BEG airport status
Emisija „Kontekst“: Ilić, Šćuric i Bušatlija o ekonomskoj opravdanosti koncesije „Nikole Tesle“ Zarada aerodroma kao okosnica suprotstavljenih stavova / Foto: Screenshot

Emisija „Kontekst“: Ilić, Šćuric i Bušatlija o ekonomskoj opravdanosti koncesije „Nikole Tesle“

Koncesija Aerodroma „Nikola Tesla“ bila je tema emisije „Kontekst“ televizije Al Jazeera. Gosti emisije bili su pomoćnik ministarke saobraćaja, Zoran Ilić, Tango Six kolumnista i vazduhoplovni analitičar, Alen Šćuric i ekonomski stručnjak i investicioni savetnik, Mahmed Bušatlija. 

Glavna tema razgovora bila je opravdanost odluke da se beogradski aerodrom da u koncesiju. Sa argumentima pomoćnika Ilića, da je koncesija najbolje rešenje za beogradsku vazdušnu luku, nisu se saglasili ni Bušatlija ni Šćuric.

Pozivajući se na tekst u kome analizira „treba li Nikolu Teslu dati pod koncesiju„, Šćuric navodi da bi u narednih 25 godina po sadašnjem profitu, aerodrom trebalo da dobije 625 miliona evra, a da bi u „najboljem scenariju koji je dosta promenljiv“ sa koncesionarom aerodrom dobio 600 miliona evra.

 





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Dobar primer konstruktivne rasprave uz korišćenje argumenata.

Odgovori
Be

@Vladimir

Ja sam protiv politike na forumu! Samo vaš sagovornik Soko je odmah u prvoj rečenici počeo sa „arogantni partijski vojnik…“.

A ovo šta sam ja pisao se tiče ekonomije i poredjenja Srbije sa razvojenim drzavama.

Jeli to politička kampanja kad kazem da vlada dobro radi? Zar se u Srbiji ne sme reći da vlada dobro radi?

So

Tako to izgleda kada se susretnu arogantni partijski vojnik (o kome bi imalo mnogo toga da se piše) i dva razumna čoveka, od kojih je jedan ekspert za vazduhoplovstvo. Šćuriceve grimase su dovoljan komentar na Ilićeve (vladine) stavove i ne bi trebalo potrošiti ni jednu dodatnu reč na ovu temu. Mnogo komentara je napisano na T6, mnogo je diskusija vođeno i kako god okreneš koncesija je najnerazumnija opcija za ANT.
Ko što napisah u komentaru na vest o rezultat
ima ANT u prva dva meseca ove godine, aerodrom bi pod koncesiju dao neko ko je ili nenormalan ili ucenjen ili korumpiran.

Odgovori
Be

@Soko

1. Vrlo postujem Alena i njegove komentare!

2. Taj „partijski vojnik“ kako ga ti zoves, od njih trojice ima najbolji uvid u aerodrom, njegovu diagnoso i prognozu i bavi se verovatno svaki dan sa tim slucajem.
Alen se sigurno duze bavi ovom materijom i zna „povrsinski“ o cemu se radi ali nema uvid u svaki pojedini aerodrom i ugovor a i verovatno nezna u detalje sta je planirano ponuditi koncesionaru.

To ti je kao kad si ti na primer 5 godina menadzer u nekvoj fabrici koja proizvodi patike i jednog dana dodje jedan novinar koji vec 20 godina pise o patikama tebe demantuje u vezi tvog proizvoda.
Taj novinar nikad nece vise znati o tvom proizvodu nego ti. Moze on i 50 godina pisati opste o patikama ali o tvojoj patiki nemoze znati vise nego ti.
…ako si me razumeo!?!?
Druga stvar je sto ti neverujes vladi i gospodinu Ilicu. To je tvoje ubedjenje i ti imas pravo da mislis tako.

3. Jesi ti ikada cuo za berzu? Na berzi se kupuje i prodaje. Najbolji slucaj je da nesto kupis jeftino i U PRAVOM MOMENTU prodas! Pravi momenat svako za sebe mora zakljuciti.
Tako da je sasvim normalno da se trazi koncesionar u momentu izuzetno pozitivnog razvoja.
Moze to jos potrajati do preuzimanja kroz koncesionara. ;-)

So

Taman rekoh da su grimase Alena Scurica dovoljan komentar, kad se botovi uzbunise. Ukoliko zelite raspravu sa ljudima koje ne poznajete ne obracajte im se sa ti. Stvar vaspitanja. O strucnosti ucesnika u raspravi, radije ne bih. Vladin predstavnik je efektivno i efikasno ucutkan, uhvacen u potpunom nepoznavanju cinjenica u vezi sa postojecim koncesijama,koncesionarima i razlozima za koncesiju ( ili ih mozda dobro zna, ali je naleteo na ljude koji ih takodje jako dobro znaju i kojima ne moze da servira price za obicni puk) Primer sa fabrikom patika je infantilan i necu ga komentarisati.
Molio bih da me prosvetlite u vezi sa berzom. Pogotovo sto ANT nije predmet berzanskog poslovanja. Ova vasa doskocica, zbog koje verovatno ocekujete bonus sendvic, je obicna osnova svake, pa i berzanske trgovine. A svaki trgovac zna da samo glupak prodaje zlatnu koku…

Be

@Soko

Izvini te što vam nisam persiro!
Najviše volim osobe koje očekuju da im se persira! ?

