BEG airport status
Rumunija razvija novi trenažno-borbeni avion na bazi IAR-99 Model novog rumunskog trenažera IAR-99 TD. Mnogi ga upoređuju sa češkim L-159 koji je takođe nastao iz školsko-borbenog aviona - čuvenog L-39 ''Albatros''.

Rumunija razvija novi trenažno-borbeni avion na bazi IAR-99

Rumunija nastavlja aktivnosti na daljem razvoju svog školsko-borbenog aviona IAR-99 kako bi taj vazduhoplov u bliskoj budućnosti zadovoljio potrebe obuke pilota na najsavremenijim borbenim avionima.

Kompanija Leonardo saopštila je 29. avgusta da je rumunski Nacionalni institut za vazduhoplovna istraživanja ‘’Elie Carafoli’’ (INCAS) izabrao njihov višenamenski AESA radar Vixen 500E za integraciju na svoj tehnološki demonstrator IAR-99 TD (Technology Demonstrator).

Za sada će ovim radarom biti opremljen samo IAR-99 TD koji će poslužiti za dalji razvoj trenažera nove generacije IAR-XT, IAR-99TD će biti baziran na prototipu aviona IAR-99 ‘’Soim’’ evidencijskog broja 7003 koji je jedan od dva primerka ovog tipa koje za svoje potrebe koristi proizvođač aviona Avioane Craiova. Na tehnološkom demostratoru će u potpunosti biti ispitane i razvijene nove tehnologije koje će omogućiti unapređenje borbenih mogućnosti i svesnosti situacije.

Radovi na definisanju modifikacija IAR-99.

U protekle tri godine u medijima je plasirano veoma malo informacija o ovom projektu, bilo je dosta nagađanja i netačnih ili poluistinitih podataka vezanih za IAR-99TD. Ono što se zna je da u program realizacije učestvuju Nacionalni institut za vazduhoplovna istraživanja ‘’Elie Carafoli’’ (INCAS), iz Bukurešta, Centar za letna ispitivanja i razvoj (CCIZ) iz Krajove i proizvođač vazduhoplova Avioane Craiova S.A.

U dostupnoj brošuri instituta INCAS može se videti da su radovi na modifikacijama prototipa IAR-99 7003 započeli prošle godine u pogonima Avioane Craiova, da će pored obuke i trenaže, novi avion imati sposobnosti i za izvršavanje zadataka kontrole vazdušnog prostora. Nova avionika obuhvatiće tzv. stakleni kokpit sa višenamenskim donjim pokazivačima, gornji pokazivač HUD, inercijalni navigacijski sistem uz primenu GPS, HOTAS komande, VHF i UHF radio stanice.

Mogući izgleda kokpita.

Avionika će imati mogućnost obrade podataka dobijenih putem data-linka od drugog aviona ili zemaljske stanice. Takođe sistem će imati sposobnosti simuliranja rada radara bez njegovog uključivanja a biće integrisan i novi sistem za upravljanje vatrom kojim će se omogućiti i primenu savremenijeg naoružanja. Troškovi korišćenja i održavanja biće optimizirani uz primenu novog koncepta praćenja stanja strukture aviona, informacija dobijenih iz integrisanih sistema i načinu održavanja aviona na nivou operativne flote.

Takođe izvršiće se modifikacija svih osnovnih sistema aviona, komandi leta, hidraulike i elektrike. Za pogonsku grupu IAR-99 TD izabran je američki motor Honeywell TFE731-40 sa sistemom FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Zbog toga će biti konstruisani novi usisnici vazduha i mlaznik a sistem FADEC će kontrolisati parametre vezane i za motor i za usisnike.

Menadžer projekta IAR-99 TD inženjer Dorin Barsan.

Radovi na modifikacijama demonstratora IAR-99 TD trebali bi biti završeni krajem ove godine a direktor Centra za letna ispitivanja i razvoj Florea Draghici izjavio je u decembru 2015. da će avion imati prvi let u 2018. godini. Do sada su mnogi stručnjaci bili skeptični da će rumunska vazduhoplovna industrija uspeti da realizuje ovaj projekat i da će država uspeti da finansijski podrži IAR-TX.

