujedinjenom Kraljevstvu biće 3-5% manji do 2020. godine, a na dugoročnom planu posledice će osetiti i kargo saobraćaj, navodi IATA.
Veliko pitanje predstavljaće postojeće regulative i sporazumi u ovoj oblasti. UK će morati da nađe kompromis između primene pravila Jedinstvanog evropskog neba i sopstvenih propisa, navodi IATA.

– U protekloj godini oko 117 miliona ljudi putovalo je na relaciji Ujedinjeno Kraljevstvo-Evropska unija (i obrnuto). Vazdušne veze igraju važnu ulogu u poslovanju, povećavanju broja radnih mesta, rastu. Bez obzira na budući odnos ovih strana, moramo da nastavimo sa bezbednim, sigurnim, efikasnim i stabilnim avio-saobraćajem – naveo je Toni Tajler, generalni direktor IATA-e.
Tokom 2015. oko 53.9 miliona ljudi je putovalo u Ujedinjeno Kraljevstvo avionom. Ovaj broj mogao bi da bude i veći, navodi IATA, jer će zbog pada funte kupovna moć potencijalnih posetilaca ove zemlje biti veća. I obrnuto, Britanci će iz istih razloga manje leteti iz zemlje.

Pozivajući se na „HM Treasury“ rezultate, IATA iznosi prognozu da bi smanjenje putnika u avio-saobraćaju na tržištu UK iznosio između 3 i 5%. Drugačije rečeno rast ovog sektora u Kraljevstvu bi svake godine bio za 1-1,5% manji.
Dugoročno gledano, kargo saobraćaj mogao bi da doživi pad od 10-20% do 2030. godine, navodi IATA pozivajući se na istraživanje orgnaizacije „OECD“.
Šta Brexit donosi na polju regulacije avio-saobraćaja?
EU kao zajednica predstavlja najveće tržište za UK s obzirom na to da 49% putnika leti upravo tamo. Osim toga, više od pola destinacija (54%) na kojima lete britanski prevoznici čine rute ka nekoj od zemalja EU. Pitanje regulacije avio-saoraćaja, bezbednosti, sigurnosi kao i dogovori između zemalja o slobodnom letenju, biće glavne teme u oblasti avio-saobraćaja o kojima će se pregovarati.
Pre bilo kakvih isključivih zaključaka treba imati u vidu da je Ujedinjenom Kraljevstvu „European Single Aviation Market“ dostupan u okviru članstva u „European Common Aviation Area“ (ECAA) – u kojem su i Island, Norveška ali i zemlje Balkana.
Da li će tako i ostati, zavisiće od pregovora EU i Kraljevstva. Najveći izazov, navodi IATA, biće težnja Britanaca da se izbore za pravnu slobodu po pitanju regulacije ove oblasti.
Poput domina, IATA predviđa da bi Bregzit moglo da poništi i dogovor o otvorenom nebu koji su potpisale EU i Sjedinjene Američke Države, a za koje bi Velika Britanija sada morala posebno da se dogovori.
Pod znakom pitanja biće i dogovori sa trećim zemljama, koje bi UK potencijalno mogla da ignoriše. Unutar EU ovo pitanje se još od 2002. godine reguliše bilateralnim sporazumima na osnovu kojih avio-kompanije iz trećih zemalja imaju isti status kao i prevoznici iz EU.
Tri potencijalna scenarija
IATA prognozira tri moguća rešenja u vezi sa budućim pregovorima Britanaca i EU u oblasti vazdušnog saobraćaja:
– Članice „European Economic Area“ (EEA) imaće i „Single Market“ pristup (to je slučaj sa Norveškom)
– Bilateralni sporazumi poput modela koji je dogovoren sa Švajcarskom
– Posebna vrsta sporazuma poput članstva u Svetskoj trgovinskoj organizaciji

U prvom slučaju, Ujedinjeno Kraljevstvo bi prihvatilo sve odrednice regulacije EU, što će joj onemogućiti slobodu da sama kreira pravila na ovom planu. Osim ovovg modela, moguće je da Britanci prihvate i dogovor koji postoji sa Kanadom i Sjedinjenim Američkim Državama. Ova varijanta pružila bi im veću pravnu slobodu, ali bi potpuno onemogućila njihovo bilo kakvo učestvanje u odlučivanju o pitanjima iz oblasti vazdušnog saobraćaja u Briselu. Poslednja, najrestriktivnija, mogućnost podrazumeva stavljanje van snage svih dogovora sa EU čime bi se ograničio i pristup avio-kompanija UK tržištu jer ne bi važio dogovora o Jedinstvenom evropskom nebu. Ova opcija dala bi potpunu pravnu slobodu Kraljevstvu. Jedino ograničenje bila bi ICAO Čikaška konvencija.
Vladimir
Ova reakcija ili bolje napisati „analiza“ IATA je bacanje prašine u oči.
IATA se ne pita mnogo o posledicama Brekzita. A tržiište UK je najveće tržiste u Evropi. Sa 130 miliona putnika godišnje.
Mnogo važnije su ICAO konvencije. Jer se sve na njima bazira. Uključujući i sve EU regulative i propise.
Biće ona stara, tresla se gora, rodio se miš.