To sa botom je smešno! Za vas je izgleda svako bot ko nije protiv vlade!?

Vi ocenjujete stručnost po grimasama? Nemogu da verujem. :-)
Šta kazete na moju grimasu? :-)

Vladin predstavnik nije redovno pred kamerom i novinarima pa nije uvezban i normalno da mu zato dosta teze pada da u afektu odgovori nego Alenu koji je redovno u kontaktu sa medijama.
Ako ste ikad bili intervjuisani, znate šta mislim!

Nisam siguran da gosn. Ilić ne zna ništa o postojećim koncesijama, itd. To je vaš utisak. Ja imam utisak da nije imao šansu da adekvatno odgovori.

Patike i berza su vam da razumete o čemu se radi!

Sad sam pojeo čitavu kebap-pizzu, netreba mi sandvić. Kupio je kod turčina, nisam je dobio gratis.

A zlatna koka će mozda početi da rdja jer neće uvek biti zlatna pa je niko neće hteti da kupi pa će te se udarati u glavu što je niste iznajmili na 25 godina kada su es mogle uzeti dobre pare!

Ni

@Beli

Za nekoga ko toliko ostavlja komentare na zadatu temu, ocekuje se da imate bar neko osnovno, laicko, znanje ekonomije. Ali sudeci po Vasim komentarima, i nepismenosti koju pokazujete u njima, to ocigledno nije slucaj.

-Sasvim je normalno da se trazi koncesionar u momentu izuzetno pozitivnog razvoja
Netacno
Kada se kompanija nalazi u situaciji, da svake godine ostvaruje profit dovoljan za dalje samostalno razvijanje iste, nikako nije normalno da se deo tog profita daje nekom trecem licu. Cak i ako uzmemo u obzir cinjenicu da kompaniji (ili drzavi) hitno treba novac, to opet ne opravdava prodavanje/iznajmljivanje kompanije daleko ispod cene. Ako se vec ide na koncesiju, cena mora biti daleko veca od 600miliona eura. I tu rasprave ne sme da bude. Svaka rasprava oko toga nije ekonomska nego politicka.

-Da se osvrnem na komentar o fabrici patika iako stvarno ne zasluzuje ni spomen
Gospodin Ilic se ne moze porediti sa g. Scuricem ili . Busatlijom. On je najobicniji sarlatan koji je na funkciju dosao partijskom linijom. Svoju strucnost je dovoljno pokazao svojim komentarima.

Niste sigurni da g. Ilic ne zna nista od koncesijama? Covek ne zna razliku izmedju akcijskog kapitala i javno-privatnog partnerstva. Prica price o superiornosti aerodroma u Velikoj Britaniji. I to nam je pomocnik ministra.

So

@ Beli
Pogledajte poslednju rečenicu mog odgovora, koja govori o prodaji zlatne koke. Siguran sam da ćete se prepoznati. O manirima i pismenosti- to je već beznadežno.

Ne

@Beli

Beli, niko normalan ne veruje vladi, zapravo ko god zivi ovde moze se uveriti u sve neistine( namerno necu da kazem lazi. P.s. pravopis ti je jeziv

Be

@Soko, Nebojsa, NikolaP

Nema potrebe da vise diskutujemo. Vi ste presli u politiku!

I koliko god vi mene potcenivali i pisali da sam bot, da mi je pravopis jeziv, itd. ja vas necu da vredjam.

Nemogu svaki put da se pravdam da zivim u inostranstvu i da nisam Isao u skolu u Srbiji.

Samo nastavite tako…

Zelim vam sretan rad!

Ne

@beli
Beli zato sti ste u inostranstvu,zato i verujete Vladi. Da ste ovde videli bi ste sve neostvarene price tj.lazi

Be

@Nebojsa

mislim da vi „od toliko drva ne vidite šumu“!

Mozda će vam sledeće biti komplikovano ali vas ipak molim da pročitate:

Drzava i vlada su tu da na makroekonomskoj sferi uspostave uslove da bi zivot gradjana sa sobstvenom snagom mogao da se razvija.

Drzava nije tu da vam daje pare bez realne osnove.