Međutim, poslednjih godina ekonomska situacija u Rumuniji je stabilna što je omogućilo da privredni rast bude najveći u Evropskoj Uniji, prošle godine on je iznosio 4,8 posto a u prvoj polovini ove godine je 5,7 posto. Na osnovu projektovanja razvoja privrede i ekonomije Rumunije je napravila plan opremanja svojih oružanih snaga u kome je definisano da će se u narednih nekoliko godina nabaviti naoružanje i vojna oprema u vrednosti od 18 milijardi dolara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Rumunija je razvila AESA radar?
Svaka čast komšijama, a mi treba da se zapitamo gde smo :(

Odgovori
12

Nije razvila, vec izabrala italijanski radar(starijima je Leonardo SpA poznatiji kao Finmeccanica).

Inace, njihova avioindustrija je bolje prosla nego nasa…

Ž

Радар није румунски већ италијански .

Go
Pa

A zasto nisu uzeli yak130 umesto ovog domaceg krsa? Sigurno bi zamenio i njega i bilo koji jurisni avion koji koriste. Ma bolje da rashoduju sve domace i pokupuju prelepe uvozne. A, nisu odavde, da da..

Odgovori
Fl

Pavle
Ne mogu da uzmu Jak 130,vec da ga kupe,pa zato je najbolje da avion sami proizvedu.Ili,jos bolje,u partnerstvu.Stari IAR 99 je maltene blizanac G4-ki.
Cestitke Rumunima.Ne mora sve biti americko,britansko,francusko…

Pa

Malo cinizma, taj avion ispade izmedji g2 i g4, pa se modernizuje, mi smo nase u muzej odvukli, ono malo sto ostade ne leti jer nema ko da proizvede delove koji nedostaju, o modernizaciji snove sanjamo o zdusno navijamo za lepe yak130…

12

Hm, avion za trenazu koji ce raditi i kontrolu vazdusnog prostora? Neobican izbor uloga za skolski avion…

Odgovori
Mi

Svaka čast Rumunima, odličan izbor za kontrolu vazdušnog prostora. Nije potreban f-16 za sve zadatke, olična low cost opcija za čuvanje neba.

Odgovori
So

Ponadao sam se da cemo bar nastaviti tradiciju u klipnoj avijaciju, lasta i kobac, kad ono udarismo u beton! A, vrhunac bi bio skolski mlazni avion G4! Međutim, videh da su to samo moji pusti snovi!

Odgovori
Т

Г4М je сада доста у заостатку бар по електроници [перформансе су добре]
Мислим да за python проjeктиле и не треба радар али за ударе са дистанце свакако. Питам се зашто се на Г4М ниjе испробао КОЛС са р73.

Odgovori
Pa

naravno da je dobrano iza (od trenutka izlaska iz fabrike nista kvalitetno novo nije ugradjeno u isti),
taj uredjaj bi I legao umesto onog olova u nosu
R-73 prilikom lansiranja zahteva pocetnu brzinu(kao i R-60) nekih 200 m/s, a verovatno i kosta koliko 10-ak luksuznih automobila-za funkcionere…I pratnju. Znaju se prioriteti….

Jo

Rumunija je zemlja od 200 000 km2 i 22 mil.stanovnika koja sto god.nije metak ispalila,cija teritorija nije sporna,koja nema otvorenih pitanja,i po cijoj glavi nije palo nista jace od kise,uz to dobro se kotiraju u NATO-u i svako poredjenje sa nama je maliciozno i svakako nevesto. Sama cinjenica da smo posle svega opstali je mnogo veci uspeh nego proizvodnja bilo kojeg aviona,to sto posle svega i dalje stojimo je nesto sto nijedna zemlja u dijapazonu od 5-35 ne bi uspela. Zato polako pravicemo mi i tekako g5,Rumunima kapa dole

Odgovori
Be

Ispila je Rumunjska i previse metaka od unutarnjeg neprijatelja.
Nije ga trazila, imala ga je.

Jo

Kao saveznik sila osovine Rumunija je itekako osetila rat.E, sad je li prošla gore ili bolje od naših naroda ja zaista neznam.Nakon rata kao praženi su pripali Varšavskom Paktu i kako im je bilo oni znaju.
Onda 1968 na talasu probuđenog nacionalizma i nade zaskoči ih lažnim obećanjima jedna porodica. 20 godina nisu smeli da odu u wc , a da njih ne pitaju. O tom vremenu još pričaju naš penzosi koji su tamo išli kao turisti. Ako dobro pamtim i posle toga su dugo i teško hramali.
Bilo je i nas 22 miliona , imaju i nseporazuma oko Moldavije.
Zato SVAKA IM ČAST , a mi hajde da budemo hrabri , hajde da nađemo način umesto opravdanje, hajde da druge ne omalovažavamo ako neki već nama to rade. Ja se sa vama oko razloga zašto smo tu gde smo slažem , ali neželim da se predam bedaku. Izkasapili su nas ko prase u mesari , omlatili kako ni Stalone ne režira boks-meč , ali naša volja odlučuje hoćemo li drhtati ili stegnuti petlju.