To vam je tako u svim uspešnim zemljama. Samo u komunizmu i sozializmu svaki pojedini gradjanin moze da očekuje direktnu pomoć od drzave. A taj komun. sistem se pokazao vrlo neefikasan i dugotrajno neodrziv. Na primer kod nas u Srbiji ljudi se još uvek čude ako ne dobiju stan i topli obrok zato što misle da im je drzava duzna da pruzi tu uslugu. To u ni jednoj razvijenoj drzavi ne postoji.

E sad: na makroekonomskom planu je ova vlada dosta učinila kada je ušla u fiskalnu konsolidaciju. Vama to direktno i sada neće pomoći niti će te vi od jednom dobiti veće plate, ali to je baza da se stvori zdrava ekonomija! Većina gradjana Srbije i nezna šta je fiskalna konsolidacija, niti ih to interesuje.

Smanjenje plata i penzija, otpuštanja u javnom sektoru, preorganizacija loše strukture, privatizacije neodrzivih drzavnih kompanija, bolja naplata poreza, efikasnija i brza administracija, itd. su deo te fiskalne konsolidacije!
To se moralo jednog dana uraditi jer je SISTEM bio katastrofalan, bolestan i neefikasan, i to svi znamo a ova vlada je imala snage da to počne da menja Iako je to vrlo, vrlo nepopularno u društvu i u većini slučaja vodi do toga da se nesvestan narod okrene protiv toga neznajući da to srednje- ili dugotrajno znači bolji zivot!

Pored fiskalne konsolidacije je teško imati rast u BDPu, Ali Srbija ipak ima rast od 2,8%. Dinar je u zadnjih 4-5 godina stabilniji nego ikad. Nezaposlenost je pala. Drzavni budzet je 2016 bio u minimalnom deficitu i to samo zbog vraćanja duga Rusima od oko 150 miliona € a ni jedna veća privatizacija se nije dogodila koja bi mogla da pomogne tom budzetu, kao što je to bilo 2000 i neke.

Zaduzivanje drzave je malo poraslo ali što je vaznije ono je procentualno počelo da pada u udelu u BDP pošto se BDP povećao. Jedino je još problem kurs dolara prema evru koji tu pravi probleme!

Kada se drzavni budzet konsolidije i lokalne samouprave uozbilje, zivotni standard će biti bolji. Ja vidim da se na tome ubrzano radi, samo vi koji tamo zivite ne osećate boljitak i pitate es „čemu ovo“ i još uvek čekate na nešto da vam drzava da i plus to rasipate raznorazne priče o članovima vlade. Nisu oni svetci, svestan sam ja tome, ali ukupno rade dobar posao.

Morate samo znati da se korupcija, partijska zapošljenja, itd. nikad neće moći 100% izkoreniti. To imate i u Austriji. Ali vi ste tu da to prijavite ako imate adekvatne dokaze, a ako nemate dokaze nemate pravo da širite priče o tome, jer vas za to moze neko tuziti.

Samo ako vam je neko ispričao nekvu priču ona ne mora da je istinita. Ljudi često preteravaju i dodaju gluposti, postavljaju svakakve neistine i poluistine ne društvenim mrezama.

Ako neverujete u rast i druge brojke, pitajte svetsku banku i MMF, oni su to vrlo pazljivi i tačni.
Ako neverujete u „Beograd na Vodi“, otidjite u Beograd.
Ako neverujete da se toliko i toliko kilometar autoputa napravilo, slobodno otidjide tamo uverite se sami.
Ako neveruje te da Air Serbia leti za NewYork, kupite kartu pa uverite es sami!

Ja sam se uverio!

Vl

Auuu ljudi moji!

„On se uverio!“

Ako ovo nije politička kampanja onda šta je?

Demantovaću samo jednu laž napisanu od strane „Belog“

Države na Zapadu daju stanove građanima. Primeri su Velika Britanija, Švedska, Norveška. Ima još, ali neću da upuštam u političku kampanju. To mi je ispod svakog prihvatljivog nivoa za školovane i inteligentne ljude.

Ne

@beli
Jedva cekam da me neko tuzi:-) . Zahvaljujuci ovakvoj vladi,kao advokat zastupam jako puno ljudi koji tuze( i dobijaju ) drzavu. Srecom pa je ivde vlast diletantska, pa ima dovoljno posla. A inace, ovakvo pisanje ne predstavlja krivicno delo, tako da nemam strah. I jos nesto,ja sam poreski obveznik ove zemlje ( za razliku od vas- ukoliko je istina) tako da imam pravo da kritikujem.

Be

@Nebojsa

Pa super onda. I treba da dobijaju ako su u pravu. Znači pravosudje radi nezavisno posao.
Upravo sam to i mislio, ako imate dokaz onda ih tuzite, ako nemate dokaze nemojte da rasipate štokakve neosnovane priče!
I niko netreba da ima strah ako 100% zna da ima dokaz a ne „rekla kazala“ pa se ispostavi da vladajući rade po zakonu!

ci

Slušajući Ilića imam utisak da nismo istu tablicu mnozenja učili.Trenutni vršni dan vršnog meseca na ANT je 200 operacija na dan.Maksimalni kapacitet je 50 operacija na dan.Kad to pomnozite sa 16-17 sati imtezivnog letenja dobijate 1000 operacija na dan.Prema tome to je 5 puta veči kapacitet,što sa rastom od 6-8 posto godišnje ANT neće dostići ni za 20 godina.Tako da o novoj pisti nema potrebe da se razmišlja još najmanje 15 godina.

Odgovori
Ra

Pozdrav,gospodinu Alenu Scuricu ,odlican nastup.
Imam nekoliko dilema,pa bih zamolio da mi odgovorite.
350M unapred placanje i 250M(E),koncesiona naknada za 25 godina (10M godisnje). to se uplacuje u budzet republike..?
Investicije 700M za 25 godina.
600+700=1.300.000.000E
Svakako da je tvrdnja premijera da ce profit biti 25M narednih 25 godina cista demagogija,kao i ministra Ilica sa kojim ste debatovalii i da smo time “pojeli novac“ koji bi dobili od koncesione naknade..
Po njihovoj racunici 25god po 25 M= 750M,pa bolje da damo u koncesiju,naravno nije tako.
Vec kao sto ste rekli do 2022-23,imacemo oko 8M putnika i kargo ce se povecati i samim tim neto profit skace sa 25 na 40-50M.
2030-2035 brojke ce dramaticno da rastu.
E sad,zasto se ide na koncesiju,ja sam 99,9% ubedjen da je to deo politickog “dila“ sa kinezima,i da ce koncesionar biti iz Kine,i da se zato potencira prica o koncesiji.
Pre svega jer Kinezi grade industrijski park u blizini aerodroma(Borci-Zemun),u oblasti poljoprivrede se ocekuje “bum“ako se tako moze reci i njihov ministar poljoprivrede je boravio nedavno u Srbiji,mnogo privrednika je doslo,zelezaru su preuzeli,RTB ce 99% preuzeti,i mnogi ce tek doci.
Kineska nacionalna televizija ce snimati emisiju o turistickim potencijalima Srbije,pa se ocekuje i znacajan broj putnika u Srbiji iz Kine.
Kinezi ce zaista platiti tih 1.300.000.000 do koje smo cifre dosli na pocetku,(investicije i koncesija),ali ce svojim poslovima,ljudima(Kargo,putnici) dramaticno uvecavati brojke aerodroma i zaradjivace novac,mnogo veci od ulozenog.
Opet kazem,nema potrebe za koncesijom,posebno ne da nas preuzme Fraport ili slicna zapadna kompanija,ali mislim da je ovo deo politike,i da Srbija svesno daje aerodrom na koncesiju zarad ogromnih brojki koje su Kinezi u mogucnosti da ostvare i politickog dogovora.
Imali smo najavu 1M Kineskih turista,to ce verovatno ostvariti posle emitovanja emisija i jace promocije u Kini,brojni industrijski parkovi,poslovi,mislim da u svim tim dogovorima i aerodrom je spao u domen pregovaraca…
Mozda Beograd moze i da postane Hub,za deo kineskih putnika u Evropu.
Jedino Kinezi tako brzo mogu da vrate ulozen novac,a Srbija jedino Kineskog koncesionara ce docekati sa dobrodoslicom,zbog uticaja na privredu Srbije..

Odgovori
Dr

Vrlo zanimljiv stav o “ Politickom dilu “ sa kinezima kada se ima u vidu da je najperspektivniji Koncesionar Nemacki „Fraport“ . Jedno preduzece kao sto je ANT je uvek ulog u necemu sto prevazilazi Ekonomsku racunicu ili zasto su Hrvati dali svoj nekom koncesionaru ili jos bolje zasto su rasprodali pola Jadranske obale …. i da se na ovo nadovezem sa istim pitanjem naspram CG.
Nije problem ekonomicnost ANT vec vodjenje istog sto se pokazalo kao velika istina. Setimo se samo AERODROMA NT U vreme Vladavine onih za koje se zalazete , dakle samim opisom nekoga koga ne poznajete licno kao BOT-a kada je JAT doteran do BANKROTA kao i Aerodrom… pa da diskutujemo dalje.