Be

Biti velik i biti dobar su 2 razlicita pojma

Odgovori
Jo

Nisam rekao ni da su veliki ni dobri,vec da su doviljno veliki da posle citavog veka mira mogu da naprave ozbiljan korak ka ozbiljnom jacanju zemlje. Unutrasnjeg neprijatelja su imali,ko nije,ali to nije dovelo do bombi razaranja,sankcija,izbeglica itd. Hocu da kazem da je zemlja dovoljno velika i da dovoljno dugo imaju mir i stabilnost da mogu da dostignu nivo koji do sada nisu imali.

op

Ne daj Bože da naši urade nešto slično. Trebalo je da im se pridružimo i zajedno razvijamo taj avion i još neki sistem. Šta bi sa onom dokumentacijom i novim tehnologijama koje smo razvili za Novi avion?! Pre par godina predmijer je rekao da bi UAE na bazi novog aviona i sa našom tehnologijom razvili napredni školsko borbeni avion?

Odgovori
St

Moram primetiti i povezati ovaj tekst u kontekstu prethodnih, vezanih za H215M, Patriot nabavku F-16 i dr…
Ocigledno se u Rumuniji vrsi opsezna modernizacija njenih oruzanih snaga i ocigledno ona postaje (pored Poljske), bitan NATO(Americki) igrac ili piun na ovim prostorima.
Sa jedne strane mi je drago i volim sto se kod njih radi na jacanju vojske, privrede i industrije, i voleo bih da i mi to radimo, ali me plasi sto u slucaju povlacenja nuklearnih bombi iz Indzirlika one mozda dolaze u Rumuniju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

DarkYoda na: [RAT U UKRAJINI] Jesen i zima neće smanjiti intenzitet borbenih dejstava, Britanija šalje helikoptere, vojna pomoć Ukrajini ubrzano smanjuje zalihe zapadnih armija

Kakva zapadna elektronika na mig-u? To ne postoji jer bi za to trebao i novi radar i smještaj opreme za ew unutar aviona. Bode u oči da se su 35 ne usudi prići bliže unutar zone nasams-a ili iris-t baterije.

30. Nov 2022.Pogledaj

Feline na: [RAT U UKRAJINI] Jesen i zima neće smanjiti intenzitet borbenih dejstava, Britanija šalje helikoptere, vojna pomoć Ukrajini ubrzano smanjuje zalihe zapadnih armija

Jubilarni stoti TB2 se dimi na nekoj livadi, ima mnogo više klipova sa njihovim olupinama nego snimljenih “dejstava” sa njih, ipak im bolje leže protivnici bez PVO. Od ostalog, Mi-8 se opet proslavio, danas dva različita klipa, jedan kao da je nekad ranije oboren pa sad Rusi došli do njega, a drugi skoro sav plavo…

30. Nov 2022.Pogledaj

Rajko na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@Ivan Ispade procitas nekoliko stripova i vec si vojni komentator. Amerikanci su napali Irak za 700.000 ljudi i to posle godina sankcija. Rusi nisu ni sa 150.000 (ako ima ljudi koji rade u pozadini) Druga stvar od pocetka invazije NATO je pomogao ukrajinu za svim i svacim, cak su i crnogorci slali serpe i lonce…

30. Nov 2022.Pogledaj

Feline na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Da li si video kako taj Moskvič izgleda? Da li mu uopšte treba benzin?

30. Nov 2022.Pogledaj

Vlada na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@ivan Upravo tako, verovatno jedna od najvećih bruka Rusije u ovom nesrećnom ratu je cela stvar oko iranskih dronova. Iran koji je pod sankcijama praktično još od Homeinija , skoro 50 godina, je napravio ozbiljnu industriju dronova a Rusija za sve ovo vreme bukvalno ništa od toga nije uspela da uradi već je sad spala…

29. Nov 2022.Pogledaj