Ra

U vreme vladavine onih za koje se zalazem,sta bulaznis ti!?
Pa ja pisem o odlicnoj saradnji sa Kinezima i dobrim odlukama vlade u tom smislu,ali da je Vucic lupio kada je rekao 25Mx 25godina!
Sto se tice Air Serbia,svaka cast vladi i drzavi,o tome nisam ni pisao,kako mozes tako da pises,da je neko bot ili podrzava bivsu vlast?
Po cemu je Fraport perspektivniji od Kineskih koncesionara?
Kinezi sa Alibabom,industrijskim parkovima,firmama,turistima,dizali bi brojke dramaticno,Fraport drzi Ljubljanu,pogledaj njihove rezultate,skroman rast imaju sto se karga tice,putnicki promet je pao 2016 u odnosu na 2015.
Ja sam siguran da bi logisticki centri nicali ako bi Kinezi preuzeli ANT,i da bi svoju robu delimicno plasirali preko ANT u Evropu.
Sa druge strane rast putnika bi bio minimum 10%.
Sta bi Fraport mogao da poduni ako je “najperspektivniji“?
Putnike,jako malo,kargo,apsolutno ne.

Ra

Iskreno se nadam ako se vec ide na koncesiju da to preuzmu Kinezi,jer bi mnogo, jako mnogo za privredu znacilo.
Slazem se,promenom vlasti,menja se i struktura u rukovodjenju ANT,i brojke mogu da stagniraju ili ne daj boze padaju,i da imamo samo stetu.

go

Jedan element ne smete da zaboravite, a kompanije danas uglavnom tako vrše procenu isplativosti projekta, a to je vrednost novca danas i u budućnosti. Da ne bih zamarao teorijom…imate mogućnost da 10 godina zaradite po 10 miliona svake godine znači 50 ukupno ili da danas uzmete odmah 40. Ekonomija kaže da je bolje odmah uzeti 40 iz nekoliko razloga, a svakako najznačaniji je da odmah imate 40 miliona koje odmah možete uložiti u druge projekte ili ih samo ostaviti i opet za 10 godina imati 40 + kamata.. Novac danas vredi više nego novac za 10 godina.

Odgovori
go

pardon 5 godina po 10 miliona.

Be

@gorkov

Hvala! To sam i ja hteo pisati!

Go

Da, samo što taj koji odluči da uzme 40 miliona sad, planira da uloži tih 40 miliona u razvoj svog posla, a u našem slučaju, država planira da krpi budžet sa tih 300-350 miliona i potroši ih u godinu dana, bez ikakvog ulaganja u aerodrom.

„Ekonomija kaže“ da ti što uzmu novac unapred i onda ga spiskaju obavezno propadaju.

Be

@Golub

To je ono sto ti predvidjas!

Ko kaze da se nece negde racionalno ulagati i da ce se budzet krpiti? Nije vise 2009! To vreme je proslo. Budzet je zdraviji nego ikad. I to je cinjenica.

Otkud ti to da ce se novac sp……?
Sto se tice budzeta sve je transparentno, bar sto se tice novca!

I molim vas ne pisite nesto sto mislite, nego dajte dokaze ako vam nesto „smrdi“.
A ako mislite da nesto nije u redu, pisite „ja mislim ….“. Znam da vam to tesko pada, jer to u Srbiji znaci da ste slabi, kad tako pocinjete. Ali to je nas zaostali mentalitet koji se mora promeniti. A vi mozete da pocnete sa Tom promenom.

go

@ Golub

Ako ćemo iskreno. Radije bi da oni od unapred uzetih 300 milki pokriju budžetske rupe nego da uzmu kredit od 300 milki za istu svrhu…

Ma

Čekajte…Jel ovaj Ilić onaj mehaničar-letač sa HT40? Svaka čast na napredovanju!

Odgovori
Be

@Marko

Mozete li to da pojasnite? Koji mehaničar?

Molim vas da stavite nekvi link ili slično da vidimo da li je to tako.

Ovako sie stvara bezpotrebno loš utisak o čoveku!

Dr

Sta da se doda o -strucnosti- coveka koji sa pozicije direktora bezbednosti aerodroma ode na mesto pomocnika ministra ….prica o PSS , brka akcijski kapital sa javno-privatnim oblikom partnerstva , (pitam se da li je ikad uzeo i procitao zaokon iz 2011 ) govori o superiornosti GBR aerodroma nad ostatkom Evrope …
– Ali ajde ako se vec krenulo tim putem kljucno pitanje je kakav ce odnos novog koncesionara biti prema Etihadu tj. AS ? Da li ce isti zadrzati povlastice koje se daju,pri naplati usluga ?
To moze biti i kljucno pitanje u daljem poslovanju AS u ovakvom sastavu Etihad-drzava … idealno bi bilo da neki buduci koncesionar bude iz UAE ili sto neko gore napisa iz Kine zbog politickog dila …
Ako gledamo sadasnje cifre : onaj profit planirani (625 mil ) i iz najboljeg promenjivog scenarija (plati 600 mil. za 25 god. ) pa ko je lud da ide kao koncesionar u takav posao ???

Odgovori
Dr

Postovani Drago. Sve po zaslugama. Tako je i doticni sa mesta koje je obavljao, dosao do pomocnika ministra. Sve po zaslugama. I propadosmo.

Du

Interesantna diskusija. Nisam primetio ni jednog gosta da pokušava detaljno da pojasni koje su osnove rasta broja putnika i računicu koja pokazuje kako će doći do pomenutih 8 miliona i zašto baš za toliko godina. Da li se rast zasniva na Air Serbia rastu, ili na rastu loukostera i koliko godišnje? Bez takvih brojeva i scenarija rasta nema osnova za razumnu diskusiju o potrebnoj infrastrukturi a ni o potencijalnoj zaradi aerodroma.

Odgovori
Vl

Nisu pokušavali zato što to nije neophodno. U Februaru 2017, znači pre samo dva dana završenom mesecu Aerodrom Beograd je uvećao broj putnika za 10%. Svi razlozi koji to potvrđuju već su tu i vide se.
A naravno da će svi segmenti saobraćaja biti iza tog razloga. Jedino gde su možda mogli nešto pojasniti je zašto baš za toliko godina. No to nije neki podatak koji mnogo znači ako se izostavi.
Trend rasta putnika na ANT je stvaran i nesporan.

Du

Vladimire to što je broj putnika rastao 10% u februaru nije nikakva garancija održivog rasta u sledećih 10 ili 20 godina. Aerodrom je u 2016 imao rast od samo 3,1% što je manje od mnogih aerodroma u regionu i Evropi. Rast je stvaran i neosporan, ali toliko mali da će za deset godina imati manje od 8 miliona putnika, a toliko se može opslužiti bez novog terminala i bez nove piste, samo sa manjim ulaganjima. Za održivi rast od 10% ne samo tokom par meseci već iz godine u godinu nema nikakvih indikacija iz Er Srbije, oni nemaju planove da značajno uvećavaju flotu pa od održivog velikog rasta od 10% nema ništa.

Vl

Nije garancija, ali je pokazatelj. Februar je mrtva sezona.
Slazem se da je nemoguća ona cifra od 17 miliona putnika, ali to je jos jedan dokaz lažnih procena kojima Vlada Srbije barata.
O Air Srbiji neću sada trošiti reči. Nema šanse da imaju takav rast i uvećanje flote.

ve

Bilo bi pametno da Vlada Srbije trazi stranog partnera koji bi omogucio veci robni promet na aerodromu Beograd.To bi imalo pozitivan uticaj na privredu Srbije i privuklo bi strane investitore u prvom redu kineske o kojima se govori u jednom od komentara.Dakle sa stranim investitorom razvijati cargo terminal ako drzava nije u mogucnosti da to sama finansira.Aerodrom Nikola Tesla je u ovom trenutku zlatna koka i ne treba ga davati u koncesiju.Drugo bitno pitanje je pozicija Air Srbije u svemu tome posebno kada realno postoji velika mogucnost da se Etihad povuce iz ove kompanije.Vlada Srbije kao vlasnik prevoznika i aerodroma ima mogucnost da na fleksibilniji nacin postavi odnose ove dvije firme i da na taj nacin pomogne opstanku Air Srbije.Strani koncesionar sigurno nece razmisljati u tom pravcu.

Odgovori
Pe

Veoma su mi zanimljivi komentari kritičara koncesije. Po difoltu su to največi kritičari države i vladajuće ekipe. Jako mi je interesantno kako u ovom slucaju imaju puno poverenje i u drzavu i u njen nacin upravljanja. Jedan od ucesnika ove TV debate tvrdi da je racunica prosta, te da je van pameti ulaziti u koncesiju. Naime, on je ubedjen da je dovoljno pomnoziti broj godina sa „sigurnom dobiti“ od 20, 25 milona eura u narednih 25, 30 godina. Ja se laički pitam, šta ako za godinu, dve, dodje neko još bolji, napredniji, pa ova dobit odjednom ode u minus? Sta ako domaćem avio prevozniku ne bude tako dobro išlo za 5, 10 godina pa se uteha pronadje u LC lešinarima i njihovim ucenama? Kolka ce onda dobit biti? Da li jedan od velikih zagovornika „ne koncesiji“ misli da bi ove godine na ZAG doša Emirates da koncesije nije bilo a sam tvrdi da je to daleko najveći iskorak za aerodrom do sada?

Odgovori
Go

Evo, da odgovorim kao jedan od „velikih zagovornika NE KONCESIJI“…

Posmatrajte čitavu priču iz ugla potencijalnog koncesionara. Treba da platite 550-600 miliona evra za period od 25 godina (300-350 miliona unapred i 250 miliona podeljeno na 10 miliona godišnje). Takođe treba da se investira oko 700 miliona u infrastrukturu aerodroma. To je 1,2-1,3 milijarde evra. Uzmimo procenu g. Šćurica da bi profit, na osnovu procene g. Ilića da će broj putnika stići do 8 miliona, mogao da ide do 50 milliona godišnje. Uzmimo, da će profit u SVIH 25 godina biti 50 miliona godišnje, što nije realno i to bi ukupno bilo 1,25 milijarde evra.

E, sad da se vratimo na vaš komentar. Koji će to koncesionar doći i uložiti u posao koji u nerealno optimističnom slučaju treba da donese profit ravan nuli, a da pri tom postoji i taj rizik da godišnji profit aerodroma bude daleko niži u slučaju problema Er Serbije i ostalih faktora rizika? Niko normalan ne bi uložio u takav posao.

O čemu se ovde radi? Kao što g. Šćuric kaže, verovatno bi u ugovoru bilo gomila zaštitnih klauzula na osnovu kojih bi koncesionar mogao da zaštiti svoj kapital, na teret poreskih obveznika i na osnovu kojih ili ne bi morao da ulaže u aerodrom ili bi mu se iz budžeta nadoknađivao gubitak.

Pri svemu tome, priča o 700 miliona evra ulaganja u aerodrom su buncanje. Kao i bilo kakva priča o „sigurnoj dobiti“ koju stalno vrte pristalice koncesije – ne postoji sigurna dobit nigde u svetu!

I za kraj, kako iko može da pomisli da ako država nema sposobne ljude da vode aerodrom, da ta ista država ima ljude sposobne da nadigraju pregovarački tim budućeg koncesionara i ostvare povoljne uslove i u potpunosti zaštite naše interese?!

Vl

Golube, sve si tačno napisao. Ali ne vredi, džabe krečiš. Oni moraju da opravdaju krađu i prevaru veka, pa makar ovde prosipali gluposti. I što više pišu te gluposti to više pokazuju koliko su zaista nesposobni. I da upravljaju i da prodaju.
Svrha Koncesije je da uzmu bilo koje pare unapred, ukradu što mogu i da posle kad izgube vlast peru ruke od pogubnih 25 godina Koncesije. Klasičan lopovluk. Čak se mnogo ni ne trude da to prikriju.

Pe

Golube, poštujem vaš stav. Kao neko ko je više od 20 godina u privatnom biznisu apsolutnu ne verujem u sposobnost države da organizuje i u dužem vremenskom intervalu crpi visok profit od aerodroma. Garniture se menjaju kao i uslovi tržišta. Niko vam ne može garantovati da neka nova ekipa već za koju godinu neće odvesti ovo trenutno uspešno preduzeće u gubitak svojom krivicom ili drastičnim poremećajem tržišta a svi smo svesni u kakvom vremenu živimo.
Ponude još nismo videli, pa ne bih ulazio u komentare brojki jer se to onda ne bi zvala analiza nego nagadjanje (npr. „verovatno bi u ugovoru bilo gomila zaštitnih klauzula“)
I na kraju, kažete „kako iko može da pomisli da ako država nema sposobne ljude da vode aerodrom, da ta ista država ima ljude sposobne da nadigraju pregovarački tim budućeg koncesionara i ostvare povoljne uslove i u potpunosti zaštite naše interese?!“ To su dve potpuno različite stvari. Mnogo je lakše naći kvalitetne savetnike u svrhu pregovora.

ix

Od političara na ovim prostorima očekujemo u najmanju ruku da nemaju pojma o onome o čemu govore, i to očekivanje je u ovoj emisiji ispunjeno.

Ono što nisam očekivao je da će Alen toliko insistirati na svađi sa političarem, do nivoa da odlaže odgovor na postavljeno pitanje kako bi prvo njemu natrljao nos izbacivanjem gomile podataka koje prosečnom gledaocu (koji ne razume tematiku) ne znače puno. To vreme je mogao mnogo pametnije da utroši da dodatno objasni šta se dogodilo u Zagrebu i koje su to zamke i „sitna slova“ koja Srbija po svaku cenu mora da izbegne u ugovoru sa koncesionarom.

Na Bušatliju ne bih previše trošio reči, onolika količina „ja, pa ja“ samopromocije dostojna je jednog trenutno veoma popularnog političara, da mu sad ne pominjem ime. Blago nama kada nam takvi uživaju reputaciju nekakvih eksperata.

Odgovori
go

1. Ako su vlasti u RS i državni aparat toliko ogrezli u kriminal i toliko nesposobni onda aerodromu nema spasa ni pod njima, ni pod koncesijom koju oni neće znati ispregovarati. K’o što neko gore napisa, očekivati da neće znati ispregovarati koncesiju, ali da će znati upravljati aerodromom je nerealno…i naravno obrnuto.

2. Mislim da u Evropi od nekih 500 aerodroma ima 98 koncesija. To je 20% i nije baš da su sve neupešne ni štetne za bilo koga.

3. Očekivanja da ćemo dovesti koncesionara od njega uzeti novce unapred i prepustiti mu sav rizik isto tako nisu realna. Javno-privatno partnerstvo, a koncesija to jeste podrazumeva da se rizik ipak deli (kao valjda što se deli i u svim zajedničkim poslovnim poduhvatima). Imam nekim slučajem iskustva sa naftnim ugovorima o koncesiji i production sharing ugovorima. Tu država koja je vlasnik mineralnih resursa uvek omogući da koncesionar ili ugovorna strana ima priliku da ostvari razuman profit. Verovali ili ne, u globalnom proseku države uzmu 64% svog novca koje naprave naftne kompanije u exploataciji nafte i gasa, a pri tome skoro ništa ne ulažu.

4. Ideja da koncesionar dolazi samo na osnovu nekih naših predviđanja razvoja aerodroma i rasta broja putnika su isto tako nerealna. Svaki od njih smatra da svojom ekspertizom može da to nadmaši, da uvede nove usluge, izvore prihoda, itd i da ostvari premium. Imah neka osnovna saznanja o jednom potencijalnom koncesionaru. Njega je aerodrom zanimao samo kao fokalna tačka oko koje će da organizuje sve ostale aspekte svog poslovanja u Srbiji i verovatno najmanja investicija bi bila u sam aerodrom a 75% u real estate, hotele, infrastrukturu itd… I to je izvor prihoda isto onoliko koliko i aerodrom i putnici.

Ni

Odlično zapažanje.

Odgovori
BB

A meni se sviđa zapažanje/ideja Bušatlije o razvoju temeljenu na saradnji dva aerodroma (Surčin i Batajnica).

a što se tiče troškova kapitala, trenutno u nekim zemljama postoji i negativna kamatna stopa, tako da je buduća vrijednost finansijskih investicija manja nego sadašnja (štampaju evre…)

Odgovori
Vl

Svaka čast BB.
Sve vreme čekam ove diskutante da se dotaknu negativne kamatne stope. I niko da je pomene. A to obezvređuje celu ideju koju zastupa Vlada Srbije.
I to je osnov pominjanja nedostatka ozbiljne Analize o opravdanosti Koncesije.

Pe

BB, ako bi ste mogli da nam pojasnite vezu uzmedju eventualne koncesije i negativne kamatne stope na kredite u pojedinim EU drzavama?

Vl

Opet površno čitanje.
Ne pominje BB negativnu kamatnu stopu na kredite. To ne postoji, aman!
Negativna kamatna stopa u drugom smislu, investicionom.

Pe

Vladimire, vidim da poznajes materiju, samo sam hteo da pitam kako bi se ta negativna stopa odrazila na davaoca koncesije?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Meni nije jasno zasto ne moze i obuka i dezurna para. Da li je obuka pravi razlog? Pa to je avion, nije leteci tanjir, niti su ti ljudi tek juce seli u kokpit. Malo se preteruje sa tom mistifikacijom obuke na modernim borbenim avionima. Pa i u Srbiji klinci netom sa akademije lete MiG-29.

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Slovenija se odlucila da nema lovacku avijaciju, a oni su svojim rezultatima do sada pokazali da znaju sta rade! Protiv koga Madjari, Slovaci, Hrvati i ini planiraju dizati te avione? Jedna je stvar imati par stotina tenkova i transportera, a sasvim druga letelice koje po komadu kostaju par stotina miliona. Neefikasno je imati 5 mikro…

02. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Pajo Nikakvih prava se niko ne odriče. Prosto kad imaš ograničene resurse, onda se optimizuju troškovi. Holandija ima 17 miliona stanovnika i BDP 1.2 triliona dolara. Vojni budžet Holandije je kao republički budžet HR. HR bi morala podići budžet za trećinu da bi dostigla nivo Srbije, a Srbija je baš mala ekonomski i vojno i…

02. Dec 2024.Pogledaj

Goran na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Pajo, jako dobro ste to objasnili. Hrvatska ima jako negativna iskustva iz recentne prošlosti i nikako se, zbog smještaja u i danas problematičnoj regiji, ne može uspoređivati s dosta drugih članica NATO saveza koje se ne nalaze u hrvatskoj situaciji. A kao zemlji ipak relativno pristojne ekonomije koja raste iz godine u godinu nije joj…

02. Dec 2024.Pogledaj